Рішення
від 21.03.2018 по справі 910/11686/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21.03.2018м. ДніпроСправа № 910/11686/17

Господарський суд Дніпропетровської області у складі: суддя Петрова В.І.

за участю секретаря судового засідання Кутяєва В.С.

За первісним позовом Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва, м. Київ

до Приватного підприємства "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ", м. Дніпро

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Шевченківська районна в місті Києві державна адміністрація, м. Київ

про стягнення заборгованості за договором оренди

та За зустрічним позовом Приватного підприємства "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ", м. Дніпро

до Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва, м. Київ

про стягнення переплати за оренду майна

Представники:

від позивача (за зустрічним позовом відповідач): ОСОБА_1, ордер №247521 від 15.01.2018р.

від позивача (за зустрічним позовом відповідач): ОСОБА_2, дов. від 10.01.2018р.

від відповідача (за зустрічним позовом позивач): ОСОБА_3, дов. від 21.03.2017р.

від третьої особи: не з"явився

СУТЬ СПОРУ:

У липні 2017р. Комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва" звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Приватного підприємства "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "Головний Біль" в особі Філії Приватного підприємства "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "Головний Біль" про стягнення заборгованості по оплаті за оренду майна у розмірі 22 897,41грн., суми компенсації оплати податку на землю у розмірі 849,50грн., суми відшкодування наданих комунальних послуг та витрат на утримання майна, що надано в оренду, у розмірі 1 104,22грн.

Позовні вимоги обгрунтовував неналежним виконанням відповідачем умов договору про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду №158/3 від 17.09.2013р. в частині повної та своєчасної оплати оренди майна, а також неналежним виконанням відповідачем умов договору про відшкодування комунальних послуг та витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна №3/2016 від 04.01.2016р. в частині повної та своєчасної оплати податку на землю, відшкодування наданих комунальних послуг та витрат на утримання майна, що надано в оренду. Позивач стверджував, що відповідач почав користуватись нежитловим приміщенням загальною площею 119,5кв.м з 01.05.2007р. на підставі діючого на той час договору оренди, що підтверджується актом прийому-передачі від 01.05.2007р.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.07.2017р. прийнято позовну заяву та порушено провадження у справі №910/11686/17.

19.10.2017р. позивач подав до суду заяву про збільшення позовних вимог, в якій просив стягнути з відповідача заборгованість по оплаті за оренду майна у розмірі 22 897,41грн., суму компенсації оплати податку на землю у розмірі 849,50грн., суму відшкодування наданих комунальних послуг та витрат на утримання майна, що надано в оренду, у розмірі 1 104,22грн., пеню у розмірі 5 427,29грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 02.11.2017р.: замінено відповідача у справі - Приватне підприємство "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "Головний Біль" в особі Філії Приватного підприємства "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "Головний Біль" на належного - Приватне підприємство "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "Головний Біль" (49027, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, площа Жовтнева, будинок 14, ідентифікаційний код 24445149); матеріали справи №910/11686/17 передано за підсудністю до Господарського суду Дніпропетровської області.

Згідно Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.11.2017р. справу №910/11686/17 передано на розгляд судді Петровій В.І.

Ухвалою від 20.11.2017р. суддя Петрова В.І. прийняла справу №910/11686/17 до свого провадження та призначила справу до розгляду в засіданні на 05.12.2017р.

05.12.2017р. у судовому засіданні позивач підтримав заявлені позовні вимоги у повному обсязі.

Відповідач позов не визнавав, зазначав, що передача об"єкта оренди не була здійснена третьою особою, як орендодавцем, у строки і на умовах, визначених договором оренди, акт приймання-передачі об"єкта оренди не складався та не підписувався орендодавцем, орендарем та балансоутримувачем, у зв"язку з чим відсутні підстави сплачувати орендну плату за цим договором. Відповідач стверджував, що до 01.10.2007р. не укладав з позивачем договір оренди ані 01.05.2007р., ані раніше, з акту прийому-передачі від 01.05.2007р., який не підписаний Шевченківською районною державною адміністрацією, неможливо зрозуміти, якого договору оренди він стосується, невідомі істотні умови договору, які б свідчили про укладання договору оренди на той час. Відповідач зазначав, що договір оренди від 01.10.2007р., який був укладений на підставі рішення Київради від 01.10.2007р. №419/3253, жодного разу не припинявся, продовжувався в установленому порядку та викладався у новій редакції, при продовженні змінювалась нумерація договору, нова редакція продовженого договору оренди №582/3 від 31.01.2017р. Відповідач вважав, що договір оренди був саме продовжений, а не укладений заново, оскільки в його назві вказується, що він є новою редакцією договору оренди №158/3 від 17.09.2013р., а у п.1.1. договору оренди №582/3 від 31.01.2017р. є посилання на протокол засідання постійної комісії Київради з питань власності від 01.11.2016р. №29, згідно якого на засіданні розглядалось питання про продовження договору оренди, причому з урахуванням фактичної площі (103,4кв.м) та категорії орендованого приміщення (підвал). Крім того, розмір орендної плати за договором не відповідає дійсності, оскільки листом від 25.05.2016р. КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2", як балансоутримувач, повідомило, що строк дії договору оренди закінчується 14.09.2016р., площа орендованого приміщення, яке знаходиться не на цокольному поверсі, а у підвалі, складає не 119,5 кв.м, а 103,4 кв.м та гарантувало, що у разі продовження оренди майна буде врахована площа 103,4кв.м у підвальному приміщенні. Відповідач вважав, що після 14.09.2016р. договір оренди був продовжений, враховуючи положення п.9.7. цього договору. Крім того, зазначені дії щодо продовження договору були оформлені договором №582/3 від 31.01.2017р., яким договір оренди №158/3 від 17.09.2013р. був викладений в новій редакції. Однак, всупереч власним гарантіям, балансоутримувач не врахував фактично орендовану орендарем площу 103,4 кв.м, а продовжував виставляти рахунки на сплату орендної плати та комунальних платежів після 14.09.2016р., виходячи з площі 119,5 кв.м. Таким чином, відповідач зайво сплачував 16,1 кв.м площі, яка йому фактично не була надана в оренду, і зайво сплачував за кращу категорію приміщення (цокольний поверх), яка фактично також не була йому надана в оренду (надано підвальне приміщення). Отже переплата орендної плати за період вересень 2013р. - січень 2017р. становить понад 90 000,00грн. Також відповідач зазначав, що 31.07.2016р. на вимогу балансоутримувача ним проведена незалежна оцінка орендованого приміщення, а відповідно до п.11 рішення Київської міської ради від 21.04.2015р. №415/1280 зі змінами "Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва" для об'єктів оренди, дата оцінки яких встановлена 01.09.2014р., орендні ставки, визначені Методикою розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, застосовуються у розмірі 50% встановленого обсягу. Отже з 01.08.2016р. балансоутримувач при нарахуванні орендної плати був зобов"язаний застосувати 50% знижку, у зв"язку з чим переплата за період серпень 2013р. - січень 2017р. становить понад 52 000,00грн. До того ж, балансоутримувач нарахував орендарю завищену вартість комунальних послуг і податку на землю, оскільки площа 16,1 кв.м не була надана в оренду. На 2017 рік письмовий договір про відшкодування сторонами не укладався, тому відповідач керувався для сплати тільки виставленим позивачем рахунком. До того ж, відповідач вважав, що сплата орендодавцем земельного податку та отримання компенсації від орендаря за понесені витрати зі сплати земельного податку не може розцінюватись як операція з постачання послуг для цілей оподаткування податком на додану вартість. Відповідно до укладеного договору оренди оплата відшкодування земельного податку не була включена до складу орендної плати, а відшкодовується орендодавцю (балансоутримувачу) за окремим договором відшкодування. Тому, враховуючи Роз"яснення Державної фіскальної служби України від 18.05.2016р., відсутні будь-які підстави нараховувати ПДВ на компенсацію земельного податку, у протилежному випадку зазначене є порушенням податкового законодавства.

Крім того, 05.12.2017р. відповідач звернувся до суду із зустрічною позовною заявою до позивача за первісним позовом, в якій просив суд:

- прийняти зустрічну позовну заяву для спільного розгляду з первісним позовом;

- стягнути з Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва" на користь Приватного підприємства "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" суму переплати за оренду майна (за період жовтень 2013 - січень 2017 року) у розмірі 118 287,62грн.

Подану зустрічну позовну заяву обгрунтовував тим, що об'єкт оренди не був переданий ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ", як орендарю, за відповідним актом приймання-передачі, отже зобов'язання зі сплати орендної плати у орендаря відсутні. Також орендарю не передано приміщення згідно умов договору, оскільки фактична площа орендованого приміщення значно менша, а категорія орендованого приміщення значно гірша. ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" зазначає, що розмір орендної плати за договором не відповідає дійсності, оскільки листом від 25.05.2016р. КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2", як балансоутримувач, повідомило, що строк дії договору оренди закінчується 14.09.2016р., площа орендованого приміщення, яке знаходиться не на цокольному поверсі, а у підвалі, складає не 119,5 кв.м, а 103,4кв.м та гарантував, що у разі продовження оренди майна буде врахована площа 103,4кв.м у підвальному приміщенні. ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" вважало, що після 14.09.2016р. договір оренди був продовжений, враховуючи положення п.9.7. цього договору. Крім того, зазначені дії щодо продовження договору були оформлені договором №582/3 від 31.01.2017р., яким договір оренди №158/3 від 17.09.2013р. був викладений в новій редакції. Однак, всупереч власним гарантіям, балансоутримувач не врахував фактично орендовану орендарем площу 103,4 кв.м, а продовжував виставляти рахунки на сплату орендної плати та комунальних платежів після 14.09.2016р., виходячи з площі 119,5 кв.м. За період з жовтня 2013р. по січень 2017р. в рахунок орендної плати сплачено 634 668,59грн. Таким чином, ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" зайво сплачувало 16,1 кв.м площі, яка йому фактично не була надана в оренду, і зайво сплачував за кращу категорію приміщення (цокольний поверх), яка фактично також не була йому надана в оренду (надано підвальне приміщення). На думку ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ", плата за оренду приміщення фактичною площею 103,4кв.м за період жовтень 2013р. - січень 2017р. повинна становити 568 973,43грн. Отже переплата орендної плати за період жовтень 2013р. - січень 2017р. становить 65 695,16грн. До того ж, ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" зазначає, що 31.07.2016р. на вимогу балансоутримувача ним проведена незалежна оцінка орендованого приміщення, а відповідно до п.11 рішення Київської міської ради від 21.04.2015р. №415/1280 зі змінами "Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва" для об'єктів оренди, дата оцінки яких встановлена 01.09.2014, орендні ставки, визначені Методикою розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, застосовуються у розмірі 50% встановленого обсягу. Отже з 01.08.2016р. балансоутримувач при нарахуванні орендної плати був зобов"язаний застосувати 50% знижку, у зв»язку з чим за серпень 2013р. - січень 2017р. знижка з орендної плати становить 52 592,46грн., на яку збільшується переплата з оренди майна. Всього за жовтень 2013р. - січень 2017р. переплата орендної плати зі знижкою становить 118 287,62грн. ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" вважає, що ці кошти набуті КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" без достатньої правової підстави та підлягають поверненню відповідно до вимог ст.ст.1212, 1213 Цивільного кодексу України.

Ухвалою суду від 05.12.2017р. прийнято зустрічну позовну заяву Приватного підприємства "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" до спільного розгляду з первісним позовом у справі №910/11686/17.

Ухвалою суду від 05.12.2017р. залучено до розгляду справи в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Шевченківську районну в місті Києві державну адміністрацію, а також відкладено розгляд справи на 21.12.2017р.

У зв"язку із знаходженням судді Петрової В.І. на лікарняному судове засідання, відкладене на 21.12.2017р., не відбулось.

Згідно п.1 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (Відомості Верховної ради, 2017р., №48, ст.436) цей закон набирає чинності з дня початку роботи Верховного Суду, визначеного рішенням його Пленуму відповідно до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" (Відомості Верховної Ради України, 2016р., №31, ст.545), опублікованим у газеті "Голос України".

Відповідно до п.1 постанови Пленуму Верховного Суду від 30.11.2017р. №2 "Про визначення дня початку роботи Верховного Суду" з 15.12.2017 починає роботу Верховний Суд.

Як зазначено у п.9 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про судоустрій та статус суддів" (у редакції Закону України від 03.10.2017р. №2147-VIII) справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких порушено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Ухвалою суду від 27.12.2017р. вирішено здійснювати розгляд справи у порядку загального позовного провадження, призначивши підготовче засідання на 25.01.2018р.

У відзиві на первісний позов ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" додатково зазначило, що на 2017 рік письмовий договір про відшкодування сторонами не укладався, тому у січні 2017р. ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" керувалось для сплати тільки виставленим КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" рахунком. Крім того, ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" стверджувало, що у нього відсутній борг зі сплати комунальних послуг та податку на землю, оскільки нарахування слід здійснювати, виходячи із фактичної площі приміщення 103,4кв.м, і що ПДВ на компенсацію земельного податку не нараховується. ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" вважає позовні вимоги про стягнення пені безпідставними, оскільки у нього відсутні борги щодо орендної плати, відшкодування комунальних платежів та земельного податку, а також є переплата щодо відшкодування земельного податку та значна переплата щодо орендної плати. Крім того, сам розрахунок пені є необгрунтованим, а також суперечить ч.6 ст.232 Господарського кодексу України.

Комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва" зустрічний позов не визнає, зазначає, що ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" почало користуватись нежитловим приміщенням загальною площею 119,5кв.м з 01.05.2007р., що підтверджується актом прийому-передачі від 01.05.2007р., надалі об'єкт оренди перебував у орендаря на підставі договору від 01.10.2007р. №2334/8, який до 31.01.2017р. подовжувався сторонами. Об'єкт оренди було повернуто орендодавцеві 31.01.2017р., за актом приймання-передачі. Будь-яких інших (проміжних) актів прийому - передачі орендного приміщення за період 01.05.2007р. по 31.01.2017р. не складалось, оскільки характеристики об'єкту оренди та сам орендар не змінювались. У зв'язку з тим, що на момент укладання договору оренди №158/3 від 17.09.2013р. та угоди №158/3 від 17.09.2013р. об'єкт оренди фактично і документально (згідно акту від 01.05.2007р.) перебував в орендному користуванні у ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ", додатковий акт про передачу майна не складався, адже майно вже документально і фактично було прийнято останнім. Таким чином, актами прийому - передачі від 01.05.2007р. та від 31.01.2017р. документально підтверджується орендне користування ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" нежитловим приміщенням загальною площею 119,5 кв.м. Також площа орендованих приміщень підтверджується договором №2334/8 від 01.10.2007р. з додатком (план-схема) на загальну площу 119,5кв.м та планом розміщення ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ". До того ж, відповідно до додаткової угоди від 05.10.2011р. до договору від 01.10.2007р. №2334/8 складено акт, в якому зазначено, що майно перебуває в фактичному користуванні орендаря. Додатковим підтвердженням метражу орендованого приміщення є висновок про вартість майна, зробленого суб'єктом оціночної діяльності ПП "СВІТКОН" на замовлення ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ", який також засвідчує площу об'єкта оренди 119,5 кв.м. Таким чином, фактичний і документальний розмір об'єкту оренди становив 119,5 кв.м. Технічного паспорту на об"єкт оренди станом на 2007р. та 2013р. не існувало, вперше його було виготовлено у 2016р. Щодо листа за №428/04 від 25.05.2016р., то він стосувався можливості укладення нового договору оренди з новим предметом договору (площа об"єкта оренди). Оскільки договір від 17.09.2013р. мав закінчитись, а процес підготовки документів є тривалим, КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва" заздалегіть надало пропозицію укласти договір оренди на інших умовах в частині площі об"єкту оренди. Вказані обставини підтверджуються подальшими правовідносинами між сторонами. Так, в акті приймання-передачі від 31.01.2017р. фіксується факт закінчення строку договору від 17.09.2013р. №158/3 та повернення орендодавцю об'єкту оренди площею 119,5 кв.м. Надалі між сторонами було укладено новий договір оренди №582/3 від 31.01.2017р. з площею об"єкту оренди 103,4 кв.м. Отже лист за №428/04 від 25.05.2016р. стосувався можливості укладання в подальшому іншого договору з площею об'єкту оренди 103,4 кв.м і спірних правовідносин не стосується. Крім того, вказаний лист не є первинним документом і не підтверджує жодних фактів здійснення господарських операцій в спірних правовідносинах. КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва" зазначає, що, оскільки істотні умови договору №158/3 від 17.09.2013р. в частині орендної ставки не були змінені сторонами, правові підстави для застосування зниженої 50% ставки оплати за оренду для ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" відсутні. Щодо нарахування ПДВ при обрахуванні компенсації земельного податку, то, враховуючи роз'яснення Головного управління ДФС в м. Києві від 17.07.2017р., нарахування з відшкодування земельного податку здійснювались належним чином. Крім того, 22.01.2018р. КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва" подало до суду заяву про застосування строку позовної давності до зустрічних позовних вимог ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" до 28.11.2014р.

23.01.2018р. від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації надійшли письмові пояснення, в яких вона позовні вимоги за зустрічним позовом вважала необгрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. Третя особа зазначала, що у зв'язку з тим, що на момент укладання договору оренди №158/3 від 17.09.2013р. та угоди №158/3 від 17.09.2013р. об'єкт оренди фактично і документально (згідно акту від 01.05.2007р.) перебував в орендному користуванні у ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ", додатковий акт про передачу майна не складався, адже майно вже документально і фактично було прийнято останнім. Таким чином, актами прийому - передачі від 01.05.2007р. та від 31.01.2017р. документально підтверджується орендне користування ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" нежитловим приміщенням загальною площею 119,5кв.м. Також площа орендованих приміщень підтверджується договором №2334/8 від 01.10.2007р. з додатком (план-схема) на загальну площу 119,5кв.м та планом розміщення ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ". До того ж, відповідно до додаткової угоди від 05.10.2011р. до договору від 01.10.2007р. №2334/8 складено акт, в якому зазначено, що майно перебуває в фактичному користуванні орендаря. Додатковим підтвердженням метражу орендованого приміщення є висновок про вартість майна, зробленого суб'єктом оціночної діяльності ПП "СВІТКОН" на замовлення ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ", який також засвідчує площу об'єкта оренди 119,5 кв.м. Таким чином, фактичний і документальний розмір об'єкту оренди становив 119,5 кв.м. Третя особа зазначала, що, оскільки істотні умови договору №158/3 від 17.09.2013р. в частині орендної ставки не були змінені сторонами, правові підстави для застосування зниженої 50% ставки оплати за оренду для ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" відсутні. Щодо нарахування ПДВ при обрахуванні компенсації земельного податку, то, враховуючи роз'яснення Головного управління ДФС в м. Києві від 17.07.2017р., нарахування з відшкодування земельного податку здійснювались належним чином. Таким чином, третя особа просила задовольнити позовні вимоги за первісним позовом.

25.01.2018р. у судовому засіданні оголошено перерву до 13.02.2018р.

13.02.2018р. Комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва" подало до суду заяву від 07.02.2018р. про уточнення позовних вимог, в якій просило стягнути з ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" заборгованість по оплаті за оренду майна у розмірі 22 897,41грн., суму компенсації оплати податку на землю у розмірі 1 952,72грн., суму відшкодування наданих комунальних послуг та витрат на утримання майна, що надано в оренду, у розмірі 1,00грн., пеню у розмірі 5 427,29грн.

Ухвалою суду від 13.02.2018р. відкладено підготовче засідання на 22.02.2018р.

У відзиві на заяву від 07.02.2018р. ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" додатково зазначило, що воно всі роки фактично користувалось і зараз користується одним і тим самим приміщенням, з окремим входом, площею 103,4 кв.м, ні в яке інше приміщення за цей час не переїжджало. Фактичний обмір орендованого приміщення проводився вперше БТІ тільки в 2016р. Доказів обміру спірного орендованого приміщення до 2016р. КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" не надало. Дані інвентаризації БТІ до 2016р. відсутні. Вихідні дані для оцінки орендованого приміщення надавались КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" до 2016р. без підкріплення фактичними обмірами, без документації БТІ і тільки вперше в 2016р. була встановлена з допомогою БТІ фактична площа орендованого приміщення - 103,4 кв.м та категорія приміщення - підвал. ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" вважає позовні вимоги про стягнення пені безпідставними, оскільки у нього відсутні борги щодо орендної плати, відшкодування комунальних платежів та земельного податку, а також є переплата щодо комунальних платежів (1 грн.), відшкодування земельного податку (1 269,51грн.) та значна переплата щодо орендної плати (118 287,62грн.). Крім того, сам розрахунок пені необгрунтований, зокрема договір №3/2016 від 04.01.2016р. щодо відшкодування комунальних послуг та витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна був укладений тільки до 31.12.2016р., припинив свою дію і не продовжувався. Нарахування пені за комунальні послуги та земельний податок у січні 2017р. є безпідставним за відсутності договору та встановлених строків сплати платежів. Сплата комунальних послуг за січень 2017р. здійснювалась тільки на підставі виставлених КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва" рахунків, які не є договором і в яких не міститься строк сплати рахунків. Як наслідок, ніякого порушення строків оплати ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" за цими платежами не може бути.

Ухвалою суду від 22.02.2018р. закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті в засіданні на 21.03.2018р.

21.03.2018р. у судовому засіданні проголошені вступна та резолютивна частини рішення відповідно до ст.240 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

17.09.2013р. між Шевченківською районною в місті Києві державною адміністрацією (орендодавець), Приватним підприємством "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" (орендар) та Поліклінікою №2 Шевченківського району м. Києва (підприємство) укладений договір №158/3 про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду (далі - договір оренди).

Згідно п.1.1. договору оренди орендодавець на підставі розпорядження Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації від 16.07.2013р. №430, за погодженням постійної комісії Київради з питань власності протоколом від 13.05.2013р. №148, передає, а орендар приймає в оренду нерухоме майно (нежитлові приміщення) загальною площею 119,50кв.м, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва (далі - об'єкт оренди), яке знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Пимоненка, 10, для розміщення приватних закладів охорони здоров'я (здійснення діагностики захворювань нервової системи).

За п.1.2. договору оренди цей договір визначає взаємовідносини сторін щодо строкового, платного користування орендарем об'єктом оренди.

Відповідно до п.2.1. договору оренди є нежиле приміщення на цокольному поверсі, загальною площею 119,50 кв. м, згідно викопіюванням з поверхового плану, що складає невід'ємну частину договору.

Пунктом 2.2. договору оренди передбачено, що вартість об'єкта оренди згідно із затвердженим висновком про вартість майна станом на 31.01.2012р. складає 1 049 454,00грн. (без ПДВ).

Згідно п.2.3. договору оренди опис технічного стану об'єкта оренди на дату передачі його орендареві, його склад зазначаються в акті приймання-передачі об'єкта оренди, що є невід'ємною частиною цього договору.

Об'єкт оренди належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва і знаходиться на балансі Поліклініки №2 Шевченківського району м. Києва (п.2.4. договору оренди).

Відповідно до п.3.1. договору оренди за користування об'єктом оренди орендар сплачує орендну плату за перший місяць оренди без ПДВ: 78,09грн. за 1 кв.м орендованої площі, що в цілому складає 9 331,65грн.

Розмір орендної плати за кожний наступний місяць визначається з урахуванням індексу інфляції за попередній місяць, опублікованому у поточному місяці (п.3.2. договору оренди).

За п.3.4. договору оренди додатково до орендної плати нараховується податок на додану вартість у розмірах та порядку, визначених законодавством України, який сплачується орендарем разом з орендною платою.

Відповідно до п.3.5. договору оренди орендна плата сплачується орендарем на рахунок підприємства, за яким закріплене майно на праві господарського відання чи оперативного управління (балансоутримувача) (далі - підприємство) Поліклініка №2 Шевченківського району м. Києва, починаючи з дати підписання акта приймання-передачі. Останнім днем сплати орендної плати є дата підписання сторонами акта приймання-передачі при поверненні об'єкта оренди орендодавцеві.

Згідно п.4.1. договору оренди орендодавець зобов'язаний протягом 30 календарних днів з моменту підписання цього договору з додатками передати, а орендар прийняти за актом приймання-передачі об'єкт оренди. Акт приймання-передачі об'єкта оренди підписується відповідним орендодавцем, орендарем та підприємством.

Пунктом 3.6. договору оренди передбачено, що орендна плата сплачується орендарем незалежно від наслідків господарської діяльності орендаря щомісячно не пізніше 20 числа поточного місяця.

Відповідно до п.4.2. договору оренди орендар зобов'язаний вносити орендні платежі своєчасно і в повному обсязі.

За п.3.8. договору оренди вартість комунальних послуг, витрат на утримання прибудинкової території, вартість послуг з ремонту і технічного обслуговування інженерного обладнання та внутрішньобудинкових мереж, ремонту будівлі, у т.ч.: покрівлі, фасаду, вивіз сміття тощо, не входить до складу орендної плати та сплачується орендарем окремо на підставі договорів, укладених орендарем з підприємством або організаціями, що надають такі послуги.

Згідно п.4.9. договору оренди орендар зобов'язаний самостійно сплачувати вартість фактично спожитих комунальних послуг постачальникам таких послуг, які надаються за окремими договорами, укладеними орендарем з цими організаціями (водопостачання, каналізація, газ, електрична та теплова енергія, вивіз сміття і т.п.), за тарифами, які у встановленому законодавством порядку відшкодовують повну вартість їх надання, та пропорційну орендованій площі частку витрат на утримання прибудинкової території, на ремонт покрівлі, фасаду, вивіз сміття тощо та послуг з технічного обслуговування інженерного обладнання внутрішньобудинкових мереж. У місячний термін після укладання цього договору орендар повинен надати орендодавцю копії договорів, передбачених цим підпунктом.

Пунктом 4.15. договору оренди передбачено, що орендар після припинення дії договору оренди зобов'язаний протягом 30 календарних днів передати майно за актом приймання-передачі підприємству. Акт приймання-передачі об'єкта оренди підписується відповідним орендодавцем, орендарем та підприємством.

Згідно п.7.6. договору оренди у разі закінчення строку дії договору або при його розірванні орендар зобов'язаний за актом приймання-передачі повернути об'єкт оренди підприємству у стані, в якому перебував об'єкт оренди на момент передачі його в оренду, з урахуванням усіх здійснених орендарем поліпшень, які неможливо відокремити від об'єкта оренди без заподіяння йому шкоди, з урахуванням зносу за період строку дії договору оренди. В акті приймання-передачі зазначається технічний стан об"єкта оренди на дату повернення.

Договір діє з 17.09.2013р. до 14.09.2016р. (п.9.1. договору оренди).

За п.9.2. договору оренди усі зміни та доповнення до цього договору оформляються в письмовій формі і вступають в силу з моменту підписання їх сторонами.

Згідно п.9.4. договору оренди договір припиняється в разі, зокрема закінчення строку, на який його було укладено.

Відповідно до п.9.7. договору оренди у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення цього договору або зміну його умов після закінчення строку його чинності протягом одного місяця договір вважається продовженим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені цим договором. Зазначені дії оформляються додатковою угодою, яка є невід'ємною частиною цього договору.

Додатковою угодою №2 від 01.11.2013р. сторони домовились в результаті реорганізації підприємства згідно рішення Київської міської ради №141/9198 від 17.04.2013, правонаступником усіх прав та обв"язків Поліклініки №2 Шевченківського району м. Києва є Комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва", у зв"язку з чим набуває всіх прав та обов"язків за договором №158/3 від 17.09.2013р. та виклали преамбулу договору з урахуванням цих змін.

Крім того, 04.01.2016р. між Комунальним некомерційним підприємством "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва" (балансоутримувач) та Приватним підприємством "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" (орендар) укладено договір про відшкодування комунальних послуг та витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна №3/2016 (далі - договір про відшкодування).

Згідно п.1.1. договору про відшкодування балансоутримувач забезпечує обслуговування, експлуатацію та капітальний ремонт будівлі, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Миколи Пимоненка, 10 (далі - будівля), загальною площею 8 272,00кв.м, а також утримання прибудинкової території, а орендар бере участь у витратах балансоутримувача на виконання визначених робіт пропорційно до займаної площі в цій будівлі, якщо інше не випливає з характеру послуг, наданих балансоутримувачем за цим договором.

Крім пропорційно займаної площі договір може передбачати розподіл і оплату спожитих послуг за кількістю джерелелектрообладнання. У разі відсутності лічильників з обліку спожитих послуг окремим споживачем або з інших поважних причин застосовується критерій - пропорційно до займаної площі або згідно розрахунку.

Орендар користується приміщенням загальною площею 119,5 кв.м, розміщене на цокольному поверсі, експертною вартістю 1 049 454,00грн. (далі - приміщення) відповідно до викопіювання з поверхового плану, що складає невід'ємну частину договору про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду від 17.09.2013р. №158/3, укладеного між Шевченківською районною в місті Києві державною адміністрацією, Приватним підприємством "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" та Комунальним некомерційним підприємством "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва".

Орендоване приміщення використовується для розміщення приватних закладів охорони здоров'я (здійснення діагностики захворювань нервової системи).

Відповідно до п.2.1. договору про відшкодування балансоутримувач будівлі зобов'язується забезпечити:

- виконання всього комплексу робіт, пов'язаних з обслуговуванням та утриманням будівлі і прибудинкової території. Перелік таких робіт та послуг, порядок і умови їх часткової оплати орендарем встановлюються цим договором. Розмір плати за обслуговування і ремонт будівлі, прибудинкової території, утримання допоміжних приміщень будівлі залежить від складу робіт і послуг, які надаються балансоутримувачу житлово-експлуатаційними організаціями та іншими суб'єктами господарювання, і визначається розрахунком місячних платежів, за обслуговування і ремонт будівлі, комунальні та інші послуги балансоутримувача (2.1.1.);

- надання орендарю комунальних послуг за діючими розцінками і тарифами (2.1.2).

За п.п.2.2.3. п.2.2. договору про відшкодування орендар зобов"язується до 20-го числа поточного місяця на підставі рахунків та актів виконаних робіт, наданих послуг відшкодувати на рахунок балансоутримувача будівлі вартість фактично спожитих комунальних послуг (теплопостачання, гаряче та холодне водопостачання, водовідведення, електроенергія), витрати на утримання прибудинкової території, вартість послуг з ремонту та технічного обслуговування інженерного обладнання і внутрішньобудинкових мереж, ремонту будівлі, у т.ч. покрівлі, фасаду, вивозу сміття, проведення дезінсекції та дератизації, технічне обслуговування ліфтів пропорційно площі орендованих приміщень за окремим розрахунком балансоутримувача, а також податок на землю відповідно розрахунку, що додається до цього договору.

Пунктом 4.1. договору про відшкодування передбачено, що вартість послуг з теплопостачання встановлюється в залежності від фактичних витрат теплової енергії пропорційнозайманій площі). Вартість послуг з водопостачання та інших послуг, передбачених цим договором, нараховується згідно обсягів фактичного споживання та тарифів, наданих балансоутримувачу підприємствами-постачальниками.

Згідно п.4.2. договору про відшкодування платежі сплачуються орендарем на підставі рахунків та актів виконаних робіт, наданих послуг до 20-го числа поточного місяця у безготівковій формі у національній валюті України.

Договір набирає чинності з моменту підписання його обома сторонами і діє до 31.12.2016р., але в будь-якому разі до повного виконання сторонами взятих на себе зобов'язань та розповсюджує свою дію на відносини, які виникли між сторонами з 01.01.2016р., відповідно до п.3 ст.631 Цивільного кодексу України (п.6.1. договору про відшкодування).

Відповідно до п.6.2. договору про відшкодування зміни або доповнення до цього договору допускаються за взаємною згодою сторін, шляхом укладання додаткових угод до цього договору.

Пунктом 6.3. договору про відшкодування чинність цього договору припиняється внаслідок, зокрема закінчення строку, на який його було укладено.

Комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва" зазначає, що ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" до листопада 2016р. належним чином виконувало умови договору №158/3 від 17.09.2013р. про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду і договору №3/2016 від 04.01.2016р. про відшкодування комунальних послуг та витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна щодо орендних, а також інших відшкодувальних платежів, проте з листопада 2016р. сума сплачуваних платежів в односторонньому порядку була зменшена ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ".

У свою чергу Приватне підприємство "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" зазначає, що об'єкт оренди не був переданий йому за відповідним трьохстороннім актом приймання-передачі, отже зобов'язання щодо сплати орендної плати у нього відсутні. Крім того, ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" стверджує, що йому не передано приміщення згідно умов договору, оскільки фактична площа орендованого приміщення значно менша (103,4кв.м), а категорія орендованого приміщення значно гірша (підвал). До того ж, ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" вважає, що при нарахуванні орендної плати КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" зобов'язане було застосувати 50% знижку. У зв"язку з цим за період з жовтня 2013р. по січень 2017р. переплата за оренду майна зі знижкою становить 118 287,62грн. На думку ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ", ці кошти набуті КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" без достатньої правової підстави та підлягають поверненню відповідно до вимог ст.ст.1212, 1213 Цивільного кодексу України. Також ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" стверджує, що у нього відсутній борг зі сплати комунальних послуг та податку на землю, оскільки нарахування слід здійснювати, виходячи із фактичної площі приміщення 103,4кв.м, і що ПДВ на компенсацію земельного податку не нараховується.

Відповідно до ст.759 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).

Згідно ст.2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", який розповсюджується на спірні правовідносини, орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідне орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.

Як вбачається з матеріалів справи та підтверджується сторонами і третьою особою, трьохсторонній акт приймання-передачі об"єкта оренди щодо передачі орендарю об'єкта оренди за договором №158/3 від 17.09.2013р. не складався і не підписувався. При цьому об'єкт оренди повернуто орендарем орендодавцеві 31.01.2017р. за актом приймання-передачі нежилого приміщення.

Крім того, ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" не заперечує, що об'єкт оренди перебував у нього в користуванні з жовтня 2007р. на підставі договору про передачу майна комунальної власності територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, №2334/8 від 01.10.2007р., де також не складався і не підписувався відповідний акт.

Таким чином, незважаючи на відсутність підписаного трьохстороннього акту приймання-передачі об"єкта оренди, передбачений договором №158/3 від 17.09.2013р. об"єкт оренди фактично перебував у користуванні ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ".

Відповідно до ч.1 ст.762 Цивільного кодексу України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном (ч.3 ст.762 Цивільного кодексу України).

Згідно ч.1 ст.284 Господарського кодексу України істотними умовами договору оренди є: об'єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації); строк, на який укладається договір оренди; орендна плата з урахуванням її індексації; порядок використання амортизаційних відрахувань; відновлення орендованого майна та умови його повернення або викупу. Орендар зобов'язаний берегти орендоване майно відповідно до умов договору, запобігаючи його псуванню або пошкодженню, та своєчасно і в повному обсязі сплачувати орендну плату (ч.3 ст.285 Господарського кодексу України).

Відповідно до ст.19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендар за користування об'єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності. Строки внесення орендної плати визначаються у договорі.

Згідно ч.3 ст.18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендар зобов'язаний вносити орендну плату своєчасно і у повному обсязі.

Пунктом 3.6. договору оренди передбачено, що орендна плата сплачується орендарем незалежно від наслідків господарської діяльності орендаря щомісячно не пізніше 20 числа поточного місяця.

Відповідно до п.4.2. договору оренди орендар зобов'язаний вносити орендні платежі своєчасно і в повному обсязі.

До того ж, згідно п.4.2. договору про відшкодування платежі сплачуються орендарем на підставі рахунків та актів виконаних робіт, наданих послуг до 20-го числа поточного місяця у безготівковій формі у національній валюті України.

Відповідно до ч.1 ст.530 Цивільного кодексу України якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Із матеріалів справи вбачається, що Приватному підприємству "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" було нараховано:

- плату за оренду приміщення за період з листопада 2016р. по січень 2017р. у розмірі 60 781,44грн., яку ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" оплатило частково у розмірі 37 884,03грн., у зв»язку з чим заборгованість складає 22 897,41грн.;

- суму компенсації оплати податку на землю за період з листопада 2016р. по січень 2017р. у розмірі 2 623,20грн., яку ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" оплатило частково у розмірі 670,48грн., у зв»язку з чим заборгованість складає 1 952,72грн.;

- суму відшкодування послуг з електроенергії за період з листопада 2016р. по січень 2017р. у розмірі 513,24грн., яку ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" оплатило у повному обсязі, однак з простроченням;

- суму відшкодування послуг з водопостачання за період з листопада 2016р. по січень 2017р. у розмірі 444,54грн., яку ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" оплатило у повному обсязі, однак з простроченням;

- суму відшкодування загальноексплуатаційних послуг за період з листопада 2016р. по січень 2017р. у розмірі 776,16грн., яку ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" оплатило у повному обсязі, однак з простроченням;

- суму відшкодування послуг з теплопостачання за період з листопада 2016р. по січень 2017р. у розмірі 12 846,22грн., яку ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" оплатило частково у розмірі 12 845,22грн., у зв»язку з чим заборгованість складала 1,00грн.

09.06.2017р. КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" надіслало ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" претензію про сплату заборгованості, а також надіслало акти прийняття-передачі наданих послуг з оренди, відшкодування комунальних послуг та податку на землю за листопад 2016р., грудень 2016р., січень 2017р. і просило підписати їх (т.1, а.с.187-192, 199-202). Дану претензію ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" отримало 13.06.2017р., однак залишило її без виконання.

Під час розгляду справи сторони підтвердили, що ПП "Головний Біль" сплатило суму відшкодування послуг з теплопостачання у розмірі 1,00грн.

Згідно ч.1 ст.193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).

Відповідно до приписів ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим до виконання.

За ч.1 ст.625 Цивільного кодексу України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов'язання.

Відповідно до ст.610 Цивільного кодексу України порушенням зобов"язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов"язання (неналежне виконання).

Зі змісту договору про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду №158/3 від 17.09.2013р. і договору про відшкодування комунальних послуг та витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна №3/2016 від 04.01.2016р. вбачається, що Приватному підприємству "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" було передано нежиле приміщення на цокольному поверсі загальною площею 119,50кв.м.

В акті приймання-передачі нежилого приміщення від 31.01.2017р. зазначено, що Приватне підприємство "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" передало Шевченківській районній в місті Києві державній адміністрації нежиле приміщення цокольного поверху, загальною площею 119,5кв.м.

До того ж, ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" не заперечує, що об'єкт оренди перебував у нього в користуванні з жовтня 2007р. на підставі договору про передачу майна комунальної власності територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, №2334/8 від 01.10.2007р., де також не складався і не підписувався відповідний акт приймання-передачі об»єкта оренди. Як вбачається зі змісту цього договору, а також рішення Київської міської ради від 01.10.2007р. №419/3253 "Про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду переможцям конкурсу", на підставі якого його було укладено, що загальна площа об"єкта оренди складала 119,50кв.м.

Додатковим підтвердженням метражу орендованого приміщення є висновок про вартість майна, зробленого суб'єктом оціночної діяльності ПП "СВІТКОН" на замовлення ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ", який також засвідчує площу об'єкта оренди 119,5 кв.м.

Оцінивши наявні у справі докази в їх сукупності відповідно до ст.86 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що розмір об'єкту оренди (нежилого приміщення на цокольному поверсі), який перебував у користуванні ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ", складав 119,5 кв.м.

Посилання ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" на лист за №428/04 від 25.05.2016р. як на доказ користування об»єктом оренди загальною площею 103,4кв.м суд вважає безпідставним, оскільки цей лист стосувався можливості укладення надалі іншого договору оренди з площею об'єкту оренди 103,4 кв.м. Крім того, до договору оренди №158/3 від 17.09.2013р. сторони не вносили відповідні зміни щодо зменшення площі об»єкта оренди.

Доводи ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" про те, що договір оренди №158/3 від 17.09.2013р. був продовжений шляхом укладення договору оренди №582/3 від 31.01.2017р. суд вважає безпідставними, оскільки в акті приймання-передачі від 31.01.2017р. зафіксовано факт закінчення строку дії договору оренди №158/3 від 17.09.2013р. та повернення орендарем орендодавцю об'єкту оренди загальною площею 119,5 кв.м, а у новому договорі оренди №582/3 від 31.01.2017р. вказується загальна площа об"єкту оренди 103,4 кв.м, тобто наявний інший предмет договору.

Також, враховуючи положення п.9.7. договору оренди №158/3 від 17.09.2013р., продовження строку дії договору повинно було оформлятись додатковою угодою.

Щодо твердження ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" про застосування при нарахуванні орендної плати 50% знижки, то, враховуючи, що істотні умови договору №158/3 від 17.09.2013р. в частині орендної ставки не були змінені сторонами, правові підстави для застосування такої знижки відсутні.

Беручи до уваги податкову консультацію Головного управління ДФС в м. Києві від 17.07.2017р., суд вважає, що нарахування з відшкодування земельного податку здійснювались належним чином.

ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ", здійснивши оплату комунальних послуг за січень 2017р. на підставі виставленого рахунку, тим самим підтвердило, що розрахунки були за договором №3/2016 від 04.01.2016р.

Враховуючи викладене, суд вважає, що первісні позовні вимоги щодо стягнення з ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" заборгованості по оплаті за оренду майна у розмірі 22 897,41грн. та суми компенсації оплати податку на землю у розмірі 1 952,72грн. підлягають задоволенню, а у задоволенні зустрічного позову слід відмовити, оскільки рішення не суперечить основним засадам справедливості, добросовісності та розумності.

Провадження у справі з розгляду первісного позову в частині позовних вимог щодо стягнення з ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" на користь КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" суми відшкодування наданих комунальних послуг та витрат на утримання майна, що надано в оренду, у розмірі 1,00грн. підлягає закриттю на підставі п.2 ч.1 ст.231 Господарського процесуального кодексу України.

Щодо первісних позовних вимог про стягнення з ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" пені у розмірі 5 427,29грн. суд зазначає таке.

У разі порушення зобов"язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки (ст.611 Цивільного кодексу України).

Статтею 546 Цивільного кодексу України передбачено, що виконання зобов'язання може забезпечуватися, зокрема неустойкою. Одним із видів неустойки є пеня, яка обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання (ст.549 Цивільного кодексу України).

За ч.6 ст.232 Господарського кодексу України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.

Згідно п.6.2. договору оренди за несвоєчасну сплату орендних платежів орендар сплачує на користь підприємства пеню в розмірі 0,5% від розміру несплачених орендних платежів за кожний день прострочення, але не більше розміру, встановленого законодавством України.

Відповідно до п.5.2. договору про відшкодування при несвоєчасному внесенні платежів, зазначених у п.2.2.3. цього договору, орендар зобов'язується сплачувати балансоутримувачу пеню в розмірі 0,5% від розміру несплачених платежів за кожен день прострочення, але не більше розміру, встановленого законодавством України.

КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" просить стягнути з ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" пеню у загальному розмірі 5 427,29грн., а саме: пеню за прострочення платежу за оренду приміщення за загальний період з 21.11.2016р. по 12.10.2017р. у розмірі 4 924,28грн.; пеню за прострочення платежу податку за землю за загальний період з 21.11.2016р. по 12.10.2017р. у розмірі 406,26грн.; пеню за прострочення платежу за електроенергію за загальний період з 21.11.2016р. по 30.01.2017р. у розмірі 3,39грн.; пеню за прострочення платежу за водопостачання за загальний період з 21.11.2016р. по 30.01.2017р. у розмірі 2,95грн.; пеню за прострочення платежу за загально експлуатаційні послуги за загальний період з 21.11.2016р. по 30.01.2017р. у розмірі 5,23грн.; пеню за прострочення платежу за теплопостачання за загальний період з 21.11.2016р. по 12.10.2017р. у розмірі 85,18грн.

Відповідно до п.2.5. постанови пленуму Вищого господарського суду України №14 від 17.12.2013р. "Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов'язань" умова договору про сплату пені за кожний день прострочення виконання зобов'язання не може розцінюватися як установлення цим договором іншого, ніж передбачений частиною шостою статті 232 ГК України, строку, за який нараховуються штрафні санкції.

Отже, оскільки договором оренди №158/3 від 17.09.2013р. та договором про відшкодування №3/2016 від 04.01.2016р. не встановлено інший строк, за який нараховується пеня, застосуванню підлягає ч.6 ст.232 Господарського кодексу України.

Господарський суд, перерахувавши пеню на підставі подвійної облікової ставки НБУ, сума пені за якою менше суми пені, обчисленої на підставі 0,5%, без включення в періоди днів фактичної часткової/повної оплати суми заборгованості, встановив, що: пеня за прострочення платежу за оренду приміщення за загальний період з 21.11.2016р. по 21.07.2017р. складає 1 133,89грн. та підлягає до стягнення; пеня за прострочення платежу податку за землю за загальний період з 21.11.2016р. по 21.07.2017р. складає 266,66грн. та підлягає до стягнення; пеня за прострочення платежу за електроенергію за загальний період з 21.11.2016р. по 29.01.2017р. складає 2,99грн. та підлягає до стягнення; пеня за прострочення платежу за водопостачання за загальний період з 21.11.2016р. по 29.01.2017р. складає 2,61грн. та підлягає до стягнення; пеня за прострочення платежу за загальноексплуатаційні послуги за загальний період з 21.11.2016р. по 29.01.2017р. складає 4,63грн. та підлягає до стягнення; пеня за прострочення платежу за теплопостачання за загальний період з 21.11.2016р. по 21.07.2017р. складає 737,76грн. та підлягає до стягнення. В іншій частині первісних позовних вимог щодо стягнення пені суд вважає за необхідне відмовити у зв"язку із неправильним визначенням періодів для її нарахування.

Заява КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" про застосування строку позовної давності до зустрічних позовних вимог ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" не підлягає розгляду, оскільки суд відмовляє у зустрічному позові з підстав його недоведеності.

У зв'язку із частковим задоволенням первісного позову судовий збір за розгляд справи відповідно до ст.129 ГПК України покладається на сторони пропорційно розміру задоволених первісних позовних вимог.

Судові витрати за розгляд зустрічного позову згідно ст.129 ГПК України покладаються на ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ".

Крім того, КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" просило суд стягнути з ПП "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 8 985,00грн.

Відповідно до п.1 ч.3 ст.123 Господарського процесуального кодексу України до витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Згідно ч.2 ст.126 Господарського процесуального кодексу України за результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.

Для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов'язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

За ч.3 ст.126 Господарського процесуального кодексу України для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

На підтвердження витрат на професійну правничу допомогу КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" надало суду: договір про надання професійної правничої допомоги адвоката №15/01-18 від 15.01.2018р., укладений між КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" та адвокатом ОСОБА_1, із гонораром адвоката за представництво в одному судовому засіданні у справі №910/11686/17 у розмірі 2 995,00грн., до якого включено витрати на відрядження (проїзд, проживання тощо) до м. Дніпра для участі в судових засіданнях у цій справі; свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю №3554 від 25.12.2008р.; ордер серія КВ №247521 від 15.01.2018р.; платіжні доручення №7 від 16.01.2018р. на суму 2 995,00грн., №45 від 09.02.2018р. на суму 2 995,00грн., №52 від 19.02.2018р. на суму 2 995,00грн.; посадочні документи.

Згідно п.3 ч.4 ст.129 Господарського процесуального кодексу України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Таким чином, витрати на професійну правничу допомогу покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених первісних позовних вимог.

Керуючись ст.ст.73-74, 76-79, 86, 123, 126, 129, п.2 ч.1 ст.231, ст.ст.232-233, 237-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Закрити провадження у справі з розгляду первісного позову в частині позовних вимог щодо стягнення з Приватного підприємства "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" на користь Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва суми відшкодування наданих комунальних послуг та витрат на утримання майна, що надано в оренду, у розмірі 1,00грн.

В іншій частині первісний позов задовольнити частково.

Стягнути з Приватного підприємства "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ" (49027, м. Дніпро, пл. Жовтнева, 14, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 24445149) на користь Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Шевченківського району міста Києва (04050, м. Київ, вул. М. Пимоненка, 10, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 38948312) заборгованість по оплаті за оренду майна у розмірі 22 897,41грн. (двадцять дві тисячі вісімсот дев"яносто сім грн. 41коп.), суму компенсації оплати податку на землю у розмірі 1 952,72грн. (одна тисяча дев"ятсот п"ятдесят дві грн. 72коп.), пеню за прострочення платежу за оренду приміщення у розмірі 1 133,89грн. (одна тисяча сто тридцять три грн. 89коп.), пеню за прострочення платежу податку за землю у розмірі 266,66грн. (двісті шістдесят шість грн. 66коп.), пеню за прострочення платежу за комунальні послуги та витрати на утримання майна, що надано в оренду, у розмірі 747,99грн. (сімсот сорок сім грн. 99коп.), судовий збір у розмірі 1 426,74грн. (одна тисяча чотириста двадцять шість грн. 74коп.), витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 8 012,04грн. (вісім тисяч дванадцять грн. 04коп.), про що видати наказ.

В іншій частині первісного позову відмовити.

У задоволенні зустрічного позову відмовити.

Судові витрати за розгляд зустрічного позову покласти на Приватне підприємство "Науково-консультативний і діагностичний медичний центр "ГОЛОВНИЙ БІЛЬ".

Рішення суду набирає законної сили у відповідності до ст.241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та у строки, передбачені ст.256, п.п.17.5 п.17 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 02.04.2018р.

Суддя ОСОБА_4

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення21.03.2018
Оприлюднено04.04.2018
Номер документу73158890
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/11686/17

Ухвала від 04.09.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Судовий наказ від 19.07.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

Постанова від 10.07.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 11.05.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Судовий наказ від 23.04.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

Рішення від 21.03.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

Ухвала від 23.02.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

Ухвала від 22.02.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

Ухвала від 14.02.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

Ухвала від 27.12.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні