Рішення
від 15.05.2018 по справі 924/921/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"15" травня 2018 р. Справа №924/921/17 Господарський суд Хмельницької області у складі головуючого судді Димбовського В.В., суддів Гладюка Ю.В., Мухи М.Є., при секретарі судового засідання Устінова А.П., розглянувши матеріали справи

За позовом Хмельницької міської ради м. Хмельницький

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" м. Дніпро

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницьк-Петрол", м. Хмельницький

про стягнення 1613973,62 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів та стягнення 122248,61 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів

Представники учасників:

від позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю від 27.11.2015р.

від відповідача: ОСОБА_2 - за довіреністю від 16.01.2018р.

від третьої особи: ОСОБА_2 - за довіреністю від 06.03.2018р.

У судовому засіданні, згідно ч. 1 ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору: позивач звернувся до суду з вимогами про стягнення з відповідача 1613973,62 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів та стягнення 122248,61 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів.

В обґрунтування позову зазначає, що рішенням тридцять шостої сесії Хмельницької міської ради від 05.03.2014р. №71 товариству з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" було надано в оренду строком на 10 років земельні ділянки: по прв. Зенітний, 21 площею 56000 кв.м. для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази, по вул. Проскурівського підпілля, 116 площею 1111 кв.м. для обслуговування приміщення АЗС №8 з магазином. Зобов'язано орендаря у чотирьохмісячний термін від дати прийняття даного рішення укласти договори оренди землі. Орендарем у вказаний в рішенні термін договори укладено не було, звернення про виготовлення договору оренди землі від орендаря ТОВ "Кульбіт" надійшло до Хмельницької міської ради 11.09.2014р. Підписано та зареєстровано договір 29.10.2015р. ТОВ "Кульбіт" сплатило за користування земельною ділянкою (що знаходиться по прв. Зенітний, 21) впродовж періоду часу з 01.08.2014р. до 31.12.2014р. 85303,65 грн., в період з 01.01.2015р. до 01.10.2015р. - 210338,00 грн., а за користування земельною ділянкою (що знаходиться по вул. Проскурівського підпілля, 116) впродовж періоду часу з 01.08.2014р. до 31.12.2014р. ТОВ "Кульбіт" сплатило за користування земельною ділянкою 3831,90 грн., в період з 01.01.2015р. до 29.10.2015р. - 9448,59 грн. Вказане підтверджується листом ДПІ у м. Хмельницькому Головного управління державної фіскальної служби у Хмельницькій області від 05.05.2017р. та актом визначення розміру збитків від 12.05.2017р.

Таким чином, на думку позивача, внаслідок несвоєчасного укладення орендарем договору оренди землі місцевим бюджетом недоотримано фінансових ресурсів на суму 1613973,62 грн. (за користування земельною ділянкою, що знаходиться по прв. Зенітний, 21) та 122248,61 грн. (за користування земельною ділянкою, що знаходиться по вул. Проскурівського підпілля, 116).

Позивач зазначив, що рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради №488 від 13.07.2017р. затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ "Кульбіт" земельної ділянки без правовстановлюючих документів від 12.05.2017р. Згідно вказаного акту, територіальній громаді міста Хмельницького внаслідок використання земельних ділянок площею 5,6000 га по прв. Зенітному, 21 та площею 1111 кв.м. по вул. Проскурівського підпілля, 116 без правовстановлюючих документів за період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. заподіяно збитки в розмірі 1613973,62 грн. та 122248,61 грн. відповідно. Акт визначення збитків, заподіяних ТОВ "Кульбіт", затверджено рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради 13.07.2017р. На виконання даного Порядку міською радою 20.07.2017р. на адресу ТОВ "Кульбіт" направлено акт комісії з визначення збитків, рішення виконавчого комітету, повідомлення від 19.07.2017р. з пропозицією добровільно відшкодувати збитки, визначені в акті комісії від 12.05.2017р. у 10-ти денний термін з дня надходження повідомлення. Відповідачем вимоги, викладені у повідомленні, упродовж вказаного терміну не виконано, збитки не відшкодовано. Відповідач своєю протиправною поведінкою, яка виразилася у використанні земельних ділянок без правовстановлюючих документів, позбавив власника земельної ділянки права отримувати дохід в розмірі орендної плати, внаслідок чого до місцевого бюджету не надійшли кошти за користування земельною ділянкою. Таким чином, Хмельницькій міській раді завдані збитки у вигляді упущеної вигоди у розмірі неодержаної орендної плати, які позивач просить суд стягнути з відповідача.

У додаткових письмових поясненнях від 06.11.2017р. позивач зазначив, що відповідачем не було виконано рішення Хмельницької міської ради №71 від 05.03.2014р., яке в силу вимог ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання, договору оренди у передбачені рішенням строки не укладено та не зареєстровано у встановленому порядку, що свідчить про те, що відповідач ухилявся від своєчасного оформлення права оренди землі у встановленому законодавством порядку. 09.09.2014р. відповідач звернувся із заявою, в якій просив виготовити проект договору оренду земельної ділянки загальною площею 56000 кв.м по пров. Зенітного, 21 для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази. Згідно відмітки, що міститься на заяві від 09.09.2014р., проект договору оренди був підготовлений та переданий 12.11.2014р. в центр надання адміністративних послуг працівником управління земельних ресурсів та земельної реформи для передачі представнику відповідача для його підписання та проведення державної реєстрації. Підпис представника відповідача на описі документів, що додаються до заяви щодо виготовлення договору оренди земельної ділянки, свідчить про отримання 14.11.2014р. проекту договору оренди уповноваженою особою відповідача для його підписання керівником відповідача. Підписаний відповідачем проект договору оренди був повернутий для проведення його державної реєстрації у листопаді 2015р. Після чого, 28.10.2015р. було проведено державну реєстрацію договору оренди та права оренди відповідача. Про це свідчить запис в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно №11834844, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №102565210 від 03.11.2017р. Також з листа Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів від 31.10.2017р. №3080/02-01-10 вбачається, що працівниками департаменту та центру надання адміністративних послуг в телефонному режимі повідомляли відповідача про необхідність підписати виготовлений проект договору оренди та зареєструвати право оренди, проте надати письмові докази цього факту не має можливості. Таким чином, з вищевикладеного вбачається, що Хмельницькою міською радою протягом 2014-2015 років в повному обсязі вчинялися всі передбачені законодавством заходи щодо своєчасного укладення договору оренди, а тому його несвоєчасне укладення пов'язане лише з бездіяльністю відповідача, який ухилявся від його своєчасного укладення. Вважає, що несвоєчасне оформлення документів на право користування спірною земельною ділянкою є доведеним фактом та виникло з вини відповідача внаслідок його бездіяльності, що свідчить про протиправну поведінку землекористувача та причинний зв'язок між його протиправною поведінкою та заподіяною позивачу майновою шкодою.

У додаткових письмових поясненнях від 28.11.2017р. позивач зазначив, що 26.03.2014р. вказане рішення було оприлюднено на сайті Хмельницької міської де відповідач з цього часу мав можливість з ним ознайомитися. ТОВ "Кульбіт" 09.09.2014р. звернулося із заявами, в яких просило виготовити проекти договорів оренди земельних ділянок загальною площею 1111 кв.м по вул. Проскурівського підпілля, 116 для обслуговування приміщення АЗС №8 з магазином та загальною площею 56000 кв.м по пров. Зенітному, 21 для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази. Одним із додатків, поданих до заяви було рішення Хмельницької міської ради №71 від 05.03.2014р., що свідчить про його отримання на момент звернення із заявою від 09.09.2014р. Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004р. №220 затверджений Типовий договір оренди землі. Тому відповідач, подаючи заяви про укладення договору оренди, не був позбавлений можливості подати разом із заявами проекти договорів оренди у своїй редакції. Оскільки ним цього зроблено не було, Хмельницькою міською радою було розроблено проекти договорів оренди, які були погоджені та підписані начальником управління земельних ресурсів та земельної реформи, завідувачем юридичним відділом та міським головою. Після цього два примірники договору, підписаного стороною орендодавця були направлені на погодження орендарю. Згідно відмітки, що міститься на заяві від 09.09.2014р., проекти договорів оренди підготовлені та передані 12.11.2014р. в центр надання адміністративних послуг працівником управління земельних ресурсів та земельної реформи Т. Файхнер для передачі представнику ТОВ "Кульбіт" для його підписання та проведення державної реєстрації. Підпис представника ТОВ "Кульбіт" на описі документів, що додаються до заяв щодо виготовлення договорів оренди земельної ділянки, свідчить про отримання 14.11.2014р. проектів договорів оренди уповноваженою особою ТОВ "Кульбіт" для його підписання керівником ТОВ "Кульбіт".

Позивач зауважив в поясненнях, що після отримання проекту договору оренди в редакції, запропонованій Хмельницькою міською радою, ТОВ "Кульбіт" звернувся із заявою від 10.12.2014р. №148 , в якій просив переглянути умови запропонованого договору оренди в частині зміни розміру орендної плати за рік. На вказану заяву 25.12.2014р. була надана відповідь про неможливість зміни розміру орендної плати. Після цього підписані відповідачем проекти договорів оренди був повернутий для проведення його державної реєстрації у жовтні 2015р. Після чого 28.10.2015р. проведено державну реєстрацію договорів оренди та права оренди відповідача, про що свідчать записи в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно №11832546 та №11834844, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №102565965, 102565210 від 03.11.2017р. Також з листа Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів від 31.10.2017р. №3080/02-01-10 вбачається, що працівниками департаменту та центру надання адміністративних послуг в телефонному режимі повідомляли відповідача про необхідність підписати виготовлені проекти договорів оренди та зареєструвати право оренди. Таким чином, з вищевикладеного вбачається, що Хмельницькою міською радою протягом 2014-2015 років в повному обсязі вчинялися всі передбачені законодавством заходи для своєчасного укладення договорів оренди, тому несвоєчасне їх укладення пов'язане з бездіяльністю відповідача, який хоча і вчиняв окремі дії щодо узаконення користування земельною ділянкою, однак на протязі значного часу, використовуючи будь-які приводи, ухилявся від своєчасного укладення договорів оренди. Виходячи з наведеного, важає, що несвоєчасне оформлення документів на право користування спірною земельною ділянкою є доведеним фактом та виникло з вини відповідача внаслідок його бездіяльності, що свідчить про протиправну поведінку землекористувача та причинний зв'язок між його протиправною поведінкою та заподіяною позивачу майновою шкодою.

Позивач у додаткових письмових поясненнях від 16.01.2018р. зазначив, що відповідно до листа управління земельних ресурсів та земельної реформи від 11.12.2017р. №3585/02-01-10 угода про розірвання договору оренди землі від 22.04.2011р. №681010004000023, укладеного з ТОВ "Хмельницьк-Петрол" стосовно земельної ділянки площею 56000 кв.м по пров. Зенітному, 21 не укладалася. Відповідно до пункту 8 вказаного договору договір укладено на 5 років до 26.02.2015р. З врахуванням ст. 120 Земельного кодексу України зазначив, що 28.07.2011р. на підставі договору купівлі - продажу від ТОВ "Хмельницьк-Петрол" до ТОВ "Кульбіт" перейшло право власності на цілісний майновий комплекс нафтобази, а отже і право користування земельною ділянкою площею 56000 кв.м по пров. Зенітному, 21, на якій вказаний об'єкт нерухомого майна розташований. Згідно інформації головного управління ДФС у Хмельницькій області від 12.12.2017р. та копій платіжних доручень, наданих відповідачем, ТОВ "Хмельницьк-Петрол" було сплачено орендну плату за земельну ділянку площею 56000 кв.м по пров. Зенітному, 21 за 2014 рік у розмірі 929189,00 грн. і за 2 місяці 2015р. у розмірі 186518,10 грн. Проте заявлені позовні вимоги охоплюють період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. Крім цього, внесення плати за земельну ділянку, якою особа не користується, не звільняє власника об'єкта нерухомого майна від сплати збитків, які були заподіяні власнику земельної ділянки у вигляді упущеної вигоди від неотримання орендної плати за використання власником об'єкта нерухомого майна земельної ділянки, на якій він розташований без правовстановлюючих документів на землю. Стосовно наявності договорів оренди щодо земельної ділянки площею 1111 кв.м по вул. Проскурівського підпілля, 116 позивач повідомив, що між попереднім власником нерухомого майна ТОВ "Хмельницьк-Петрол" та Хмельницькою міською радою було укладено договір оренди землі №040974200108 від 19.05.2009р. Відповідно до пункту 8 вказаного договору договір укладено на 5 років до 02.04.2013р. Відповідно до листа управління земельних ресурсів та земельної реформи від 20.12.17 №3714/02-01-10 вказаний договір не поновлювався. 10.11.2011р. ТОВ "Хмельницьк-Петрол" на підставі договору купівлі-продажу передало ТОВ "Кульбіт" приміщення АЗС №8 з магазином по вул. Проскурівського підпілля, 116. На підставі ст. 120 ЗК України одночасно із набуття права власності на об'єкт нерухомого майна до відповідача перейшло право користування земельною ділянкою площею 1111 кв.м по вул. Проскурівського підпілля, 116, а відповідно і обов'язок сплачувати плату за користування даною земельною ділянкою. Згідно інформації головного управління ДФС у Хмельницькій області від 27.12.2017р. ТОВ "Хмельницьк-Петрол" не сплачувалася плата за земельну ділянку площею 1111 кв.м по вул. Проскурівського підпілля, 116. Позовні вимоги охоплюють період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р., тобто у період, за який Хмельницька міська рада не отримувала орендну плату за земельну ділянку площею 1111 кв.м по вул. Проскурівського підпілля, 116, тому бездіяльністю відповідача їй були заподіяні збитки у вигляді упущеної вигоди, які полягають в неотриманні орендної плати за використання відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів на землю.

У додаткових письмових поясненнях від 20.03.2018р. позивач зазначив, що внесення плати за земельну ділянку, якою особа не користується, не звільняє власника об'єкта нерухомого майна від сплати збитків, які були заподіяні власнику земельної ділянки у вигляді упущеної вигоди від неотримання орендної плати за використання власником об'єкта нерухомого майна земельної ділянки, на якій він розташований без правовстановлюючих документів на землю. Проте, навіть якщо виходити з іншого, необхідно враховувати, що згідно інформації головного управління ДФС у Хмельницькій області від 12.12.2017р. та копій платіжних доручень, наданих відповідачем, ТОВ "Хмельницьк-Петрол" було сплачено орендну плату за земельну ділянку площею 56000 кв.м по пров. Зенітному, 21 за 2014 рік у розмірі 929189,00 грн. і за 2 місяці 2015р. у розмірі 186518,10 грн. Виходячи з наведеного, щомісячний розмір орендної плати, яку сплачувало ТОВ "Хмельницьк-Петрол" становить 77432,42 грн. за 2014 рік і 93259 грн. за 2015 рік, в той час, як згідно розрахунку розміру збитків, який є додатком до акту визначення розміру збитків від 12.05.2017р., "Кульбіт", становить 136401,09 грн. Таким чином, розмір недоотриманих доходів у вигляді упущеної вигоди від неотримання орендної плати за земельну ділянку площею 56000 кв.м по пров. Зенітному, 21 за період з 01.08.2014 по 31.12.2014 (всього 5 місяців) становить - 682005,45 - 387162,1 = 294843,35 грн. і за період з 01.01.2015 по 30.09.2015 (всього 9 місяців) становить - 1227609,8 - 186518 = 1041091,8 грн. Всього недоотриманий дохід становить 294843,35 грн. + 1041091,8 грн. = 1335 = 1335935,1 грн.

В судовому засіданні представник позивача підтримує позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача у запереченнях до позовної заяви зазначав, що збитки у формі упущеної вигоди, завдані безтитульним користуванням ТОВ "Кульбіт" земельною ділянкою можливо і мають місце, проте повинні доводитись позивачем з урахуванням положень ст. ст. 224, 225 Господарського кодексу України, ст. 22 ЦК України на загальних підставах, не пов'язаних із застосуванням положень Порядку №284, ст. ст. 156, 157 Земельного кодексу України. Відповідач вважає що граничний термін вчинення ним дій щодо укладення договору оренди становить чотиримісячний термін від дати його персонального повідомлення про прийняте рішення, проте таке повідомлення він не отримував незважаючи на те, що регламентом Хмельницької міської ради передбачено, доведення прийнятих радою рішень до відома зацікавлених підприємств, організацій, установ та громадян шляхом надсилання їм апаратом ради витягів з таких рішень. Позивач не надав доказів щодо своєчасного повідомлення відповідача для отримання витягів з рішення необхідних для укладення договору оренди земельної ділянки, також не надав нормативно-правове обґрунтування причин виникнення обов'язку саме у орендаря здійснювати дії по укладенню договору оренди земельної ділянки (розробка та підписання проекту, направлення його іншій стороні, звернення до суду з позовом про спонукання до укладення договору тощо); обов'язку орендаря здійснювати державну реєстрацію договорів оренди земельних ділянок; право орендодавців органів державної влади чи місцевого самоврядування листами встановлювати такий обов'язок для орендарів. Вважає, що позивач не надав доказів, з яких би вбачалося, що ним вжито необхідних заходів, спрямованих на уникнення збитків. Також відповідач зазначив, що вживав заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на користування земельною ділянкою, що підтверджується наявним в матеріалах справи листом від 10.09.2014р., адресованим начальнику управління земельних ресурсів та земельної реформи. В матеріалах справи містяться листи ДПІ у м. Хмельницькому, які свідчать, що земельний податок за користування земельною ділянкою по прв. Зенітний, буд. 21 сплачувався. З огляду на викладене, відповідач вважає, що в його діях відсутня вина та протиправна поведінка, а позов не підтверджено належними та допустимими доказами, заявлений необґрунтовано, а тому у його задоволенні необхідно відмовити.

В судовому засіданні представник відповідача заперечує щодо задоволення позовних вимог.

Представник третьої особи у поясненнях зазначав, що ТОВ "Хмельницьк-Петрол" використовувало земельну ділянку під цілісний майновий комплекс за адресою м.Хмельницький, прв. Зенітний, 21 на підставі договору оренди землі №681010004000023 від 22.04.2011р. та сплачувало орендну плату за користування земельною ділянкою. Даний договір було укладено терміном на 5 років до 26.02.2015р. Після звернення до міської ради щодо припинення користування земельною ділянкою у березні місяці було винесено рішення №71 від 05.03.2014р., яким було припинено користування земельною ділянкою шляхом розірвання договору оренди землі №681010004000023 від 22.04.2011р. за згодою сторін та передати її в оренду юридичній особі згідно з додатком 6. Орендну плату ТОВ "Хмельницьк-Петрол" сплачувало по дату закінчення договору оренди земельної ділянки, а саме по 26.02.2015р. у зв'язку з тим, що Хмельницька міська рада не підписала та не надала акт прийому-передачі земельної ділянки. В той самий час, ТОВ "Кульбіт" сплачувало земельний податок за дану земельну ділянку в зв'язку з переходом права власності на нерухоме майно до ТОВ "Кульбіт" і яке переоформляло право користування земельною ділянкою на себе. Стосовно ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116, м.Хмельницький то договір оренди землі закінчився 02.04.2013р., але ТОВ "Хмельницьк-Петрол" сплачувало оренду плату по жовтень 2013р. В той самий час ТОВ "Кульбіт" сплачувало земельний податок за дану земельну ділянку в зв'язку з переходом права власності на нерухоме майно до ТОВ "Кульбіт" і яке переоформляло право користування земельною ділянкою на себе.

В судовому засіданні представник третьої особи заперечує щодо задоволення позовних вимог.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Рішенням тридцять шостої сесії Хмельницької міської ради від 05.03.2014р. №71 (п. 7 рішення) припинено право користування земельною ділянкою Товариству з обмеженою відповідальністю "Хмельницьк-Петрол" (шляхом розірвання договору оренди землі №681010004000023 від 22.04.2011р. за згодою сторін) за адресою м. Хмельницький, прв. 3енітний, 21, 6810100000:14:004:0090, площею 56000 м 2 та надано Товариству з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази по прв. Зенітному, 21 (договір купівлі-продажу від 28.07.2011р. р/н1513) вказану земельну ділянку в оренду на 10 років.

Пунктом 8 вказаного рішення вирішено надати в оренду земельну ділянку за адресою м.Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 116 6810100000:02:006:0192 Товариству з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" для обслуговування приміщення АЗС №8 з магазином.

У п. 10 рішення зазначено, що землекористувачам необхідно сплатити плату за землю у розмірі земельного податку до державної реєстрації права оренди земельної ділянки (від дати прийняття даного рішення).

За п. 11 рішення юридичним особам необхідно укласти договори оренди землі у чотирьохмісячний термін (від дати прийняття даного рішення).

Дата публікації - 26.03.2014р. на офіційному веб-сайті Хмельницької міської ради з режимом доступу www.khmelnytsky.com.

У листі №148 від 10.12.2014р. ТОВ "Кульбіт" просило Хмельницьку міську раду розглянути можливість зниження ставки орендної плати до 8% нормативної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116.

У відповідь на лист №148 від 10.12.2014р. Управління земельних ресурсів та земельної реформи повідомило про неможливість застосування коефіцієнту 8% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

20.10.2015р. між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" (орендар) укладено договір оренди землі №863/01.

Відповідно до п. 1 договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення тридцять шостої сесії міської ради від 05.03.2014р. №71 із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться в м. Хмельницькому по прв. Зенітному, 21.

Згідно з п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 56000 м 2 , в т.ч. зелені насадження площею 10225 м 2 (кадастровий номер 6810100000:14:004:0090).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 53043395,00 грн. (п. 5 договору).

Договір укладено на 10 (десять) років до 05.03.2024р. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 договору).

У п. 9 договору зазначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно ст. 22 ЗУ "Про оренду землі" та розмірі 1636833,09 грн. в рік.

Відповідно до п. 18 договору передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту землеустрою.

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації оренди земельної ділянки (п. 44 договору).

Відповідно до розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки, грошова оцінка яких проведена на 18.07.2014р. (для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази), загальний розмір орендної плати складає 1636813,09 грн. Адреса земельної ділянки: м. Хмельницький, прв. Зенітний, 21.

Згідно акту приймання-передачі земельної ділянки від 28.10.2015р. Хмельницька міська рада (орендодавець) з однієї сторони, передала, а товариство з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" (орендар) з другої сторони, прийняло на підставі договору оренди землі №863/01 від 20.10.2015р. та рішення тридцять шостої сесії міської ради від 05.03.2014р. №71 земельну ділянку площею 56000 м 2 , що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, прв. Зенітний, 21 для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази.

Договір, розрахунок та акт підписані представниками сторін, скріплені відтисками печаток сторін, погоджений Начальником управління земельних ресурсів та земельної реформи.

29.10.2015р. між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" (орендар) укладено договір оренди землі №864/01.

Відповідно до п. 1 договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення тридцять шостої сесії міської ради від 05.03.2014р. №71 із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться в м. Хмельницькому по вул. Проскурівського підпілля, 116.

Згідно з п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1111 м 2 , в т.ч. зелені насадження площею 272 м 2 (кадастровий номер 6810100000:02:006:0192).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 968065,00 грн. (п. 5 договору).

Договір укладено на 10 (десять) років до 05.03.2024р. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 договору).

У п. 9 договору зазначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно ст. 22 ЗУ "Про оренду землі" та розмірі 116167,80 грн. в рік.

Відповідно до п. 18 договору передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту землеустрою.

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації оренди земельної ділянки (п. 44 договору).

Відповідно до розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки, грошова оцінка яких проведена на 18.07.2014р. (для обслуговування приміщення АЗС №8 з магазином), загальний розмір орендної плати складає 116167,80 грн. Адреса земельної ділянки: м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 116.

Згідно акту приймання-передачі земельної ділянки Хмельницька міська рада (орендодавець) з однієї сторони, передала, а товариство з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" (орендар) з другої сторони, прийняло на підставі договору оренди землі №864/01 від 29.10.2015р. та рішення тридцять шостої сесії міської ради від 05.03.2014р. №71 земельну ділянку площею 1111 м 2 , що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 116.

Договір, розрахунок та акт підписані представниками сторін, скріплені відтисками печаток сторін, погоджений Начальником управління земельних ресурсів та земельної реформи.

Листом №1177/02-0111 від 28.04.2017р. Управління земельних ресурсів та земельної реформи Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів з метою здійснення контролю за використанням земельних ділянок з порушенням земельного законодавства просив ДПІ у м. Хмельницькому надати інформацію щодо сплачених сум орендної плати/земельного податку згідно додатку. У додатку вказані земельні ділянки, землекористувачем яких є ТОВ "Кульбіт", що знаходяться за адресою м. Хмельницький, прв. Зенітний, 21 та м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 116 (період з 01.07.2014р. по 01.11.2015р.).

Головне управління державної фіскальної служби надало відповідь за №6081/9/22-25-12-03 від 05.05.2017р. про те, що ТОВ "Кульбіт" по земельній ділянці, що знаходиться за адресою м. Хмельницький, прв. Зенітний, 21 за період з 01.07.2014р. по 01.11.2015р. сплатило наступні кошти: земельний податок 2014р. - 204728,75 грн., 2015р. - 210338,00 грн., орендна плата 2015р. - 362712,53 грн.; по земельній ділянці, що знаходиться за адресою м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 116 за період з 01.07.2014р. по 01.11.2015р. сплатило наступні кошти: земельний податок 2014р. - 9196,61 грн., 2015р. - 9448,59 грн., орендна плата 2015р. - 25742,43 грн.

Управління земельних ресурсів та земельної реформи Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів у повідомленні №1269/02-01-15 від 04.05.2017р., адресованому ТОВ "Кульбіт", зазначило, що 10.05.2017р. буде проведено засідання Комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам. Надсилання повідомлення відповідачу підтверджується списком згрупованих поштових відправлень №660 від 04.05.2017р. та фіскальним чеком №660 від 04.05.2017р.

Протоколом засідання комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам №1 від 10.05.2017р. (пункт 4) визначено, що Рішенням 36-ої сесії міської ради від 05.03.2014 №71, ТОВ "Кульбіт" було передано в оренду земельну ділянку по вул. Проскурівського підпілля, 116. Пунктом 11 даного рішення передбачено, що юридичні особи, громадяни повинні були укласти договори оренди землі у чотирьохмісячний термін (від дати прийняття даного рішення). Згідно інформації, наданої Держфінінспекцією в Хмельницькій області, внаслідок несвоєчасної державної реєстрації договору оренди земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля. 116, міській раді нанесені збитки у вигляді неодержаного доходу від орендної плати за землю за період з 05.07.2014р. до 29.10.2015р. у сумі 135529,10 грн. За даними ДПІ у м. Хмельницькому: 2014 р. - 9196,61 грн., 2015 p.-9448,59 грн. ТОВ "Кульбіт" було направлено лист з повідомлення про час та місце проведення засідання комісії. На засідання комісії представник землекористувача не з'явився.

Пунктом 5 вказаного протоколу встановлено, що Рішенням 36-ої сесії міської ради від 05.03.2014 №71 ТОВ "Кульбіт" було передано в оренду земельну ділянку по прв. Зенітному, 21. Пунктом 11 даного рішення передбачено, що юридичні особи, громадяни повинні були укласти договори оренди землі у чотирьохмісячний термін (від дати прийняття даного рішення). Згідно інформації, наданої Держфінінспекцією в Хмельницькій області, внаслідок несвоєчасної державної реєстрації договору оренди земельної ділянки по прв. Зенітному, 21, міській раді нанесені збитки у вигляді неодержаного доходу від орендної плати за землю за період з 05.07.2014р. до 29.10.2015р. у сумі 1909615,27 грн. За даними ДПІ у м. Хмельницькому: 2014р. - 204728,75 грн., 2015 p. - 210338,00 грн. За п. 1 протоколу вирішено скласти акти визначення розміру збитків, що підлягають сплаті ТОВ "Кульбіт" з подальшим затвердженням рішенням виконавчого комітету міської ради. У протоколі зазначено, що ТОВ "Кульбіт" було направлено лист з повідомлення про час та місце проведення засідання комісії. На засідання комісії представник землекористувача не з'явився.

12.05.2017р. комісією для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, яка діє на підставі рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 26.07.2012р. №657, складено акт визначення розміру збитків, яким встановлено, що земельна ділянка площею 5,6000 га знаходиться в м. Хмельницькому по прв. Зенітному, 21. Земельна ділянка використовувалася ТОВ "Кульбіт" без правовстановлюючих документів на землекористування. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить на 2015р. - 53043395,00 грн. згідно листа Управління Держгеокадастру у Хмельницькому районі Хмельницької області від 18.07.2014р. №03-32/8500. Період використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів: з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. Враховуючи Порядок визначення та відшкодування збитків власникам та землекористувачам, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284, та лист Державної фінансової інспекції в Хмельницькій області від 10.05.2016р. №02-06-03-14/3055 щодо усунень порушень виявлених ревізією, розмір збитків, заподіяних територіальній громаді становить - 1613973,62 грн.

Відповідно до розрахунку розміру збитків за період використання з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. (14 місяців) загальна сума неодержаного доходу від орендної плати за землю становить 1613973,62 грн. У примітці зазначено, що згідно листа ДПІ у м. Хмельницькому від 05.05.2017р. №6081/9/22-25-12-03 сплачена річна сума земельного податку ТОВ "Кульбіт" за земельну ділянку по прв. Зенітному, 21 за 2014 р. становить 204728,75 грн. Тобто, щомісячна сума сплати - 17 060,73 грн. Отже, за 5 місяців 2014р. сплачено: 17060,73 грн. х 5 = 85303,65 грн.; згідно листа ДПІ у м. Хмельницькому від 05.05.2017р. №6081/9/22-25-12-03 сплачена річна сума земельного податку ТОВ "Кульбіт" за земельну ділянку по прв. Зенітному, 21 за 2015 р. становить 210338,00 грн.

12.05.2017р. комісією для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, яка діє на підставі рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 26.07.2012р. №657, складено акт визначення розміру збитків, яким встановлено, що земельна ділянка площею 0,1111 га знаходиться в м. Хмельницькому по вул. Проскурівського підпілля, 116. Земельна ділянка використовувалася ТОВ "Кульбіт" без правовстановлюючих документів на землекористування. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить на 2015р. - 968065,00 грн. згідно листа Управління Держгеокадастру у Хмельницькому районі Хмельницької області від 18.07.2014р. №03-32/8499. Період використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів: з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. Враховуючи Порядок визначення та відшкодування збитків власникам та землекористувачам, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284, та лист Державної фінансової інспекції в Хмельницькій області від 10.05.2016р. №02-06-03-14/3055 щодо усунень порушень виявлених ревізією, розмір збитків, заподіяних територіальній громаді становить - 122248,61 грн.

Відповідно до розрахунку розміру збитків за період використання з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. (14 місяців) загальна сума неодержаного доходу від орендної плати за землю становить 135529,10 грн. У примітці зазначено, що згідно листа ДПІ у м. Хмельницькому від 05.05.2017р. №6081/9/22-25-12-03 сплачена річна сума земельного податку ТОВ "Кульбіт" за земельну ділянку по вул. Проскурівського підпілля, 116 за 2014 р. становить 9196,61 грн. Тобто, щомісячна сума сплати - 766,38 грн. Отже, за 5 місяців 2014р. сплачено: 766,38 грн. х 5 = 3831,90 грн.; згідно листа ДПІ у м. Хмельницькому від 05.05.2017р. №6081/9/22-25-12-03 сплачена річна сума земельного податку ТОВ "Кульбіт" за земельну ділянку по вул. Проскурівського підпілля, 116 за 2015 р. становить 9448,59 грн.

Відповідно до п. 1.20 рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради №488 від 13.07.2017р. "Про затвердження актів визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів та втрату чинності пункту рішення виконкому" вирішено затвердити акт визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки площею 0,1111 га по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому ТОВ "Кульбіт" без правовстановлюючих документів, згідно якого сума нарахованих збитків складає 122248,61 грн.

Відповідно до п. 1.21 вказаного рішення вирішено затвердити акт визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки площею 5,6000 га по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому ТОВ "Кульбіт" без правовстановлюючих документів, згідно якого сума нарахованих збитків складає 1613973,62 грн.

Управління земельних ресурсів та земельної реформи Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів у повідомленнях №2107/02-01-15 та №2108/02-01-15 від 19.07.2017р., адресованих ТОВ "Кульбіт", зазначило, що за результатами засідання Комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам, створеної рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від. 26.07.2012р. №657, яке відбулося 10.05.2017p., були розглянуті матеріали щодо визначення розміру збитків, які завдані ТОВ "Кульбіт" Хмельницькій міській раді та підлягають відшкодуванню внаслідок використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів в період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. у місті Хмельницькому по прв. Зенітному, 21 та вул. Проскурівського підпілля, 116. Розмір збитків, завданих територіальній громаді міста Хмельницького, зазначено в актах комісії щодо визначення розміру збитків від 12.05.2017p., які затверджені рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 13.07.2017р. №488. Запропонував у 10-ти денний термін, з дня надходження повідомлення, розглянути акт комісії щодо визначення розміру збитків, рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради про його затвердження та повідомити в письмовій формі про результати їх розгляду.

Управління земельних ресурсів та земельної реформи Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів у листі №2646/02-01-10 від 08.09.2017р., адресованому Завідувачу юридичного відділу Хмельницької міської ради, зазначило, що у відповідь на лист від 29.08.2017р. №183 надає відомості та належним чином завірені копії документів щодо осіб, які завдали шкоду, в тому числі - ТОВ "Кульбіт" (прв. Зенітний, 21 та вул. Проскурівського підпілля, 116): звернення щодо виготовлення договорів оренди землі надійшли до міської ради від 11.09.2014р.; щодо питання чому застосовувалася нормативна грошова оцінка лише за 2014р. повідомив, що розрахунки управлінням були здійснені на підставі розрахунків Державної фінансової інспекції в Хмельницькій області; звернення товариства до міської ради щодо незастосування при розрахунку річної орендної плати 12% від нормативної грошової оцінки та відповідь на 2 аркушах; листи заперечення на адресу міської ради не надсилалися; відомості щодо отримання товариством листа від 19.07.2017р. в управлінні відсутні.

У матеріалах справи наявні звернення ТОВ "Кульбіт" до Управління земельних ресурсів та земельної реформи щодо виготовлення договорів оренди землі (прв. Зенітний, 21 та вул. Проскурівського підпілля, 116) від 09.09.2014р., які зареєстровані Департаментом архітектури, містобудування та земельних ресурсів 11.09.2014р.

ТОВ "Кульбіт" сплачувало земельний податок з юридичних осіб за земельну ділянку, що знаходиться за адресою м. Хмельницький, прв. Зенітний, 21 за серпень 2014р. - вересень 2015р., загалом сплативши 277083,30 грн., що підтверджується наявними в матеріалах справи платіжними дорученнями.

Також ТОВ "Кульбіт" по земельній ділянці за адресою м. Хмельницький, прв. Зенітний, 21 сплатило орендну плату за землю з юридичних осіб за жовтень 2015р. в розмірі 21982,58 грн., за листопад 2015р. в розмірі 170364,98 грн., грудень 2015р. в розмірі 170364,98 грн., загалом - 362712,54 грн.

ТОВ "Кульбіт" сплачувало земельний податок з юридичних осіб за земельну ділянку, що знаходиться за адресою м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 116 за серпень 2014р. - вересень 2015р., загалом сплативши 12446,79 грн., що підтверджується наявними в матеріалах справи платіжними дорученнями.

Також ТОВ "Кульбіт" по земельній ділянці за адресою м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 116 сплатило орендну плату за землю з юридичних осіб за жовтень 2015р. в розмірі 1560,15 грн., за листопад 2015р. в розмірі 12091,15 грн., грудень 2015р. в розмірі 12091,15 грн., загалом - 25742,45 грн.

В матеріалах справи наявний договір оренди землі №040974200108 від 19.05.2009р., укладений між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Хмельницьк-Петрол" (орендар). Відповідно до п. п. 1, 2, 8, 9 якого в оренду передана земельна ділянка, яка знаходиться в м. Хмельницькому, по вул. Проскурівського підпілля, 116 загальною площею 1111м 2 , договір укладено на 5 років до 02.04.2013р. з можливістю поновлення.

У матеріалах справи наявний договір оренди землі №681010004000023 від 22.04.2011р., укладений між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Хмельницьк-Петрол" (орендар). Відповідно до п. п. 1, 2, 8, 9 якого в оренду передана земельна ділянка, яка знаходиться в м. Хмельницькому, по прв. Зенітний, 21 загальною площею 56000м 2 , договір укладено на 5 років до 26.02.2015р. Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 929189,00 грн., а на 2011 рік з урахуванням понижуючого коефіцієнту 0,61% до орендної плати за землю становить 566805,29грн. в рік, що становить 4,5% під складські приміщення та зберігання нафтопродуктів, 6% під адміністративну будівлю від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Також у матеріалах справи наявні платіжні доручення, у тому числі за серпень 2014р. - лютий 2015р., які підтверджують сплату ТОВ "Хмельницьк-Петрол" плату за землю (прв. Зенітний, 21) в розмірі 573680,16 грн., а саме: №304 від 25.09.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за серпень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №339 від 21.10.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за вересень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №378 від 21.11.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за жовтень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №413 від 11.12.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за листопад 2014р. (прв. Зенітний, 21), №14 від 21.01.2015р. в розмірі 77432,38 грн. з призначенням платежу плату за землю за грудень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №40 від 26.02.2015р. в розмірі 96713,09 грн. з призначенням платежу плату за землю за січень 2015р. (прв. Зенітний, 21), №74 від 19.03.2015р. в розмірі 89805,01 грн. з призначенням платежу плату за землю за лютий 2015р. (прв. Зенітний, 21).

У листі Управління земельних ресурсів та земельної реформи Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів №3525/02-01-10 від 11.12.2017р. зазначено, що угода про розірвання договору оренди землі від 22.04.2011 р. №681010004000023 по прв. Зенітному, 21 між Хмельницькою міською радою та ТОВ "Хмельницьк-Петрол" не укладалася.

В листі №19951/9/22-01-1208 від 12.12.2017р. Головне управління ДФС у Хмельницькій області повідомило Управління земельних ресурсів та земельної реформи про те, що ТОВ "Хмельницьк-Петрол" сплачених коштів по орендній платі за землю по пров. Зенітному, буд.21, площа 56000 м.кв. в розрізі років: 2014р. - 929189,00 грн., 2015р. - 186518,10грн., 2016р. - 0,00 грн., 2017р. - 0,00 грн. Сплата проводилась відповідно до задекларованих сум в податкових деклараціях по платі за землю.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта №124162688, за адресою Хмельницька обл., м. Хмельницький, вулиця Проскурівського підпілля, будинок 116 знаходиться приміщення АЗС № 8 з магазином, який належить на праві власності ТОВ "Кульбіт".

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта №124162867, за адресою Хмельницька обл., м. Хмельницький, провулок Зенітний, будинок 21 знаходиться цілісний майновий комплекс нафтобази, який належить на праві власності ТОВ "Кульбіт".

ТОВ "Кульбіт" в добровільному порядку збитки не відшкодувало, що й стало підставою для звернення з позовом до суду.

Аналізуючи наявні в матеріалах справи докази, оцінюючи їх у сукупності, судом береться до уваги таке:

Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду визначено у ст. 1166 ЦК, згідно з якою майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відшкодування заподіяних збитків.

Для складу правопорушення потрібна наявність протиправної поведінки особи, шкідливого результату, причинного зв'язку, вини особи.

Суб'єктами права на землі комунальної власності згідно статті 80 ЗК України, є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою, чи ні.

Як передбачено ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Аналогічна норма закріплена у ст. 16 Закону України "Про оренду землі".

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч. 2 ст. 120 ЗК України). Аналогічні положення зазначені і у статті 377 Цивільного кодексу України.

Із положень статті 120 ЗК України та статті 377 ЦК України, виникнення прав на об'єкт нерухомості не є підставою для автоматичного виникнення права власності чи укладення (продовження, поновлення) договору оренди земельної ділянки. Водночас, зі змісту статті 125 ЗК України випливає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають із моменту державної реєстрації цих прав.

Наявні матеріали справи, в тому числі, інформаційні довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №124162688 та №124162867, свідчать про те, що відповідач в 2011р. став власником нежитлових приміщень, які розташовані на земельних ділянках по прв. Зенітному, 21 та по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому. Попередній власник зазначених нежитлових приміщень користувався земельними ділянками під нерухомим майном за договорами оренди землі №681010004000023 від 22.04.2011р. та №040974200108 від 19.05.2009р. Відповідно, до відповідача, з моменту виникнення права власності на нерухоме майно перейшло право користування земельною ділянкою на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що й у попереднього землекористувача. Тобто, у відповідача виник обов'язок оформити право оренди земельних ділянок під нерухомим майном.

Як вже зазначалось, пунктами 7, 8 Рішення Хмельницької міської ради від 05.03.2014р. №71 надано в оренду ТОВ "Кульбіт" вказані в позові земельні ділянки по прв. Зенітному, 21 та по вул. Проскурівського підпілля, 116, на яких знаходяться належні відповідачу на праві власності нерухомі об'єкти.

Після виникнення права власності на об'єкт нерухомості відповідач не звільнявся від необхідності оформити право на земельну ділянку відповідно до вимог законодавства.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 24.04.2018р. у справі №904/11577/16.

В свою чергу, відповідач з часу прийняття рішення 05.03.2014р. протягом тривалого часу - до жовтня 2015р. не укладав договори оренди, не зважаючи на те, що у нього був такий обов'язок.

Використання землі за ст. 206 Земельного кодексу України є платним, отже позивач вправі був розраховувати на отримання орендної плати за землю з весь період користування нею, з часу передання земельних ділянок в оренду по час укладення договорів, в тому числі, за період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р.

Судом не враховуються доводи відповідача щодо того, що позивач не вживав необхідних заходів, спрямованих на уникнення збитків, оскільки позивач після прийняття рішення про передачу в оренду вказаних земельних ділянок відповідачу розраховував на отримання орендної плати за користування земельними ділянками, попри це, не мав правових підстав тимчасово передавати в оренду вказані земельні ділянки будь-яким іншим особам задля уникнення збитків та отримання орендної плати за користування до моменту укладення договору оренди з відповідачем та початку сплати відповідачем орендних платежів.

Матеріали справи не містять доказів оформлення відповідачем у встановленому законом порядку права користування земельною ділянкою під нерухомим майном, власником якого він являється, хоча, саме на землекористувача покладається обов'язок вчинення певних дій з оформлення права користування землею. Покладення такого обов'язку на землевласника не ґрунтується на нормах чинного законодавства, відповідно, по цій причині позиція відповідача з приводу відсутності дій позивача щодо укладення договору оренди землі також не може бути прийнята до уваги. Аналогічна правова позиція викладена у постанові ВСУ від 17.02.2016р. у справі №3-1160г15 (№904/5857/14).

Пунктом 11 рішення №71 від 05.03.2014р. встановлено чотирьохмісячний термін від дати прийняття даного рішення для укладення договорів оренди землі.

Так як в чотирьохмісячний термін відповідач обов'язку по укладенню договорів оренди землі не виконав, позивач заявив в позові період, за який нараховано збитки - з початку наступного місяця після закінчення чотирьохмісячного терміну - 01.08.2014р. по 01.10.2015р. (з врахуванням того, що в жовтні сторонами підписані договори оренди землі).

З врахуванням інформаційних довідок №124162688 та №124162867 суд приходить до висновку, що відповідач користувався земельною ділянкою площею 56000 м 2 для обслуговування належного йому цілісного майнового комплексу нафтобази по прв. Зенітному, 21 та земельною ділянкою площею 1111 м 2 для обслуговування належного йому приміщення АЗС №8 з магазином по вул. Проскурівського підпілля, 116 у період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р., що не заперечується і представником відповідача.

Матеріали справи містять звернення ТОВ "Кульбіт" до Управління земельних ресурсів та земельної реформи щодо виготовлення договорів оренди землі (прв. Зенітний, 21 та вул. Проскурівського підпілля, 116), які зареєстровані Департаментом архітектури, містобудування та земельних ресурсів 11.09.2014р., у додатках до яких міститься "витяг з рішення міської ради про надання земельної ділянки в оренду №71 05.03.2014р.". Тобто, у відповідача в 2014 році був примірник витягу з рішення від 05.03.2014р. №71, що спростовує доводи відповідача про те, що він не був поінформований про вказане рішення.

Як вже зазначалось, рішення Хмельницької міської ради №71 05.03.2014р. опубліковано на офіційному веб-сайті 26.03.2014р. Судом враховується, що відповідач не був позбавлений можливості ознайомитись на офіційному веб-сайті Хмельницької міської ради з вказаним рішенням.

Постановою КМУ №220 від 03.03.2004р. затверджений типовий договір оренди землі, таким чином, відповідач при подачі заяв від 09.09.2014р. (зареєстрованих 11.09.2014р.) щодо виготовлення договорів оренди землі не був позбавлений можливості додати до заяв проекти договорів з положеннями, які його б влаштували. У переліку додатків до вказаних заяв не містяться проектами договорів оренди.

Відповідно до пояснень відповідача та позивача, відповідач в грудні 2014р. надіслав позивачу лист №148 від 10.12.2014р. з проханням перегляду умов запропонованого договору оренди землі щодо ставки орендної плати до 8% нормативної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116. Із зазначеного вбачається, що відповідач був ознайомлений з істотними умовами договору, які пропонувались позивачем.

Відповідно до ст. 288 Податкового Кодексу України (в редакції, чинній в заявлений в позові період) розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, направлення відповідачем позивачу 10.12.2014р. листа №148 з проханням розглянути можливість зниження ставки орендної плати до 8% нормативної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 свідчить про те, що неукладення договору було наслідком небажання укладати такий договір за умовами, запропонованими позивачем. У відповідь на вказаний лист Управління земельних ресурсів та земельної реформи повідомило відповідача про неможливість застосування вказаного відповідачем коефіцієнту.

В свою чергу, за договорами від 20.10.2015р. та від 29.10.2015р. орендна плата розрахована з урахуванням 12% нормативної грошової оцінки земельних ділянок, в межах, встановлених ст. 288 Податкового Кодексу України.

Окрім наявних в матеріалах справи звернень ТОВ "Кульбіт" щодо виготовлення договорів оренди землі (прв. Зенітний, 21 та вул. Проскурівського підпілля, 116), які зареєстровані Департаментом архітектури, містобудування та земельних ресурсів 11.09.2014р. (тобто більш, ніж через шість місяців з дати рішення), а також наведеного вище листа №148 від 10.12.2014р. матеріали справи не містять доказів, з яких би вбачалось, що відповідач вчиняв будь-які дії, необхідні для реального належного оформлення права користування на умовах оренди щодо спірних земельних ділянок, тобто будь-які дії, спрямовані на укладення договору, як відсутні і докази того, що у відповідача були об'єктивні перешкоди для укладення договорів оренди землі, також не вбачається, що за наслідками звернення відповідач не міг укласти договори із незалежних від його волі причин. Також відповідач не подав доказів на підтвердження того, що позивач будь-яким чином ухилявся, або відмовлявся від укладення договорів оренди. Більше того, з наявних в матеріалах справи доказів, листування, вбачається, що неукладення договорів оренди було наслідком незгоди відповідача з коефіцієнтом орендної плати.

Договори оренди були укладені через 19 місяців після прийняття рішення №71 05.03.2014р. Хмельницькою міською радою та з дати публікації на офіційному веб-сайті, в тому числі - через 13 місяців після звернення ТОВ "Кульбіт".

Рішення Хмельницької міської ради не було виконано відповідачем не тільки у визначений рішенням №71 05.03.2014р. чотиримісячний строк, а й в будь-який інший розумний строк, незважаючи на тривале здійснення фактичного землекористування.

Аналогічний висновок наведено в постанові Верховного Суду України від 18.05.2016р. у справі №3-194гс16 та у постанові Верховного Суду України від 09.11.2016р. у справі №922/210/15.

Наведені вище обставини свідчать про те, що відповідач фактично використовував земельні ділянки по прв. Зенітному, 21 та по вул. Проскурівського підпілля, 116 без оформлення відповідних прав у встановленому порядку, поважних причин, які б перешкоджали здійснити таке оформлення, відповідачем не наведено.

З врахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що внаслідок бездіяльності відповідача, яка полягає у невиконанні обов'язку щодо укладення договорів оренди на відповідні земельні ділянки, позивач не отримав кошти, які він отримав би в якості орендної плати у випадку вчасних дій по укладенню договорів оренди.

Незгода відповідача з розміром орендної плати, небажання укладати договір з встановленим позивачем коефіцієнтом не є поважною причиною неукладення договору, а подальша бездіяльність відповідача не звільняла його від обов'язку укласти договори та сплачувати позивачу відповідні платежі.

Відповідно до статті 156 ЗК України, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Згідно зі статтею 157 ЗК України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

19 квітня 1993р. Кабінет Міністрів України своєю постановою №284 затвердив Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, змістом пунктів 2, 3 якого передбачено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Відшкодуванню, зокрема, підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян. Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарями, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій (п. п. 3, 5 Порядку).

Отже, системний аналіз зазначених норм матеріального права дозволяє зробити висновок, що у випадку неукладення договору оренди або інших правочинів як правових підстав для користування земельною ділянкою з вини користувача настають правові наслідки, передбачені статтею 157 ЗК України та Порядком.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом України у постанові від 14.09.2016р. у справі №703/5377/14-ц.

З огляду на вищевикладене, не приймаються доводи відповідача про те, що збитки повинні доводитись позивачем на загальних підставах, не пов'язаних із застосуванням положень Порядку, затвердженого постановою Кабінет Міністрів України №284 від 19.04.1993р., ст. ст. 156, 157 Земельного кодексу України.

При цьому, судом враховується, що навіть у випадку вчасного укладення договорів, ТОВ "Кульбіт", як орендар, мав би сплачувати орендну плату за заявлений період - 01.08.2014р. по 01.10.2015р., а отже, позивач отримав би заявлені в позові кошти як орендну плату. Тобто, розмір розрахованих збитків має дорівнювати сумі, яка могла б надійти до місцевого бюджету за період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. в разі, якщо б договори оренди були укладені між орендодавцем та орендарем та нараховується на підставі даних нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а сплачені відповідачем суми були враховані при обрахунку розміру збитків, про що свідчать відповідні розрахунки.

Також судом враховується, що щодо земельної ділянки, яка знаходиться в м. Хмельницькому, по прв. Зенітний, 21 загальною площею 56000м 2 , між позивачем (Хмельницькою міською радою) та третьою особою (ТОВ "Хмельницьк-Петрол") 22.04.2011р. укладався договір оренди землі №681010004000023, за яким ТОВ "Хмельницьк-Петрол" мало сплачувати Хмельницькій міській раді орендну плату за землю. Не зважаючи на те, що позивач своїм рішенням від 05.03.2014р. №71 (на яке посилається у позові) вирішив розірвати договір оренди землі №681010004000023 від 22.04.2011р. та передати вказану земельну ділянку відповідачу, ТОВ "Хмельницьк-Петрол" продовжував сплачувати плату за землю, загалом сплативши за період серпень 2014р. - лютий 2015р. 573680,16 грн., що підтверджується наявними в матеріалах справи платіжними дорученнями з відповідним призначенням платежу: №304 від 25.09.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за серпень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №339 від 21.10.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за вересень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №378 від 21.11.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за жовтень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №413 від 11.12.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за листопад 2014р. (прв. Зенітний, 21), №14 від 21.01.2015р. в розмірі 77432,38 грн. з призначенням платежу плату за землю за грудень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №40 від 26.02.2015р. в розмірі 96713,09 грн. з призначенням платежу плату за землю за січень 2015р. (прв. Зенітний, 21), №74 від 19.03.2015р. в розмірі 89805,01 грн. з призначенням платежу плату за землю за лютий 2015р. (прв. Зенітний, 21).

Сплата ТОВ "Хмельницьк-Петрол" вказаних коштів у 2014р. та 2015р. в якості орендної плати також підтверджується листом Головного управління ДФС у Хмельницькій області №19951/9/22-01-1208 від 12.12.2017р.

При цьому, позивач не заперечує прийняття вказаних коштів з відповідним призначенням платежу - плата за землю прв. Зенітний, 21, доказів неприйняття, або ж повернення вказаних коштів позивачем не подано.

Відповідно до ст. 14 (п. 14.1.147) Податкового Кодексу України (в редакції, чинній в заявлений в позові період) плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Отже, за вказаною статтею плата за землю може сплачуватись як у вигляді земельного податку, так і орендної плати.

Як вже зазначалось, ТОВ "Хмельницьк-Петрол" сплатив 573680,16 грн. з призначенням платежу "плата за землю", в свою чергу, договором оренди землі №681010004000023 від 22.04.2011р. передбачена сплата саме орендної плати, яка вноситься орендарем в розмірі 929189,00 грн. в рік.

Таким чином, суд приходить до висновку, що сплачені ТОВ "Хмельницьк-Петрол" кошти за 7 місяців за період серпень 2014р. - лютий 2015р., в розмірі 573680,16 грн. є платою за землю у вигляді орендної плати.

Враховуючи викладене вище, позивач задовольнив свої потреби в орендній платі за заявлений період на суму 573680,16 грн., оскільки одержав дохід у вказаному розмірі за земельну ділянку по прв. Зенітному, 21, а отже, з врахуванням ст. 22 Цивільного кодексу України, для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, відсутній такий елемент, як шкідливий результат такої поведінки в частині збитків в розмірі 573680,16 грн., оскільки позивач отримав зазначені кошти як орендну плату від іншого суб'єкта господарювання. Відповідно, без врахування здійснених третьою особою проплат, заявлення позовних вимог про стягнення збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів, призводить до можливості отримання позивачем подвійної плати за користування вказаною земельною ділянкою у один і той самий період.

З матеріалів справи вбачається, що на засіданні комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам вирішено скласти акти визначення розміру збитків за фактичне використання відповідачем земельних ділянок без правовстановлюючих документів у період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. Вказані акти було складено та затверджено рішенням виконкому міської ради. Відповідачем дії посадових осіб та акти у встановленому законом порядку не оскаржено.

Згідно розрахунку, розмір збитків розрахований за період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. по земельним ділянкам по прв. Зенітному, 21 в розмірі 1613973,62 грн. та по вул. Проскурівського підпілля, 116 в розмірі 122248,61 грн.

Дані розрахунки здійснені з врахуванням площі земельних ділянок, вартості земельних ділянок відповідно до нормативної грошової оцінки землі, орендної плати за місяць, розміру річної орендної плати. Відповідачем сума збитків не спростована; доказів добровільного відшкодування відповідачем збитків не надано.

Попри це, судом враховується, що для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, необхідна наявність повного складу правопорушення: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи; шкідливого результату такої поведінки - збитків; причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками; вини особи, яка завдала збитки. У разі відсутності, хоча б одного з елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не наступає.

З огляду на те, що неоформлення документів на право користування земельною ділянкою є доведеним фактом та виникло з вини відповідача внаслідок його бездіяльності, що свідчить про протиправну поведінку землекористувача та причинний зв'язок між його протиправною поведінкою та збитками, обґрунтованим є розрахунок щодо земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 та щодо земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 в частині, яка не відшкодована третьою особою.

Таким чином, щодо позовних вимог про стягнення 1613973,62 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів, суд приходить до висновку, що в частині стягнення 573680,16 грн. збитків належить відмовити через їх необґрунтованість та недоведеність того, що позивач зазнав таких збитків.

В частині стягнення 1040293,46 грн. збитків, як суми, яку позивач недоотримав за використання відповідачем земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів, суд вважає таку суму збитків обґрунтованою, доведеною матеріалами справи та такою, що підлягає задоволенню.

Щодо позовних вимог про стягнення 122248,61 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів, суд вважає таку суму збитків обґрунтованою, доведеною матеріалами справи та такою, що підлягає задоволенню.

При цьому, позивач правомірно здійснював розрахунок збитків у відповідності до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993р., встановивши їх в розмірі орендної плати, яку отримав би за період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок за місяць користування земельними ділянками (за ст. 288 Податкового Кодексу України - 12% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок). Судом враховується, що позивач в подальшому уклав договори оренди з вищезазначеною орендною платою 1% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок за місяць користування земельною ділянкою.

Підсумовуючи викладене, використання відповідачем вказаних в позові земельних ділянок у період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. без правовстановлюючих документів позбавило міську раду, як власника землі, можливості отримувати дохід у вигляді орендної плати за землю, який вона могла би отримувати, якби її право не було порушено - вищезазначеному розмірі суми збитків. Неоформлення документів на право користування земельною ділянкою є доведеним фактом та виникло з вини відповідача внаслідок його бездіяльності, що свідчить про протиправну поведінку землекористувача, яким являється відповідач, та причинний зв'язок між його протиправною поведінкою та збитками. Отже, у діях відповідача наявні усі чотири елементи складу цивільного правопорушення. Доводи відповідача, викладені у відзиві спростовуються викладеними вище обставинами та нормами законодавства, тому до уваги не приймаються.

Витрати по сплаті судового збору з врахуванням часткового задоволення позову, відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Хмельницької міської ради м. Хмельницький до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" м. Дніпро про стягнення 1613973,62 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів та стягнення 122248,61 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів задовольнити частково .

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" (м. Дніпро, Проспект Газети "Правда", 29, код 37275871) на користь Хмельницької міської ради (м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3; р/р 31414544700002, МФО 815013, код 38045529, одержувач коштів: УК у м. Хмельницькому / м. Хмельницький / 24060300, банк одержувача: ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, призначення платежу - інші надходження (відшкодування збитків) 1040293,46 грн. (один мільйон сорок тисяч двісті дев'яносто три гривні 46 коп.) збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів, 122248,61 грн. (сто двадцять дві тисячі двісті сорок вісім гривень 61 коп.) збитків, завданих використанням земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів.

Видати наказ.

У частині позовних вимог про стягнення з відповідача 573680,16 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів відмовити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" (м. Дніпро, Проспект Газети "Правда", 29, код 37275871) на користь Хмельницької міської ради (м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3; р/р 35410077050100 в ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013, код 04060772) 17438,13 грн. сімнадцять тисяч чотириста тридцять вісім гривень 13 коп.) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

Відповідно до ч. 6 ст. 233 ГПК України, у виняткових випадках залежно від складності справи складання повного рішення (постанови) суду може бути відкладено на строк не більш як десять днів, а якщо справа розглянута у порядку спрощеного провадження - п'ять днів з дня закінчення розгляду справи.

Повне рішення складено 23 травня 2018р.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).

Головуючий суддя В.В. Димбовський

Суддя Ю.В. Гладюк

Суддя М.Є. Муха

Віддрук. 4 прим. :

1 - до справи,

2 - третій особі (м. Хмельницький, пров. Зенітний, 21, кім. 2),

3 - позивачу (м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3),

4 - відповідачу (м. Дніпро, Проспект Газети "Правда", 29).

Всім рекомендованим.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення15.05.2018
Оприлюднено23.05.2018
Номер документу74160013
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/921/17

Постанова від 24.07.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Ухвала від 19.07.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Ухвала від 13.07.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Ухвала від 26.06.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Рішення від 15.05.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 11.04.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 22.03.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 13.02.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 22.01.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 13.12.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні