Рішення
від 21.03.2018 по справі 682/71/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 682/71/18

РІШЕННЯ

іменем України

21 березня 2018 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К.

за участі:секретаря судового засідання Варченко В.В. представника позивача ОСОБА_1 представника відповідача ОСОБА_2 розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Зелений Парк" до виконавчого комітету Славутської міської ради про визнання протиправними дій та визнання незаконним і скасування рішення виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області від 16.11.2017 року № 417 "Про затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання земельних ділянок",

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом до відповідача, в якому просить скасувати рішення виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області від 16.11.2017 року № 417 "Про затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ "Зелений Парк" земельних ділянок".

Свій позов позивач мотивує тим, що 24.11.2017 року ТОВ "Зелений Парк" отримало від виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області повідомлення № 04-29/2401 від 21.11.2017 року, в якому йдеться про самовільне зайняття позивачем земельних ділянок та їх використання з порушенням законодавства про плату за землю.

Додатком до цього повідомлення було рішення виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області від 16.11.2017 року № 417 "Про затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ "Зелений Парк" земельних ділянок" та акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ "Зелений Парк" земельних ділянок від 16.11.2017 року.

Позивач вважає рішення відповідача від 16.11.2017 року № 417 "Про затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ "Зелений Парк" земельних ділянок" протиправним і таким, що підлягає скасуванню, виходячи із наступного.

Відповідач під час визначення розміру збитків протиправно використав Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затверджений постановою Кабінету ОСОБА_3 України № 284 від 19.04.1993 року, оскільки у даному випадку слід було застосовувати ОСОБА_1 розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту без спеціального дозволу, затверджену постановою Кабінету ОСОБА_3 України від 25.07.2007 року № 963.

Вказує, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які знаходяться на території м. Славути, затверджені Славутською міською радою Хмельницької області з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема, без урахування розміру процентної ставки, встановленої договором оренди землі.

Зазначає, з моменту переходу до позивача права власності на нерухоме майно, що знаходиться за адресою: вул. Б. Хмельницького, 144, м. Славута, Хмельницька обл. до нього перейшло і право користування земельними ділянками на яких воно знаходиться, а тому підстави для відшкодування збитків за використання позивачем цих земельних ділянок без правовстановлюючих документів - відсутні.

Крім того, станом на час прийняття відповідачем рішення від 16.11.2017 року № 417 "Про затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ "Зелений Парк", позивач відчужив нерухоме майно, яке знаходилось за вказаною адресою.

За таких обставин позов підлягає задоволенню.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, надавши пояснення суду відповідно до змісту позовної заяви.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала повністю, пояснивши суду, що оскаржуваним рішенням відповідач лише обчислив розмір збитків, а тому вони не можуть бути примусово відшкодовані на підставі такого рішення. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Вказує, що рішенням Господарського суду Хмельницької області від 18.01.2017 року у справі № 924/1149/16 вирішено стягнути із ТОВ "Зелений парк" на користь Славутської міської ради Хмельницької області 122 020,82 грн. збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів по 30.06.2016 року.

Враховуючи наведене, представник відповідача зазначає, що рішення відповідача від 16.11.2017 року № 417 "Про затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ "Зелений Парк" є правомірним та стосується періоду протягом якого позивач використовував земельні ділянки без правовстановлюючих документів, а саме з 10.07.2016 року по 30.03.2017 року, а тому таке рішення скасуванню не підлягає. За таких обставин у задоволенні позову необхідно відмовити.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи вважає, що позов не підлягає задоволенню з таких підстав.

В судовому засіданні встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю "Зелений парк" було власником нерухомого майна, а саме: будівля водоочисних споруд загальною площею 213,1 кв.м, будівля насосної станції площею 84,2 кв.м, розмелювальний відділ площею 257,4 кв.м., будівля адмінбудику площею 512,3 кв.м, приміщення гаражів площею 255,2 кв.м, будівля котельні площею 553.5 кв.м, будівля електромеханічного цеху, столярної майстерні та гаражів площею 514,6 кв.м, будівля ганчірного цеху загальною площею 1778,1 кв.м, будівля механічної майстерні, клубу, складів площею 1073,3 кв.м, будівля КНС площею 24,7 кв.м, будівля РПО площею 2749,3 кв.м., приміщення корпусу паперової машини площею 1137,5 кв.м., які знаходяться на земельних ділянках площею 645 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:04:009:0012) та 29813 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:04:008:0004).

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта від 28.08.2017 року право власності на вказані об'єкти нерухомого майна зареєстровано за ТОВ "Зелений парк" на підставі договору купівлі - продажу від 07.08.2012 року.

Вказані об'єкти нерухомого майна належали ТОВ "Зелений парк" до 31.03.2017 року та 03.04.2017 року.

Рішенням Славутської міської ради Хмельницької області № 20.3-38/2014 від 31 січня 2014 року ТОВ "Зелений парк" наданий дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) площами 29813 кв.м. та 645 кв.м., які знаходяться за адресою: вул. Б. Хмельницького, 144, м. Славута, Хмельницька обл. для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд.

Пунктом 17 вказаного рішення зобов'язано ТОВ "Зелений парк" протягом 30-ти днів з моменту прийняття даного рішення звернутися у ліцензовану проектну організацію для виготовлення документації із землеустрою, після чого подати вказану документацію на затвердження до Славутської міської ради Хмельницької області.

Впродовж строку, визначеного рішенням Славутської міської ради Хмельницької області, позивач документацію із землеустрою не виготовив, однак продовжував використовувати вказані земельні ділянки.

Листами № 1893/04-29 від 18.09.2012 року, № 876/04-29 від 15.04.2013 року, №04-29/111 від 13.01.2016 року, №04-29/984 від 29.04.2016 року, № 04-29/733 від 12.04.2017 року Славутська міська рада Хмельницької області неодноразово повідомляла позивача про необхідність оформлення правовстановлюючих документів, що посвідчують право користування земельними ділянками, які знаходяться за адресою: вул. Б.Хмельницького, 144 в м. Славута, Хмельницька обл. та необхідність сплати орендної плати за користування цими земельними ділянками.

Оскільки позивач не оформив правовстановлюючі документи на земельні ділянки, рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області № 417 від 16.11.2017 року затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ "Зелений парк" земельних ділянок.

Згідно із вказаним актом територіальній громаді міста Славута внаслідок використання позивачем земельних ділянок без правовстановлюючих документів за період з 01.07.2016 року по 30.03.2017 року заподіяно збитки в розмірі 126 940,03 грн.

Розмір збитків визначений комісією по визначенню розміру збитків, землевласникам та землекористувачам, яка створена відповідно до рішення виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області від 21.07.2016 року № 228 та нараховано відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету ОСОБА_3 України № 284 від 19.04.1993 року та Порядку визначення та відшкодування Славутській міській раді Хмельницької області збитків, заподіяних внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю, затвердженого рішенням Славутської міської ради Хмельницької області № 21-16/2012 від 24.02.2012 року.

Досліджуючи спірні правовідносини, суд звертає увагу на таке.

Предметом спору у цій справі є питання щодо правомірності дій відповідача як суб'єкта владних повноважень при прийнятті рішення щодо затвердження акта про визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 157 Земельного кодексу України порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом ОСОБА_3 України.

Статтею 211 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення, зокрема, як: самовільне зайняття земельних ділянок.

Постановою Кабінету ОСОБА_3 України від 19.04.1993 року № 284 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам (далі - Порядок № 284).

У пункті 1 Порядку № 284 встановлено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та недодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Пункти 2, 3 Порядку № 284 передбачають, що неодержаний дохід - це дохід, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Згідно із рішенням Славутської міської ради Хмельницької області № 5-18/2017 від 07.04.2017 року "Про встановлення ставок плати за оренду землі на території м. Славута" розмір орендної плати за земельні ділянки під об'єктами виробничого призначення та іншими об'єктами, розташованими на землях промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для суб'єктів підприємницької діяльності та громадян становить 3 % від нормативно грошової оцінки.

Разом з цим, за правилами частини 1 статті 2 КАС завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до частини 1 статті 5 КАС кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Таким чином, обов'язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб'єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.

Тобто, у порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення суб'єкта владних повноважень, яке порушує безпосередньо права чи обов'язки позивача.

Як встановлено з матеріалів справи, оскаржуваним рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області, зокрема, затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ "Зелений парк" земельних ділянок без правовстановлюючих документів від 06.11.2017 року на суму 126940,03 грн.

Відтак, наявність чи відсутність підстав для відшкодування збитків, у тому числі, з мотивів відсутності факту самовільного використання земельної ділянки, встановлюється при вирішенні спору про відшкодування збитків та втрат, заподіяних власнику, судом, який розглядає позов про стягнення.

Отже, повноваження виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області у цьому випадку обмежуються лише обчисленням розміру збитків у встановленому законом порядку.

Що стосується відшкодування виявлених збитків, то вони не можуть бути примусово стягнені на підставі рішення відповідача. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 18 жовтня 2016 року у справі № 500/2776/14-а, постанові Вищого адміністративного суду України від 06.12.2016 року у справі № 682/1207/15-а, ухвалах Вищого адміністративного суду України від 23.03.2017 року у справі № 501/463/15-а, від 13.12.2016 року у справі № 522/19604/14-а.

На думку суду, позивач необґрунтовано посилається на ОСОБА_1 розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту без спеціального дозволу, затверджену постановою Кабінету ОСОБА_3 України від 25.07.2007 року № 963, зважаючи на таке.

Відповідно до пункту 3.4 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ, що виникають із земельних відносин" з виникненням прав власності на будівлю чи споруду у юридичної особи виникає право одержати земельну ділянку в користування, а розглянути таке питання та прийняти відповідне рішення в строки, встановлені законом, зобов'язаний відповідний повноважний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. Тому відсутність у такої особи переоформлених на її ім'я правовстановлюючих документів на земельну ділянку не може кваліфікуватися як самовільне зайняття земельної ділянки.

Таким чином, вищезазначена ОСОБА_1 розрахунку розміру шкоди не підлягає застосуванню до правовідносин, які виникли між сторонами, оскільки на земельних ділянках площею 645 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:04:009:0012) та 29813 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:04:008:0004) знаходились об'єкти нерухомого майна, які до 31.03.2017 року та 03.04.2017 року на праві власності належали ТОВ "Зелений парк", тому дії останнього не можуть бути кваліфіковані як самовільне зайняття вказаних земельних ділянок.

Суд критично оцінює посилання представника позивача на те, що станом на час прийняття відповідачем рішення від 16.11.2017 року № 417 "Про затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ "Зелений Парк", позивач відчужив нерухоме майно, яке знаходилось на вказаних земельних ділянках, зважаючи на таке.

Так, рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області № 417 від 16.11.2017 року затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ "Зелений парк" земельних ділянок.

Разом з тим, згідно із вказаним актом територіальній громаді міста Славута внаслідок використання позивачем земельних ділянок без правовстановлюючих документів заподіяно збитки в розмірі 126 940,03 грн. за період з 01.07.2016 року по 30.03.2017 року (до відчуження позивачем нерухомого майна, яке знаходилось на вказаних земельних ділянках).

Крім того, суд звертає увагу на те, що попередньо рішенням Господарського суду Хмельницької області від 18.01.2017 року у справі № 924/1149/16 вирішено стягнути із ТОВ "Зелений парк" на користь Славутської міської ради Хмельницької області 122 020,82 грн. збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів по 30.06.2016 року.

Отже, нарахування позивачу збитків за фактичне використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів здійснено відповідачем у відповідності до вимог Земельного кодексу України, Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_3 України № 284 від 19.04.1993 року та Порядку визначення та відшкодування Славутській міській раді Хмельницької області збитків, заподіяних внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю, затвердженого рішенням Славутської міської ради Хмельницької області № 21-16/2012 від 24.02.2012 року (зі змінами).

Суд при вирішенні спору не бере до уваги пояснення представника позивача щодо незаконності рішення Славутської міської ради Хмельницької області № 5-18/2017 від 07.04.2017 року "Про встановлення ставок плати за оренду землі на території м. Славута", у зв'язку із тим, що таке рішення ніким не оскаржувалось, не визнавалось протиправним та є на цей час чинним.

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету ОСОБА_3 Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Згідно частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, з'ясувавши фактичні обставини справи та проаналізувавши зібрані у справі докази, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "Зелений Парк" (вул. Саксаганського, 119, м. Київ, 01032, код ЄДРПОУ 37728050) до виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області (вул. Соборності, 7, м. Славута, Славутський район, Хмельницька область, 30000, код ЄДРПОУ 23563639) про визнання протиправними дій та визнання незаконним і скасування рішення виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області від 16.11.2017 року № 417 "Про затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання земельних ділянок", - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 26 березня 2018 року

Головуючий суддя ОСОБА_4

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.03.2018
Оприлюднено29.03.2018
Номер документу73015088
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —682/71/18

Ухвала від 09.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 31.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 30.05.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 23.05.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 05.05.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Рішення від 21.03.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 23.02.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 12.02.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 26.01.2018

Адміністративне

Славутський міськрайонний суд Хмельницької області

Зеленська В. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні