Справа № 500/477/15-а
Провадження № 2-а/500/16/18
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 квітня 2018 року Ізмаїльський міськрайонний суд Одеської області
в складі: головуючого судді - Бурнусуса О.О.,
при секретарі - Петровій В.В.,
за участю сторін: представників позивача - ОСОБА_1 та ОСОБА_2,
представника відповідачів - ОСОБА_3,
прокурора - Дупанової А.В., представника третіх осіб - ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Ізмаїлі адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Інга - Старт до виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області, комісії з питань визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області, треті особи - міськрайонне управління у Ізмаїльському районі та м. Ізмаїлі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання незаконним та скасування рішення та визнання дій протиправними, -
В С Т А Н О В И В :
Директор товариства з обмеженою відповідальність Інга - Старт звернувся до суду з адміністративним позовом, який заявою від 24.10.2017 року уточнив та яким просив визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради від 27.03.2014 року за № 284 Про затвердження акту про визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам № 1 від 12.03.2014 року , а також, просив визнати протиправними дії комісії зі складання акту про визначення та відшкодування збитків власників землі та землекористувачам № 1 від 12.03.2014 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Ізмаїльської міської ради Про надання земельної ділянки в оренду № 1778 - V від 31.10.2008 року ТОВ Інга - Старт надана земельна ділянка за адресою: м. Ізмаїл, вул. Покровська ( колишня назва Комсомольська), 29, для розміщення та експлуатації адміністративно - складського комплексу.
12.03.2014 року відбулося засідання комісії з питань визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, створеної виконавчим комітетом Ізмаїльської міської ради Одеської області, де було розглянуто питання щодо визначення та нарахування збитків ТОВ Інга - Старт за користування земельною ділянкою, на якій розміщено його нерухоме майно. 27.03.2014 року виконавчим комітетом Ізмаїльської міської ради Одеської області прийнято рішення № 284, яким затверджено акт про визначення та відшкодування збитків власників землі та землекористувачам № 1 від 12.03.2014 року. Як зазначено позивачем в позові та в заяві про уточнення позовної заяви, вказане рішення прийняте з порушенням вимог чинного законодавства України, яке регулює питання сплати орендної плати за користування земельною ділянкою, а дії комісії з визначення та нарахування збитків є протиправним оскільки, формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Винесення в натурі (на місцевості) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування. У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв'язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до державного земельного кадастру. Таким чином, земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації права власності на неї. На сьогоднішній день земельна ділянка по вул.Покровська (Комсомольська), 29 не сформована, кадастровий номер їй не присвоєний, та відповідно вона не може бути об'єктом цивільних прав, тобто предметом орендних правовідносин. Даний факт, в тому числі, підтверджується у листі відділу Держземагенства у м.Ізмаїлі Одеської області від 19.02.2014 року за № 28-01-10/426.
В оскаржуваному акті вказується, що ТОВ Інга - Старт ухиляється від вчинення дій спрямованих на підписання договору оренди земельної ділянки. Разом з тим, комісією не встановлено жодних доказів, які б свідчили про те, що позивач ухиляється від укладення договору оренди. 12.04.2007 року ТОВ Інга - Старт придбало нежитлові будівлі, що розташовані за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Покровська (Комсомольська), 29 та одразу ж звернулось до Ізмаїльської міської ради з заявою про переоформлення прав на земельну ділянку з метою оформлення договору оренди. Рішення Ізмаїльської міської ради № 1778 - V від 31.10.2008 року встановлений порядок передачі земельної ділянки ТОВ Інга - Старт . Пунктом 4.1 зазначеного рішення зобов'язано ТОВ Інга - Старт виготовити технічну документацію із землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки. На виконання даного рішення ТОВ Інга - Старт звернулося до спеціалізованого підприємства ПП Геоінформсервіс для вирішення питання щодо виготовлення технічної документації із землеустрою. Під час проведення геодезичних робіт була встановлена інша площа земельної ділянки, ніж та, яка зазначена в рішенні № 1778- V. В подальшому ТОВ Інга - Старт неодноразово зверталось до Ізмаїльської міської ради з проханням затвердити площу земельної ділянки відповідно до топографо - геодезичним матеріалам, оскільки невідповідність кадастрового плану земельної ділянки рішенню № 1778 - V унеможливлює подальше виготовлення технічної документації без внесення Ізмаїльською міською радою нового рішення про надання земельної ділянки в оренду. Таким чином, ТОВ Інга - Старт з об'єктивних причин, які не залежать від його волі та відомі відповідачам до виникнення спірних правовідносин, не може оформити договір оренди земельної ділянки, що також порушує його законні права та інтереси.
Також, як зазначено позивачем в позові на момент складання акту № 1 від 12.03.2014 року між ТОВ Інга - Старт та Ізмаїльською міською радою договір оренди земельної ділянки не укладався. Відповідно, встановлена рішенням № 1778-V ставка орендної плати не може бути належною та достатньою підставою для стягнення орендної плати за землю до укладення відповідного договору. В тому числі, не може бути покладена в основу нарахування будь - яких інших платежів, пов'язаних з користуванням земельною ділянкою.
Крім цього, комісією при розрахунку збитків не прийнято до уваги той факт, що надана в довідці відділу Держземагенства грошова оцінка 1 кв.м. землі по місту Ізмаїл, рішення щодо затвердження якої визнано незаконним та скасовано у судовому порядку. Таким чином, в порушення вимог ст. 23 Закону України Про оцінку земель відділ Держземагенства в м. Ізмаїлі вчинив дії, направлені на видачу заздалегідь невірної довідки про розмір грошової оцінки 1 кв. м. земель.
У письмових поясненнях від 16.01.2018 року позивач зазначив, що представника ТОВ Інга - Старт було лише запрошено на засідання комісії, однак не включено до складу комісії. Крім цього, позивачем зазначається, що комісія безпідставно розрахувала доходи від неодержаної орендної плати, сплата якої повністю залежить від укладення договору оренди, замість розрахунку доходів, які відповідач отримав би при використанні земельної ділянки, яка була зайнята позивачем, на підставі Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам замість ОСОБА_1 визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару, ґрунту) .
Представники позивача товариства з обмеженою відповідальністю Інга - Старт в судовому засіданні наполягали на задоволенні адміністративного позову.
Представник відповідачів виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області та комісії з питань визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області в судовому засіданні заперечував проти задоволення адміністративного позову посилаючись на те, що ТОВ Інга - Старт на підставі свідоцтва про право власності від 12.04.2007 року належать нежитлові будівлі, розташовані за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Покровська (колишня назва Комсомольська), 29. Рішенням Ізмаїльської міської ради № 1778- V від 31.10.2008 року Про надання земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю Інга - Старт в довгострокову оренду терміном на 49 років для розміщення та експлуатації адміністративно - складського комплексу по вул. Комсомольська, 29 було надано ТОВ Інга - Старт в довгострокову оренду терміном на 49 років без зміни цільового призначення земельну ділянку площею 0,1424 га, раніше надану торгівельно - виробничій фірмі Інга для розміщення та експлуатації адміністративно-складського комплексу по вул. Покровська (колишня назва Комсомольська), 29. Пунктом 4 вищезазначеного рішення ТОВ Інга - Старт було зобов'язано виготовити технічну документацію із землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки в довгостроку оренду терміном на 49 років для розміщення та експлуатації адміністративно - складського комплексу по вул. Покровська (Комсомольська), 29 та виконувати вимоги ст. 96 Земельного кодексу України. Таким чином, для укладення договору оренди земельної ділянки ТОВ Інга - Старт повинно було розробити технічну документацію на вищезазначену земельну ділянку та звернутись до Держземагенства м. Ізмаїл Одеської області з технічною документацією для укладення договору оренди землі. Однак, ТОВ Інга - Старт починаючи з 2008 року не розробило технічну документацію та не звернулось до Держземагенству м. Ізмаїл для укладення договору оренди. Земельним законодавством обов'язок оформлення прав на земельну ділянку покладено саме на позивача ТОВ Інга - Старт .
Виконавчим комітетом Ізмаїльської міської ради на адресу ТОВ Інга - Старт неодноразово надсилалися листи щодо вимоги укладення договір оренди землі площею 0,1424 га за № 01/13-2449 від 07.09.2011 року, № 01/13-1569 від 20.06.2012 року, № 01/13-1919 від 26.07.2012 року. Однак позивач з 2008 року не приймав ніяких дій і ухилявся від укладення договору оренди земельної ділянки. Так, нездійснення ТОВ Інга - Старт оплати за використання земельної ділянки, як обов'язкового платежу, тягне за собою настання наслідків у вигляді неодержання територіальною громадою доходів, що вказує на наявність причинного зв'язку між протиправною поведінкою особи (несплата за землю) та наслідками (неодержання доходів територіальною громадою), в результаті чого, заподіяні матеріальні збитки. До теперішнього часу позивачем не вчинено жодних дій спрямованих на підписання договору оренди земельної ділянки. Через це Ізмаїльська міська рада не отримує дохід у розмірі плати за оренду земельної ділянки. Факт використання земельної ділянки по вул. Покровська (Комсомольська), 29 в м. Ізмаїлі без належного оформлення правовстановлюючих документів та укладення договору оренди не заперечується самим позивачем, що, в сукупності, підтверджує протиправну поведінку у формі бездіяльності та причинний зв'язок між протиправною поведінкою та збитками. Таким чином, позивач використовує земельну ділянку з порушенням вимог чинного законодавства України. В силу п. г ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема шляхом відшкодування заподіяних збитків. Підстави відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам визначені ст. 156 Земельного кодексу України з приписами п. д ч. 1 якої визначено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки. Для визначення розміру таких збитків постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 року за № 284 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, у відповідності до якого власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, вставленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покрову та інших корисних властивостей земельних ділянок або проведенням їх у непридатний для використання стан та недодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим використанням земельних ділянок. Неодержаний дохід - це дохід, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зняття. Таким чином, рішення Ізмаїльської міської ради № 284 Про затвердження акту про визнання та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам № 1 від 12.03.2014 року від 27.03.2014 року є законним, оскільки було прийнято у відповідності до норм діючого законодавства.
Представник третіх осіб - міськрайонного управління у Ізмаїльському районі та м. Ізмаїлі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області та Головного управління Держгеокадастру в Одеській області в судовому засіданні просив відмовити в задоволенні позову з підстав зазначених представником відповідачів виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області та комісії з питань визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області.
Прокурор в судовому засіданні також просив відмовити в задоволенні позову з підстав зазначених представником відповідачів виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області та комісії з питань визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області.
Вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 12.04.2007 року за № 486, виданого виконавчим комітетом Ізмаїльської міської ради Одеської області, товариству з обмеженою відповідальністю Інга - Старт належать нежитлові будівлі, розташовані за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Комсомольська, 29. Однак земельна ділянка орієнтовною площею 0,1424 га належним чином не оформлена, правовстановлювальні документи відсутні.
Рішенням Ізмаїльської міської ради від 29.08.2006 року за № 187 - V Про надання земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 (сорок дев'ять) років торгівельно - виробничій фірмі Інга для розміщення та експлуатації адміністративно - складського комплексу по вул. Комсомольській, 29 надано в довгострокову оренду терміном на 49 років торгівельно - виробничій фірмі Інга земельну ділянку площею 0,1424 га, забудованих земель житлової та громадської забудови із земель запасу для розміщення та експлуатації адміністративно - складського комплексу по вул.Комсомольській, 29.
На підставі рішення Ізмаїльської міської ради від 31.10.2008 року за № 1778 - V Про надання земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю Інга - Старт в довгострокову оренду терміном на 49 (сорок дев'ять) років для розміщення та експлуатації адміністративно - складського комплексу по вул. Комсомольська, 29 , припинено торгівельно - виробничій фірмі Інга право користування земельною ділянкою площею 0,1424 га по вул.Комсомольська, 29. Надано товариству з обмеженою відповідальністю Інга - Старт в довгострокову оренду терміном на 49 років без зміни цільового призначення земельну ділянку площею 0,1424 га, раніше надану торгівельно - виробничій фірмі Інга для розміщення та експлуатації адміністративно - складського комплексу по вул. Комсомольська, 29.
Розпорядженням Ізмаїльської міського голови Про перейменування вулиць, провулків та проспекту в м. Ізмаїл Одеської області від 19.02.2016 року за № 57-р, вулицю Комсомольську перейменовано у вулицю Покровську.
Земельна ділянка за вказаною адресою належить територіальній громаді м. Ізмаїла в особі Ізмаїльської міської ради.
27 березня 2014 року виконавчим комітетом Ізмаїльської міської ради було прийнято рішення за № 284 Про затвердження ОСОБА_2 про визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам № 1 від 12.03.2014 р. .
Вказаним рішенням виконавчим комітетом Ізмаїльської міської ради на підставі розгляду документів, представлених комісією з питань визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затверджено збитки, нанесені товариством з обмеженою відповідальністю Інга - Старт за час фактичного користування земельною ділянкою площею 0,1424 га, яка розташована за адресою: м. Ізмаїл, вул. Покровська, 29 у зв'язку з ухиленням від укладення договору оренди землі, за період з 01.01.2011 року по 31.12.2013 рік в розмірі 291274 грн. 91 коп. та затверджено ОСОБА_2 про визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам № 1 від 12.03.2014 року.
В акті про визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам №1 від 12.03.2014р. зазначається, що товариством з обмеженою відповідальністю Інга - Старт завдано збитки власнику землі або землекористувачу відповідно до фактичного використання земельної ділянки, що визначається відповідно до розрахунку розміру втрат місцевого бюджету, який проведений фінансовим управління Ізмаїльської міської ради і складає 291274,91 грн. та встановлено строк сплати завданих збитків у місячний термін. Розмір втрат місцевого бюджету визначено згідно відповідного Розрахунку - додатку до акту №1. На засіданні комісії з питань визначення та відшкодування збитків власникам та землекористувачам від 12.03.2014 року представник ТОВ Інга-Старт був присутній, однак від підпису акту відмовився, за його участю й був складений вищезгаданий акт № 1 від 12.03.2014 року. Крім цього, те що представник був присутній на засіданні комісії позивачем не заперечується.
У зв'язку із прийняттям вказаного рішення, на адресу товариства з обмеженою відповідальністю Інга - Старт надіслано повідомлення голови комісії з питань визначення розміру збитків власникам землі та землекористувачам в місті Ізмаїлі, в якому, зокрема, визначено про необхідність відшкодування збитків, спричинених у зв'язку з використанням земельної ділянки без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку відповідно до закону, використання земельної ділянки з порушенням земельного законодавства, законодавства про плату за землю та невиконання умов договору сплати орендної плати за користування земельною ділянкою за № 114 від 16.06.2011 року.
Відповідно до ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, право розпоряджатися землями територіальних громад, надавати земельні ділянки у користування із земель комунальної власності відповідно до Земельного кодексу України.
Згідно до вимог ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Згідно з ч.1 ст.377 ЦК України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
В свою чергу, відповідно до вимог ч.1 ст.206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним.
Згідно з ч.1 ст.1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19 червня 2003 року № 963-IV, самовільне зайняття земельних ділянок - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
При цьому, набуття позивачем на праві власності нежитлових будівель, що знаходяться в м. Ізмаїлі по вул. Покровська (Комсомольська), 29 не надає позивачу права користуватися земельною ділянкою без сплати за неї. Таким чином, законодавством покладено обов'язок здійснювати оплату за користування визначеною земельною ділянкою, що не заперечується сторонами.
Частиною 1 ст.124 ЗК України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст.ст.125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
За приписами ч.1 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Частиною 2 вказаної статті встановлено, що земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Однак, як встановлено судом, в зв'язку з тим, що між позивачем та органом місцевого самоврядування договір оренди не укладався та він не зареєстрований у відповідності до вимог закону, договірні відносини з приводу використання земельної ділянки в м. Ізмаїлі, по вул.Покровській (Комсомольській), 29, між власником земельної ділянки - Ізмаїльською міською радою та позивачем, відсутні.
Відповідно до ч.1 ст.157 ЗК України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам визначено постановою Кабінету Міністрів України № 284 від 19.04.1993 року, відповідно до пункту 1 якого власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Відповідно до пункту 2 Порядку розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть к відшкодовувати, представники державних органів земельних ресурсів і фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Згідно з п.3 Порядку відшкодуванню підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Порядком визначено, що неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є, зокрема, захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
З аналізу вказаної норми права вбачається, що судовому захисту підлягають лише ті дії та рішення суб'єкта владних повноважень, які безпосередньо впливають на права та обов'язки позивача у сфері публічно-правових відносин.
Отже, враховуючи вищенаведені приписи законодавства, акт про визначення розміру збитків це службовий документ, який є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства, та в даному випадку не є правовим документом, який встановлює відповідальність суб'єкта господарювання та, відповідно, не є індивідуальним актом у розумінні частини першої статті 19 КАС України, та при цьому не створює обов'язків для позивача, як землекористувача.
Натомість акт від 12 березня 2014 року № 1 містить у собі лише виклад обставин, встановлених під час проведення перевірки отримання Ізмаїльською міською радою доходу за час фактичного користування ТОВ Інга-Старт земельною ділянкою по вул. Покровській (Комсомольській), 29 в м. Ізмаїлі за період з 01.11.2011 р. по 31.12.2013 р., розмір визначеного збитку. У свою чергу рішенням від 27 березня 2014 року № 284 було затверджено зазначений акт та запропоновано позивачу відшкодувати збитки у добровільному порядку.
Зазначені акт та рішення не належать до документів, на підставі яких збитки можуть бути відшкодовані у примусовому порядку.
Крім цього, предметом спору у адміністративній справі є питання щодо правомірності дій відповідача, як суб'єкта владних повноважень, при винесенні рішення щодо затвердження акта визначення розміру збитків.
Натомість, питання щодо наявності підстав для стягнення збитків з позивача не може бути предметом розгляду в адміністративному суді, його належить вирішувати у порядку господарського судочинства під час розгляду справи про стягнення збитків.
Отже, у справі, яка розглядається, необхідно надати оцінку саме оскарженому рішенню виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради.
Тобто, правильність визначення розміру збитку перевіряє суд, який розглядає справу про стягнення коштів, оскільки такі відносини є господарсько-правовими та це питання повинно вирішуватись господарським судом, а не адміністративним судом при вирішенні спору про повноваження суб'єкта владних повноважень приймати відповідне рішення .
Отже, самі по собі оскаржувані акт та рішення, а також дії щодо їх складання безпосередньо не впливають на права та обов'язки позивача, що є підставою для відмови в задоволенні позовних вимог.
Такий же висновок за результатами вирішення аналогічного спору викладений у постанові Верховного Суду України від 18 жовтня 2016 року у справі № 500/2776/14-а.
При цьому також не підлягає задоволенню вимога позивача в частині визнання протиправними дій відповідача щодо складання акту № 1 про визначення та відшкодування збитків власника землі та землекористувачам від 12 березня 2014 року, з огляду на те, що виконавчий комітет Ізмаїльської міської ради Одеської області наділений такими повноваженнями згідно чинного законодавства, у тому числі Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам. Отже складаючи вказаний акт №1 відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Крім того судом не приймається до уваги твердження позивача, про те що, надана в довідці відділу Держземагенства грошова оцінка 1 кв.м. землі по місту Ізмаїл, рішення щодо затвердження якої визнано незаконним та скасовано у судовому порядку, з наступних підстав. ОСОБА_5, ПП Спортивно-оздоровчий клуб Котигорошко , ТОВ Агроальянс , міська громадська організація Союз торгуючих на ринках м.Ізмаїла звернулись у серпні 2009 року з позовною заявою до Ізмаїльської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення Ізмаїльської міської ради № 2000-V від 12.02.2009 року Про затвердження нормативно грошової оцінки земель м.Ізмаїла та затверджену ним нормативно грошову оцінку земель. Постановою Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 16 грудня 2009 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2010 року, позов задоволено. В свою чергу, ухвалою Вищого адміністративного суду України закрито касаційне провадження за касаційною скаргою Ізмаїльської міської ради на постанову Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 16 грудня 2009 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2010 року в зв'язку з прийняттям відмови від позову позивачів. Постанова Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 16 грудня 2009 року та ухвала Одеського апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2010 року визнані такими, що втратили силу.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 72 КАС України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами:1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Частинами 1, 2 ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Приймаючи до уваги вищевикладене, суд вважає, що у задоволенні позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю Інга - Старт до виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області, комісії з питань визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області, треті особи - міськрайонне управління у Ізмаїльському районі та м. Ізмаїлі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання незаконним та скасування рішення та визнання дій протиправними необхідно відмовити.
Керуючись ст.ст. 72 - 78, 139, 242-246 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю Інга - Старт (адреса: 68600, Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Покровська, 29 , код ЄДРПОУ 34904863) до виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області (адреса: 68600, Одеська область, м. Ізмаїл, пр. Суворова, 62, код ЄДРПОУ 04056983), комісії з питань визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області (адреса: 68600, Одеська область, м. Ізмаїл, пр. Суворова, 62), треті особи - міськрайонне управління у Ізмаїльському районі та м. Ізмаїлі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (адреса: 68600, Одеська область, м. Ізмаїл, пр. Суворова, 62, є структурним підрозділом, тому код ЄДРПОУ відсутній), Головне управління Держгеокадастру в Одеській області (адреса: 65107, м. Одеса, вул. Канатна, 83, код ЄДРПОУ 39765871) про визнання незаконним та скасування рішення та визнання дій протиправними - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга подається апеляційному суду через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п'ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 13.04.2018 року.
Суддя: ОСОБА_6
Суд | Ізмаїльський міськрайонний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2018 |
Оприлюднено | 17.04.2018 |
Номер документу | 73355324 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Ізмаїльський міськрайонний суд Одеської області
Бурнусус О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні