Рішення
від 03.05.2018 по справі 821/36/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 травня 2018 р.м. ХерсонСправа № 821/36/18

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Ковбій О.В.,

при секретарі: Васильєвій В.В.,

за участю: представника позивача - Зарової О.І.,

за допомогою засобів відеоконферензв'язку з Окружним адміністративним судом м. Києва: представника відповідача - Нестеренко Н.М.,

представника відповідача (Державної казначейської служби України) та третьої особи (Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області) - Сідька Р.В.,

представника третьої особи (Департамента агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації) - Сергеєвої Л.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Інтегровані агросистеми" до Міністерства аграрної політики та продовольства України, Державної казначейської служби України треті особи - Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, Департамент агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та відшкодування бюджетної заборгованості,

встановив:

Фермерське господарство "Інтегровані агросистеми" (далі - позивач, ФГ "Інтегровані агросистеми") звернулось з адміністративним позовом до Міністерства аграрної політики та продовольства України (далі - відповідач-1, Мінагрополітики), Державної казначейської служби України (далі - відповідач-2, Держаказначейство), треті особи: Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, Департамент агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльність Мінагрополітики по відшкодуванню позивачу бюджетної кредиторської заборгованості в сумі 4621821,00 грн., стягнути (відшкодувати) із Державного бюджету на користь позивача бюджетну заборгованість в сумі 4621821,00грн.

В обґрунтування позову зазначає, що є агропромисловим підприємством, основним видом підприємницької діяльності якого є переробна промисловість та вирощування розсади в своєму тепличному комплексі, а тому має право користуватись різними бюджетними програмами по підтримці агропромислового комплексу України. Так, згідно Постанови КМУ від 11.08.2010 р. № 794 "Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення фінансової підтримки суб'єктів господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів" ФГ "Інтегровані агросистеми" скористалось своїм правом і подало пакет документів на часткову компенсацію відсоткової ставки за залучені кредитні ресурси від МФК в сумі 4621821,00 грн. Відповідачем-1 Департаменту агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації були спрямовані відповідні бюджетні призначення, однак у зв'язку з відсутністю коштів на єдиному казначейському рахунку утворилась кредиторська заборгованість перед позивачем, яка досі не відшкодована, що підтверджується листом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.12.2017 р. № 37-21-15/28594 та листом Департаменту агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації від 19.01.2018 р. № 72-19/0/18/019.1.1-130.

Ухвалою від 05.01.2018 р. позовну заяву залишено без руху у зв'язку з недоліками позовної заяви та надано позивачу строк для їх усунення.

Позивач в установлені строки усунув недоліки позовної заяви і ухвалою від 29.01.2018 р. відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання на 22.02.2018 р. об 10:00 год.

19.02.2018 р. від Міністерства аграрної політики та продовольства України надійшло клопотання про залучення до участі у справі третьої особи - Департамент агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації, яке ухвалою від 22.02.2018 р. задоволено.

Ухвалою від 22.02.2018 р. за клопотанням відповідача-1 підготовче засідання відкладено на 01.03.2018 р. на 15:00 год.

15.02.2018 р. від відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Свою позицію обґрунтовує тим, що Мінагрополітики є головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми, який затверджує розподіл бюджетних коштів для компенсації витрат та спрямовує їх у регіони, проте безпосередньо виплату компенсації не здійснює. Бюджетні кошти, передбачені для надання державної підтримки суб'єктам господарювання через механізм здешевлення кредитів, Мінагрополітики спрямувало розподілами відкритих асигнувань від 27.12.2012 р. № 1764 та від 23.10.2012 р. № 1215 з рахунку № 90710280000001 до Головного управління агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації. Проте, станом на 01.01.2013р. за бюджетною програмою КПКВ 2801180 зареєстровано кредиторську заборгованість в органах Державної казначейської служби України, у тому числі перед ФГ "Інтегровані агросистеми". Зазначає, що Мінагрополітики України не уповноважене контролювати Головне управління агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації щодо подачі до Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області реєстру підприємств і платіжних доручень на виплату компенсації шляхом перерахування коштів на поточні рахунки позичальників. Починаючи з 2013 року Законами України про Державний бюджет України на відповідний рік кошти за програмою 2801180 не передбачалися. При цьому, відповідач-1 неодноразово впродовж 2013-2016 років звертався до Міністерства фінансів України з проханням передбачити кошти на компенсацію витрат за бюджетними програмами. Відтак, відповідач-1 вчинив усі дії, передбачені Порядком № 794.

Вказав, що відповідно до положень Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення фінансової підтримки суб'єктів господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.08.2010 р. № 794 (далі - Порядок № 794), Міністерство здійснює остаточний розподіл коштів між підприємствами позичальниками та розподілами відкритих асигнувань спрямовує бюджетні призначення до головних управлінь агропромислового розвитку обласних державних адміністрацій і не здійснює безпосереднього перерахунку коштів на рахунки суб'єктів господарювання, у зв'язку з чим доказами спрямування коштів з рахунку Мінагрополітики № 90710280000001 27.12.2012 р. та 23.10.2012 р. є саме розподіли відкритих асигнувань. Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 632 від 19.10.2012 р. ФГ "Інтегровані агросистеми" передбачено 4621821,00 грн. Вказаним наказом Мінагрополітики також затверджено розподіл бюджетних коштів, спрямованих для погашення кредиторської заборгованості за 2011 рік, зареєстрованої в органах Державної казначейської служби України станом на 01.01.2012 р. Зазначені кошти розподілами відкритих асигнувань з рахунку № 90710280000001 Мінагрополітики від 27.12.2012 р. № 1764 та від 23.10.2012 р. № 1215 були спрямовані до Головного управління агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації.

Як вбачається зі штемпелю Державної казначейської служби, вказані розподіли були зареєстровані та взяті на облік Державною казначейською службою України. Виконання вищезазначених асигнувань підтверджуються Випискою з рахунку відкритих асигнувань та узагальненими показниками загального фонду Державного бюджету України за період з 23.10.2012 р. по 23.10.2012 р. та Випискою з рахунку відкритих асигнувань за узагальненими показниками загального фонду Державного бюджету України за період з 28.12.2012 р. по 28.12.2012 р. Проте, у зв'язку з тим, що у 2012 році на єдиному казначейському рахунку були відсутні відкриті асигнування, за КПКВК 2801180 станом на 01.01.2013 р. у Департаменті агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації виникла бюджетна заборгованість перед позивачем. Вказує на те, що Мінагрополітики не є органом, який здійснює дії щодо нарахування та виплати часткового відшкодування, а лише проводить розподіл коштів та спрямовує їх у регіони в межах виділених асигнувань, а органи Державного казначейства України забезпечують казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України, а тому відсутні підстави для визнання дій щодо невиплати компенсації протиправними.

Виходячи з зазначеного, вважає, що підстави для задоволення позовних вимог ФГ "Інтегровані агросистеми" відсутні. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

02.03.2018 р. від третьої особи - Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області надійшли пояснення на позов, відповідно до яких просить відмовити в задоволенні позовних вимог в частині стягнення з Державного бюджету України бюджетної заборгованості у сумі 4621821,00 грн. Вказує на те, що у 2012 році Департаменту агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації по КПКВК 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі" спрямовано відкриті асигнування для надання державної підтримки суб'єктам господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів між підприємствами-позичальниками, в тому числі ФГ "Інтегровані агросистеми". Розмір фінансової підтримки позивачу на 2012 рік визначено та зареєстровано у сумі 4621821,00 грн. Враховуючи, що у 2012 році видатки здійснювалися в межах наявного фінансового ресурсу на єдиному казначейському рахунку у Департаменті агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації по КПКВК 2801180 станом на 01.01.2013 року виникла бюджетна заборгованість перед позивачем у сумі 4621821,00 грн., яка станом на 15.02.2018 р. не погашена та обліковується в Звіті про фінансові зобов'язання Департаменту агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації. Згідно пп.1 п.1 Порядку № 794 головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем відповідної бюджетної програми є Мінагрополітики.

Відповідно до ст.22 Бюджетного кодексу України бюджетні асигнування для здійснення програм та заходів, які реалізуються за рахунок коштів бюджету, надаються розпорядниками бюджетних коштів. Статтею 176 Цивільного кодексу України встановлено, що держава не відповідає за зобов'язаннями створених нею юридичних осіб та юридичні особи не відповідають за зобов'язаннями відповідно держави. Стаття 25 Бюджетного кодексу України надає Державній казначейській службі України повноваження здійснювати безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів на підставі рішень суду. Виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів визначено Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 р. № 845. Органи Казначейства здійснюють виконання рішень суду на підставі наданих стягувачем документів, зазначених у п.6 Порядку № 845, та не мають права виконувати судові рішення у спосіб, відмінний від встановленого Порядком та самостійно його змінювати.

13.03.2018 р. від представника третьої особи - Департаменту агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації надійшли пояснення на позов, відповідно до яких просить прийняти законне та обґрунтоване рішення. Зазначає, що головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем відповідної бюджетної програми є Міністерство аграрної політики та продовольства України. Так, відповідно до розподілів бюджетних коштів, затверджених наказами Міністерства від 19.10.2012 р. № 632 та від 30.11.2012 р. № 745, позивачу передбачалися кошти у сумі 4621821,00 грн. для компенсації витрат. Вказані кошти спрямовані до Головного управління агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації, на підставі чого зареєстровані юридичні і фінансові зобов'язання та надано платіжні доручення для здійснення проплати до Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області. Однак, органами державної казначейської служби вказані асигнування не були перераховані на поточний рахунок ФГ "Інтегровані агросистеми" по причині відсутності фінансового ресурсу на єдиному казначейському рахунку, у зв'язку з чим за бюджетною програмою 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі" перед позивачем виникла кредиторська заборгованість, яка існує і на сьогодні. З 2013 року позивач з будь-якими запитами щодо отримання та перерахування коштів не звертався. Крім того, Департамент зазначає, що головним розпорядником бюджетних коштів є Міністерство аграрної політики та продовольства України, а будь-які бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Враховуючи викладене, процедура спрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості визначена чинним законодавством України.

Ухвалою від 21.03.2018 р. відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача-1 про залишення позовної заяви без розгляду, задоволено клопотання відповідача -1, представника третьої особи про залучення в якості співвідповідача Державну казначейську службу України та відкладено підготовче засідання до 05.04.2018 р. до 16:00 год.

Ухвалою від 05.04.2018 р. відкладено підготовче провадження та призначено справу до розгляду на 20.04.2018 р. о 15:00 год.

Протокольною ухвалою від 20.04.2018 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 02.05.2018 р. о 13:30 год.

16.04.2018 р. від відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити в задоволенні позовних вимог в частині стягнення з Державного бюджету України бюджетної заборгованості у сумі 4621821,00 грн. Вказує на те, що Міністерство аграрної політики та продовольства України, як головний розпорядник бюджетних коштів і відповідальний виконавець відповідної бюджетної програми, проводить розподіл коштів та спрямовує їх у регіони в межах виділених асигнувань, а органи Казначейства лише забезпечують казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку та не мають права встановлювати бюджетні призначення чи змінювати їх цільове спрямування. Тобто, існує певна процедура спрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості, а тому вважає вимогу позивача щодо стягнення з Державного бюджету України бюджетної заборгованості в сумі 4621821,00 грн. необґрунтованою та безпідставною. Просить відмовити в її задоволенні.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала та, посилаючись на обставини викладені у позовній заяві, просила позов задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача-1 у судовому засіданні заперечувала по суті заявлених позовних вимог, посилаючись на доводи, викладені у відзиві.

Представник відповідача-2 та третьої особи - Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області заперечував проти задоволення позову в частині стягнення з Державного бюджету України бюджетної заборгованості у сумі 4621821,00 грн. з підстав, вказаних у відзиві та поясненнях.

Представник третьої особи - Департаменту агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації просить прийняти по справі законне та обґрунтоване рішення.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлено, що ФГ "Інтегровані агросистеми" є сільськогосподарським підприємством, основним видом діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11), відтворення рослин (код КВЕД 01.30) інші види перероблення та консервування фруктів і овочів (код КВЕД 10.39), виробництво продуктів борошномельно-круп'яної промисловості (код КВЕД 10.61), оптова торгівля фруктами й овочами (код КВЕД 46.31), у зв'язку з чим, як суб'єкт агропромислового комплексу, в 2012 році отримало право на фінансову підтримку через механізм здешевлення кредитів відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення фінансової підтримки суб'єктів господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.08.2010 р. № 794 (далі - Порядок № 794).

Відповідно до розподілу бюджетних коштів, передбачених для надання державної підтримки суб'єктам господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів між підприємствами-позичальниками, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження розподілів бюджетних коштів, передбачених для надання державної підтримки суб'єктам господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів" від 19.10.2012 р. № 632, ФГ "Інтегровані агросистеми" передбачено компенсацію в сумі 4621821,00 грн.

На виконання вказаних програм розподілами відкритих асигнувань від 27.12.2012 р. № 1764 та від 23.10.2012 р. № 1215 Міністерством аграрної політики та продовольства України з рахунку № 90710280000001 перераховано відповідні кошти на рахунок Головного управління агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації.

Проте, станом на 01.01.2013 р. перед ФГ "Інтегровані агросистеми" органами державної казначейської служби зареєстровано кредиторську заборгованість в сумі 4621821,00 грн. за бюджетною програмою КПКВК 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі".

Міністерство аграрної політики та продовольства України зверталось до Міністерства фінансів України про необхідність виділення коштів за даною програмою, про що свідчать листи від 18.07.2013 р. № 37-21-2-10/14062, від 23.01.2015 р. № 37-21-2-10/780, від 18.05.2015 р. № 37-21-2-10/7584, від 31.08.2015 р. № 37-21-2-10/14536, від 13.01.2016 р. №37-21-2-10/365, від 11.02.2016 р. № 37-21-2-10/1742.

Із змісту наведених вище листів слідує, що погашення кредиторської заборгованості перед суб'єктами господарської діяльності частково здійснювалось, що представник відповідача-1 у судовому засіданні не заперечувала, проте не могла пояснити принцип розподілу бюджетних коштів між підприємствами-позичальниками, яким передбачена компенсація.

Листом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.12.2017 р. № 37-21-15/28595 позивача повідомлено, що кредиторська заборгованість відповідно до "Звіту про заборгованість за бюджетними коштами" станом на 01.01.2017 р. складає близько 229 млн. грн. Законом України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" за бюджетною програмою 2801180 затверджені асигнування обсягом 55 млн. грн., при цьому, враховуючи брак коштів для виплати кредиторської заборгованості в повному обсязі, з метою недопущення виконавчих проваджень в першу чергу заплановано погашення кредиторської заборгованості за прийнятими рішеннями судів різних інстанцій на суму 54,2 млн. грн.

Згідно листа Департаменту агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації від 19.01.2018 р. № 72-19/0/18/019.1.1-130 "Про суму фактичної кредиторської заборгованості" (адресованому ФГ "Інтегровані агросистеми" на лист від 19.01.2018 р. № ИА/Ис-28) станом на 01.01.2018 р. за бюджетною програмою КПКВК 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі" в Головному управлінні Державної казначейської служби України в Херсонській області обліковується прострочена кредиторська заборгованість перед ФГ "Інтегровані агросистеми" у сумі 4621821,00 грн.

Надаючи оцінку доводам позивача про протиправну бездіяльність відповідача-1 та наявність підстав для стягнення коштів з Державного бюджету України, суд виходить з наступних обставин та приписів законодавства.

Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінагрополітики для часткової компенсації відсоткової ставки за залученими суб'єктами господарювання агропромислового комплексу у банках, у тому числі іноземних, коротко-, середньо- та довгостроковими кредитами та позиками, середньо- та довгостроковими кредитами та позиками в іноземній валюті, залученими від Міжнародної фінансової корпорації, Європейського банку реконструкції та розвитку, середньо- та довгостроковими кредитами та позиками, залученими в іноземній валюті від нерезидентів, що отримуються позичальниками внаслідок випуску нерезидентами середньо- та довгострокових облігацій на міжнародних фінансових ринках, за умови участі активів позичальників у випуску з нерезидентом - емітентом облігацій, використаними на пріоритетні напрями розвитку агропромислового комплексу, та наданими кредитами з реалізації проектів енергозбереження відповідно до Закону України "Про ратифікацію Кредитної угоди (Фінансування Української ЕСКО (друга фаза) між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку". Бюджетні кошти спрямовуються також на погашення бюджетної кредиторської заборгованості, зареєстрованої в органах Казначейства"; лізингових платежів, передбачивши у 2012 році на зазначені цілі до 30 млн. грн. регулюється Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення фінансової підтримки суб'єктів господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.08.2010 року № 794 (далі - Порядок № 794).

Пунктом 1-1 Порядку № 794 встановлено, що головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем відповідної бюджетної програми є Мінагрополітики.

Пунктом 14 Порядку № 794 передбачено, що Мінагрополітики спрямовує бюджетні призначення Міністерству аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, головним управлінням агропромислового розвитку обласних і управлінню промисловості, розвитку інфраструктури та агропромислового комплексу Севастопольської міської держадміністрацій на підставі рішення комісії Мінагрополітики. Міністерство аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, головні управління агропромислового розвитку обласних і управління промисловості на підставі рішення комісії Мінагрополітики подають до головних управлінь Казначейства реєстр підприємств і платіжні доручення на виплату компенсації шляхом перерахування коштів на поточні рахунки позичальників та лізингоодержувачів.

Відповідно до ст.22 Бюджетного кодексу України бюджетні асигнування для здійснення програм та заходів, які реалізуються за рахунок коштів бюджету, надаються розпорядникам бюджетних коштів. Головним розпорядником бюджетних коштів у вказаному випадку є Міністерство аграрної політики та продовольства України. Розпорядник бюджетних коштів отримує бюджетні призначення шляхом їх затвердження у законі про Державний бюджет України; приймає рішення щодо делегування повноважень на виконання бюджетної програми розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та/або одержувачами бюджетних коштів, розподіляє та доводить до них у встановленому порядку обсяги бюджетних асигнувань; здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень та оцінку ефективності бюджетних програм, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі.

З аналізу положень наведених вище нормативних актів слідує, що до повноважень Міністерства аграрної політики України належить затвердження розподілу бюджетних коштів для компенсації витрат з придбання обладнання, техніки та механізмів, безпосередньо розподіл вказаних коштів, а також спрямування бюджетних коштів Міністерству аграрної політики та продовольства АРК, головним управлінням агропромислового розвитку. Отже, головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетних програм, в тому числі програми 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі" є Міністерство аграрної політики, на яке покладено обов'язок спрямування бюджетних коштів для компенсації витрат для їх подальшого перерахування на поточні рахунки суб'єктів господарювання.

Відповідно до ст.23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України.

Судом встановлено, що Законом України "Про Державний бюджет на 2013 рік" затверджено розподіл видатків Державного бюджету України на програму 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі" за заходом - здійснення фінансової підтримки підприємств агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів, яким затверджено 96777,9 тис. грн., Законом України "Про Державний бюджет на 2014 рік" передбачено за програмою 2801180 - 206777,9 тис. грн.; Законом України "Про Державний бюджет на 2015 рік" передбачено - 5000,0 тис. грн.; Законом України "Про Державний бюджет на 2016 рік" передбачено - 5000,0 тис. грн.; Законом України "Про Державний бюджет на 2017 рік" передбачено - 60000,0 тис. грн.

Міністерством аграрної політики та продовольства України, як головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми, було здійснено розподіл бюджетних коштів та спрямування бюджетних коштів на відповідний рахунок Головного управління (Департаменту) агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації. Проте, здійснення відповідачем-1 функції розподілу та направлення бюджетних коштів не свідчить про виконання ним покладених на нього обов'язків в повному обсязі як головного розпорядника бюджетних коштів, передбачених Порядком № 794 та Бюджетним кодексом України, що свідчить про допущену ним бездіяльність.

Правова позиція щодо того, що функції Мінагрополітики з виконання відповідної бюджетної програми не закінчуються лише розпорядженням бюджетними коштами, а включають також і контроль за своєчасністю отримання кінцевим отримувачем відповідних коштів, не допускаючи при цьому настання кредиторської заборгованості на початок наступного бюджетного періоду викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 14.07.2016 р. в справі № К/800/3685/16, постанові Одеського апеляційного адміністративного суду від 14.12.2017 р. по справі № 814/2856/16.

Відповідно до ст.43 Бюджетного кодексу України Державна казначейська служба України забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку та здійснює розрахунково-касове обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів відповідно до законодавства; контроль за здійсненням бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень бюджету, взятті бюджетних зобов'язань розпорядниками бюджетних коштів та здійсненні платежів за цими зобов'язаннями.

Державна казначейська служба України здійснює через систему електронних платежів (СЕП) Національного банку України розрахунково-касове обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів, операції з коштами бюджетів.

Спрямовані до Головного управління агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації відкриті асигнування для надання фінансової підтримки суб'єктам господарювання не були зареєстровані Управлінням державної казначейської служби України в Херсонській області та усі подані документи повернуті з посиланням на відсутність фактичних надходжень.

Як встановлено абз.2 ч.2 ст.57 Бюджетного кодексу України, бюджетні зобов'язання за бюджетними програмами спеціального фонду державного бюджету, не передбаченими проектом закону про Державний бюджет України на наступний бюджетний період, поданим на розгляд до Верховної Ради України, головні розпорядники бюджетних коштів зобов'язані виконати до кінця поточного бюджетного періоду в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень до спеціального фонду бюджету, не допускаючи наявності за такими зобов'язаннями кредиторської заборгованості на початок наступного бюджетного періоду.

Такий обов'язок кореспондується з вимогами п.7 ч.5 ст.22 Бюджетного кодексу України, згідно з яким головний розпорядник бюджетних коштів здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень та оцінку ефективності бюджетних програм, забезпечуючи ефективне, результативне та цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі.

Відповідальний виконавець бюджетних програм у процесі їх виконання забезпечує цільове та ефективне використання бюджетних коштів протягом усього строку реалізації відповідних бюджетних програм у межах визначених бюджетних призначень (ч.4 ст.20 Бюджетного кодексу України).

Із зазначених приписів законодавства вбачається, що до обов'язків Міністерства аграрної політики та продовольства України належить обов'язок виконання бюджетної програми в цілому, оскільки виникнення за бюджетним зобов'язанням кредиторської заборгованості на наступні бюджетні періоди не допускається.

Таким чином суд вважає, що Міністерством аграрної політики та продовольства України, як відповідальним виконавцем бюджетної програми, не вжито необхідних заходів щодо виконання обов'язків, передбачених Порядком № 794 та Бюджетним кодексом України, та не забезпечено фактичне виконання бюджетної програми 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі", зокрема, по відношенню до ФГ "Інтегровані агросистеми".

За приписами ч.4 ст.23 Бюджетного кодексу України витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (з дотриманням вимог ч.2 ст.57 цього Кодексу), якщо цим Кодексом та/або законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) не встановлено інше.

Тому суд вважає, що реалізація ФГ "Інтегровані агросистеми" права на отримання бюджетних коштів по спеціальному фонду державного бюджету, які мають постійне бюджетне призначення, не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань.

Частиною 1 статті 3 Бюджетного кодексу України визначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Неприйняття Верховною Радою України закону про Державний бюджет України до 1 січня відповідного року не є підставою для встановлення іншого бюджетного періоду.

Із аналізу норм ч.1 ст.3, ч.2 ст.57 Бюджетного кодексу України, Порядку № 794 суд приходить до висновку про наявність у Мінагрополітики обов'язку з виконання бюджетної програми КПКВК 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі", тобто цей обов'язок не обмежується лише здійсненням розподілу бюджетних коштів. Під спрямуванням коштів розуміється не тільки їх направлення на відповідні рахунки структурних підрозділів обласних державних адміністрацій, а і контроль за своєчасністю отримання компенсацій кінцевими отримувачами, в даному випадку позивачем, не допускаючи при цьому утворення за такими зобов'язаннями кредиторської заборгованості на початок наступного бюджетного періоду.

Оскільки відповідно до вимог Бюджетного кодексу України та Порядку № 794 відповідач-1 не виконав покладений на нього обов'язок за бюджетною програмою 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі", що спричинило кредиторську заборгованість перед ФГ "Інтегровані агросистеми" в сумі 4621821,00 грн., суд вважає, що зазначені кошти підлягають стягненню з Державного бюджету України шляхом списання з наявних бюджетних програм Мінагрополітики.

При цьому суд враховує те, що в силу ч.4 ст.55 Конституції України кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань. Тобто, особа, законний інтерес або право якої порушено, може скористатися способом захисту, який прямо передбачений нормою матеріального права або може скористатися можливістю вибору між декількома способами захисту, якщо це не заборонено законом.

Згідно п.10 ч.2 ст.245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Отже, адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб'єктами, а вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення. У такому разі не відбувається перебирання непритаманних суду повноважень державного органу (за відсутності обставин для застосування дискреції), а здійснюється виконання судом власної компетенції з відновлення порушеного права.

Суд частково погоджується із обраним позивачем способом захисту його прав, а саме стягнення з Державного бюджету на користь позивача бюджетної заборгованості у сумі 4621821,00 грн., однак вважає за необхідне визначити порядок його виконання - шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства аграрної політики та продовольства України.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.ч.1, 2 ст.77 КАС).

На підставі вищевикладеного, суд приходить до висновку, що вимоги позивача обґрунтовані та підтверджені належними доказами, натомість відповідачем-1 не доведено правомірності своєї позиції, а тому суд задовольняє позов ФГ "Інтегровані агросистеми" у повному обсязі.

Частиною 1 статті 139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, сума сплаченого судового збору в розмірі 69327,33 грн. підлягає стягненню на користь ФГ "Інтегровані агросистеми" з Міністерства аграрної політики та продовольства України за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд -

вирішив :

Позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Міністерства аграрної політики та продовольства України (01001, м.Київ, вул.Хрещатик, 24, код ЄДРПОУ 37471967) щодо не спрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості перед Фермерським господарством "Інтегровані агросистеми" (75600, Херсонська область, Голопристанський район, м.Гола Пристань, вул. Московська, 25, код ЄДРПОУ 33734191) у розмірі 4 621 821,00 грн. за бюджетною програмою 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі" за заходом "здійснення фінансової підтримки підприємств агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів".

Стягнути з Державного бюджету України на користь фермерського господарства "Інтегровані агросистеми" (75600, Херсонська область, Голопристанський район, м.Гола Пристань, вул. Московська, 25, код ЄДРПОУ 33734191) компенсацію за бюджетною програмою 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі" у розмірі 4 621 821,00 грн. шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства аграрної політики та продовольства України.

Стягнути з Міністерства аграрної політики та продовольства України (01001, м.Київ, вул.Хрещатик, 24, код ЄДРПОУ 37471967) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь фермерського господарства "Інтегровані агросистеми" (75600, Херсонська область, Голопристанський район, м.Гола Пристань, вул. Московська, 25, код ЄДРПОУ 33734191) судовий збір в сумі 69327,33 грн. шляхом безспірного списання.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 07 травня 2018 р.

Суддя Ковбій О.В.

кат. 9.3

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.05.2018
Оприлюднено10.05.2018
Номер документу73833625
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/36/18

Ухвала від 20.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 28.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 26.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 25.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 27.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Постанова від 28.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 23.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 08.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 03.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні