Рішення
від 15.03.2018 по справі 816/2354/17
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 березня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/2354/17

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Довгопол М.В.,

за участю:

секретаря судового засідання - Гнітько О.О.,

представників відповідача - ОСОБА_1, ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-технічний центр "Прометей" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -

В С Т А Н О В И В:

19 грудня 2017 року Державна служба геології та надр України звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-технічний центр "Прометей" (надалі по тексту - відповідач, ТОВ НТЦ "Прометей") про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5391 від 12 жовтня 2011 року.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на те, що відповідачем порушено законодавство в сфері надрокористування, а також особливі умови спеціального дозволу, та не усунуто вказане порушення, у зв'язку з чим наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами№5391 від 12 жовтня 2011 року згідно положень статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615. Зазначав, що згода відповідача на припинення права на користування надрами відсутня, відтак питання про анулювання спеціального дозволу підлягає вирішенню в судовому порядку.

У відзиві на позовну заяву, який подано до суду 13 лютого 2018 року, відповідач просив відмовити у задоволенні позову, вказуючи на те, що наведені у позовній заяві твердження позивача про тимчасове перебування ТОВ НТЦ "Прометей" на непідконтрольній Україні території не відповідають дійсності, оскільки з 2005 року місцем реєстрації є і залишається м. Полтава, вул. Миру, 12, к.421, тому про винесені позивачем накази відповідачу стало відомо з позовної заяви в межах даного провадження і на їх виконання направлено на адресу позивача звітність по формі 5-гр за 2014-2017 роки. Також наголошував, що листом від 14.04.2014 №5 відповідач повідомляв позивача про виникнення обставин непереборної сили, а станом на дату розгляду даної справи ТОВ НТЦ "Прометей" звернулось до Полтавської Торгово-промислової палати з метою належного засвідчення таких форс-мажорних обставин. Таким чином вважає, що встановлені позивачем порушення вимог Угоди є виправданими, оскільки зумовлені обставинами непереборної сили /а.с. 65-68/.

У справі судом здійснено наступні процесуальні дії: ухвалою суду від 17 січня 2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; ухвалою суду від 13 лютого 2018 року від позивача витребувано докази; ухвалою суду від 27 лютого 2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Позивач у судове засідання явку уповноваженого представника не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, про причини неприбуття суд не повідомив.

Представники відповідача у судовому засіданні проти позову заперечували, просили суд відмовити у його задоволенні в повному обсязі.

Враховуючи положення пункту 1 частини 3 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд визнав за можливе розглядати справу за відсутності позивача.

Заслухавши вступне слово представників відповідача, дослідивши письмові докази, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю Науково-технічний центр "Прометей" (ідентифікаційний код 32635868) зареєстроване як юридична особа, яка утворена в результаті перетворення, 08.02.2005, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 13.02.2018 /а.с. 59-64/.

Відповідач є власником спеціального дозволу на користування надрами №5391 від 12 жовтня 2011 року щодо видобування кам'яного вугілля - антрациту на шахтоділянці по пласту h7 у межах ділянки Краснолуцька Північна №2 в Луганській області, Антрацитівському районі. Термін дії вказаного дозволу складає двадцять років /а.с. 11/.

12 жовтня 2011 року Державною службою геології та надр України та ТОВ НТЦ "Прометей" укладено угоду № 5391 про умови користування надрами з метою видобування вугілля кам'яного по пласту h7 в межах ділянки Краснолуцька Північна №2 , яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу №5391 від 12 жовтня 2011 року /а.с. 12-17/.

Державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України" (надалі - ДНВП "Геоінформ України") листом №02/302-0972 від 07 квітня 2015 року надано Державній службі геології та надр України перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей інформація щодо руху запасів за формою ф. 5-гр за 2014 рік до ДНВП "Геоінформ України" не надходила /а.с. 18-20/. До вказаного переліку включено відповідача.

З урахуванням наведеного, Державною службою геології та надр України винесено наказ від 19 травня 2015 року № 122 щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, яким зупинено дію, зокрема, дозволу № 5391 від 12.10.2011, встановлено надрокористувачу термін для усунення порушень - 30 календарних днів /а.с. 21-22/.

Позивачем подано оголошення до офіційного вісника «Урядовий кур'єр» (№ 101 від 09.06.2015) щодо зупинення спеціальних дозволів на користування надрами та надання 30 календарних днів для усунення порушень, у зв'язку з невиконанням щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за 2014 рік /а.с. 23/.

Листом ДНВП "Геоінформ України" №02/302-1493 від 26.04.2016 надано Державній службі геології та надр України перелік надрокористувачів, інформація щодо руху запасів за формою ф. 5-гр за 2015 рік до ДНВП "Геоінформ України" не надходила, до якого віднесено відповідача /а.с. 31, 35, 38-39/.

Наказом Держгеонадра України № 257 від 16.08.2016, встановлено ТОВ НТЦ "ПРОМЕТЕЙ" додатковий (10 календарних днів) термін для усунення вищенаведених порушень /а.с. 24-25/.

Наказом Держгеонадр України № 1 від 10.01.2017, повторно встановлено ТОВ НТЦ "ПРОМЕТЕЙ" додатковий (до 01.03.2017) термін для усунення порушень у сфері надрокористування /а.с. 26-27/, про що також подано оголошення до офіційного вісника «Урядовий кур'єр» (№ 88 від 16.05.2017) /а.с. 36-37/.

Враховуючи те, що відповідачем не усунуто порушення щодо подання звітності за формою 5-гр, при цьому не надано згоди на припинення права користування надрами, позивач звернувся до суду з позовом про анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Надаючи правову оцінку обґрунтованості позовних вимог, суд виходить з наступного.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, що визначено Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 391/2011.

Згідно з підпунктом 18 пункту 4 Положення Державна служба геології та надр України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.

Частиною 1 статті 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Відповідно до статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов'язані:1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України ; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.

В силу приписів статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Відповідно до пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» .

Угодою № 5391 про умови користування надрами з метою видобування вугілля кам'яного по пласту h7 в межах ділянки Краснолуцька Північна №2, від 12 жовтня 2011 року, передбачено, що надрокористувач зобов'язаний в установленому порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5гр /п. 7.2./.

В ході розгляду справи підтверджено, що відповідачем не виконано обов'язок, передбачений Угодою щодо подання щорічних звітів за формою 5-гр за 2014 - 2015 роки, чим допущено порушення вимог чинного законодавства та особливих умов спеціального дозволу.

Водночас суд враховує, що наказом ТОВ НТЦ Прометей від 14 квітня 2014 року № 9 припинено, починаючи з 14.04.2014 будь-які геологорозвідувальні роботи у відповідності до спеціального дозволу № 5391 від 12.10.2011 на користування надрами з метою видобування вугілля по пласту h7 в межах ділянки Краснолуцька Північна №2 , які знаходяться на території Антрацитівського району в зоні проведення АТО /а.с. 92/. Листом від 14.04.2014 № 5 відповідачем повідомлено позивача про прийняття вказаного наказу, а також неможливість, зокрема, подання інформації (звітності) щодо руху запасів за формою 5-гр /а.с. 93/.

Сертифікатом Полтавської Торгово-промислової палати № 7971 від 12 січня 2018 року про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчено форс-мажорні обставини, а саме: акти тероризму на території Антрацитівського району Луганської області щодо обов'язку (зобов'язання) ТОВ НТЦ Прометей , а саме: підготовки родовища до розробки (кількість виробок - 2, проходження гірничих виробок - 200 м., пром.Майданчиків - 1 ; початок видобування - 12 тис.т. на рік; вихід на проектну потужність - 30 тис. т. на рік у термін 14 квітня 2014 року за договором про умови користування надрами з метою видобування вугілля кам'яного по пласту h7 в межах ділянки «Краснолуцька Північна №2» Товариства з обмеженою відповідальністю Науково технічний центр «Прометей» № 5391 від « 12» жовтня 2011 року, укладеним з Державною службою геології та надр України, код ЄДРПОУ/ІПН 37536031. Відповідно до вказаного сертифікату період дії вказаних обставин з 14 квітня 2014 року та триває на 09 січня 2018 року /а.с.94-95/.

Також сертифікатом Полтавської Торгово-промислової палати № 8041 від 12 березня 2018 року про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчено форс-мажорні обставини відносно ТОВ НТЦ Прометей , а саме акти тероризму на території Антрацитівського району Луганської області щодо обов'язку (зобов'язання), а саме: подання до Держгеонадр інформації щодо стану виконання Програми робіт за формою згідно з законодавством ; подання до державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» щорічного звіту відповідно до форми 5 гр. ; затвердження запасів вугілля ДЗК України ; виконання рекомендацій ДЗК України, протокол від 04.04.2011 №2228 ( апробовано) ; моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов користування надрами відповідно до абз. 3 пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615. Відповідно до вказаного сертифікату період дії вказаних обставин з 14 квітня 2014 року та триває на 02 березня 2018 року /а.с. 147-148/.

Указом Президента України від 14.04.2014 №405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 "Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України" та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької і Луганської областей.

Законом України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" від 02.09.2014 №1669-VII визначено тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.

Статтею 1 названого Закону встановлено, що територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року N 405/2014.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, до якого, зокрема, входить м. Антрацит Луганської області та населені пункти Антрацитівського району.

При цьому статтею 10 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" передбачено, що протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.

Суд зауважує, що згідно зі статтею 14 1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб'єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили ) для суб'єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об'єктивно унеможливлюють виконання зобов'язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов'язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Аналізуючи наведені вище положення чинного законодавства, суд зазначає, що сертифікат торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) є єдиним належним та достатнім документом , що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, а відтак і підставою для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань .

Враховуючи те, що відповідачем доведено наявність обставин непереборної сили (форс-мажору) в частині виконання зобов'язань щодо подання звітності за формою 5-гр, при цьому на час розгляду справи надіслано відповідні звіти на адресу позивача /а.с. 72 - 83/, суд не вбачає правових підстав для припинення відповідачу права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5391 від 12 жовтня 2011 року.

Отже, позов Державної служби геології та надр України задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову Державної служби геології та надр України (ідентифікаційний код 37536031, місцезнаходження - вул. Єжена Потьє, 16, м. Київ, 03057) до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-технічний центр "Прометей" (ідентифікаційний код 32635868, місцезнаходження - вул. Миру, 12, к. 421, м. Полтава, Полтавська область, 36037) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.

Повне рішення складено 23 березня 2018 року.

Суддя ОСОБА_3

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.03.2018
Оприлюднено28.03.2018
Номер документу72975372
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/2354/17

Постанова від 11.07.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 11.07.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 15.05.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 10.05.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 15.03.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 27.02.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 13.02.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 17.01.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 22.12.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні