ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 квітня 2018 року м.Житомир справа № 806/984/18
категорія 6.2.1
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Черняхович І.Е.,
секретар судового засідання Климчук К.О.,
за участю: позивача ОСОБА_1,
представників позивача ОСОБА_2, ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання протиправною відмову, зобов'язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 23.01.2018 року № Д-16036/0-277/0/22-18 у затвердженні проекту землеустрою з відведення земельної ділянки площею 50,1796 га для ведення фермерського господарства на території Ставищенської сільської ради Брусилівського району в оренду ОСОБА_1;
- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області затвердити проект землеустрою з відведення земельної ділянки площею 50,1796 га для ведення фермерського господарства на території Ставищенської сільської ради Брусилівського району в оренду ОСОБА_1.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що наказом Державного агентства земельних ресурсів України Головного управління Держземагенства у Житомирській області від 17.11.2014 року за номером 6-2204/14- 14-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" йому було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області. Житомирською філією ДП "Центр державного земельного кадастру" ОСОБА_1 був розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 50,1796 на території Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області для ведення фермерського господарства, який отримав позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації.
Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області листом від 23.01.2018 року № Д-16036/0-277/0/22-18 відмовило позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 7 (сім) років площею 50,1796 га для ведення фермерського господарства на території Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області. Відмова мотивована тим, що ОСОБА_1 є керівником, підписантом і засновником фермерського господарства "Денишівське", а тому відповідно до статтей 31, 124 Земельного кодексу України отримання ним, як фізичною особою, земельної ділянки в оренду має відбуватись за процедурою проведення земельних торгів.
Вищезазначену відмову позивач вважає протиправною, необґрунтованою, такою що не відповідає нормам чинного законодавства, у зв'язку з чим і звернувся з даним позовом до суду.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 14 березня 2018 року відкрито спрощене позовне провадження та призначено судове засідання у справі з викликом сторін на 12.04.2018 о 10:00.
03.04.2018 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач, посилаючись на положення Земельного кодексу України, Закону України "Про фермерське господарство", на правову позицію Верховного Суду України, викладену в постановах від 24.05.2016 у справі № 806/500/13-а та від 04.11.2014 у справі № 3-157гс14, зазначає, що оскільки позивач є керівником фермерського господарства, то після державної реєстрації фермерське господарство має право на отримання додаткової земельної ділянки, але як юридична особа, а не як громадянин. Також відповідач зазначає, що отримання земельної ділянки в оренду має відбуватись за процедурою проведення земельних торгів, а тому вважає, що відмова в затвердженні проекту землеустрою земельної ділянки є законною та просить відмовити в задоволені позову в повному обсязі.
В судове засідання, призначене на 12.04.2018 о 10-00 з'явились позивач - ОСОБА_1, представники позивача - ОСОБА_2 та ОСОБА_3. Відповідач, який був належним чином повідомлений, в судове засідання не з'явився. У зв'язку з цим, судом ставилось на обговорення питання про можливість продовження розгляду справи без участі відповідача. Вислухавши думку учасників справа, які не заперечували проти розгляду справи без участі відповідача, суд вирішив продовжити розгляд справи без участі відповідача.
Позивач та його представники в судовому засіданні позовні вимоги підтримали, та просили задовольнити позов в повному обсязі з підстав, наведених в позовній заяві та у відповіді на відзив.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Наказом Головного управління Держземагенства у Житомирській області від 17.11.2014 № 6-2204/14-14-СГ ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою земельної ділянки орієнтовного розміру 50,1796 га для ведення фермерського господарства в оренду із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Брусилівського району, за межами населених пунктів Ставищенської сільської ради.(а.с.16)
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 50,1796 на території Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області для ведення фермерського господарства був розроблений Житомирською філією ДП "Центр державного земельного кадастру". Вищезазначений проект землеустрою пройшов державну експертизу землевпорядної документації, що підтверджується позитивним висновком Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 24.09.2015 № 1004-15 (а.с.17-18).
Після отримання висновку державної експертизи землевпорядної документації позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області із заявою про затвердження проекту землеустрою з відведення в оренду земельної ділянки площею 50,1796 га для ведення фермерського господарства на території Ставищенської сільської ради Брусилівського району.
Натомість, листами від 25.11.2016 №Д-6822/0-4197/6-16 (а.с.12), від 26.06.2017 №Д-4170/0-7136/6-17 (а.с.13) та від 31.08.2017 №Д-12425/0-10136/6-17 (а.с.14-15) 25.11.2016 Головне управління Держгеокадастру в Житомирській області вказувало позивачу на виявлені зауваження та пропонувало для їх усунення звернутися до розробника документації, а після цього повторно клопотати до Головного управління Держгеокастру в Житомирській області із заявою про затвердження даної документації із землеустрою.
Позивачем тричі усувалися недоліки, вказані у листах від 25.11.2016 № Д-6822/0-4197/6-16, від 26.06.2017 №Д-4170/0-7136/6-17 та від 31.08.2017 № Д-12425/0-10136/6-17 та направлялися повторні заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Після розгляду останньої заяви Головне управління Держгеокадастру в Житомирській області листом від 23.01.2018 року № Д-16036/0-277/0/22-18, посилаючись на порушення статті 124 Земельного кодексу України, відмовило ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на сім років площею 50,1796 га для ведення фермерського господарства на території Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області. Свою відмову відповідач аргументував тим, що відповідно до статті 31 Земельного кодексу України землі фермерського господарства можуть складатися із земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі, земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності, земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди, а тому фермерське господарство після державної реєстрації має право на отримання додаткової земельної ділянки (ділянок), але як юридична особа, а не як громадянин із метою створення фермерського господарства. Оскільки, ОСОБА_1 є керівником, підписантом і засновником Фермерського господарства "Денишівське" (код ЄДРПОУ 38562518), то отримання у подальшому ним земельної ділянки в оренду, як фізичною особою, має відбуватися за процедурою проведення земельних торгів. Так як отримання земельної ділянки без проведення таких торгів суперечить статті 124 Земельного кодексу України, позивачу було відмовлено в затвердженні документації із землеустрою.(а.с.11)
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Частиною 1 статті 7 Закону України від 19.06.2003 № 973-IV Про фермерське господарство встановлено, що надання земельних ділянок державної та комунальної
власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Нормами частини 1 та 2 статті 93 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Згідно з частиною 1 статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Статтею 122 ЗК України визначено повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування. Так, частиною 4 статті 122 ЗК України визначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до частини 6 статті 186 ЗК України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Згідно з частиною 17 статті 186 ЗК України підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Статтею 186-1 ЗК України визначено повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок
Так відповідно до частин 1, 5, зазначеної статті проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Як вбачається з листа Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області підставою для відмови позивачу в затвердженні документації із землеустрою стало те, що отримання позивачем, як засновником фермерського господарства, земельної ділянки має відбуватися за процедурою проведення земельних торгів, так як отримання земельних ділянок без проведення земельних торгів, суперечить вимогам статті 124 ЗК України.
Разом з тим, на момент виникнення спірних правовідносин щодо виготовлення та затвердження вказаного Проекту землеустрою, а саме станом 17.11.2014, абз. 16 ч. 2 ст. 134 ЗК України передбачав, що не підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) право оренди земельних ділянок державної або комунальної власності у випадку передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
Редакцію абз. 16 ч. 2 ст. 134 ЗК України було змінено на підставі Закону України Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів від 18.02.2016 № 1012-VІІІ (далі - Закон України від 18.02.2016 № 1012-VІІІ).
Однак, пунктом 2 ОСОБА_4 Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 18.02.2016 № 1012-VПІ встановлено, що фізичні та юридичні особи, які до дня набрання чинності цим Законом одержали в установленому порядку дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність або користування земельних ділянок державної та комунальної власності, мають право на отримання таких земельних ділянок без проведення земельних торгів у випадках, визначених положеннями частини другої статті 134 Земельного кодексу України, що виключаються цим Законом.
На підставі вищезазначеного, суд приходить до висновку, що відповідачем протиправно відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, загальною площею 50,1796 га в оренду, терміном на 7 років, для ведення фермерського господарства на території Ставищенської сільської ради Брусилівського району .
Згідно з частиною 8 статті 186-1 ЗК України у висновку про відмову погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути продовжений).
Органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, може бути відмовлено у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки лише у разі, якщо не усунено недоліки, на яких було наголошено у попередньому висновку. Не можна відмовити у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з інших причин чи вказати інші недоліки.
Натомість у попередньому висновку Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, оформленому листом від 31.08.2017 № Д-12425/0-10136/6-17, не було зазначено про неможливість отримання позивачем земельної ділянки без проведення земельних торгів. Разом з тим, саме це стало підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зазначеною у листі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 23.01.2018 №Д-16036/0-277/0/22-18.
Таким чином суд приходить до висновку, що відмова Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, зазначена в листі від 23.01.2018 № Д-16036/0-277/0/22-18, прийнята з порушення частини 8 статті 186-1 ЗК України.
Крім того, на момент видачі наказу Головного управління Держземагентства у Житомирській області від 17.11.2014 року № 6-2204/14-14-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" позивач - ОСОБА_1 не був керівником, підписантом та засновником Фермерського господарства Денишівське (код ЄРДПОУ 38562518).
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.19) Фермерське господарство "Денишівське" було створено та належало ОСОБА_5, натомість позивач отримав дане фермерське господарство у спадок після смерті ОСОБА_5, що підтверджується листом від 25.01.2016 № 13/02-14 приватного нотаріуса Житомирського районного нотаріального округу ОСОБА_6.
На підставі вищезазначеного, суд приходить до висновку, що земельну ділянку для створення Фермерського господарства "Денишівське" позивач у власність чи користування не отримував. Оскільки в даному випадку дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на території Брусилівського району, в оренду для ведення фермерського господарства був отриманий позивачем до отримання у спадок Фермерського господарства "Денишівське", то суд робить висновок, що позивач хоче отримати не додаткову земельну ділянку для ФГ "Денишівське", а бажає реалізувати передбачене законодавством своє право на отримання земельної ділянки для ведення фермерського господарства.
Водночас, суд критично ставиться до посилання відповідачем на правову позицію Верховного Суду України, викладену у постанові від 24.05.2016 у справі № 806/500/13-а, як на підтвердження законності відмови у затвердженні документації із землеустрою. Відповідно до висновку Верховного Суду України, фермерське господарство після державної реєстрації має право на отримання додаткової земельної ділянки (ділянок), але як юридична особа, а не як громадянин, а отримання в подальшому земельної ділянки в оренду має відбуватися за процедурою проведення земельних торгів.
Як вже було встановлено судом, на момент отримання дозволу на розроблення документації із землеустрою позивач не був керівником, підписантом та засновником Фермерського господарства Денишівське , а Фермерське господарство Денишівське успадкував лише після смерті засновника даного господарства - ОСОБА_5, а тому в даному випадку відсутній спір щодо отримання додаткової земельної ділянки для Фермерського господарства "Денишівське".
Таким чином, суд приходить до висновку, що обставини у даній справі є відмінними від обставин у справі № 06/500/13-а, а правова позиція Верховного Суду України, висловлена в постанові від 24.05.2016 у справі № 806/500/13-а не підлягає застосуванню судом у даній справі.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не доведено правомірності відмови ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 7 (сім) років площею 50,1796 га для ведення фермерського господарства на території Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що відповідачем протиправно відмовлено позивачу в затвердженні проекту землеустрою, а тому позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246, 371 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Позов задовольнити.
Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 23.01.2018 № Д-16036/0-277/0/22-18 у затвердженні проекту землеустрою з відведення земельної ділянки площею 50,1796 га для ведення фермерського господарства на території Ставищенської сільської ради Брусилівського району в оренду ОСОБА_1.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області (вул. Довженка 45, м. Житомир, 10002. Код ЄДРПОУ 39765513) затвердити проект землеустрою з відведення земельної ділянки площею 50,1796 га для ведення фермерського господарства на території Ставищенської сільської ради Брусилівського району в оренду ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, 10003. Ідентифікаційний номер НОМЕР_1).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя І.Е.Черняхович
Повне судове рішення складене 02 травня 2018 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.04.2018 |
Оприлюднено | 02.05.2018 |
Номер документу | 73703524 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черняхович Ірина Едуардівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні