Рішення
від 11.04.2018 по справі 924/1281/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"11" квітня 2018 р.Справа № 924/1281/17 Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладія С.В. при секретарі судового засідання Маєвській Н.В., розглянувши матеріали справи

за позовом заступника прокурора Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповіді функції у спірних правовідносинах Міністерства екології та природних ресурсів України

до 1. Національного природного парку "Подільські Товтри" м. Кам'янець-Подільський, Хмельницької області

2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Простір Поділля" м. Хмельницький

про визнання недійсною угоди №КП-16-13-15 на рекреаційну діяльність, яка укладена 06.07.2015р. між Національним природним парком "Подільські Товтри" та товариством з обмеженою відповідальністю "Простір Поділля"

Представники сторін:

позивача: не з'явився,

відповідача 1: не з'явився,

відповідача 2: Ткачук Ю.Г. - за довіреністю від 14.12.2017р.,

прокурор: Кухар Н.Ю. - прокурор відділу обласної прокуратури згідно посвідчення №032202

В судовому засіданні 11.04.2018 справу розглянуто, прийнято та оголошено, на підставі ст.ст. 185, 233, 240, 241 ГПК України, вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору: заступник прокурора Хмельницької області в інтересах держави в особі Міністерства екології та природних ресурсів України звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати недійсною угоду №КП-16-13-15 на рекреаційну діяльність, яка укладена 06.07.2015р. між Національним природним парком "Подільські Товтри" та товариством з обмеженою відповідальністю "Простір Поділля". В обґрунтування позовних вимог вказує, що дана угода за своїм змістом суперечить актам цивільного законодавства, інтересам держави і суспільства, а тому підлягає визнанню недійсною відповідно до ст. ст. 203, 215, 228 ЦК України, оскільки надана для рекреації земельна ділянка, яка є лісовою ділянкою природно-заповідного фонду, повинна надаватись у користування для будь-яких потреб, у т.ч. рекреаційних, відповідно до вимог Лісового кодексу України. Зазначає, що в порушення вимог ст.18 Лісового кодексу України земельну ділянку надано для здійснення рекреаційної діяльності без рішення відповідного органу виконавчої влади та відповідного погодження. Окрім того, вказує, що земельна ділянка, надана для здійснення рекреаційної діяльності, відноситься до зони регульованої рекреації. В її межах проводяться короткостроковий відпочинок та оздоровлення населення, огляд особливо мальовничих і пам'ятних місць; у цій зоні дозволяється влаштування та відповідне обладнання туристських маршрутів і екологічних стежок; тут забороняються рубки лісу головного користування, промислове рибальство, інша діяльність, яка може негативно вплинути на стан природних комплексів та об'єктів заповідної зони. Також, згідно Положення про НПП "Подільські Товтри" на території зони регульованої рекреації забороняється будь-яке будівництво у тому числі промислових, господарських і житлових об'єктів, не пов'язаних з діяльністю парку; порушення ґрунтового покриву; проїзд та стоянка автомобільного та гужового транспорту, крім службового при виконанні своїх обов'язків, інша діяльність, що може негативно вплинути на стан природних комплексів та об'єктів, або зменшити природну екологічну чи рекреаційну цінність території парку. Згідно п. 2.4. спірної угоди ТзОВ "Прості Поділля" облаштовує гідроізоляційний вигріб для збору видаленню господарсько - фекальних стоків. Крім того, у п. 1.6 вказаної угоди визначено вартість за послуги в облаштованих рекреаційних зонах, зокрема за стоянку на виділеній земельній ділянці. Разом з тим, враховуючи вимоги до будівництва споруд, спорудження будь-якої будівлі на земельній ділянці природно-заповідного фонду, беззаперечно порушить ґрунтовий покрив об'єкту, що суттєво вплине на стан природного комплексу та об'єкту заповідної зони. Прокурор стверджує, що укладення вказаної угоди всупереч встановленому державою порядку, порушує інтереси держави у сфері контролю за охороною та використанням об'єкту природно-заповідного фонду, що є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом звернення до суду з позовом, оскільки уповноваженим органом - Міністерством екології та природних ресурсів України, заходи щодо визнання спірного договору недійсним не вжито.

Прокурор в судовому засіданні позов підтримала в повному обсязі, вважаючи його обґрунтованим наявними в матеріалах справи доказами.

Представник Міністерства екології та природних ресурсів України в судове засідання не з'явився. У надісланому на адресу суду 12.02.2018 року клопотанні № 117 просить суд розглядати справу без його участі. Крім того, в заяві від 15.02.2018р. вказує, що переданий відповідачу 2 виділ відноситься до зони регульованої рекреації та містить на своїй території підліски, біополяни та інше. Звертає увагу суду на відповідальності за порушення природоохоронного законодавства.

Представник відповідача 1 в судове засідання не з'явився, у відзиві на позов від 02.02.2018 року позовні вимоги визнає. У надісланому на адресу суду 12.02.2018 року клопотанні № 117 просить суд розглядати справу без участі представника відповідача 1.

Представник другого відповідача в судовому засіданні, у відзиві на позовну заяву а також в письмових поясненнях від 19.03.2018р. вказує, що посилання позивача на порушення приписів ст. 18 Лісового кодексу України є безпідставними, так як відповідно до укладеного договору про рекреаційну діяльність відповідач 2 отримав дозвіл на проведення рекреаційної діяльності, на земельній ділянці, яка перебуває в постійному користуванні парку на підставі державного акту. Таким чином, предметом спірної угоди є не користування земельною ділянкою лісового фонду, а виключно здійснення відповідачем 2 рекреаційної діяльності на земельній ділянці, що належить парку на праві постійного користування. Крім того, вказує, що облаштування гідроізоляційного вигрібу товариством на сьогоднішній день не здійснено, а тому посилання позивача на те, що такий вигріб завдасть шкоди природному комплексу та об'єкту заповідної зони є безпідставним.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 26.01.2005р. №46 затверджено Положення про Національний природний парк „Подільські Товтри", до якого внесені зміни та доповнення наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 15.08.2013р. №353 (викладеного в новій редакції) та наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 28.07.2015р. №280.

Згідно із п. 1.1 Положення про Національний природний парк „Подільські Товтри" (далі - Парк) створений відповідно до Указу Президента України від 27.06.1996р. №474/96 „Про створення національного природного парку „Подільські Товтри", є об'єктом природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.

Відповідно до п. 1.6 Положення загальна площа парку становить 261316 га землі, у т. ч. 4453,06 га земель, що надаються у постійне користування Парку та 256862,994 га земель, що включаються до його складу без вилучення у землекористувачів.

Парк створений з метою збереження, відтворення та раціонального використання природних ландшафтів Поділля з унікальними історико-культурними комплексами, що мають важливе природоохоронне, наукове, освітнє, естетичне, рекреаційне та оздоровче значення (п. 2.1. Положення).

В силу п. 4.3. Положення на території парку відповідно до природоохоронного законодавства виділяються такі зони: заповідна, регульованої рекреації, стаціонарної рекреації, господарська. Для кожної зони з урахуванням її природоохоронної, оздоровчої, наукової, рекреаційної, історико-культурної та інших цінностей природних комплексів та об'єктів і їх особливостей встановлюється диференційований режим щодо їх охорони, відтворення та використання.

Зокрема, відповідно до п. 4.3.2. Положення, зона регульованої рекреації - в її межах проводяться короткостроковий відпочинок та оздоровлення населення, огляд особливо мальовничих і пам'ятних місць.

На території зони регульованої рекреації забороняється: рубки лісу головного користування, прохідні рубки; будь-яке будівництво, у тому числі, промислових, господарських і житлових об'єктів, не пов'язаних з діяльністю парку; розробка корисних копалин, кар'єрів, порушення ґрунтового покриву; промислове рибальство, мисливство, промислова заготівля лікарських рослин; проїзд та стоянка автомобільного та гужового транспорту, крім службового при виконанні своїх обов'язків; організація масових спортивних та туристичних заходів, розміщення наметових таборів, човнових станцій, які не погоджені адміністрацією парку; розведення вогнищ поза межами відведених для цього місць; застосування хімічних засобів боротьби з шкідниками та хворобами дикорослих рослин і лісу без відповідного наукового обґрунтування; порушення режиму прибережних смуг та водоохоронних зон; використання плавзасобів, обладнаних двигунами внутрішнього згоряння, в межах водойм, які входять до зони регульованої рекреації, за виключенням плавзасобів, які використовуються спеціально уповноваженими органами державної влади по контролю в галузі охорони навколишнього природного середовища та природних ресурсів, адміністрацією Парку, а також рятувальними службами під час виконання службових обов'язків; миття та обслуговування транспортних засобів та техніки, влаштування літніх таборів для худоби в прибережних захисних смугах водойм; скидання неочищених стічних вод, використовуючи рельєф місцевості (балки, пониззя, кар'єри тощо) а також у потічки; розміщення кладовищ, скотомогильників, звалищ, гноєсховищ, накопичувачів рідких і твердих відходів виробництва, полів фільтрації; інша діяльність, що може негативно вплинути на стан природних комплексів та об'єктів або зменшити природну екологічну чи рекреаційну цінність території парку.

У зоні регульованої рекреації дозволяється у встановленому порядку: влаштування та відповідне обладнання туристичних маршрутів та екологічних стежок, тимчасових наметових таборів, оглядових майданчиків, інших об'єктів благоустрою, організація природоохоронної пропаганди; проведення санітарних рубок і заходів, пов'язаних із збереженням, відтворенням і ефективним використанням природних комплексів та об'єктів згідно з Проектом організації території; регульований збір грибів, ягід, плодів дикорослих плодових рослин із дотриманням природоохоронного законодавства; регулювання чисельності диких тварин до оптимальної чисельності та шкідливих тварин до санітарно встановленої норми на підставі наукового обґрунтування, рішення науково-технічної ради та відповідного дозволу; любительське рибальство на спеціально відведених ділянках відповідно до вимог Правил любительського і спортивного рибальства, затверджених наказом Держкомрибгоспу від 15.02.1999 № 19, зареєстрованих у Мінюсті від 28.04.1999 № 269/3562; використання у встановленому порядку природних ресурсів для потреб працівників парку та громадян, які постійно проживають на його території у сінокосах, випасах, городах і паливі, відповідно до діючих нормативів на спеціально відведених для цього земельних ділянках.

На території зони регульованої рекреації, стаціонарної рекреації та господарської зони забороняється будь-яка діяльність, яка призводить або може призвести до погіршення стану навколишнього природного середовища та зниження рекреаційної цінності території парку, в тому числі, мисливство (п. 4.4. Положення).

Майно парку складають основні фонди, а також інші матеріальні цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі парку. Майно парку є державною власністю і закріплюється за ним на праві оперативного управління. Парк володіє, користується і розпоряджається зазначеним майном за погодженням з Мінприроди, вчиняючи щодо нього дії, що не суперечать вимогам законодавства і цьому положенню (п. 10.1., п. 10.2. Положення).

Парк має право за погодженням з Мінприроди здавати в установленому порядку в оренду або надавати в тимчасове користування майно і приміщення за цільовим призначення (п. 10.5. Положення).

Відповідно до п. 12.1. Положення рекреаційна діяльність на території парку організовується адміністрацією парку та здійснюється, в тому числі, на підставі угод з підприємствами, установами, організаціями, а також фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності.

Суб'єкти господарювання, які розташовані на території парку, здійснюють господарську діяльність на території парку з урахуванням обмежень, визначених законами України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про природно-заповідний фонд України", іншими законодавчими та нормативно-правовими актами, Проектом організації території, а також цим Положенням (п. 12.2. Положення).

З суб'єктами господарювання, які здійснюють свою діяльність на території Парку, адміністрацією укладаються відповідні угоди (п. 12.3. Положення).

Національному природному парку "Подільські Товтри" на підставі державного акту на право постійного користування землею №ІІ-ХМ №002534 від 06.05.2002 року надано 569,19 га землі в межах згідно з планом землекористування на території Колодіївської сільської ради. Землю надано для збереження, відтворення і раціонального використання природних ландшафтів.

06.07.2015р. між національним природним парком "Подільські Товтри" (далі - адміністрація) та товариством з обмеженою відповідальністю "Простір Поділля" (далі - рекреант) було укладено угоду на рекреаційну діяльність № КП-16-13-15 (далі - угода), згідно п. 1.1. якої адміністрація дозволяє рекреанту проводити рекреаційну діяльність у ділянках 13 (1,1 га), 15 (2,0 га) кварталу №16 Кам'янець-Подільського науково-дослідного природоохоронного відділення (схема додається) з виконанням вимог закону "Про природно-заповідний фонд України", Водного кодексу України, іншого чинного законодавства, без заподіяння шкоди природним комплексам НПП "Подільські Товтри" та порушення екологічної рівноваги (згідно положення про рекреаційну діяльність у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду України", затвердженого наказом Мінприроди України від 22.07.2009 № 330, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.08.2009 року за № 679/16695, рекреаційна діяльність - діяльність, спрямована на відновлення розумових, духовних і фізичних сил людини шляхом загальнооздоровчого і культурно-пізнавального відпочинку, туризму, санаторно-курортного лікування, любительського та спортивну рибальства тощо).

Адміністрація на вказану земельну ділянку має Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою ІІ-ХМ №002534 від 06.05.2001

На цій земельній ділянці можливо проводити короткостроковий відпочинок та оздоровлення населення, огляд особливо мальовничих і пам'ятних місць; дозволяється влаштування та відповідне обладнання туристських маршрутів і екологічних стежок; тут забороняються рубки лісу головного користування, промислове рибальство, мисливство, інша діяльність, яка може негативно вплинути на стан природних комплексів та об'єктів заповідної зони.

У відповідності до п. 1.3 угоди адміністрація, з метою організації відпочинку, ночівлі, споживання їжі, прокату спорядження, дозволяє встановлювати альтанки, розбірні каркасні павільйони, навіси, лави, столи, інформаційні стенди, дошки, вивіски, у погодженому з адміністрацією місті розмістити тимчасові, некапітальні споруди (це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту). Тимчасова споруда може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (не більше 30 м. кв. по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

У п. 1.6 угоди передбачено, що на виконання Постанови КМ України від 28 грудня 2000р. №1913 "Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися бюджетними установами природно-заповідного фонду" (у редакції Постанови КМ України від 02.06.2003р. №827) на території НПП "Подільські Товтри" згідно наказу по НПП "Подільські Товтри" №14 від 23.03.2015р. за відвідування рекреаційних зон введено плату - станом на час укладення цієї угоди вартість становить: одноденний відпочинок однієї людини в день - 7,00грн, в'їзд до рекреаційної зони на транспортному засобі: автобус - один в'їзд 35,00грн., мікроавтобус - 20,00грн., легковий автомобіль - 10,00грн., мотоцикл - 5,00грн.

Відповідно до п. 2.1 угоди рекреант зобов'язаний проводити рекреаційну діяльність на виділеній території Кам'янець - Подільського природоохоронного науково - дослідного відділення Староушицького НПП "Подільські Товтри" з дотриманням вимог цієї угоди, без заподіяння шкоди природним комплексам та порушення екологічної рівноваги з дотриманням встановленого режиму та правил протипожежної безпеки, сплачуючи за відвідування людьми та автотранспорту на закріпленій за рекреантом земельній ділянці по затвердженим тарифам.

Згідно п. 2.4 угоди Рекреант зобов'язаний облаштувати на відстані не ближче 200 метрів від Дністровського водосховища гідроізоляційний вигріб для збору та видаленню господарсько - фекальних стоків, організувати збір сміття та періодичне вивезення його на полігон побутових відходів.

Після закінчення сезону проводити роботи по відновленню рослинного покриву та рекультивації на закріпленій земельній ділянці (п. 2.8 угоди).

Строк дії угоди визначається з дати підписання по 31.12.2022 р.

Угода підписана представниками сторін та скріплена їх печатками.

Як вбачається із проекту організації та розвитку лісового господарства Кам'янець-Подільського природоохоронного науково-дослідного відділення НПП "Подільські Товтри" (таксаційний опис, відомості поквартальних підсумків), виділ 13 та 15 кварталу 16 - зона регульованої рекреації та містить на своїй території лісові культури.

Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області повідомила прокуратуру Хмельницької області у листі № 4195/03 від 28.09.2017 року, що НПП "Подільські Товтри" в різний час укладались договори (угоди) на рекреаційну діяльність, що суперечать законодавству.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд бере до уваги наступне.

Відповідно до ст. 43 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Положеннями ст. 44 Земельного кодексу України визначено, що до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об'єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об'єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва).

Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом (ч. 2 ст. 45 ЗК України).

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об'єктів визначаються Законом України "Про природно-заповідний фонд України" (далі - Закон).

В преамбулі даного Закону вказано, що законодавством України природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання.

Відповідно до приписів частини 1 ст. 20 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" національні природні парки є природоохоронними, рекреаційними, культурно-освітніми, науково-дослідними установами загальнодержавного значення, що створюються з метою збереження, відтворення і ефективного використання природних комплексів та об'єктів, які мають особливу природоохоронну, оздоровчу, історико-культурну, наукову, освітню та естетичну цінність.

Як вбачається з матеріалів справи, наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 26.01.2005р. №46 затверджено Положення про Національний природний парк „Подільські Товтри", до якого в подальшому вносилися зміни та доповнення наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 15.08.2013р. №353 (викладеного в новій редакції) та наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 28.07.2015р. №280.

Згідно з п. 1.1 Положення про Національний природний парк „Подільські Товтри" (далі - Парк) створений відповідно до Указу Президента України від 27.06.1996р. №474/96 „Про створення національного природного парку „Подільські Товтри", є об'єктом природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.

Парк створений з метою збереження, відтворення та раціонального використання природних ландшафтів Поділля з унікальними історико-культурними комплексами, що мають важливе природоохоронне, наукове, освітнє, естетичне, рекреаційне та оздоровче значення (п. 2.1. Положення).

Частиною 4 ст. 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" встановлено, що межі територій та об'єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства.

Відповідно до п. 1.6 Положення про Національний природний парк „Подільські Товтри" з урахуванням внесених до нього змін, загальна площа парку становить 261316 га землі, у т. ч. 4453,06 га земель, що надаються у постійне користування парку та 256862,994 га земель, що включаються до його складу без вилучення у землекористувачів.

Відповідно до п. 12.1. та 12.3 Положення рекреаційна діяльність на території парку організовується адміністрацією парку та здійснюється, в тому числі, на підставі угод з підприємствами, установами, організаціями, а також фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності. З суб'єктами господарювання, які здійснюють свою діяльність на території Парку, адміністрацією укладаються відповідні угоди.

З матеріалів справи вбачається, що 06.07.2015р. між національним природним парком "Подільські Товтри" та товариством з обмеженою відповідальністю "Простір Поділля" було укладено угоду на рекреаційну діяльність № КП-16-13-15, згідно п. 1.1. якої відповідач 1 дозволяє відповідачу 2 проводити рекреаційну діяльність у ділянках 13 (1,1 га), 15 (2,0 га) кварталу №16 Кам'янець-Подільського науково-дослідного природоохоронного відділення з виконанням вимог закону "Про природно-заповідний фонд України", Водного кодексу України, іншого чинного законодавства, без заподіяння шкоди природним комплексам НПП "Подільські Товтри" та порушення екологічної рівноваги (згідно положення про рекреаційну діяльність у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду України", затвердженого наказом Мінприроди України від 22.07.2009 № 330, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.08.2009 року за № 679/16695, рекреаційна діяльність - діяльність, спрямована на відновлення розумових, духовних і фізичних сил людини шляхом загальнооздоровчого і культурно-пізнавального відпочинку, туризму, санаторно-курортного лікування, любительського та спортивну рибальства тощо).

У відповідності до п. 2.1 угоди рекреант зобов'язаний проводити рекреаційну діяльність на виділеній території Кам'янець - Подільського природоохоронного науково - дослідного відділення Староушицького НПП "Подільські Товтри" з дотриманням вимог цієї угоди, без заподіяння шкоди природним комплексам та порушення екологічної рівноваги з дотриманням встановленого режиму та правил протипожежної безпеки, сплачуючи за відвідування людьми та автотранспорту на закріпленій за рекреантом земельній ділянці по затвердженим тарифам.

Відповідно до ст. 63 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" рекреаційними зонами є ділянки суші і водного простору, призначені для організованого масового відпочинку населення та туризму. На території рекреаційних зон забороняються: а) господарська та інша діяльність, що негативно впливає на навколишнє природне середовище або може перешкодити використанню їх за цільовим призначенням; б) зміни природного ландшафту та проведення інших дій, що суперечать використанню цих зон за прямим призначенням.

Відповідно до п. 8.1 Положення про НПП „Подільські Товтри" рекреаційна діяльність на території парку здійснюється відповідно до Положення про рекреаційну діяльність у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду України, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 22.06.2009р. №330.

Пунктом 1.1. Положення про рекреаційну діяльність у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду України визначено, що рекреаційна діяльність - діяльність, спрямована на відновлення розумових, духовних і фізичних сил людини шляхом загальнооздоровчого і культурно-пізнавального відпочинку, туризму, санаторно-курортного лікування, любительського та спортивного рибальства, полювання тощо.

Згідно з 8.2 Положення про НПП „Подільські Товтри" основним напрямком провадження рекреаційної діяльності на території парку є, зокрема, створення умов для організованого та ефективного туризму, відпочинку та інших видів рекреаційної діяльності в природних умовах з додержанням режиму охорони природних комплексів та об'єктів, забезпечення попиту рекреантів на загальнооздоровчий, культурно-пізнавальний відпочинок, туризм, любительське та спортивне рибальство, тощо.

Як вбачається із проекту організації та розвитку лісового господарства Кам'янець-Подільського природоохоронного науково-дослідного відділення НПП "Подільські Товтри" (таксаційний опис, відомості поквартальних підсумків), виділ 13 та 15 кварталу 16 - відноситься до зони регульованої рекреації та містить на своїй території лісові культури.

Таким чином, за умовами угоди №КП-16-13-15 від 06.07.2015р. Національним природним парком „Подільські Товтри" дозволено відповідачу 2 проводити рекреаційну діяльність на земельній ділянці, яка відноситься до зони регульованої рекреації.

Згідно зі ст. 21 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" на території національних природних парків з урахуванням природоохоронної, оздоровчої, наукової, рекреаційної, історико-культурної та інших цінностей природних комплексів та об'єктів, їх особливостей встановлюється диференційований режим щодо їх охорони, відтворення та використання згідно з функціональним зонуванням, зокрема: зона регульованої рекреації - в її межах проводяться короткостроковий відпочинок та оздоровлення населення, огляд особливо мальовничих і пам'ятних місць; у цій зоні дозволяється влаштування та відповідне обладнання туристських маршрутів і екологічних стежок; тут забороняються рубки лісу головного користування, промислове рибальство, мисливство, інша діяльність, яка може негативно вплинути на стан природних комплексів та об'єктів заповідної зони.

Відповідно до п. 4.3.2. Положення про НПП "Подільські Товтри", зона регульованої рекреації - в її межах проводяться короткостроковий відпочинок та оздоровлення населення, огляд особливо мальовничих і пам'ятних місць.

На території зони регульованої рекреації забороняється, зокрема: будь-яке будівництво, у тому числі, промислових, господарських і житлових об'єктів, не пов'язаних з діяльністю парку; проїзд та стоянка автомобільного та гужового транспорту, крім службового при виконанні своїх обов'язків; порушення режиму прибережних смуг та водоохоронних зон; інша діяльність, що може негативно вплинути на стан природних комплексів та об'єктів або зменшити природну екологічну чи рекреаційну цінність території парку.

У зоні регульованої рекреації дозволяється у встановленому порядку: влаштування та відповідне обладнання туристичних маршрутів та екологічних стежок, тимчасових наметових таборів, оглядових майданчиків, інших об'єктів благоустрою, організація природоохоронної пропаганди; проведення санітарних рубок і заходів, пов'язаних із збереженням, відтворенням і ефективним використанням природних комплексів та об'єктів згідно з Проектом організації території; регульований збір грибів, ягід, плодів дикорослих плодових рослин із дотриманням природоохоронного законодавства; регулювання чисельності диких тварин до оптимальної чисельності та шкідливих тварин до санітарно встановленої норми на підставі наукового обґрунтування, рішення науково-технічної ради та відповідного дозволу; любительське рибальство на спеціально відведених ділянках відповідно до вимог Правил любительського і спортивного рибальства, затверджених наказом Держкомрибгоспу від 15.02.1999 № 19, зареєстрованих у Мінюсті від 28.04.1999 № 269/3562; використання у встановленому порядку природних ресурсів для потреб працівників парку та громадян, які постійно проживають на його території у сінокосах, випасах, городах і паливі, відповідно до діючих нормативів на спеціально відведених для цього земельних ділянках.

На території зони регульованої рекреації, стаціонарної рекреації та господарської зони забороняється будь-яка діяльність, яка призводить або може призвести до погіршення стану навколишнього природного середовища та зниження рекреаційної цінності території парку, в тому числі, мисливство (п. 4.4. Положення).

Як вбачається із змісту укладеної між відповідачами угоди від 06.07.2015р., зокрема п.п. 1.3 сторони погодили, що відповідач 1, з метою організації відпочинку, ночівлі, споживання їжі, прокату спорядження, дозволяє встановлювати альтанки, розбірні каркасні павільйони, навіси, лави, столи, інформаційні стенди, дошки, вивіски, у погодженому з адміністрацією місті розмістити тимчасові, некапітальні споруди (це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту). Тимчасова споруда може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (не більше 30 м. кв. по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Поняття споруди визначено Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000, який затверджено Наказом Держстандарту України від 17.08.2000р. №507 та відповідно до якого споруда це будівельні системи, пов'язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт.

У відповідності до Переліку окремих видів проектних та будівельно-монтажних робіт, інженерних вишукувань для будівництва, надання інжинірингових та інших послуг, які потребують відповідної атестації виконавця, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998р. за №451 до будівельно - монтажних робіт належать підготовчі, земляні роботи, улаштування основ і будівництво фундаментів, спеціальні роботи у грунтах, зведення несучих та огороджуючих конструкцій будівель і споруд, роботи з улаштування зовнішніх інженерних мереж і устаткування, роботи з улаштування внутрішніх інженерних мереж, роботи із захисту конструкцій, устаткування та мереж, роботи з опорядження конструкцій та устаткування, роботи з будівництва доріг та аеродромів, роботи з благоустрою територій, монтаж технологічного устаткування, пусконалагоджувальні роботи, роботи з реставрації, реконструкції та капітального ремонту будівель та споруд.

Відповідно до ст. 2 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011р. за №466, будівельні роботи - це роботи з нового будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, реставрації, капітального ремонту. Підготовчі роботи - роботи з підготовки земельної ділянки, влаштування огородження будівельного майданчика та знесення будівель і споруд, порушення елементів благоустрою в межах відведеної земельної ділянки, вишукувальні роботи, роботи із спорудження тимчасових виробничих та побутових споруд, необхідних для організації і обслуговування будівництва, улаштування під'їзних шляхів, складування будівельних матеріалів, підведення тимчасових інженерних мереж, а також з винесення інженерних мереж та видалення зелених насаджень.

Крім того, згідно п. 2.4 угоди ТОВ "Простір Поділля" зобов'язаний облаштувати на відстані не ближче 200 метрів від Дністровського водосховища гідроізоляційний вигріб для збору та видаленню господарсько - фекальних стоків, організувати збір сміття та періодичне вивезення його на полігон побутових відходів.

Відповідно до п. 1 Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць, затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України 17.03.2011 №145, вигрібна яма (вигріб) - інженерна споруда у вигляді поглиблення в землі, виконана з водотривкого матеріалу, призначена для збирання та зберігання рідких відходів, наземна частина якої обладнана щільно прилягаючою кришкою та решіткою для відокремлення твердих відходів.

Враховуючи викладене, розміщення тимчасових некапітальних споруд та облаштування гідроізоляційного вигрібу (вигрібної ями), безперечно порушить ґрунтовий покрив об'єкту природно-заповідного фонду, що суттєво вплине на стан природного комплексу та об'єкту заповідної зони, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання.

Доводи другого відповідача щодо відсутності на даний час на території здійснення ним рекреаційної діяльності гідроізоляційного вигрібу, судом оцінюються критично, з огляду на те, що ТОВ "Простір Поділля" може у будь-який час облаштувати такий вигріб, оскільки це його обов'язок згідно п. 2.4 спірної угоди.

Крім того, згідно п. 1.6 спірної угоди відповідачами передбачено можливість в'їзду до рекреаційної зони на транспортному засобі (автобусі, мікроавтобусі, легковому автомобілі та мотоциклі).

Таким чином, суд приходить до висновку, що положення п. п. 1.3, 1.6 та 2.4 угоди суперечать п. 4.3.2 Положення про Національний природний парк „Подільські Товтри", ст. 21 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", ст. 63 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища", оскільки вчинення дій передбачених вищевказаними пунктами спірної угоди може призвести до зміни природного ландшафту, негативно вплинути на стан природних комплексів та об'єктів заповідної зони.

Статтею 203 ЦК України встановлено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.

Відповідно до ст. 204 ЦК України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним. Частиною 1 ст. 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною вимог, які встановлені частинами 1 - 3, 5, 6 ст. 203 Цивільного кодексу України.

Згідно ч. 3 ст. 215 ЦК України, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Частиною 1 ст. 207 ГК України передбачено, що господарське зобов'язання, яке не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади, визнано судом недійсним повністю або в частині.

Оскільки угода про рекреаційну діяльність №КП-16-13-15 від 06.07.2015р. порушує вимоги природоохоронного законодавства, а її виконання може призвести до заподіяння шкоди та незворотних змін природного екологічного стану об'єкту природно-заповідного фонду загальнодержавного значення - Національного природного парку „Подільські Товтри", укладену між відповідачами угоду необхідно визнати недійсною.

Разом з тим, судом не береться до уваги посилання прокурора на положення Лісового кодексу України, оскільки відповідно до п. 1.1. Положення про Національний природний парк "Подільські Товтри" парк є об'єктом природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, а згідно з ч. 4 ст. 1 Лісового кодексу України, лісова ділянка - це ділянка лісового фонду України з визначеними межами, виділена відповідно до цього Кодексу для ведення лісового господарства та використання лісових ресурсів без вилучення її у землекористувача або власника землі.

Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України: доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги про визнання недійсною угоди про рекреаційну діяльність №КП-16-13-15 від 06.07.2015р., яка укладена між Національним природним парком "Подільські Товтри" та товариством з обмеженою відповідальністю "Простір Поділля" є правомірними та обґрунтованими. Таким чином, позов підлягає задоволенню.

Відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідачів в рівних частинах.

Керуючись ст.ст.2, 13, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 210, 220, 232, 233, 236-238, 240-242, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов заступника прокурора Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповіді функції у спірних правовідносинах Міністерства екології та природних ресурсів України до Національного природного парку "Подільські Товтри" м. Кам'янець-Подільський, Хмельницької області до товариства з обмеженою відповідальністю "Простір Поділля" м. Хмельницький про визнання недійсною угоди №КП-16-13-15 на рекреаційну діяльність, яка укладена 06.07.2015р. між Національним природним парком "Подільські Товтри" та товариством з обмеженою відповідальністю "Простір Поділля" задовольнити.

Визнати недійсною угоду №КП-16-13-15 на рекреаційну діяльність від 06 липня 2015р., укладену між Національним природним парком "Подільські Товтри" та товариством з обмеженою відповідальністю "Простір Поділля".

Стягнути з Національного природного парку "Подільські Товтри" Хмельницька область, м. Кам`янець-Подільський (площа Польський ринок, 6, код 23832341) на користь прокуратури Хмельницької області м. Хмельницький (пров. Військоматський, 3, код 02911102) 800,00грн. (вісімсот гривень 00 коп.) витрат по сплаті судового збору.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Простір Поділля" (м. Хмельницький, вул. Гагаріна,37/2, код 38353159) на користь прокуратури Хмельницької області м. Хмельницький (пров. Військоматський, 3, код 02911102) 800,00грн. (вісімсот гривень 00 коп.) витрат по сплаті судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 ГПК України, підпунктом 17.5 пункту 17 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.

Повний текст рішення складено 18.04.2018р.

Суддя С.В. Гладій

Віддрук. 5 прим. :

1 - до справи,

2 - позивачу (03035, м. Київ, вул. Митрополита В. Липківського, 35) (реком. з повід)

3 - відповідачу1 (32301, Хмельницька область, м. Кам'янець-Подільський, площа Польський ринок, 6) (реком. з повід.)

4 - відповідачу 2 ( м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 37/2) ) (реком. з повід.)

5 - прокуратуру (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3) (реком. з повід.)

Дата ухвалення рішення11.04.2018
Оприлюднено19.04.2018
Номер документу73441151
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1281/17

Постанова від 06.11.2018

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Постанова від 07.11.2018

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 01.11.2018

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 19.10.2018

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Галина Богданівна

Ухвала від 17.09.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Ухвала від 30.08.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Ухвала від 18.07.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Ухвала від 05.07.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мамченко Ю.А.

Ухвала від 25.06.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мамченко Ю.А.

Ухвала від 14.05.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мамченко Ю.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні