Рішення
від 06.05.2018 по справі 824/404/18-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 травня 2018 р. м. Чернівці Справа № 824/404/18-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Брезіної Т.М.,

суддів Боднарюка О.В., Григораша В.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Косменко Х.В.,

представник позивача (Заставнівської районної організації політичної партії "Патріот")

- не з'явився,

представник позивача (Заставнівської районної партійної організації Аграрної партії України) - не з'явився,

представників позивача (Заставнівської районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина") - Дупешко-Джус Ю.І., Худика А.М.,

представника позивача (Заставнівської районної в Чернівецькій області організації партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність") - Руссу В.В.,

позивач ОСОБА_5.) - не з'явився,

представника відповідача - ОСОБА_6, ОСОБА_7,

представника третьої особи (Заставнівська районна політична організація Народного Руху України) - Пацарнюка В.В.,

представника третьої особи (Заставнівська районна політична організація Політична партія "Об'єднання "САМОПОМІЧ") - Тимуша О.В.,

представник третьої особи (Заставнівська районна організація "Радикальна партія Олега Ляшка" в Чернівецькій області) - не з`явився,

представник третьої особи (Заставнівська районна політична організація "Українського об'єднання патріотів Укроп") - не з`явився,

представник третьої особи (Заставнівська районна політична організація "Народний фронт") - не з`явився,

представник третьої особи (Заставнівська районна політична організація "Громадянська позиція") - не з`явився,

представник третьої особи (Заставнівська районна політична організація ВО "Свобода") - не з`явився,

третя особа (ОСОБА_11) - не з`явилась,

третя особа (ОСОБА_12) - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Заставнівської районної організації політичної партії "Патріот", Заставнівської районної партійної організації Аграрної партії України, Заставнівської районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина", Заставнівської районної в Чернівецькій області організації партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність", кандидата на посаду Заставнівського міського голови ОСОБА_5 до Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Заставнівської районної організації "Радикальна партія Олега Ляшка" в Чернівецькій області, Заставнівської районної політичної організації "Українського об'єднання патріотів Укроп", Заставнівської районної політичної організації "Народний фронт", Заставнівська районна політична організація "Громадянська позиція", Заставнівської районної політичної організації ВО "Свобода", Заставнівської районної політичної організації Народного Руху України, Заставнівської районної політичної організації політичної партії "Об'єднання "САМОПОМІЧ", ОСОБА_11, ОСОБА_12 про визнання неповноважною Заставнівської міської виборчої комісії та визнання виборів такими, що не відбулися,-

В С Т А Н О В И В:

В поданому до суду адміністративному позові Заставнівська районна організація політичної партії "Патріот" просила суд прийняти рішення, яким визнати вибори депутатів Заставнівської міської ради Заставнівського району Чернівецької області та Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбулись 29 квітня 2018 року, такими, що не відбулися та скасувати протоколи Заставнівської міської виборчої комісії від 30 квітня 2018 р., що встановлюють результати виборів.

В поданому до суду адміністративному позові Заставнівська районна партійна організація Аграрної партії України, Заставнівська районна партійна організація Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина", Заставнівська районна в Чернівецькій області організація партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність", кандидат на посаду Заставнівського міського голови ОСОБА_5, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 05 травня 2018 р., просили суд: визнати неповноважною Заставнівську міську виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області в частині встановлення результатів виборів на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбулись 29 квітня 2018 року; визнати вибори депутатів Заставнівської міської ради Заставнівського району Чернівецької області та Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбулись 29 квітня 2018 року, такими, що не відбулись.

В обґрунтування позовних вимог позивачами зазначено, що вибори депутатів Заставнівської міської ради Заставнівського району Чернівецької області та Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, які відбулись 29 квітня 2018 року, слід визнати такими, що не відбулись, оскільки Заставнівська міська виборча комісія Заставнівського району Чернівецької області, в частині встановлення результатів виборів, на час проведення виборів була нелегітимною. Зокрема, позивачі зазначають, що десять з вісімнадцяти членів виборчої комісії відмовились складати присягу члена Заставнівської міської виборчої комісії у встановлений законом строк, що є обов'язковою вимогою виборчого законодавства. Таким чином, позивачі стверджують, що з моменту затвердження нового складу виборчої комісії Заставнівська міська виборча комісія Заставнівського району Чернівецької області не мала повноважень проводити вибори 29 квітня 2018 р. та встановлювати її результати.

Відповідач щодо задоволення позову заперечував. В судовому засіданні представники відповідача зазначили, що позовні вимоги є необґрунтованими, оскільки на момент проведення виборів 29 квітня 2018 р. усі члени Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області склали присягу. Крім того, відповідачі зазначали про безпідставність заявленого позову, оскільки члени виборчої комісії, які 29 березня 2018 р. на першому засіданні новоствореної комісії заперечували щодо обов'язку складати повторно присяги, вже складали таку присягу 15 березня 2018 року. Представники відповідача зазначали, що у зв'язку із тим, що строки виборчого процесу обмежені та у зв'язку із тим, що рішенням Вінницького апеляційного адміністративного суду від 24 березня 2018 року у справі №824/258/18-а визнано протиправними дії Заставнівської районної виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області щодо проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу Заставнівської міської виборчої комісії та скасовано рішення Заставнівської районної виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області № 1 від 15 березня 2018 р. та комісію зобов'язано повторно провести жеребкування щодо включення кандидатур до складу Заставнівської міської виборчої комісії та сформувати склад Заставнівської міської виборчої комісії відповідно до ст. 22 Закону України "Про місцеві вибори", а тому присяги тих самих членів комісії у новоствореній виборчій комісії не відібрано. Однак, на підставі рішення та окремої ухвали Чернівецького окружного адміністративного суду від 24 квітня 2018 р. в адміністративній справі №824/356/18-а усіма членами комісії було повторно складено присяги. Отже, представники відповідача стверджували, що Заставнівська міська виборча комісія Заставнівського району Чернівецької області була повноваженою для встановлення результатів виборів.

Під час розгляду адміністративного позову судом розглянуто заяви, клопотання учасників справи та вчинено наступні процесуальні дії у справі.

Ухвалою суду від 05 травня 2018 р. відкрито провадження у даній справі та вирішено її розгляд проводити за правилами загального позовного провадження.

Під час підготовчого засідання 05 травня 2018 р. судом, зокрема, прийнято усну ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про залучення до участі у розгляді даної справи третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Заставнівську районну організацію "Радикальна партія Олега Ляшка" в Чернівецькій області, Заставнівську районну політичну організацію "Українського об'єднання патріотів Укроп", Заставнівську районну політичну організацію "Народний фронт", Заставнівську районну політичну організацію "Громадянська позиція", Заставнівську районну політичну організацію ВО "Свобода", Заставнівську районну політичну організацію Народного Руху України, Заставнівську районну політичну організацію Політична партія "Об'єднання "САМОПОМІЧ", ОСОБА_11, ОСОБА_12.

У підготовчому судовому засіданні 05 травня 2018 р. представник третьої особи Заставнівська районна політична організація Народного Руху України - Пацарнюк В.В. заявив клопотання про відвід складу суду. Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 05 травня 2018 р. у задоволені заяви представника третьої особи Заставнівської районної політичної організації Народний Рух України - Пацарнюка В.В. про відвід колегії суддів - відмовлено.

Крім того, у підготовчому судовому засіданні 05 травня 2018 р. представником третьої особи - Заставнівської районної політичної організації політична партія "Об'єднання "Самопоміч" заявлено клопотання про залишення позову без розгляду, в частині позовних вимог Заставнівської районної організації політичної партії "Патріот" щодо визнання неповноважною Заставнівську міську виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області. Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 05 травня 2018 р. заявлене вказане клопотання задоволено повністю. Позовну заяву Заставнівської районної організації політичної партії "Патріот" від 04 травня 2018 р. в частині позовних вимог про визнання неповноважною Заставнівську міську виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області залишено без розгляду.

Представники позивачів: Заставнівської районної партійної організації Аграрної партії України, Заставнівської районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина", Заставнівської районної в Чернівецькій області організації партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність", кандидата на посаду Заставнівського міського голови ОСОБА_5 в судовому засіданні підтримали заявлені позовні вимоги з підстав наведених у позові.

Представник позивача Заставнівської районної організації політичної партії "Патріот" в судове засідання не з'явився без поважних причин, про причини неявки суд не повідомив, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи.

Представник позивача (Заставнівської районної партійної організації Аграрної партії України) та позивач - кандидат на посаду Заставнівського міського голови ОСОБА_5 звернулись до суду з клопотання про розгляд справи без їх участі.

Представники відповідача в судовому засіданні просили суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Заставнівська районна політична організація Народного Руху України, Заставнівська районна політична організація Політична партія "Об'єднання "Самопоміч" заперечували проти задоволення позовних вимог.

Інші треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору в судове засідання не з'явились, хоча були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи, однак явку своїх представників не забезпечили та не повідомили суду свою позицію щодо заявленого позову.

Відповідно до ч. 3 ст. 268 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

Судом встановлені такі обставини у справі та відповідні їм правовідносини.

Постановою Центральної виборчої комісії №22 від 16 лютого 2018 року призначено на 29 квітня 2018 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Члени Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області: ОСОБА_14, ОСОБА_7, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_6, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25 прийняли присягу члена виборчої комісії 24 квітня 2018 року. Члени Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області: ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28 прийняли присягу члена виборчої комісії 25.04.2018 року. Член Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області ОСОБА_29 прийняв присягу члена виборчої комісії 26.04.2018 року. (а.с. 56-73).

29 квітня 2018 року відбулись перші вибори депутатів Заставнівської міської ради об'єднаної територіальної громади у багатомандатному виборчому окрузі та Заставнівського міського голови об'єднаної територіальної громади в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

30 квітня 2018 р. Заставнівською міською виборчою комісією Заставнівського району Чернівецької області складено протокол про підсумки голосування з виборів Заставнівського міського голови об'єднаної територіальної громади в єдиному одномандатному виборчому окрузі. Вказаний протокол підписали 18 членів виборчої комісії: ОСОБА_6, ОСОБА_23, ОСОБА_18, ОСОБА_15, ОСОБА_22, ОСОБА_7, ОСОБА_14, ОСОБА_24, ОСОБА_17, ОСОБА_25, ОСОБА_16, ОСОБА_26, ОСОБА_20, ОСОБА_29, ОСОБА_28, ОСОБА_21, ОСОБА_19, ОСОБА_27 (а.с. 11-12).

01 травня 2018 р. Заставнівською міською виборчою комісією Заставнівського району Чернівецької області складено протокол про результати виборів Заставнівського міського голови об'єднаної територіальної громади в єдиному одномандатному виборчому окрузі. 02 травня 2018 р. Заставнівською міською виборчою комісією Заставнівського району Чернівецької області складено протокол про результати виборів депутатів Заставнівської міської ради об'єднаної територіальної громади у багатомандатному виборчому окрузі. Вказані протоколи підписали 18 членів виборчої комісії: ОСОБА_6, ОСОБА_23, ОСОБА_18, ОСОБА_15, ОСОБА_22, ОСОБА_7, ОСОБА_14, ОСОБА_24, ОСОБА_17, ОСОБА_25, ОСОБА_16, ОСОБА_26, ОСОБА_20, ОСОБА_29, ОСОБА_28, ОСОБА_21, ОСОБА_19, ОСОБА_27 (а.с. 96-105).

До вказаних правовідносин суд застосовує положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Відповідно до ч. 1 та ч. 4 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.

Рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

Основні засади, організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 року №595-VIII (далі - Закон №595).

Згідно з ч. 1 ст.12 Закону №595-VIII суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є: виборець; Центральна виборча комісія; виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб'єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.

Згідно ст. 19 Закону №595-VIII систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять: 1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів; 2) територіальні виборчі комісії: (а) виборча комісія Автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії;) 3) дільничні виборчі комісії.

Відповідно до норм ст. 20 Закону №595 визначено, що виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори. Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії.

Щодо позовних вимог про визнання неповноважною Заставнівську міську виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області в частині встановлення результатів виборів на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад, об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбулися 29 квітня 2018 р., суд зазначає наступне.

Позивачі, обгрунтовуючи позовні вимоги, посилались на ту обставину, що 28.03.2018 року створено та затверджено новий склад Заставнівської міської виборчої комісії, 29.03.2018 року комісія в новому складі провела перше засідання, проте на порядок денний питання про прийняття присяги не ставилось. Також зазначали, що 12.04.2018 року під час засідання комісії, на пропозицію голови Заставнівської міської виборчої комісії ОСОБА_30 про прийняття присяги, члени комісії відмовились від прийняття присяги. Таким чином, позивачі вважають, що відмова на засіданні Заставнівської міської виборчої комісії 12.04.2018 року ОСОБА_23, ОСОБА_18, ОСОБА_14, ОСОБА_31, ОСОБА_25, ОСОБА_19, ОСОБА_21, ОСОБА_29, ОСОБА_7, ОСОБА_24 скласти присягу свідчить про їх відмову бути членами цієї комісії. Склад комісії становить 18 членів, відмова 10 членів комісії від складання присяги свідчить про те, що Заставнівська міська виборча комісія є неповноважною, діяльність є незаконною, а прийняті рішення протиправними.

Також позивачі посилались на те, що новопризначений голова комісії ОСОБА_6 склав присягу на засіданні комісії, 10 із 18 членів якої відмовились бути членами комісії, тобто комісія була не легітимною. У зв'язку із цим, позивачі вважають, що комісія була неповноважною затверджувати результати виборів депутатів Заставнівської міської ради об'єднаної територіальної громади та Заставнівського міського голови об'єднаної територіальної громади та просила визнати вибори такими, що не відбулись.

Позивач Заставнівська політична партія Патріот , з таких же доводів, просив визнати вибори такими, що не відбулись та скасувати протоколи Заставінівської міської виборчої комісії від 30.04.2018 року, що встановлюють результати виборів.

Суд вважає, що вказані висновки позивачів щодо відсутності повноважень Заставнівської міської виборчої комісії на встановлення результатів виборів на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбулись 29 квітня 2018 року є помилковими та безпідставними, з наступних підстав.

Так, дійсно відповідно до ч. 2 ст. 28 Закону №595 статус члена територіальної, дільничної виборчої комісії визначається цим Законом. Член територіальної, дільничної виборчої комісії на першому засіданні виборчої комісії, в якому він бере участь, ознайомлюється зі змістом частин п'ятої - восьмої цієї статті, після чого складає таку присягу члена комісії:

"Я, (прізвище, ім'я та по батькові), беручи на себе повноваження члена виборчої комісії та усвідомлюючи свою високу відповідальність перед Українським народом, присягаю додержуватися Конституції та законів України, чесно і сумлінно виконувати свої обов'язки, виходячи з принципів верховенства права, законності, об'єктивності та неупередженості, забезпечувати реалізацію і захист виборчих прав громадян України".

Член виборчої комісії, який склав присягу, ставить свій підпис під текстом присяги. Цей документ є невід'ємною частиною документації відповідної комісії. Члену комісії після складення ним присяги видається посвідчення за підписом голови комісії, що утворила (сформувала) відповідну комісію, за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією.

Відмова особи скласти присягу означає її відмову бути членом комісії.

Згідно вимог ч. 3 ст. 20 Закону №595 повноваження територіальної виборчої комісії у новосформованому складі починаються з моменту складення присяги більшістю від складу територіальної виборчої комісії, визначеного при формуванні її складу, на засіданні цієї комісії. Таке засідання скликається головою територіальної виборчої комісії і проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про формування її складу.

Згідно з ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 24 березня 2018 року у справі №824/258/18-а визнано протиправними дії Заставнівської районної виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області щодо проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу Заставнівської міської виборчої комісії та скасовано рішення Заставнівської районної виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області № 1 від 15 березня 2018 року. Зобов'язано Заставнівську районну виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області повторно провести жеребкування щодо включення кандидатур до складу Заставнівської міської виборчої комісії та сформувати склад Заставнівської міської виборчої комісії відповідно до ст. 22 Закону України "Про місцеві вибори".

Судом встановлено та не заперечувалось учасниками справи, що на виконання постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 24 березня 2018 року у справі №824/258/18-а Заставінською районною виборчою комісією було затверджено новий склад комісії з 12 членів на підставі раніше поданих подань політичних партій. Решта членів комісії утворено за процедурою жеребкування.

У відповідності до ч. 7 ст. 22 Закону №595 міські територіальні виборчі комісії (у містах з районним поділом, крім міст Києва та Севастополя) формують склад районних у місті територіальних виборчих комісій не пізніш як за 42 дні до дня виборів. Подання до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити міські організації політичних партій, зазначених у частині другій цієї статті. Такі подання вносяться не пізніш як за 45 днів до дня виборів.

Таким чином, суд звертає увагу позивачів, що постанова Вінницького апеляційного адміністративного суду від 24 березня 2018 року у справі №824/258/18-а, якою визнано протиправними дії Заставнівської районної виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області щодо проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу Заставнівської міської виборчої комісії та зобов'язано Заставнівську районну виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області повторно провести жеребкування щодо включення кандидатур до складу Заставнівської міської виборчої комісії та сформувати склад Заставнівської міської виборчої комісії відповідно до ст. 22 Закону України "Про місцеві вибори", прийнята за 36 днів до виборів, в той час, як норми ст. 22 Закону №595-VIII зобов'язували політичні партії, до числа яких входять і позивачі, внести подання щодо кандидатур до членів виборчої комісії до 16 березня 2018 року, тобто за 45 дня до дня виборів.

Політичні партії нових подань до складу відповідних територіальних виборчих комісій не вносили, а тому 12 членів комісії було сформовано на підставі вже існуючих подань від політичних партій.

Суд звертає увагу, що 24 квітня 2018 р. Чернівецьким окружним адміністративним судом розглянуто справу №824/356/18-а за позовом Заставнівської районної парторганізації політичної партії "Громадсько-політичний рух ОСОБА_32 "Справедливість", ОСОБА_33 до Заставнівської міської виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Заставнівська РО політичної партії "Об'єднання "Самопоміч"; Заставнівська РО "Народний рух України"; Заставнівська РО БПП "Солідарність"; Заставнівська РО партію "Опозиційний блок"; Заставнівська РО партії "Народний фронт"; Заставнівська РО Радикальна партія "Олега Ляшка"; Заставнівська РО "Українського об'єднання патріотів Укроп"; Заставнівська РО ВО "Свобода"; Заставнівська РО ВО "Батьківщина" про встановлення відсутності повноважень Заставнівської міської виборчої комісії. За результатами розгляду справи, судом прийнято рішення про відмову у задоволенні позову та прийнято окрему ухвалу, в яких встановлено наступні обставини.

Так, Чернівецьким окружним адміністративним судом у справі №824/356/18-а під час судового розгляду встановлено, що 15.03.2018 року Заставнівською районною виборчою комісією створено та затверджено склад Заставнівської міської виборчої комісії, відповідно до рішення №1. 16 березня 2018 року відбулось засідання Заставнівської міської виборчої комісії, яке зафіксовано протоколом №1, під час якого присягу склали 12 членів комісії, а саме: ОСОБА_18, ОСОБА_24, ОСОБА_21, ОСОБА_14, ОСОБА_25, ОСОБА_34, ОСОБА_29, ОСОБА_35, ОСОБА_31, ОСОБА_36, ОСОБА_23, ОСОБА_7

Чернівецьким окружним адміністративним судом у справі №824/356/18-а встановлено, що на виконання судового рішення Вінницького апеляційного адміністративного суду у справі № 824/258/18-а від 24 березня 2018 р., створено та затверджено новий склад Заставнівської міської виборчої комісії в кількості 18 членів, з яких 12 членів, зокрема: ОСОБА_36, ОСОБА_23, ОСОБА_18, ОСОБА_37, ОСОБА_14, ОСОБА_31, ОСОБА_25, ОСОБА_19, ОСОБА_21, ОСОБА_29, ОСОБА_7, ОСОБА_24, які на першому засіданні виборчої комісії 29 березня 2018 року не прийняли присягу.

Крім того, Чернівецьким окружним адміністративним судом у справі №824/356/18-а встановлено, що 12.04.2018 року Заставнівською районною виборчою комісією здійснено заміну голови Заставнівської міської виборчої комісії ОСОБА_36 на ОСОБА_30 та затверджено склад Заставнівської міської виборчої комісії із внесеними змінами, зокрема: ОСОБА_30, ОСОБА_23, ОСОБА_18, ОСОБА_20, ОСОБА_29, ОСОБА_27, ОСОБА_38, ОСОБА_37, ОСОБА_14, ОСОБА_31, ОСОБА_25, ОСОБА_19, ОСОБА_15, ОСОБА_21, ОСОБА_26, ОСОБА_7, ОСОБА_16, ОСОБА_24

12 квітня 2018 року під час засідання засіданні комісії, на пропозицію голови Заставнівської міської виборчої комісії ОСОБА_30 про прийняття присяги члени Заставнівської міської виборчої комісії, зокрема ОСОБА_23, ОСОБА_18, ОСОБА_14, ОСОБА_31, ОСОБА_25, ОСОБА_19, ОСОБА_21, ОСОБА_29, ОСОБА_7, ОСОБА_24, останні відмовились приймати присягу у зв'язку із тим, що вони вже її приймали.

В рамках цієї справи Чернівецьким окружним адміністративним судом 24.04.2018 року постановлено окрему ухвалу, яку направлено до ЦВК у зв'язку із відмовою вказаних членів повоствореної Заставнівської міської виборчої комісії складати присягу.

Як вбачається з матеріалів справи, після прийняття 24 квітня 2018 р. Чернівецьким окружним адміністративним судом вказаних вище судових рішень в адміністративній справі №824/356/18-а члени Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області: ОСОБА_14, ОСОБА_7, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_6, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, з метою усунення порушень виборчого законодавства, прийняли присягу члена виборчої комісії 24 квітня 2018 року. Члени Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області: ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28 прийняли присягу члена виборчої комісії 25 квітня 2018 року. Член Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області ОСОБА_29 прийняв присягу члена виборчої комісії 26 квітня 2018 року.

Отже, станом на день проведення виборів 29 квітня 2018 р. усі члени Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області прийняли присяги членів вказаної виборчої комісії, а тому стверджувати про неповноважність виборчої комісії області, в тому числі в частині встановлення результатів виборів на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, станом на день проведення виборів 29 квітня 2018 р., не має підстав, як і немає підстав для скасування протоколу відповідача від 30.04.2018 року про результати голосування.

Крім того, суд звертає увагу, що позивачі в судовому засіданні зазначили, що має місце триваюче порушення відповідача, так як члени комісії фактично повинні були скласти присягу на засіданні скликаному головою територіальної виборчої комісії і таке проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про формування її складу.

Однак, процесуальним законом встановлені чіткі строки щодо права на оскарження рішення, дій чи бездіяльності виборчої комісії.

Не слід залишати поза увагою і той факт, що обґрунтування наведені позивачами, в цілому стосуються перебігу виборчого процесу з початку створення виборчої комісії в новому складі.

Особливістю виборчого процесу, окрім іншого є і те, що такий процес є швидкоплинним та безперервним. З метою врегулювання спірних правовідносин у виборчому процесі законодавець визначив також процесуальні обмеження учасників, які стосуються строків звернення до суду.

Відповідно до ч. 6, 7 ст. 273 КАС України позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду у строк, встановлений частиною шостою цієї статті, але не пізніше двадцять другої години дня, що передує дню голосування.

Разом з тим, позивачі посилаються на те, що виборча комісія є неповноважною саме в частині встановлення результатів виборів на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад, об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбулися 29 квітня 2018 р. та встановлення результатів виборів. Тобто оскаржують події, що мали місце 30.04.2018 року 01 та 02.05.2018 року, а обґрунтування для оскарження зазначених рішень наводять такі, що мали місце до дня голосування.

У зв'язку із цим, суд зауважує, що всі дії і бездіяльність, які мали місце до дня голосування є такими, що по ним закінчився процесуальний строк звернення до суду. Проте, зважаючи на те, що позовні вимоги заявлені щодо подій, які мали місце під час підрахунку голосів і відносно цієї події п'ятиденний строк на звернення до суду не пропущено, суд надає оцінку цим правовідносинам по суті спору.

Позивачі не звертались до суду з позовом щодо того, що Заставнівська міська виборча комісія є неповноважною, ні після 29.03.2018 року - проведення першого засідання виборчою комісією, ні після 24.04.2018 року - складення присяги всіма членами виборчої комісії. При цьому, члени виборчої комісії, які представлені в комісії від їх партій активно брали участь у виборчому процесі голосували і підписували рішення. Політичні партії позивачів заміняли членів комісії, направляли спостерігачів на вибори. Судом встановлено, що результати виборів 29 квітня 2018 року зафіксовані протоколами прийнятими Заставнівською міською виборчою комісією Заставнівського району Чернівецької області 30 квітня 01 та 02 травня 2018 року. Крім того, суд звертає увагу, що вказані протоколи Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області підписали усі 18 членів виборчої комісії: ОСОБА_6, ОСОБА_23, ОСОБА_18, ОСОБА_15, ОСОБА_22, ОСОБА_7, ОСОБА_14, ОСОБА_24, ОСОБА_17, ОСОБА_25, ОСОБА_16, ОСОБА_26, ОСОБА_20, ОСОБА_29, ОСОБА_28, ОСОБА_21, ОСОБА_19, ОСОБА_27, у складі яких є представники політичних партій позивачів.

У відповідності до вимог п.1. ч.4 ст. 29 Закону №595 повноваження члена відповідної територіальної, дільничної виборчої комісії припиняються достроково у зв'язку з: особистою заявою про складення повноважень члена комісії. Така заява подається суб'єкту внесення кандидатури відповідного члена комісії для передачі відповідній виборчій комісії або для внесення подання про заміну члена виборчої комісії.

З наведеного слідує, що у випадку якщо б політичні партії позивачів вважали, що виборча комісія є нелегітимною, вони б мали скористатись правом про складення повноважень члена комісії від своєї партії, у зворотному випадку вони вважали її повноважною і активно брали участь через своїх членів у її роботі.

Таким чином з огляду на наведене, суд вважає безпідставними доводи позивачів про те, що виборча комісія була неповноважною в частині затвердження результатів виборів.

Стосовно позовних вимог про визнання виборів, що відбулись 29.04.2018 року таким, що не відбулись, суд зазначає наступне.

Позивачами не наведено підстав передбачених спеціальним Законом № 595 для визнання виборів такими, що не відбулися.

Так, згідно частини 4 ст. 85 Закону № 595 сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія на своєму засіданні на підставі складеного нею протоколу про результати виборів сільського, селищного, міського голови, старости не пізніш як на п'ятий день з дня голосування приймає одне з рішень: 1) про визнання сільського, селищного, міського голови, старости обраним; 2) про проведення повторного голосування; 3) про визнання виборів відповідного сільського, селищного, міського голови, старости такими, що не відбулися.

Згідно ч. 11 ст. 85 Закону № 595 вибори у виборчому окрузі визнаються такими, що не відбулися, у зв'язку з настанням обставин, передбачених частиною дев'ятою цієї статті та частиною другою статті 48 цього Закону. А саме, якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів включено лише одного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, і за результатами голосування у день виборів він не був обраний відповідно до вимог частини восьмої цієї статті або якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів включено двох кандидатів на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови, і жоден з них не був обраний відповідно до вимог частини сьомої цієї статті, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання відповідних місцевих виборів такими, що не відбулися.

І наступна підстава - це у разі якщо у відповідному виборчому окрузі після закінчення строку реєстрації кандидатів не залишилося жодного кандидата, жодного виборчого списку місцевих організацій партій, вибори у такому виборчому окрузі визнаються такими, що не відбулися.

На вказані обставин позивачі не посилались, а вимоги в цій частині обгартовували тим, що виборча комісія була неповноважною. Суд звертає увагу на те, що вибори в дійсності відбулися 29 квітня 2018 року, виборча комісія з підстав визначених спеціальним Законом № 595 не визнавала вибори такими, що не відбулися у виборчому окрузі, а тому вказані вимоги позивачів є безпідставними та задоволенню не підлягають.

Вирішуючи даний спір суд вважає за необхідне також зазначити те, що Присяга суб'єкта владних повноважень (в даному випадку і члена виборчої комісії), є по своїй суті адміністративним актом, який передбачає юридичну відповідальність у різних формах визначених національним законодавством. В спірних правовідносинах, законодавець у виборчому законодавстві передбачив одну із форм юридичної відповідальності особи - позбавлення статусу члена виборчої комісії, в разі відмови в прийнятті присяги.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам в часі, суд вважає, що в період з 29 квітня 2018 року члени комісії перебували у статусі осіб, які не виразили своє волевиявлення у формі прямої відмови від прийняття присяги.

Обставини, на які неодноразово звертали увагу позивачі в частині винесеної Чернівецьким окружним адміністративним судом окремої ухвали, по своїй суті не були формою відмови в прийнятті присяги, і тим самим - відмови нести будь-яку відповідальність особою. Така відмова була пов'язана виключно з тією обставиною, що присягу член комісії на той час склав, і залишаючись членом комісії в новоствореній виборчої комісії не вважав за необхідне повторно приймати таку присягу.

Такі дії, на переконання суду не можуть свідчити про відмову прийняти присягу, в той час коли таке волевиявлення осіб було висловлене вдруге, шляхом прийняття присяги повторно.

Крім того щодо права на захист порушеного права, суд зазначає наступне.

Згідно положень ст. 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об'єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України. Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об'єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій.

Суд звертає увагу, що принцип рівності виборчого права, визначений у ст. 4 Закону №595, передбачає, що усі місцеві організації партій - суб'єкти виборчого процесу мають рівні права і можливості брати участь у відповідному виборчому процесі у порядку та в межах, встановлених цим Законом.

Відповідно до абз. 3 п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна сторона є суб'єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв'язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб'єкта владних повноважень або іншої особи.

Згідно з ч. 1 ст. 5 КАС України, зокрема, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними та зобов'язання утриматися від вчинення певних дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема у спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Статтею 55 Конституції України закріплено фундаментальний принцип судового захисту всіх порушених прав людини і громадянина. Так, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Однак, судовим розглядом встановлено, що позивачами не доведено суду порушення їх прав та інтересів, внаслідок прийняття присяги частини членів виборчої комісії, яке повинно було відбутись не пізніше як на другий день після дня прийняття рішення про формування складу виборчої комісії.

На підставі вищенаведених мотивів та враховуючи відсутність порушеного права позивачів, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Згідно з ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно частин першої - третьої статі 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність вказаних вище доказів окремо, а також достатність і взаємний зв'язок цих доказів у їх сукупності, суд вважає, що заявлений адміністративний позов не підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд виходить із наступного.

Частиною дев'ятою статті 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Частиною 2 ст. 132 КАС України визначено, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Відповідно до ст. 4 Закону № 3674-VI за подання до суду адміністративного позову майнового характеру, який подано суб'єктом владних повноважень, юридичною особою ставка судового збору становить 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (1762 грн) і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (616700 грн). За подання до суду адміністративного позову майнового характеру, який подано фізичною особою, або фізичною особою-підприємцем ставка судового збору становить 1 відсоток ціни позову, але не менше 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (704,80 грн) та не більше 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (8810 грн).

За подання адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (1762 грн). За подання адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою ставка судового збору становить 0,4 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (704,80 грн).

Відповідно до ч. 3 ст. 6 Закону № 3674-VI за подання позовної заяви, що має одночасно майновий і немайновий характер, судовий збір сплачується за ставками, встановленими для позовних заяв майнового та немайнового характеру. У разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Згідно з абз. 2 ч. 7 ст. 6 Закону № 3674-VI у разі коли позов немайнового характеру подається одночасно кількома позивачами до одного або кількох відповідачів, судовий збір сплачується кожним позивачем окремим платіжним документом у розмірах, установлених статтею 4 цього Закону за подання позову немайнового характеру.

Таким чином, суд звертає увагу, що за поданий адміністративний позов Заставнівської районної організації політичної партії "Патріот", який містить одну вимогу немайнового характеру, вказаний позивач зобов'язаний сплатити судовий збір в сумі 1762 гривень.

За поданий адміністративний позов кандидата на посаду Заставнівського міського голови ОСОБА_5, який містить дві вимоги немайнового характеру, вказаний позивач зобов'язаний сплатити судовий збір в сумі 1409,60 грн (704,80*2) .

За поданий адміністративний позов Заставнівською районною партійною організацією Аграрної партії України, Заставнівською районною партійною організацією Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина", Заставнівською районною в Чернівецькій області організацією партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність", який містить дві вимоги немайнового характеру, вказані позивачі, кожен, зобов'язані сплатити судовий збір в сумі 3524 грн (1762*2).

Керуючись статтями 241 - 246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

2. Стягнути з ОСОБА_5 (59400, АДРЕСА_1, ід. код НОМЕР_1) до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1409,60 грн (отримувач коштів УДКСУ у м. Чернівцях; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37978173; рахунок отримувача 31219206784002; банк отримувача ГУДКСУ у Чернівецькій області; код банку отримувача 856135; код класифікації доходів бюджету 22030001; призначення платежу за подання адміністративного позову (із зазначенням позивача, відповідача, предмету спору).

3. Стягнути з Заставнівської районної організації політичної партії "Патріот" (59436, вул.Шевченка,10,с.Погорілівка, Заставнівський район, Черінвецька обл.) до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1762 грн (отримувач коштів УДКСУ у м. Чернівцях; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37978173; рахунок отримувача 31219206784002; банк отримувача ГУДКСУ у Чернівецькій області; код банку отримувача 856135; код класифікації доходів бюджету 22030001; призначення платежу за подання адміністративного позову (із зазначенням позивача, відповідача, предмету спору).

4. Стягнути з Заставнівської районної партійної організації Аграрної партії України (с.Звенячин,Заставнівський район, Чернівецька область,59413, код ЄДРПОУ 35096655) до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 3524 грн (отримувач коштів УДКСУ у м. Чернівцях; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37978173; рахунок отримувача 31219206784002; банк отримувача ГУДКСУ у Чернівецькій області; код банку отримувача 856135; код класифікації доходів бюджету 22030001; призначення платежу за подання адміністративного позову (із зазначенням позивача, відповідача, предмету спору).

5. Стягнути з Заставнівської районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" (вул.Чорновола,30,м. Заставна,Заставнівський район, Чернівецька область,59400, код ЄДРПОУ 25076010) до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 3524 грн (отримувач коштів УДКСУ у м. Чернівцях; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37978173; рахунок отримувача 31219206784002; банк отримувача ГУДКСУ у Чернівецькій області; код банку отримувача 856135; код класифікації доходів бюджету 22030001; призначення платежу за подання адміністративного позову (із зазначенням позивача, відповідача, предмету спору).

6. Стягнути з Заставнівської районної в Чернівецькій області організації партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність" (вул.Чорновола,1,м.Заставна,Заставнівський район, Чернівецька область,59400, код ЄДРПОУ 39692702) до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 3524 грн (отримувач коштів УДКСУ у м. Чернівцях; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37978173; рахунок отримувача 31219206784002; банк отримувача ГУДКСУ у Чернівецькій області; код банку отримувача 856135; код класифікації доходів бюджету 22030001; призначення платежу за подання адміністративного позову (із зазначенням позивача, відповідача, предмету спору).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суду протягом двох днів з дня його проголошення.

Головуючий суддя Т.М. Брезіна

Судді О.В. Боднарюк

В.О.Григораш

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.05.2018
Оприлюднено11.05.2018
Номер документу73833917
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/404/18-а

Рішення від 06.05.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 06.05.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 05.05.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 05.05.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні