Постанова
від 28.03.2018 по справі 820/3703/17
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 березня 2018 р. м. ХарківСправа № 820/3703/17 Харківський апеляційний адміністративний суд

у складі колегії :

головуючого судді: Бондара В.О.

суддів: Калиновського В.А. , Калитки О. М.

за участю секретаря судового засідання Цибуковської А.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційними скаргами Міністерства юстиції України, ОСОБА_1 на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14.12.2017р., суддя Мельников Р.В.,61004, м. Харків, вул. Мар"їнська,18-Б-3,повний текст складено 19.12.17р. по справі № 820/3703/17

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БЛАНЕС"

до Міністерства юстиції України, державного реєстратора Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Чекригіна Олександра Валерійовича, державного реєстратора Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Сторчака Сергія Петровича, державного реєстратора Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Аврамченко Сніжани Сергіївни, треті особи , що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Близнюківська районна державна адміністрація Харківської області, приватне підприємство "Агро-Альянс-2007", державний реєстратор Лозівської районної адміністрації Костюченко Оксана Олександрівна, державний реєстратор Лозівської районної адміністрації Качалова Олександра Миколаївна, третя особа , що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_1

про визнання протиправним та скасування наказу,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "БЛАНЕС" (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому, з урахуванням уточнень, просить суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 23 травня 2017 року №1699/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та обтяжень";

- скасувати записи у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про скасування записів про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, що внесені у Державний реєстр речових прав на нерухоме майно на підставі наказу Міністерства юстиції України "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" від 23.05.2017 року №1699/5, а саме:

1) рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_1; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_2; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_3; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_4; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_5; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_6; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_7; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_8; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_9; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_10; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_11; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_12; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_13; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_14; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_15; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер:35327122 від 23.05,2017 - кадастровий номер НОМЕР_16; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_17; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_18; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_19; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_20; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_21; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_22; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_23; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_24; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_25; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_26; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_27; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_28; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_29; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_30; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_31; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_32; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_33; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_34; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_35; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_36; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_37; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_38; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_39; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_40; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_41; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_42; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_43; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_44; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_45; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_46; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_47; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_48; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_49; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_50; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_51; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_52; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_53; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_54; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_55; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_56; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_57; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_58; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_59; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_60; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_61; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35327122 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_62;

2) рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_63; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_64; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_65; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_66; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35357094 від 25.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_67; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_68; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_69; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_70; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_71; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_72; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_73; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_74; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_75; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_76; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_77; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_78; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_79; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_80; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_81; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_82; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_83; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_84; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_85; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_86; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_87; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_88; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_89; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_90; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_91; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_92; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328232 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_93;

3) рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328887 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_94; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328887 від 23.05.2017 - кадастровий номер: НОМЕР_95; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328887 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_96; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328887 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_97; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328887 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_98; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328887 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_99; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328887 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_100; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328887 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_101; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328887 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_102; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328887 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_103; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328887 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_104; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328887 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_105; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35328887 від 23.05.2017 - кадастровий номер НОМЕР_106.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 14.12.2017 року закрито провадження в адміністративній справі в частині пункту другого позовних вимог про скасування записів у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про скасування записів про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, що внесені у Державний реєстр речових прав на нерухоме майно на підставі наказу Міністерства юстиції України "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" від 23.05.2017 року №1699/5 за списком. Роз'яснено позивачу, що він має право звернутись із відповідним позовом до місцевого загального суду в порядку цивільного судочинства.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 14.12.2017 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БЛАНЕС" до Міністерства юстиції України, державного реєстратора Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Чекригіна Олександра Валерійовича, державного реєстратора Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Сторчака Сергія Петровича, державного реєстратора Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Аврамченко Сніжани Сергіївни, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Близнюківська районна державна адміністрація Харківської області, приватне підприємство "Агро-Альянс-2007", державний реєстратор Лозівської районної адміністрації Костюченко Оксана Олександрівна, державний реєстратор Лозівської районної адміністрації Качалова Олександра Миколаївна, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування наказу - задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано пункти 1, 2, 3, 4 наказу Міністерства юстиції України від 23 травня 2017 року №1699/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та обтяжень" в частині, що стосується Товариства з обмеженою відповідальністю "БЛАНЕС" (код ЄДРПОУ - 41020353).

Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БЛАНЕС" (64603, Харківська область, м. Лозова, с. Домаха, пров. Низовий, буд.1, код ЄДРПОУ - 41020353) сплачену суму судового збору в розмірі 1600 (одна тисяча шістсот) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства юстиції України (01001, м. Київ, вул. Городецького, 13, код ЄДРПОУ - 00015622).

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись із постановою суду першої інстанції, Міністерство юстиції України подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на незаконність рішення суду першої інстанції в зв'язку з ненаданням належної правової оцінки обставинам справи та порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Не погоджуючись із постановою суду першої інстанції, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на незаконність рішення суду першої інстанції в зв'язку з ненаданням належної правової оцінки обставинам справи та порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Заслухавши суддю - доповідача, пояснення осіб, які беруть участь у справі, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги підлягають задоволенню з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що 29.12.2012 Близнюківською районною державною адміністрацією Харківської області винесено розпорядження № 1530 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування (на умовах оренди) нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель колективної власності реформованого СВК "Харківська овочева фабрика" на території Алісівської сільської ради Близнюківського району".

29.12.2012 на підставі вищезазначеного розпорядження між ОСОБА_1 та Близнюківською РДА укладено договори оренди землі, предметом яких стали 213 земельних ділянок, розташованих на території Алісівської сільської ради Близнюківського району Харківської області, загальною площею 154,2708 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які того ж дня були зареєстровані відділом Держкомзему у Близнюківському районі Харківської області.

26.10.2016 у приватного нотаріуса Лозівського нотаріального округу Харківської області Степанчука Н.О. ОСОБА_1 нотаріально засвідчила заяву до голови Близнюківської РДА Калашника А.Ф. щодо розірвання всіх 213 договорів оренди земельних ділянок загальною площею 154,2708 га орних земель на території Алісівської сільської ради Харківської області.

24.11.2016 між Близнюківська РДА та ОСОБА_1 укладено угоду про дострокове розірвання договорів оренди землі загальною площею 154,2708 га орних земель нерозподілених (невитребуваних) на території Алісівської сільської ради Харківської області в кількості 213 шт., в Додатку до Угоди про дострокове розірвання договорів оренди землі від 29.12.2012, міститься перелік всіх 213 договорів оренди земельних ділянок із зазначенням кадастрового номеру кожної земельної ділянки та реєстраційного номеру договору оренди.

Також 24.11.2016 Близнюківською РДА та ОСОБА_1 складено Акт прийому-передачі земельних ділянок, відповідно до якого ОСОБА_1 повернула до Близнюківської РДА 213 земельних ділянок загальною площею 154,2708 га, розташованих на території Алісівської сільської ради Харківської області

За зверненням Близнюківської РДА державним реєстратором прав на нерухоме майно прийняті рішення про реєстрацію припинення за ОСОБА_1 всіх 213 договорів оренди землі від 29.12.2012.

22.12.2016 Близнюківською РДА прийнято розпорядження №756 "Про передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок", згідно з яким передано в оренду ТОВ "БЛАНЕС" земельні ділянки №№ 1-108 відповідно до проекту організації території земельних часток (паїв) СВК "Харківська овочева фабрика" (в кількості 108 штук), загальною площею 76,7489 га (угіддя-рілля), які знаходяться на території Алісівської сільської ради Близнюківського району Харківської області на землях колишнього СВК "Харківська овочева фабрика" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, терміном на 49 років, або до моменту отримання власниками документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку.

На підставі вказаного розпорядження між Близнюківською РДА та ТОВ "БЛАНЕС" укладено 108 договорів оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок.

Державну реєстрацію прав на нерухоме майно за вищевказаними договорами оренди проведено державними реєстраторами прав на нерухоме майно Лозівської районної державної адміністрації Харківської області Качаловою О.М. та Костюченко О.О., якими прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та зареєстровані права оренди за ТОВ "БЛАНЕС" на земельні ділянки.

21.04.2017 до Міністерства юстиції України зі скаргою, поданою в інтересах ОСОБА_1, звернувся ОСОБА_9 Скаргу зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.04.2017 за № 11807-0-33-17, 17.05.2017 подані доповнення, зареєстровані Міністерством юстиції України за № 14427-0-33-17, 18.05.2017 подані доповнення, зареєстровані Міністерством юстиції України за № 14554-0-33-17.

Зазначена скарга була розглянута на засіданні Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, яка за результатами її розгляду 23.05.2017 винесла Висновок про необхідність повного задоволення скарги. В якості підстави складення такого висновку комісією зазначено, що суб'єкти оскарження при прийнятті оскаржуваних рішень не встановили відповідності доданої до заяви Угоди про розірвання договорів оренди чинному законодавству та не відмовили в державній реєстрації прав; не встановили суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на земельні ділянки та не зупинили розгляд заяв, оскільки до заяв не було додано рішення Близнюківської РДА про передачу в оренду спірних земельних ділянок та документа, який би підтверджував повноваження першого заступника голови Близнюківської РДА на підписання договорів оренди, що додані до заяв.

Наказом Міністерства юстиції України №1699/5 задоволено скаргу ОСОБА_9 в інтересах ОСОБА_1 у повному обсязі. Скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, які прийняті державним реєстратором Лозівської районної державної адміністрації Качаловою О.М., державним реєстратором Лозівської районної державної адміністрації Костюченко О.О. та тимчасово заблоковано державному реєстратору Лозівської районної державної адміністрації Качаловій О.М., державному реєстратору Лозівського районної державної адміністрації Костюченко О.О. доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на три місяці.

На виконання наказу Міністерства юстиції України № 1699/5 від 23.05.2017 державними реєстраторами Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Чекригіним Олександром Валерійовичем, Сторчаком Сергієм Петровичем та Аврамченко Сніжаною Сергіївною 23.05.2017 року до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено записи про скасування записів про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зокрема, скасовано реєстрацію права оренди земельних ділянок за ТОВ "БЛАНЕС", що виникли на підставі договорів оренди земельних ділянок, укладених між ТОВ "БЛАНЕС" та Близнюківською районною державною адміністрацією Харківської області.

Не погоджуючись із наказом Міністерства юстиції України від 23.05.2017 № 1699/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та обтяжень", позивач звернувся до суду із цим позовом.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що наказ Міністерства юстиції України від 23 травня 2017 року №1699/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та обтяжень" в частині пунктів 1, 2, 3 та 4, яка стосується Товариства з обмеженою відповідальністю "БЛАНЕС" прийнято з перевищенням повноважень та порушенням права особи на участь у процесі прийняття рішення, а відтак свідчить про його протиправність.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції та зазначає:

Спірні правовідносини регулюються нормами Закону України від 01 липня 2004 року № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон № 1952-ІV), Порядком розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі - Порядок № 1128), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1128 "Про затвердження Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації".

Частинами третьою та четвертою статті 37 Закону № 1952- ІV (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів протягом 60 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.

Рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України протягом 15 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.

У разі якщо розгляд та вирішення скарги потребують перевірки діяльності державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації прав, а також залучення скаржника чи інших осіб, Міністерство юстиції України та його територіальні органи можуть подовжити строки розгляду та вирішення скарги, повідомивши про це скаржника. При цьому загальний строк розгляду та вирішення скарги не може перевищувати 45 календарних днів.

Днем подання скарги вважається день її фактичного отримання Міністерством юстиції України або його територіальним органом, а в разі надсилання скарги поштою - дата отримання відділенням поштового зв'язку від скаржника поштового відправлення зі скаргою, яка зазначена відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення поштового відправлення або на конверті.

У разі якщо останній день строку для подання скарг, зазначеного у частині третій цієї статті, припадає на вихідний або святковий день, останнім днем строку вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.

Відповідно до абзацу першої пункту 1, пунктів 2,5,7-12 Порядку № 1128, цей Порядок визначає процедуру розгляду відповідно до Законів України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закони) скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації, територіального органу Мін'юсту (далі - суб'єкт оскарження), що здійснюється Мін'юстом та його територіальними органами (далі - суб'єкт розгляду скарги).

Для забезпечення розгляду скарг суб'єктом розгляду скарги утворюються постійно діючі комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі - комісія), положення та склад яких затверджуються Мін'юстом або відповідним територіальним органом.

Перед розглядом скарги по суті комісія вивчає скаргу для встановлення:1) чи віднесено розгляд скарги відповідно до Законів до повноважень суб'єкта розгляду скарги (належний суб'єкт розгляду скарги); 2) чи дотримано вимоги Законів щодо строків подання скарги, вимог щодо її оформлення та/або щодо документів, що долучаються до скарги; 3) чи наявні (відсутні) інші скарги у суб'єкта розгляду скарги.

У разі коли встановлено порушення вимог Законів щодо строків подання скарги, вимог щодо її оформлення та/або щодо документів, що долучаються до скарги, суб'єкт розгляду скарги на підставі висновку комісії приймає мотивоване рішення про відмову у розгляді скарги без розгляду її по суті у формі наказу.

У разі наявності у суб'єкта розгляду скарги інших скарг з питання, порушеного у скарзі, розгляд таких скарг по суті об'єднується та здійснюється у строки, які обраховуються з моменту реєстрації скарги, поданої раніше.

Під час розгляду скарги по суті комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, зазначених у скарзі, та інші обставини, які мають значення для об'єктивного розгляду скарги, у тому числі шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри), та у разі необхідності витребування документів, пояснень тощо у суб'єкта оскарження, і вирішує: 1) чи мало місце прийняття оскаржуваного рішення суб'єктом оскарження, чи мала місце оскаржувана дія або бездіяльність суб'єкта оскарження; 2) чи було оскаржуване рішення прийнято суб'єктом оскарження на законних підставах, чи здійснювалася дія або вчинялася бездіяльність суб'єктом оскарження на законних підставах; 3) чи належить задовольнити кожну з вимог скаржника або відмовити в їх задоволенні; 4) чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у своїй скарзі (зокрема внесення шляхом виправлення технічних помилок у записах реєстрів взамін скасування рішення державного реєстратора);5) які рішення підлягають скасуванню або які дії, що випливають з факту скасування рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.

Під час розгляду скарги по суті обов'язково запрошується скаржник та/або його представник (за умови якщо не зазначено про це у скарзі), суб'єкт оскарження та інші заінтересовані особи, зазначені у скарзі або встановлені відповідно до відомостей реєстрів. Неприбуття таких осіб, яким було належним чином повідомлено про розгляд скарги, а також неотримання такими особами повідомлень про час та місце розгляду скарги з причин, що не залежать від суб'єкта розгляду скарги, не перешкоджає її розгляду.

Суб'єкт розгляду скарги своєчасно повідомляє особам, запрошеним до розгляду скарги по суті, про час і місце розгляду скарги в один з таких способів:1) телефонограмою (якщо номер телефону зазначено у скарзі);2) шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті Мін'юсту;3) засобами електронної пошти (якщо адресу електронної пошти зазначено у скарзі та/або інших документах що додаються до скарги).

Копії скарги та доданих до неї документів надаються особам, запрошеним до розгляду скарги по суті (крім скаржника), не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги по суті. Суб'єкт оскарження має право подавати письмові пояснення по суті скарги, які обов'язково приймаються комісією до розгляду.

За результатами розгляду скарги суб'єкт розгляду скарги на підставі висновків комісії приймає мотивоване рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні з підстав, передбачених Законами, у формі наказу.

Частиною шостою статті 37 Закону № 1952-ІV встановлено, що за результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення про:1) відмову у задоволенні скарги; 2) задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом прийняття рішення про: а) скасування рішення про державну реєстрацію прав, скасування рішення територіального органу Міністерства юстиції України, прийнятого за результатами розгляду скарги; б) скасування рішення про відмову в державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації прав; в) внесення змін до записів Державного реєстру прав та виправлення помилки, допущеної державним реєстратором; г) тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав; ґ) анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав; д) скасування акредитації суб'єкта державної реєстрації; е) притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Міністерства юстиції України; є) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

Рішення, передбачені підпунктами "а", "ґ", "д" і "е" пункту 2 цієї частини, приймаються виключно Міністерством юстиції України. У рішенні Міністерства юстиції України чи його територіального органу за результатами розгляду скарги можуть визначатися декілька шляхів задоволення скарги. Рішення, прийняте за результатами розгляду скарги, надсилається скаржнику протягом трьох робочих днів з дня його прийняття.

Відповідно до ч.8 статті 37 Закону №1952 -ІV, Міністерство юстиції України та його територіальні органи відмовляють у задоволенні скарги, якщо:

1) скарга оформлена без дотримання вимог, визначених частиною п'ятою цієї статті;

2) на момент прийняття рішення за результатом розгляду скарги відбулася державна реєстрація цього права за іншою особою, ніж зазначена у рішенні, що оскаржується;

3) наявна інформація про судове рішення або ухвалу про відмову позивача від позову з того самого предмета спору, про визнання позову відповідачем або затвердження мирової угоди сторін;

4) наявна інформація про судове провадження у зв'язку із спором між тими самими сторонами, з тих самих предмета і підстав;

5) є рішення цього органу з того самого питання;

6) в органі розглядається скарга з цього питання від того самого скаржника;

7) скарга подана особою, яка не має на це повноважень;

8) закінчився встановлений законом строк подачі скарги;

9) розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до компетенції органу;

10) державним реєстратором, територіальним органом Міністерства юстиції України прийнято таке рішення відповідно до законодавства.

Як встановлено судовим розглядом, листом від 25.05.2017 №6/11809-0-33-17/19К Міністерством юстиції України направлено позивачу, ТОВ "БЛАНЕС" копію скарги ОСОБА_9 в інтересах ОСОБА_1 та зазначено, що повідомлення про дату, час та місце розгляду скарги буде опубліковано в підрозділі "Засідання Комісії" розділу "Комісія з питань розгляду скарги у сфері державної реєстрації" рубрики "Послуги" на сайті Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України.

В матеріалах справи наявний скрін-шот з офіційного веб-сайту Міністерства юстиції України з повідомлення про дату та час розгляду скарги ОСОБА_1

Вказані дії на думку колегії суддів свідчать про вчинення відповідачем дій щодо повідомлення ТОВ "БЛАНЕС" про подальше проведення засідання та направлення копії скарги.

Крім того, в матеріалах справи наявні докази перебування представника позивача на засіданні комісії.

Перевіряючи правомірність підстав для прийняття оскаржуваного наказу, колегія суддів дійшла висновку про наступне.

Відповідно Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державна реєстрація прав - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру прав.

Згідно зі ст.2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.

Положеннями частини другої статті 18 вищезазначеного Закону України визначено, що перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Постановою Кабінету Міністрів України затверджено Порядок про держану реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 25.12.2015 №1127 (далі - Порядок №1127)

Відповідно до п.40 Порядку №1127, державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених ст. 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та цим Порядком.

Згідно з п.1 ч.1 ст.27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі, зокрема, укладеного в установленому порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката.

Відповідно до п.1-3 ч.3 ст.10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державний реєстратор:

1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:

- відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;

- відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;

- відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах;

- наявність обтяжень прав на нерухоме майно;

- наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;

2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.

Нормами ч.1 ст. 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначено, що державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;

4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);

6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;

7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;

8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам (ч. 4 ст.18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ).

Подані документи для державної реєстрації прав, державний реєстратор, в першу чергу встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства та встановлює наявність/відсутність підстав для прийняття рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень чи зупиняє розгляд заяви.

Як було встановлено під час розгляду справи, до заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, за наслідком розгляду яких були прийняті рішення державного реєстратора Костюченко О.О. та Качалової О.М. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень земельних ділянок за ТОВ Бланес , що знаходились в оренді у ОСОБА_1, додано зокрема угоду про дострокове розірвання договорів оренди землі від 29.12.2012, укладену між ОСОБА_1 (орендар) та Близнюківською районною державною адміністрацією (орендодавець) 24.11.2016.

До заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень надані документи договори оренди землі укладені між Близнюківською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ТОВ Бланес (орендар).

Водночас витягів з Державного земельного кадастру додано не було. Крім того державним реєстратором не було здійснено запиту від органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин та здійснює ведення Державного земельного кадастру, який є розпорядником інформації про зареєстровані до 01.01.2013 речові права на земельну ділянку.

Згідно з ч.4 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 18 Закону України Про оренду землі визначено, що договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації (чинного на момент укладення Договору оренди).

Відповідно до Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельним ресурсам від 02.07.2003 №174 (чинного на момент укладення Договору оренди) книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі - це документ суворого обліку, який є складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок.

Державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.

У книзі реєстрації реєструються, зокрема, договори оренди землі (п.4.2, 4.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель №174).

Відповідно до ст.215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Доказів визнання правочину (договору) укладеного 29.12.2012 між Близнюківською РДА та ОСОБА_1 щодо оренди земельних ділянок, загальною площею 157,2432 га, які розташовані на території Алісівської сільської ради Близнюківського району Харківської області за межами населеного пункту для ведення товарного сільськогосподарського виробництва позивачем суду не надано.

Разом з цим, відповідно до ст.13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

Розгляд заяв та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані у базі даних заяв на це саме майно, а також відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями.

Пунктом 12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор обов'язково використовує відомості Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, а також відомості з інших інформаційних систем, доступ до яких передбачено відповідно до законодавства, у тому числі відомості з Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.

Так, державними реєстраторами всупереч нормам чинного законодавства у сфері державної реєстрації прав, не було встановлено всіх обставин щодо відповідності доданої до заяв про здійснення реєстрації земельних ділянок за ТОВ Бланес угоди про розірвання договорів оренди, яка в свою чергу не містить відомостей про уповноважену особу тобто не зазначено від імені кого була укладена ця угода. Тобто фактично відсутній представник сторони, що здійснював правочин.

Також державний реєстратор всупереч нормам чинного законодавства у сфері державної реєстрації прав не звернувся до органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин та здійснює ведення Державного земельного кадастру, та не було зупинено розгляд заяв, хоч до заяв не було додано витягів з Державного земельного кадастру, та як наслідок не було встановлено суперечність між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на спірні земельні ділянки, оскільки право оренди на ці земельні ділянки у встановленому законом порядку були зареєстровані за ОСОБА_1

Крім того, державними реєстраторами всупереч нормам чинного законодавства у сфері державної реєстрації прав не було зупинено розгляд поданих ТОВ Бланес заяв, з огляду на відсутність доданого до заяв рішення Близнюківської районної державної адміністрації про передачу в оренду спірних земельних ділянок та документів, які б підтверджували повноваження першого заступника голови Близнюківської районної державної адміністрації на підписання договорів оренди, що були додані до заяв.

В тому разі коли під час розгляду заяви встановлено наявність підстав, передбачених законом для зупинення розгляду заяви, державний реєстратор невідкладно приймає рішення щодо зупинення розгляду заяви (п.14 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень).

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України справа №21-760а15від 29 вересня 2015 року.

З огляду на зазначене комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації дійшла правомірного висновку, що рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за ТОВ Бланес прийняті з порушенням норм законодавства у сфері державної реєстрації прав, а тому підлягають скасуванню.

Додатково колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що представниками сторін під час судового розгляду справи було надано до суду копію ухвали Київського апеляційного адміністративного суду у справі №826/7258/17 за позовом Костюченко Оксани Олександрівни до Міністерства юстиції України, треті особи: Близнюківська районна державна адміністрація Харківської області, товариство з обмеженою відповідальністю "Бланес", приватне підприємство "Агро-Альянс-2007", ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування наказу №1699/5 від 23.05.2017 року.

Відповідно до вказаного судового рішення встановлено, що державним реєстратором не було вчинено дій щодо належного розгляду заяв та документів, поданих для державної реєстрації прав ПП Агро-Альянс та ТОВ Бланес , чим відповідно були порушені права ОСОБА_1, що в подальшому стало підставою для реагування на зазначені порушення та прийняття Міністерством юстиції України наказу 1699/5 від 23.05.2017.

Згідно ч. 5 ст. 124 Конституції України, судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України.

Частиною 4 статті 78 КАС України, встановлено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

На підставі вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що Міністерство юстиції України при прийнятті спірних наказів діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, тому права позивача не порушені.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку щодо відсутності правових підстав для задоволення позовних вимог.

Колегія суддів зазначає, що наявність формальних порушень процедурного характеру не є підставою для скасування оскаржуваного наказу, оскільки їх наявність не впливає на законність його винесення.

Підсумовуючи наведене в його сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що зазначені обставини залишені судом поза увагою і цим обставинам не надана належна правова оцінка, у зв'язку з чим судове рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового судового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Згідно ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Враховуючи встановлені обставини справи, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржувана постанова через порушення судом першої інстанції норм матеріального права підлягає скасуванню, з прийняттям нової постанови про відмову в задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 326, 327 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Міністерства юстиції України, ОСОБА_1 - задовольнити.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14.12.2017 по справі № 820/3703/17 - скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову Товариству з обмеженою відповідальністю "БЛАНЕС", щодо визнання протиправним та скасування пункти 1, 2, 3, 4 наказу Міністерства юстиції України від 23 травня 2017 року №1699/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та обтяжень" в частині, що стосується Товариства з обмеженою відповідальністю "БЛАНЕС" (код ЄДРПОУ - 41020353).

В іншій частині рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя (підпис)В.О. Бондар Судді (підпис) (підпис) В.А. Калиновський О.М. Калитка Повний текст постанови складено 02.04.2018.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.03.2018
Оприлюднено03.04.2018
Номер документу73105523
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/3703/17

Постанова від 13.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 11.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 30.01.2019

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Прокопенко Олександр Борисович

Ухвала від 13.11.2018

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Прокопенко Олександр Борисович

Ухвала від 23.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 22.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 27.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 27.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 28.03.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

Постанова від 28.03.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні