ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
18 квітня 2018 року м. Ужгород№ 807/950/17 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Дору Ю.Ю.,
при секретарі судового засідання - Гулай М.В.,
представників позивача - Кізман В.С., прокурора Валько Д.В.;
представника відповідача 1 - Хома О.В.;
представника відповідача 2 - не з'явився;
представника третьої особи - Гарапко В.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Мукачівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Павшинської сільської ради до Мукачівської районної державної адміністрації Закарпатської області, державного реєстратора Онуфрій Наталії Вікторівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Мукачівська міська рада про визнання протиправними дій та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Мукачівська місцева прокуратура в інтересах держави в особі Павшинської сільської ради звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Мукачівської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Мукачівська міська рада про визнання протиправними дій та скасування рішення.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2017 року відмовлено у відкритті провадження Мукачівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Павшинської сільської ради до Мукачівської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Мукачівська міська рада про визнання протиправними дій та скасування рішення.
Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2017 року вищевказану ухвалу Закарпатського окружного адміністративного суду скасовано та направлено справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.
01 листопада 2017 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду відкрито провадження у вказаній адміністративній справі та ухвалою від 01 листопада 2017 року закінчено підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду на 28.11.2017 року.
28 листопада 2017 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду задоволено заяву про самовідвід судді.
Згідно розпорядження № 263 від 29 листопада 2017 року протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу за позовом Мукачівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Павшинської сільської ради до Мукачівської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Мукачівська міська рада про визнання протиправними дій та скасування рішення передано на розгляд судді Дору Ю.Ю. та ухвалою від 30 листопада 2017 року вказану справу прийнято до провадження.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 30 січня 2018 року залучено до участі у справі в якості відповідача - 2 - Державного реєстратора Мукачівського міськрайонного управління юстиції Закарпатської області Онуфрій Наталію Вікторівну.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Мукачівська місцева прокуратура в інтересах держави в особі Павшинської сільської ради (далі - позивач) звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Мукачівської районної державної адміністрації Закарпатської області (далі - відповідач 1), державного реєстратора Онуфрій Наталії Вікторівни (далі - відповідач 2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Мукачівська міська рада (далі - третя особа), яким просить: 1) визнати протиправними дії державного реєстратора Мукачівського міськрайонного управління юстиції Закарпатської області щодо здійснення державної реєстрації права власності земельної ділянки площею 227,9123 га вартістю 185 999,22 грн., яка знаходиться в с. Павшино Мукачівського району по вулиці Аеропортна, № 2 , за Мукачівською міською радою (код ЄДРПОУ 38625180) за № 26673065 від 02.12.2015; 2) скасувати рішення про державну реєстрацію права власності земельної ділянки площею 227,9123 га вартістю 185 999,22 грн., яка знаходиться в с. Павшино Мукачівського району по вулиці Аеропортна, № 2 , за Мукачівською міською радою (код ЄДРПОУ 38625180) за № 26673065 від 02.12.2015; 3) стягнути з Мукачівської районної державної адміністрації (89600, Закарпатська область, м.Мукачево, вул. Стефана Августина, буд.21, код ЄДРПОУ 04053789) на користь прокуратури Закарпатської області (прокуратура Закарпатської області, р/р 35216066018475 ДКС України, МФО 820172, код 02909967) кошти у розмірі 3200,00 грн., витрачені на сплату судового збору.
Позов мотивовано тим, що за результатами вивчення матеріалів реєстраційної справи №792731021227 встановлено, що рішення державного реєстратора Мукачівського міськрайонного управління юстиції Закарпатської області про державну реєстрацію права комунальної власності земельної ділянки площею 227,9123 га вартістю 185 999,22 грн., яка знаходиться в с. Павшино Мукачівського району по вулиці Аеропортна, № 2 за Мукачівською міською радою не відповідає вимогам законодавства, зокрема всупереч ст.ст. 9,15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державним реєстратором не встановлено відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Позивач обґрунтовуючи позов посилається на те, що в порушення вимог закону та підзаконних актів рішення про державну реєстрацію земельної ділянки за Мукачівською міською радою прийнято на підставі: заяви ОСОБА_6 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 02.12.2015; рішення Мукачівської міської ради від 05.11.2015 №1, яким визнано повноваження міського голови ОСОБА_6; витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за кадастровим номером 2122786301:00:104:0001, відповідно до якого згадана земельна ділянка є комунальною власністю та на підставі рішення Павшинської сільської ради від 19.08.2008 передана у постійне користування ММКП "Міжнародний аеропорт "Мукачево"; копії паспорта громадянина України та довідки про присвоєння ідентифікаційного коду ОСОБА_6. Жодних документів, які б слугували підставою для виникнення у Мукачівської міської ради права власності на земельну ділянку, у реєстраційній справі №792731021227 немає. При цьому, позивач вказує, що з долучених до заяви ОСОБА_6 документів вбачається, що у запитуваного нерухомого майна є власник - Павшинська сільська рада. Так, підстави та порядок припинення прав на землю визначені в главі 22 Земельного кодексу України (далі - ЗК України). Стаття 141 ЗК України містить вичерпний перелік підстав припинення права користування земельною ділянкою, а ст. 140 ЗК України - вичерпний перелік підстав припинення права власності на земельну ділянку. Враховуючи те, що жоден із наведених юридичних фактів у даному випадку не має місця, тому державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №097996 від 11.09.2008 є діючим, а отже законним власником земельної ділянки є Павшинська сільська рада, а постійним користувачем - ММКП "Міжнародний аеропорт Мукачево", а відтак вважає протиправним рішення відповідача 2 про державну реєстрацію права власності земельної ділянки площею 227,9123 га вартістю 185 999,22 грн., яка знаходиться в с. Павшино Мукачівського району по вулиці Аеропортна, № 2 , за Мукачівською міською радою Також позивач зазначає, що у рішенні про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №26673065 не вказано, на підставі яких правовстановлюючих документів та норм законодавства прийнято дане рішення та вказує, що у спірному рішенні містяться посилання на ст.9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та п.20 Постанови №868, які регулюють тільки загальні положення порядку реєстрації права власності. Наведені обставини, а також те, що в рішенні №26673065 невірно вказано форму власності та не вказано, за ким саме слід зареєструвати спірну земельну ділянку, на думку позивача, свідчить про внесення неправдивих відомостей до єдиної державної інформаційної системи, що є порушенням вимог ч.2 ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
У судовому засіданні прокурор та представник Павшинської сільської ради підтримали позовні вимоги з мотивів наведених у позовній заяві та просили такі задовольнити повністю.
У судовому засіданні 18.04.2018 року представником Мукачівської районної державної адміністрації Закарпатської області (далі - відповідач-1) подано заяву про визнання позову по справі за позовною заявою Мукачівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Павшинської сільської ради до Мукачівської районної державної адміністрації, Онуфрій Н.В. про визнання протиправними дій та скасування рішення. Згідно поданої заяви відповідач 1 вважає заявлені позовні вимоги обґрунтованими повністю і не заперечує проти ухвалення рішення про задоволення позову. Вказана заява підписана уповноваженою особою та приймається судом.
Відповідачем -2 - Онуфрій Наталією Вікторівною до суду не надано жадних заперечень чи пояснень по суті позову, хоча про розгляд вказаної справи та про залучення Онуфрій Н.В. до участі у справі в якості співвідповідача остання повідомлялась належним чином та завчасно (а.с.а.с.14,23,32,40,53). Відповідачу 2 було надано строк для подачі відзиву, проте, таким правом остання не скористалася.
21.12.2017 року у судовому засіданні третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Мукачівською міською радою Закарпатської області (далі - третя особа) було подано письмові заперечення в яких третя особа стверджує, що на земельній ділянці кадастровий номер 2122786301:00:104:0001 розміщено цілісний майновий комплекс Мукачівського аеродрому, який із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, області передано у власність територіальної громади міста Мукачева для облаштування аеродрому з відповідною інфраструктурою. Крім цього, вказує, що зазначена земельна ділянка перебуває на праві постійного користування у Мукачівського міського комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Мукачево" на підставі Державного акту серії ЯЯ 097990 від 11.09.2008 року.
На спростування доводів позивача, зокрема, посилається на приписи п.3 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 року №5245-VI землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок державної власності. Та оскільки, згідно рішення 17 сесії 4-го скликання Закарпатської обласної ради від 22.06.2005 року №564 "Про передачу майна із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області у власність територіальної громади міста Мукачева" цілісний майновий комплекс Мукачівського аеродрому із спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст області, який згідно вищевказаного закону є критерієм розмежування землі державної/комунальної власності, передано у власність територіальної громади міста Мукачева. Момент виникнення речового права на земельну ділянку представник третьої особи пов'язує з вказаним рішенням 17 сесії 4-го скликання Закарпатської обласної ради. Та відсилається до нормативних приписів статті 377 Цивільного кодексу України та статті 120 Земельного кодексу України.
Додатково вказує, що комунальне підприємство - ММКП "Міжнародний аеропорт Мукачево" користується земельною ділянкою на підставі Державного акту на право постійного користування від 11.09.2008 року Серії ЯЯ №097996 .
У судовому засіданні представник третьої особи заперечувала проти позову та просила відмовити в задоволенні такого повністю.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Судом встановлено, що при проведенні управлінням Державної аудиторської служби в Закарпатській області державного фінансового аудиту діяльності Мукачівського міського комунального підприємства "Міжнародний аеропорт "Мукачево" за період 01.12.2007 по 30.11.2016 було внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань та Прокуратурою Закарпатської області здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні №42017070000000135 від 07.04.2017 за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України, щодо неправомірної передачі земельної ділянки площею 227,9123 га, розташованої на території Павшинської сільської ради, у комунальну власність Мукачівської міської ради.
Рішенням сімнадцятої сесії IV скликання Закарпатської обласної ради від 22 червня 2005 року № 564 передано цілісний майновий комплекс Мукачівського аеродрому із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області у власність територіальної громади міста Мукачева для облаштування цивільного аеродрому з відповідною інфраструктурою.
Згодом рішенням 11 сесії третього пленарного засідання V скликання Павшинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області від 19 серпня 2008 року №425 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ММПК "Міжнародний аеропорт Мукачево" в постійне користування загальною площею 227,9123 га для будівництва міжнародного аеропорту в межах села Павшино по вулиці Аеропортна, №2, Мкачівського району Закарпатської області та надано дозвіл ММПК "Міжнародний аеропорт Мукачево" на видачу державного акту на право постійного користування вказаною земельною ділянкою (а.с.135). На підставі вказаного рішення 11.09.2008 року Мукачівському міському комунальному підприємству "Міжнародний аеропорт Мукачево" видано державний акт серії ЯЯ№ 097996 на право постійного користування земельною ділянкою розташованою в с.Павшино, вул. Аеропортна, №2, Мкачівського району Закарпатської області. Вказаний акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №2122786301-0308070700001 (а.с.97).
У подальшому, на підставі заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (реєстраційний номер 14608219) ОСОБА_6 від 02.12.2015 року, який виступав від імені Мукачівської міської ради (а.с.105), керуючись ч.2 ст.9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пунктом 20 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 №868, державним реєстратором Мукачівського міськрайонного управління юстиції Закарпатської області прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 02.12.2015 року №26673065. Згідно вказаного рішення проведено державну реєстрацію права власності. Форма власності - приватна , розмір частки:1/1 на земельну ділянку, що розташована: Закарпатська область, Мукачівський район, с.Павшино, вул.Аеропортна, буд.2, кадастровий номер земельної ділянки 2122786301:00:104:0001 за суб'єктом:
Згідно інформації наявної у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 02.12.2015 року державним реєстратором Онуфрій Наталією Вікторівною внесено запис про право власності: 12323956 щодо об'єкта нерухомого майна - земельна ділянка кадастровий номер 2122786301:00:104:0001 площею 227.9123 га для розміщення та експлуатації будівель і споруд авіаційного транспорту за адресою: Закарпатська область, Мукачівський район, с. Павшино, вул. Аеропортна, 2. Підставою виникнення права власності вказано Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності". Підставою внесення запису зазначено Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 26673065 від 02.12.2015 року 12:52:15, Онуфрій Наталія Вікторівна, Мукачівське міськрайонне управління юстиції, Закарпатської області. Форма власності - комунальна.
Судом встановлено, що Павшинська сільська рада не надавала будь-яких погоджень Мукачівській міській раді щодо вилучення із земель запасу Павшинської сільської ради земельної ділянки кадастровий номер 2122786301:00:104:0001. Згідно листів наявних у матеріалах справи, позивач повідомляв щодо відсутності вказаних погоджень. Так, зокрема, на лист Мукачівської місцевої прокуратури позивач повідомив, що земельна ділянка площею 227,9123 га по вул. Аеропортна, буд.2, с.Павшино Мукачівського району, що належить на праві постійного користування ММКП "Міжнародний аеропорт Мукачево", Павшинською сільською радою не вилучалася та Державний акт на право постійного користування вказаною земельною ділянкою серії ЯЯ №097996 від 11.09.2008 року Павшинською сільською радою не скасовувався (а.с.99). Листом від 26.04.2017 року №02-07/135 позивач повідомив, що Павшинська сільська рада не надавала будь-яких погоджень Мукачівській міській раді, її виконавчому комітету та будь-яким іншим державним органам погодження щодо вилучення із земель запасу Павшинської сільської ради земельної ділянки кадастровий номер 2122786301:00:104:0001 та оформлення відповідної форми власності на неї (а.с.100). Листом від 20.02.2017 року №02-07/58 адресованого Управлінню Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області Павшинська сільська рада надала аналогічні відомості (а.с.102).
Відтак, право власності на спірну земельну ділянку на час прийняття оспорюваного рішення було збережено за Павшинською сільською радою та не припинено у встановленому законом порядку.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав, врегульовано Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (надалі Закон № 1952-IV ).
Пунктом 1 частини першої статті 2 Закону № 1952-IV (у редакції, чинній на момент винесення оскаржуваного рішення) визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі державна реєстрація прав) офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Частиною першою статті 9 Закону № 1952-IV передбачено, що до повноважень суб'єктів державної реєстрації прав належить, зокрема забезпечення проведення державної реєстрації прав.
Правові засади розмежування земель державної та комунальної власності і повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо регулювання земельних відносин визначалися Законом України "Про розмежування земель державної та комунальної власності" та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України , згідно з яким до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні, органи виконавчої влади.
Частиною 2 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень" № 1952-IV від 01.07.2004 року (далі - Закон № 1952-IV) визначено, що при проведення реєстрації права власності на нерухоме майно, державний реєстратор, серед іншого: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав.
Відповідно до частини 1 статті 15 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 16 цього Закону; 6) надання витягів з державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом (ч.7 ст.16 вказаного Закону № 1952-IV).
Документи, що встановлюють виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно та їх обтяжень і подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами (ч.3 ст.17 Закону № 1952-IV).
Перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав визначає Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (далі - Порядок № 1127).
За вимогами Закону № 1952-IV та вищезазначеного Порядку № 1127, підставою для проведення державної реєстрації перш за все є документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно. Зі встановлених судом обставин вбачається, що право власності на земельну ділянку зареєстроване за Павшинською сільською радою та у встановленому законом порядку не припинено, а також державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №097996 у встановленому законом порядку не було скасовано. Відтак прийняте відповідачем 2 рішення є протиправним.
Постановою Кабінету Міністрів від 26.10.2011 року № 1141 затверджено Порядок ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Порядок №1141). Вказаним порядком п.п.1 п.20. визначено, що з метою проведення державної реєстрації виникнення права власності державний реєстратор вносить до запису про нерухоме майно такі відомості щодо земельної ділянки: дата державної реєстрації земельної ділянки; найменування органу, що провів державну реєстрацію земельної ділянки; кадастровий номер земельної ділянки; площа земельної ділянки; цільове призначення земельної ділянки; місцезнаходження земельної ділянки; підстава для внесення запису про нерухоме майно (назва рішення; дата формування рішення; індексний номер рішення); прізвище, ім'я та по батькові державного реєстратора; найменування органу державної реєстрації прав або найменування нотаріальної контори, назва нотаріального округу.
У разі коли на земельній ділянці розташований об'єкт нерухомого майна, право власності на який зареєстровано в установленому законодавством порядку, державний реєстратор додатково вносить відомості про реєстраційний номер такого об'єкта.
ВИСНОВКИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ
Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню виходячи з наступних підстав.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України , земельні відносини регулюються Конституцією України , цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно зі ст. 126 Земельного кодексу України , право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" .
Відповідно до статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" засадами державної реєстрації прав є: обов'язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.
Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №868 від 17.10.2013 року (який діяв на момент здійснення державної реєстрації відповідачем 2) пунктом 15 визначено, що під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо: 1) обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках); 2) повноважень заявника; 3) відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; 4) наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону; 5) наявності факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Всупереч зазначених вимог Закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" оскаржуване рішення про державну реєстрацію земельної ділянки за Мукачівською міською радою прийнято на підставі: заяви Мукачівського міського голови ОСОБА_6 від 02.12.2015 року; рішення Мукачівської міської ради від 05.11.2015 №1; витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за кадастровим номером 2122786301:00:104:0001, відповідно до якого земельна ділянка є комунальною власністю Павшинської сільської ради та передана у постійне користування ММКП "Міжнародний аеропорт "Мукачево""; копії паспорта громадянина України та довідки про присвоєння ідентифікаційного коду ОСОБА_6.
Згідно порядку № 1127 під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор обов'язково використовує відомості з Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, а також відомості з інших інформаційних систем, доступ до яких передбачено законодавством, у тому числі відомості з Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів.
У разі коли відомості Державного земельного кадастру про власників, користувачів земельної ділянки, перенесені з державного реєстру земель, містять неповну або неточну інформацію, що унеможливлює ідентифікацію особи, державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав надсилає відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру , затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 17 жовтня 2012 р. № 1051 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 89, ст. 3598), повідомлення в електронній формі державному кадастровому реєстраторові про уточнення інформації в Державному земельному кадастрі, в якому зазначається виключний перелік відомостей, що є неповними або неточними.
Доступ до відомостей Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів забезпечується за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав.
Інформаційна взаємодія між Державним реєстром прав та Єдиним реєстром документів здійснюється інформаційно-телекомунікаційними засобами в електронній формі у порядку, визначеному Мін'юстом разом з Мінрегіоном.
Державний реєстратор у разі наявності в нього паперових носіїв інформації (реєстрових книг, реєстраційних справ, ведення яких здійснювали підприємства бюро технічної інвентаризації) використовує також відомості, які містяться на відповідних носіях інформації.
На момент здійснення державної реєстрації відповідач 2 повинен був знати про зареєстроване право власності на земельну ділянку за Павшинською сільською радою та право користування вказаною ділянкою за ММКП "Міжнародний аеропорт Мукачево", проте державний реєстратор всупереч вищезгаданого Порядку №868 не встановив відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на вказане нерухоме майно. Зокрема в реєстраційні справі відсутні будь-які відомості про з'ясування інформації з Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів.
Окрім цього державним реєстратором не вказано згідно вимог абзацу 2 п.20 Порядку №1141 при реєстрації земельної ділянки відомості про реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна - цілісного майнового комплексу Мукачівського аеродрому. Вказані відомості наявні у реєстрі прав власності на нерухоме майно (реєстраційний номер майна 15215270).
Всупереч ст.ст.9,15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державним реєстратором не встановлено відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяження.
Відповідачем 2 прийнято спірне рішення про реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 2122786301:00:104:0001 на праві приватної власності незважаючи на те, що вказана земельна ділянка була комунальною власністю, про що у реєстраційній справі міститься витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а.с.109) та вподальшому, на підставі прийнятого рішення, відомості у Державний реєстр речових прав на нерухоме майно внесено щодо комунальної форми власності.
Порядком №1127 регламентовано порядок здійснення держаної реєстрації, де, зокрема, абзацом 2 пункту 8 визначено, що під час формування та реєстрації заяви державний реєстратор, уповноважена особа обов'язково зазначають відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти тасуб'єктів таких прав, передбачені Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1141 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 86, ст. 3145). Нехтуючи вказаними приписами, які носять імперативний характер, відповідачем 2 в оскаржуваному рішенні не вказано суб'єкта за яким зареєстроване право власності.
Суд приходить до переконання про протиправність дій відповідача 2 при здійсненні реєстрації та діях третьої особи при зверненні з відповідною заявою щодо реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 2122786301:00:104:0001 за Мукачівською міською радою, оскільки згідно поданих заперечень останні вказують, що оскаржуване рішення прийнято на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності". Проте вказаним законом визначено, що у власність переходять земельні ділянки на яких розташовані об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади. В розумінні приписів вказаного закону Мукачівська міська рада мала б право на набуття у власність частини земельної ділянки на якій знаходиться відповідне нерухоме майно. Згідно доказів наявних у матеріалах справи нерухоме майно на яке Мукачівська міська рада набула право власності та яке було підставою для реєстрації права власності спірної земельної ділянки, займає 11 001,5 кв.м. (а.с.154), а право власності оформлено на земельну ділянку площею 227,9123 га (а.с.153).
Вищенаведене не містить будь-якого зв'язку між прийнятим рішенням та діями відповідача 2 та суперечить приписам закону.
Згідно з частиною четвертою статті 18 Закону № 1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
Відповідачем 2 при здійсненні управлінських функцій допущено ряд порушень, які полягали в недбалому ставленні до обов'язків визначених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та іншими підзаконними актами, що є неприпустимим при проведенні державної реєстрації щодо нерухомого майна - земельної ділянки.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України , кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу . В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
З огляду не те, що відповідачем 2 не доведено обґрунтованості прийнятого рішення, зокрема, відзиву та заперечень суду не надано, а тому позовні вимоги Мукачівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Павшинської сільської ради є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Під час розгляду даної справи залучення свідків та проведення експертиз немало місця, відтак, відповідно до статті 139 КАС України судові витрати суб'єкта владних повноважень не відшкодовуються.
Керуючись Конституцією України та статтями 6 , 72-77 , 139 , 244 - 246 , 250 , 255 , 295 Кодексу адміністративного судочинства України , суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Мукачівської місцевої прокуратури (89600, Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Л.Толстого, буд.15) в інтересах держави в особі Павшинської сільської ради (89600, Закарпатська область, Мукачівський район, с.Павшино, вул.Лесі Українки, буд. 89, код ЄДРПОУ 20440965) до Мукачівської районної державної адміністрації Закарпатської області (89600, Закарпатська область, м.Мукачево, вул.Стефана Августина, буд.21, код ЄДРПОУ 04053789), державного реєстратора Онуфрій Наталії Вікторівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Мукачівська міська рада Закарпатської області (89600, Закарпатська область, м.Мукачево, пл.Духновича, буд.2, код ЄДРПОУ 38625180) про визнання протиправними дій та скасування рішення - задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії державного реєстратора Мукачівського міськрайонного управління юстиції Закарпатської області щодо здійснення державної реєстрації права власності земельної ділянки площею 227,9123 га вартістю 185 999,22 грн., яка знаходиться в с. Павшино Мукачівського району по вулиці Аеропортна, № 2 за Мукачівською міською радою (код ЄДРПОУ 38625180) від 02.12.2015 за № 26673065;
Скасувати рішення від 02.12.2015 № 26673065 про державну реєстрацію права власності земельної ділянки площею 227,9123 га вартістю 185 999,22 грн., яка знаходиться в с. Павшино Мукачівського району по вулиці Аеропортна, № 2 за Мукачівською міською радою (код ЄДРПОУ 38625180).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Львівського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до ч.3 ст.243 КАС України повний текст рішення складено та підписано 02.05.2018 року.
СуддяЮ.Ю. Дору
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2018 |
Оприлюднено | 03.05.2018 |
Номер документу | 73731233 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Обрізко Ігор Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні