РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2018 року справа № 823/1055/18
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Гайдаш В.А.,
за участю:
секретаря судового засідання - Баклаженко Н.В.,
представника позивача - ОСОБА_1 (за довіреністю),
представника відповідачів - ОСОБА_2 (за довіреністю),
третіх осіб - ОСОБА_3, ОСОБА_4 (особисто),
розглянувши по суті у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в залі суду адміністративну справу за позовом Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради до головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Черкаській області ОСОБА_5, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - ОСОБА_3, ОСОБА_4, про скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
02.03.2018 до Черкаського окружного адміністративного суду звернувся Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради (вул. Б.Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18001, далі - позивач) з адміністративним позовом до головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Черкаській області ОСОБА_5 (вул. Небесної Сотні, 31/1, м. Черкаси, 18002, далі - відповідач), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - ОСОБА_3 (вул. Василини, 5, м. Черкаси, 18001, далі - третя особа 1), ОСОБА_4 (вул. Василини, 5, м. Черкаси, 18001, далі - третя особа 2), в якому просить скасувати рішення відповідача від 01.12.2017 №1268.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування ОСОБА_5 протиправно скасовано дію будівельного паспорта забудови земельної ділянки від 24.06.2015 №883-бп, оскільки вищевказаний будівельний паспорт виданий з дотриманням вимог діючого законодавства України, які передбачають будівництво житлового будинку з мансардою. Крім того, посилання відповідача щодо не зазначення позивачем червоної лінії, лінії регулювання забудови, місця підключення до інженерних мереж є помилковим, оскільки, в схемі забудови земельної ділянки по вул. Василини 5 в м. Черкаси, яка є невід'ємною частиною будівельного паспорту визначені червоні лінії, а детальний план земельної ділянки не затверджений, лінії регулювання не визначені, що виключає можливість їх зазначення у будівельному паспорті. Також у схемі забудови вищевказаної земельної ділянки міститься примітка, згідно якої, місце підключення до інженерних мереж дивитися в технічних умовах інженерних служб міста.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити з підстав, наведених вище.
Представник відповідачів позов не визнав, просив в його задоволенні відмовити повністю, надав до суду письмовий відзив на позов в якому зазначив, що будівельний паспорт забудови земельної ділянки від 24.06.2015 №883-бп виданий позивачу з порушенням Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки №103, тому у відповідності до норм містобудівного законодавства України головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування ОСОБА_5 правомірно було винесено оскаржуване рішення від 01.12.2017 №1268 щодо скасування дії будівельного паспорту забудови земельної ділянки, тому в задоволенні позову просив відмовити повністю.
Треті особи в судовому засіданні погодились з доводами позивача та просили суд позов задовольнити в повному обсязі.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що 24 червня 2015 року управлінням планування та архітектури Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради видано ОСОБА_3 та ОСОБА_4 будівельний паспорт забудови земельної ділянки №883-бп на будівництво житлового будинку з мансардою по вул. Василини, 5 в м. Черкаси.
Посадовими особами відповідача проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил управління планування та архітектури Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради.
За результатами перевірки відповідачем складено акт від 22.11.2017, яким встановлено, зокрема, видачу будівельного паспорту від 24.06.2015 №883-бп на будівництво житлового будинку на одній земельній ділянці із вже існуючим житловим будинком та не зазначено червоні лінії, лінії регулювання забудови, місяця підключення до інженерних мереж.
Вирішуючи спір по суті суд враховує, що відповідно до частини третьої статті 27 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 №3038-VI (далі - Закон України №3038-VI), надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Порядок видачі та форма будівельного паспорта визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (частина четверта статті 27 Закону України №3038-VI).
Згідно із ст. 27 Закону України №3038-VI наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України №103 від 05.07.2011 розроблено та затверджено Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - Порядок №103).
Відповідно до п. 2.1 вказаного Порядку №103 видача будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури безпосередньо через центри надання адміністративних послуг та/або через Єдиний державний портал адміністративних послуг.
Будівельний паспорт надається уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входить заява на видачу будівельного паспорту зі згодою замовника на обробку персональних даних за формою, наведеною у додатку 1 до вказаного Порядку №103, засвідчена в установленому порядку копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію, ескізні наміри забудови (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об'єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об'єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у томі числі автономного, що плануються до застосування, тощо), проект будівництва (за наявності), засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.
Згідно з п. 2.9 Порядку №103 до складу будівельного паспорта входять пакет документів, наданий замовником відповідно до пунктів 2.1, 2.2. вказаного Розділу, схема забудови земельної ділянки, наведена у додатку 3 до вказаного Порядку, пам'ятка замовнику індивідуального будівництва.
Будівельний паспорт підписується керівником відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури та реєструється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у журналі реєстрації будівельних паспортів (п. 2.12 та п. 2.14 Порядку №103).
Відповідно до змісту Порядку №103, уповноважені органи містобудування та архітектури та інші суб'єкти містобудування не наділені повноваженнями щодо скасування (анулювання) будівельного паспорту, видачі нового будівельного паспорта замовнику з будь-яких підстав (в тому числі з підстав порушення будівельних норм, державних стандартів і правил).
Суд зазначає, що такий вид санкції або відповідальності суб'єктів містобудування, як скасування дії будівельного паспорта - не передбачено нормами Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 14.10.1994 №208/94-ВР та Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекції України, затвердженого Указом Президента України від 09.07.2014 №294.
Вказана позиція суду узгоджується з правовою позицією Вищого адміністративного суду України, висловленою в постанові від 14.03.2017 №К/800/35844/16.
З урахуванням наведеного, у головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Черкаській області ОСОБА_5 були відсутні правові підстави для скасування дії будівельного паспорта забудови земельної ділянки від 24.06.2015 №883-бп.
Крім того, щодо порушення позивачем п. 1.2 розділу І Порядку №103 в частині видачі будівельного паспорту від 24.06.2015 №883-бп на будівництво житлового будинку на одній земельній ділянці із вже існуючим житловим будинком, то суд зазначає наступне.
Видача будівельного паспорта відбувається відповідно до спеціально затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства №103 від 05.07.2011 Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - Порядок №103).
За приписами пункту 1.2 Порядку №103 будівельний паспорт забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт) визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного) з площею до 300 квадратних метрів, господарських будівель, споруд, гаражів, елементів інженерного захисту, благоустрою та озеленення на земельній ділянці.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 №109 (чинного на момент видачі будівельного паспорта), затверджено Перелік об'єктів будівництва, проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються. Згідно п. 24 зазначеного Переліку не надаються містобудівні умови на будівництво садибних (котеджних) житлових будинків, дачних та садових будинків загальною площею до 300 м 2 з числом надземних поверхів не більше двох, в тому числі з господарськими будівлями та спорудами, індивідуальними гаражами в межах відведення земельних ділянок без зміни цільового та функціонального призначення, що визначається будівельним паспортом земельної ділянки, крім проектної документації на будівництво групи будинків (два будинки і більше).
Земельна ділянка за адресою вул. Василини, 5, м. Черкаси належить ОСОБА_3 та ОСОБА_4 на праві приватної власності на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку Серія ЯА №219730 від 01.12.2004, кадастровий номер 7110136700:04:005:0012, цільове призначення (використання) земельної ділянки - для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель та споруд.
Відповідно до містобудівної документації, а саме Плану зонування території м. Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 04.12.2014 №2-513, вищевказана земельна ділянка належить до зони Ж-1 - зона садибної забудови.
Згідно з класифікацією територіальних зон, зона садибної забудови Ж-1 (Ж-1п) - призначена для розташування садибної забудови, одноквартирних житлових будинків до 4 поверхів із земельними ділянками та зблокованих одно-двоквартирних житлових будинків на суміжних ділянках. Переважні види використання даної зони - це окремі житлові будинки садибного типу; окремо розміщені блоковані житлові будинки на 2 сім'ї; одноквартирні житлові будинки до 4 поверхів із земельними ділянками.
Таким чином, будівництво житлового будинку з мансардою на земельній ділянці по вул. Василини, 5 в м. Черкаси відповідає Плану зонування території м. Черкаси та намірам забудови земельної ділянки.
Щодо встановлення відповідачем порушення позивачем п. 2.10 розділу ІІ, додатку 3 Порядку №103, в частині не зазначення червоних ліній, ліній регулювання забудови, місяця підключення до інженерних мереж, то суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 2.10 розділу ІІ Порядку №103, у схемі забудови земельної ділянки визначається місце розташування запланованих об'єктів будівництва, червоні лінії, лінії регулювання забудови, під'їзди до будівель і споруд, відстань від об'єкта будівництва до вулиць (доріг), мінімальні відстані від об'єкта будівництва до меж земельної ділянки, а також будівель і споруд, розташованих на суміжних земельних ділянках, місця підключення до інженерних мереж (за наявності).
Згідно п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , лінії регулювання забудови - це визначені в містобудівній документації межі розташування будинків і споруд відносно червоних ліній, меж окремих земельних ділянок, природних меж та інших територій.
Частиною 4 статті 19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , лінії регулювання забудови визначає детальний план території.
Із матеріалів справи судом встановлено, що детальний план земельної ділянки за адресою вул. Василини, 5, м. Черкаси не затверджений, лінії регулювання не визначені, що виключає можливість їх зазначення у будівельному паспорті забудови земельної ділянки від 24.06.2015 №883-бп.
Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , червоні лінії - це визначені в містобудівній документації щодо пунктів геодезичної мережі межі існуючих та запроектованих вулиць, доріг, майданчиків, які розділяють території забудови та території іншого призначення.
Із наданої до матеріалів справи схеми забудови земельної ділянки, яка є невід'ємною частиною вищевказаного будівельного паспорту від 24.06.2015 №883-бп судом встановлено, що на вказаній схемі визначені червоні лінії, тому посилання відповідача на їх відсутність - не приймається судом до уваги. Крім того, на вищевказаній схемі забудови земельної ділянки міститься примітка, згідно якої місце підключення до інженерних мереж дивитися в технічних умовах інженерних служб міста .
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про повне задоволення адміністративного позову.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа
Керуючись статтями 6, 9, 14, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Черкаській області ОСОБА_5 від 01.12.2017 №1268.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України на користь Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради сплачений судовий збір в розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. У разі застосування судом частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.А. Гайдаш
Рішення складено у повному обсязі 23.04.2018.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2018 |
Оприлюднено | 25.04.2018 |
Номер документу | 73592505 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні