ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 квітня 2018 р.м.ОдесаСправа № 815/1182/18
Категорія: 2.1 Головуючий в 1 інстанції: Свида Л. І.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі:
доповідача судді - Турецької І.О.
суддів - Стас Л.В., Градовського Ю.М.
за участі секретаря - Скоріної Т.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 20 березня 2018 року у справі за адміністративним позовом Новобілярської селищної виборчої комісії Комінтернівського району Одеської області до Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
19 березня 2018 року Новобілярська селищна виборча комісія Комінтернівського району Одеської області звернулась до суду першої інстанції з позовом до Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області в якому просила:
- визнати протиправним та скасувати рішення від 14.03.2018 року про відмову у фінансуванні проведення проміжних виборів депутата Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №6;
- зобов'язати прийняти рішення про виділення коштів на проведення проміжних виборів депутата Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №6.
Обґрунтовуючи підстави звернення до суду позивач зазначив, що рішення Новобілярської селищної ради про відмову в фінансуванні проведення проміжних виборів депутата наведеної ради порушує конституційні права громадян України щодо реалізації виборчих прав та прийнято з порушенням норм чинного законодавства.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 20 березня 2018 року позов задоволено.
Суд визнав протиправним та скасував рішення Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області від 14.03.2018 року про відмову у фінансуванні проведення проміжних виборів депутата Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №6 та зобов'язав прийняти рішення про виділення коштів на проведення проміжних виборів депутата Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №6.
Вирішуючи справу по суті та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, спираючись на Конституцію України, Закон України Про місцеві вибори , зробив висновки, що відмова органу місцевого самоврядування виділити кошти на проведення проміжних виборів, порушує права громадян, гарантовані положеннями ст. 38 Конституції України обирати та бути обраними, у тому числі і до органів місцевого самоврядування.
Новобілярська селищна рада, не погоджуючись з прийнятим судом першої інстанції рішенням, подала апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та ухвалити нове - про відмову в задоволенні позову.
Мотивами для скасування судового рішення, зазначено помилковість висновків суду першої інстанції про відмову органу місцевого самоврядування здійснювати фінансування селищної виборчої комісії проміжних виборів, адже у спірному рішенні мова йшла про відкладення цього питання до усунення виборчою комісією недоліків, викладених у поданому зверненні.
До того ж апелянт зазначив про те, що суд першої інстанції втрутився в дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування, зобов'язавши його прийняти рішення про виділення коштів, оскільки ч.1 ст.71 Закону України Про місцеве самоврядування таке право надано виключно селищній раді, як представницькому органу територіальної громади.
В суді апеляційної інстанції представник апелянта підтримав доводи, викладені в апеляції.
Представник позивача просив в задоволенні апеляційної скарги відмовити, рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Переглянувши справу за наявними у ній доказами та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення, з огляду на наступне.
Судом першої інстанції було встановлено, що Новобілярською селищною виборчою комісією Комінтернівського району Одеської області 26 січня 2018 року прийнято постанову №001/2018 про дострокове припинення повноважень депутата Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області ОСОБА_1 у зв'язку зі смертю та призначення проміжних виборів депутата Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №6 (а.с.14-17).
28 лютого 2018 року позивач звернувся до Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області з листом про скликання позачергової сесії ради для вирішення питання про виділення грошових коштів в сумі 89 441,00 грн. на проведення проміжних виборів депутатів Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №6, що призначені на 25.03.2018 року (а.с.19).
До цього звернення позивач надав розрахунки витрат на здійснення ним повноважень з проведення 25.03.2018 року проміжних виборів в одномандатному виборчому окрузі №6, а саме: в селищній виборчий комісії та в дільничній виборчий комісії.
Оскільки з боку селищної ради за вказаним зверненням не було прийнято відповідного рішення, виборча комісія 16.03.2018 року повторно звернулась з аналогічним проханням, в якому наголосила на дотримання календарного плану виборів та необхідності забезпечення прав виборців(а.с.20).
При цьому, у повторному зверненні, голова комісії наголосила на терміновості його розгляду.
При апеляційному розгляді справи встановлено, що 14 березня 2018 року на сесії Новобілярської селищної ради за результатами розгляду листа селищної виборчої комісії від 28.02.2018 року прийнято рішення за №317-VII, в якому зазначено про необхідність усунення головою комісії недоліків, що були перешкодою для його розгляду.
Зі змісту вказаного рішення вбачається, що додані позивачем розрахунки витрат на проведення проміжних виборів є необґрунтованими, оскільки до них безпідставно включено витрати на оплату судового збору в сумі 10 500,00 грн., міститься завищена сума коштів на забезпечення підготовки та проведення виборів депутатів, на зберігання в державній архівній установі виборчої та іншої документації, завищені послуги банку та сума відшкодування витрат на утримання приміщень.
Далі, підставою для відмови в прийнятті рішення зазначено те, що назву Новобілярської селищної виборчої комісії Комінтернівського району Одеської області не приведено у відповідність до вимог Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режимів в Україні та заборони пропаганди їхньої символіки .
Також, селищна рада посилалась на наявність кримінального провадження, яке зареєстровано за фактом підробки подання, на підставі якого відбувалися зміни у складі Новобілярської селищної виборчої комісії.
На думку відповідача, наявність такого кримінального провадження викликає сумніви щодо легітимності складу виборчої комісії.
Неотримавши відповідне рішення, голова Новобілярської селищної виборчої комісії у дводенний строк звернулась до суду першої інстанції з відповідним позовом.
Юридична кваліфікація встановлених фактів із виведенням правових наслідків свідчить, що суд першої інстанції прийняв законне та обґрунтоване рішення, зважаючи на наступне.
Пунктом 6 частини другої статті 19 КАС України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом.
Під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб'єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів.
Пов'язаність правовідносин з виборчим процесом полягає в тому, щоб ці правовідносини виникли в межах виборчого процесу й стосувалися підготовки та проведення виборів.
Отже, викладене вище підтверджує правильність позиції суду першої інстанції, що вказана справа, пов'язана з виборчим процесом і на неї розповсюджуються вимоги ст.ст. 268-272 КАС України щодо скороченого терміну її розгляду.
Відповідно до ст. 275 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори та референдум, мають виборча комісія, кандидат, партія (блок), місцева організація партії, які є суб'єктами відповідного виборчого процесу, комісія з референдуму, ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.
Таким чином, виборча комісія як суб'єкт виборчого процесу має право оскаржувати рішення органу місцевого самоврядування, якщо останній порушує законодавство про вибори.
Досліджуючи доводи апелянта про те, що з його боку відсутні порушення Закону України Про місцеві вибори та прийнято законне та обґрунтоване рішення, колегія суддів встановила наступне.
Відповідно до ч.1 ст.38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост врегульовано Законом України Про місцеві вибори .
Згідно із ч.5 ст.14 Закону України Про місцеві вибори проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.
Проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня проміжних місцевих виборів.
Рішення про призначення проміжних виборів депутата сільської, селищної ради приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня дострокового припинення повноважень депутата, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.
При цьому, згідно із ч. 7, 8 ст. 15 Закону України Про місцеві вибори орган, який відповідно до статті 14 цього Закону прийняв рішення про призначення повторних, проміжних чи перших місцевих виборів, не пізніш як на третій день з дня його прийняття публікує рішення у друкованих засобах масової інформації або, у разі неможливості, оприлюднює в інший визначений ним спосіб, а також доводить зазначене рішення до відома Центральної виборчої комісії в цей же строк.
Матеріали справи свідчать, що позивачем проінформовано Центральну виборчу комісію про призначення проміжних виборів депутата Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №6 на 25 березня 2018 року та опубліковане зазначене рішення у газеті Вісник Причорномор'я №4 (4) лютий 2018 року (а.с.21, 30-31).
Відповідно до ст.ст. 25, 68 Закону України Про місцеві вибори територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у порядку, передбачених цим та іншими законами України.
Сільська, селищна територіальна виборча комісія, зокрема, забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів.
Витрати на підготовку і проведення чергових, позачергових, додаткових та перших виборів депутатів, сільських, селищних, міських голів здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на здійснення Центральною виборчою комісією керівництва та управління у сфері проведення виборів та референдумів, коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України, а також коштів власних виборчих фондів місцевих організацій партій, кандидати в депутати від яких зареєстровані у багатомандатних виборчих округах, кандидатів у депутати в одномандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.
Усі інші види місцевих виборів проводяться за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів та коштів власних виборчих фондів місцевих організацій партій, кандидатів у депутати в одномандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.
За змістом ч.1 та ч.2 ст. 23 Бюджетного Кодексу України слідує, що бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено Законом Про державний бюджет .
В апеляції селищна рада стверджує, що у випадку призначення селищною виборчою комісією проміжних виборів у неї виникає обов'язок для виділення коштів, проте враховуючи, що у даному випадку не було надано з боку позивача обґрунтованого розрахунку суми витрат, вирішення цього питання було відтерміновано.
Колегія суддів вважає, що така позиція органа місцевого самоврядування не заснована на фактичних обставинах справи, а також не відповідає Закону України Про місцеве самоврядування .
Перш за все слід зазначити, що розрахунки витрат, що були подані селищною виборчою комісією засновувались на постанові ЦВК від 18.01.2018 року за №6 Про затвердження на 2018 рік середніх норм видатків територіальних та дільничних виборчих комісій з місцевих виборів на підготовку і проведення позачергових, повторних, проміжних, перших та додаткових місцевих виборів згідно з додатками 1-7 .
На думку колегії суддів, Новобілярська селищна рада, у випадку незгоди із зазначеними нормами, повинна була в будь-якому випадку прийняти рішення про фінансування виборів, виключивши витрати, які, на її думку, є зайвими.
Далі, слід зазначити, що положення Закону України Про місцеве самоврядування наділяє відповідну раду повноваженнями самостійно реалізовувати свої повноваження та використовувати фінансові ресурси в межах необхідних для забезпечення функцій та повноважень місцевого самоврядування.
Постанова Кабінету Міністрів України від 14.09.2015 року №700 Про затвердження порядку фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів зобов'язує в межах виділеного місцевою радою обсягу видатків узгоджувати з територіальною виборчою комісією єдиний кошторис, кошторис, план асигнувань загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій.
Колегія суддів вважає, що Новобілярська селищна рада не мала права відкладати питання фінансування виборів через те, що останні вже були призначені на 25 березня 2018 року.
Доводи апеляції про те, що прийняттю рішення про фінансування виборів заважало відсутність зміни назви Новобілярської селищної виборчої комісії Комінтернівського району Одеської області та наявність зареєстрованого в реєстрі досудових розслідувань кримінального провадження щодо легітимності складу комісії, не можуть бути прийняті судом апеляційної інстанції до уваги, оскільки вони не містять інформацію щодо предмета доказування.
До того ж, не можна вважати обґрунтованими доводи апелянта про те, що суд першої інстанції зобов'язуючи орган місцевого самоврядування прийняти рішення про виділення коштів на проведення проміжних виборів, втрутився в дискреційні його повноваження.
По-перше, суд зобов'язуючи суб'єкта владних повноважень прийняти відповідне рішення не визначав суми, яка повинна бути профінансована для проведення виборів.
По-друге, у пункті 9 рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року №3-рп/2003 зазначено, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в Конвенції було порушено має право на ефективний захист.
При цьому, суд апеляційної інстанції наголошує на тому, що під ефективним захистом слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
У даному випадку, суд першої інстанції, переслідуючи мету дотримання конституційного права громадян для участі у виборчому процесі, прийняв обґрунтоване рішення, зобов'язавши орган місцевого самоврядування прийняти відповідне рішення.
Підставами для залишення апеляційної скарги без задоволення, а судового рішення без змін, є, відповідно до ст. 316 КАС України, правильно встановлені судом першої інстанції обставини справи та ухвалення судового рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Враховуючи, що апелянтом при поданні апеляційної скарги судовий збір в сумі 2643 грн. сплачено не було, суд апеляційної інстанції зобов'язаний стягнути його з бюджетних асигнувань Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області.
Керуючись ст. ст. 268-272, 275, 308, 310, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 20 березня 2018 року - залишити без задоволення.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 20 березня 2018 року у справі за адміністративним позовом Новобілярської селищної виборчої комісії Комінтернівського району Одеської області до Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії - залишити без змін.
Стягнути з бюджетних асигнувань Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області (код за ЄДРПОУ 05406037) судовий збір у розмірі 2643 (дві тисячі шістсот сорок три) грн. до спеціального фонду Державного бюджету України за наступними реквізитами: отримувач коштів - ГУК у м. Києві / м. Київ / 22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37993783, банк отримувача - ГУДКСУ у м. Києві, код банку отримувача (МФО) - 820019, рахунок отримувача - 31215256700001, код класифікації доходів бюджету - 22030106.
Судове рішення суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржено.
Доповідач - суддя І.О. Турецька
суддя Л.В. Стас
суддя Ю.М. Градовський
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2018 |
Оприлюднено | 11.04.2018 |
Номер документу | 73248801 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Турецька І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні