Рішення
від 23.03.2018 по справі 922/4255/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан ОСОБА_1, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-21-42, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" березня 2018 р.Справа № 922/4255/15

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Светлічного Ю.В.

при секретарі судового засідання Мороз Ю.В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Товариства з обмеженою відповідальністю "Крона-Компані", м. Київ про внесення змін до договору оренди землі за участю представників сторін:

позивача - ОСОБА_1 довіреність №08-11/3963/2-17 від 28.12.17р.;

відповідача - ОСОБА_2 довіреність б/н від 15.01.18р.;

ВСТАНОВИВ:

Харківська міська рада (позивач) 22.07.2015 р. звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Крона-Компані", м. Київ про внесення змін до договору оренди землі від 20.02.2004 року за реєстраційним номером № 6623/04, шляхом визнання укладеною додаткову угоду до вказаного договору оренди землі у редакції позивача, викладеній у позовній заяві. В обґрунтування позовних вимог Харківська міська рада посилається на ст.13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 629, 649, 651, 653, 654, 792 ЦК України, ст.ст. 179, 188, 193 ГК України. Також до стягнення позивачем заявлені судові витрати.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 07.12.2016р. у справі №922/4255/16, призначено судову земельно-технічну експертизу, проведення даної експертизи доручено Київському науково-дослідному інституту судових експертиз. Провадження у зазначеній справі зупинено до вирішення питань поставлених судовому експерту. Матеріали справи направлено до експертної установи.

26.12.2017р. до господарського суду Харківської області надійшов висновок судових експертів Київського науково-дослідного інституту судових експертиз разом із матеріалами справи №922/4255/15.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 27.12.2017р. поновлено провадження у справі №922/4255/15. Призначено справу №922/4255/15 до розгляду в порядку загального позовного провадження. Розпочато у справі №922/4255/15 підготовче провадження і призначено підготовче засідання на 24 січня 2018 року о 11:00.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 24.01.2018р. клопотання відповідача про відкладення розгляду справи судом задоволено. Підготовче засідання відкладено на "21" лютого 2018р. о 10:30. Клопотання позивача про виклик у судове засідання судових експертів Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, якими надано висновок №70/17-41 від 13.12.2017р. судом задоволено. Викликано судових експертів ОСОБА_3 та ОСОБА_4 у судове засідання на "21" лютого 2018р. о 10:30.

25.01.2018р. відповідачем у справі надано до суду відзив на позовну заяву за вх.№2158, в якому відповідач проти позову заперечував та просив у його задоволенні відмовити, оскільки з урахуванням ч.1 ст. 289 Податкового кодексу України, ст. 13, 18 Закону України "Про оцінку земель" грошова оцінка земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати та зміни податку, але не обов'язком для сторін в чинному договорі. Відповідач зазначив, що в проекті додаткової угоди до договору, яку позивач просить визнати укладеною єдиним доказом в підтвердження розміру орендної плати є витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що оформлений Управлінням Держземагентства у м. Харкові 19.11.22013р., проте відповідач зазначив, що за результатами судової земельно-технічної експертизи, яка була проведена в рамках розгляду даної справи було встановлено: витяг оформлений до набрання чинності технічною документацією 2013; при оформленні витягу не вірно визначені значення коефіцієнтів, тому нормативно - грошова оцінка та розмір орендної плати, що визначений в додатковій угоді до договору, яку просить визнати укладеною позивач, визначено не вірно та з порушенням законодавства, що виключає можливість визнання ії укладеною. Також, відповідач зазначив, що звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва із позовом про визнання не чинним та скасування вказаного витягу, тому відповідач просив провадження у даній справі зупинити до набрання законної сили судовим рішенням у адміністративній справі №826/975/18, що знаходиться в провадженні Окружного адміністративного суду м. Києва про визнання протиправним та скасування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 6310136600:13:009:0021), який є додатком до листа Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області від 19.11.2013 №4246/08. Також, відповідач зазначив, що згідно ст. 3, 629, 193, 632, 652 ЦК України для внесення змін до договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору або наявність застереження в договорі, проте умови договору відповідачем виконуються та договором не передбачено підстава для зміни договору, як зміна нормативно грошової оцінки.

У судовому засіданні 21.02.2018р. судом оголошено перерву до 22.02.2018р. о 14:30.

22.02.2018р. представником позивача у справі надані додаткові заперечення проти клопотання відповідача про зупинення провадження у справі за вх.№5095, які прийняті судом та долучені до матеріалів справи.

У судовому засіданні 22.02.2018р. судом відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження у справі, що викладено у відзиві на позовну заяву, про що оголошено протокольну ухвалу.

У судовому засіданні 22.02.2018р. оголошено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення розгляду справи по суті на 07.03.2018р. о 11:00.

07.03.2018 р. до господарського суду Харківської області надійшла заява відповідача про відвід судді.

У судовому засіданні 07.03.2018р. суд зазначив, що згідно ч.4 ст. 35 ГПК України незгода сторони з процесуальними рішеннями судді, рішення або окрема думка судді в інших справах, висловлена публічно думка судді щодо того чи іншого юридичного питання не може бути підставою для відводу, та судом розцінено вказану заяву відповідача про відвід судді, як зловживання процесуальними правами, тому заяву відповідача залишено без розгляду згідно ст. 43 ГПК України.

У судовому засіданні 07.03.2018р. на стадії розгляду справи по суті було оголошено перерву до 19.03.2018р. о 12:00; 23.03.2018р. о 14:00.

Присутній представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримував та просив позов задовольнити.

Присутній представник відповідача проти позову заперечував та просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на обставини викладені у відзиві на позов.

Згідно із ст.129 Конституції України однією з засад судочинства є змагальність.

За змістом ст. 13 Господарського процесуального кодексу України (в редакції, яка набула чинності 15.12.2017р.) встановлений такий принцип господарського судочинства як змагальність сторін, згідно з яким судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов'язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов'язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов'язків щодо доказів.

За приписом ст. 76 Господарського процесуального кодексу України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Тобто, змагальність полягає в тому, що сторони у процесуальній формі доводять перед судом свою правоту, за допомогою доказів переконують суд у правильності своєї правової позиції. Викладене вимагає від сторін ініціативи та активності в реалізації їхніх процесуальних прав.

З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, всебічно та повно дослідивши надані учасниками судового процесу докази, суд

Як свідчать матеріали справи, 24.02.2004 року між Харківською міською радою (орендодавець - позивач у справі) та ТОВ "Крона-Компані" (орендар - відповідач у справі) був укладений договір оренди землі, відповідно до умов якого (пункт 1) орендодавець на підставі рішення XVIII сесії Харківської міської ради XXIV скликання від 24.11.2003 року №274/03 "Про передачу фізичним та юридичним особам функцій замовника на будівництво", надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку за адресою: м. Харків, вул. Героїв Праці, ріг вул. Барабашова загальною площею 9,8833 га.

Згідно п.2 договору земельна ділянка надається в оренду строком до 01.12.2052 р. для будівництва кварталу об'єктів обслуговування багатофункціонального призначення з паркінгом та елементами житлової забудови (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та подальшої експлуатації. Будівництво виконати до 01.12.2028р.

За умовами договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки не визначено.

Згідно з пунктом 2 договору оренди землі плата за землю вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок відділу Державного казначейства у м. Харкові. №33212810900002, банк Управління Державного казначейства у Харківській області м. Харкова, МФО 851011, код ЗКПО 24134490, код платежу 13050200;01 не пізніше п'ятнадцятого числа наступного місяця. Розмір орендної плати:

- орендна плата за земельну ділянку на період будівництва, згідно з довідкою №77/04 від 31.01.2004р. встановлюється в розмірі:21106,68 грн. по 31.12.2004р.; 26634,62 грн. з 01.01.2005р. по 31.12.2005р.; 34675,26 грн. з 01.01.2006р. по 31.12.2006р.; 50254,00 грн. з 01.01.2007р. по 01.12.2028р.;

- орендна плата за земельну ділянку на період експлуатації, згідно з довідкою №78/04 від 02.02.2004р. встановлюється у розмірі 159477,24 грн. з 01.01.2029р.

В пункті 2.2 договору орендна плата за землею збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до законодавства України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід'ємною частиною договору оренди.

Пунктом 4 та 4.1. сторони передбачили, що зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір вирішується у судовому порядку.

24.02.2004 року договір зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у державному реєстрі земель вчинено запис за №6623/04.

На виконання умов договору, позивач передав, а відповідач прийняв в оренду земельну ділянку площею 98833,0217 га, розташовану в м. Харків, вул. Героїв Праці, ріг вул. Барабашова для будівництва кварталу об'єктів обслуговування багатофункціонального призначення з паркінгом та елементами житлової забудови (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та подальшої експлуатації. Будівництво виконати до 01.12.2028р.

Харківська міська рада рішенням №41/08 від 27.02.2008 року затвердила ОСОБА_5 про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові.

ОСОБА_5 розроблено з метою створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення та справляння орендної плати за земельні ділянки, орендодавцями яких згідно із земельним законодавством виступає Харківська міська рада.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року за №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року. Це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014 року (пункт 2 рішення).

Згідно з пунктом 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 рік та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Крім того, рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" визначено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рік " вводиться в дію з 01.01.2014 року.

Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові (пункт 2, 3 рішення від 25.09.2013 року) .

Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затверджений рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 року за №960/12, і згідно з пунктом 16.4 якого, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі.

Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди, позивач в порядку статті 188 Господарського кодексу України листами від 17.12.2013 року №5500/0/225-13 та від 18.12.2013 №5663/0/225-13 звернувся до відповідача із пропозицією внести зміни до договору оренди землі, проте відповідач додаткову угоду не підписав.

Враховуючи, що відповідачем не вчинено дії по підписанню додаткової угоди до договору оренди землі, з метою приведення його у відповідність до норм чинного законодавства, позивач, посилаючись на норми статей 13, 144 Конституції України, статей 12, 93, 125, 126, 189 та пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статей 15, 30 Закону України "Про оренду землі", статей 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", статей 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України та статей 179, 188, 193 Господарського кодексу України, звернувся до суду з позовом, в якому просив прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі за №6623/04 від 24.02.2004 року, шляхом визнання укладеною додаткову угоду до договору оренди землі в редакції, викладеній у позовній заяві.

Судом не приймаються заперечення відповідача на позовну заяву, щодо встановленості не відповідності витягу з нормативно- грошової оцінки земельної ділянки (додаток до листа Управління Держземагентства у м. Харкові №4246/08 від 19.11.2013р.) згідно висновку викладеного судовими експертами у висновку експертів за результатами проведення експертизи з - питань землеустрою від 13.12.2017р. №70/17-41, з огляду на наступне.

Згідно ст. 104 Господарського процесуального кодексу України, висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 86 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивоване в судовому рішенні.

Відповідно до ст. 98 Господарського процесуального кодексу України, висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством.

Згідно п. 2.3. Розділу II Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, що затверджена Наказом Міністерства юстиції України 08.10.98 № 53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012 № 1950/5) експерту забороняється: вирішувати питання, які виходять за межі спеціальних знань експерта та з'ясування питань права і надавати оцінку законності проведення процедур, регламентованих нормативно-правовими актами.

Проте, вивчаючи висновок судових експертів, що наданий експертами Київського науково - дослідного інституту судових експертиз, з урахуванням пояснень, що надані експертами, що з'являлись під час розгляду даної справи на стадії підготовчого провадження суд приходить до висновку, що експерт фактично надав оцінку законності процедури формування витягу регламентованою нормативно - правовими актами, що суперечить завданням та питанням що ставляться перед земельно-технічною експертизою, відповідно до цього висновок експертів за №70/17-41 від 13.12.2017 підлягає відхиленню.

Також, щодо клопотання відповідача про зупинення провадження у справі до набрання рішенням у справі №826/975/18, що знаходиться в Окружному адміністративному суді м. Києва суд вважає зазначити про наступне.

Пунктом 5 ч. 1 ст. 227 ГПК України визначено, що суд зобов'язаний зупинити провадження у справі у випадку об'єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства.

Разом з тим, цією ж статтею зазначено, що суд не може посилатися на об'єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.

Під неможливістю розгляду даної справи слід розуміти неможливість для даного господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі.

Предметом спору у адміністративній справі №826/975/18 за адміністративним позовом ТОВ «Крона-Компані» до Управління Держгеокадастру у місті Харкові Харківської області, яка знаходиться у провадженні Окружного адміністративного суду міста Києва та на яку посилається представник відповідача, є скасування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 6310136600:13:009:0021).

Однак, діюче законодавство не надає витягам з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок статусу правових актів, що потребують скасування та визнання недійсними у судовому порядку, таким чином, за наявності відповідних заперечень сторони про необґрунтованість наведених у цих витягах з технічної документації даних нормативну грошову оцінку земельних ділянок ці дані можуть бути перевірені судами.

На момент подання Харківською міською радою до господарського суду Харківської області позову до ТОВ «Крона-Компані» механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів був передбачений Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах. Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11.

Пунктом 3.3 даного Порядку було визначено формулу, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів.

Вирішуючи спір у даній справі, суд може самостійно перевірити дотримання визначеної Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах. Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11 формули, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів та відповідність застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.

Зазначена позиція співпадає з судовою практикою Вищого господарського суду України, що викладена у постанові від 26.01.2016 у справі №922/4348/14.

Також, судом встановлено, що ТОВ «Крона-Компані» у 2015 році зверталось до Окружного адміністративного суду міста Києва було подано позов до Департаменту земельних відносин Харківської міської ради, Управління Держземагенства у місті Харкові Харківської області, третя особа Харківська міська рада, про визнання дій протиправними та визнання не чинним розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності №69/14 від 05.12.2013 (справа №826/22287/15).

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.12.2015 у вказаній справі №826/22287/15 позов ТОВ «Крона-Компані» задоволено.

Проте, постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 31.03.2016 у справі №826/22287/15 задоволено апеляційну скаргу Харківської міської ради, скасовано постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.12.2015 та ухвалено нову постанову, якою відмовлено в задоволенні позовних вимог ТОВ «Крона-Компані» до Департаменту земельних відносин Харківської міської ради, Управління Держземагенства у місті Харкові Харківської області про визнання дій протиправними та визнання недійсним рішення. Також, у вказаній постанові зазначено, що дії департаменту земельних відносин Харківської міської ради з виконання розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013р. за №69/14, на підставі ОСОБА_5 про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцію, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008р. №41/08 (із змінами та доповненнями) є правомірними та такими, що вчинені в межах наданих повноважень відповідно до вимог чинного законодавства.

Зазначена постанова Київського апеляційного адміністративного суду набрала законної сили та до цього часу не скасована, що також підтверджує правомірність позиції Харківської міської ради щодо виконання розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності.

Надаючи оцінку обставинам справи, враховуючи підстави та предмет позову, суд вважає позовні вимоги щодо внесення змін до договору оренди через зміну грошової оцінки землі нормативно обґрунтованими, зважаючи на наступне.

Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Згідно статті 148 Господарського кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною державою. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до Земельного кодексу України та інших законів.

За статтею 2 Земельного кодексу України земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб'єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об'єктами землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).

Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить: здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.

Згідно пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Як свідчать матеріали справи надана в оренду земельна ділянка розташована в м. Харків, вул. Героїв Праці, ріг вул. Барабашова та знаходиться у підпорядкуванні Харківської міської ради.

З огляду на приписи статті 122 Земельного кодексу України вбачається, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

У відповідності до статті 125 Земельного кодексу України право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Згідно частини 2 статті 126 Земельного кодексу України право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

У відповідності до пункту 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України договір - є підставою виникнення цивільних прав та обов'язків. Цивільні права і обов'язки виникають як з передбачених законом договорів, так і з договорів, не передбачених законом, але таких, що йому не суперечать.

Загальні умови укладення договорів визначені статтею 179 Господарського кодексу України, частиною 3 якої, зокрема, передбачено, що укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, у випадку, якщо існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладання договору для певних категорій суб'єктів господарювання.

З приписів статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (статті 13 Закону України «Про оренду землі» ).

ОСОБА_5 статті 626 Цивільного кодексу України передбачають, договір є підставою виникнення цивільних прав та обов'язків.

З урахуванням наведених положень чинного законодавства України, суд приходить до висновку про те, що взаємовідносини між позивачем та відповідачем щодо оренди землі врегульовані відповідним господарським договором - договором оренди, зареєстрованим в державному реєстрі. При цьому укладення цього договору є обов'язковим у разі використання відповідачем земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Героїв Праці, ріг вул. Барабашова, в силу наведених вище приписів чинного законодавства.

Згідно статті 15 Закону України "Про оренду землі" та статті 284 Господарського кодексу України однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до абзацу 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Зазначені положення Закону визначають те, що нормативна грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати, у зв'язки з чим зміна нормативно грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Підставами проведення оцінки земель, виходячи з положень статті 15 Закону України "Про оцінку земель" є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Як вже було зазначено вище, рішенням Харківської міської ради 03.07.2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року, пунктом 1.1 якого затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова, що підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

При цьому, нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів залежить від витрат на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр - В, норми прибутку - Нп, норми капіталізації - Нк та коефіцієнту який характеризує місцерозташування земельної ділянки - Км. (пункт 3.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель №18/15/21/11 від 27.01.2006 року).

В свою чергу, коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального (Км1), зонального (Км2) та локального характеру (Км3).

Перший етап визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки полягає у визначені базової вартості одного квадратного метра населеного пункту, яка визначається за формулою: Цнм = В * Нп / Нк * Км1.

Згідно рішення позивача від 03.07.2013 року № 1209/13 базова вартість 1 кв.м. земель міста Харкова становить суму 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013.

Таким чином, рішенням позивача від 03.07.2013 року № 1209/13 було змінено нормативно грошову оцінку земель міста Харкова.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" (пункти 2 та 3) встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно із Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, який є додатком до рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання "Про затвердження Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" від 19.12.2012 року № 960/12.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Пунктом 2.19 Постанови пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011 року № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

На даний час рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , яким затверджені нові базові ставки вартості одного квадратного метра земель м. Харкова, є чинним, доказів скасування такого рішення матеріали справи не містять.

Частиною 2 статті 648 Цивільного кодексу України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.

Відповідно до статті 626 Цивільного кодексу України - договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.

Статтею 628 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

В матеріалах справи наявні листи-пропозиції Департаменту земельних відносин, якими відповідача було повідомлено про необхідність укладення додаткової угоди щодо приведення у відповідність розміру орендної плати.

Відповідачем надано відповідь на вказані пропозиції позивача про часткову згоду із запропонованими умовами додаткової угоди, а саме лист№02/12-05 від 12.05.2014р.

Статтею 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.

У відповідності до статті 649 Цивільного кодексу України розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.

Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу одної із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Зважаючи на наведені норми, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

На будь-які порушення умов договору позивач в підставах позову не посилався.

Проте, при укладенні спірного договору оренди земельної ділянки в пункті 3.1.2. договору сторони узгодили, що орендодавець має право вносити зміни в розділ 2 цього договору щодо розміру і строків внесення плати за землю в разі зміни ставки земельного податку в законодавчому порядку, та пунктами 4.1., 2.2. 7.5. договору сторони визначили, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов цього договору спори пов'язані із орендною платою вирішуються в судовому порядку. Також, у договорі оренди відсутня нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що передана відповідачу в оренду, що є не вірним. Оскільки орендна плата за використання земельних ділянок державної та комунальної власності є регульованою ціною, у зв'язку зі зміною зазначеним рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, що використовується для визначення розміру орендної плати по укладеному між сторонами договору оренди землі, виникли обставини для внесення змін до договору оренди землі.

Ухилення орендаря від підписання додаткової угоди до договору оренди землі завдає значних збитків територіальній громаді міста Харкова у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою комунальної власності.

Відповідно до пункту 6.1 ОСОБА_5 про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіції, земельний статут при наданні земельних ділянок у платне користування в м. Харкові, затверджене рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008 року за №41/08 (із наступними змінами) розмір орендної плати, встановлений договорами оренди, у тому числі договорами тимчасового користування на умовах оренди, укладеним до набрання чинності цього положення, підлягає перерахунку.

Зважаючи на наведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі за №6623/04 від 24.02.2004 року в частині розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі, які запропоновані в доданій до позовної заяви додатковій угоді є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до вимог статей 20, 23 Закону України "Про оцінку земель за результатами проведення нормативної грошової оцінки земель населеного пункту складається технічна документація, яка затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Згідно положень пунктів 2.1. та 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13, Департамент земельних відносин на підставі пункту 4 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням Харківської міської ради від 03 липня 2007 року №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації" з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Відповідно до пунктів 3.1 та 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою до внесення змін до договору оренди землі. Зміна до договору землі оформлюється додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Пунктом 1 ОСОБА_5 про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 року №445/2011, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

За частиною 6 пункту 4 зазначеного ОСОБА_5 Держземагентство відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та надає інші адміністративні послуги відповідно до законодавства.

Забезпечення науково-експертного, аналітичного, інформаційного та методичного проведення землевпорядних, землеоціночних робіт також входить до завдань Державного агентства земельних ресурсів.

Отже, на підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було одержано витяги з державного земельного кадастру про земельні ділянки, а саме: витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що є додатком до листа №4246/08 від 19.11.2013р. (аркуш справи №30), відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що надана в оренду відповідачеві за спірним Договором, складає 210112040 грн.

Суд зазначає, що оскільки приписи чинного законодавства не надають витягам з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок статусу правових актів, що потребують скасування та визнання недійсними у судовому порядку, тому наведені у витязі з технічної документації дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ретельно перевірені судом під час розгляду даної справи, та встановлено правомірність і правильність зазначеної в ньому інформації.

Так, згідно зазначеного Витягу цільове призначення земельної ділянки по вул. Героїв Праці, ріг вул. Барабашова - для експлуатації кварталу об'єктів обслуговування багатофункціонального призначення з паркінгом та елементами житлової забудови; функціональне призначення - землі комерційного використання.

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів встановлений Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року №18/15/21/11 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 року №388/1226.

Відповідно до пункту 1.3. Порядку нормативної грошової оцінки, нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою (пункт 1.7. Порядку нормативної грошової оцінки).

Як зазначено у пункті 3.2. Порядку нормативної грошової оцінки, нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою, наведеною в пункті 3.3. Порядку. Дана формула передбачає застосування коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо) - Кф.

Пунктом 3.3 даного Порядку визначено формулу, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів.

При цьому, вказана оцінка залежить, зокрема, і від коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту, комерційного використання тощо).

У пункті 3.5. Порядку нормативної грошової оцінки вказано, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (додаток 1, табл.1.1) враховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

В додатку 1, табл.1.1 для земель комерційного використання визначено Кф - 2,5.

Відповідно до частини 5 статті 20 Земельного кодексу України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель від 27.01.2006 року №18/15/21/11 віднесення земель до категорії за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Державного комітету статистики України від 05.11.1998 року № 377 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.2.1998 року за № 788/3228), відповідно до виду діяльності, що зазначена у довідці, яка надається органом державної статистики.

Числові значення пофакторних оцінок приймаються в межах граничних значень коефіцієнтів Км2 для груп населених пунктів з різною чисельністю населення (табл. 1.6 додатка 1) з урахуванням нормативно-технічної документації та експертної оцінки.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності відповідача є: Код КВЕД 46.21 оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; код КВЕД 46.32 оптова торгівля м'ясом і м'ясними продуктами; код КВЕД 46.33 оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; код КВЕД 80.10 Діяльність приватних охоронних служб; код КВЕД 80.20 обслуговування систем безпеки; код КВЕД 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт; код КВЕД 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (основний); код КВЕД 73.11 Рекламні агентства; код КВЕД 73.12 Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації.

Отже, Управління Держземагенства у місті Харкові, визначаючи нормативну грошову оцінку орендованої відповідачем земельної ділянки, яка використовується в комерційних цілях, правильно застосувало значення функціонального коефіцієнта (Кф) - 2,5 що визначене Порядком нормативної грошової оцінки земель для земель комерційного використання.

Таким чином, беручи до уваги витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, позивач правомірно врахував коефіцієнт функціональності земельної ділянки - 2,5, за адресою: м. Харків, вул. Героїв Праці, ріг вул. Барабашова, а тому розмір нормативної грошової оцінки землі для земельної ділянки (кадастровий номер 6310136600:13:009:0021) становить 210112040 грн. і є документально підтвердженим.

Інформація, що міститься у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки що є додатком до листа №4246 від 19.11.2013р. не спростована відповідачем у встановленому порядку під час розгляду справи по суті.

Зважаючи на наведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі за №6623/04 від 24.02.2004 року в частині розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі, які запропоновані в доданій до позовної заяви додатковій угоді є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Крім того, суд зауважує, що прийнятий для розрахунку розміру орендної плати відсоток від нормативної грошової оцінки у розмірі 4,8 %, що запропонований позивачем і зазначений у розрахунку №69/14 від 05.12.2013 року, є правильним. Даний розрахунок розміру орендної плати було проведено позивачем вірно та у відповідності до положень розділу 2 ОСОБА_5 про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради №41/08 від 27.02.2008 року зі змінами та доповненнями згідно рішення Харківської міської ради №242/08 від 10.09.2008 року.

Відповідно до пункту 1.1. вказане ОСОБА_5 розроблено з метою створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення та справляння орендної плати за земельні ділянки, орендодавцями яких згідно із земельним законодавством виступає Харківська міська рада.

Відповідно до пункту 6.1. ОСОБА_5 про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові, рішенням сесії Харківської міської від 27.02.2008 року № 41/08, із наступними змінами розмір орендної плати, встановлений договорами оренди, у тому числі договорами тимчасового користування на умовах оренди, укладеними до набрання чинності цього ОСОБА_5, підлягає перерахунку.

Відповідно до пункту 6.4. це ОСОБА_5 застосовується при розрахунку розміру орендної плати при укладенні договорів оренди земельних ділянок на підставі рішень міської ради про надання земельних ділянок відповідним юридичним та фізичним особам в оренду:

а) прийнятих після набрання чинності цим ОСОБА_5;

б) прийнятих до набрання чинності цим ОСОБА_5.

Таким чином, оскільки рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 № 41/08, яким затверджено ОСОБА_5 про порядок визначення розміру орендної плати є чинним, докази його скасування та/або визнання недійсним у встановленому законом порядку відсутні, а розрахунок розміру орендної плати здійснюється як до набрання чинності вказаним ОСОБА_5 так і після, тому воно підлягає застосуванню для визначення ставки орендної плати у спірних правовідносинах.

Пропозиція орендодавця встановити орендну плату в розмірі 4,8 відсотків від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, є виконанням обов'язку привести істотні умови договору у відповідність до вимог вищенаведених норм чинного законодавства, що не суперечить, зокрема, приписам пунктів 288.5.1., 288.5.2. Податкового кодексу України.

Як було зазначено вище, відповідно до статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.

При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати та податку за земельні ділянки, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Виходячи з наведеного суд задовольняє позовні вимоги в частині внесення змін до Договору шляхом визнання укладеною запропонованої позивачем додаткової угоди до Договору оренди землі відносно розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації, яка становить 210112040,00 грн., а також стосовно розміру орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №69/14 від 05.12.2013 року, яка на рік становить 4,8 % від її нормативної грошової оцінки і складає 10085377,92 грн. грн. або в місяць - 840448,16 грн.

Крім того, звертаючись до господарського суду із даним позовом, позивач також просив внести зміни до пункту 1 до договору оренди землі №6623/04 від 24.02.2004 року, доповнивши його наступним реченням: ""1.3. Кадастровий номер земельної ділянки 63 10136600:13:009:0021."".

Внесення доповнення в пункт 1 договору оренди землі щодо кадастрового номеру земельної ділянки узгоджується із вимогами частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі", якою унормовано, що зазначення кадастрового номеру земельної ділянки в договорі оренди є обов`язковим. Крім того, така істотна умова договору оренди землі та внесення такого пункту в договір не змінює прав та обов`язків сторін договору, оскільки не покладає на них будь-яких додаткових обов`язків та не надає додаткових прав, а є лише необхідним для відповідності додаткової угоди вимогам законодавства на час її укладення.

Крім того, такі вимоги передбачені у типовому договорі оренди землі, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року №220 в редакції.

Таким чином, суд задовольняє позовні вимоги шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в частині зазначення кадастрового номеру земельних ділянок, визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.

В той же час, суд, вважає, що абзац 2 пункту 1.4 викладений в додатковій угоді до спірного договору оренди землі, в якому зазначено: "При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки", необхідно виключити із редакції додаткової угоди, оскільки жодним законодавчим актом не встановлений обов'язок саме орендаря оплачувати зазначені послуги.

Навпаки, стаття 24 Закону України "Про оцінку земель" закріплює, що фінансування робіт з оцінки земель та земельних ділянок може проводитися за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, коштів землевласників і землекористувачів та інших джерел, не заборонених законом.

Вирішуючи спір в частині пунктів 1.2, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, розділу 3 розділу 4, розділу 5, розділу 6, розділу 7 проекту додаткової угоди до договору оренди землі від 24.02.2004 року за №6623/04 суд виходить з наступного.

Дійсно, у відповідності до частини 4 статті 179 Господарського Кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, в т.ч. типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Конкретизувати умови означає визначити ті умови договору, які мають змінюваний характер в залежності від конкретних умов відповідних правовідносин (стосовно договору оренди земельної ділянки, наприклад, це місцезнаходження, цільове призначення, площа та якісні характеристики земель, перелік, характеристика і стан лінійних споруд, інших об'єктів інфраструктури, у тому числі доріг, наявність обмежень, ставка та розмір орендної плати, строк дії договору тощо).

Однак суд наголошує, що позов складається з його підстав та предмету.

Під предметом позову розуміється певна матеріальна правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення.

Підставами позову є зазначені позивачем в позовній заяві обставини, якими він обґрунтовує свої матеріально-правові вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.

В даному ж випадку, ці пункти безпосередньо не стосуються зміни розміру орендної плати за договором у зв'язку зі зміною розміру нормативної оцінки землі, що вже відбулася.

Із наведеного вбачається, що запропоновані позивачем зміни до 1.2, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, розділу 3 розділу 4, розділу 5, розділу 6, розділу 7 спірного договору виходять за межі підстав позову, відповідно до цього у суду відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог про внесення вказаних змін до пунктів 1.2, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, розділу 3 розділу 4, розділу 5, розділу 6, розділу 7 договору оренди землі.

Конституція України встановлює, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (ст.6 ГК України).

Згідно п.3 ч.1 ст. 3 ЦК України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору. Статтею 627 ЦК України (свобода договору) встановлено наступне. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови такого договору, змінювати ці умови також за взаємною згодою або утримуватись від пропозицій про їх зміну.

На цій підставі суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги в цій частині (в частині внесення змін до пунктів до 1.2, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, розділу 3 розділу 4, розділу 5, розділу 6, розділу 7 договору) не обґрунтовані, не відповідають чинному законодавству і тому не підлягають задоволенню.

Судовий збір у розмірі 1218,00 грн. із врахуванням ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, підлягає стягненню з відповідача з вини якого спір доведено до суду.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, статтями 29, 42, 86, 91, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Внести зміни до договору оренди землі від "24" лютого 2004р. за №6623/04 шляхом визнання укладеною додаткової згоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:

Додаткова угода

до договору оренди землі, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_6 "20" лютого 2004 року в реєстрі за №295, зареєстрованого "24" лютого 2004 року за №6623/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" Харківська міська рада Харківської області (орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_7 з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Крона-Компані" (орендар) в особі керівника з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження ОСОБА_5 про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" доповнити п. 1.2. словами та розділ: "ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ" пунктами 1.3., 1.4., назви і пункти розділу 2. "ПЛАТА ЗА ЗЕМЛЮ" та викласти у такій редакції:

"1.3. Кадастровий номер земельної ділянки 63 10136600:13:009:0021."

"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації (додаток до листа №4246/08 від 19.11.2013) становить 210112040 грн.".

"2. ОРЕНДНА ПЛАТА.

2.1. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №69/14 від 05.12.2013 становить 4,8 % від ії нормативної грошової оцінки і складає 10085377,92 грн. (десять мільйонів вісімдесят п"ять тисяч триста сімдесят сім гривень дев"яносто дві копійки), або в місяць - 840448,16 грн. (вісімсот сорок тисяч чотириста сорок вісім гривень шістнадцять копійок).

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частною договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_6 "20" лютого 2004 року в реєстрі за №295, зареєстрованого « 24» лютого 2004 року за №6623/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада Товариство з обмеженою відповідальністю

Харківської області "Крона-Компані"

м. Харків, м-н Конституції, 7 04074, м. Київ, Оболонськи р-н

код 04059243 вул. Лугова, буд. 12,

В особі міського голови в особі керівника


ОСОБА_7

/ підпис / / підпис / ПІБ /

3. В іншій частині позовних вимог - у задоволенні позову відмовити.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "КРОНА- Компані" (04074, м. Київ, Оболонський район, вул. Лугова, буд. 12, код ЄДРПОУ 32759456) на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, майдан Конституції, 7, м. Харків, 61200, Одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок: 35417005032986, Банк: ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку 851011) 1218,00 грн. судового збору за подання позовної заяви.

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Згідно зі ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення. Апеляційна скарга подається до Харківського апеляційного господарського суду через господарський суд Харківської області.

Повне рішення складено 28.03.2018 р.

Суддя ОСОБА_8

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення23.03.2018
Оприлюднено28.03.2018
Номер документу73002578
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/4255/15

Постанова від 26.06.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Радіонова Олена Олександрівна

Постанова від 26.06.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Радіонова Олена Олександрівна

Ухвала від 01.05.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Радіонова Олена Олександрівна

Ухвала від 19.11.2018

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Радіонова Олена Олександрівна

Постанова від 12.10.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кушнір І.В.

Ухвала від 18.09.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кушнір І.В.

Ухвала від 30.07.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кушнір І.В.

Ухвала від 07.05.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пушай В.І.

Ухвала від 23.04.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пушай В.І.

Рішення від 23.03.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Светлічний Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні