Постанова
від 15.05.2018 по справі 569/6387/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Справа № 569/6387/17

ПОСТАНОВА

іменем України

"15" травня 2018 р. м. Житомир

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Шидловського В.Б.

суддів: Мацького Є.М.

Шевчук С.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Рівненського міського суду Рівненської області від "11" грудня 2017 р. у справі за позовом ОСОБА_2 до Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області, третя особа - Департамент соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації , ОСОБА_3 про зобов'язання вчинити певні дії , -

суддя в 1-й інстанції - Харечко С.П.,

час ухвалення постанови 16:04:25

місце ухвалення постанови м.Рівне,

дата складання повного тексту постанови не зазначено,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області, третя особа на стороні позивача ОСОБА_3, Департамент соціального захисту населення Рівненської облдержадміністрації про зобов'язання вчинити певні дії.

В обгрунтування позову вказує, що 20 вересня 2016 року ним була подана заява до УПФУ м.Рівне про призначення пенсії. Вказує, що загальний трудовий стаж відповідно до даних трудової книжки складає близько 38 років, стаж лицювальником в АТЗТ Житлобуд-6 складає 29 років. Своїми руками разом з колегами в різні пори року за 29 років трудового стажу в Житлобуд-6 був побудований театр, обласна адміністрація, лікарні, переважна частина житлових та виробничих будівель. Дане підприємство в СРСР по м.Рівне було єдиним по житловій забудові та іншим складним об'єктам. При виході на пенсію планував на додаткову доплату до мінімальної пенсії з врахуванням безперервного трудового стажу та достатніх сум заробітної плати, отриманих ним. З 18.09.2016 року йому призначено пенсію за віком у розмірі 1417,19 грн. 19.10.2016 ним до РОУ ПФУ у Рівненській області подано заяву про перерахування пенсії з врахуванням сум заробітної плати для обчислення пенсії до 2000 року, а саме з 1991 по 1996 роки в АТЗТ Житлобуд-6 . До даної заяви ним були подані довідки про заробітну плату з розшифровкою для призначення пенсії з 1991 по 1996 роки у відповідності до сум зазначених в первинних документах АТЗТ Житлобуд-6 . При аналізі його документів спеціалістом РОУ ПФУ у Рівненській області було відмовлено в прийомі даної довідки про заробітну плату на призначення пенсії та довідки про відповідність сум первинним документами. Дана відмова була мотивована тим, що АТЗТ Житлобуд-6 ліквідовано, тому дані довідки, підписані головою ліквідаційної комісії який не має повноважень не можуть братись до уваги. В архіві м.Рівне документи по особовому складу АТЗТ Житлобуд-6 відсутні, правонаступника в АТЗТ Житлобуд-6 немає, тому інформацію про заробітну плату, викладену в довідках, відповідач не може брати до уваги. 22 вересня 2016 року він звернувся до голови ліквідаційної комісії АТЗТ Житлобуд-6 ОСОБА_3 стосовно видачі довідки про заробітну плату для призначення пенсії з відповідністю сум, зазначених у первинних документах. Головою ліквідаційної комісії підприємства була надана інформація стосовно того, що поточною датою голова ліквідаційної комісії не зможе видати дані довідки в зв'язку з закінченими повноваженнями ліквідатора та водночас повідомив, що Довідка про заробітну плату для обчислення пенсії з 1991 по 1996 роки № 05/24 від 30.10.2008 року та довідка № 05/17 від 30.10.2008 року про відповідність вказаних сум первинним документам є належними правовстановлюючими документами. Первинні документи, на підставі яких підготовлені дані Довідки, перебувають на зберіганні у колишнього ліквідатора ОСОБА_3, який з певних причин та відмовою архівного відділу м. Рівне не передав дані документи на зберігання. 01.02.2017 року ним було направлено лист УПФУ в Рівненській області з проханням провести звірку первинних документів підприємства відповідно до даних про заробітну плату відображених в довідках № 05/29 від 30.10.2008 року, № 05/24 від 30.10.2008 року, № 05/17 від 30.10.2008 року виданих ліквідатором АТЗТ Житлобуд-6 ОСОБА_3 Відмова УПФУ у прийнятті довідок про нарахування заробітної плати до 2000 року для обчислення пенсії від 02 листопада 2016 року № 920/10 ґрунтувалась на тому, що дані довідки не підтверджені первинними документами. Вказує, що у функції ПФУ входить проведення зустрічних перевірок стосовно сум заробітної плати, відображених в довідках про нарахування заробітної плати з первинними документами підприємства. ПФУ в Рівненській області до грудня 2016 року проводило звірку сум відображених у довідках про заробітну плату інших працівників з первинними документами підприємства по нарахуванню заробітної плати. Однак йому листами від 16 та 17 лютого № 155/10 та № в-105/102.4-15 було відмовлено в огляді первинних документів підприємства з метою перевірки сум заробітної плати відображених в довідках, які надані ПФУ для перерахування пенсії ОСОБА_2. Вважає, що відповідач протиправно відмовив йому, у зв'язку з чим він звернувся до суду для захисту свого права.

Постановою Рівненського міського суду Рівненської області від 11.12.2017 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, ОСОБА_2 звернувся до суду із апеляційною скаргою, у якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та задовольнити його позовні вимоги. Доводи апеляційної скарги мотивовані тим, що порушення норм матеріального права, зокрема позивач зазначає, що дані довідки можливо підтвердити первинними документами, які зберігаються у ліквідатора підприємства.

Колегія суддів, заслухавши доповідь головуючого судді по справі, перевіривши правильність висновків суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги в порядку ст.308 КАС України, встановила наступне.

20 вересня 2016 року ОСОБА_2 була подана заява до УПФУ м.Рівне про призначення пенсії.

Із 18.09.2016 року ОСОБА_2 призначено пенсію за віком у розмірі 1417,19 грн.

19.10.2016 року позивачем до РОУ ПФУ у Рівненській області подано заяву про перерахування пенсії з врахуванням сум заробітної плати для обчислення пенсії до 2000 року, а саме з 1991 по 1996 роки в АТЗТ Житлобуд-6 . До даної заяви ним були подані довідки про заробітну плату з розшифровкою для призначення пенсії з 1991 по 1996 роки у відповідності до сум зазначених в первинних документах АТЗТ Житлобуд-6 .

22 вересня 2016 року ОСОБА_2 звернувся до голови ліквідаційної комісії АТЗТ Житлобуд-6 ОСОБА_3 стосовно видачі довідки про заробітну плату для призначення пенсії з відповідністю сум, зазначених у первинних документах.

Головою ліквідаційної комісії підприємства була надана інформація стосовно того, що поточною датою голова ліквідаційної комісії не зможе видати дані довідки в зв'язку з закінченими повноваженнями ліквідатора та водночас повідомив, що Довідка про заробітну плату для обчислення пенсії з 1991 по 1996 роки № 05/24 від 30.10.2008 року та довідка №05/17 від 30.10.2008 року про відповідність вказаних сум первинним документам є належними правовстановлюючими документами.

01.02.2017 року позивачем було направлено лист до УПФУ в Рівненській області з проханням провести звірку первинних документів підприємства відповідно до даних про заробітну плату відображених в довідках № 05/29 від 30.10.2008 року, № 05/24 від 30.10.2008 року, № 05/17 від 30.10.2008 року виданих ліквідатором АТЗТ Житлобуд-6 ОСОБА_3

Однак листами від 16 та 17 лютого № 155/10 та № в-105/102.4-15 позивачу було відмовлено в огляді первинних документів підприємства з метою перевірки сум заробітної плати відображених в довідках, які надані ПФУ для перерахування пенсії ОСОБА_2

Вважаючи дії пенсійного органу протиправними, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Суд першої інстанції, вирішуючи спірні правовідносини, прийшов до висновку, що обов'язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 1 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами. Іншого чинним законодавством не передбачено. А тому, оскільки довідка про заробітну плату ОСОБА_2 за 1991 по 1996 роки не підтверджена первинними документами, рішення відповідача є правомірним.

Колегія суддів, перевіряючи рішення суду першої інстанції в рамках апеляційного провадження виходить із наступних міркувань.

Статтею 7 Закону України Про пенсійне забезпечення передбачено, що звернення за призначенням пенсії може здійснюватися у будь-який час після виникнення права на пенсію. При цьому пенсії за віком і по інвалідності призначаються незалежно від того, припинено роботу на час звернення за пенсією чи вона продовжується.

Згідно зі ст.26 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 15 років.

За бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.

Із 22.05.2008 р. відновлено дію положення частини другої статті 40 та частини четвертої статті 42 Закону України від 09.07.2003 р. № 1058-ІУ "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" у його первинній редакції, що підлягають застосуванню.

Частиною 1 статті 40 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування передбачено, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв. Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Згідно з п.2 ч.1 ст.41 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються: 2) суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, а за періоди до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися зазначені внески (збір), - у межах сум, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, включалися до заробітної плати, з якої обчислювалася пенсія відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення , і не перевищують 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні на день отримання зазначених сум.

Відповідно до пункту 2.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 р. № 22-1 (у редакції, чинній на час спірних правовідносин), довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією.

Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об'єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії.

Пунктом 4.2 Порядку передбачено, що при прийманні документів орган, що призначає пенсію: перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів; перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі видає пам'ятку пенсіонеру (додаток 3), копія якої зберігається у пенсійній справі.

Відповідно до п.2.10 Порядку довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

Довідка про заробітну плату для обчислення пенсії від 30.10.2008 р. видана ліквідатором АТЗТ Житлобуд-6 ОСОБА_3 під час здійснення ним повноважень голови ліквідаційної комісії вказаного підприємства (до ліквідації підприємства). Довідка відповідає особовим рахункам ОСОБА_2 (а.с.11).

Колегія суддів приходить до висновку про те, що позивач не може нести відповідальність за дії чи бездіяльність ліквідатора, а також за відсутність документів АТЗТ Житлобуд-6 в архівних установах.

Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до ч.2 ст.27 вказаного вище Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

На виконання Указу Президента України від 4 травня 1998 р. № 401 "Про заходи щодо впровадження персоніфікованого обліку відомостей у системі обов'язкового державного пенсійного страхування" КМ України видав Постанову № 794 від 04.06.1998 р. "Про затвердження Положення про організацію персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування", яку було доповнено Постановою КМ України № 1498 від 16.11.2001 р., та встановлено, що починаючи з 01.07.2002 р. обчислення пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення" здійснюється із заробітку особи за період роботи після 01.07.2000 р. за даними системи персоніфікованого обліку".

Тобто, персоніфікація для обчислення пенсій почала впровадитись після 2002 р.

До 2001 року діяло два Закони стосовно пенсійного забезпечення: № 1788 та № 400/97.

Відповідно до пункту "а" статті 3 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (1788-12), право на трудову пенсію мають особи, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, - за умови сплати підприємствами та організаціями страхових внесків до Пенсійного фонду.

Ст.56 вказаного Закону було встановлено, що до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.

Основним документом, що підтверджує стаж роботи, згідно зі ст.62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" ( 1788-12 ), є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України. Нині діє постанова Кабінету Міністрів від 12.08.1993 р. № 637 (637-93-п) "Про затвердження Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній".

Відповідно до Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній", затвердженого постановою КМУ від 12.08.1993 р. № 637 (637-93-п ), основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Згідно з п.3 даного Порядку, за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовано або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або державними архівними установами.

У відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 05.07.2006 р. за №919 Про затвердження Порядку визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії у разі втрати документів про її нарахування та виплату запроваджено механізм визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії у разі втрати первинних документів про нарахування та виплату підприємствами, установами, організаціями заробітної плати (доходу) за основним місцем роботи застрахованої особи за період стажу до 1 липня 2000 року у зв'язку зі стихійним лихом, аваріями, катастрофами або з інших незалежних від застрахованої особи обставин.

Зазначеним порядком передбачено, що довідки про заробітну плату (дохід) у визначених випадках надаються підприємством, установою, організацією, де працює (працювала) особа, або їх правонаступником, а в разі коли підприємство, установу, організацію ліквідовано, а документи до органу вищого рівня або архівних установ не передано, довідки надаються місцевими органами праці та соціального захисту населення, в окремих випадках - Міністерством праці.

З аналізу наведених вище положень законодавства слідує, що обов'язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період до 1 липня 2000 року є не лише наявність відповідної довідки про заробітну плату (дохід), але й підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, до яких також відносяться трудові книжки, акти та довідки. Іншого чинним законодавством не передбачено.

На підтвердження заробітної плати в БМУ Житлобуд-6 позивачем надано - копію трудової книжки із записом про його роботу в вказаному підприємстві, довідку про заробітну плату для обчислення пенсії № 05/24 від 30 жовтня 2008 року за 1991-1996 роки, що підтверджують отримання позивачем заробітної плати за 1991-1996 роки.

Крім того, колегія суддів зазначає, що порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" затверджено Постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року №22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07 липня 2014 року №13-1), зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 р. за № 1566/11846 (далі по тексту рішення іменовано - Порядок № 13-1).

Відповідно до пунктів 1.1 та 1.2 названого Порядку №13-1 :

- заява про призначення пенсії непрацюючим особам, а також членам сім'ї у зв'язку з втратою годувальника подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, безпосередньо до управління Пенсійного фонду України у районі, місті, районі у місті, об'єднаного управління (далі - орган, що призначає пенсію) за місцем проживання (реєстрації);

- заява про призначення пенсії працюючим особам, а також членам сім'ї у зв'язку з втратою годувальника подається заявником до органу, що призначає пенсію, через уповноважену посадову особу підприємства, установи, організації (далі - посадова особа) за місцезнаходженням такого підприємства, установи або організації. За бажанням особи така заява може бути подана особисто за місцем проживання (реєстрації) або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, або законного представника.

Пунктом 3.3 Порядку №13-1 встановлено, що орган, який призначає пенсію, надає:

- роз'яснення підприємствам, установам, організаціям та особам з питань призначення та виплати пенсій;

- допомогу особам, зазначеним у пунктах 1.1 і 1.2 розділу I цього Порядку, щодо одержання відсутніх документів для призначення пенсії.

Відповідно до п.4.1, 4.2 Порядку №13-1 орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 2).

Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати прийняття заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати у тримісячний строк з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі.

При прийманні документів орган, що призначає пенсію:

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;

4) видає пам'ятку пенсіонеру (додаток 3), копія якої зберігається у пенсійній справі.

Згідно ст.62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та п.1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року № 637 (по тексту - Порядок № 637) основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка.

Відповідно до ст.48 КЗпП України, трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.

Відповідно до п.1.1 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України 29.07.1993 року № 58, трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. Згідно п.2.3 Інструкції записи в трудовій книжці при звільненні або переведенні на іншу роботу повинні провадитись у точній відповідності з формулюванням чинного законодавства і з посиланням на відповідну статтю, пункт закону.

Підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, передбачено Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі Порядок № 637).

Зокрема Порядком № 637 також передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами (п.1).

За відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи (п.3 Порядку № 637).

У тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5) (п.20).

У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків. За відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості одержання їх з інших причин, ніж ті, що зазначені в пункті 17 цього Порядку, трудовий стаж установлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника (п.17 Порядку № 637).

Згідно п.18 Порядку № 637 - за відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості одержання їх внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації або відсутності архівних даних з інших причин, ніж ті, що зазначені в пункті 17 цієї Постанови, трудовий стаж установлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника.

Отож, з наведених положень законодавства слідує, що орган, який призначає пенсію надає особам, які звернулися за її призначенням, допомогу щодо одержання відсутніх документів для призначення пенсії, в тому рахунку і шляхом: доведення до відому заявника переліку відсутніх документів які йому слід подати; шляхом витребування від підприємств, установ та організацій в тому рахунку і від (архівних установ) подання додаткових документів, яких не вистачає. Для подання у такому випадку відсутніх документів встановлюється тримісячний строк.

У випадку відсутності необхідних документів у зв'язку із їх не збереженням, відсутності документів внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації або відсутності архівних даних або неможливості одержання їх з інших причин, орган що призначає пенсію повинен в порядку пунктів 17,18 3.3 Порядку №637 довести до відому особи, що звернулася за призначенням пенсії про те, що його трудовий стаж може бути встановлений на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника.

Однак, як слідує з матеріалів справи, відповідач - як орган, що призначає пенсію не здійснив усіх передбачених заходів з надання позивачу допомоги в одержанні відсутніх документів для призначення пенсії, в тому рахунку і шляхом: доведення до відому заявника переліку відсутніх документів які йому слід подати; шляхом витребування від підприємств, установ та організацій в тому рахунку і від архівних установ додаткових документів, яких не вистачає, а також не здійснив звірку сум отриманої заробітної плати первинним документам.

Відповідач не з'ясував обставин чи збереглися такі документи та не запропонував позивачу підтвердити зазначені обставини відповідними документами, а за їх відсутності показами свідків відповідно до п.17, 18 Порядку № 637.

З наведеного слідує, що рішення про відмову позивачу у зарахування трудового стажу періодів роботи з 1991 по 1996 року в АЗТЗ "Житлобуд-6" є передчасним та таким, що постановлено без з'ясування зазначених обставин, а відтак підлягає скасуванню.

Згідно із п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Відповідно до п.4 ч.1 ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Щодо вирішення питання про повернення судових витрат.

Згідно п.6 ст.139 КАС України, якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Частиною 1 ст.139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодування або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до ч.1 ст.132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

За приписами п.2 ч.3 ст.132 КАС України до витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать витрати:

1) на професійну правничу допомогу;

2) сторін та їхніх представників, що пов'язані із прибуттям до суду;

3) пов'язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз;

4) пов'язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів;

5) пов'язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Отже, судовий збір в сумі 640,00 грн., сплачений за подання позовної заяви та судовий збір у сумі 960,00 грн, сплачений за подання апеляційної скарги, підлягає стягненню з Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області, за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача.

Також підлягає поверненню і документально підтверджені судові витрати на професійну правову допомогу, які складають 7380,00 грн. (сім тисяч триста вісімдесят гривень 00 копійок) (а.с. 18-а-20).

Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_2 задовольнити, постанову Рівненського міського суду Рівненської області від "11" грудня 2017 р. скасувати та прийняти нову, якою позовні вимоги задовольнити.

Зобов'язати Рівненське об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області (код ЄДРПОУ 40373305) провести звірку виданих ліквідатором АТЗТ "Житлобуд-6" ОСОБА_3 довідок про нарахування заробітної плати ОСОБА_2 до 2000 року з первинними документами про нарахування заробітної плати відповідно до сум, відображених у довідці № 05/24 від 30.10.2008 року для можливості призначити перерахунок пенсії ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) відповідно до сум заробітної плати з розшифруванням з 1991 по 1996 роки відповідно до сум, зазначених в первинних документах АТЗТ "Житлобуд-6".

Стягнути з Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області судові витрати по справі у сумі 1600,00 грн. та витрати на правову допомогу в сумі 7380,00 грн.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя В.Б. Шидловський

судді: Є.М. Мацький

С.М. Шевчук

Повне судове рішення складено "15" травня 2018 р.

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2018
Оприлюднено17.05.2018
Номер документу74002226
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —569/6387/17

Ухвала від 05.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 27.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сапіга Віталій Петрович

Ухвала від 30.10.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сапіга Віталій Петрович

Ухвала від 20.06.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 03.09.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 12.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 15.05.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 24.04.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 04.04.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 23.03.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні