Постанова
від 20.03.2018 по справі 925/1290/17
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@kia.arbitr.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" березня 2018 р. Справа№ 925/1290/17

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Гаврилюка О.М.

суддів: Суліма В.В.

Станіка С.Р.

при секретарі судового засідання: Головатенко А.

за участю представників сторін згідно із протоколом судового засідання від 20.03.2018

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на рішення Господарського суду Черкаської області від 07.12.2017, у справі № 925/1290/17 (суддя ДооршенкоМ.В.)

за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Маяк

до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області

про визнання договору поновленим і додаткової угодні укладеною

ВСТАНОВИВ:

10.10.2017 до Господарського суду Черкаської області звернулось Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Маяк до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про визнання договору поновленим і додаткової угодні укладеною .

В обґрунтування позову позивач зазначив, що він, як орендар, після закінчення строку дії укладеного між сільськогосподарським товариством з СТОВ Маяк та Чорнобаївською районною державною адміністрацією договору оренди землі від 20.07.2007, зареєстрованого у Чорнобаївському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП Центр ДЗК від 22.08.2007 за №040779700465, продовжував користуватись орендованою за даним договором земельною ділянкою, належним чином виконував свої зобов'язання за цим договором та у встановлений законом термін не отримував від орендодавця заперечень проти поновлення вказаного договору оренди землі на новий строк, тому вважає, що договір оренди землі від 20.07.2007 на підставі частини 6 статті 33 Закону України Про оренду землі є поновленим на той самий строк і на тих же умовах, які ним були передбачені, але відповідач цього не визнає і ухиляється від укладення додаткової угоди про це.

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 07.12.2017 у справі № 925/1290/17 позов задоволено повністю.

Визнано поновленим договір оренди землі від 20.07.2007, укладений між Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Маяк та Чорнобаївською районною державною адміністрацією і зареєстрований у Чорнобаївському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП Центр ДЗК , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.08.2007 за № 040779700465, щодо земельної ділянки загальною площею 224,0406 га, розташованої в адміністративних межах Великобурімської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області за межами населеного пункту.

Визнано укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 20.07.2007, укладеного між Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Маяк та Чорнобаївською районною державною адміністрацією і зареєстрованого у Чорнобаївському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП Центр ДЗК , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.08.2007 за № 040779700465, щодо земельної ділянки загальною площею 224,0406 га, розташованої в адміністративних межах Великобурімської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області за межами населеного пункту, в наступній редакції:

Додаткова угода про поновлення Договору оренди землі від 20.07.2007 (зареєстрований у Чорнобаївському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП Центр ДЗК , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.08.2007 за №040779700465) м. Черкаси _____


року

Орендодавець: Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області та Орендар: сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Маяк в особі директора Лихошерста Сергія Васильовича уклали дану угоду про нижченаведене:

1. Поновити на 10 років строк дії договору оренди землі від 120.07.2007, зареєстрованого у Чорнобаївському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗКК", про що в Державному реєсстрі земель вчинено запис від 22.08.2007 за №040779700465, щодо земельної ділянки загальною площею 224,0406 га, розташованої в адміністративних межах Великобурімської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області за межами населеного пункту.

2. Інші умови договору зберігають чинність.

3. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною вищевказаного договору, складена у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, по одному примірнику для кожної із сторін та набирає чинності після її підписання сторонами.

Орендодавець: Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, вул. Смілянська, 131, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ: 39765890.

Орендар: сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Маяк , с. Велика Бурімка, Чорнобаївський район, Черкаська область, код ЄДРПОУ: 03793455 .

Стягнуто з Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (вул. Смілянська, 131, м. Черкаси, Черкаська область, 18000, код ЄДРПОУ 39765890) на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Маяк (с. Велика Бурімка, Чорнобаївський район, Черкаська область, код ЄДРПОУ: 03793455) - 3200 грн. (три тисячі двісті гривень) витрат на сплату судового збору.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області звернулося до Київського апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Черкаської області від 07.12.2017 у справі № 925/1290/17 та винести нове, яким відмовити повністю в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга мотивована тим, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, невідповідності висновків, викладених у оскаржуваному рішенні, обставинам справи та, як наслідок, порушенням норм матеріального та процесуального права. Зокрема акцентовано увагу на тому, що після того як позивач для реалізації свого переважного права звернувся з листом-повідомленням від 15.06.2107 за № 207/17 про поновлення договору оренди земельної ділянки загальною площею 224,0406 га строком на 10 років до відповідача, ним за результатами розгляду поданого листа 27.07.2017 було повідомлено, що ГУ Держгеокадастру у Черкаській області не погоджується з запропонованими істотними умовами та пропонує змінити їх в частині збільшення орендної плати до 12,0% відсотків від активної грошової оцінки землі та зменшити строк оренди терміном до 7 років. Виходячи з цього, апелянт вважає, що переважне право орендаря на укладення договору оренди в силу вимог ст. 33 Закону України Про оренду землі , в нього припинилося. Після чого, орендар знову звернувся повторно з листом-повідомленням від 17.08.2017 за №908/17 в якому вже просив відповідача поновити право оренди земельних ділянок загальною площею 164,2046 га, на новий строк терміном 7 років з річною платою в 12,0% відсотків від активної грошової оцінки землі. На що відповідач своїм листом-повідомленням від 18.09.2017р. за №8334/2-17 заперечив проти поновлення договору, оскільки площа земельних ділянок змінилась, а разом і з цим і змінились і їх межі. Це в свою чергу, в силу вимог ст.ст. 15, 33 Закону України Про оренду землі апелянт вважає обумовлює поновлення договору оренди землі позивачем лише у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди, що ним зроблено не було. З цих підстав, апелянт вважає, що у місцевого господарського суду першої інстанції, не було підстав для визнання за СТОВ Маяк переважного права на поновлення оренди та поновлення його.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 12.02.2018 поновлено Головному управлінню Держгеокадастру у Черкаській області строк на апеляційне оскарження Господарського суду Черкаської області від 7.12.2017 у справі № 925/1290/17. Зупинено дію рішення Господарського суду Черкаської області від 07.12.2017 у справі № 925/1290/17 на час апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 07.12.2017 у справі № 925/1290/17. Відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на рішення Господарського суду Черкаської області від 07.12.2017 у справі № 925/1290/17 та встановлено строк для подання відзивів на апеляційну скаргу протягом 10 днів з дня отримання цієї ухвали, але не пізніше 27.02.2018.

22.02.2018 року до Київського апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу від СТОВ Маяк , де він просить апеляційний господарський суд апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на рішення господарського суду Черкаської області від 07.12.2017 у справі № 925/1290/17 залишити без змін.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 28.02.2018 завершено підготовчі дії у справі № 925/1290/17 та призначено справу до розгляду на 20.03.2018 о 15 год. 30 хв.

У зв'язку із перебуванням суддів Коротун О.М. та Майданевича А.Г., які входить до складу колегії суддів і не є суддею-доповідачем, у відпустці, відповідно до протоколу автоматичної зміни складу колегії суддів від 19.03.2018 визначено склад колегії суддів: Гаврилюк О.М. (головуючий), Сулім В.В., Станік С.Р.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 20.03.2017 прийнято матеріали справи № 925/1290/17 з розгляду апеляційної скарги Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на рішення Господарського суду Черкаської області від 07.12.2017 у справі № 925/1290/17 до свого провадження.

У судовому засіданні 20.03.2018 представник скаржника у даній справі апеляційну скаргу підтримав в повному обсязі з підстав викладених у ній, просив її задовольнити та скасувати рішення суду, винести нове, яким відмовити повністю в задоволенні позовних вимог.

Представники позивача в судовому засіданні 20.03.2018 апеляційну скаргу не визнали з підстав викладених у запереченні на апеляційну скаргу та просили суд апеляційної інстанції відмовити в її задоволенні, а рішення місцевого господарського суду залишити без змін.

Відповідно до ч. 1 ст. 270 ГПК України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі.

Згідно із ч.ч. 1, 2, 5 ст. 269 ГПК суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку фактичних обставин даної господарської справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, встановила наступне.

Як вбачається із матеріалів справи, 20.07.2007 Чорнобаївська районна державна адміністрація, як орендодавець, і Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Маяк (далі СТОВ Маяк ), як орендар, уклали між собою договір оренди землі (далі - договір від 20.07.2007), згідно з яким орендодавець надає орендарю, а останній - приймає в строкове платне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 224,0406 га, яка знаходиться в адміністративних межах Великобурімської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області ( а.с.15,16).

Відповідно до п. 8 договору від 20.07.2007 останній укладено на 10 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

В подальшому, 22.08.2007 договір від 20.07.2007 був зареєстрований у Чорнобаївському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП Центр ДЗК , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.08.2007 № 040779700465, у зв'язку з чим цей договір відповідно до статті 18 Закону України Про оренду землі в чинній на той час редакції набрав чинності.

З 01.01.2013 повноваження щодо передачі у власність або у користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності згідно з частиною 4 статті 122 Земельного кодексу України в редакції Закону України від 06.09.2012 № 5245-VI Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності перейшли від районних державних адміністрацій до Центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин, яким на той час було Державне агентство земельних ресурсів України, та до його територіальних органів.

Наказом від 25.01.2013 № 40 Міністерство аграрної політики України затвердило зміни до Положення про Головні управління Держземагенства в областях, згідно з пунктом 4.32 якого, Головні управління Держземагенства в областях наділені повноваженнями передавати відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб в межах областей.

Відповідно до пункту 2 та пункту 5 частини 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 №442 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади Державне агентство земельних ресурсів України реорганізоване шляхом перетворення в Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, є правонаступником Державного агентства земельних ресурсів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 5 Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру :

утворені як юридичні особи публічного права територіальні opгани Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, у тому числі і Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області;

реорганізовані територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, у тому числі і Головне управління Держземагенства у Черкаській області шляхом його приєднання до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області;

встановлено, що територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів, які реорганізуються, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру.

05.04.2015 була проведена державна реєстрація Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Наказом Держгеокадастру України від 26.05.2015 № 84 Про питання діяльності Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області погоджена можливість забезпечення здійснення покладених на Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області функцій і повноважень Головного управління Держземагенства у Черкаській області, що припиняється.

Таким чином, з 26.05.2015 внаслідок реорганізації Головного управління Держземагенства у Черкаській області його повноваження перейшли до правонаступника - Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області і саме останнє з 26.05.2015 є фактичним орендодавцем вказаних у договорі від 20.07.2007 земельних ділянок.

19.06.2017 СТОВ Маяк звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області з листом - повідомленням від 15.06.2017 № 207/17 та з проектом додаткової угоди до договору від 20.07.2007, яким запропонувало укласти цей договір оренди землі на новий строк терміном на 10 років із значенням у ньому кадастрових номерів земельних ділянок, які входять до складу орендовано за договором від 20.07.2007 земельної ділянки (а.с.17-22).

Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області листом від 27.07.2017 № 86931/2-17 на лист СТОВ Маяк від 15.06.2017 № 207/17 повідомило останнього про встановлений статті 33 Закону України Про оренду землі порядок поновлення договору оренди землі та про встановлені статтею 15 цього Закону істотні умови договору оренди землі, про свою незгоду із запропонованими товариством умовами додаткової угоди щодо терміну поновлення договору (на 7 років) та розміру орендної плати (у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки), а також вказало на неможливість поновлення договору від 20.07.2007 на новий строк через відсутність витягів із нормативної грошової оцінки земельних ділянок, рішення районної ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, агрохімічного паспорту земельних ділянок та довідки про відсутність заборгованості з орендної плати (а.с.23).

В подальшому, 18.08.2017 СТОВ Маяк звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області з листом - повідомленням від 17.08.2017 № 908/17 про поновлення договору оренди землі, яким прийняло викладені у листі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 27.07.2017 № 86931/2-17 пропозиції щодо поновлення договору від 20.07.2007 терміном на 7 років і встановлення орендної плати у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки землі. При цьому, у відомостях про земельні ділянки вже зазначили земельну ділянку, що розташована за адресою: Черкаська область, Чорнобаївський район, адміністративні межі Великобурімської сільської ради за межами населеного пункту в розмірі - 164,2046 га, в тому числі рілля - 46,1520 га., господарські двори - 70,5532 га., польові шляхи - 21,3157 га., проектні польові шляхи (рілля) - 26,1837 га. Разом з цим листом Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Маяк подало до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованих земельних ділянок, рішення Чорнобаївської районної ради від 10.08.2017 № 19-15/VII Про затвердження матеріалів технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок , довідку про відсутність заборгованості з орендної плати від 17.08.2017№ 4989/23-13-17-016 та агрохімічні паспорти земельних ділянок (а.с. 24-28).

В свою чергу Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області листом від 18.09.2017 № 8334/2-17 на лист СТОВ Маяк від 18.08.2017 №9523/0/1-17 про поновлення договору оренди повідомило, що згідно з документами, поданими на розгляд до Головного управління, площа земельних ділянок змінилась і складає 164,2046 га. Отже, змінились і межі цих -земельних ділянок, що у відповідності до вимог ст. 33 Закону України Про оренду землі передбачає поновлення договору оренди землі у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди. Крім того, в листі зазначено, що на сьогодні термін дії оренди землі закінчився, а документа, який би підтверджував їх пролонгацію у СТОВ Маяк немає. Враховуючи, що СТОВ Маяк не дотримано вимоги ст.ст. 15, 33 Закону України Про оренду землі , Головне управління заперечує проти поновлення договору та після припинення дії договору вимагає від них повернути орендодавцеві земельні ділянки (а.с.35, 36).

21.09.2017 Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області своїм листом-повідомленням від 18.09.2017 № 8477/2-17 знову проінформувало СТОВ Маяк , що Головне управління заперечує проти поновлення договору. У зв'язку з вищевикладеним, відповідно до умов Договору та статті 34 Закону України Про оренду землі , після припинення дії договору СТОВ Маяк зобов'язано повернути орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому вона була одержана в оренду за актом приймання-передачі (додається). При цьому, зазначено, що акт приймання-передачі земельної ділянки повинен бути підписаний СТОВ Маяк та направлений на адресу Головного управління (м. Черкаси, вул. Смілянська. 131) в десятиденний термін з дати отримання даною листа (а.с. 37).

В вважаючи свої права порушеними СТОВ Маяк звернувся до суду з зазначеним позивом.

Предметом спору в даній справі є правомірність поновлення договору оренди землі від 20.07.2007 укладеного між СТОВ Маяк та Чорнобаївською районною державною адміністрацією і зареєстрованого у Чорнобаївському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП Центр ДЗК , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.08.2007 за № 040779700465, щодо земельної ділянки загальною площею 224,0406 га, розташованої в адміністративних межах Великобурімської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області за межами населеного пункту на той самий строк і на тих же умовах саме на підставі переважного права орендаря на укладення такого договору оренди.

Згідно зі статтею 13 Конституції України, земля, її надра, атмосфера, повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади.

Відповідно до статті 2 Земельного кодексу України (далі ЗК України) до земельних відносин належать відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Згідно з ч. 2 ст. 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (ч. 1 ч. 1 ст. 116 ЗК України).

Статтею 123 ЗК України визначено порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування та, зокрема, встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди землі (стаття 124 вказаного Кодексу).

За приписами статей 125, 126 ЗК України, право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється. Право власності та право постійного користування на земельну ділянку посвідчується державними актами, а право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Так колегія суддів зазначає, що укладений договір за своїм змістом та правовою природою є договором найму (оренди), який підпадає під правове регулювання норм §3 глави Цивільного кодексу України та §5 глави 30 Господарського кодексу України.

Приписами ч. 2 ст. 792 ЦК України та ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України передбачено, що відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Спеціальним законом, що регулює оренду землі, є Закон України Про оренду землі , частиною першою статті 2 якого встановлено, що відносини, пов'язані з орендою земельних ділянок, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренді землі.

Отже, оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону).

Згідно з ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до вимог ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, зокрема, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Статтею 13 Закону України Про оренду землі передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі визначаються Законом України Про оренду землі .

Частиною першою статті 638 ЦК України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації (частина перша статті 210 ЦК України).

За змістом статей 18, 20 цього Закону України Про оренду землі (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації, договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Стаття 30 Закону України Про оренду землі передбачає, що зміна оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Так, у частинах 1-5 статті 33 цього Закону передбачено, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі орендар, який належно виконував обов'язки за умовами Договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк. Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, установлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угода. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист - повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і за відсутності заперечень приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення Договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Ці положення узгоджуються із загальною нормою частини першої статті 777 ЦК України, передбачене переважне право наймача, який належно виконує свої обов'язки за договором найму, після спливу строку договору на укладення договору найму на новий строк, та передбачено певну процедуру здійснення цього права.

Крім того, стаття 764 ЦК України передбачає можливість поновлення договору найму, яка зводиться по суті до автоматичного продовження попередніх договірних відносин на той самий строк без укладення нового договору за умови, що наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку дії договору найму та немає заперечень наймодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору.

Стаття 33 Закону України Про оренду землі також фактично об'єднує два випадки пролонгації договору оренди - 1) шляхом реалізації переважного права орендаря та 2) за відсутності заперечень, тобто наявності мовчазної згоди орендодавця щодо продовження орендарем користування орендованою спірною земельною ділянкою.

Частиною 6 статті 33 Закону України Про оренду землі (в редакції на час закінчення строку дії укладеного між сторонами ) передбачена інша, ніж переважне право орендаря, підстава поновлення договору оренди, а саме: у разі, якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі, такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Частинами восьмою, дев'ятою та десятою статті 33 Закону України Про оренду землі передбачено, що додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку; відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді; у разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.

Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що для застосування положень ч. 1 ст. 33 Закону України Про оренду землі та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити такі юридичні факти: орендар належним чином виконує свої обов'язки за договором; орендар до спливу строку договору повідомив орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди; орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень і своє рішення.

Разом з тим відповідно до ст. 15 Закону України Про оренду землі інформація про об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки), строк дії договору оренди, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору. Зміна такої умови договору тягне за собою наслідки, передбачені ч. 10 ст. 33 цього Закону, якою установлено, що у разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.

Обов'язок доказування і подання доказів відповідно до ст. 74 ГПК України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.

Це стосується позивача, який мав довести наявність тих обставин, на підставі яких він звернувся до господарського суду з позовними вимогами.

Відповідно до вимог ст. 79 ГПК України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Як свідчить лист Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 27.07.2017 № 86931/2-17 при поновленні спірного договору оренди землі Головне управління забажало змінити його істотні умови за згодою сторін в частині зменшення строку дії договору оренди з 10 років до 7 років та збільшення орендної плати у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с. 23).

Цей доказ, як вважає колегія суддів також свідчить і про те, що сторони не досягли між собою домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору (строку оренди), а тому переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припинилося в силу вимог ч. 5 ст. 33 Закону України Про оренду землі .

Разом з тим зі змінами істотних умов договору в частині зменшення строку дії договору оренди до 7 років та збільшення орендної плати у розмірі до 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки СТОВ Маяк не тільки погодилось про що свідчить його лист від 17.08.2017 № 908/17 (а.с. 24-28), а й самостійно змінило площу оренди земельної ділянки з 224,0406 га до 164,2046 га розташованої в адміністративних межах Великобурімської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області за межами населеного пункту. Проте, новий проект договору оренди СТОВ Маяк з новою площею з відповідними додатками, доданий до цього листа ним не був.

Тобто зміна фактичних площ і меж земельних ділянок, після укладення договору оренди земельних ділянок з СТОВ Маяк згідно його листа від 17.08.2017 № 908/17, унеможливлює пролонгацію укладеного раніше договору у порядку, передбаченому ч.ч. 1, 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі , оскільки такі зміни мають наслідком укладання договору оренди земельних ділянок із дотриманням вимог закону щодо порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.

Подібних висновків щодо унеможливлення пролонгації укладеного раніше договору у порядку, передбаченому ч.ч. 1, 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі дійшов Верховний суд України у своїй постанові від 25.05.2016 року № 3-312гс16.

У справі, яка переглядається, розділом Строк дії договору (п.8) передбачено, що земельна ділянка надається в оренду строком на 10 років (а.с. 15-17). Відповідно відлік строку оренди розпочинається з моменту державної реєстрації цього договору в силу вимог ст. ст. 18, 20 Закону України Про оренду землі .

Отже, строк дії спірного договору оренди землі починається після набрання ним чинності з 22.08.2007, а не з моменту його укладення 20.07.2007 року.

Набрання договором чинності є моментом у часі, коли починають діяти права та обов'язки по договору, тобто коли договір (як підстава виникнення правовідносин та письмова форма, в якій зафіксовані умови договору) стає правовідносинами, на виникнення яких було спрямоване волевиявлення сторін.

З урахуванням зазначених норм матеріального права строк дії спірного договору спливає 22.08.2017.

Аналогічна правова позиція щодо початку та спливу строку договору оренди землі викладена у постанові Верховного суду України у постанові від 18.01.2017 № 6-2777цс16.

Згідно із ч. 4 ст. 236 ГПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, строк дії спірного договору оренди землі від 20.07.2007 закінчився 22.08.2017 і сторони на цей час не досягли між собою домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору (строку оренди), а тому переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припинилося і відповідно припинилося переважне право орендаря на укладення договору оренди землі за неможливості його пролонгації у зв'язку зі зміною СТОВ Маяк його фактичних площ і меж земельних ділянок.

Виходячи з зазначеного, колегія суддів приходить до висновку що суд першої інстанції не правильно застосував норми матеріального та процесуального права, на підставі яких дійшов до помилкового висновку про те, що є підстави для визнання за СТОВ Маяк переважного права на поновлення договору оренди та поновлення його на підставі ч.ч. 1,6 ст. 33 Закону України Про оренду землі .

Дослідивши обставини справи у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку про те, що підстави для визнання за СТОВ Маяк переважного права на поновлення договору оренди та поновлення його на підставі 33 Закону України Про оренду землі відсутні, а тому в задоволенні позову слід відмовити.

Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.

Підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення у відповідності до статті 277 Господарського процесуального кодексу України є, зокрема, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи.

Враховуючи викладене, апеляційна скарга Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області підлягає задоволенню. Рішення суду першої інстанції у даній справі підлягає скасуванню, а в задоволені позовних вимог слід відмовити повністю з підстав, викладених у мотивувальній частині постанови.

Відповідно до вимог ст. 129 ГПК України у зв'язку із задоволенням апеляційної скарги відповідача, судові витрати за подання апеляційної скарги слід покласти на позивача.

Керуючись ст.ст. 129, 240, 269, 275, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на рішення Господарського суду Черкаської області від 07.12.2017 у справі № 925/1290/17 задовольнити.

2. Рішення Господарського суду Черкаської області від 07.12.2017 у справі № 925/1290/17 скасувати.

3. Прийняти нове рішення, яким в задоволені позовних вимог Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Маяк до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про визнання договору поновленим і додаткової угодні укладеною відмовити в повному обсязі.

4. Стягнути з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Маяк (с. Велика Бурімка, Чорнобаївський район, Черкаська область код ЄДРПОУ: 03793455) на користь Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (Смілянська, 131, м. Черкаси, Черкаська область, 18000, код ЄДРПОУ 39765890) 4 800,00 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.

6. Доручити Господарському суду Черкаської області видати наказ.

7. Матеріали справи № 925/1290/17 повернути до Господарського суду Черкаської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги протягом двадцяти днів з дня складання її повного тексту.

Повний текст складено та підписано 20.03.2018

Головуючий суддя О.М. Гаврилюк

Судді В.В. Сулім

С.Р. Станік

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.03.2018
Оприлюднено02.04.2018
Номер документу73097722
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/1290/17

Постанова від 23.05.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кушнір І.В.

Ухвала від 01.04.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кушнір І.В.

Постанова від 18.02.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 21.01.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Постанова від 06.12.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кушнір І.В.

Ухвала від 19.11.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кушнір І.В.

Ухвала від 14.05.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кушнір І.В.

Постанова від 20.03.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 28.02.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 12.02.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні