П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 126/72/18
Головуючий у 1-й інстанції: Губко В.І.
Суддя-доповідач: ОСОБА_1
27 квітня 2018 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Курка О. П.
суддів: Білої Л.М. Сушка О.О.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_2 на рішення Бершадського районного суду Вінницької області від 02 квітня 2018 року (прийняте у м. Бершадь, складене в повному обсязі та підписане 02 квітня 2018 року) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Шляхівської сільської виборчої комісії про визнання бездіяльності Шляхівської виборчої комісії,
В С Т А Н О В И В :
в січні 2018 року ОСОБА_2 звернувся до Бершадського районного суду Вінницької області з позовом до Шляхівської сільської виборчої комісії в якому з урахуванням зміни позовних вимог просив визнати дії, бездіяльність Шляхівської сільської виборчої комісії протиправними та такими що не відповідають вимогам законодавства України, порушили його виборчі права як громадянина.
Рішенням Бершадського районного суду Вінницької області від 02 квітня 2018 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог. В апеляційній скарзі апелянт посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з'ясування всіх обставин справи, що призвело до неправильного її вирішення.
Сторони в судове засідання не з'явилися, хоча про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
Разом з тим, на адресу суду надійшов лист від голови Шляхівської сільської виборчої комісії про розгляд справи за її відсутності.
Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо доказів для правильного вирішення апеляційної скарги та жоден з учасників справи в судове засідання не з'явився, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі п. 2 ч. 1 ст. 311 КАС України.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення - скасуванню, з ухваленням постанови про задоволення позовних вимог, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що постановою № 1 Шляхівської сільської виборчої комісії від 20.11.2017 року було достроково призупинено повноваження депутата сільської ради по одномандатному виборчому округу № 7 ОСОБА_3. Підставою дострокового припинення повноважень депутата Шляхівської сільської ради ОСОБА_3 стало призначення її на посаду заступника сільського голови з питань діяльності виконавчих органів.
Постановою № 2 Шляхівської сільської виборчої комісії від 21.11.2017 року було призначено проміжні вибори депутата Шляхівської об'єднаної територіальної громади по виборчому округу № 7 на 21 січня 2018 року та оголошено з 29 листопада 2017 року про початок виборчого процесу.
Постановою № 1 Шляхівської виборчої комісії від 04.12.2017 року було розпочато виборчий процес та встановлено ліміт робочого часу три години на день.
27 грудня 2017 року ОСОБА_2 випадково дізнався про проведення виборів депутата по виборчому округу № 7 до Шляхівської об'єднаної територіальної громади. Позивач зазначає, що про вибори не повідомлялося і самі депутати об'єднаної територіальної громади не знали про проведення виборів по виборчому округу № 7. У зв'язку з цим, він 27 грудня 2017 року прибув до Шляхівської сільської виборчої комісії, щоб у відповідності до діючого виборчого законодавства подати необхідні документи та зареєструватися кандидатом у депутати по виборчому округу № 7.
Однак приміщення, в якому мала б знаходитися виборча комісія було зачинено, не було ні голови комісії - ОСОБА_4, ні секретаря комісії, ні членів комісії. Виборча комісія була закрита з 12 до 17 год. 27 грудня 2017 року. Також позивач зателефонував до голови виборчої комісії ОСОБА_4, яка спочатку відмовляла його реєструватися кандидатом, а потім зовсім відключила телефон. У зв'язку з викладеним, ОСОБА_2 був вимушений поскаржитися на бездіяльність виборчої комісії, голові Шляхівської ОТГ ОСОБА_5, яка пояснила, що не впливає на роботу виборчої комісії і не може пояснити їх відсутність. Під час даної розмови він дізнався, що 27.12.2017 року є останнім днем подачі документів та реєстрації кандидатів у депутати по виборчому округу № 7.
У зв'язку з цим позивач зателефонував до Національної поліції України у Вінницькій області на номер 102 та повідомив про відсутність голови та членів виборчої комісії, та порушення виборчою комісією його виборчих прав. Крім того, він зателефонував на гарячу лінію Вінницької обласної державної адміністрації з метою фіксації вищевказаних порушень та отримання консультацій.
Вважаючи такі дії та бездіяльність Шляхівської сільської виборчої комісії Бершадського району Вінницької області протиправними, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Відмовляючи в задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що твердження позивача щодо протиправної бездіяльності відповідача, яка полягає у відсутності в ЗМІ відомостей про проведення виборів та відсутність на робочому місці членів виборчої комісії не відповідають дійсним обставинам справи, встановленим у ході судового розгляду. Зокрема, суд першої інстанції обґрунтовує свою позицію протоколом №3 засідання Шляхівської сільської виборчої комісії та Постановою №3 Шляхівської сільської виборчої комісії від 4.12.2017, згідно яких був розпочатий виборчий процес та встановлений ліміт робочого часу 3 години на день (з 9-ї до 12-ї) щодня з понеділка по п'ятницю та показаннями свідків кравець Н.М. та ОСОБА_6
Однак, колегія суддів не погоджується прийнятим рішенням суду першої інстанції, так як воно прийняте з грубим порушенням норм матеріального та процесуального права з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про місцеві вибори" організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Статтею 14 Закону України "Про місцеві вибори" визначено види місцевих виборів та порядок їх призначення.
Так, відповідно до ч. 5 цієї статті, проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.
Згідно ч. 3 ст. 15 Закону України "Про місцеві вибори" проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня проміжних місцевих виборів.
Рішення про призначення проміжних виборів депутата сільської, селищної ради приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня дострокового припинення повноважень депутата, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.
Судом встановлено, що постановою № 2 Шляхівською сільською виборчою комісією від 21.11.2017 року було призначено проміжні вибори депутата Шляхівської сільської ради по виборчому окрузі № 7 на 21 січня 2018 року та оголошено з 29 листопада 2017 року про початок виборчого процесу.
Постановою № 1 Шляхівської сільської виборчої комісії від 04.12.2017 року було розпочато виборчий процес та встановлено ліміт робочого часу три години на день.
Частиною 7 статті 15 Закону України "Про місцеві вибори" встановлено, що орган, який відповідно до статті 14 цього Закону прийняв рішення про призначення повторних, проміжних чи перших місцевих виборів, не пізніш як на третій день з дня його прийняття публікує рішення у друкованих засобах масової інформації або, у разі неможливості, оприлюднює в інший визначений ним спосіб, а також доводить зазначене рішення до відома Центральної виборчої комісії в цей же строк.
Відповідно до ч. 1 ст. 49 Закону України "Про місцеві вибори", виборцям забезпечується можливість доступу до різнобічної, об'єктивної та неупередженої інформації, потрібної для здійснення усвідомленого, поінформованого, вільного волевиявлення.
Загальне інформаційне забезпечення виборів включає інформування виборців про:
1) виборчі права громадян та способи їх здійснення і захисту;
2) можливість та процедури перевірки включення себе та інших виборців до Державного реєстру виборців та списків виборців на виборчих дільницях;
3) адресу місцезнаходження відповідної територіальної та дільничної виборчих комісій виборчої дільниці, до яких належить виборча адреса виборця;
4) адресу приміщення для голосування, дату та час голосування;
5) підстави та процедури отримання можливості голосувати за місцем перебування;
6) процедуру голосування та спосіб заповнення виборчого бюлетеня;
7) право на оскарження порушень своїх виборчих прав та способи здійснення цього права;
8) відповідальність за порушення законодавства про вибори (ч. 1 ст. 50 Закону України "Про місцеві вибори").
Згідно ч.4 ст.273 КАС України рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцем знаходження відповідної комісії. Однак суд першої інстанції в порушення ч.2 ст. 20 та ч.4 ст.273 КАС України безпідставно залишив без руху поданий позивачем позов у виборчій справі, безпідставно відкрив загальне провадження та розглянув справу.
Згідно ч. 11 ст. 273 КАС України, суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви. Однак, грубо порушуючи вимоги зазначеної норми КАСУ, суд першої інстанції розглядав виборчий спір майже три місяці.
Крім грубого порушення процесуального законодавства, при розгляді справи, суд першої інстанції не дав належної оцінки фактичним обставинам справи та наявним в справі доказам. Зокрема, судом встановлено, що Шляхівська сільська виборча комісія в порушення вищезазначених норм Закону "Про місцеві вибори" не провела належного інформаційного забезпечення виборів депутатів до Шляхівської об'єднаної територіальної громади по виборчій дільниці № 7, оскільки не опублікувала рішення ні про проведення проміжних виборів, ні про встановлення 3-годинного робочого дня ні у друкованих засобах масової інформації, ні на дошці оголошень Шляхівської сільської ради.
Окрім того, відповідачем та судом 1-ї інстанції не було спростовано, що Шляхівська сільська виборча комісія знаходилася не за фактично зареєстрованою адресою, що ускладнювало подачу документів.
Згідно ч. 1 ст. 25 Закону України "Про місцеві вибори", територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбачених цим та іншими законами України.
При реєстрації та розгляді документів і звернень, що надходять до виборчої комісії, комісія керується Законом, іншими актами законодавства України, постановами Центральної виборчої комісії та цим Порядком.
Положеннями п. 13.1-13.4 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, який затверджений постановою Центральною виборчою комісією від 05 вересня 2015 року № 228, встановлено, що документи та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, заступник голови комісії, секретар або інші члени комісії, уповноважені на це її рішенням. Документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою або подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження посвідчено відповідно до законодавства України. Документи, звернення реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії.
З врахуванням зазначених норм суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що Шляхівська сільська виборча комісія не здійснила належну організацію своєї роботи, оскільки в останній день подачі документів та реєстрації у кандидати депутатів не залишила жодного співробітника на робочому місці, чим позбавила ОСОБА_2 можливості подати необхідні документи та зареєструватися кандидатом у депутати по виборчій дільниці № 7, тим самим порушила його виборчі права.
Окрім того, суд бере до уваги показання свідка ОСОБА_7, який пояснив суду першої інстанції, що він є депутатом Шляхівської сільської ради. До 27.12.2017 року йому не було відомо про проведення проміжних виборів до сільської ради по 7-му округу. 27.12.2017 року до нього зателефонував ОСОБА_2 та сказав, що у зв'язку з відсутністю представників виборчої комісії він не може подати документи, як кандидат у депутати. Лише 09.01.2018 року він отримав копію рішення сесії, де вказано, що депутат ОСОБА_3 склала повноваження, дане рішення підлягає передачі до виборчої комісії, а контроль за виконанням рішення було покладено на комісію, в склад якої він входить. Однак, до 09.01.2018 року із даним рішенням його не ознайомлювали.
Про проведення проміжних виборів ні він, ні депутати, з якими він спілкується (Дяченко, Лялюк, Сторожук, Грибанов, Притуляк та інші) не знали та до 27.12.2017 року (останній день прийому документів) оголошення про проведення виборів по 7 окрузі на дошці оголошень не розміщувалось.
З даного питання він та ще декілька депутатів звернулись до голови Шляхівської ОТГ, однак їм вказали, що перевірка діяльності територіальної виборчої комісії не входить до компетенції сільської ради.
Окрім того, представник відповідача в листі, який прислала 27 квітня 2018 року до суду апеляційної інстанції жодним чином не спростувала доводи апелянта та не надала колегії суддів будь-яких доказів правомірності своїх дій.
Посилання суду першої інстанції на протокол № 3 та постанову № 3 Шляхівської сільської виборчої комісії як на доказ відсутності протиправної бездіяльності з боку комісії у зв'язку з встановленням ліміту робочого часу 3 години на день (з 9 год. до 12 год.) є безпідставним. Зокрема суд 1-ї інстанції не дав належної оцінки законності та правомірності прийняття зазначених документів. Крім того, в матеріалах справи відсутня постанова комісії за № 3 як зазначив суд першої інстанції, натомість міститься постанова комісії № 1. Однак, у ній не зазначений часовий проміжок робочого часу (з 9 год. до 12 год.).
У зв'язку з цим, суд апеляційної інстанції вважає, що вказані документи не є належними та допустимими доказами відсутності бездіяльності Шляхівської сільської виборчої комісії щодо належності організації виборчого процесу.
Крім того, суд першої інстанції безпідставно взяв до уваги покази свідків ОСОБА_5 та ОСОБА_6, при цьому не взяв до уваги та не дав належної оцінки показам свідка ОСОБА_8
Таким чином, колегія суддів вважає бездіяльність Шляхівської сільської виборчої комісії протиправною та такою, що порушує виборчі права ОСОБА_2
У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:
1) неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;
3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;
4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Щодо судових витрат суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Порядок сплати судового збору регулюється Законом України "Про судовий збір".
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду, заяви про приєднання до апеляційної скарги на рішення суду, заяви про перегляд судового рішення у зв'язку з нововиявленими обставинами сплачується судовий збір в розмірі 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.
За подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, сплачується судовий збір в сумі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (ч.2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір").
Законом України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" прожитковий мінімум для працездатних осіб станом на 01.01.2018 року визначений у розмірі 1762 грн.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Шляхівської виборчої комісії судовий збір за подання адміністративного позову у розмірі 704,80 грн. та за подання апеляційної скарги у розмірі 1057,20 грн.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу ОСОБА_2 задовольнити повністю.
Рішення Бершадського районного суду Вінницької області від 02 квітня 2018 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Шляхівської сільської виборчої комісії про визнання бездіяльності Шляхівської виборчої комісії скасувати.
Ухвалити постанову. Адміністративний позов ОСОБА_2 задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Шляхівської сільскої виборчої комісії щодо незабезпечення можливості подання громадянином ОСОБА_2 документів для реєстрації його кандидатом в депутати до Шляхівської об'єднаної територіальної громади по виборчому округу №7.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Шляхівської сільської виборчої комісії (код ЄДРПОУ - 34143651, Вінницька область, Бершадський район, село Шляхова, вул. Кавуна В.М., буд.2) до Державного бюджету України судовий збір за подання адміністративного позову у розмірі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні вісімдесят копійок) за реквізитами стягувача: Державної судової адміністрації України, місце знаходження (вул. Липська, 18/5, м. Київ, 01601); отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ, код класифікації доходів бюджету 22030106; код ЄДРПОУ: 37993783; банк: Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві; МФО: 820019; Р/р: 31215256700001.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Шляхівської сільської виборчої комісії (код ЄДРПОУ - 34143651, Вінницька область, Бершадський район, село Шляхова, вул. Кавуна В.М., буд.2) до Державного бюджету України судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення Бершадського районного суду Вінницької області від 02 квітня 2018 року у розмірі 1057,20 грн. (одна тисяча п'ятдесят сім гривень двадцять копійок) за реквізитами стягувача: Державної судової адміністрації України, місце знаходження (вул. Липська, 18/5, м. Київ, 01601); отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ, код класифікації доходів бюджету 22030106; код ЄДРПОУ: 37993783; банк: Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві; МФО: 820019; Р/р: 31215256700001.
Відповідно до ч.3 ст.272 КАС України судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справ, визначених статтями 273-277, 282-286 цього Кодексу, набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.
ОСОБА_2 (ІНН - НОМЕР_1, Вінницька область, Бершадський район, с. Шляхова, вул. Лесі Українки, буд. 9)
Шляхівська сільська виборча комісія Бершадського району Вінницької області (код ЄДРПОУ - 34143651, Вінницька область, Бершадський район, сл. Шляхова, вул. ОСОБА_9, буд.2)
Постанова суду складена в повному обсязі 27 квітня 2018 року.
Головуючий ОСОБА_1 Судді ОСОБА_10 ОСОБА_11
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2018 |
Оприлюднено | 02.05.2018 |
Номер документу | 73699705 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Курко О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні