Рішення
від 25.04.2018 по справі 819/425/18
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 819/425/18

25 квітня 2018 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

судді Баранюка А.З.

за участю:

секретаря судового засідання Кухар О.Л.

представника позивача: ОСОБА_1;

представника відповідача: ОСОБА_2;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Тернопіль до Тернопільської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Торговий дім Тернопіль (надалі - позивач, Товариство) звернулось до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Тернопільської районної державної адміністрації (надалі - відповідач) в якій просить суд визнати бездіяльність Тернопільської районної державної адміністрації, яка полягала у відмові у проведенні державної реєстрації внесення змін до відомостей про TOB Торговий дім Тернопіль у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр), що не пов'язані зі змінами в установчих документах (стосовно зміни особи керівника та виключення підписанта юридичної особи) протиправною та зобов'язати Тернопільську районну державну адміністрацію вчинити дії по внесенню змін до відомостей про TOB Торговий дім Тернопіль у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не пов'язані зі змінами в установчих документах (стосовно зміни особи керівника та виключення підписанта юридичної особи на підставі рішення загальних зборів учасників TOB Торговий дім Тернопіль від 17.02.2018 р., протокол №1/18).

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що товариство 19.02.2018 звернулось до відділу з питань державної реєстрації Тернопільської районної державної адміністрації із заявою про проведення реєстраційної дії щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані із змінами в установчих документах, а саме виключити з Єдиного державного реєстру відомості про ОСОБА_3, як про директора Товариства, повноваження якого були припинені згідно рішення загальних зборів учасників Товариства від 17.02.2018 р., а також виключити з Єдиного державного реєстру відомості про нього як про підписанта товариства, та включити до Єдиного державного реєстру відомості про ОСОБА_4, який призначений директором Товариства згідно рішення тих же загальних зборів учасників Товариства. До заяви було подано пакет документів передбачених частиною 4 статті 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань . Однак, згідно рішення відповідача від 20.02.2018 позивачу відмовлено у проведенні державної реєстрації на підставі пункту 5 частини 1 статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , з мотивів суперечності документів вимогам конституції та законів України.

ТОВ Торговий дім Тернопіль вважає таку відмову протиправною, відтак звернулось до суду з даною позовною заявою.

Ухвалою судді Тернопільського окружного адміністративного суду від 26 березня 2018 року відкрито провадження у справі, визначено проводити її розгляд за правилами загального позовного провадження та призначено судове засідання на 25 квітня 2018 року.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, що викладені в позовній заяві та просив суд задовольнити їх в повному обсязі.

Представник відповідача заперечив проти позовних вимог, просив відмовити в їх задоволенні та надав пояснення аналогічні викладеним у відзиві на позовну заяву від 12.04.2018.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.

Відповідно до Статуту TOB Торговий дім Тернопіль , станом на 17.02.2018 р., його учасниками є відкрите акціонерне товариство Козівський комбікормовий завод (код ЄДРПОУ 21130818), якому належить 99% статутного капіталу Товариства та приватне підприємство ТДТ-Автопром (код ЄДРПОУ 21132272), якому належить 1% статутного капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Тернопіль .

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 09.08.2013 р. у справі про банкрутство №11/Б-1189 прийнято рішення про ліквідацію відкритого акціонерного товариства Козівський комбікормовий завод (код ЄДРПОУ 21130818) як юридичної особи, а належні акціонерному товариству корпоративні права не увійшли до складу ліквідаційної маси, передбаченої статтею 26 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом . 14.01.2014 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань був внесений запис №16391170006000251 про припинення відкритого акціонерного товариства Козівський комбікормовий завод як юридичної особи.

Пунктом 4.8 постанови Пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з корпоративних правовідносин від 25.02.2016 р., №4 передбачено, що господарським судам слід мати на увазі, що голоси, які припадають на частку померлого (ліквідованого) учасника, не враховуються під час голосування з питання про прийняття спадкоємця або правонаступника до товариства, під час визначення правомочності загальних зборів для прийняття рішення про прийняття спадкоємця або правонаступника учасника товариства до цього товариства, а також під час вирішення інших питань. Отже, під час встановлення легітимності загальних зборів учасників ТОВ (ТДВ) та наявності кворуму для проведення цих зборів слід враховувати голоси інших учасників товариства, які без голосів, що припадають на частку померлого (ліквідованого) учасника, становлять у сукупності 100 % голосів, що мають враховуватися під час визначення кворуму.

З урахуванням викладеного у пункті 4.8. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 25.02.2016 р., №4 товариство з обмеженою відповідальністю Торговий дім Тернопіль 19.02.2018 звернулося до відділу з питань державної реєстрації Тернопільської районної державної адміністрації із заявою для проведення реєстраційної змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах.

У заяві Товариство просило відповідача внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зміни до відомостей про керівника Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Тернопіль . А саме виключити з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомості про ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1), як про директора Товариства, повноваження якого були припинені згідно рішення загальних зборів учасників Товариства від 17.02.2018 р., а також виключити з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомості про нього як про підписанта Товариства, та включити до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомості про ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_2), який призначений директором Товариства згідно рішення тих же загальних зборів учасників Товариства від 17.02.2018.

Для проведення вищевказаної реєстраційної дії Товариство надало відповідачу реєстраційну картку на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців; примірник оригіналу рішення уповноваженого органу управління Товариства про зміну керівника Товариства; оригінал квитанції про оплату адміністративного збору; документ, що засвідчував повноваження уповноваженої особи Товариства.

Проте, відповідач, рішенням від 20.02.2018 №10 відмовив позивачу у проведенні державної реєстрації внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, на підставі пункту 5 частини 1 статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , з мотивів суперечності документів вимогам Конституції України та законів України. А саме, відповідач зазначив, що протокол загальних зборів учасників Товариства від 17.02.2018 р., №1/18 не відповідає вимогам статті 60 Закону України Про господарські товариства в частині повноважності загальних зборів учасників Товариства.

Вважаючи таке рішення суб'єкта владних повноважень протиправним, товариство з обмеженою відповідальністю Торговий дім Тернопіль звернулось до суду з даною позовною заявою.

Надаючи правову оцінку вказаному рішенню відповідача, суд враховує, що згідно ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, регулюються Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 15.05.2003 року №755-IV (далі - Закон №755-IV).

За змістом п.4 ч.1 ст.1 цього Закону, державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Відповідно до ч.2 ст.6 Закону №755-IV державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

При цьому, згідно із ч. 2 ст. 6 Закону №755-IV державний реєстратор проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) тільки за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру.

У ст.15 Закону №755-IV визначено вимоги до оформлення документів, що подаються для державної реєстрації. Зокрема, відповідно до п.6 ч.1 цієї статті, документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати таким вимогам: рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.

Відповідно до ч. 4 ст.17 Закону №755-IV для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі подаються такі документи:

- заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

- примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру;

- документ про сплату адміністративного збору.

Відповідно до п. 6 ч.2 ст.25 Закону №755-IV порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації.

Відповідно до п. 5 ч.1 ст.28 Закону №755-IV підставою для відмови у державній реєстрації є невідповідність документів, поданих для державної реєстрації, вимогам Конституції та законів України.

Як вже зазначалось, підставою для відмови в державній реєстрації внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, слугувало те, що при перевірці документів, поданих для державної реєстрації державним реєстратором виявлено невідповідність рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, а саме поданого протоколу №1/18 Загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Тернопіль від 17.02.2018 року, вимогам ст.60 Закону України Про господарські товариства в частині повноважності загальних зборів учасників.

Суд вважає таку відмову державного реєстратора правомірною з огляду на наступне.

Статтею 10 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань передбачено, що якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні. Третя особа не може посилатися на них у спорі у разі, якщо вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними.

Якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не внесені до нього, вони не можуть бути використані у спорі з третьою особою, крім випадків, коли третя особа знала або могла знати ці відомості.

Відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, використовуються для ідентифікації юридичної особи або її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, фізичної особи - підприємця, у тому числі під час провадження ними господарської діяльності та відкриття рахунків у банках та інших фінансових установах.

Відповідно до ч.2 ст. 4, ч.1 ст. 51 Закону України Про господарські товариства установчі документи товариства з обмеженою відповідальністю повинні містити відомості про склад учасників, відомості про розмір часток кожного з учасників, розмір, склад та порядок внесення ними вкладів

Частиною 1 ст. 58 Закону України Про господарські товариства вищим органом товариства з обмеженою відповідальністю є загальні збори учасників. Вони складаються з учасників товариства або призначених ними представників.

Відповідно до ст.59 Закону України Про господарські товариства утворення і відкликання виконавчого та інших органів товариства (директора) відноситься до компетенції загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю. Вказане кореспондується з пунктом 6.6.7 розділу 6 чинного Статуту товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Тернопіль від 20.11.2006 року, де зазначено, що виключною компетенцією зборів є призначення та звільнення директора.

Згідно відомостей Єдиного державного реєстру та Статуту позивача учасниками Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Тернопіль є юридичні особи: відкрите акціонерне товариство Козівський комбікормовий завод (код ЄДРПОУ 21130818), розмір внеску до статутного фонду (гри.): 2307508.83 грн., що становить 99% статутного капіталу (фонду) та приватне підприємство ТДТ-Автопром (код ЄДРПОУ 21132272), розмір внеску до статутного фонду (грн.): 23308.17 грн., що становить 1 % статутного капіталу (фонду).

На момент подачі документів для проведення державної реєстрації у відомостях Єдиного державного реєстру відкрите акціонерне товариство Козівський комбікормовий завод внесене як учасник юридичної особи з часткою в статутному капіталі 99%. В Єдиному державному реєстрі не міститься жодних відомостей про припинення участі відкритого акціонерне товариство Козівський комбікормовий завод у товаристві з обмеженою відповідальністю Торговий дім Тернопіль .

Отже, в силу ст. 10 Закону №755-IV, такі відомості про засновників позивача є достовірними і повинні братися до уваги відповідачем.

Відповідно до абзацу 1 ст.60 Закону України Про господарські товариства загальні збори учасників вважаються повноважними, якщо на них присутні учасники, що володіють у сукупності більш як 50 відсотками голосів.

Окрім того, пунктом 6.12 чинного Статуту товариства передбачено, що збори учасників вважаються повноважними, якщо на них присутні учасники, що володіють у сукупності більш як 60 відсотками голосів.

Суд бере до уваги пояснення представника позивача про те, що ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 09.08.2013 р. у справі про банкрутство №11/Б-1189 прийнято рішення про ліквідацію відкритого акціонерного товариства Козівський комбікормовий завод (код ЄДРПОУ 21130818), а тому в Загальних зборах учасників ТОВ Торговий дім Тернопіль від 17.02.2018 брав участь тільки представник приватного підприємства ТДТ-Автопром , якому належить 1% статутного капіталу позивача, а представник ВАТ Козівський комбікормовий завод об'єктивно не може взяти участь у таких зборах.

Однак суд вважає, що такі збори можуть бути повноважними та їх рішення мають братися до уваги відповідачем після внесення відповідних змін про засновників Товариства до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Суд також бере до уваги пояснення представника відповідача про те, що постанова Пленуму Вищого господарського суду України від 25.02.2016 року №4 Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з корпоративних правовідносин застосовується з метою забезпечення однакового і правильного застосування законодавства під час вирішення господарськими судами спорів, що виникають з корпоративних правовідносин, і не може бути врахована при прийнятті рішення державним реєстратором, оскільки підстави для прийняття рішення державним реєстратором визначені Законом №755-IV.

Згідно із ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи викладене, суд вважає, що відмовляючи позивачу в проведенні реєстраційної дії державний реєстратор діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ТОВ «Торговий дім Тернопіль» (код ЄДРПОУ 34769183) до Тернопільської районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності, що полягає у відмові у проведенні державної реєстрації внесення змін до відомостей про ТОВ «Торговий дім Тернопіль» у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань стосовно зміни керівника юридичної особи та зобов'язання вчинити дії по внесенню змін до відомостей про ТОВ «Торговий дім Тернопіль» у Єдиному державною реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що пов'язані зі зміною керівника юридичної особи на підставі рішення загальних зборів учасник ТОВ «Торговій дім Тернопіль» оформленого протоколом від 17.02.2018 p. №1/18 - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 02 травня 2018 року.

Головуючий суддя Баранюк А.З.

копія вірна

Суддя Баранюк А.З.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.04.2018
Оприлюднено02.05.2018
Номер документу73703853
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/425/18

Ухвала від 08.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 16.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 27.06.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 06.06.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 04.06.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 25.04.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

Ухвала від 26.03.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

Ухвала від 16.03.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні