номер провадження справи 17/147/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.04.2018 Справа № 908/2440/17
Господарський суд Запорізької області у складі головуючого судді - Корсун В.Л.
при секретарі судового засідання - Юсубова Д.В.
розглянувши матеріали справи № 908/2440/17
за позовною заявою: товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія «Прогрес-Агро» , 49000, м. Дніпро, пр. Газети «Правда» , 31Д
представник позивача: ОСОБА_1, адреса для листування: 49000, м. Дніпро, вул. Глінки, 2, оф. 503
до відповідача: Дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії «Хліб України» Запорізький торговий дім» , 69000, м. Запоріжжя, вул. Яценка, 16А
про стягнення 11 011 981,67 грн.
за участю представників сторін та третьої особи:
від позивача: ОСОБА_1, довіреність № б/н від 20.10.2017
від відповідача: ОСОБА_2, паспорт серії СА № 764763 від 10.02.2009
СУТЬ СПОРУ:
05.12.17 до господарського суду Запорізької області звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія «Прогрес-Агро» (ТОВ «Компанія «Прогрес-Агро» ) з позовною заявою до Дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії «Хліб України» Запорізький торговий дім» (надалі ДП ДАК «Хліб України» Запорізький ТД» ) про стягнення 9 725 136,87 грн. витрат понесених на проведення капітального ремонту орендованого майна.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.12.17 наведену вище позовну заяву передано для розгляду судді Корсун В.Л.
Законом України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» від 03.10.17 № 2147-VIII, який набрав чинності з 15.12.17, внесено зміни до Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України).
Згідно із п. 9 Перехідних положень ГПК України, в редакції Закону України від 03.10.17 № 2147VІІІ, чинної з 15.12.17, справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких порушено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
10.01.18 відповідачем через канцелярію суду до матеріалів справи надано відзив від 27.12.17, в якому ДП ДАК «Хліб України» Запорізький ТД» просить суд повністю відмовити у задоволенні позовної заяви ТОВ «Компанія «Прогрес-Агро» посилаючись на відсутність грошових коштів, а також на те, що єдиним видом доходу відповідача є орендна плата.
В судовому засіданні 10.01.18, яке відбулось за участю представників обох сторін, суд з'ясувавши думку присутніх представників проголосив, що подальший розгляд справи № 908/2440/17 буде здійснюватись за правилами загального позовного провадження, починаючи зі стадії підготовчого провадження.
12.01.18 ТОВ «Компанія «Прогрес-Агро» через канцелярію суду подано заяву від 11.01.18 (про уточнення позовної заяви), якою позивачем доповнено обґрунтування позовних вимог новими обставинами та доказами, а також збільшено позовні вимоги до суми 11 011 981,67 грн.
23.01.18 від позивача на адресу суду надійшла відповідь від 17.01.18 на відзив, де позивач вказував, що вважає доводи відповідача в частині відмови від задоволенні позовної заяви безпідставними.
В підготовчих судових засіданнях 10.01.18, 31.01.18 та 20.02.18 судом оголошувалась перерва на 31.01.18, на 20.02.18 та на 07.03.18 відповідно.
В підготовчому судовому засіданні 07.03.18 судом прийнято до розгляду уточнену позовну заяву, проти якої представник відповідача не заперечив, відповідно до прохальної частини якої позивач просить суд стягнути з відповідача 11 011 981,67 грн. витрат понесених на проведення капітального ремонту орендованого майна.
Крім того, за результатами підготовчого судового засідання 07.03.18 суд, на підставі ч. 6 ст. 183 ГПК України, за письмовою згодою всіх учасників справи, ухвалив про закриття підготовчого провадження та перехід до розгляду справи по суті в засіданні 07.03.18.
В судових засіданнях 07.03.18, 19.03.18 та 04.04.18 на стадії розгляду справи по суті судом оголошувалась перерва на 19.03.18, на 04.04.18 та на 06.04.18 відповідно.
При цьому, оголошуючи перерву на 06.04.18 суд виходив із необхідності надання позивачу часу для надання пояснення/обґрунтування щодо питань, які виникли під час розгляду справи по суті.
06.04.18 позивачем надано до суду додаткові пояснення по справі № 908/2440/17 від 05.04.18 та від 06.04.18.
Позивач, в особі уповноваженого представника ТОВ «Компанія «Прогрес-Агро» , в судовому засіданні 06.04.18 підтримав позовні вимоги у повному обсязі з підстав викладених у позовній заяві та у заяві про уточнення позовних вимог. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на здійсненням ТОВ «Компанія «Прогрес-Агро» (орендарем) поліпшення орендованого за договором оренди від 09.06.16 майна за згодою ДП ДАК «Хліб України» Запорізький ТД» (орендодавця) на загальну суму 11 011 981,67 грн. та безпідставною, на думку позивача, відмовою відповідача сплатити на вимогу ТОВ «Компанія «Прогрес-Агро» суми витрат понесених орендарем (позивачем) на проведення капітального ремонту орендованого майна, що стало підставою для звернення останнього до суду з даним позовом.
Відповідач, в особі керівника ДП ДАК «Хліб України» Запорізький ТД» ОСОБА_2, в судовому засіданні 06.04.18 визнала позовні вимоги повністю усно. Пояснювала, що у підприємства відсутні кошти для сплатити суми витрат понесених ТОВ «Компанія «Прогрес-Агро» на проведення капітального ремонту орендованого майна.
Фіксування судового процесу по справі № 908/2440/17 здійснювалось судом за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
У засіданні суду 06.04.18, на підставі ст. 240 ГПК України, судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Сторонам повідомлено про дату виготовлення повного тексту рішення.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
09.06.16 між Дочірнім підприємством Державної акціонерної компанії «Хліб України» Запорізький торговий дім» (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія «Прогрес-Агро» (Орендар) укладено договір оренди, який 09.06.16 посвідчено приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_3 та зареєстровано в реєстрі за № 912.
Пунктом 1.1. договору визначено, що за цим договором Орендодавець зобов'язується передати Орендареві в строкове платне користування окреме індивідуально визначене нерухоме майно (надалі нерухоме майно), що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, Дніпропетровський район с. Партизанське, вулиця Заводська, буд. 18, а Орендар зобов'язується прийняти це майно, своєчасно сплачувані орендну плату та після припинення цього договору повернути орендоване майно Орендодавцеві в належному стані.
Згідно із п. 1.2 договору, нерухоме майно, що є предметом даного договору складається: адміністративний корпус (літ.А-1), підсобно-допоміжний корпус, прибудова (літ. Д). споруда ЦО (літ. Е), підсобне приміщення (літ. Ж1), овочесховище (літ. Ж2), будівля РУ (літ. З), КППІ (літ. ЛІ), КППЗ (літ. Л2), будівля автомобільних вагів, навіси (літ. МІ, МІІ), депо тепловозу (літ. Н), мазутосховище, прибудова (літ. О, О1), склад готової продукції, навіси (літ. Р, РІ, РІІ, РІІІ), виробничий корпус, з'єднувальна галерея (літ. РІ, рІ), склад силосного типу, навіс, з'єднувальні галереї (літ. Р2, Р21, р2, р3, р4, р5), підлоговий склад для сировини, прибудова (літ. РЗ, рЗІ, РЗІ, РЗІІ), будівля котельної (літ. Т), корпус побутових приміщень, прибудови (літ. У, У1), приймання зерна з автотранспорту (літ. Ф), будівля підсобного корпусу (літ. X), навіс для зберігання сировини (літ. Ц), стрілочна будка (літ. Ч), станція перекачування госп. фекальних стоків (літ. И), станція перекачування конденсату (літ. И1), цех предсумішів (літ. Ю), уборна на 2 місця (літ. Я), огорожа (№ 1, 2, 4, 5, 7-11), огорожа (№ 3, 6), бункер для пилу (№12), бункер для пилу (№13), бункер для пилу (№14), бункер для пилу (№15), бункер для пилу (№16), бункер для пилу (№17), цистерна (№18), цистерна (№ 19), цистерна (№ 20), цистерна (№ 21), цистерна (№22), цистерна (№23), цистерна (№24), цистерна (№25), цистерна (№26), цистерна (№27), цистерна (№28), цистерна для бензину (№29), цистерна для бензину (№30), цистерна для бензину (№31), цистерна для бензину (№32), цистерна для бензину (№33), цистерна для бензину (№34), димова труба котельної (№35), естакада (№36), пожежне водоймище (п. вод), мощення (І), мощення (II), підпорна стінка (№38), автодорога на ст. Баловка, зовнішній автопроїзд, зовнішня під'їзна дорога, площадка для очікування автотранспорту, будівля вагонних ваг, телефонна станція АТСК 50, артсвердловина, газопровід, газопровід до АБК і підс, ел-ра, госп. фекальна каналізація, кабельна АЕП, пожежний водопровід стобчик ДВЦ (заправка).
Відповідно до п. 1.3. договору, право господарського відання на майновий комплекс зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.05.16 за № 14799536. Реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна - 938425312214.
Пунктами 1.5. та 1.6. договору визначено, що стан майна на момент укладення даного договору: потребує поточного і капітального ремонту. Склад та стан майна визначається в ОСОБА_4 приймання-передачі майна (Додаток № 1 до даного договору). Вартість майна згідно із Звітом про оцінку вартості майна № 0142/16 станом на 11 травня 2016 р. становить 2 598 090,05 грн. без урахування ПДВ.
За умовами п.2.1. договору, орендар вступає у строкове платне користування майном з дати підписання сторонами ОСОБА_4 приймання-передачі Майна.
Згідно із п. 6.1. договору, даний договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами (уповноваженими представниками) та нотаріального посвідчення.
Строк оренди майна складає 49 років (п. 6.2. договору). Строк оренди майна починається з дати підписання ОСОБА_4 приймання-передачі та спливає в останній день строку оренди, зазначеного у п. 6.2. даного договору (п. 6.3. договору).
Факт передачі Орендодавцем Орендарю майна визначеного п. 1.2 договору оренди підтверджується актом приймання-передачі майна від 09.06.16, який є Додатком № 1 до договору оренди від 09.06.16 (т.1, а.с. 36-41). Згідно із пунктом В зазначеного акту приймання-передачі, стан майна на момент передання - потребує капітального ремонту .
Листом від 01.02.17 вих. № 0102/1 (т. 2, а.с. 1) позивач задля приведення об'єкту оренди, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, с. Партизанське, вул. Заводська, 18, у стан придатний для використання за цільовим призначенням звернувся до відповідача із проханням надати погодження на здійснення ремонтно-будівельних робіт (капітального ремонту) та робіт з оснащення елементами виробничої потужності відповідно до кошторису на виконання зазначених робіт, що додається.
У відповідь на зазначений вище лист відповідачем у листі б/н та б/д (т. 2, а. с. 2) надано згоду на здійснення позивачем робіт з капітального ремонту та переоснащення об'єкту оренди, що розташований за адресою: Дніпропетровська область, Дніпропетровський район, с. Партизанське, вул. Заводська, 18. Крім того, відповідач у своєму листі зазначив, що погоджує кошторис на виконання робіт з капітального ремонту.
Листом від 15.02.17 вих. № 1502 (т. 5, а. с. 76) позивач звернувся до відповідача із проханням надати погодження на виконання ремонтно-будівельних робіт (капітального ремонту) та робіт з технічного переоснащення виробничих потужностей, у т.ч. монтаж самотічного обладнання, на об'єкті оренди за адресою: Дніпропетровська область, с. Партизанське, вул. Заводська, 18, у зв'язку із здійсненням виду робіт, які не були узгоджені кошторисною документацією від 01.02.17, шляхом погодження проектно-кошторисної документації ремонтно-будівельних робіт на об'єкті оренди Склад силосного типу ЛІТ Р-2 , за адресою: Дніпропетровська область, с. Партизанське, вул. Заводська, 18, яку додано до листа.
Листом б/н, б/д (т. 5, а. с. 77) відповідач розглянувши лист позивача від 15.02.17 № 1502 повідомив останнього про надання згоди на виконання ремонтно-будівельних робіт (капітального ремонту ) та робіт з технічного переоснащення виробничих потужностей, у т.ч. монтаж самотічного обладнання, на об'єкті оренди за адресою: Дніпропетровська область, с. Партизанське, вул. Заводська, 18 (Склад силосного типу ЛІТ Р-2) та про погодження наданої позивачем проектно-кошторисної документації.
Із матеріалів справи вбачається, що Орендодавцем (відповідачем) в особі директора ДП ДАК «Хліб України» Запорізький ТД» ОСОБА_5 затверджено:
- 01.02.17 Загальновиробничі витрати на ремонтно-будівельні роботи Склад силосного типу Літ Р2-8 за адресою: вул. Заводська, 18, с. Партизанське, Дніпропетровський р-н, Дніпропетровська обл. на суму 795 779 грн. (т. 5, а. с. 78);
- 01.02.17 Загальновиробничі витрати на ремонтно-будівельні роботи виробничих потужностей на об'єкті Склад силосного типу Літ Р-2-8 розташований в с. Партизанське Дніпропетровської обл., вул. Заводська, 18. Монтаж обладнання на суму 231 145 грн. (т. 5, а. с. 79);
- 01.02.17 Підсумкову відомість ресурсів Ремонт об'єкту Склад силосного типу Літ Р2-8 за адресою: вул. Заводська, 18, с. Партизанське, Дніпропетровський р-н, Дніпропетровська обл. (т. 5, а. с. 80-89);
- 01.02.17 Договірну ціну на ремонт об'єкту Склад силосного типу Літ Р2-8 за адресою вул. Заводська, 18, с. Партизанське, Дніпропетровський р-н, Дніпропетровська обл. яке здійснюється у 2017 р. на суму 7 846 797,60 грн. з ПДВ (т. 5, а. с. 90-91);
- 01.02.17 Локальний кошторис № 2-1-1 Ремонтні роботи виробничих потужностей об'єкту Склад силосного типу Літ Р2-8 за адресою вул. Заводська, 18, с. Партизанське, Дніпропетровський р-н, Дніпропетровська обл. на загальну суму 5 580 042 грн. (т.5, а. с. 92-99);
- 01.02.17 Договірну ціну на ремонт виробничих потужностей на об'єкті Склад силосного типу Літ Р-2-8 за адресою: вул. Заводська, 18, с. Партизанське Дніпропетровської області. Монтаж обладнання загальною вартістю 6 803 197,20 грн. з ПДВ (т. 5, а. с. 108-109);
- 01.02.17 Локальний кошторис на ремонтно-будівельні роботи № 2-1-1 по об'єкту Склад силосного типу Літ Р2-8 за адресою: вул. Заводська, 18, с. Партизанське, Дніпропетровський р-н, Дніпропетровська обл. на загальну суму 6 172 446 грн. (т. 5, а. с. 110-128);
- 01.02.17 Підсумкову відомість ресурсів Ремонт виробничих потужностей на об'єкті Склад силосного типу Літ Р-2-8 розташований у с. Партизанське Дніпропетровської області, вул. Заводська, 18. Монтаж обладнання (т.5, а. с. 129-134);
- Договірну ціну на ремонтно-відновлювальні роботи та технічне переоснащення виробничих потужностей на об'єкті Склад силосного типу Літ Р-2 розташований в с. Партизанське Дніпропетровської області вул. Заводська, 18 складену в цінах станом на 10.02.17 загальною вартістю 1 257 354 грн. з ПДВ (т. 5, а. с. 135-136);
- Договірну ціну на ремонтно-відновлювальні роботи та технічне переоснащення виробничих потужностей на об'єкті Склад силосного типу Літ Р-2 розташований в с. Партизанське Дніпропетровської області вул. Заводська, 18. Монтаж самопливного обладнання складену в цінах станом на 10.02.17 загальною вартістю 812 918,40 грн . з ПДВ;
- Локальний кошторис № 2-1-1 на ремонтно-відновлювальні роботи та технічне переоснащення виробничих потужностей на об'єкті Склад силосного типу Літ Р2-2 розташованому у с. Партизанське Дніпропетровської області вул. Заводська, 18. Монтаж самопливного обладнання складений в цінах станом на 10.02.17 на загальну суму 650 566 грн. (т. 5, а. с. 139-143);
- Підсумкову відомість ресурсів Ремонтно-відновлювальні роботи та технічне переобладнання виробничих потужностей на об'єкті Склад силосного типу Літ Р2-2 розташоване у с. Партизанське Дніпропетровської області вул. Заводська, 18. Монтаж самопливного обладнання (т. 5, а. с. 144-147);
- Загальновиробничі витрати на Ремонтно-відновлювальні роботи та технічне переоснащення виробничих потужностей на об'єкті Склад силосного типу Літ Р-2 розташованому в с. Партизанське Дніпропетровської області вул. Заводська, 18. Монтаж самопливного обладнання на загальну суму 59 718 грн. (т. 5, а. с. 148);
- Підсумкова відомість ресурсів Ремонтно-відновлювальні роботи та технічне переоснащення виробничих потужностей на об'єкті Склад силосного типу Літ Р-2 розташованому в с. Партизанське Дніпропетровської області вул. Заводська, 18 (т. 5, а. с. 154-161);
- Загальновиробничі витрати на Ремонтно-відновлювальні роботи та технічне переоснащення виробничих потужностей на об'єкті Склад силосного типу Літ Р-2 розташованому в с. Партизанське Дніпропетровської області вул. Заводська, 18 на загальну суму 93 604 грн. (т. 5, а. с. 162);
- Локальний кошторис № 2-1-1 на ремонтно-відновлювальні роботи та технічне переоснащення виробничих потужностей на об'єкті Склад силосного типу Літ Р-2 розташованому в с. Партизанське Дніпропетровської області вул. Заводська, 18 складений в цінах станом на 10.02.17 на загальну суму 1 000 980 грн. (т. 5, а. с. 163-171).
В подальшому, позивачем для виконання ремонтно-будівельних робіт (капітального ремонту) та робіт з технічного переоснащення виробничих потужностей на об'єкті оренди за адресою: Дніпропетровська область, с. Партизанське, вул. Заводська, 18, укладено з іншими суб'єктами господарювання низку договорів у письмовій формі, а саме:
1) 20.02.17 між ТОВ Компанія Прогрес-Агро (замовник) та ТОВ Технокомплект-Дніпро (підрядник) укладено договір підряду № 200217 (із додатковими угодами № 1 від 06.04.17 та № 2 від 01.08.17) на виконання робіт: Роботи з реконструкції та технічного переоснащення об'єкта Склад силосного типу Літ Р2 за адресою: вул. Заводська, б.18, с. Партизанське, Дніпропетровський р-н, Дніпропетровська обл. Виконання роботи з Монтажу металевих конусів за договірною ціною 382 760,40 грн. На підтвердження виконання робіт за вказаним договором підрядником та їх прийняття та оплату замовником надано: довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за листопад 2017 р. на суму 77,76000 тис. грн. з ПДВ; акт № 1 приймання виконаних будівельних робіт за липень 2017 р. на суму 36 000 грн. з ПДВ; акт приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2017 р. на суму 77 760 грн. з ПДВ; платіжні доручення від 28.08.17 № 269 на суму 38 880 грн., від 12.05.17 № 142 на суму 18 000 грн., від 09.11.17 № 347 на суму 38 880 грн., від 11.07.17 № 217 на суму 18 000 грн. (т. 5, а. с. 176-198, т. 6, а. с. 1-11) ;
2) 22.02.17 між ТОВ Компанія Прогрес-Агро (замовник) та ТОВ БК Будсистема (підрядник) укладено договір підряду № 22/02-1 на виконання робіт: Ремонт зовнішньої поверхні силосних шахт (ячейки СБО3.1-1) Склад силосного типу ЛітР2 за адресою: вул. Заводська, б.18, с. Партизанське, Дніпровський р-н, Дніпропетровська обл. за договірною ціною 94 704,00 грн. На підтвердження виконання робіт за вказаним договором підрядником та їх прийняття та оплату замовником надано: довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за липень 2017 р. на суму 94,70400 тис. грн. з ПДВ; акт приймання виконаних будівельних робіт за липень 2017 р. на суму 94 704 грн. з ПДВ; платіжні доручення від 18.04.17 № 119 на суму 36 425,40 грн., від 23.06.17 № 193 на суму 36 425,40 грн. від 27.07.17 № 238 на суму 21 853,20 грн. (т. 2, а. с. 111-131);
3) 02.03.17 між ТОВ Компанія Прогрес-Агро (замовник) та ПАТ Дніпрополімермаш (виконавець) укладено договір про надання послуг № 19 відповідно до умов якого виконавець взяв на себе зобов'язання по виготовленню металоконструкцій бункерів на своєму обладнанні з давальницької сировини за цінами, зазначеними в протоколах узгодження договірної ціни (договірна ціна 493 381,15 грн. з ПДВ згідно Протоколу узгодження договірної ціни від 02.03.17), а замовник зобов'язався оплатити виконавцю вартість робіт по виготовленню деталей по специфікаціям із давальницької сировини. На підтвердження виконання робіт за вказаним договором виконавцем та їх прийняття та оплату замовником надано: акти прийому-передачі виконаних робіт від 17.05.17 № 1702 на суму 20 557,55 грн. з ПДВ, від 17.05.17 № 1701 на суму 20 557,55 грн. з ПДВ, від 25.05.17 № 2504 на суму 54 820,13 грн. з ПДВ, від 26.05.17 № 2601 на суму 27 410,06 грн. з ПДВ, від 06.06.17 № 0802 на суму 54 820,13 грн. з ПДВ, від 09.06.17 № 0902 на суму 54 820,13 грн. з ПДВ, від 14.06.17 № 1401 на суму 54 820,13 грн. з ПДВ, від 20.06.17 № 2002 на суму 27 410,06 грн. з ПДВ, від 20.06.17 № 2001 на суму 27 410,06 грн. з ПДВ, від 23.06.17 № 2303 на суму 54 820,13 грн. з ПДВ, від 29.06.17 № 2901 на суму 54 820,13 грн. з ПДВ, від 30.06.17 № 3012 на суму 41 115,10 грн. з ПДВ; платіжними дорученнями від 19.06.17 № 188 на суму 41 115,10 грн., від 07.07.17 № 209 на суму 4 820,13 грн., від 05.07.17 № 205 на суму 50 000,00 грн., від 11.07.17 № 213 на суму 54 820,13 грн., від 11.07.17 № 218 на суму 82 230,19 грн., від 18.07.17 № 225 на суму 27 410,06 грн., від 21.07.17 № 231 на суму 54 820,13 грн., від 21.07.17 № 232 на суму 27 410,06 грн., від 31.07.17 № 245 на суму 54 820,13 грн., від 31.07.17 № 246 на суму 41 115,10 грн. та від 11.08.17 № 255 на суму 54 820,13 грн. (т. 2, а. с. 132-162);
4) 03.03.17 між ТОВ Компанія Прогрес-Агро (замовник) та ТОВ Дніпробудінжиніринг (підрядник) укладено договір підряду № 434 на виконання робіт: Ремонтні роботи на об'єкті Склад силосного типу Літ Р2 за адресою: вул. Заводська, б.18, с. Партизанське, Дніпропетровський р-н, Дніпропетровська обл., з вирізки 432 пересипних вікон за договірною ціною 357 138,05 грн. На підтвердження виконання робіт за вказаним договором підрядником та їх прийняття та оплату замовником надано: довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за 2017 р. на суму 357,13805 тис. грн. з ПДВ; акт приймання виконаних будівельних робіт за 2017 р. на суму 357 138,05 грн. з ПДВ; платіжні доручення від 30.06.17 № 202 на суму 178 569,02 грн. та від 14.03.17 № 72 на суму 178 569,03 грн. (т. 2, а. с. 90-110);
5) 06.03.17 між ТОВ Компанія Прогрес-Агро (замовник) та ТОВ БК Будсистема (підрядник) укладено договір підряду № 06/03-01 на виконання робіт: Ремонт внутрішньої поверхні силосних шахт Склад силосного типу Літ Р2 за адресою: вул. Заводська, б.18, с. Партизанське, Дніпровський р-н, Дніпропетровська обл. за договірною ціною 92 176,80 грн. На підтвердження виконання робіт за вказаним договором підрядником та їх прийняття та оплату замовником надано: довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за липень 2017 р. на суму 92,17680 тис. грн. з ПДВ; акт приймання виконаних будівельних робіт за липень 2017 р. на суму 92 176,80 грн. з ПДВ; платіжні доручення від 27.07.17 № 239 на суму 21 272,40 грн., від 23.06.17 № 194 на суму 35 452,20 грн. (з урахування листа від 26.06.17 вих. № 260601 щодо призначення платежу) та від 18.04.17 № 118 на суму 35 452,20 грн. (т. 2, а. с. 68-89);
6) 14.03.17 між ТОВ Компанія Прогрес-Агро (замовник) та ТОВ Технокомплект-Дніпро (підрядник) укладено договір підряду № 140317 на виконання робіт: Роботи з реконструкції та технічного переоснащення об'єкта Склад силосного типу Літ Р2 за адресою: вул. Заводська, б.18, с. Партизанське, Дніпропетровський р-н, Дніпропетровська обл. Виконання роботи Монтаж балок і межколонних зв'язків за договірною ціною (в редакції додаткової угоди № 1 від 06.04.17) в розмірі 278 049,60 грн. з ПДВ. На підтвердження виконання робіт за вказаним договором підрядником та їх прийняття та оплату замовником надано: довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за травень 2017 р. на суму 249,99960 тис. грн. з ПДВ та за листопад 2017 р. на суму 28,05000 тис. грн. з ПДВ; акт № 1 приймання виконаних будівельних робіт за травень 2017 р. на суму 249 999,60 грн. з ПДВ; акт приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2017 р. на суму 28 050,00 грн. з ПДВ; платіжні доручення від 15.03.17 № 76 на суму 124 999,80 грн., від 31.05.17 № 164 на суму 81 000 грн., від 12.06.17 № 180 на суму 43 999,80 грн., від 14.04.17 № 116 на суму 14 025 грн. та від 28.11.17 № 364 на суму 14 025 грн. (т. 2, а. с. 40-67, т. 6, а. с. 18-28);
7) 20.04.17 між ТОВ Компанія Прогрес-Агро (Замовник) та ТОВ Завод елеваторного обладнання (Підрядник) укладено контракт № 137-3073-6, відповідно до якого підрядник зобов'язався за замовленням Замовника, на підставі погодженого/затвердженого сторонами технічного завдання, виготовити і передати замовнику обладнання загальною вартістю 4 845 980,00 грн., з якого: норія ZEO-BES-250 46,35м/S/ОЦ, 1 од., вартістю 1 538 772,00 грн. з ПДВ, гарантія - 18 міс., код УКТ ЗЕД - 8428; конвеєр стрічковий реверсивний ZEO-BС-250 37,5м/S/ОЦ, 2 од., загальною вартістю 1 351 672,00 грн. з ПДВ, гарантія - 18 міс., код УКТ ЗЕД - 8428; конвеєр скребковий ZEO-DС-250 34,3м/S/ОЦ, 2 од., загальною вартістю 1 526 230,00 грн. з ПДВ, гарантія - 18 міс., код УКТ ЗЕД - 8428; засувка роликова автоматична ZEO-RPA-400 S/ОЦ, 24 од., загальною вартістю 260256,00 грн. з ПДВ, гарантія - 12 міс., код УКТ ЗЕД - 8481; клапан перекидний ковшовий односторонній автоматичний ZEO-AVOP-400х45 S/ОЦ, 15 од., загальною вартістю 169 050,00 грн. з ПДВ, гарантія - 12 міс., код УКТ ЗЕД - 8481, а замовник зобов'язався прийняти та оплатити виготовлене підрядником обладнання. На підтвердження виконання робіт за вказаним договором підрядником та їх прийняття та оплату замовником надано: видаткові накладні від 11.08.17 № РН-0001014 на суму 1 526 230,00 грн. з ПДВ, від 08.09.17 № РН-0001088 на суму 1 351 672 грн. з ПДВ, від 10.08.17 № РН-0001010 на суму 169 050 грн. з ПДВ та від 21.07.17 № РН-0000955 на суму 1 799 028 грн. з ПДВ; платіжні доручення від 04.10.17 № 313 на суму 484 598 грн., від 30.08.17 № 273 на суму 969 196 грн., від 26.04.17 № 128 на суму 2 422 990 грн. та від 12.09.17 № 287 на суму 969 196 грн. (т. 2, а.с. 163-176);
8) 28.04.17 між ТОВ Компанія Прогрес-Агро (замовник) та ТОВ Будімпекс-Дніпро (підрядник) укладено договір підряду № 280417 (з додатками №№1-2) на виконання робіт: Ремонт об'єкта Склад силосного типу Літ Р2 за адресою: вул. Заводська, б.18, с. Партизанське, Дніпропетровський р-н, Дніпропетровська обл. Монтаж рами посилення віконних блоків за договірною ціною 80 836,16 грн. На підтвердження виконання робіт за вказаним договором підрядником та їх прийняття та оплату замовником надано: акт № 1 виконаних ремонтно-будівельних робіт на суму 80 836,16 грн. з ПДВ; платіжні доручення від 18.07.17 № 226 на суму 40 418,08 грн. та від 04.05.17 № 131 на суму 40 418,08 грн. (т. 2, а. с. 9-17);
9) 15.05.17 між ТОВ Компанія Прогрес-Агро (замовник) та ТОВ Дніпробудінжиніринг (підрядник) укладено договір підряду № 434-02 на виконання робіт: Ремонтні роботи на об'єкті Склад силосного типу Літ Р2 за адресою: вул. Заводська, б.18, с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська обл., з вирізки 48 пересипних вікон за договірною ціною в розмірі 40 613,76 грн. На підтвердження виконання робіт за вказаним договором підрядником та їх прийняття та оплату замовником надано: довідку про вартість виконаних будівельних робіт за 2017 рік на суму 40,61376 тис. грн. з ПДВ; акт № 1 прийому виконаних будівельних робіт за 2017 рік на суму 40 613,76 грн.; платіжне доручення від 07.07.17 № 211 на суму 40 613,76 грн. (т. 2, а.с. 18-39);
10) 12.07.17 між ТОВ Компанія Прогрес-Агро (замовник) та ТОВ Технокомплект-Дніпро (підрядник) укладено договір підряду № 120717 на виконання робіт з виготовлення та монтажу заглушок пересипних вікон за адресою: вул. Заводська, б.18, с. Партизанське, Дніпропетровський р-н, Дніпропетровська обл. за договірною ціною (в редакції додаткової угоди № 1 від 20.07.17) в розмірі 26 700 грн. з ПДВ. На підтвердження виконання робіт за вказаним договором підрядником та їх прийняття та оплату замовником надано: довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за листопад 2017 р. на суму 20,10000 тис. грн. з ПДВ та за жовтень 2017 р. на суму 6,60000 тис. грн. з ПДВ; акт приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2017 р. на суму 20 100 грн. з ПДВ; акт приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2017 р. на суму 6 600 грн. з ПДВ; платіжні доручення від 17.07.17 № 222 на суму 10 050 грн., від 09.11.17 № 345 на суму 10 050 грн., від 09.11.17 № 346 на суму 6 600 грн. (т. 6, а.с. 29-63);
11) 23.08.17 між ТОВ Компанія Прогрес-Агро (замовник) та ТОВ БК Будсистема (підрядник) укладено договір підряду № 23/08-1 на виконання робіт: Ремонт грат і кришок люків Склад силосного типу Літ Р2 за адресою: вул. Заводська, б.18, с. Партизанське, Дніпровський р-н, Дніпропетровська обл. за договірною ціною 58 000 грн. з ПДВ. На підтвердження виконання робіт за вказаним договором підрядником та їх прийняття та оплату замовником надано: довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за жовтень 2017 р. на суму 58,00000 тис. грн. з ПДВ та акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2017 р. на суму 58 000 грн. з ПДВ; платіжні доручення від 28.08.17 № 270 на суму 29 000 грн. та від 26.10.17 № 331 на суму 29 000 грн. (т.6, а. с. 73-90);
12) 15.09.17 між ТОВ Компанія Прогрес-Агро (замовник) та ТОВ Фірма НИКС-М (підрядник) укладено договір підряду № 312 на виконання роботи з Виготовлення та встановлення віконних блоків на Складі силосного типу Літ Р2 за адресою: вул. Заводська, б.18, с. Партизанське, Дніпровський р-н, Дніпропетровська обл. за договірною ціною в розмірі 496 625,40 грн. з ПДВ. На підтвердження виконання робіт за вказаним договором підрядником та їх прийняття та оплату замовником надано: видаткову накладну від 17.11.17 № РН-0003788 на суму 430 365,40 грн ., акт здачі-прийняття робіт з монтажу металопластикових виробів № ОУ-0000154 від 17.11.17 на суму 66 260 грн. з ПДВ; платіжні доручення від 20.09.17 № 297 на суму 311 285,78 грн., від 20.12.17 № 399 на суму 148 987,90 грн. та від 12.12.17 № 386 на суму 36 351,72 грн.(т.6, а.с. 64- 72);
13) 28.09.17 між ТОВ Компанія Прогрес-Агро (замовник) та ДП ДБСМУ № 2 ПАТ Млинмонтаж (підрядник) укладено договір підряду № 28/09 на виконання робіт з виготовлення розкосів, майданчиків, хомутів для фіксації самонесучої норії за договірною ціною 58 978,97 грн. На підтвердження виконання робіт за вказаним договором підрядником та їх прийняття та оплату замовником надано: довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2017 р. на суму 58,97897 тис. грн. з ПДВ та акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2017 р. на суму 58 978,97 грн. з ПДВ; платіжні доручення від 04.10.17 № 312 на суму 29 489 грн. та від 15.12.17 № 395 на суму 29 489,49 грн. (т. 6, а. с. 91-104).
Також, з наявних у матеріалах цієї справи копій накладних (видаткових накладних, накладних на відпуск товарно-матеріальних цінностей) на одержання матеріальних цінностей та платіжних доручень на їх оплату вбачається, що позивачем у інших суб'єктів господарювання (постачальників) протягом 2017 року були придбані товари (будівельні матеріали).
Судом встановлено, що по закінченню позивачем проведення ремонтно-будівельних робіт та робіт з оснащення об'єкту оренди елементами виробничої потужності керівниками (уповноваженими особами) позивача та відповідача у цій справі підписано та засвідчено печатками кожної із сторін:
- сводний акт виконаних робіт від 23.10.17 № 1 на загальну суму 9 725 136,87 грн. (т. 3, а.с. 178-181);
- сводний акт виконаних робіт від 20.12.17 № 2 на загальну суму 1 286 844,80 грн. (т. 6, а.с. 108-109).
Крім того, до матеріалів справи надано двосторонні ОСОБА_4 обстеження нерухомого майна від 23.10.17 та від 20.12.17, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпропетровський р-н, с. Партизанське, вул. Заводська, 18, із змісту яких вбачається, що:
- загальна вартість виконаних ремонтно-будівельних робіт, обладнання та використання матеріалів склала 9 725 136,87 грн.; роботи здійснено відповідно до кошторису на виконання відповідних робіт затвердженого директором ДП ДАК Хліб України Запорізький ТД ОСОБА_2 Стан об'єкту оренди придатний для використання за цільовим призначенням. Акт підписано директором відповідача ОСОБА_2 та засвідчено печатками позивача та відповідача. При цьому, підпис директора ТОВ Компанія Прогрес-Агро ОСОБА_4 в ОСОБА_4 обстеження нерухомого майна від 23.10.17 відсутній (т. 3, а. с. 184-185);
- загальна вартість виконаних ремонтно-будівельних робіт, обладнання та використання матеріалів склала 1 286 844,80 грн. Роботи здійснено відповідно до кошторисної документації на виконання відповідних робіт затвердженої директором ДП ДАК Хліб України Запорізький ТД ОСОБА_2 10.02.17. Об'єкт оренди знаходиться в задовільному стані придатному для експлуатації та використанню за цільовим призначенням. Акт підписано керівниками та засвідчено печатками з обох сторін (ОСОБА_4 від 20.12.17, т. 6, а. с. 110-111).
27.10.17 позивач звернувся до відповідача з вимогою від 27.10.17 вих. № 2710/1 (т. 2, а. с. 3-7) про відшкодування витрат в сумі 9 725 136,87 грн. на здійснення будівельно-ремонтних робіт, обладнання та використаних матеріалів на об'єкті оренди, що розташований за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпропетровський р-н, с. Партизанське, вул. Заводська, 18.
У відповідь на вимогу позивача від 27.10.17 № 2710/1 директор відповідача ОСОБА_2 у листі (т. 2, а. с. 8) було вказано, що ДП ДАК Хліб України Запорізький ТД не заперечується здійснення позивачем робіт з капітального ремонту та переоснащення об'єкту оренди на суму 9 725 136,87 грн. Однак, ДП ДАК Хліб України Запорізький ТД не в змозі сплати вказану суму через скрутне фінансове становище.
20.12.17 позивач звернувся до відповідача з вимогою від 20.12.17 вих. № 2012 про відшкодування вартості понесених позивачем витрат на здійснення робіт з капітального ремонту, переозброєння об'єктів виробничої потужності та використаних матеріалів у розмірі 1 286 844,80 грн. (т. 5, а. с. 172-175). Факт отримання вказаної вимоги не заперечувався відповідачем в особі керівника, яка приймала участь в ході розгляду цієї справи в суді.
Відповідач відповіді на вимогу позивача від 20.12.17 вих. № 2012 не надав, витрати на здійснення робіт з капітального ремонту та переоснащення об'єкту оренди в загальній сумі 11 011 981,67 грн. позивачу не перерахував, що стало підставою для звернення до суду із даним позовом.
Предметом судового розгляду по даній справі є позовна вимога орендаря (позивача) про стягнення з орендодавця (відповідача) суми витрат понесених ТОВ Компанія Прогрес-агро на проведення капітального ремонту орендованого майна та робіт з поліпшення експлуатаційних показників шляхом оснащення об'єкту оренди елементами виробничої потужності у загальному розмірі 11 011 981,67 грн.
Розглядаючи спір по справі по суті спору суд виходив з того , що укладений між сторонами правочин за своїм змістом та правовою природою є договором найму (оренди), який підпадає під правове регулювання глави 58 ЦК України та глави 30 ГК України.
Статтею 283 ГК України визначено, що за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності (ч.1). У користування за договором оренди передається індивідуально визначене майно виробничо-технічного призначення (або цілісний майновий комплекс), що не втрачає у процесі використання своєї споживчої якості (неспоживна річ) (ч. 2). До відносин оренди застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом (ч. 6 ст. 283 ГК України).
Згідно із ст. 759 ЦК України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).
Предметом договору найму може бути річ, яка визначена індивідуальними ознаками і яка зберігає свій первісний вигляд при неодноразовому використанні (неспоживна річ) (п. 1 ст. 760 ЦК України).
У відповідності із ст. 761 ЦК України, право передання майна у найм має власник речі або особа, якій належать майнові права. Наймодавцем може бути також особа, уповноважена на укладення договору найму.
Згідно з Інформаційною довідкою від 15.06.16 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчудження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна № 61505780 (т. 5, а. с. 26-33), власником об'єкту нерухомого майна за реєстраційним № 938425312214 - майновий комплекс, розташований за адресою: Дніпропетрвоська обл., Дніпропетровський р-н, с. Партизанське, вул. Леніна, буд. 18 є: Державна акціонерна компанія Хліб України , форма власності колективна, розмір частки - 40/100. Крім того, в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно наявний запис № 14799536 про державну реєстрацію 25.05.16 за ДП ДАК Хліб України Запорізький ТД права господарського відання. А саме, за ДП ДАК Хліб України Запорізький ТД на праві повного господарського відання закріплено майно, що розташоване за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпропетровський р-н, с. Партизанське, вул. Леніна, буд. 18, а саме: адміністративний корпус (літ. А-1), підсобно-допоміжний корпус, прибудова (літ. Д), споруда ЦО (літ. Е), підсобне приміщення (літ. Ж1), овочесховище (літ. Ж2), будівля РУ (літ. З), КППІ (літ. ЛІ), КППЗ (літ. Л2), будівля автомобільних вагів, навіси (літ. МІ, МІІ), депо тепловозу (літ. Н), мазутосховище, прибудова (літ. О, О1), склад готової продукції, навіси (літ. Р, РІ, РІІ, РІІІ), виробничий корпус, з'єднувальна галерея (літ. РІ, рІ), склад силосного типу, навіс, з'єднувальні галереї (літ. Р2, Р21, р2, р3, р4, р5), підлоговий склад для сировини, прибудова (літ. РЗ, рЗІ, РЗІ, РЗІІ), будівля котельної (літ. Т), корпус побутових приміщень, прибудови (літ. У, У1), приймання зерна з автотранспорту (літ. Ф), будівля підсобного корпусу (літ. X), навіс для зберігання сировини (літ. Ц), стрілочна будка (літ. Ч), станція перекачування госп. фекальних стоків (літ. И), станція перекачування конденсату (літ. И1), цех предсумішів (літ. Ю), уборна на 2 місця (літ. Я), огорожа (№ 1, 2, 4, 5, 7-11), огорожа (№ 3, 6), бункер для пилу (№12), бункер для пилу (№13), бункер для пилу (№14), бункер для пилу (№15), бункер для пилу (№16), бункер для пилу (№17), цистерна (№18), цистерна (№ 19), цистерна (№ 20), цистерна (№ 21), цистерна (№22), цистерна (№23), цистерна (№24), цистерна (№25), цистерна (№26), цистерна (№27), цистерна (№28), цистерна для бензину (№29), цистерна для бензину (№30), цистерна для бензину (№31), цистерна для бензину (№32), цистерна для бензину (№33), цистерна для бензину (№34), димова труба котельної (№35), естакада (№36), пожежне водоймище (п. вод), мощення (І), мощення (II), підпорна стінка (№38), автодорога на ст. Баловка, зовнішній автопроїзд, зовнішня під'їзна дорога, площадка для очікування автотранспорту, будівля вагонних ваг, телефонна станція АТСК 50, артсвердловина, газопровід, газопровід до АБК і підс, ел-ра, госп. фекальна каналізація, кабельна АЕП, пожежний водопровід стобчик ДВЦ (заправка).
Пунктом 4.3 Статуту ДП ДАК Хліб України Запорізький ТД (т. 5. а. с. 5-15) визначено, що майно підприємства передане Компанією (ДАК Хліб України ) належить йому на праві повного господарського відання. Підприємство володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним Компанією, з обмеженням правомочності розпорядження щодо даного майна. Розпорядження майном здійснюється лише за згодою Компанії.
Поняття права господарського відання визначено ст. 136 ГК України, згідно з якою право господарського відання є речовим правом суб'єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.
Наявний в матеріалах справи лист (том 3, а. с. 182-183) від 07.06.16 № 1-6-558/2-9/428 свідчить, що головою правління ДАК Хліб України ОСОБА_6 у відповідь на лист директора ДП ДАК Хліб України Запорізький ТД щодо оренди майна, яке знаходиться за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпропетровський р-н, с. Партизанське, вул. Леніна, 18, надано згоду на укладення договору оренди частини майна (без права викупу), що перебуває в господарському віданні ДП ДАК Хліб України Запорізький ТД як тимчасовий захід щодо стабілізації фінансового становища підприємства.
Вказана обставина не заперечувалась та не ставилась під сумнів представниками сторін під час розгляду цієї справи по суті спору.
З огляду на викладене вище та виходячи із приписів ст. 174 ГК України, а також ст. 11 ЦК України суд дійшов висновку, що укладений між сторонами договір оренди від 09.06.16 є підставою для виникнення у його сторін прав та обов'язків, визначених ним.
Станом на час вирішення справи № 908/2440/17 по суті спору договір оренди від 09.06.16, наведений вище у тексті цього рішення є чинним. Доказів зворотнього представниками сторін суду не надано.
Як унормовано ч. 1 ст. 627 ЦК України, відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно до ст. 629 ЦК України, договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Згідно з приписами ч.1 ст. 526 ЦК України, зобов'язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 ЦК України).
Як вже зазначалось вище у тексті даного рішення, спір між сторонами виник з приводу безпідставного, на думку позивача, ухилення відповідача від відшкодування понесених ТОВ Компанія Прогрес-агро витрат у розмірі 11 011 981,67 грн. на проведення капітального ремонту орендованого майна та робіт з технічного переоснащення виробничих потужностей.
Вбачається, що вартість витрат, яку просить стягнути позивач з відповідача, за своєю суттю є розміром витрат орендаря на проведення ремонтно-будівельних робіт на об'єкті оренди та робіт з оснащення об'єкту оренди елементами виробничої потужності, які наведені у сводних актах виконаних робіт від 23.10.17 № 1 та від 20.12.17 № 2 належним чином засвідчені копії яких знаходяться в матеріалах цієї господарської справи.
Пунктом 3 ст. 773 ЦК України унормовано, що наймач (орендар) має право змінювати стан речі, переданої йому у найм (оренду), лише за згодою наймодавця (орендодавця).
Відповідно до ч. 2 ст.776 ЦК України, капітальний ремонт речі, переданої у найм, провадиться наймодавцем за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом. Якщо наймодавець не провів капітального ремонту речі, що перешкоджає її використанню відповідно до призначення та умов договору, наймач має право: відремонтувати річ, зарахувавши вартість ремонту в рахунок плати за користування річчю, або вимагати відшкодування вартості ремонту; вимагати розірвання договору та відшкодування збитків.
Згідно із положеннями ст. 778 ЦК України, наймач може поліпшити річ, яка є предметом договору найму, лише за згодою наймодавця (ч.1). Якщо поліпшення речі зроблено за згодою наймодавця, наймач має право на відшкодування вартості необхідних витрат або на зарахування їх вартості в рахунок плати за користування річчю (ч. 3). Якщо наймач без згоди наймодавця зробив поліпшення, які не можна відокремити без шкоди для речі, він не має права на відшкодування їх вартості (ч.5).
Пунктом 1.5 договору оренди сторонами визначено, що стан майна на момент укладення договору потребує поточного і капітального ремонту.
За умовами п. 5.1 договору оренди, Орендар може здійснювати поліпшення орендованого майна за погодженням з Орендодавцем шляхом надання останньому кошторису на виконання відповідних робіт з супровідним листом.
Згідно із п. 5.2 договору оренди, Орендар має право на відшкодування вартості проведених поліпшень орендованого ним майна, які не можна відокремити, за відповідною вимогою до Орендодавця з наданням всіх підтверджуючих документів. Усі віддільні поліпшення, зроблені Орендарем, переходять у власність Орендаря.
У п. 5.5 договору оренди закріплено, що капітальний ремонт майна здійснюється Орендарем з подальшим обов'язковим відшкодуванням понесених ним витрат за здійснення капітального ремонту стороною Орендодавця на підставі відповідної вимоги орендаря та при умові надання документального підтвердження понесених витрат на здійснення капітального ремонту майна.
Судом прийнято до уваги, що положення ст. 776 ЦК України та ст. 778 ЦК України регулюють різні за своєю правовою природою відносини, а саме: ст. 776 ЦК України регулює питання здійснення капітального ремонту речі, переданої у найм, що є необхідним для експлуатації такої речі за призначенням, а положення ст. 778 ЦК України стосуються поліпшення речі, яка є предметом договору найму, тобто проведення певних її змін, завдяки яким покращується її стан, корисність, комфортабельність, зовнішній вигляд тощо у порівнянні з тим станом, в якому річ знаходилася до передачі наймачеві.
Зі змісту зазначених норм та умов договору оренди від 09.06.16 у цій справі вбачається, що орендар має право на відшкодування витрат на здійснення капітального ремонту та на відшкодування вартості проведених поліпшень орендованого майна за умови їх здійснення за згодою орендодавця. При цьому, відшкодування таких витрат відбувається на підставі відповідної вимоги орендаря до орендодавця та при умові надання останньому документального підтвердження понесених витрат на здійснення капітального ремонту майна.
Із матеріалів цієї справи вбачається, що фактично Орендодавцем погоджено проведення на об'єкті оренди ремонтно-будівельних робіт (капітального ремонту) та робіт з оснащення об'єкту оренди елементами виробничої потужності на суму більшу ніж заявлено позивачем у позовній заяві у справі № 908/2440/17 з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог.
Перелік виконаних робіт (за якими позивач просить стягнути з відповідача витрати в загальному розмірі 11 011 981,67 грн.) наведено в сводних актах виконаних робіт від 23.10.17 № 1 та від 20.12.17 № 2, а саме:
1) товарно-матеріальні цінності із 156 найменувань на загальну суму 3 405 307,33 грн. з ПДВ (згідно із переліком зазначеним у таблиці № 1 сводного акту № 1, т. 3, а.с. 178-180);
2) обладнання на загальну суму 4 910 980 грн. з ПДВ, з якого: лебідка елеваторна ЛЕ-150 - 1шт.; норія ZЕО-ВЕS-250 46.35 м/S/ОЦ - 1 шт.; засувка ролікова автоматична ZЕО-RРА-400 S/ОЦ - 24 шт.; клапан перекидний кошовий односторонній автоматичний ZЕО - 15 шт.; конвеєр скребковий ZЕО-DС-250 34.3 м/S/ОЦ - 2 шт.; конвеєр стрічковий реверсивний ZЕО-ВС-250 37.5м/S/ОЦ - 2 шт.;
3) послуги з ремонту на загальну суму 1 408 849,54 грн. з ПДВ, з якого:
- ремонт об'єкту Склад силосного типу Літ Р-2 за адресою: вул. Заводська, б. 18 с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область. Монтаж рами посилення віконних блоків;
- роботи з ремонту об'єкта Склад силосного типу Літ Р-2 за адресою: вул. Заводська, б. 18 с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область. Виконання робіт монтаж балок і (дослівно) межколонних зав'язків ;
- ремонтні роботи на об'єкті Склад силосного типу Літ Р-2 за адресою: вул. Заводська, б. 18 с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область. Вирізка 432 пересипних вікон;
- ремонтні роботи на об'єкті Склад силосного типу Літ Р-2 за адресою: вул. Заводська, б. 18 с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область. Вирізка 48 пересипних вікон;
- виготовлення металоконструкції бункера;
- ремонт об'єкта Склад силосного типу Літ Р-2-8 за адресою: вул. Заводська, б. 18 с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область. Ремонт внутрішньої поверхні силосних шахт;
- ремонт об'єкта Склад силосного типу Літ Р-2-8 за адресою: вул. Заводська, б. 18 с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область. Ремонт зовнішньої поверхні силосних шахт (ячейки СБОЗ.1-1);
4) товарно-матеріальні цінності та послуги (т. 6, а. с. 108-109), з яких:
- монтаж металопластикових виробів, вікна металопластикові на загальну суму 496 625,40 грн. з ПДВ;
- ремонт грат і кришок люків Склад силосного типу Літ Р-2 за адресою вул. Заводська, б. 18 с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область та виготовлення розкосів, майданчиків, хомутів для фіксації самонесучої норії на загальну суму 116 978,96 грн. з ПДВ;
- виконання робіт з виготовлення та монтажу заглушок пересипних вікон за адресою вул. Заводська, б. 18 с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область на суму 26 700 грн. з ПДВ;
- роботи з ремонту та технічного переоснащення Склад силосного типу Літ Р-2 за адресою вул. Заводська, б. 18 с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область. Виконання робіт по закладенню щілин між: плитами і балками на суму 28 050 грн.;
- роботи з ремонту та технічного переоснащення Склад силосного типу Літ Р-2 за адресою вул. Заводська, б. 18 с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область. Виконання робіт з монтажу металевих конусів на суму 113 760 грн. з ПДІВ;
- товарно-матеріальні цінності із 19 найменувань та послуга вантажного перевезення на загальну суму 504 730,44 грн.
Розглянувши надані до матеріалів справи докази на підтвердження понесення позивачем витрат на проведення капітального ремонту на об'єкті оренди та робіт з оснащення об'єкту оренди елементами виробничої потужності в межах затвердженого орендодавцем (відповідачем у справі) кошторису (довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати, акти приймання виконаних будівельних робіт, видаткові накладні та ін. первинні бухгалтерські документи, визначені ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , які підтверджують факт здійснення господарської операції ) судом встановлено, що фактичні витрати:
- на ремонт об'єкту оренди (монтаж рами посилання віконних блоків, монтаж балок і меж колонних зв'язків, вирізка 432 пересипних вікон, вирізка 48 пересипних вікон, виготовлення металоконструкції бункера, ремонт внутрішньої та зовнішньої поверхні силосних шахт) склали суму 1 408 849,53 грн. з ПДВ;
- на обладнання (норія ZЕО-ВЕS-250 46.35 м/S/ОЦ - 1 шт.; засувка ролікова автоматична ZЕО-RРА-400 S/ОЦ - 24 шт.; клапан перекидний кошовий односторонній автоматичний ZЕО - 15 шт.; конвеєр скребковий ZЕО-DС-250 34.3 м/S/ОЦ - 2 шт.; конвеєр стрічковий реверсивний ZЕО-ВС-250 37.5м/S/ОЦ - 2 шт.) склали суму 4 845 980 грн. з ПДВ ;
- на монтаж металопластикових виробів, вікна металопластикові склали суму 496 625,40 грн. з ПДВ;
- на ремонт грат і кришок люків Склад силосного типу Літ Р-2 за адресою вул. Заводська, б. 18 с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область та виготовлення розкосів, майданчиків, хомутів для фіксації самонесучої норії склали суму 116 978,96 грн. з ПДВ;
- на виконання робіт з виготовлення та монтажу заглушок пересипних вікон за адресою вул. Заводська, б. 18 с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область склали суму 26 700 грн. з ПДВ;
- на виконання робіт з ремонту та технічного переоснащення Склад силосного типу Літ Р-2 за адресою вул. Заводська, б. 18 с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область. Виконання робіт по закладенню щілин між плитами і балками склали суму 28 050 грн. з ПДВ;
- на виконання робіт з ремонту та технічного переоснащення Склад силосного типу Літ Р-2 за адресою вул. Заводська, б. 18 с. Партизанське, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область. Виконання робіт з монтажу металевих конусів склали суму 113 760 грн. з ПДІВ;
- товарно-матеріальні цінності із 19 найменувань та послуга вантажного перевезення (таблиця № 3 сводного акту № 2, т., 6, а.с. 108) склали суму 504 729,90 грн. з ПДВ;
- товарно-матеріальні цінності із 156 найменувань (згідно із переліком зазначеним у таблиці № 1 сводного акту № 1, т.3, а.с. 178-180) склали суму 3 400 809,13 грн. з ПДВ.
При цьому, як вбачається з наданого до матеріалів цієї господарської справи сводного акту виконаних робіт № 1 від 23.10.17, сторонами у таблиці № 1 у пункті 38 помилково зазначено вартість товару - цементу ПЦ ІІ/Б-Ш-400 тара 25 кг. EU (кількістю 11,025 т) у загальному розмірі 22 491 грн . без ПДВ та вартість 2 040 грн. за 1 тону без ПДВ.
Так, зокрема, згідно із видатковою накладною від 11.04.17 № 114 (т. 3, а. с. 79) товар цемент ПЦ ІІ/Б-Ш-400 тара 25 кг. EU (кількістю 11,025 т) отримано позивачем від постачальника (ТОВ Білд Маркет ЮА ) за ціною 2 040 грн. з ПДВ за 1 тону на загальну суму 22 491 грн. з ПДВ.
Наведене вище надає суду підстави для висновку про те, що при підписанні сводного акту виконаних робіт № 1 від 23.10.17 сторони двічі нарахували суму ПДВ на товар отриманий за вказаною вище видатковою накладною наслідком чого стало безпідставне заявлення до стягнення з відповідача коштів в сумі 4 498,20 грн.
У зв'язку із чим, судом при перевірці вірності заявленої до стягнення суми за цим позовом в частині понесення позивачем витрат на придбання цементу ПЦ ІІ/Б-Ш-400 тара 25 кг.EU (кількістю 11,025 т) враховано суму зазначену саме у видатковій накладній, а не в сводному акті виконаних робіт № 1. Тобто суму, яка підтверджена первинним бухгалтерським документом.
Також судом під час перевірки правомірності здійснення нарахувань позивачем заявленої до стягнення з відповідача суми встановлено (т. 3, а. с. 180), що до сводного акту виконаних робіт (розділ обладнання, п. 1 таблиця № 2 сводного акту № 1) сторонами включено лебідку елеваторну ЛЕ-150 у кількості 1 од. вартістю 54 166,67 грн. без ПДВ (65 000 грн. з ПДВ).
Позивачем на підтвердження здійснення витрат на купівлю зазначеної лебідки надано до матеріалів справи видаткову накладну від 10.07.17 № РН-190 на суму 65 000 грн. з ПДВ, платіжні доручення від 14.03.17 № 71 на суму 32 500 грн. та від 17.07.17 № 223 на суму 32 500 грн. (т. 2, а. с. 177-179).
Разом з тим, з наданих до матеріалів справи доказів не вбачається надання Орендодавцем (відповідачем у цій праві) погодження (в порядку визначеному п. 5.1. договору оренди від 09.06.16) витрат на придбання обладнання - лебідки елеваторної ЛЕ-150 у кількості 1 од. вартістю 54 166,67 грн. без ПДВ (65 000 грн. з ПДВ).
А тому, виходячи із положень частини 3 ст. 778 ЦК України, суд дійшов висновку , що позивач не має права на відшкодування витрат на придбання обладнання - лебідки елеваторної ЛЕ-150 у кількості 1 од. вартістю 54 166,67 грн. без ПДВ (65 000 грн. з ПДВ), з огляду на здійснення поліпшення орендованого майна без годи Орендодавця.
У зв'язку із чим судом відхиляється вимога позивача в частині стягнення з відповідача вартості обладнання - лебідки елеваторної ЛЕ-150 у кількості 1 од. вартістю 54 166,67 грн. без ПДВ (65 000 грн. з ПДВ).
Суд вважає за необхідне зазначити, що за змістом ч. 2 та ч. 5 ст. 778 ЦК України, наймач має право на вилучення поліпшення, яке може бути відокремлено від речі без її пошкодження. А, якщо наймач без згоди наймодавця зробив поліпшення, які не можна відокремити без шкоди для речі, він не має права на відшкодування їх вартості.
Виходячи із наведеного, позивач має право на вилучення лебідки елеваторної ЛЕ-150 у кількості 1 од. вартістю 54 166,67 грн. без ПДВ (65 000 грн. з ПДВ) за умови, що остання може бути відокремлена від орендованого нерухомого майна за договором оренди від 09.06.16 без його пошкодження.
З огляду на наведене вище у тексті цього рішення, а також приймаючи до уваги те, що відповідачем в ході розгляду цієї справи не ставилась під сумнів заявлена до стягнення сума та не було надано контр розрахунок заявленої до стягнення суми, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог ТОВ Компанія Прогрес-Агро яка, за розрахунком суду, становить 10 589 982,23 грн. (10 589 982,23 грн. = 1 408 849,53 грн. + 4 845 980 грн. + 496 625,40 грн. + 116 978,96 грн. + 26 700 грн. + 28 050 грн. + 113 760 грн. + 504 729,90 грн. + 3 400 809,13 грн.) та про відмову у задоволенні решти позовних вимог.
При цьому, судом через безпідставність, відхиляються доводи відповідача в частині тверджень про необхідність відмови у задоволенні позову через відсутність грошових коштів у відповідача.
Підставою для такого висновку судом визнаються вимоги ч. 1 ст. 625 ЦК України згідно з якою, … боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов'язання.
Судом враховано, що відповідачем у цій справі не надано суду доказів на підтвердження скрутного матеріального (фінансового) становища відповідача.
Суд вважає за необхідне також зазначити, що правомірність заявлених до стягнення у сводних актах виконаних робіт за № 1 та № 2 у цій справі сум судом визначалась з урахуванням положень п. 5.2 договору оренди від 09.06.16 та на підставі наданих доказів - первісних бухгалтерських документів визначених ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , які підтверджують факт здійснення господарської операції
Враховуючи, частково задоволення позовних вимог, судові витрати в сумі 158 849,73 грн. (тобто в частині задоволених позовних вимог), відповідно до вимог п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судом покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 11, 13, 14, 15, 24, 42, 46, 73, 74, 76, 77, 80, 129, 236, 237, 238, 240 та Розділом ХІ Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії «Хліб України» Запорізький торговий дім» (69000, м. Запоріжжя, вул. Яценка, 16А, код ЄДРПОУ 31757531) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія «Прогрес-Агро» (49000, м. Дніпро, пр. Газети «Правда» , 31Д, код ЄДРПОУ 40510207) - 10 589 982 (десять мільйонів п'ятсот вісімдесят дев'ять тисяч дев'ятсот вісімдесят дві) грн. 23 коп. основного боргу та 158 849 (сто п'ятдесят вісім тисяч вісімсот сорок дев'ять тисяч) грн. 73 коп. судового збору. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
В іншій частині позову відмовити.
Відповідно до ч.ч. 1. 2 ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено у апеляційному порядку відповідно до вимог ст.ст. 253-285 ГПК України та пп. 17.5. п. 1 Розділу XI «ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» ГПК України.
Повне рішення складено 16.04.18.
Суддя В.Л. Корсун
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2018 |
Оприлюднено | 18.04.2018 |
Номер документу | 73440520 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні