ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
20 квітня 2018 року № 826/14180/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Катющенка В.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Лекос до треті особи Приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Шевченко Інни Леонтіївни Приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Теуту Євгенія Павлівна, ОСОБА_3 про визнання протиправним та скасування рішення, скасування запису В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю Лекос звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом, у якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора - приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Шевченко Інни Леонтіївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 35852459 від 24.06.2017;
- скасувати з державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис про право власності № 21091771, здійснений 24.06.2017 державним реєстратором - приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Шевченко Інною Леонтіївною.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що належна ТОВ "Лекос" на праві власності частина нежитлового приміщення була незаконно передана ОСОБА_3 на підставі постанови та акта про передачу майна стягувачу, прийнятих у виконавчому провадженні № 52535322 (державний виконавець Гаврилів А.В.), у якому ТОВ "Лекос" не було стороною. Позивач вважає, що відповідач при прийнятті спірного рішення не врахував наявність чинних постанови про арешт виділеної частини майна ТОВ "Лекос" від 10.10.2016 та заборони на вчинення реєстраційних дій відповідно до заяви позивача про заборону на вчинення реєстраційних дій, поданої ТОВ Лекос до приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Теути Є.П. 22.06.2017.
Ухвалою суду від 08.11.2017 було відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі на підставі п.1 ч. 1 ст. 109 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції до 15.12.2017.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 15.01.2018 вказану ухвалу суду скасовано та направлено справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Ухвалою суду від 12.03.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи.
Згідно повідомлення про вручення поштового відправлення 19.03.2018 відповідач отримав ухвалу суду від 12.03.2018, проте у встановлений судом строк не подав письмового відзиву на позовну заяву.
02.04.2018 на адресу суду надійшли письмові пояснення щодо позову від приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Теуту Є.П., в яких остання послалась на те, що нею, як державним реєстратором, в межах чинного законодавства були вжиті всі необхідні заходи, спрямовані на захист прав власності ТОВ Лекос від ймовірних порушень їх прав та законних інтересів, а саме: 22.06.2017 було зареєстровано у базі даних про реєстрацію заяв і запитів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 22.06.2017 10:52:51 за реєстраційним номером 22897554.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
З матеріалів справи вбачається, що 07.10.2016 державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у м.Києві на виконання виконавчого листа №755/15467/14-ц було винесено постанову про відкриття виконавчого провадження №52562094 про звернення стягнення на виділену частину майна ТОВ Лекос в межах суми 6063555,70 грн.
10.10.2016 державним виконавцем в рамках вказаного виконавчого провадження винесено постанову про арешт майна боржника (ТОВ "Лекос") та оголошення заборони на його відчуження, зокрема накладено арешт на виділену частку майна боржника пропорційну частці учасника товариства ОСОБА_4 у статутному капіталі в розмірі 25%, що належить боржнику.
Як зазначає позивач, 16.06.2017 державним виконавцем Гаврилів А.В. в рамках іншого виконавчого провадження №52535322 винесено постанову про передачу майна ТОВ Лекос стягувачу ОСОБА_3 При цьому позивач зазначає про незаконність таких дій вказаного державного виконавця та про те, що позивач не був стороною такого виконавчого провадження.
22.06.2017 ТОВ Лекос звернулось до державного реєстратора - приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Теуту Є.П. з заявою власника об'єкта нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій щодо власного об'єкта нерухомого майна, а саме: нежилих приміщень торгівельного комплексу по АДРЕСА_1 на підставі Свідоцтва про право власності від 21.12.2012, виданого Головним управлінням комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), виданого на підставі наказу Головного управління комунальної власності м. Києва від 21.12.2012 № 1262-В з зазначенням опису об'єкта нерухомого майна: Нежилі приміщення торгівельного комплексу з №1 по №7 (групи приміщень №6), №1 (групи приміщень №7), з №1 по №24 (групи приміщень №8), з №1 по №ХІУ підвалу, з №1 по №24 (групи приміщень №1), з №І по №ХУІ поверху №1, з №1 по №9 (групи приміщень №2), з №1 по №УІ поверху №ІІ, з №1 по №10 (групи приміщень №3), №№І,ІІ, III, IV поверху №ІІІ, №№І, II, III, IV поверху №ІУ, з №1 по №10 (групи приміщень №5), №№І, II, III поверху №У, з №1 по №ХІІІ технічного поверху загальною площею 7243,70 кв.м.
До вказаної зави позивачем додано копію свідоцтва про право власності, що підтверджується карткою прийому заяви №35807964 (а.с.11-14).
Цього ж дня приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Теуту Є.П. було оформлено Картку прийому заяви №35807964 про заборону вчинення реєстраційних дій та зареєстровано заяву у базі даних про реєстрацію заяв і запитів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за реєстраційним номером 22897554, час реєстрації 10:52:51 (а.с. 15).
Разом з тим, 24.06.2017 приватним нотаріусом Київського нотаріального округу Шевченко І.Л. прийнято рішення індексний номер 35852459 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на частину нежилих приміщень торгівельного комплексу по АДРЕСА_1 за ОСОБА_3
Вважаючи вказані дії відповідача протиправними, а свої права та охоронювані законом інтереси порушеними, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Спірні правовідносини регулюються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-IV (в редакції, чинній на момент вчинення реєстраційних дій, далі - Закон № 1952-IV).
Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 1952-IV під термінами "державна реєстрація речових прав на нерухоме майно" (далі - державна реєстрація прав) розуміється офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно пункту першого частини першої статті 4 Закону № 1952-IV державній реєстрації прав підлягають, зокрема, право власності.
Статтею 9 Закону № 1952-IV визначено, що до повноважень суб'єктів державної реєстрації прав належить забезпечення: проведення державної реєстрації прав; ведення Державного реєстру прав; взяття на облік безхазяйного нерухомого майна; формування та ведення реєстраційних справ; здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Державним реєстратором, відповідно до пункту другого частини першої статті 10 Закону № 1952-IV є нотаріус.
В свою чергу, нотаріус, в розумінні статті 3 Закону України "Про нотаріат", - це уповноважена державою фізична особа, яка здійснює нотаріальну діяльність у державній нотаріальній конторі, державному нотаріальному архіві або незалежну професійну нотаріальну діяльність, зокрема посвідчує права, а також факти, що мають юридичне значення, та вчиняє інші нотаріальні дії, передбачені законом, з метою надання їм юридичної вірогідності, а також здійснює функції державного реєстратора прав на нерухоме майно у порядку та випадках, встановлених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до статті 46-1 Закону України "Про нотаріат" нотаріус під час вчинення нотаріальних дій обов'язково використовує відомості єдиних та державних реєстрів шляхом безпосереднього доступу до них.
Нотаріус під час вчинення нотаріальних дій обов'язково використовує відомості Єдиного державного демографічного реєстру, а також Державного реєстру актів цивільного стану громадян, Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, інших єдиних та державних реєстрів, що функціонують у системі Міністерства юстиції України.
Нотаріус під час вчинення нотаріальних дій з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва обов'язково використовує також відомості Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру.
Інформація з єдиних та державних реєстрів, отримана нотаріусом під час вчинення нотаріальних дій, залишається у відповідній справі державної нотаріальної контори чи приватного нотаріуса.
Відповідно до положень пунктів 1, 2 частини 3 статті 10 Закону № 1952-IV державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
Згідно приписів частини першої статті 25 Закону № 1952-IV проведення реєстраційних дій зупиняється на підставі рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили, або на підставі заяви власника об'єкта нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій щодо власного об'єкта нерухомого майна.
У разі наявності зареєстрованих заяв на проведення реєстраційних дій державний реєстратор, який здійснює розгляд таких заяв, невідкладно повідомляє про зупинення реєстраційних дій відповідних заявників.
Частиною третьою статті 25 Закону № 1952-IV передбачено, що державний реєстратор приймає рішення про відновлення реєстраційних дій на підставі рішення суду про скасування рішення суду, що було підставою для прийняття рішення про зупинення проведення реєстраційних дій, або на підставі заяви власника об'єкта нерухомого майна про відкликання власної заяви про заборону вчинення реєстраційних дій, зареєстрованих у Державному реєстрі прав.
Державний реєстратор також приймає рішення про відновлення реєстраційних дій, якщо власником об'єкта нерухомого майна, яким подано заяву про заборону вчинення реєстраційних дій, у строк, що не перевищує десяти робочих днів, не подано рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили.
Положення статті 25 Закону № 1952-IV кореспондуються зі змістом пункту 17 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 (далі - Порядок № 1127), в якому зазначено, що у разі надходження до суб'єкта державної реєстрації прав або нотаріуса рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили, або заяви власника об'єкта нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій щодо власного об'єкта нерухомого майна державний реєстратор, уповноважена особа невідкладно реєструє таке рішення чи заяву в базі даних заяв.
У разі коли під час розгляду заяви державним реєстратором встановлено наявність зареєстрованого рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій або заяви власника об'єкта нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій щодо цього самого майна державний реєстратор невідкладно за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав зупиняє державну реєстрацію прав з обов'язковим посиланням на зареєстроване у базі даних заяв рішення суду чи заяву власника об'єкта нерухомого майна.
Про зупинення реєстраційних дій на підставі рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій державний реєстратор невідкладно повідомляє власника об'єкта нерухомого майна шляхом надсилання повідомлення на електронну адресу, зазначену в Державному реєстрі прав як адресу для зворотного зв'язку.
У разі надходження до суб'єкта державної реєстрації прав або нотаріуса рішення суду про скасування рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили, або заяви власника об'єкта нерухомого майна про відкликання власної заяви про заборону вчинення реєстраційних дій державний реєстратор, уповноважена особа невідкладно реєструє таке рішення чи заяву у базі даних заяв.
Державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав невідкладно відновлює державну реєстрацію прав з обов'язковим посиланням на зареєстроване у базі даних заяв рішення суду чи заяву.
Державний реєстратор також невідкладно відновлює державну реєстрацію прав, якщо власником об'єкта нерухомого майна, яким подано заяву про заборону вчинення реєстраційних дій, у строк, що не перевищує десяти робочих днів, не подано рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили.
Аналіз вищевикладених норм чинного законодавства України свідчить про те, що власник нерухомого майна має право подати до державного реєстратора заяву про заборону вчинення реєстраційних дій щодо його об'єкта нерухомого майна. При цьому, положення чинного законодавства також визначають необхідність підтвердження такої заяви судовим рішенням, яке у строк, що не перевищує десяти робочих днів має бути подано заявником до державного реєстратора. Недотримання вказаної вимоги має наслідком прийняття державним реєстратором рішення про відновлення реєстраційних дій.
Матеріалами справи підтверджено, що заяву ТОВ Лекос про внесення заборони вчинення реєстраційних дій щодо власного об'єкта нерухомого майна, а саме нежилих приміщень торгівельного комплексу по АДРЕСА_1 було зареєстровано 22.06.2017 за реєстраційним номером 22897554 о 10:52:51 год.
Встановлений законом строк - 10 робочих днів, для подання рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили, спливає 07.07.2017.
Натомість рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень про реєстрацію права власності за ОСОБА_3 на об'єкт нерухомого майна, а саме нежилих приміщень торгівельного комплексу по АДРЕСА_1, опис об'єкта: Нежилі приміщення торгівельного комплексу з №1 по №7 (групи приміщень №6), №1 (групи приміщень №7), з №1 по №24 (групи приміщень №8), з №1 по №ХІУ підвалу, з №1 по №24 (групи приміщень №1), з №І по №ХУІ поверху №1, з №1 по №9 (групи приміщень №2), з №1 по №УІ поверху №ІІ, з №1 по №10 (групи приміщень №3), №№І,ІІ, III, IV поверху №ІІІ, №№І, II, III, IV поверху №ІУ, з №1 по №10 (групи приміщень №5), №№І, II, III поверху №У, з №1 по №ХІІІ технічного поверху загальною площею 7243,70 кв.м., за № 35852459 було прийнято приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Шевченко І.Л. 24.06.2017, що підтверджується наявною в матеріалах справи Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна.
З огляду на викладене, суд вважає, що відповідачем в порушення вимог частини третьої статті 25 Закону № 1952-IV та за наявності підстав для зупинення проведення реєстраційних дій було передчасно здійснено державну реєстрацію прав та їх обтяжень стосовно вищезазначеного нерухомого майна.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону № 1952-IV записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав.
Частина друга статті 26 Закону № 1952-IV передбачає, що у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Згідно частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 9, 14, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Лекос задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора - приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Шевченко Інни Леонтіївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 35852459 від 24.06.2017.
Скасувати запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право власності № 21091771 від 24.06.2017, здійснений державним реєстратором - приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Шевченко Інною Леонтіївною.
Стягнути за рахунок приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Шевченко Інни Леонтіївни (01031, м. Київ, вул. Рибальська, 8, прим.49 ) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Лекос" (02192, м.Київ, вул.А. Малишка, буд.1, код ЄДРПОУ 25264912) 3200,0 грн. сплаченого судового збору.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону № 2147-VIII) до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя В.П. Катющенко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2018 |
Оприлюднено | 22.04.2018 |
Номер документу | 73515149 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні