РІШЕННЯ
іменем України
Справа № 126/72/18
Провадження № 2-а/126/23/2018
"02" квітня 2018 р. м. Бершадь
Бершадський районний суд Вінницької області
в складі головуючого судді Губко В. І.
секретар Бурлака А. І.,
за участі позивача ОСОБА_1
представника позивача - ОСОБА_2
відповідача Бойко О.Я.
розглянувши в судовому засіданні в місті Бершадь адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Шляхівської сільської виборчої комісії про визнання бездіяльності Шляхівської виборчої комісії -
ВСТАНОВИВ:
27 грудня 2017 року ОСОБА_1 випадково дізнався про проведення виборів депутата по виборчому округу № 7 до Шляхівської об'єднаної територіальної громади. Це зумовлено тим, що про вибори не повідомлялося і самі депутати об'єднаної територіальної громади не знали про проведення виборів по виборчій дільниці № 7. В зв'язку з цим він 27 грудня 2017 року прибув до Шляхівської сільської виборчої комісії щоб, у відповідності до діючого виборчого законодавства подати необхідні документи та зареєструватися кандидатом у депутати по виборчій дільниці № 7.
Однак приміщення в якому мала б знаходитися виборча комісія було зачинено, не було ні голови комісії - Бойко О.Я., ні секретаря комісії, ні членів комісії. Виборча комісія була закрита з 12 до 17 год. 27 грудня 2017 року. Також позивач зателефонував до голови виборчої комісії Бойко О.Я., яка спочатку відмовляла його реєструвати свою кандидатуру, а потім і зовсім відключила телефон. В зв'язку з викладеним, ОСОБА_1 був вимушений поскаржитися на бездіяльність виборчої комісії, голові Шляхівської ОТГ ОСОБА_8., яка пояснила, що не впливає на роботу виборчої комісії і не може пояснити їх відсутність. Під час даної розмови він дізнався, що 27.12.2017 року є останнім днем подачі документів та реєстрації кандидатів у депутати по виборчій дільниці № 7, оскільки Шляхівська сільська виборча комісія не провела належного інформаційного забезпечення виборів депутатів до Шляхівської об'єднаної територіальної громади по виборчій дільниці № 7.
В зв'язку з цим позивач зателефонував до Національної поліції України у Вінницькій області на номер 102 та повідомив про відсутність голови та членів виборчої комісії та порушення виборчою комісією його виборчих прав. Крім того, він зателефонував на гарячу лінію Вінницької обласної державної адміністрації з метою фіксації вищевказаних порушень та отримання консультацій.
Вважає такі дії та бездіяльність Шляхівської сільської виборчої комісії Бершадського району Вінницької області незаконними, протиправними, такими що порушують його Конституційні права та виборче законодавство України.
З урахуванням викладеного, позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати дії, бездіяльність Шляхівської сільської виборчої комісії протиправними та такими що не відповідають вимогам законодавства України, порушили його виборчі права як громадянина та зобов'язати Шляхівську сільську виборчу комісію Бершадського району Вінницької області прийняти у нього документи для реєстрації кандидатом в депутати Шляхівської сільської об'єднаної територіальної громади по виборчому округу № 7 на вибори які відбудуться 21.01.2018 року.
В судовому засіданні позивач та його представник змінили позовні вимоги та просили суд визнати дії, бездіяльність Шляхівської сільської виборчої комісії протиправними та такими що не відповідають вимогам законодавства України, порушили виборчі права ОСОБА_1 як громадянина. Другий пункт виключити з позовних вимог, оскільки на день розгляду даної справи судом вибори, призначені на 21.01.2018 року вже проведено.
Крім того, позовні вимоги просили задовольнити з підстав, викладених у позові, оскільки фактична відсутність в ЗМІ відомостей про проведення виборів та відсутність на робочому місці членів виборчої комісії, позбавила позивача можливості реалізувати своє право на участь у виборах.
Представник відповідача - голова Шляхівської територіальної виборчої комісії - Бойко О.Я. в судовому засіданні позовні вимоги не визнала та вказала, що 27.12.2017 року вона постійно перебувала на робочому місці, якщо і відлучалась, то лише на декілька хвилин. Відповідним рішенням територіальної виборчої комісії їм було встановлено робочий день три години, так як робота проводилась на добровільних засадах безоплатно. Крім того, оголошення про проведення виборів було розміщене на офіційному сайті ЦВК, а тому позивач ніяким чином не був обмежений у своїх правах.
Також зазначила, що вибори були проведені 21.01.2018 року та на даний час вже проголошені їх результати.
ОСОБА_8., будучи допитаною в якості свідка, в судовому засіданні вказала, що 09.11.2017 року її було обрано головою Шляхівської об'єднаної територіальної громади, де вона й працює дотепер. Цього ж дня (09.11.2017 року), одну з депутатів сільської ради ОСОБА_5, було обрано заступником голови сільської ради, тому вона склала свої повноваження, як депутат.
Дане рішення сесії було направлено до територіальної виборчої комісії, якою було прийнято рішення про проведення проміжних виборів. Оголошення про проведення виборів було розміщено на дошці оголошень, однак, коли саме дану інформацію було розміщено їй невідомо, так як її повноваження не поширюються на контроль за діяльністю чи створення виборчих комісій.
27.12.2017 року вона зранку бачила в приміщенні сільської ради голову територіальної виборчої комісії Бойко О.Я. Цього ж дня в післяобідню пору вона поверталась з м. Бершадь, коли до неї на мобільний телефон подзвонив ОСОБА_1 та запитав, коли вона буде на місці. Вже в приміщенні сільської ради, коли вона проводила прийом громадян, прийшов позивач та повідомив, що хоче подати документи до виборчої комісії, однак на місці відсутні працівники комісії.
Дійсно представників виборчої комісії в сільській раді не було, вона подзвонила до голови комісії Бойко О.Я., але її телефон був відключений.
З інформації, якою вона володіє, документи, пов'язані з виборами вже здали в архівний відділ.
Згодом до неї, як до сільського голови звертались з приводу законності проведених виборів, однак до компетенції сільської ради не входить контроль за діяльністю виборчих комісій.
Допитаний, як свідок ОСОБА_6 суду пояснив, що являється депутатом Шляхівської сільської ради. до 27.12.2017 року йому не було відомо про проведення проміжних виборів до сільської ради по 7-му округу. 27.12.2017 року до нього подзвонив ОСОБА_1 та сказав, що у зв'язку з відсутністю представників виборчої комісії він не може подати документи, як кандидат у депутати.
Лише 09.01.2018 року він отримав копію рішення сесії, де вказано, що депутат ОСОБА_5 склала повноваження, дане рішення підлягає передачі до виборчої комісії, а контроль за виконанням рішення було покладено на комісію, в склад якої він входить. Однак до 09.01.2018 року із даним рішенням його не ознайомлювали.
Про проведення проміжних виборів ні він, ні депутати, з якими він спілкується (ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 та інші) не знали та до 27.12.2017 року (останній день прийому документів) оголошення про проведення виборів по 7 окрузі на дошці оголошень не розміщувалось.
З даного питання він та ще декілька депутатів звернулись до голови Шляхівської ОТГ, однак їм вказали, що перевірка діяльності територіальної виборчої комісії не входить до компетенції сільської ради.
Свідок ОСОБА_7 суду показав, що проживає в с. Шляхова, та дізнавшись напередодні про проведення проміжних виборів депутата сільської ради, 27.12.2017 року намагався подати документи як кандидат у депутати. В першій половині дня він звернувся до голови виборчої комісії Бойко О.Я., однак в ході бесіди з останньою, вирішив документи не подавати.
До комісії він прийшов близько 10-11 год. Голова комісії дійсно перебувала на робочому місці, яке знаходиться в приміщені сільської ради, однак чи працювала комісія в післяобідню пору, він не знає.
Він особисто телефонував 26.12.2017 року до ОСОБА_1 та повідомив йому про проведення виборів на одну вакансію депутата сільської ради. Між собою вони вирішили, що обоє будуть подавати відповідні документи до виборчої комісії.
Вислухавши думку учасників процесу, дослідивши матеріали справи, суд встановив, наступні факти та відповідні їм правовідносини.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про місцеві вибори організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Статтею 14 Закону України Про місцеві вибори визначено види місцевих виборів та порядок їх призначення. Так, відповідно до ч. 5 цієї статті, проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.
Ч. 3 ст. 15 цього ж Закону визначає, що проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня проміжних місцевих виборів.
Рішення про призначення проміжних виборів депутата сільської, селищної ради приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня дострокового припинення повноважень депутата, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.
Частиною 2 статті 2 Закону України Про місцеві вибори визначено, що вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об'єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної відповідно до Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад об'єднаної сільської, селищної територіальної громади.
Матеріалами справи встановлено, що постановою № 1 Шляхівської сільської виборчої комісії від 20.11.2017 року було достроково призупинено повноваження депутата сільської ради по одномандатному виборчому округу № 7 ОСОБА_5. Підставою дострокового припинення повноважень депутата Шляхівської сільської ради ОСОБА_5 стало призначення її на посаду заступника сільського голови з питань діяльності виконавчих органів .
Постановою №2 Шляхівської сільської виборчої комісії від 21.11.2017 року було призначеного проміжні вибори депутата Шляхівської сільської ради по виборчому окрузі № 7 на 21 січня 2018 року та оголошено з 29 листопада 2017 року про початок виборчого процесу.
Постановою № 3 Шляхівської виборчої комісії від 04.12.2017 року було розпочато виборчий процес та встановлено ліміт робочого часу три години на день.
Згідно ч. 3 ст. 4 Закону України Про місцеві вибори усі кандидати у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, зареєстровані у встановленому цим Законом порядку, мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних місцевих виборів.
Статтею 11 Закону України Про місцеві вибори визначено, що виборчий процес здійснюється на засадах: 1) дотримання принципів виборчого права, зазначених у статтях 3-8цього Закону; 2) законності та заборони незаконного втручання будь-кого в цей процес; 3) політичного плюралізму та багатопартійності; 4) публічності і відкритості; 5) свободи передвиборної агітації, рівних можливостей доступу до засобів масової інформації незалежно від форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками (власниками) яких є партії, місцеві організації партій, кандидати; 6) неупередженості органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, судів, підприємств, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до місцевих організацій партій, кандидатів.
Пунктом 3 частини 4 статті 25 Закону України Про місцеві вибори визначено, що сільська, селищна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради у відповідних одномандатних виборчих округах, їх довірених осіб та видає їм посвідчення.
Частиною 2 статті 35 Закону України Про місцеві вибори , зокрема, визначено, що право висування кандидатів у депутати сільських, селищних рад реалізується виборцями в одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.
Відповідно до пунктів 4, 5 частини 3 статті 11 Закону України Про місцеві вибори виборчий процес включає, зокрема, такі етапи: висування та реєстрація кандидатів; проведення передвиборної агітації.
Відповідно до ч. 3 ст. 39 Закону України Про місцеві вибори відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред'явлення ним документа, передбаченого частиною другою статті 3 цього Закону, та подання ним документів, передбачених пунктами 6-8 частини першої цієї статті, а також особисто підписаних ним заяви про самовисування кандидатом у депутати та заяви про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах.
Так, пунктами 6-8 частини 1 статті 39 Закону України Про місцеві вибори , зокрема, визначено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата у депутати сільської ради за умови подання до комісії таких документів: 6) автобіографії кандидата в депутати, що обов'язково повинна містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; 7) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45цього Закону; 8) чотирьох фотографій кандидата у депутати розміром 4 x 6 сантиметрів.
Відповідно до ч. 1 ст. 42 Закону України Про місцеві вибори кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 39цього Закону.
Згідно ч. 3 ст. 42 Закону України Про місцеві вибори особі, яка подала до відповідної територіальної виборчої комісії зазначені у частинах першій, третій статті 39 цього Закону документи, видається довідка із зазначенням дати і часу прийняття документів та переліку прийнятих документів.
Частиною 4 статті 42 Закону України Про місцеві вибори визначено, територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі та доданих до неї необхідних документів, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидата або про відмову в його реєстрації. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття надсилається (видається) представнику місцевої організації партії, від якої висунуті кандидати в депутати, відповідному кандидату в депутати або його довіреній особі.
Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 46 Закону України Про місцеві вибори територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом.
Відповідно до ч. 6 ст. 42 Закону України Про місцеві вибори помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
Згідно положень, викладених в ст.46 Закону України Про місцеві вибори , територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі: 1) порушення встановленого Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним; 2) відсутності передбачених Законом документів для реєстрації особи кандидатом; 3) припинення громадянства України особи; 4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; 5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 Закону; 6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
Так, судом встановлено, що ОСОБА_1, у відповідності з вищеописаними нормами не було відмовлено в реєстрації як кандидата у депутати, оскільки ним не було подано до виборчої комісії документів визначений п.6-8 ч.1 ст. 39 ЗУ "Про місцеві вибори".
Позивач стверджує, що був позбавлений можливості подати необхідні документи до комісії, оскільки Шляхівська сільська виборча комісія не провела належного інформаційного забезпечення виборів депутатів до Шляхівської об"єднаної територіальної громади по виборчій дільниці №7 та не опублікувала рішення про проведення проміжних виборів у друкованих засобах масової інформації. А коли 26.12.2017 року він випадково дізнався про проведення виборів по виборчому округу № 7 та прийшов до приміщення в якому мала б знаходитися виборча комісія то нікого з членів комісії не було. Виборча комісія була закрита з 12 год. до 17 год. 27 грудня 2017 року, чим було порушено його Конституційні права та виборче законодавство, тому з метою фіксування вищевказаних порушень він звернувся на гарячу лінію Вінницької обласної державної адміністрації та Бершадського ВП ГУНП у Вінницькій області.
Такі твердження позивача суд оцінює критично, оскільки в судовому засіданні встановлено та підтверджено дослідженими в судовому засіданні документами, зокрема Протоколом №3 засідання Шляхівської сільської виборчої комісії від 04 грудня 2017 року та Постановою №3 Шляхівської виборчої комісії від 04.12.2017 року, що на засіданні Шляхівської сільської виборчої комісії 04.12.2017 року було розпочато виборчий процес та встановлено ліміт робочого часу три години на день (з 9 год. до 12 год), щодня з понеділка по п"ятницю, у зв"язку з проведення виборів лише на одному окрузі №7.
Факт перебування голови Шляхівської сільської виборчої комісії - Бойко О.Я. 27.12.2017 року на робочому місці, в межах робочого часу встановленого відповідним рішенням Шляхівської сільської виборчої комісії, підтверджено в судовому засіданні показами свідків ОСОБА_8., ОСОБА_7 та табелем обліку використання робочого часу Шляхівської сільської виборчої комісії за грудень 2017 року.
Суд не бере до уваги, як доказ відсутності на робочому місці 27.12.2017 року Бойко О.Я., висновок Бершадського ВП ГУНП у Вінницькій області № 5223 по повідомленню ОСОБА_1, оскільки з наданих матеріалів перевірки не вбачається факту відсутності Бойко О.Я. 27.12.2017 року на робочому місці, в межах робочого часу.
Однак з вказаних матеріалів перевірки, зокрема письмових пояснень ОСОБА_1 від 28.12.2017 року вбачається , що позивач дізнався, що останнім днем подачі документів та реєстрації кандидатів в депутати до Шляхівської сільської ради є 27.12.2017 року з державного реєстру виборців, що в свою чергу спростовує його твердження про відсутність інформації про проведення виборів депутата по виборчому округу № 7 до Шляхівської об'єднаної територіальної громади в засобах масової інформації.
Відтак, твердження позивача на протиправну бездіяльність відповідача , яка полягає у відсутності в ЗМІ відомостей про проведення виборів та відсутність на робочому місці членів виборчої комісії, не відповідають дійсним обставинам справи, встановленим у ході судового розгляду на підставі дослідження судом належних та допустимих доказів у справі.
З огляду на встановлені вище обставини та аналіз норм чинного законодавства, суд приходить до висновку, що вимоги позивача щодо визнання бездіяльності Шляхівської сільської виборчої комісії не підлягає задоволенню. Відповідно до ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Відповідно до ч.9 ст.172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Позивачем не було сплачено судового збору при подачі до суду даного адміністративного позову, відтак, відповідно до ст.139 КАС України, такі судові витрати підлягають стягненню з позивача на користь держави.
Згідно з ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру фізичною особою 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а тому з позивача слід стягнути в користь держави судовий збір в розмірі 640 гривень.
Керуючись ст.ст.9, 77, 90, 139, 241-246, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, ст.ст.1, 2, 4, 11, 25, 35, 39, 42, 46 Закону України Про місцеві вибори , суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Шляхівської сільської виборчої комісії про визнання бездіяльності Шляхівської виборчої комісії - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 640 грн. судового збору на користь Державної судової адміністрації України (вул. Липська 18/5 м. Київ, 01601 код ЄДРПОУ 26255795) отримувач коштів: ГУК у м. Київ/м.Київ/22030106, код за ЄДРПОУ: 37993783, банк отримувача: ГУ ДКСУ у м. Києві, код банку отримувача: 820019, рахунок отримувача: 31215256700001, код класифікації доходів бюджету: 22030106.
Рішення може бути оскаржено до Вінницького апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції у дводенний строк з дня його проголошення.
Суддя В. І. Губко
Суд | Бершадський районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2018 |
Оприлюднено | 04.04.2018 |
Номер документу | 73129186 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Бершадський районний суд Вінницької області
Губко В. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні