Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 квітня 2018 р. Справа№805/141/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Загацька Т.В.,
при секретарі судового засідання Скрипник К.О.,
за участю:
прокурора Савків С.Г.,
представника позивача ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Волноваської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до комунального закладу Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області , треті особи на стороні відповідача - Нікольська районна рада, Відділ освіти Нікольської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності незаконною, зобов'язання вчинити певні дії, застосування заходів реагування,-
ВСТАНОВИВ:
Перший заступник керівника Волноваської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до комунального закладу Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області , треті особи на стороні відповідача - Нікольська районна рада, Відділ освіти Нікольської районної державної адміністрації, в якому просить суд :
1) визнати незаконною бездіяльність комунального закладу Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки;
2) зобов'язати комунальний заклад Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області вчинити певні дії, пов'язані з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які зазначені у акті перевірки зазначеного об'єкту щодо додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної безпеки та пожежної безпеки № 17 від 17.11.2017 року;
3) застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту, а саме: комунального закладу Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області за адресою: 87023, Донецька область, Нікольський район, с. Зелений Яр, вул. Центральна, 31 Б, до повного усунення порушень шляхом заборони експлуатації та зобов'язання зупинити експлуатацією вищезазначеного об'єкту до моменту усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які зазначені у акті перевірки зазначеного об'єкту щодо додержання вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №17 від 17.11.2017 року.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив, що Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (далі за текстом ГУ ДСНС України в Донецькій області) за наслідком проведення перевірки комунального закладу Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області встановлено порушення нормативно-правових актів України у сфері пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Посилаючись на приписи ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, прокурор зазначив, що наявність цих порушень є підставою для застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, експлуатації будівель та окремих приміщень навчального закладу.
В обґрунтування звернення до суду із позовом в інтересах держави в особі ГУ ДСНС України в Донецькій області прокурор зазначив недодержання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що має своїм наслідком виникнення ризиків нормального функціонування навчального закладу та учбового процесу, може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави в сфері охорони дитинства. Застосування заходів реагування можливо лише за рішенням суду, водночас ГУДСНС України в Донецькій області через відсутність коштів на сплату судового збору не може звернутися до суду із відповідним позовом, а тому позбавлений можливості в повній мірі здійснити наявні повноваження щодо здійснення конкретних функцій держави.
Відповідач проти задоволення заявлених вимог заперечував та надав на адресу суду відзив на адміністративний позов. В обґрунтування відзиву зазначив, що йому не було відомо про існування довідок від 19.02.2014 року № 23, від 17.04.2014 року №76 про виявлення недоліків в ході перевірки та припису про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту, оскільки на момент їх складання на посаді директора школи перебував ОСОБА_2
Відповідач зауважив на тому, що позивачем не прийнято до уваги ту обставину, що ним були частково усунені виявлені в ході попередньої перевірки порушення.
З огляду на вказане просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 09.01.2018 року відкрито провадження в адміністративній справі № 805/141/18-а та призначено справу до підготовчого судового засідання.
Ухвалою суду від 30.01.2018 року судом було відкладено підготовче судове засідання.
Ухвалою суду від 27.02.2018 року судом було задоволено клопотання представників сторін про зупинення провадження у справі для надання часу для примирення та зупинено провадження у адміністративній справі до 03.04.2018 року до 14:00 год. для надання часу для примирення сторін.
Ухвалою від 03.04.2018 року судом було поновлено провадження, на адресу суду від відповідача не надійшло доказів усунення порушень вимог чинного законодавства, у зв'язку з чим ухвалою суду від 03.04.2018 року судом було закрито підготовче провадження у справі та призначено до судового розгляду по суті.
Ухвалою від 24.04.2018 року судом оголошено перерву для надання часу відповідачу для подання додаткових доказів суду до 26.04.2018 року.
26.04.2018 року через відділ діловодства та документообігу суду надійшло клопотання від адвоката ОСОБА_3 про відкладення судового засідання. Обґрунтовуючи поважність причин для відкладення розгляду справи адвокат вказує на те що 25.04.2018 року він уклав договір про надання правової допомоги з директором комунального закладу Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області . Оскільки договір про надання правової допомоги укладено за день до судового засідання, просить відкласти судовий розгляд для надання часу для ознайомлення з матеріалами справи.
Прокурор та представник позивача у судовому засіданні 26.04.2018 року заперечували проти задоволення вказано клопотання, позовні вимоги підтримали у повному обсязі.
Відповідач до судового засідання не з'явився, про час, дату та місце судового засідання був повідомлений належним чином, про причини неприбуття суд не повідомив.
Представник третьої особи-1 до судового засідання не з'явився, про час, дату та місце судового засідання був повідомлений належним чином, про причини неприбуття суд не повідомив.
Представник третьої особи-2 до судового засідання не з'явився, просив справу розглядати за його відсутності.
Розглянувши заяву про відкладення розгляду судового засідання, суд дійшов висновку про відсутність підстав для відмови у її задоволенні, з наступних підстав.
Відповідач без поважних причин не прибув у судове засідання 26.04.2018 року, з дня відкриття провадження у справі 09.01.2018 року відповідач неодноразово подавав клопотання про відкладення розгляду справи. Оскільки судом було надано відповідачу можливість обґрунтувати свою правову позицію перед судом та реалізувати своє право на судовий захист, відкладення судового засідання призведе до порушення встановленого ст.193 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) строку розгляду адміністративної справи, суд дійшов висновку, що в задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи слід відмовити.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Комунальний заклад Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області зареєстрований та обліковується в єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за ідентифікаційним кодом 30348911, місцезнаходженням закладу: 87023, Донецька область, Нікольський район, с. Зелений Яр, вул. Центральна, 31 Б (а.с. 38).
Нікольська районна рада Донецької області відповідно до Статуту комунального закладу Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області є засновником та власником шкільного закладу (а.с.42-49).
Відповідно до п. 8.2. Статуту державний контроль за діяльністю шкільного закладу здійснюють Міністерство освіти і науки України, Державна інспекція навчальних закладів, його засновник (власник) Нікольська районна рада Донецької області і відділ освіти Нікольської районної адміністрації.
28.12.2017 року до Волноваської місцевої прокуратури Донецької області надійшов лист від Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області №12/09/5697 від 27.12.2017 року щодо вжиття заходів представницького характеру у суді законних інтересів держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області у зв'язку з порушенням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки з боку комунального закладу Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області (а.с. 17).
Пунктом 18 наказу 100 Державної пожежно-рятувальної частини ГУ ДСНС України в Донецькій області № 69 від 21.09.2017 року відповідно до Кодексу цивільного захисту України, ст. 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052, розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.09.2017 № 643-р Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки , наказу ДСНС України від 22.09.2017 року №509 Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки , Методичних рекомендацій з ведення службової документації щодо запобігання надзвичайним ситуаціям, затверджених наказом ДСНС України від 16.08.2017 року №444 призначено проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері техногенної і пожежної безпеки державного комунального закладу Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області (а.с. 22-28).
В період з 13.11.2017 року по 17.11.2017 року на підставі наказу №69 від 21.09.2017 року та посвідчення на перевірку №18 від 13.11.2017 року посадовими особами 100 державної пожежно-рятувальної частини ГУ ДСНС України в Донецькій області проведено позапланову перевірку щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за наслідком проведення якої складено акт № 17 від 17.11.2017 року (а.с. 29-37).
За змістом акту в ході проведення перевірки виявлені порушення Правил пожежної безпеки України, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417, а саме:
- п.8 розділу ІІ евакуаційні виходи не забезпечені відповідними знаками безпеки;
- п. 1.10 розділу І глави 3 територія об'єкта не забезпечена освітленням входів до будинків споруд;
- п. 2.2, розділу ІІ, глави 3 керівники об'єкта не забезпечують утримання засобів протипожежного захисту;
- п. 1.6, розділу І, глави 4 з'єднання проводів не мають опресування, зварювання, паяння затискачів;
- п. 1.17, розділу І, глави 4 допускається встановлення електророзеток, вимикачів-вмикачів на горючій основі в приміщеннях (котельня,підвал);
- п. 1.16, розділу І, глави 4 відсутні вказані схеми підключення споживачів з пояснювальними написами та вказаннями;
- п. 7.3.3, розділу 7.3, глави 7 допускається облаштування евакуаційних виходів з будівельного матеріалу з вищою пожежною небезпекою (дерево);
- п. 1.18, розділу І, глави, 4 допускається використання ламп розжарювання без захисного суцільного скла в приміщеннях (підвал);
- п. 2.17, розділу ІІ, глави 4 допускаються до роботи особи які не пройшли навчання з пожежно-технічного мінімуму;
- п. 5, глави 2, розділу 10 плани евакуації не відповідає встановленим вимогам;
- п. 16, глави 2 посадові особи не пройшли навчання та перевірку знать з питань пожежної безпеки;
- п. 2.5, розділу І, глави 3 дерев'яні елементи горищних покрить (крокви, лати) не оброблені захистами вогнегнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
- п. 2.9, розділу І, глави 3 для приміщення котельні визначено категорію щодо вибухопожежної безпеки;
- п. 3.1, розділ І, глава 3 сходні клітині, внутрішні відкриті та зовні сходи, коридори, проходи та інші шляхи не забезпечені евакуаційним освітленням;
- п. 1.2, розділу І, глави 5 переміщення школи не обладнані системою протипожежного захисту та системою оповіщення про пожежу 2 типу;
- п. 9, розділу ІІ, глави 5, біля пожежного водоймища не відповідає вимогам покажчик з літерним індексом ПВ цифровим зазначенням запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів котрі можуть одночасно встановлюватись на майданчику біля водойми;
- п. 3.10, розділу ІІ, глави 5 не зазначені місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння;
- п. 3.11, розділу ІІ, глави 5 пожежні щиті не доукомплектовані засобами пожежогасіння;
- п. 3.12, розділу ІІ, глави 5 на пожежних щитах не вказано порядковий номер;
- п. 1.4, розділу І, глави 6 допускається експлуатація електроприладдя в приміщеннях в необладнаних для цього місцях (електрочайник-директор);
Також в ході перевірки було виявлено порушення п. 2, розділу І, ст. 20 Кодексу цивільного захисту України працівники та учасники виховного процесу не забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання.
Вказаний акт перевірки отримано представником відповідача 17.11.2017 року, про що свідчить його особистий підпис.
За результатами перевірки встановлено, що подальша експлуатація об'єкту Дошкільного навчального закладу комунального закладу Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області із вищезазначеними порушеннями пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей.
На момент звернення до суду порушення, встановлені під час перевірки у встановлений законом термін та спосіб у повному обсязі не усунуті.
В період з 24.01.2018 року по 25.01.2018 року на підставі наказу №16 від 23.01.2018 року та посвідчення на перевірку №32 від 24.01.2018 року посадовими особами 100 державної пожежно-рятувальної частини ГУ ДСНС України в Донецькій області проведено позапланову перевірку щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за наслідком проведення якої складено акт № 29 від 25.01.2018 року (а.с. 90-96).
За змістом акту в ході проведення перевірки виявлені порушення Правил пожежної безпеки України, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417, а саме:
- п. 2.5, розділу І, глави 3 дерев'яні елементи горищних покрить (крокви, лати) не оброблені захистами вогнегнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
- п. 1.2, розділу І, глави 5 переміщення школи не обладнані системою протипожежного захисту та системою оповіщення про пожежу 2 типу.
Вказаний акт перевірки отримано представником відповідача 25.01.2018 року, про що свідчить його особистий підпис.
24.04.2018 року через відділ діловодства та документообігу суду представником відповідача були надані суду:
- акт приймання виконаних будівельних робіт №01/04 за квітень 2018 року відповідно до якого КЗ Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області прийняла від ТОВ АСТ Автоматика виконані роботи підставі договору №1 від 12.04.2018 року про надання послуг з оброблення вогнезахисною речовиною дерев'яних елементів горищного покриття будівлі КЗ Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області (а.с. 140-141);
- акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № 3, в якому зазначено що виконавцем ТОВ Охороний комплекс було надано КЗ Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області послуги по договору №1 від 12.04.2018 року, а саме проект засобів систем пожежного захисту в ЗОШ за адресою: Донецька область, с. Зелений Яр, вул. Центральна, 31 б (а.с. 143);
- акт приймання виконаних будівельних робіт на поточний ремонт системи пожежної сигналізації з розрахунком одиночної вартості №1 відповідно до якого КЗ Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області прийняла виконані роботи від ТОВ Охороний комплекс (а.с. 145-147);
- акт приймання виконаних будівельних робіт на поточний ремонт системи пожежної сигналізації з розрахунком одиночної вартості №2 відповідно до якого КЗ Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області прийняла роботи від ТОВ Охороний комплекс виконані на підставі договору про придбання пожежного приладдя, видатки на монтаж та пусконалагодження обладнання на місцях його безпосередньої експлуатації, якщо це обумовлено договором та придбання зазначеного обладнання будівлі школи (а.с. 152-153).
Згідно заяви від 25.04.2018 року №34 відповідач звернувся до позивача з проханням про проведення обстеження КЗ Зеленоярська ОСОБА_4 ступеня Нікольської районної ради Донецької області на предмет усунення виявлених порушень згідно акту №17 від 17.11.2017 року (а.с. 166).
Відповідно інформації, наданої представником позивача у судовому засіданні 26.04.2018 року за результатами участі у комісії з обстеження КЗ Зеленоярська ЗОШ І -ІII ступенів Нікольської районної ради Донецької області , розташованого за адресою: 87023, с. Зелений Яр, Нікольського району, Донецької області, вул. Центральна, 31Б, під час участі у роботі комісії, з обстеження КЗ Зеленоярська ОСОБА_4 ступенів Нікольської районної ради Донецької області на предмет усунення виявлених порушень згідно ОСОБА_1 № 17 складеного за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 17.11.2017 року виявлені не виконані заходи, а саме:
- дерев'яні елементи горищних покриттів оброблені засобами вогнезахисту, але проведений захід з вогнезахисту не забезпечує І групу вогнезахисної ефективності;
- система пожежної сигналізації знаходиться у процесі монтажних робіт.
На першому та другому поверхах прокладено шлейфи та змонтонані димові датчики, відсутні ручні сповіщувачі, прилад контролю не встановлено. У підвальному приміщенні взагалі не проводилось ніяких робіт;
- сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;
- персонал навчального закладу не забезпечений засобами індивідуального захисту.
Проаналізувавши матеріали справи, законодавство, що регулює спірні правовідносини, доводи позовної заяви, докази, надані сторонами до матеріалів справи, суд вважає позовну заяву такою, що підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до абз. 1 ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон України №877), державний нагляд (контроль) є діяльністю уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 ст. 4 Закону України №877 передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Абзацом 7 ч. 1 ст. 6 Закону України №877 підставою для здійснення позапланових заходів визначено доручення Прем'єр-міністра України про перевірку суб'єктів господарювання у відповідній сфері у зв'язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.
Згідно із ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 3 ст. 131-1 Конституції України, на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Одночасно, організація і порядок діяльності органів прокуратури України визначаються законом.
Згідно з положеннями ч. 1 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» , представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Відповідно до абз. 3 ч. 3 ст 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно до ст. 53 КАС України, прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави.
Прокурор звертається до адміністративного суду з позовною заявою в інтересах держави в особі органу, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретних функцій держави.
Органом, уповноваженим державою здійснювати повноваження у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки є Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, яке є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Також ним здійснюється державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог зазначеного законодавства на відповідній території.
Згідно ч. 7 ст. 7 Закону України №877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно з п. 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 року № 20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", та пунктом 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року № 1052, ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Відповідно до п.п. 27 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 року № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21.09.2017 року № 507), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання.
Частиною 2 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. Таким територіальним органом на території Донецької області є позивач.
Згідно ст. 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у ст. 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Згідно ч.ч. 1,2 та 3 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.
Відповідно до ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання; проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Відповідно до ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб'єктів господарювання.
Статутом комунального закладу Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області , затвердженого рішенням Нікольської районної ради від 12.07.2016 року №7/12-139, передбачено, що навчальний заклад несе відповідальність перед особою, суспільством та державою за безпечні умови освітньої діяльності; дотримання державних стандартів освіті; дотримання договірних зобов'язані з іншими суб'єктами освітньої, виробничої, наукової діяльності, у тому числі зобов'язань за міжнародними угодами; дотримання фінансової дисципліни. Безпосереднє керівництво школою здійснює директор (пункти 1.10. та 4.1. статуту).
Згідно із п.п. 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, на суб'єкта господарювання покладається обов'язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об'єктах суб'єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.
Суд звертає увагу на те, що у запереченні на позов представник відповідача зазначив, що виявлені порушення частково були усунуті, а стосовно тих, які потребують грошових коштів, направлені відповідні клопотання до райдержадміністрації, районної ради, сільської ради про додаткове фінансування на їх усунення.
Суд критично ставиться до наданих 24.04.2018 року представником відповідача актів приймання виконаних робіт, які надані в обґрунтування усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які зазначені в акті перевірки №17 від 17.11.2017 року, оскільки:
- в акті здачі-прийняття робіт (надання послуг) №3 лише погоджено проект засобів систем пожежного захисту в ЗОШ за адресою: Донецька область, Нікольський район, с. Зелений Яр, вул.Центральна, 31 б;
- в акті приймання виконаних будівельних робіт на поточний ремонт системи пожежної сигналізації з розрахунком одиничної вартості №1 не зазначено реквізити, найменування та предмет договору, на підставі якого виконані роботи, акт підписано лише представником ТОВ Охоронний комплекс ;
- акт приймання виконаних будівельних робіт на поточний ремонт системи пожежної сигналізації з розрахунком одиничної вартості №2 підписано лише представником ТОВ Охоронний комплекс .
На час розгляду справи, а саме станом на 26.04.2018 року, як встановлено в судовому засіданні з пояснень учасників справи, не усунутими залишаються наступні порушення у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки:
- дерев'яні елементи горищних покриттів оброблені засобами вогнезахисту, але проведений захід з вогнезахисту не забезпечує І групу вогнезахисної ефективності;
- система пожежної сигналізації знаходиться у процесі монтажних робіт;
- сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;
- персонал навчального закладу не забезпечений засобами індивідуального захисту.
Суд зазначає, що відповідно до результатів перевірки відповідач частково усунув порушення, але, на переконання суду при відсутність у будівлі систем протипожежного захисту, системи оповіщення про пожежу призводить до збільшення часу виявлення пожежі у будівлі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.
Не проведення оброблення засобами вогнезахисту дерев'яних конструкцій горищного приміщення, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю і здоров'ю людей, а також неможливість її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Відсутність засобів індивідуального захисту призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків
Відсутність аварійного (евакуаційного) освітлення на сходових клітинах, внутрішніх відкритих та зовнішніх сходах, коридорах, проходах та інших шляхах евакуації не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.
Як вже зазначалось судом, згідно із ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
За правилами ч.ч. 1, 5 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а в разі якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.
Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
На підставі викладеного, зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності та з урахуванням того, що позивачем доведено, правомірність пред'явленого позову, а відповідачем доводи позовної заяви не були спростовані, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.
Оскільки порушення, встановлені позивачем під час перевірки відповідача у встановлений час та спосіб не усунуті, існує загроза життю та здоров'ю людей та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, суд вважає за доцільне застосувати до комунального закладу Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області , розташованого за адресою: Донецька область, Нікольський район, с. Зелений Яр, вул. Центральна, буд. 31 б, заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту комунального закладу Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи об'єкта.
Щодо позовних вимог в частині визнання незаконною бездіяльності відповідача та зобов'язання вчинити певні суд приходить до висновку, що вони задоволенню не підлягають з наступних підстав.
Відповідно до ч.ч. 3, 4 ст. 5 КАС України, до суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надане таке право. Суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Оскільки, як вже зазначалось судом, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, і в інтересах якого прокурор звернувся до суду, у відповідності до приписів діючого законодавства має повноваження на звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом, і не наділений повноваженнями на звернення до суду з позовними вимогами про визнання дій/бездіяльності незаконною та зобов'язання вчинити певні дії, - прокурор в даному випадку не має права при зверненні до суду в інтересах держави в особі центрального органу виконавчої влади виходити за межі наданих цьому органу повноважень.
Сплачений позивачем судовий збір з відповідача судом не стягується, оскільки відповідно до ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Рішень про залучення свідків, проведення експертиз під час судового розгляду справи не приймалось.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 5-8, 10, 19, 72, 90, 191, 241-246, 255, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В
Адміністративний позов Першого заступника керівника Волноваської місцевої прокуратури (юридична адреса: 85700, Донецька область, Волноваха, вулиця 1 Травня, будинок 4) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (юридична адреса: 85700, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, 175, код ЄДРПОУ 38652962) до комунального закладу «Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області (юридична адреса: 87023, Донецька область, Нікольський район, село Зелений Яр, Центральна, будинок 31 Б, код ЄДРПОУ 30348911), треті особи на стороні відповідача - Нікольська районна рада (юридична адреса: 87000, Донецька область, Нікольський район, селище міського типу Нікольське, вулиця Свободи, будинок 87, код ЄДРПОУ 30417272), Відділ освіти Нікольської районної державної адміністрації (юридична адреса: 87000, Донецька область, Нікольський район, селище міського типу Нікольське, вулиця Свободи, будинок 120, код ЄДРПОУ 02142649) про визнання бездіяльності незаконною, зобов'язання вчинити певні дії, застосування заходів реагування - задовольнити частково.
Застосувати до комунального закладу «Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області (юридична адреса: 87023, Донецька область, Нікольський район, село Зелений Яр, Центральна, будинок 31 Б, код ЄДРПОУ 30348911) заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту комунального закладу «Зеленоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області, розташованого за адресою: 87023, Донецька область, Нікольський район, село Зелений Яр, Центральна, будинок 31 Б, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи об'єкта.
В задоволенні інших позовних вимог - відмовити.
Рішення прийняте в нарадчій кімнаті, вступна та резолютивна частини проголошені в судовому засіданні 26 квітня 2018 року.
Повний текст рішення виготовлено 27 квітня 2018 року.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя Загацька Т. В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2018 |
Оприлюднено | 02.05.2018 |
Номер документу | 73689659 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Загацька Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні