Рішення
від 25.04.2018 по справі 816/1637/17
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/1637/17

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю.,

за участю:

секретаря судового засідання - Панькіної А.С.,

позивача - ОСОБА_1,

представника позивача - ОСОБА_2,

відповідача - ОСОБА_3,

представника відповідача - ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області ОСОБА_3, ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування рішень,

В С Т А Н О В И В:

27 вересня 2017 року позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області ОСОБА_3 про визнання протиправними дій державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області ОСОБА_3 в частині внесення до акту перевірки від 06.09.2017 №216-ДК/393/АП/09/01-17 недостовірної інформації щодо використання земельної ділянки площею 9,9853 га ОСОБА_1; визнання протиправним та скасування припису від 06.09.2017 №216-ДК/175Пр/03/01/-17; визнання протиправним та скасування постанови від 06.09.2017 №170-ДК/88По/08/01-17 про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170,00 грн.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що відповідач не вірно встановив особу, яка на його думку, скоїла адміністративне правопорушення, оскільки ОСОБА_1 не використовує земельну ділянку площею 9,9853 га для посіву ярого ячменю. Вказував на те, що позивач не запрошувався до місця складання протоколу, будь-які пояснення з даного приводу у позивача не відбиралися. Пояснював, що земельною ділянкою, про яку йде мова у акті перевірки, користується брат позивача ОСОБА_6, який є керівником СФГ "Агро Плюс 3". Вважає, що не порушував вимоги ст. 125 Земельного кодексу України та не є суб'єктом правопорушення, передбаченого ст. 53-1 КУпАП.

Ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2017 року провадження у справі за даним адміністративним позовом відкрито, закінчено підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду. Залучено до участі у справі у якості другого відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2017 року закрито провадження у справі №816/1637/17 в частині позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови від 06.09.2017 №170-ДК/88По/08/01-17 про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170,00 грн.

Ухвалою від 04 січня 2018 року призначено судово-почеркознавчу експертизу та зупинено провадження у справі до одержання судом результатів експертизи.

Ухвалою суду від 02 лютого 2018 року поновлено провадження у справі, призначено судове засідання для розгляду клопотання судового експерта про надання додаткових матеріалів, необхідних для виконання експертизи по адміністративній справі № 816/1637/17.

Ухвалою від 15 лютого 2018 року клопотання судового експерта Полтавського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру ОСОБА_7 про надання додаткових матеріалів, необхідних для виконання експертизи по адміністративній справі № 816/1637/17 задоволено частково. Провадження у справі зупинено до одержання судом результатів експертизи.

Ухвалою суду від 12 квітня 2018 року поновлено провадження у справі.

25.10.2017 відповідачами подано заперечення на адміністративний позов, в яких просять відмовити в його задоволенні, посилаючись на недопущення порушення прав позивача, оскільки в ході перевірки інспектором встановлено факт самовільного використання позивачем земельної ділянки без оформлення документів на право використання земельною ділянкою, що є порушенням земельного законодавства, а тому інспектором правомірно складено акт та видано припис про усунення порушень.

Позивач та представник позивача в судовому засіданні підтримали вимоги позовної заяви та просили її задовольнити.

Відповідач та представник відповідач - ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області проти позову заперечували, просили відмовити у його задоволенні.

Заслухавши пояснення позивача та відповідача, представників позивача та відповідача - ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що відповідно до вимог Земельного кодексу України, Законів України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", "Про охорону земель", Положення про Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308, на виконання плану роботи Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області на ІІІ квартал 2017 року, ОСОБА_5 управлінням Держгеокадастру у Полтавській області видано наказ від 28.08.2017 № 216-ДК "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" /т. 1 а.с. 69/.

Згідно з вказаним наказом, зобов'язано державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області - головного спеціаліста відділу державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель - ОСОБА_8 та головного державного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Гребінківському, Лохвицькому, Лубенському, Оржицькому, Пирятинському, Чорнухинському районах - ОСОБА_9 у термін з 31.08.217 по 13.09.2017 здійснити захід державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель сільськогосподарського призначення державної власності (земель запасу, резервного фонду), які не надані у власність, користування (оренду) на території Березівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області.

04.09.2017 року головними спеціалістами-державними інспекторами Філіпповою І.В. та Швидкою Т.П., за участю головного спеціаліста відділу Гребінківського району міжрайонного управління у Гребінківському та Пирятинскому районах ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області ОСОБА_10, у присутності спеціаліста-землевпорядника ІІ категорії Березівської сільської ради ОСОБА_11 проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться на території Березівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області за межами населеного пункту, за результатами якого складено акт обстеження земельної ділянки № 216-ДК/378/АО/10/01/-17 /т. 1 а.с. 71/.

За результатами обстеження земельної ділянки встановлено, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності площею 49,9853 га, кадастровий номер 5320880800:00:004:0003, яка розташована за межами населених пунктів на території Березівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області, на момент обстеження закультивована після збору озимої пшениці. Зі слів голови СФГ "ОСОБА_2 плюс3" ОСОБА_6, зазначена земельна ділянка використовується даним господарством.

Також, 06.09.2017 року головним спеціалістом-державним інспектором Філіпповою І.В. проведено перевірку з питання дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 49,9853 га, кадастровий номер 5320880800:00:004:0003, яка знаходиться на території Березівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області за межами населених пунктів, за результатами якої складений акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельною ділянкою №216ДК/393/АП/09/01/-17 /т. 1 а.с. 41/.

Перевіркою встановлено, що об'єкт перевірки - земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності площею 49,9853 га, кадастровий номер 5320880800:00:004:0003, яка розташована за межами населених пунктів на території Березівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області, на момент обстеження закультивована після збору озимої пшениці.

Зі слів гр. ОСОБА_6 зазначена земельна ділянка орієнтовною площею 40,0 га використовувалася ним шляхом посіву озимої пшениці , решта земельної ділянки орієнтовною площею 9,9853 га використовувалася гр. ОСОБА_1 шляхом посіву ярого ячменю.

За повідомленням ОСОБА_6 вищевказана земельна ділянка перебувала в користуванні (оренді) ФОП ОСОБА_6 на підставі договору оренди землі, укладеного з Гребінківською районною державною адміністрацією від 26.11.2009 року та зареєстрованого від 15.12.2009 року № 04095500286 , термін дії якого закінчився 15.12.2014 року.

Гр. ОСОБА_6, як голова СФГ ОСОБА_2 плюс 3 26.06.2017 року звернувся з клопотанням до ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області про продовження вищезгаданого договору оренди землі.

ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області від 12.07.2017 року № 31-16-0.332-5213/2-17 повідомлено голову СФГ ОСОБА_2 плюс 3 про те, що орендарем згідно договору оренди землі від 26.11.2009 року є фізична особа-підприємець ОСОБА_6, а отже клопотання про поновлення договору оренди землі від 26.11.2009 року на новий строк мало бути подано від сторони договору - фізичної особи-підприємця ОСОБА_6, тому ОСОБА_5 управлінням не вбачається правових підстав щодо поновлення вищезазначеного договору оренди землі із СФГ ОСОБА_2 плюс 3 .

Таким чином, у результаті перевірки встановлено, що документи, що посвідчують право користування (оренди) та державну реєстрацію речового права на земельну ділянку, оформлених відповідно діючого земельного законодавства, на сьогодні у громадян ОСОБА_6 та ОСОБА_1 - відсутні.

06 вересня 2017 року відповідачем направлено до Березівської сільської ради Гребінківського району клопотання про надання інформації про те, ким та на підставі яких документів використовується земельна ділянка площею 49,9583 га, що знаходиться за межами населених пунктів на території Березівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області.

Листом від 06.09.2017 №247/02-25 Березівською сільською радою повідомлено відповідачу, що земельна ділянка площею 49.9853 га (каллетровий номер ділянки 5320880800:00:004:0003 ) використовувалась ОСОБА_6 разом з його братом ОСОБА_1. Земельна ділянка використовується на підставі договору оренди землі, укладеного між ОСОБА_6 та Гребінківською державною адміністрацією від 26.11.2009 та зареєстрованого 15.12.2009 строком на 5 років.

У зв'язку із виявленими порушеннями, державним інспектором винесено припис від 06.09.2017 року № 216-ДК/175Пр/03/01/-17 про вжиття заходів ОСОБА_1 щодо усунення порушень земельного законодавства в термін до 15 вересня 2017 року /т. 1 а.с. 48/.

Не погоджуючись з такими діями відповідача та прийнятим приписом, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку позовним вимогам позивача, суд виходить із наступного.

Відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 2 Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України (ст. 187 Земельного кодексу України).

Згідно з приписами ст. 188 ЗК України, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Законом, який визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля, є Закон України від 19.06.2003 року № 963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (далі - Закон України № 963-IV).

Статтею 5 Закону України № 963 визначені органи, які здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів, зокрема: державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів; моніторинг родючості ґрунтів земель сільськогосподарського призначення та агрохімічну паспортизацію земель сільськогосподарського призначення проводить центральний орган виконавчої влади з питань аграрної політики.

Так, повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі встановлені статтею 6 Закону України № 963-IV, до яких належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 333 від 29.09.2017 року затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру в області.

Статтею 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" встановлені повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, які, крім іншого, мають право: давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель; складати акти перевірки чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення.

Реалізація вказаних повноважень щодо здійснення державного контролю повинна відбуватися у спосіб, встановлений законодавством. Проте, Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" не визначає підстав та порядку проведення перевірок посадовими особами Держгеокадастру.

Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12 грудня 2003 р. N312, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.12.2003 р. за N1223/8544, був затверджений Порядок планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель. Зазначений Порядок установлював процедуру планування та проведення перевірок, оформлення матеріалів за їх результатами, визначає підготовчі заходи, які необхідно здійснити перед початком проведення перевірки.

Зазначений наказ втратив чинність, згідно з наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 лютого 2013 року N 132.

В подальшому, наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 лютого 2013 року N 132, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 березня 2013 р. за N 412/22944, був затверджений новий Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, але вказаний наказ також визнаний таким, що втратив чинність, відповідно до Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20.01.2017 року.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 року № 169-р "Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади", яке набрало законної сили 21.05.2017 року, даний наказ було скасовано як такий, що не відповідає Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Вказане розпорядження Кабінету Міністрів України свідчить про те, що накази Міністерств та інших центральних органів виконавчої влади щодо здійснення державного нагляду (контролю) повинні відповідати Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Таким чином, на час проведення перевірки законодавцем не було розроблено та затверджено окрему процедуру та новий порядок здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства.

На даний час зазначені питання щодо проведення перевірки врегульовані виключно нормами Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

З огляду на викладене, при здійсненні державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, зокрема, за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель відповідач повинен був дотримуватися вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Також, ст. 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначена сфера його дії, відповідно до якої дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного контролю, митного контролю на кордоні, державного експортного контролю, контролю за дотриманням бюджетного законодавства, банківського нагляду, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення.

Тобто, при здійсненні державного нагляду (контролю) у галузі земельних відносин органи державного нагляду (контролю) повинні керуватися Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності."

Відповідно до статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою. Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Згідно з статтею 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", плановий чи позаплановий захід повинен здійснюватися у присутності керівника або його заступника, або уповноваженої особи суб'єкта господарювання.

В даному випадку, суд звертає увагу, що перевірка дотримання вимог земельного законодавства проведена уповноваженим інспектором ГУ Держгеокадастру в Полтавській області на підставі Закону № 963-IV щодо об'єкта земельної ділянки, а не щодо суб'єкта господарювання.

Суд відхиляє доводи позивача про порушення його прав у зв'язку з проведенням перевірки за його відсутністю та відсутністю підпису у акті перевірки від 06.09.2017 року.

Як встановлено судом, до моменту проведення перевірки державний інспектор не визначив особу порушника, яка самовільно зайняла та використовує земельну ділянку на території Березівської сільської ради, а отже, не мав підстав для надіслання ОСОБА_1 повідомлення про проведення перевірки, що обґрунтовує відсутність позивача під час проведення перевірки. Більш того, інспектор одразу після візуальної перевірки земельної ділянки, відшукав ОСОБА_6, що не спростовано представником позивача, та повідомив останього про свої висновки за наслідками перевірки і запропонував надати письмові пояснення.

Як пояснив відповідач в ході розгляду справи, під час проведення перевірки державним інспектором було отримано пояснення ОСОБА_1 від 06.09.2017, що зазначений як особа, яка здійснює незаконне користування земельною ділянкою площею 9,9853 га. В судовому засіданні представник відповідача зазначив, що такі пояснення були надані також рідним братом позивача ОСОБА_6, відібрані в ході проведеної перевірки.

Ухвалою суду від 04 січня 2018 року у справі було призначено судову почеркознавчу експертизу, на вирішення якої ставилося, зокрема, питання, чи виконано рукописний текст в письмовому пояснені, написаному 06.09.2017 від ОСОБА_1 тією особою, від імені якої він зазначений, тобто ОСОБА_1 та чи виконано підпис у вищевказаному письмовому поясненні тією особою, від імені якої він зазначений, тобто, ОСОБА_1?

03 квітня 2018 року до суду від Полтавського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру надійшов висновок експерта №183 судової почеркознавчої експертизи по адміністративній справі №816/1637/17, складений 27 березня 218 року, яким встановлено, що рукописні записи в поясненні від 06.09.2017 від імені ОСОБА_1, виконані не ОСОБА_1, а іншою особою. Відповісти на питання про виконання ОСОБА_1 підпису в поясненні від імені ОСОБА_1 від 06.09.2017, не представилося можливим, у зв'язку з відсутністю однозначності в оцінці розбіжностей.

Разом з тим, відповідачем в акті перевірки відображено факт самовільного зайняття позивачем земельної ділянки площею 9,9853 га та листом від 06.09.2017 №247/02-25, виданим Березівською сільською радою, підтверджено факт обробітку ОСОБА_1 земельної ділянки площею 49,9583 га разом зі ОСОБА_6, у тому числі позивачем - 9,9583 га.

В даному випадку суд бере до уваги свідчення інспектора, як посадової особи, яка має відповідну освіту, навички, має право давати компетентні висновки щодо факту обробітку земельної ділянки та самовільного зайняття земельної ділянки та здійснила обстеження земельної ділянки, що розташована на території Березівської сільської ради з урахуванням письмових пояснень осіб, присутніх при обстеженні земельної ділянки та в ході проведення перевірки, а також інформації, наданої листом від 06.09.2017 №247/02-25 Березівською сільською радою.

Тому суд критично оцінює пояснення позивача та представника позивача, що земельна ділянка ОСОБА_1 не використовувалась, та вважає їх такими, що спрямовані на уникнення відповідальності за самовільне використання земельної ділянки.

В той же час, встановлені порушення процедури проведення перевірки не спростовують встановлення факту порушення позивачем вимог земельного законодавства, що знайшло своє відображення у акті перевірки та не можуть бути підставою для звільнення позивача від виконання законних приписів контролюючого органу щодо усунення порушень вимог земельного законодавства.

Крім того, суд наголошує, що позивач, не оскаржує дії державного інспектора - головного спеціаліста управління контролю за виконанням і охороною земель ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області ОСОБА_8 щодо проведення перевірки.

Зазначена перевірка проведена на підставі наказу ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області №216-ДК від 28.08.2017, який станом на час розгляду справи є чинним та у судовому порядку не скасовано.

Положеннями ст.ст.125, 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

З матеріалів справи та пояснень представника позивача та відповідача, а також з показань позивача, судом встановлено, що ані при проведенні перевірки, ані в ході розгляду справи позивачем не надано жодних документів, які б підтверджували право користування земельною ділянкою, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Березівської сільської ради та могли б свідчити про відсутність факту самовільного зайняття земельної ділянки.

Відповідно до ст. 1 Закону № 963-IV, самовільне зайняття земельної ділянки будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Враховуючи наявність дій які свідчать про фактичне використання земельної ділянки ОСОБА_1 за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, суд приходить до висновку, що державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області ОСОБА_8, як посадова особа ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, діяв на підставі, у межах та у спосіб визначений Закону № 963-IV, з використанням повноважень та метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд приходить до переконання про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

У Х В А Л И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (вул. Центральна, 22, с. Березівка, Гребінківський район, Полтавська область, 37441, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області ОСОБА_3 (вул. Уютна, 23, м. Полтава, Полтавська область, 36039), ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Уютна, 23, м. Полтава,Полтавська область, 36039, код ЄДРПОУ 39767930) про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування рішень відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення .

Повне рішення складено 03 травня 2018 року.

Суддя ОСОБА_12

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.04.2018
Оприлюднено04.05.2018
Номер документу73738002
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1637/17

Ухвала від 03.07.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 05.06.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Рішення від 25.04.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 12.04.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 15.02.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 02.02.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 04.01.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 30.11.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 07.11.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 12.10.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні