РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
16 березня 2018 року м. Рівне №817/71/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дорошенко Н.О., за участю секретаря судового засідання Янчар О.П. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представник представник ОСОБА_1, третьої особи позивача: представник ОСОБА_2,
відповідача: представник ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_4 третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_5 господарство "Ровіна" доГоловного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання протиправною відмови, зобов'язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:
04.01.18 ОСОБА_4 (далі - позивач, ОСОБА_4І.) звернулась до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання протиправною відмову, викладену в листі №Г4662/0-6863/0/6-17 від 22.09.2017, яким позивачу відмовлено у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,0020 га у власність для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області; зобов'язання відповідача затвердити Проект землеустрою щодо відведення позивачу земельної ділянки площею 4,0020 га у власність для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області, кадастровий номер 5624286900:03:002:0070 та передати її у власність.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_4 у встановленому законом порядку виготовлено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, які перебувають у постійному користуванні голови Фермерського господарства "Ровіна" громадянина ОСОБА_2, на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області" кадастровий номер 5624286900:03:002:0070, та отримано Висновок про його погодження. Проте, після надходження Проекту землеустрою до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області на затвердження позивачу відмовлено у такому затвердженні. ОСОБА_4 вказує, що відповідачем грубо порушено норми статті 118 Земельного кодексу України, оскільки визначених законом підстав для відмови у затвердженні Проекту землеустрою не було.
Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав з наведених у ньому підстав та просив задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою суду від 14.02.2018 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - ОСОБА_5 господарство "Ровіна" (далі - третя особа, ФГ "Ровіна").
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_2 в судовому засіданні пояснив, що він являється засновником та керівником ФГ "Ровіна", яке має у своєму користуванні земельну ділянку площею 45 га. Відповідно до протоколу загальних зборів членів ФГ "Ровіна" від 12.08.2016 одноголосно було прийнято рішення про розпаювання землі ФГ "Ровіна" у рівних площах на кожного члена ФГ "Ровіна" відповідно до ст.13 Закону України "Про фермерське господарство". В подальшому у встановленому порядку було отримано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок державної власності членам ФГ "Ровіна", у тому числі й позивачу. Всіма членами ФГ "Ровіна" було виготовлено відповідні проекти землеустрою, земельним ділянкам, на які розподілено загальну земельну ділянку площею 45 га, було присвоєно кадастрові номери. Однак, відповідач, який на стадії надання дозволу на розроблення проектів землеустрою, вважав можливим розподіл земельної ділянки, що перебувала в користуванні ФГ "Ровіна", між членами фермерського господарства, відмовив членам ФГ "Ровіна" у затвердженні таких проектів. Таким чином, внаслідок неправомірної поведінки відповідача склалася ситуація, за якої на даний час відсутня загальна земельна ділянка площею 45 га, що використовується фермерським господарством в господарській діяльності, позаяк вона розділена на окремі земельні ділянки між членами фермерського господарства, однак члени фермерського господарства не можуть оформити право власності на такі земельні ділянки. З огляду на наведені обставини, представник третьої особи вважає позовні вимоги обгрунтованими, оскільки підстав для відмови позивачу у затвердженні проекту землеустрою у відповідача не було.
Відповідач позов не визнав з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву (а.с.34-35). Зазначив, що відмова у затвердженні проекту землеустрою обумовлена відсутністю на те законних підстав. Оскільки відповідно до поданих на затвердження документів земельна ділянка площею 45 га, яка передбачена для розподілу між членами Фермерського господарства "Ровіна", перебуває у постійному користуванні громадянина ОСОБА_2 на підставі державного акту серії РВ №00154, а відтак не належить до земель фермерського господарства, що використовуються саме таким фермерським господарством.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечив позов з наведених вище підстав.
Заслухавши пояснення представників сторін, представника третьої особи, дослідивши позовну заяву, відзив на позовну заяву, з'ясувавши усі обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити повністю, з урахуванням такого.
Судом встановлено, що відповідно до записів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ОСОБА_4 є засновником (учасником) Фермерського господарства "Ровіна", код ЄДРПОУ 31012868. Місцезнаходження вказаної юридичної особи с.Почапки Острозького району Рівненської області, голова ФГ ОСОБА_2 (а.с.98-104).
Матеріалами справи стверджено, що ОСОБА_4 25.08.2016 звернулась до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області з заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4 як члену фермерського господарства "Ровіна" для ведення фермерського господарства відповідно до ст.ст.118, 121 Земельного кодексу України, ст.13 Закону України "Про фермерське господарство" за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності із земельної ділянки загальною площею 45 га, що надана ОСОБА_2 в постійне користування для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області, згідно з державним актом серії РВ №00154 на підставі рішення Острозької районної ради народних депутатів Рівненської області від 23.05.2001 №146 (а.с.23).
За результатами розгляду заяви, ОСОБА_6 управлінням Держгеокадастру у Рівненській області видано наказ "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" від 27.09.2016 №17-4011/16-16-СГ, яким ОСОБА_4 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства у розмірі земельної частки (паю) прощею 3,67 умовних кадастрових гектара, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, які перебувають у постійному користуванні голови Фермерського господарства "Ровіна" громадянина ОСОБА_2, на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області (пункт 1). Також наказано розроблений проект землеустрою щодо земельної ділянки погодити та затвердити відповідно до вимог чинного законодавства (пункт 2); Управлінню Держгеокадастру в Острозькому районі Рівненської області при надходженні проекту землеустрою забезпечити в установленому законодавством порядку реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі (пункт 3) (а.с.24).
Товариством з обмеженою відповідальністю фірмою "ВЧ" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, які перебувають у постійному користуванні голови ФГ "Ровіна" громадянина ОСОБА_2, на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області (а.с.46-114).
Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 5624286900:03:002:0070 (а.с.10-12).
Експертом державної експертизи управління Держгеокадастру в Острозькому районі Рівненської області Головного управління держгеокадастру у Рівненській області складено Висновок від 25.11.2016 №116/82-16 про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_4 площею 4,0020 га, яким проект землеустрою погоджено (а.с.25).
В подальшому проект землеустрою скеровано на затвердження до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.
За результатами розгляду клопотання ОСОБА_4 про затвердження проекту землеустрою, ОСОБА_6 управлінням Держгеокадастру у Рівненській області листом від 29.06.2017 № Г-2856/0-5486/0/6-17 в задоволенні клопотання відмовлено з підстав: 1) в проекті землеустрою відсутня інформація з управління Держгеокадастру в Острозькому районі про бали бонітету агрогрупи грунтів та вартість одного балу бонітету (Закон України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)"; 2) згідно з розробленим проектом земельна ділянка відводиться за рахунок фермерського господарства "Ровіна", що не відповідає довідці з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами (Земельна ділянка обліковується за СФГ "Надія") (а.с.116).
Розробником документації було усунуто зауваження, викладені в листі ГУ Держгеокадастру у Рівненській області від 29.06.2017 № Г-2856/0-5486/0/6-17 (а.с.115,117), з подальшим направленням проекту землеустрою на погодження до ГУ Держгеокадастру у Рівненській області.
Суд встановив, що ГУ Держгеокадастру у Рівненській області листом від 22.09.2017 №Г-4662/0-6863/0/6-17 відмовлено у задоволенні клопотання ОСОБА_4 з покликанням на ст.ст. 31, 32 Земельного кодексу України, з підстав, що відповідно до поданих документів земельна ділянка площею 45 га, яка передбачена для розподілу між членами ФГ "Ровіна", перебуває в постійному користуванні громадянина ОСОБА_2 (а.с.9).
Перевіряючи правомірність відмови відповідача в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, на території Почапківської сільської ради Острозького району, суд враховує наступне.
За правилами частини другої статті 14 Конституції України №254к/96-ВР від 28.06.1996, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України №2768-III від 25.10.2001 (далі - ЗК України), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Частиною третьою статті 116 ЗК України встановлено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_7 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною восьмою статті 118 ЗК України встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
За правилами частини першої статті 186-1 ЗК України, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
З матеріалів справи судом встановлено, що проект землеустрою був погоджений Управлінням Держгеокадастру у Острозькому районі, що підтверджується відповідним висновком.
Згідно з частиною дев'ятою статті 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
З аналізу наведених норм слідує, що відмова у затвердженні проекту землеустрою можлива лише у випадку відсутності його погодження в порядку статті 186-1 ЗК України. Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні Проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 ЗК України, норми статті 118 ЗК України не містять.
Відповідач, відмовляючи у затвердженні проекту землеустрою, посилається на норми статей 31, 32 ЗК України, вказуючи, що земельна ділянка прощею 45 га, яка передбачена для розподілу між членами ФГ "Ровіна", не перебуває у власності чи в оренді самого фермерського господарства, не може вважатися землею фермерського господарства, а відтак не підлягає передачі у приватну власність членам такого господарства, на підставі статті 31 ЗК України.
У зв'язку з цим суд враховує, що частиною першою статті 31 ЗК України визначено, що землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
Згідно з частиною другою статті 31 ЗК України громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Відповідно до частини першої статної 32 ЗК України громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Тобто, статтею 32 ЗК України визначено право члена фермерського господарства на одержання безоплатно у власність земельної ділянки, вже наданої йому у користування.
У даному ж випадку позивач як член фермерського господарства скористалась своїм правом на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю), тобто в порядку статті 31 ЗК України.
Тому, посилання відповідача на норми статті 32 ЗК України є необґрунтованими та безпідставними.
Окрім цього, суд враховує, що відповідно до частини першої статті 121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: а) для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району; б) для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара; в) для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара; г) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара; ґ) для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара; д) для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.
При цьому, позивач, звернувшись до відповідача з заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою від 25.08.2016, покликалась саме на ст.121 ЗК України (а.с.6).
Дослідженими судом доказами підтверджується відповідність земельної ділянки, щодо відведення якої позивачу було розроблено спірний проект землеустрою, вимогам, наведеним в ч.1 ст.121 ЗК України.
Щодо доводів відповідача про те, що оскільки земельна ділянка перебуває у користуванні громадянина ОСОБА_2, відтак вона не може вважатися земельною ділянкою, що використовується саме фермерським господарством, а тому і не підлягає поділу між членами фермерського господарства, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про селянське (фермерське) господарство" №2009-XII від 20.12.1991 (далі - Закон №2009-XII), громадяни, які виявили бажання вести селянське (фермерське) господарство (включаючи тих, хто переїздить з іншої місцевості), для одержання земельної ділянки у власність або користування, в тому числі в оренду, подають до районної, міської, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, ОСОБА_7 народних депутатів за місцем розташування земельної ділянки заяву, підписану головою створюваного селянського (фермерського) господарства.
Заяву громадянина про передачу земельної ділянки у власність або надання у користування за погодженням з сільською, селищною ОСОБА_7 народних депутатів розглядає у місячний термін районна (міська) конкурсна комісія та районна, міська, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, ОСОБА_7 народних депутатів, і в разі проходження конкурсного відбору та згоди відповідна ОСОБА_7 замовляє за рахунок Українського державного фонду підтримки селянських (фермерських) господарств державній землевпорядній організації проект відведення ділянки, який розробляється в першочерговому порядку.
Проект відведення земельної ділянки погоджується із власником землі або землекористувачем (за винятком випадків відведення земельної ділянки із земель запасу) відповідно районними (міськими) землевпорядним, природоохоронним і санітарним органами та органом архітектури.
Рішення щодо передачі і надання земельних ділянок громадянам для ведення селянського (фермерського) господарства відповідні ОСОБА_7 народних депутатів приймають на найближчій сесії.
Відповідно до статті 9 Закону №2009-XII, після одержання Державного акта на право приватної власності на землю, Державного акта на право постійного користування землею або укладення договору на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди, селянське (фермерське) господарство підлягає у 30-денний термін державній реєстрації у ОСОБА_7 народних депутатів, що передала у власність чи надала у користування земельну ділянку.
Для державної реєстрації селянського (фермерського) господарства до відповідної ОСОБА_7 народних депутатів подається заява, статут, якщо це необхідно для створюваної організаційної форми підприємництва, список осіб, які виявили бажання створити його (із зазначенням прізвища, імені та по батькові голови), і документ про внесення плати за державну реєстрацію. За державну реєстрацію справляється плата, розмір якої встановлюється Кабінетом ОСОБА_8 України.
Після відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання Державного акта на право приватної власності на землю, Державного акта на право постійного користування або укладання договору на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди, та державної реєстрації селянське (фермерське) господарство набуває статусу юридичної особи, одержує печатку із своїм найменуванням і адресою, відкриває розрахунковий та інші рахунки в установах банку і вступає у відносини з підприємствами, установами та організаціями, визнається державними органами та органами місцевого самоврядування як самостійний товаровиробник при плануванні економічного і соціального розвитку регіону.
Тобто, встановлена законом процедура створення фермерського господарства передбачала першочергове отримання у користування громадянином земельної ділянки саме для створення такого господарства, відтак створення фермерського господарства за відсутності земельної ділянки, наданої фізичній особі з цією метою, було б неможливим.
Суд встановив, що рішенням Острозької районної ради від 23.05.2001 №146 "Про затвердження проекту відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_2 для створення селянського / фермерського / господарства" затверджено проект відведення земельної ділянки в постійне користування для створення селянського / фермерського / господарства громадянину ОСОБА_2 на площу 45 га (пасовище) за рахунок земель запасу Почапківської сільської ради (а.с.44, а.с.133-143).
На підставі означеного рішення Острозької районної ради ОСОБА_2 видано Державний акт на право постійного користування землею серія РВ 00154 від 11.07.2001 на земельну ділянку площею 45 га на території Почапківської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с.144-145).
Довідкою Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області від 13.12.2017 № 643 підтверджено, що ФГ "Ровіна" - попередня назва "Надія" зареєстроване на території Почапківської сільської ради 01.03.2001; свою господарську діяльність провадить на земельній ділянці площею 45 га, що надавалася за погодженням сільської ради засновнику фермерського господарства ОСОБА_2 для створення цього господарства (а.с.43).
Острозьким відділенням Рівненської ОДПІ ГУ ДФС у Рівненській області листом від 20.12.2017 № 237/17-11-08-16 також підтверджено, що ОСОБА_5 господарство "Ровіна" (ЄДРПОУ 31012868) зареєстроване в Державному реєстрі 27.02.2001 за № 655476 та перебуває на податковому обліку з 19.03.2001. Основний вид діяльності КВЕД 01.11: Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. 25.08.2011 ФГ "Надія" (код 31012868) змінено назву на ФГ "Ровіна" без зміни коду. Господарство застосовує спрощену систему оподаткування. Станом на 19.12.2017 податкова заборгованість за ФГ "Ровіна" відсутня (а.с.45,97).
Таким чином, суд вважає, що зібраними у справі доказами повністю підтверджено, що земельна ділянка площею 45 га на території Почапківської сільської ради перебуває в користуванні безпосередньо фермерського господарства "Ровіна", а не його керівника ОСОБА_2 як фізичної особи, що відповідає закону, цільовому призначенню та меті надання такої земельної ділянки.
Суд також враховує, що відповідно до довідки з державної статистичної звітності (форма № 6-зем) від 23.08.2016 № БП-13/0-12/0/6-16, яка видана управлінням Держгеокадкастру в Острозькому району Рівненської області Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, земельна ділянка, надана в постійне користування ОСОБА_2 (державний акт від 11.07.2001 серія РВ 00154) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, станом на 01.01.2016 обліковується за СФГ "Надія" загальною площею 45,0 га та відноситься до земель сільськогосподарського призначення державної власності (а.с.61).
За встановлених обставин, суд вважає, що відсутність договору оренди земельної ділянки, в разі фактичного використання фермерським господарством в сільськогосподарському виробництві земельної ділянки, що була надана саме з цією метою, не дає підстав для висновку, що така земельна ділянка в користуванні фермерського господарства не перебуває.
Відтак, суд відхиляє посилання відповідача на те, що земельна ділянка площею 45 га, що підлягає поділу між членами фермерського господарства, не може бути надана у власність членам фермерського господарства, оскільки не належить на праві користування саме такому господарству.
Більш того, суд враховує, що з висновком щодо можливості розподілу (розпаювання) такої земельної ділянки, у тому числі й ОСОБА_4 у власність для ведення фермерського господарства у розмірі земельної частки (паю), погоджувався й відповідач ОСОБА_6 управління Держгеокадастру у Рівненській області, надавши наказом від 27.09.2016 № 17-4011/16-СГ дозвіл позивачу на розроблення проекту землеустрою земельної ділянки, а також управління Держгеокадастру в Острозькому районі Рівненської області Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, забезпечивши погодження проекту землеустрою експертом державної експертизи та реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі з присвоєнням кадастрового номеру 5624286900:03:002:0070.
У зв'язку з цим, суд зауважує, що суб'єкт владних повноважень є відповідальним за свою правову поведінку перед фізичними та юридичними особами, та не повинен приймати рішень, які утруднюють чи унеможливлюють виконання попередніх рішень такого суб'єкта владних повноважень, які призвели до настання правових наслідків, в даному випадку - розподілу земельної ділянки площею 45 га на окремі індивідуально визначені земельні ділянки.
Також, суд зазначає, що позивач звернувся до уповноваженого органу за отриманням земельної ділянки у власність за рахунок земель саме державної власності, а не землі фермерського господарства як власника такої землі. При цьому, користувачем земельної ділянки ОСОБА_2, головою ФГ "Ровіна", надано згоду на виділення землі в розмірі середньої частки паю членам цього фермерського господарства, у тому числі й позивачу (а.с.59).
Таким чином, суд вважає, що відповідач, відмовивши в затвердженні позивачу проекту землеустрою, погодженого у встановленому законом порядку, не дотримався приписів ч.9 ст.118 ЗК України, діяв необгрунтовано та безпідставно, чим порушив закріплене в ч.2 ст.31, ч.1 ст.121 Земельного кодексу України право позивача як члена фермерського господарства на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю). Тому позовна вимога про визнання протиправною відмови Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області у затвердженні проекту землеустрою грунтується на матеріальному законі, відповідає обставинам справи та підлягає задоволенню.
Вирішуючи позов в частині вимоги про зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області затвердити Проект землеустрою та передати її у власність ОСОБА_4, суд враховує наступне.
Відповідно до частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Відповідно до частини першої статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.
Відповідно до частини другої статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.
Поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету ОСОБА_8 Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом ОСОБА_8 11.03.1980 на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Дискреційні повноваження можуть закріплюватися в нормативно-правових актах, проектах нормативно-правових актів такими способами: 1) за допомогою оціночних понять, наприклад: "за наявності поважних причин орган вправі надати …", "у виключних випадках особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, може дозволити…", "рішення може бути прийнято, якщо це не суперечить суспільним інтересам…" тощо; 2) шляхом перерахування видів рішень, що приймаються органом (особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування), не вказуючи підстав для прийняття того чи іншого рішення або шляхом часткового визначення таких підстав; 3) шляхом надання права органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) при виявленні певних обставин (настанні конкретних юридичних фактів) приймати чи не приймати управлінське рішення залежно від власної оцінки цих фактів; 4) за допомогою нормативних приписів, що містять лише окремі елементи гіпотези чи диспозиції правової норми, що не дозволяють зробити однозначний висновок про умови застосування нормативного припису або правові наслідки застосування такого припису.
Стосовно дискреційних повноважень, суд, за наслідками аналізу вказаних положень, зазначає, що такими є повноваження суб'єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може".
У такому випадку суд не може зобов'язати суб'єкта владних повноважень обрати один з правомірних варіантів поведінки, оскільки який би варіант реалізації повноважень не обрав відповідач, кожен з них буде правомірним, а тому це не порушує будь-чиїх прав.
За фактичних обставин, встановлених судом в даній справі, відсутні підстави вважати повноваження відповідача у спірних правовідносинах дискреційними, оскільки у разі настання визначених законодавством умов, а саме отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, відповідач не може діяти на власний розсуд, а безальтернативно зобов'язаний до вчинення конкретних дій - затвердження проекту землеустрою у двотижневий термін з дня отримання такого проекту.
Таким чином, суд вважає, що внаслідок задоволення позовної вимоги про зобов'язання відповідача прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність позивачу для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області, відповідно до частини 9 статті 118 ЗК України, порушене право позивача на отримання земельної ділянки у власність, за захистом якого ОСОБА_4 звернулася до суду, буде захищене в повному обсязі.
За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідачем не доведено правомірності його поведінки у спірних правовідносинах в порядку статті 77 КАС України, а відтак заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України суд присуджує на користь позивача документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору (а.с.3).
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_4 (АДРЕСА_1, 35800, код НОМЕР_1), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_5 господарство "Ровіна" (с. Почапки, Острозького району Рівненської області, 35830, код 31012868) до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (вул.С.Петлюри,37 м. Рівне, 33013, код 39768252) задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо відмови ОСОБА_4 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,0020 га у власність для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області, яка викладена в листі № Г4662/0-6863/0/6-17 від 22.09.2017.
Зобов'язати ОСОБА_6 управління Держгеокадастру у Рівненській області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,0020 га кадастровий номер 5624286900:03:002:0070 та надання її ОСОБА_4 у власність для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області, відповідно до частини 9 статті 118 Земельного кодексу України.
Стягнути на користь ОСОБА_4 з Державного бюджету за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 704,80 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення суду складено у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю судді 03.04.18.
Суддя Дорошенко Н.О.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2018 |
Оприлюднено | 04.04.2018 |
Номер документу | 73130602 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Дорошенко Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні