ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 квітня 2018 р.м.ОдесаСправа № 821/1756/17
Категорія: 6.2 Головуючий в 1 інстанції: Ковбій О.В.
Судова колегія Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Танасогло Т.М.,
суддів - Запорожана Д.В.,
- Яковлєва О.В.,
при секретарі - Гошуренко Н.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2017 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Альфа 12" до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И Л А :
У листопаді 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Альфа 12" (далі - ТОВ "Альфа 12", позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - Держгеокадастр, відповідач) у якому, з урахуванням уточненої позовної заяви, просив:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо невидачі товариству з обмеженою відповідальністю "Альфа 12" (код 39718311) витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 6510100000:01:001:0032) відповідно до заяви ТОВ "Альфа 12" від 12 жовтня 2017 року;
- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області видати товариству з обмеженою відповідальністю "Альфа 12" (код 39718311) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1,1450 га (кадастровий номер 6510100000:01:001:0032), розташованої за адресою: м.Херсон, річка Дніпро, Затон №3 під водною станцією, яка затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27 квітня 2000 року №186.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, ТОВ "Альфа 12" зазначило, що бездіяльність відповідача щодо не видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є протиправною в силу того, що видача вказаних витягів - це обов'язок покладений на Держгеокадастр Законом, який він безпідставно не виконує.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2017 року адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області звернулося до суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.
В апеляційній скарзі Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області зазначає, що наразі не має можливості видати ТОВ "Альфа 12" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, оскільки в нього відсутня актуальна нормативна грошова оцінка, а надання вказаного витягу на підставі грошової оцінки земель м. Херсона, затвердженої рішенням Херсонської міської ради №186 від 24 квітня 2000 року призведе до недоотримання коштів місцевим бюджетом та порушить законодавство в сфері застосування Закону України Про оцінку земель .
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.
Згідно витягу з рішення позачергової сесії міської ради VII скликання від 20.07.2017 №805 позивачу надано в оренду строком на 5 років земельну ділянку площею 1,1450 га у затоні №3, річка Дніпро, кадастровий номер: 6510100000:01:001:0032.
31 серпня 2017 року позивач звернувся до відповідача через його структурний підрозділ Міжрегіональне управління у м. Херсоні та АР Крим Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області з заявою про видачу витягу про нормативну грошову оцінку на вказану вище земельну ділянку.
Відповідач надав відповідь на вказану заяву листом №0-21-0.172-765/178-17 від 07.09.2017 року, яким повідомив, що постановами Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 року по справі 821/1299/16 та від 02.03.2017 року по справі 821/2243/15-а визнано протиправними та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року №1238 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона , а тому відповідач не може надати витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку вищевказаної земельної ділянки.
12 жовтня 2017 року позивач повторно звернувся до відповідача з заявою про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель міста Херсона, затвердженої рішенням Херсонської міської ради №186 від 24 квітня 2000 року, яке є чинним.
Відповідачем було надано відповідь від 18 жовтня 2017 року № 0-21-0.172-888/178-17, в якій зазначено, що у зв'язку з тим, що нормативна грошова оцінка земель, розташованих на території Херсонської міської ради за межами населеного пункту не проведена, надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки неможливо.
Не погоджуючись з вищевказаним позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що скасування в судовому порядку рішення №1238 не звільняє Держгеокадастр від виконання покладеного на нього обов'язку з видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Також суд першої інстанції зазначив, що оскільки рішення №1238 скасоване, то Держгеокадастр зобов'язаний при видачі вказаного витягу застосовувати рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 року №186, оскільки поняття грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки в населеному пункті є тотожною та рівнозначною з поняттям нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.
Відповідно до вимог ст.ст. 1, 5 Закону України Про оцінку земель від 11.12.2003 року № 1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами, яка використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Статтею 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачені випадки обов'язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності; визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні, визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель; відчуження земельних ділянок площею понад 50 гектарів, що належать до державної або комунальної власності, для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд.
Статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" визначена документація з оцінки земель. Частиною другою цієї ж статті передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель
За правилами ч. 3 ст. 23 зазначеного Закону витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Також, відповідно до п. 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
Згідно п.2 Положення Про Головне управління Держгеокадастру в області , затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 року № 333 (далі-Положення №333), Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, дорученнями Прем'єр-міністра України, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України, дорученнями Міністра аграрної політики та продовольства України, його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру, дорученнями Голови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.
Відповідно до п.3 Положення № 333 завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Переліком адміністративних послуг, що надаються Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами на безоплатній основі, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2011 р. № 835 Деякі питання надання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг установлено, що видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки проводиться Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами на безоплатній основі.
Таким чином, у територіальних органів Держгеокадастру існує обов'язок щодо видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель за відповідною заявою. Нормами діючого законодавства не встановлено будь-якого обмеження щодо здійснення зазначеного обов'язку.
З матеріалів справи вбачається, що підставою для відмови ТОВ "Альфа 12" у видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 6510100000:01:001:0032) Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області зазначило те, що постановами Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 року по справі 821/1299/16 та від 02.03.2017 року по справі 821/2243/15-а визнано протиправними та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року №1238 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона
Тобто, скасування в судовому порядку рішення міської ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона, на думку відповідача, унеможливлює видачу позивачу витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 6510100000:01:001:0032).
За таких обставин, враховуючи, що рішення Херсонської міської ради №1238 від 22 листопада 2013 року скасоване в судовому порядку, то, на думку колегії суддів, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що діючим на даний час є рішення Херсонської міської ради від 27 квітня 2000 року №186 Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель міста Херсона . Доводи апелянта вказаних висновків суду першої інстанції не спростовують.
А відтак, у відповідача наявна інформація про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 6510100000:01:001:0032), у зв'язку з чим не було підстав для відмови позивачу у видачі за поданою ним заявою від 31 серпня 2017 року витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Посилання апелянта на неможливість видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27.04.2000 року № 186, оскільки фактори, які були застосовані при підготовці цієї технічної документації про нормативну грошову оцінку земель є застарілими, колегія суддів вважає безпідставними з огляду на викладене.
Дійсно, статтею 18 Закону України Про оцінку земель передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Проте, Закон України Про оцінку земель не містить будь-яких обмежень щодо використання нормативної грошової оцінки, яка була проведена понад строків, встановлених статтею 18 цього Закону.
Більше того, при видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки територіальне управління Держгеокадастру зобов'язане використовувати відомості нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої відповідною сільською, селищною, міською радою, оскільки таке рішення є обов'язковим до виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади. Витяг є технічним розрахунком, який заповнюється виключно на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування та наявної технічної документації на земельну ділянку, тому при заповненні витягу територіальний орган Держгеокадастру не наділений повноваженнями перевіряти обґрунтованість визначення показників нормативної грошової оцінки земельної ділянки та, відповідно, не наділений повноваженнями відмовляти у наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
Крім того, доводи апелянта про те, що позивачем було подано заяву про видачу витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку на бланку невстановленої форми чи на бланку, що не відповідає встановленій формі, колегія суддів не приймає до уваги, оскільки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не відмовляло ТОВ "Альфа 12" у видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку із зазначених підстав невідповідності форми заяви встановленій формі.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що Держгеокадастр неправомірно відмовив ТОВ "Альфа 12" у видачі позивачу саме витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, оскільки на час звернення із відповідною заявою, існує чинне рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 року № 186.
Частиною 1 ст. 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права. Доводи апеляційної скарги, колегія суддів, вважає не суттєвими та такими, що не спростовують висновків суду першої інстанції.
Керуючись ст. ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2017 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання судового рішення в повному обсязі.
Повний текст судового рішення складено 19.04.2018 року
Головуючий суддя Танасогло Т.М. Судді Запорожан Д.В. Яковлєв О.В.
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2018 |
Оприлюднено | 20.04.2018 |
Номер документу | 73483210 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Танасогло Т.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні