ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
02 травня 2018 рокусправа № 804/7018/17
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючий суддя: Круговий О.О.
судді: Шлай А.В. Прокопчук Т.С.
за участю секретаря судового засідання: Горшкова В.В.
за участю:
представника відповідача: ОСОБА_1,
представника позивача: ОСОБА_2.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпро апеляційну скаргу Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області
на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 грудня 2017 року, (суддя суду першої інстанції Захарчук-Борисенко Н.В.), ухвалену у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро, у справі за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій,-
в с т а н о в и в :
27.10.2017 ОСОБА_4 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просить: визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо відмови у наданні ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в розмірі земельної частки (паю), що відповідає розміру земельної частки (паю) на території В'язівоцької сільської ради Палоградського району Дніпропетровської області району із земельної ділянки загальної площею 30,1133 га (кадастровий номер НОМЕР_1), що надана в оренду для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів В'язівоцької сільської ради Палоградського району Дніпропетровської області.
В обґрунтування позову зазначено, що ОСОБА_4 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області із заявою про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства площею 7,5283 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населеного пункту, яка знаходиться на території на території В'язівоцької сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області району та передати земельну ділянку у власність Позивачу, як члену фермерського господарства "Благодар Імпульс" (код ЄДРПОУ 39873458) із земельної ділянки загальною площею 30,1133 га, (кадастровий номер НОМЕР_1), що надана в оренду для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів В'язівоцької сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 грудня 2017 року адміністративний позов задоволено: визнано протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо відмови у наданні ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в розмірі земельної частки (паю), що відповідає розміру земельної частки (паю) на території В'язівоцької сільської ради Палоградського району Дніпропетровської області району із земельної ділянки загальної площею 30,1133 га (кадастровий номер НОМЕР_1), що надана в оренду для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів В'язівоцької сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить оскаржувану постанову скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що місце розташування земельної ділянки, яку позивач бажає отримати у власність не відповідає вимогам чинного законодавства, зокрема, переліку земельних ділянок сформованому відповідно до Постанови КМУ від 07 червня 2017 року №413. Більш того, відповідач зазначає, що позивач звертався до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою по земельній ділянці, яка знаходиться на території Вербківської територіальної громади Павлоградського району Дніпропетровської області з земель державної влади, а не на території В'язівоцької сільської ради.
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_4 є членом Фермерського господарства "Благодар Імпульс".
Відповідно до статуту Фермерського господарства "Благодар Імпульс", затвердженого рішенням засновника № 2 від 05.01.2016, фермерське господарство є комерційною організацією, створеною членами сім'ї, які внесли майновий внесок, для здійснення підприємницької діяльності з виробництва сільськогосподарської продукції, а також її переробки, зберігання, транспортування, та реалізації, заснованої на їх особистій трудовій участі, та використовувані земельної ділянки площею 30,1133 га (кадастровий номер НОМЕР_1), наданої для цих цілей відповідно до Договору оренди землі від 24.02.2009 укладеного між Павлоградською районною адміністрацією та ОСОБА_5, укладеного на підставі Розпорядження голови Павлоградської районної державної адміністрації Дніпропетровської області №91-р-09 від 12.02.2009, інших земель набутих фермерським господарством у відповідності до Земельного кодексу України та грошових внесків.
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 12.06.2015, державним реєстратором реєстраційної служби Павлоградського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_6 на підставі Договору оренди землі, зареєстрованого за НОМЕР_2, виданого Новомосковською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області 24.02.2009 року за головою ФГ "Благодар Імпульс" ОСОБА_5 було зареєстровано право оренди земельної ділянки площею 30,1133 га (кадастровий номер НОМЕР_1), яка розташована на території В'язівоцької сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області, індексний номер 22016511 від 12.06.2015, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно було внесено запис про інше речове право 10008528.
ОСОБА_4 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області із заявою про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельну ділянку у власність для ведення фермерського господарства орієнтовною площею 7.5285 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту, яка знаходиться на території Вербківської територіальної громади Павлоградського району, Дніпропетровської області із земель державної власності.
Листом від 13 липня 2017 року Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області було відмовлено позивачу у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою у зв'язку з тим, що земельна ділянка, яку позивач має намір отримати у власність не міститься в переліку земельних ділянок, які передаються у власність в межах норм безоплатної приватизації на території Дніпропетровської області, в рамка стратегії затвердженої постановою КМУ №413 Деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними .
Не погодившись з рішенням відповідача про відмову в наданні йому дозволу на виготовлення документації із землеустрою по відведенню у власність земельної ділянки орієнтовною площею 7.5285 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту, яка знаходиться на території Вербківської територіальної громади Павлоградського району, Дніпропетровської області, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що позивачем до Головного управління Держгеокадастру подано повний пакет документів, визначений ч. 3 ст. 118 ЗК України, вказане свідчить про відсутність підстав до відмови позивачу в наданні дозволу на виготовлення документації із землеустрою для відведення у власність земельної ділянки.
Суд апеляційної інстанції не погоджується з висновком суд першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до ч. 6, 7 ст.118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Згідно з ч.4 ст.122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу не допускається.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Встановлені обставини справи свідчать, що Головне управління Держгеокадастру в Кіровоградській області відмовило позивачу в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою з огляду на те, що земельна ділянка перебуває у користуванні юридичної особи і право користування не припинено у визначеному законом порядку.
Так, відповідно до ст. 122 ЗК України, підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Дана норма містить вичерпний перелік підстав для надання відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, вказаний перелік не підлягає розширеному тлумаченню при його застосуванні.
Так, встановлені обставини справи свідчать, що позивачу було відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою у зв'язку з відсутністю земельної ділянки у переліку землі, яка може бути безоплатно приватизована.
Судом встановлено, що Постановою КМ України від 07.06.2017 №413 "Деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення держав-ної власності та розпорядження ними"затверджено Стратегію удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними (Стратегія).
Розділом "Система організації процесу виконання Стратегії", в редакції станом на час виникнення спірних відносин, передбачено, що Держгеокадастр та його територіальні органи під час передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність в межах норм безоплатної приватизації повинні:формувати перелік земельних ділянок та визначати площу земельних ділянок, яка передається в межах норм безоплатної приватизації на території відповідної області, за такою формулою: Sбп = Sаук х 0,25,
де Sбп - площа земельних ділянок, яку пропонується передати безоплатно у власність на території відповідної області;
Sаук - площа земельних ділянок, право оренди та/або емфітевзису на яку було продано на території відповідної області у кварталі, що передував поточному кварталу;
щокварталу за 10 днів до закінчення поточного кварталу оприлюднювати перелік земельних ділянок, які пропонується передавати громадянам у наступному кварталі (розрахованих за зазначеною формулою), на офіційних веб-сайтах територіальних органів Держгеокадастру за місцем розташування земельних ділянок.
Держгеокадастр та його територіальні органи під час передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність в межах норм безоплатної приватизації повинні: "надавати дозволи на розроблення документації із землеустрою та передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у приватну власність в межах норм безоплатної приватизації відповідно до зазначених переліків, насамперед учасникам антитерористичної операції ".
Тобто, Стратегією, яка станом на липень 2017 року була чинною та обов'язковою для виконання, було визначено, що передача земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність особам може відбуватись лише в тому випадку, якщо вона внесена до відповідного переліку земель.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що приписами частини 5 статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Встановлені обставини справи свідчать, що земельна ділянка, яку позивач має намір отримати у власність, перебуває у користуванні, договір укладений між Павлоградською РДА та ОСОБА_5 (головою СФГ Благодар Імпульс ) на підставі ч. 5 ст. 116 ЗК України не припинено, вилучення земельної ділянки у землекористувача не відбувалось.
Встановлені обставини справи свідчать, що не заперечується і сторонами у справі, земельна ділянка, яку позивач бажає отримати у власність не віднесена до відповідного переліку земель, які можуть бути приватизовані безоплатно, відтак відповідачем було правомірно в межах власних повноважень розглянуто заяву позивача та відмовлено йому в наданні дозволу на розробку документації із землеустрою для відведення у власність земельної ділянки.
З огляду на викладені обставини, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що постанову суду першої інстанції слід скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог ОСОБА_4.
Керуючись ч. 3 ст. 243, ст.308, ст. 310, ст. 315, ст. 317 КАС України суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області - задовольнити.
Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 грудня 2017 року у справі №804/7018/17 - скасувати та прийняти нову постанову.
Відмовити в задоволенні позовних вимог ОСОБА_4.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 02 травня 2018 року, та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів до Верхового Суду.
Повне судове рішення складено 03 травня 2018 року.
Головуючий суддя: О.О. Круговий
Суддя: А.В. Шлай
Суддя: Т.С. Прокопчук
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2018 |
Оприлюднено | 11.05.2018 |
Номер документу | 73836783 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Круговий О.О.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні