Рішення
від 10.04.2018 по справі 926/3726/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2018 року Справа № 926/3726/16

За позовом Квартирно-експлуатаційного відділу м. Чернівці, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Міністерства оборони України

до 1. Чернівецько-Хотинської єпархії Української автокефальної православної церкви

2. Військової частини НОМЕР_1 , за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Релігійної організації «Парафія святителя Миколая міста Чернівці Української автокефальної православної церкви»

про визнання недійсним договору та усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою

Головуючий суддя Гончарук О.В.

судді Ніколаєв М.І.

Проскурняк О.Г.

Представники:

від позивача Шеремета І.М., довіреність №3717 від 19.12.2017;

від відповідача №1 архієпископ Герман (Семанчук);

від відповідача №2 Марчук А.Д., довіреність №864 від 29.12.2017;

від третіх осіб не з`явилися.

СУТЬ СПОРУ: квартирно-експлуатаційний відділ м. Чернівці звернувся з позовом до Чернівецько-Хотинської єпархії Української автокефальної православної церкви (Релігійної організації «Парафія святителя Миколая міста Чернівці Української автокефальної православної церкви») та військової частини НОМЕР_1 (в подальшому позивачем уточнено найменування відповідача №1) про визнання недійсним договору та усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що на підставі угоди від 29.11.2011, укладеної між Чернівецько-Хотинською єпархією Української автокефальної православної церкви та військовою частиною НОМЕР_1 , на земельній ділянці військової частини збудовано дерев`яну споруду каплицю. Зазначена земельна ділянка відповідно до наказу начальника Чернівецького гарнізону №2 від 06.01.2015 закріплена за військовою частиною НОМЕР_1 , а її постійним землекористувачем є КЕВ м. Чернівці, згідно з державним актом серії ЯЯ №350709 від 05.06.2008.

Оскільки, на думку позивача, відповідач незаконно користується земельною ділянкою, позивач просить суд визнати недійсною угоду від 29.11.2011 та зобов`язати відповідача №1 усунути перешкоди у користуванні КЕВ м. Чернівці земельною ділянкою, площею 155 кв.м. військового містечка №148, яка знаходиться за адресою: м. Чернівці, вул. Авангардна, 14.

Ухвалою господарського суду Чернівецької області від 01.11.2016 порушено провадження у справі та призначено її розгляд на 22.11.2016 (суддя Скрипничук І.В.).

Одночасно, судом залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Міністерство оборони України.

Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Міністерством оборони України надано суду письмові пояснення, в яких підтримує заявлений позов у повному обсязі.

Ухвалою господарського суду від 12.01.2017 призначено колегіальний розгляд справи у складі трьох суддів, а згідно з протоколом автоматичного визначення складу колегії суддів справа розглядається у складі колегії суддів: Скрипничук І.В. (головуючий), Ніколаєв М.І. та Проскурняк О.Г.

Ухвалою господарського суду від 17.03.2017 зупинено провадження у даній справі до отримання відповідей з Міністерства оборони України та представника у Раді у справах душпастирської опіки при Міністерстві оборони України.

15 вересня 2017 року, у зв`язку із звільненням головуючого судді Скрипничука І.В., здійснено заміну у складі колегії суддів, і в подальшому справа розглядається у складі такої колегії: головуючий суддя Гончарук О.В., судді: Ніколаєв М.І. та Проскурняк О.Г.

Постановою Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 за №18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» господарським судам роз`яснено, що розгляд справи починається заново, зокрема, у випадку зміни складу суду (в тому числі з одноосібного на колегіальний, навіть якщо до складу колегії суддів входить суддя, який раніше одноособово розглядав дану справу).

Ухвалою суду від 14.12.2017 за клопотанням відповідача №2 поновлено провадження у справі та призначено її розгляд на 17.01.2018.

Ухвалою суду від 17.01.2018 справу вирішено розглядати у порядку загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження, відкладено підготовче засідання на 08.02.2018 та зобов`язано позивача надати суду у судовому засіданні 08.02.2018 витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з зазначенням місцезнаходження відповідача №1, станом на час розгляду даної справи.

Ухвалою суду від 08.02.2018, враховуючи необхідність вирішення питань, пов`язаних з остаточним визначенням відповідачів у справі, а відповідно, й належного повідомлення про судовий розгляд окремих юридичних осіб Релігійної організації «Парафія святителя Миколая міста Чернівці Української автокефальної православної церкви» та Консисторії (єпархіальне управління) Чернівецько-Хотинської єпархії Української автокефальної православної церкви, підготовче засідання відкладено на 26.02.2018.

21 лютого 2018 року позивачем через канцелярію господарського суду подано заяву про уточнення позовних вимог (вх.№582 від 21.02.2018) в якій позивач просив:

- визнати недійсною укладену між Чернівецько-Хотинською єпархією Української автокефальної православної церкви та військовою частиною НОМЕР_1 угоду від 29.11.2011.

- зобов`язати Чернівецько-Хотинську єпархію Української автокефальної православної церкви усунути перешкоди у користуванні КЕВ м. Чернівці земельною ділянкою площею 155 кв.м. військового містечка №148, яка знаходиться за адресою: м. Чернівці, вул. Авангардна, 14 та привести її у придатний для використання стан за власний рахунок шляхом звільнення земельної ділянки площею 155 кв.м. та знесення самочинно збудованої каплиці.

Ухвалою господарського суду від 26.02.2018 залучено до участі у справі третю особу, яке не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів Релігійну організацію «Парафія святителя Миколая міста Чернівці Української автокефальної православної церкви» (м. Чернівці, вул. Авангардна, 14, код 39885180), відкладено підготовче засідання та розгляд заяви (вх.№582 від 21.02.2018) на 12.03.2018.

У підготовчому засіданні 12.03.2018 представником позивача, з посиланням на заяви від 21.02.2018 (вх.№582) та від 07.03.2018 (вх.№743) уточнено, а судом прийнято такі уточнення, що відповідачами за позовом Квартирно-експлуатаційного відділу м. Чернівці є Чернівецько-Хотинська єпархія Української автокефальної православної церкви (м. Чернівці, бульвар Героїв Крут, 5/180) та військова частини НОМЕР_1 , а остаточне формулювання позовних вимог зводиться до: 1) визнання недійсною укладеної між Чернівецько-Хотинською єпархією Української автокефальної православної церкви та військовою частиною А2308 угоди від 19.11.2011; 2) зобов`язання Чернівецько-Хотинську єпархію Української автокефальної православної церкви усунути перешкоди у користуванні КЕВ м. Чернівці земельною ділянкою, площею 155 кв.м. військового містечка №148, яка знаходиться за адресою: м. Чернівці, вул. Авангардна, 14 та привести її у придатний для використання стан за власний рахунок шляхом звільнення земельної ділянки площею 155 кв.м. та знесення самочинно збудованої каплиці.

Ухвалою суду від 12.03.2018 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 28.03.2018.

У судове засідання 28.03.2018 представник відповідача №1 не з`явився, що не стало підставою для відкладення розгляду справи, оскільки в матеріалах справи наявні докази належного повідомлення відповідача про час, дату та місце розгляду справи по суті за адресою згідно з ЄДР: м. Чернівці, бульвар Героїв Крут, 5/180.

Представники третіх осіб Міністерства оборони України та Релігійної організації «Парафія святителя Миколая міста Чернівці Української автокефальної православної церкви» також у судове засідання не з`явились, що не перешкоджало проведенню засідання, оскільки їх належним чином повідомлено про дане судове засідання та при цьому явка цих учасників справи судом не була визнана обов`язковою.

У судовому засіданні 28.03.2018 оголошено перерву до 11.04.2018.

Присутній у судовому засіданні 11.04.2018 представник позивача наполягає на задоволенні позову з підстав, зазначених у позовній заяві.

Представник відповідача №1 проти позову заперечує, вважаючи його безпідставним.

Представник відповідача фактично позов визнає, посилаючись на обставини та вимоги законодавства, зазначені позивачем.

Заслухавши пояснення представників учасників справи, розглянувши документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення її по суті, судом встановлено такі обставини справи.

Згідно з статутом Консисторії (єпархіального управління) Чернівецько-Хотинської Єпархії Української Автокефальної Православної Церкви, зареєстрованим згідно з наказом №3 від 26.01.2011 Державного Комітету України у справах національностей та релігій, Чернівецько-Хотинська єпархія є частиною Української автокефальної православної церкви та складається з парафій, які знаходяться на території Чернівецької області.

11 грудня 2012 року проведено також державну реєстрацію відповідача №1 як юридичної особи.

29 листопада 2011 року між Чернівецько-Хотинської єпархією Української Автокефальної Православної Церкви в особі єпископа Германа (сторона №1) та військовою частиною НОМЕР_1 в особі командира військової частини Пацюка Валерія Володимировича (сторона №2), укладено угоду (Угода) у якій сторону №1 визначено як військового священнослужителя, а сторону №2 як командування військової частини НОМЕР_1 .

Зазначено угоду підписано 29.11.2011 єпископом Чернівецьким і Хотинським єпархії Української автокефальної православної церкви Германом та командиром військової частини В.В. Пацюком.

Частиною 4 статті 87 та частиною 1 статті 89 Цивільного кодексу України (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачалось, що юридична особа вважається створеною з дня її державної реєстрації. Юридична особа підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом. Дані державної реєстрації включаються до єдиного державного реєстру, відкритого для загального ознайомлення.

Відповідно до частин 1, 2 статті 13 Закону ВР УРСР №987-XII від 23.04.1991 «Про свободу совісті та релігійні організації» (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) релігійна організація визнається юридичною особою з моменту реєстрації її статуту (положення). Релігійна організація як юридична особа користується правами і несе обов`язки відповідно до чинного законодавства і свого статуту (положення).

Частиною 2 статті 14 вищезазначеного Закону встановлювалось, що релігійні центри, управління, монастирі, релігійні братства, місії та духовні навчальні заклади подають на реєстрацію статут (положення) до державного органу України у справах релігій.

Як вище встановлено судом, статут Чернівецько-Хотинської єпархії УАПЦ зареєстровано Державним комітетом України у справах національностей та релігій 26.01.2011.

Враховуючи вимоги чинного на момент підписання Угоди спеціального законодавство, яке регулювало порядок створення релігійних організацій, станом на 29.11.2011 Чернівецько-Хотинська єпархія УАПЦ вже існувала як релігійна організація.

Важливо, що у статусі сторони Угоди могла виступати й безпосередньо УАПЦ, оскільки, як зазначалось вище, Чернівецько-Хотинська єпархія є частиною Української автокефальної православної церкви.

Згідно з умовами укладеної між сторонами Угоди, військова частина та військовий священнослужитель відповідають за співпрацю зі Збройними силами України в особі військової частини НОМЕР_1 , здійснюють необхідні заходи щодо запровадження ефективної системи душпастирської опіки та створення інституту військового духовенства (капеланства) у військовій частині НОМЕР_1 на спільних для всіх конфесій фундаментальних принципах і догматичних положеннях заради покращення морально-психологічного стану військовослужбовців, працівників Збройних сил України та членів їх родин та зміцнення обороноздатності України.

Зазначена Угода містить умови, зокрема, про: визначення між сторонами однієї з функцій священнослужителя у справах душпастирської опіки при військовій частині НОМЕР_1 - функції щодо будівництва, обладнання, відновлення каплиці для богослужіння, призначеної для потреб військовослужбовців (п.п. 4.3. Угоди); координації сторонами своєї діяльності та узгодження між собою організації облаштування каплиці для служіння та культових відправ (п.п. 4.14.); координації командуванням військової частини облаштування каплиці для служіння на території військової частини НОМЕР_1 (п.п. 4.15.); наявність у військового священнослужителя права на використання каплиці, призначеної для потреб душпастирської опіки (п. 4.8.);

В Угоді сторони також обумовили між собою, що основним об`єктом, де здійснюється душпастирська опіка військовослужбовців є кімната (а після завершення будівництва місця для богослужіння каплиця), яка розташована на території військової частини НОМЕР_1 .

Питання облаштування та функціонування кімнати, а після завершення будівництва каплиці вирішується представниками різних конфесій, виходячи з толерантного ставлення один до одного.

Сторони в Угоді посилаються на Концепцію душпастирської опіки у Збройних Силах України (2011 року), затверджену Наказом Міністра оборони України від 22.04.2011 за №220 (Концепція), згідно з якою Держава, в особі Міністерства оборони України, забезпечуючи дотримання свободи совісті та віросповідання військовослужбовців, гарантованої Конституцією України, та церква (релігійні організації) у сфері забезпечення духовних потреб віруючих, спрямовують свої зусилля на організацію системної роботи з налагодження душпастирської опіки у Збройних Силах України.

У п.п. 2.3. Концепції зазначено, що конфесія це Церква чи релігійне об`єднання, яке характеризується віросповідною, богословською, ієрархічною та обрядовою складовими.

10 листопада 2008 року Міністерство оборони України спільно з сімома конфесіями, віруючі яких служать у Збройних Силах України, підписало «Меморандум про співпрацю у справах душпастирської опіки військовослужбовців Збройних Сил України» (далі Меморандум). Зазначений Меморандум підписано, в тому числі, уповноваженим за зв`язки зі Збройними силами України протоієреєм Української Автокефальної Православної Церкви Стефаном.

Концепцією також визначено, що: (п.п. 2.1.) військовий священнослужитель (священик, капелан, душпастир, імам) особа, уповноважена своєю конфесією здійснювати душпастирську опіку віруючих військовослужбовців, які належать до цієї конфесії, та тих, хто добровільно прийшов до нього. (2.2.) Душпастирська опіка військовослужбовців вид пастирського служіння конфесії, спрямований на духовну опіку та задоволення релігійних потреб військовослужбовців і працівників Збройних Сил України, які, з огляду на характер виконуваної ними військової служби, у той чи інший спосіб зазнають обмежень у вільному сповідуванні своєї релігії та потребують духовної опіки. (5.1.) Кожна конфесія самостійно забезпечує загальну богословську підготовку військових священнослужителів у відповідних духовних навчальних закладах духовних академіях, університетах, теологічних факультетах, семінаріях, медресе тощо. (5.2.) Рада у справах душпастирської опіки при Міністерстві оборони України спільно з Міністерством оборони України розробляє спеціальний навчальний курс (програму) для підготовки військових священнослужителів. (5.3.) З метою узагальнення даних про військових священнослужителів кожна конфесія окремо веде облік військових священнослужителів відповідно до встановленої форми. (5.4.) Облікові дані військових священнослужителів визначаються Радою у справах душпастирської опіки при Міністерстві оборони України відповідно до пропозицій з боку Міністерства оборони України. (5.5.) На запит Міністерства оборони України до керівництва конфесії Уповноважений за душпастирську опіку військовослужбовців подає відомості про військового священнослужителя для укладення з ним угоди про здійснення душпастирської опіки у певній військовій частині (підрозділі) на постійній основі та зарахування до персоналу Збройних Сил України. (5.6.) Уповноважені за душпастирську опіку військовослужбовців надсилають командуванню військових частин (підрозділів) список військових священнослужителів, які визначені кожною окремою конфесією здійснювати душпастирську опіку військовослужбовців у відповідних гарнізонах, військових частинах чи підрозділах Збройних Сил України. (5.7.) Міністерство оборони України створює власний список військових священнослужителів, які здійснюють душпастирську опіку в певній військовій частині (підрозділі).

У своєму позові позивач зазначає, що підставою недійсності оспорюваної Угоди є передача за цією Угодою в користування відповідача №1 частини земельної ділянки земель оборони на якій відповідачем збудовано культову споруду каплицю.

Водночас, позивачем не додано жодних доказів фактичної передачі частини земельної ділянки за адресою: м. Чернівці, вул. Авангардна, 14 відповідачу №1 чи доказів користування відповідачем №1 зазначеною земельною ділянкою.

Судом встановлено, згідно з державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №350709 квартирно-експлуатаційний відділ міста Чернівці є постійним користувачем земельної ділянки площею 3,1863 га у межах згідно з планом, яка розташована в місті Чернівці на вул. Авангардній 14. Цільове призначення даної земельної ділянки «для розташування військового містечка №148». Державний акт датовано п`ятим червня 2008 року.

У відповідності до наказу начальника Чернівецького гарнізону від 06.01.2015 військове містечко №148 закріплено за військовою частиною НОМЕР_1 яка є відповідачем №2 у даній справі.

13 жовтня 2016 року комісію в складі службових осіб позивача проведено перевірку земельної ділянки військового містечка № НОМЕР_2 , що знаходиться за адресою: м. Чернівці, вул. Авангардна 14.

За наслідками даної перевірки складено акт яким встановлено, що при перевірці наявності цілісності меж земельної ділянки військового містечка №148, комісією підтверджено факт розташування незаконно побудованого споруди дерев`яної каплички та інших культових споруд (Хрест) на земельній ділянці військового містечка номер №148 без дозволу Міністерства оборони України та факт захоплення частини земельної ділянки 155 м. кв.

При цьому в акті відсутні відомості щодо осіб, які захопили земельну ділянку та здійснили на ній будівництво дерев`яної каплиці.

Судом встановлено, що за адресою місцезнаходження земельної ділянки: м. Чернівці, вул. Авангардна, 14, крім військової частини НОМЕР_1 , зареєстровано іншу юридичну особу Релігійну організацію «Парафія святителя Миколая міста Чернівці Української автокефальної православної церкви», яка залучена судом до участі у справі як третя особа, проте до якої позовні вимоги не пред`являлися.

22 березня 2016 року начальником КЕВ міста Чернівці направлено єпископу Чернівецькому Герману Української Автокефальної Православної Церкви лист з проханням надати документи щодо законності побудованої споруди каплички на землях Міністерства оборони України, а саме на земельній ділянці військового містечка №148 за адресою: місто Чернівці вулиця Авангардна 14.

13 вересня 2016 року тимчасово виконуючим обов`язки командира військової частини НОМЕР_1 надіслано єпископу Чернівецькому і Хотинському Герману лист з посиланням на наказ Міністра оборони України №300 від 16.07.1997, в якому зазначалось про необхідність надання завірених належним чином документів, що стали підставою для будівництва на земельній ділянці військової частини дерев`яної споруди церкви.

В матеріалах справи міститься лист інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю від 17.03.2015, адресований командиру військової частини НОМЕР_1 , в якому зазначається, що під час організації заходів державного архітектурно-будівельного контролю, посадовою особою Інспекції здійснено виїзд на місцевість. При цьому було встановлено, що на земельній ділянці біля військової частини НОМЕР_1 на вул. Авангардній, 14 збудовано культову споруду. В листі також зазначено, що відповідно до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання відмову у видачі скасування та анулювання зазначених документів, відсутня інформація щодо документів дозвільного та дозвільного характеру, які надавали право на виконання будівельних робіт Чернівецько-Хотинській єпархії Української Автокефальної Православної Церкви.

Архієпископом Чернівецьким та Хотинський Германом Чернівецької-Хотинської єпархії Української Автокефальної Православної Церкви направлено листа Міністру Оборони України, в якому зазначається, що на підставі угоди між консисторією та військовою частиною НОМЕР_1 , яка передбачала будівництво каплиці, з командуванням військової частини НОМЕР_1 , погоджено місце розташування каплиці, освячено вказане місце, а також, за погодженням з командиром частини, призначено капелана, що здійснює душпастирство у цій військовій частині. Враховуючи, що, на думку єпископа, командування військової частини перешкоджають завершенню робіт по будівництву каплиці, консисторія просить надати особисті погодження щодо розташування спірної каплиці на території військового містечка №148.

З листом аналогічного змісту відповідач №1 також звернувся до єпископа Вишгородського та Подільського Володимира УАПЦ, в якому висловлено прохання до Єпископа ініціювати розгляд на засіданні Ради у справах душпастирської опіки при Міністерстві Оборони України питання щодо місця розташування каплиці на території військового містечка №148.

21 березня 2017 року заступником начальника головного квартирно-експлуатаційного Управління Збройних Сил України надіслано лист відповідачу №1 в якому зазначається з посиланням на статті Земельного кодексу України, Закону України «Про використання земель оборони», що на даний час немає правових підстав для розміщення культової споруди на землях Міністерства оборони України.

Загальні правові засади визнання правочину недійсним визначено у статті 215 Цивільного кодексу України, частиною першою якої передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1- 3, 5 та 6 статті 203 цього Кодексу.

Згідно зі статтею 207 ГК господарське зобов`язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб`єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.

Відповідно до частини 1 статті 203 ЦК зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

За статтею 4 ЦК під актам цивільного законодавства розуміються Конституція України, Цивільний кодекс України, інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України та цього Кодексу (далі - закон). Цивільні відносини можуть регулюватись актами Президента України у випадках, встановлених Конституцією України. Актами цивільного законодавства є також постанови Кабінету Міністрів України. Інші органи державної влади України, органи влади Автономної Республіки Крим можуть видавати нормативно-правові акти, що регулюють цивільні відносини, лише у випадках і в межах, встановлених Конституцією України та законом.

У п.п. 2.2., 2.4. чинної на час вирішення спору Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №11 від 29.05.2013 «Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними» роз`яснено, що вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин. За загальним правилом відсутність у договорі істотних умов не тягне за собою правових наслідків у вигляді визнання правочину недійсним. У такому разі заінтересована сторона має право вимагати розірвання договору або застосування інших передбачених законом наслідків, а не визнання правочину недійсним.

Зі змісту зазначеної Угоди вбачається, що священнослужитель може виконувати функції, пов`язані з будівництвом каплиці для богослужіння, призначеної для потреб військовослужбовців; сторони можуть узгоджувати між собою організацію облаштування цієї каплиці, а військовий священнослужитель наділений правом використовувати каплицю для потреб душпастирської опіки військовослужбовців.

Важливо, що в Угоді сторони також обумовили між собою, що питання облаштування та функціонування кімнати, а після завершення будівництва каплиці вирішується представниками різних конфесій, виходячи з толерантного ставлення один до одного.

Тобто, зазначена Угода містить дві найважливіших умови, що мають значення для вирішення даного спору: відповідач №1 не набуває права використовувати будівлю каплиці для своїх потреб, а лише для задоволення релігійних потреб військовослужбовців Збройних Сил України; зазначену каплицю у рівній мірі можуть використовувати представники різних конфесій для задоволення релігійних потреб військовослужбовців Збройних Сил України.

За таких обставин, судом в процесі розгляду справи не встановлено, жодних фактичних обставин, з якими Закон, на час укладення оспорюваної Угоди, пов`язував визнання такої Угоди недійсною. Сторони, укладаючи Угоду, діяли правомірно у відповідності до норм чинного на той час законодавства України.

Судом також встановлено, що у відповідності до Концепції угода про надання душпастирської опіки військовослужбовців укладається між військовим священнослужителем та військовою частиною.

Як зазначалось вище, Концепцією запроваджено ряд істотних умов, зокрема, що: військовий священнослужителем (капеланом) може бути особа, якій відповідна конфесія надала повноваження щодо здійснення душпастирську опіки віруючих військовослужбовців, тобто це фізична особа, яка має відповідну духовну освіту, є священнослужителями зареєстрованої в Україні релігійної організації, пройшла відбір та прийнята на роботу на посаду працівника у військовій частині для задоволення релігійних потреб військових службовців; укладенню угоди про здійснення душпастирської опіки у певній військовій частині передує спеціальна процедура (порядок), пов`язана з надсиланням Міністерством оборони України до керівництва конфесії запиту, поданням Уповноваженим за душпастирську опіку військовослужбовців відомостей про військового священнослужителя, якого зараховують до персоналу Збройних Сил України. Військовий священнослужитель, крім загальної богословської підготовки, проходить спеціальний навчальний курс (програму) для підготовки військових священнослужителів, такого священнослужителя повинно бути занесено до список військових священнослужителів, які здійснюють душпастирську опіку в певній військовій частині (підрозділі), що ведеться Міністерством оборони України.

Присутній у судовому засіданні архієпископ Герман (Семанчук) пояснив, що на час підписання ним Угоди, він не був наділений статусом військового священнослужителя у розумінні Концепції та у будь-яких правовідносинах з Міністерством оборони України, пов`язаних з проходженням відбору та прийняття на роботу на посаду працівника у військовій частині, не перебував.

Тобто, сторонами під час підписання Угоди, фактично не забезпечено дотримання істотних для угоди про душпастирську опіку військовослужбовців умов, зокрема щодо наявності у архієпископа Германа (Семанчука) статусу військового священнослужителя (капелана); його кандидатуру не узгоджено з Міністерством оборони України.

Зазначені порушення у вигляді недотримання положень Концепції також не можуть слугувати підставами для визнання Угоди недійсною, оскільки як зазначалось вище, відсутність у договорі істотних умов не тягне за собою правових наслідків у вигляді визнання правочину недійсним. При цьому слід враховувати, що власне Концепція не є актом цивільного законодавства у розумінні статті 4 Цивільного кодексу України і неузгодженість умов Угоди з положеннями Концепції не свідчить про незаконність такої Угоди.

Відповідно до статті 1 Закону України №1075-XIV від 21.09.1999 «Про правовий режим майна у Збройних Силах України» військове майно - це державне майно, закріплене за військовими частинами, закладами, установами та організаціями Збройних Сил України (далі - військові частини). До військового майна належать будинки, споруди, передавальні пристрої, всі види озброєння, бойова та інша техніка, боєприпаси, пально-мастильні матеріали, продовольство, технічне, аеродромне, шкіперське, речове, культурно-просвітницьке, медичне, ветеринарне, побутове, хімічне, інженерне майно, майно зв`язку тощо.

Статтею 3 зазначеного Закону встановлено, що військове майно закріплюється за військовими частинами Збройних Сил України на праві оперативного управління (з урахуванням особливостей, передбачених частиною другою цієї статті). З моменту надходження майна до Збройних Сил України і закріплення його за військовою частиною Збройних Сил України воно набуває статусу військового майна. Військові частини використовують закріплене за ними військове майно лише за його цільовим та функціональним призначенням. Облік, інвентаризація, зберігання, списання, використання та передача військового майна здійснюються у спеціальному порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

З аналізу зазначеного законодавства вбачається, що будь-які об`єкти, розміщені на землях оборони є власністю Збройних Сил України, в тому числі й об`єкти для задоволення релігійних потреб військовослужбовців.

Разом з тим, позивачем сформульовано другу позовну вимогу виключно до Чернівецько-Хотинської єпархії Української автокефальної православної церкви, у зв`язку з чим, судом не оцінюються обставини, пов`язані з можливим проведенням незаконного будівництва та користування спірного об`єкта відповідачем №2 або іншими (крім відповідача №1) особами.

Статтею 15 Цивільного кодексу України унормовано, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно з приписами статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Статтею 212 ЗК України передбачено, що самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Відповідно до частини 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Частиною 3 статті 13 та частиною 1 статті 74 ГПК встановлено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Позивач у своєму позові просить усунути перешкоди у користуванні земельною ділянкою шляхом знесення збудованої відповідачем №1 каплички, розташованої на вказаній земельній ділянці, вважаючи, що таке будівництво відбулось на підставі незаконної Угоди, внаслідок укладення якої відповідач №1 незаконно (самовільно) займає частину земельної ділянки, постійним землекористувачем якої є КЕВ м. Чернівці.

Проте, судом встановлено, що Угода не наділяє Чернівецько-Хотинську єпархію Української автокефальної православної церкви правом використовувати будівлю каплиці для власних потреб. Жодна з перелічених в Меморандумі християнських конфесій не позбавлена права на укладення з військовою частиною угоди про душпастирську опіку військовослужбовців та права на використання за погодженням з військовою частиною культових споруд на її території для забезпечення релігійних потреб військовослужбовців.

Враховуючи, що угода про душпастирську опіку від 29.11.2011 укладена у відповідності до норм чинного на час її укладення законодавства України та жодним чином не порушує прав позивача на землю, суд відмовляє у задоволенні вимоги про визнання цієї Угоди недійсною.

В іншій частині позову також слід відмовити, оскільки позивачем, всупереч вимог статті 152 Земельного кодексу України, не доведено, що саме відповідачем №1 самовільно зайнято частину земельної ділянки за адресою: м. Чернівці, вул. Авангардна, 14, шляхом будівництва на земельній ділянці культової споруди каплиці.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 74, 79, 194, 196, 219, 222, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову відмовити.

Повне рішення складено 13.04.2018.

Головуючий суддя О.В. Гончарук

Судді М.І. Ніколаєв

О.Г. Проскурняк

Дата ухвалення рішення10.04.2018
Оприлюднено21.09.2022
Номер документу73370581
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання недійсним договору та усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою Головуючий

Судовий реєстр по справі —926/3726/16

Постанова від 16.01.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 10.12.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 11.12.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 23.11.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 22.11.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 18.10.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 17.10.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Постанова від 11.09.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Постанова від 10.09.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 16.07.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні