Постанова
від 24.07.2018 по справі 924/921/17
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 липня 2018 року Справа № 924/921/17

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Савченко Г.І., суддя Демидюк О.О. , суддя Павлюк І. Ю.

секретар судового засідання Соколовська О.В.

за участю представників сторін:

позивача - ОСОБА_1, представник за довір.№02-14-1823 від 15.12.2017р.

відповідача - адвокат ОСОБА_2, представник за довір. від 20.07.2018р.

третьої особи - не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" на рішення господарського суду Хмельницької області від 15.05.2018р. (ухвалене у м. Хмельницькому об 10:15 год., повний текст складено 23.05.2018р.)

у справі №924/921/17 (головуючий суддя Димбовський В.В., суддя Гладюк Ю.В., суддя Муха М.Є.)

за позовом Хмельницької міської ради

до ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Кульбіт"

за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача - ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Хмельницьк-Петрол"

про стягнення 1 613 973,62 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів та стягнення 122248,61 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів

ВСТАНОВИВ

Хмельницька міська рада звернулася до суду першої інстанції з вимогами про стягнення з відповідача 1613973,62 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів та стягнення 122248,61 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів.

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 15.05.2018р. у справі №924/921/17 позов Хмельницької міської ради до ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" про стягнення 1613973,62 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів та стягнення 122248,61 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів задоволено частково.

Стягнуто з ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" на користь Хмельницької міської ради 1 040 293,46 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів, 122 248,61 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів.

У частині позовних вимог про стягнення з відповідача 573 680,16 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів відмовлено.

Стягнуто з ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" на користь Хмельницької міської ради 17 438,13 грн. витрат по оплаті судового збору.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, відповідач ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення повністю та прийняти нове, яким в позовних вимогах Хмельницької міської ради до ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" про стягнення 1613973,62 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів та стягнення 122248,61 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому без правовстановлючих документів - відмовити.

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, скаржник зазначає, що оскаржуване рішення є незаконним та необґрунтованим, прийнятим з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Зокрема, скаржник зазначає, що судом першої інстанції не надано належної оцінки тому, що орган місцевого самоврядування несвоєчасно та в неповному обсязі здійснив всі дії спрямовані на належне повідомлення про винесення рішення щодо передачі в оренду земельної ділянки та відповідно надсилання та/або вручення витягів з рішення, а в подальшому своєчасно виготовив проект договору та надіслав для підписання та належного оформлення. Також скаржник зазначає, що судом першої інстанції не встановлено обставин, які б підтверджували відмову відповідача від укладення договорів оренди землі та свідчи ли б про наявність вини відповідача у завданні збитків позивачу (неодержаної орендної плати) на спірні земельні ділянки, внаслідок протиправної бездіяльності відповідача. Вважає, що твердження позивача про те, що йому були спричинені реальні майнові збитки у сумі 1613973,62 грн. та 122248,61 грн. внаслідок несвоєчасного укладення ТзОВ "Куль біт" договорів оренди земельних ділянок, не підтверджується фактичними обставинами справи, оскільки договори оренди спірних земельних ділянок не були укладені сво єчасно у зв'язку з бездіяльністю Хмельницької міської ради. Крім того, скаржник зазначає, що в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження факту розірвання або дострокового припинення дії договору оренди землі між Хмельницькою міською радою та ТзОВ "Хмельницьк-Петрол" від 23.04.2011р. Звертає увагу, що ТзОВ "Кульбіт" не могло укласти договір оренди земельної ділянки за адресою пров. Зенітний, 21, у м. Хмельницькому, оскільки включно до 26.02.2015р. земельна ділянка із кадастровим номером 6810100000:14:004:0090 знаходилася в оренді третьої особи. Скаржник вважає, що орендна плата з 27.02.2015р. до 29.10.2015р. складає 1 091 208,72 грн., а ймовірні збитки, враховуючи сплачений скаржником земельний податок за серпень 2014 року - вересень 2015 року у розмірі 277 083,30 грн., складають 814 125, 42 грн.

У відзиві на апеляційну скаргу Хмельницька міська рада заперечує її доводи, вважає оскаржуване рішення законним та обґрунтованим, а тому просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

У судовому засіданні Рівненського апеляційного господарського суду представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги з підстав, наведених у ній.

Представник позивача доводи апеляційної скарги заперечила, просить залишити оскаржуване рішення без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Третя особа в судове засідання не з'явилася, причини неявки не повідомила. Про час, місце і дату судового засідання повідомлена належним чином.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представника відповідача та позивача, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія Рівненського апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Як вбачається із матеріалів справи, рішенням тридцять шостої сесії Хмельницької міської ради від 05.03.2014р. №71 (п. 7 рішення) припинено право користування земельною ділянкою ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Хмельницьк-Петрол" (шляхом розірвання договору оренди землі №681010004000023 від 22.04.2011р. за згодою сторін) за адресою м. Хмельницький, прв. 3енітний, 21, 6810100000:14:004:0090, площею 56000 кв.м та надано ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази по прв. Зенітному, 21 (договір купівлі-продажу від 28.07.2011р. р/н1513) вказану земельну ділянку в оренду на 10 років /а.с. 140, т.1/.

Відповідно до п. 8 вказаного рішення вирішено надати в оренду земельну ділянку за адресою м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 116, кадастровий номер 6810100000:02:006:0192 ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" для обслуговування приміщення АЗС №8 з магазином. Згідно п. 10 рішення зазначено, що землекористувачам необхідно сплатити плату за землю у розмірі земельного податку до державної реєстрації права оренди земельної ділянки (від дати прийняття даного рішення). Пунктом 11 рішення передбачено, що юридичним особам необхідно укласти договори оренди землі у чотирьохмісячний термін (від дати прийняття даного рішення).

Дата публікації вказаного рішення - 26.03.2014р. на офіційному веб-сайті Хмельницької міської ради з режимом доступу www.khmelnytsky.com.

10.12.2014р. ТОВ "Кульбіт" у листі №148, адресований Хмельницькій міській раді, просить розглянути можливість зниження ставки орендної плати до 8% нормативної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 /а.с. 152, т.1/.

Листом №12-4682-02-10 від 25.12.2014р. Управління земельних ресурсів та земельної реформи у відповідь на лист №148 від 10.12.2014р. повідомило про неможливість застосування коефіцієнту 8% нормативної грошової оцінки земельної ділянки /а.с. 153, т.1/.

20.10.2015р. між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" (орендар) укладено договір оренди землі №863/01 (далі - договір) /а.с. 12-13, т.1/, згідно п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення тридцять шостої сесії міської ради від 05.03.2014р. №71 із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться в м. Хмельницькому по прв. Зенітному, 21.

Відповідно до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 56000 м2, в т.ч. зелені насадження площею 10225 кв.м (кадастровий номер 6810100000:14:004:0090).

Згідно п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 53 043 395,00 грн.

Пунктом 8 договору передабачено, що договір укладено на 10 років до 05.03.2024р. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Згідно п. 9 договору зазначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно ст. 22 Закону України "Про оренду землі" та розмірі 1636833,09 грн. в рік.

Відповідно до п. 18 договору передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту землеустрою.

Згідно п. 44 договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації оренди земельної ділянки.

Матеріали справи містять розрахунк розміру орендної плати за земельні ділянки, грошова оцінка яких проведена на 18.07.2014р. (для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази), загальний розмір орендної плати складає 1636813,09 грн. Адреса земельної ділянки: м. Хмельницький, прв. Зенітний, 21 /а.с. 14, т.1/.

Згідно акту приймання-передачі земельної ділянки від 28.10.2015р. Хмельницька міська рада (орендодавець) з однієї сторони, передала, а товариство з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" (орендар) з другої сторони, прийняло на підставі договору оренди землі №863/01 від 20.10.2015р. та рішення тридцять шостої сесії міської ради від 05.03.2014р. №71 земельну ділянку площею 56000 м2, що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, прв. Зенітний, 21 для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази /а.с.16, зворот, т.1/.

Договір, розрахунок та акт підписані представниками сторін, скріплені відтисками печаток сторін, погоджений Начальником управління земельних ресурсів та земельної реформи.

29.10.2015р. між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" (орендар) укладено договір оренди землі №864/01 (далі - договір) /а.с. 85-86, т.1/, згідно п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення тридцять шостої сесії міської ради від 05.03.2014р. №71 із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться в м. Хмельницькому по вул. Проскурівського підпілля, 116.

Відповідно до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1111 кв.м., в т.ч. зелені насадження площею 272 кв.м (кадастровий номер 6810100000:02:006:0192).

Згідно п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 968065,00 грн.

Відповідно до п. 8 договору договір укладено на 10 років до 05.03.2024р. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 9 договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно ст. 22 Закону України "Про оренду землі" та розмірі 116167,80 грн. в рік.

Відповідно до п. 18 договору передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту землеустрою.

Згідно п. 44 договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації оренди земельної ділянки.

Матеріалаи спарви містять розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки, грошова оцінка яких проведена на 18.07.2014р. (для обслуговування приміщення АЗС №8 з магазином), загальний розмір орендної плати складає 116167,80 грн. Адреса земельної ділянки: м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 116 /а.с. 87, т.1/.

Згідно акту приймання-передачі земельної ділянки Хмельницька міська рада (орендодавець) з однієї сторони, передала, а товариство з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" (орендар) з другої сторони, прийняло на підставі договору оренди землі №864/01 від 29.10.2015р. та рішення тридцять шостої сесії міської ради від 05.03.2014р. №71 земельну ділянку площею 1111 м2, що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 116 /а.с. 90, зворот, т.1/.

Договір, розрахунок та акт підписані представниками сторін, скріплені відтисками печаток сторін, погоджений Начальником управління земельних ресурсів та земельної реформи.

Управління земельних ресурсів та земельної реформи Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів листом №1177/02-0111 від 28.04.2017р. з метою здійснення контролю за використанням земельних ділянок з порушенням земельного законодавства просив ДПІ у м. Хмельницькому надати інформацію щодо сплачених сум орендної плати/земельного податку згідно додатку. У додатку вказані земельні ділянки, землекористувачем яких є ТОВ "Кульбіт", що знаходяться за адресою м. Хмельницький, прв. Зенітний, 21 та м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 116 (період з 01.07.2014р. по 01.11.2015р.) /а.с. 17, т.1/.

Головне управління державної фіскальної служби надало відповідь за №6081/9/22-25-12-03 від 05.05.2017р. про те, що ТОВ "Кульбіт" по земельній ділянці, що знаходиться за адресою м. Хмельницький, прв. Зенітний, 21 за період з 01.07.2014р. по 01.11.2015р. сплатило наступні кошти: земельний податок 2014р. - 204728,75 грн., 2015р. - 210338,00 грн., орендна плата 2015р. - 362712,53 грн.; по земельній ділянці, що знаходиться за адресою м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 116 за період з 01.07.2014р. по 01.11.2015р. сплатило наступні кошти: земельний податок 2014р. - 9196,61 грн., 2015р. - 9448,59 грн., орендна плата 2015р. - 25742,43 грн. /а.с. 18, т.1/.

Управління земельних ресурсів та земельної реформи Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів у повідомленні №1269/02-01-15 від 04.05.2017р., адресованому ТОВ "Кульбіт", зазначило, що 10.05.2017р. буде проведено засідання Комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам. Надсилання повідомлення відповідачу підтверджується списком згрупованих поштових відправлень №660 від 04.05.2017р. та фіскальним чеком №660 від 04.05.2017р. /а.с. 19, т.1/.

Протоколом засідання комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам №1 від 10.05.2017р. (пункт 4) визначено, що Рішенням 36-ої сесії міської ради від 05.03.2014 №71, ТОВ "Кульбіт" було передано в оренду земельну ділянку по вул. Проскурівського підпілля, 116. Пунктом 11 даного рішення передбачено, що юридичні особи, громадяни повинні були укласти договори оренди землі у чотирьохмісячний термін (від дати прийняття даного рішення). Згідно інформації, наданої Держфінінспекцією в Хмельницькій області, внаслідок несвоєчасної державної реєстрації договору оренди земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля. 116, міській раді нанесені збитки у вигляді неодержаного доходу від орендної плати за землю за період з 05.07.2014р. до 29.10.2015р. у сумі 135529,10 грн. За даними ДПІ у м. Хмельницькому: 2014 р. - 9196,61 грн., 2015 p.-9448,59 грн. ТОВ "Кульбіт" було направлено лист з повідомлення про час та місце проведення засідання комісії. На засідання комісії представник землекористувача не з'явився /а.с. 22-25, т.1/.

Згідно до 5 протоколу №1 від 10.05.2017р., що Рішенням 36-ої сесії міської ради від 05.03.2014 №71 ТОВ "Кульбіт" було передано в оренду земельну ділянку по прв. Зенітному, 21. Пунктом 11 даного рішення передбачено, що юридичні особи, громадяни повинні були укласти договори оренди землі у чотирьохмісячний термін (від дати прийняття даного рішення). Згідно інформації, наданої Держфінінспекцією в Хмельницькій області, внаслідок несвоєчасної державної реєстрації договору оренди земельної ділянки по прв. Зенітному, 21, міській раді нанесені збитки у вигляді неодержаного доходу від орендної плати за землю за період з 05.07.2014р. до 29.10.2015р. у сумі 1909615,27 грн. За даними ДПІ у м. Хмельницькому: 2014р. - 204728,75 грн., 2015 p. - 210338,00 грн. За п. 1 протоколу вирішено скласти акти визначення розміру збитків, що підлягають сплаті ТОВ "Кульбіт" з подальшим затвердженням рішенням виконавчого комітету міської ради. У протоколі зазначено, що ТОВ "Кульбіт" було направлено лист з повідомлення про час та місце проведення засідання комісії. На засідання комісії представник землекористувача не з'явився.

12.05.2017р. комісією для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, яка діє на підставі рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 26.07.2012р. №657, складено акт визначення розміру збитків, яким встановлено, що земельна ділянка площею 5,6000 га знаходиться в м. Хмельницькому по прв. Зенітному, 21. Земельна ділянка використовувалася ТОВ "Кульбіт" без правовстановлюючих документів на землекористування. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить на 2015р. - 53043395,00 грн. згідно листа Управління Держгеокадастру у Хмельницькому районі Хмельницької області від 18.07.2014р. №03-32/8500. Період використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів: з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. Враховуючи Порядок визначення та відшкодування збитків власникам та землекористувачам, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284, та лист Державної фінансової інспекції в Хмельницькій області від 10.05.2016р. №02-06-03-14/3055 щодо усунень порушень виявлених ревізією, розмір збитків, заподіяних територіальній громаді становить - 1613973,62 грн. /а.с. 34, т.1/.

Відповідно до розрахунку розміру збитків за період використання з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. (14 місяців) загальна сума неодержаного доходу від орендної плати за землю становить 1613973,62 грн. У примітці зазначено, що згідно листа ДПІ у м. Хмельницькому від 05.05.2017р. №6081/9/22-25-12-03 сплачена річна сума земельного податку ТОВ "Кульбіт" за земельну ділянку по пров. Зенітному, 21 за 2014 р. становить 204728,75 грн. Тобто, щомісячна сума сплати - 17 060,73 грн. Отже, за 5 місяців 2014р. сплачено: 17060,73 грн. х 5 = 85303,65 грн.; згідно листа ДПІ у м. Хмельницькому від 05.05.2017р. №6081/9/22-25-12-03 сплачена річна сума земельного податку ТОВ "Кульбіт" за земельну ділянку по прв. Зенітному, 21 за 2015 р. становить 210338,00 грн. /а.с. 34, зворот, т.1/.

12.05.2017р. комісією для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, яка діє на підставі рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 26.07.2012р. №657, складено акт визначення розміру збитків, яким встановлено, що земельна ділянка площею 0,1111 га знаходиться в м. Хмельницькому по вул. Проскурівського підпілля, 116. Земельна ділянка використовувалася ТОВ "Кульбіт" без правовстановлюючих документів на землекористування. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить на 2015р. - 968065,00 грн. згідно листа Управління Держгеокадастру у Хмельницькому районі Хмельницької області від 18.07.2014р. №03-32/8499. Період використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів: з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. Враховуючи Порядок визначення та відшкодування збитків власникам та землекористувачам, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284, та лист Державної фінансової інспекції в Хмельницькій області від 10.05.2016р. №02-06-03-14/3055 щодо усунень порушень виявлених ревізією, розмір збитків, заподіяних територіальній громаді становить - 122248,61 грн. /а.с. 108, т. 1/.

Відповідно до розрахунку розміру збитків за період використання з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. (14 місяців) загальна сума неодержаного доходу від орендної плати за землю становить 135529,10 грн. У примітці зазначено, що згідно листа ДПІ у м. Хмельницькому від 05.05.2017р. №6081/9/22-25-12-03 сплачена річна сума земельного податку ТОВ "Кульбіт" за земельну ділянку по вул. Проскурівського підпілля, 116 за 2014 р. становить 9196,61 грн. Тобто, щомісячна сума сплати - 766,38 грн. Отже, за 5 місяців 2014р. сплачено: 766,38 грн. х 5 = 3831,90 грн.; згідно листа ДПІ у м. Хмельницькому від 05.05.2017р. №6081/9/22-25-12-03 сплачена річна сума земельного податку ТОВ "Кульбіт" за земельну ділянку по вул. Проскурівського підпілля, 116 за 2015 р. становить 9448,59 грн. /а.с. 108, зворот, т.1/.

Відповідно до п. 1.20 рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради №488 від 13.07.2017р. "Про затвердження актів визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів та втрату чинності пункту рішення виконкому" вирішено затвердити акт визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки площею 0,1111 га по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому ТОВ "Кульбіт" без правовстановлюючих документів, згідно якого сума нарахованих збитків складає 122248,61 грн. /а.с. 35-36, т.1/.

Відповідно до п. 1.21 вказаного рішення вирішено затвердити акт визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки площею 5,6000 га по пров. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому ТОВ "Кульбіт" без правовстановлюючих документів, згідно якого сума нарахованих збитків складає 1613973,62 грн.

Управління земельних ресурсів та земельної реформи Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів у повідомленнях №2107/02-01-15 та №2108/02-01-15 від 19.07.2017р., адресованих ТОВ "Кульбіт", зазначило, що за результатами засідання Комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам, створеної рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від. 26.07.2012р. №657, яке відбулося 10.05.2017p., були розглянуті матеріали щодо визначення розміру збитків, які завдані ТОВ "Кульбіт" Хмельницькій міській раді та підлягають відшкодуванню внаслідок використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів в період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. у місті Хмельницькому по прв. Зенітному, 21 та вул. Проскурівського підпілля, 116. Розмір збитків, завданих територіальній громаді міста Хмельницького, зазначено в актах комісії щодо визначення розміру збитків від 12.05.2017p., які затверджені рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 13.07.2017р. №488. Запропонував у 10-ти денний термін, з дня надходження повідомлення, розглянути акт комісії щодо визначення розміру збитків, рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради про його затвердження та повідомити в письмовій формі про результати їх розгляду /а.с. 37, 111, т.1/.

Управління земельних ресурсів та земельної реформи Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів у листі №2646/02-01-10 від 08.09.2017р., адресованому Завідувачу юридичного відділу Хмельницької міської ради, зазначило, що у відповідь на лист від 29.08.2017р. №183 надає відомості та належним чином завірені копії документів щодо осіб, які завдали шкоду, в тому числі - ТОВ "Кульбіт" (прв. Зенітний, 21 та вул. Проскурівського підпілля, 116): звернення щодо виготовлення договорів оренди землі надійшли до міської ради від 11.09.2014р.; щодо питання чому застосовувалася нормативна грошова оцінка лише за 2014р. повідомив, що розрахунки управлінням були здійснені на підставі розрахунків Державної фінансової інспекції в Хмельницькій області; звернення товариства до міської ради щодо незастосування при розрахунку річної орендної плати 12% від нормативної грошової оцінки та відповідь на 2 аркушах; листи заперечення на адресу міської ради не надсилалися; відомості щодо отримання товариством листа від 19.07.2017р. в управлінні відсутні /а.с. 11, т. 1/.

У матеріалах справи наявні звернення ТОВ "Кульбіт" до Управління земельних ресурсів та земельної реформи щодо виготовлення договорів оренди землі (прв. Зенітний, 21 та вул. Проскурівського підпілля, 116) від 09.09.2014р., які зареєстровані Департаментом архітектури, містобудування та земельних ресурсів 11.09.2014р. /а.с. 61, 150, т.1/.

ТОВ "Кульбіт" сплачувало земельний податок з юридичних осіб за земельну ділянку, що знаходиться за адресою м. Хмельницький, прв. Зенітний, 21 за серпень 2014р. - вересень 2015р., загалом сплативши 277083,30 грн., що підтверджується наявними в матеріалах справи платіжними дорученнями /а.с. 160-168, 196-200, т.1/.

Також ТОВ "Кульбіт" по земельній ділянці за адресою м. Хмельницький, прв. Зенітний, 21 сплатило орендну плату за землю з юридичних осіб за жовтень 2015р. в розмірі 21982,58 грн., за листопад 2015р. в розмірі 170364,98 грн., грудень 2015р. в розмірі 170364,98 грн., загалом - 362712,54 грн. /а.с. 169, 171,172, т.1/.

ТОВ "Кульбіт" сплачувало земельний податок з юридичних осіб за земельну ділянку, що знаходиться за адресою м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 116 за серпень 2014р. - вересень 2015р., загалом сплативши 12446,79 грн., що підтверджується наявними в матеріалах справи платіжними дорученнями /а.с. 173-193, 196т.1/.

Також ТОВ "Кульбіт" по земельній ділянці за адресою м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 116 сплатило орендну плату за землю з юридичних осіб за жовтень 2015р. в розмірі 1560,15 грн., за листопад 2015р. в розмірі 12091,15 грн., грудень 2015р. в розмірі 12091,15 грн., загалом - 25742,45 грн. /а.с. 194-195, т.1/.

В матеріалах справи наявний договір оренди землі №040974200108 від 19.05.2009р., укладений між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Хмельницьк-Петрол" (орендар) /а.с. 9-10, т.2/.

Згідно п. п. 1, 2, 8, 9 якого в оренду передана земельна ділянка, яка знаходиться в м. Хмельницькому, по вул. Проскурівського підпілля, 116 загальною площею 1111 кв.м., договір укладено на 5 років до 02.04.2013р. з можливістю поновлення.

У матеріалах справи наявний договір оренди землі №681010004000023 від 22.04.2011р., укладений між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Хмельницьк-Петрол" (орендар) /а.с. 27-28, т.2/.

Відповідно до п. п. 1, 2, 8, 9 якого в оренду передана земельна ділянка, яка знаходиться в м. Хмельницькому, по прв. Зенітний, 21 загальною площею 56000 кв.м., договір укладено на 5 років до 26.02.2015р. Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 929189,00 грн., а на 2011 рік з урахуванням понижуючого коефіцієнту 0,61% до орендної плати за землю становить 566805,29грн. в рік, що становить 4,5% під складські приміщення та зберігання нафтопродуктів, 6% під адміністративну будівлю від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Також у матеріалах справи наявні платіжні доручення, у тому числі за серпень 2014р. - лютий 2015р., які підтверджують сплату ТОВ "Хмельницьк-Петрол" плату за землю (прв. Зенітний, 21) в розмірі 573680,16 грн., а саме: №304 від 25.09.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за серпень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №339 від 21.10.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за вересень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №378 від 21.11.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за жовтень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №413 від 11.12.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за листопад 2014р. (прв. Зенітний, 21), №14 від 21.01.2015р. в розмірі 77432,38 грн. з призначенням платежу плату за землю за грудень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №40 від 26.02.2015р. в розмірі 96713,09 грн. з призначенням платежу плату за землю за січень 2015р. (прв. Зенітний, 21), №74 від 19.03.2015р. в розмірі 89805,01 грн. з призначенням платежу плату за землю за лютий 2015р. (прв. Зенітний, 21) /ас. 30-37, т.2/.

У листі Управління земельних ресурсів та земельної реформи Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів №3525/02-01-10 від 11.12.2017р. зазначено, що угода про розірвання договору оренди землі від 22.04.2011 р. №681010004000023 по прв. Зенітному, 21 між Хмельницькою міською радою та ТОВ "Хмельницьк-Петрол" не укладалася /а.с. 6, т.2/.

В листі №19951/9/22-01-1208 від 12.12.2017р. Головне управління ДФС у Хмельницькій області повідомило Управління земельних ресурсів та земельної реформи про те, що ТОВ "Хмельницьк-Петрол" сплачених коштів по орендній платі за землю по пров. Зенітному, буд.21, площа 56000 м.кв. в розрізі років: 2014р. - 929189,00 грн., 2015р. - 186518,10грн., 2016р. - 0,00 грн., 2017р. - 0,00 грн. Сплата проводилась відповідно до задекларованих сум в податкових деклараціях по платі за землю /а.с. 7, т. 2/.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта №124162688, за адресою Хмельницька обл., м. Хмельницький, вулиця Проскурівського підпілля, будинок 116 знаходиться приміщення АЗС № 8 з магазином, який належить на праві власності ТОВ "Кульбіт" /а.с. 64-66, т.2/.

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта №124162867, за адресою Хмельницька обл., м. Хмельницький, провулок Зенітний, будинок 21 знаходиться цілісний майновий комплекс нафтобази, який належить на праві власності ТОВ "Кульбіт" /а.с. 155-156, т.2/.

Враховуючи, що ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" в добровільному порядку збитки не відшкодувало Хмельницька міська рада звернулася з позовом про стягнення збитків до суду першої інстанцїі.

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі статтею 80 Земельного кодексу України суб'єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, чи зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою.

За змістом статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Як вбачається з матеріалів справи, зокрема, з інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №124162688 та №124162867 /а.с. 64-66, 155-157, т.1/, відповідач в 2011р. став власником нежитлових приміщень, які розташовані на земельних ділянках по прв. Зенітному, 21 та по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому. Попередній власник зазначених нежитлових приміщень користувався земельними ділянками під нерухомим майном за договорами оренди землі №681010004000023 від 22.04.2011р. та №040974200108 від 19.05.2009р.

Таким чином, з моменту виникнення права власності на нерухоме майно відповідачу перейшло право користування земельною ділянкою на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що й у попереднього землекористувача, тобто, у відповідача виник обов'язок оформити право користування земельною ділянкою під нерухомим майном та земельною ділянкою для обслуговування цього майна.

Колегія суддів зазначає, що пунктами 7, 8 Рішення Хмельницької міської ради від 05.03.2014р. №71 надано в оренду ТОВ "Кульбіт" вказані в позові земельні ділянки по прв. Зенітному, 21 та по вул. Проскурівського підпілля, 116, на яких знаходяться належні відповідачу на праві власності нерухомі об'єкти. Однак, відповідач з часу прийняття рішення 05.03.2014р. протягом тривалого часу (до жовтня 2015р.) не укладав договори оренди, не зважаючи на те, що у нього був такий обовязок.

Враховуючи, п. 11 рішення №71 від 05.03.2014р. та те, що в чотирьохмісячний термін відповідач обов'язку по укладенню договорів оренди землі не виконав, позивач заявив позов про стягнення збитків за період з початку наступного місяця після закінчення чотирьохмісячного терміну з 01.08.2014р. до 01.10.2015р. (з врахуванням того, що в жовтні сторонами підписані договори оренди землі).

При цьому, в матеріалах справи відсутні докази оформлення відповідачем у встановленому законом порядку права користування земельною ділянкою. Однак, саме на землекористувача покладається обов'язок вчинення певних дій з оформлення права користування землею. Покладення такого обов'язку на землевласника не ґрунтується на нормах чинного законодавства, відповідно, по цій причині позиція відповідача з приводу відсутності дій позивача щодо укладення договору оренди землі також не може бути прийнята до уваги. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 17.02.2016р. у справі №3-1160г15 (№904/5857/14).

Колегія суддів вважає безпідставними твердження відповідача, що позивач не вживав необхідних заходів, спрямованих на уникнення збитків, оскільки позивач після прийняття рішення про передачу в оренду вказаних земельних ділянок відповідачу розраховував на отримання орендної плати за користування земельними ділянками, попри це, не мав правових підстав тимчасово передавати в оренду вказані земельні ділянки будь-яким іншим особам задля уникнення збитків та отримання орендної плати за користування до моменту укладення договору оренди з відповідачем та початку сплати відповідачем орендних платежів.

Колегія суддів не погоджується із твердженням відповідача щодо неналежного повідомлення товариства про винесення рішення міської ради від 05.03.2014р., враховуючи наступне.

В матеріалах наявні інформаційні довідки №124162688 та №124162867 /а.с. 64-66, 155-157, т.1/, з яких вбачається, що відповідач користувався земельною ділянкою площею 56000 кв.м. для обслуговування належного йому цілісного майнового комплексу нафтобази по прв. Зенітному, 21 та земельною ділянкою площею 1111 кв.м. для обслуговування належного йому приміщення АЗС №8 з магазином по вул. Проскурівського підпілля, 116 у період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р., що не заперечується відповідачем.

Матеріали справи містять звернення ТОВ "Кульбіт" до Управління земельних ресурсів та земельної реформи щодо виготовлення договорів оренди землі (прв. Зенітний, 21 та вул. Проскурівського підпілля, 116), які зареєстровані Департаментом архітектури, містобудування та земельних ресурсів 11.09.2014р., у додатках до яких міститься "витяг з рішення міської ради про надання земельної ділянки в оренду №71 05.03.2014р.", тобто відповідач був поінформований про вказане рішення /а.с. 61, 158, т.1/.

Як вже зазначалось, рішення Хмельницької міської ради №71 05.03.2014р. опубліковано на офіційному веб-сайті 26.03.2014р., а тому відповідач мав можливість ознайомитись на офіційному веб-сайті Хмельницької міської ради з вказаним рішенням.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за приписами частини 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до ст. 288 Податкового Кодексу України (в редакції, чинній на момент подання позову) розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Матеріали справи містять лист №148 від 10.12.2014р. з проханням перегляду умов запропонованого договору оренди землі щодо ставки орендної плати до 8% нормативної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 /а.с. 152, т.1/.

Таким чином, направлення відповідачем позивачу 10.12.2014р. листа №148 з проханням розглянути можливість зниження ставки орендної плати до 8% нормативної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 свідчить про те, що неукладення договору було наслідком небажання укладати такий договір за умовами, запропонованими позивачем. У відповідь на вказаний лист Управління земельних ресурсів та земельної реформи повідомило відповідача про неможливість застосування вказаного відповідачем коефіцієнту /а.с. 153, т.1/.

Відповідно до умов договорів від 20.10.2015р. та від 29.10.2015р. орендна плата розрахована з урахуванням 12% нормативної грошової оцінки земельних ділянок згідно ст. 288 Податкового кодексу України.

Як зазначалося вище, матеріали справи містять звернення ТОВ "Кульбіт" щодо виготовлення договорів оренди землі, які зареєстровані Департаментом архітектури, містобудування та земельних ресурсів 11.09.2014р. (тобто більш, ніж через шість місяців з дати рішення), а також лист №148 від 10.12.2014р.

Поряд з цим, матеріали справи не містять доказів, з яких би вбачалось, що відповідач вчиняв будь-які дії, необхідні для реального належного оформлення права користування на умовах оренди щодо спірних земельних ділянок, тобто будь-які дії, спрямовані на укладення договору, як відсутні і докази того, що у відповідача були об'єктивні перешкоди для укладення договорів оренди землі, також не вбачається, що за наслідками звернення відповідач не міг укласти договори із незалежних від його волі причин. Також відповідач не подав доказів на підтвердження того, що позивач будь-яким чином ухилявся, або відмовлявся від укладення договорів оренди. З наявних в матеріалах справи доказів, листування, вбачається, що неукладення договорів оренди було наслідком незгоди відповідача з коефіцієнтом орендної плати.

Яв вбачається із матеріалів справи, рішення Хмельницької міської ради не було виконано відповідачем не тільки у визначений рішенням №71 05.03.2014р. чотиримісячний строк, а й в будь-який інший розумний строк, незважаючи на тривале здійснення фактичного землекористування.

Відповідач фактично використовував земельні ділянки по прв. Зенітному, 21 та по вул. Проскурівського підпілля, 116 без оформлення відповідних прав у встановленому порядку, поважних причин, які б перешкоджали здійснити таке оформлення, відповідачем не наведено.

Отже, відповідач тривалий час використовував земельну ділянку без оформлення відповідних прав у встановленому порядку, поважних причин, які б перешкоджали здійснити таке оформлення не наведено, що дає підстави для висновку про бездіяльність відповідача у вчиненні передбачених законодавством заходів зі своєчасного оформлення права користування земельною ділянкою. Внаслідок такої відповідача, позивач не отримав кошти, які він отримав би в якості орендної плати у випадку вчасних дій по укладенню договорів оренди.

Незгода відповідача з розміром орендної плати, небажання укладати договір з встановленим позивачем коефіцієнтом не є поважною причиною неукладення договору, а подальша бездіяльність відповідача не звільняла його від обов'язку укласти договори та сплачувати позивачу відповідні платежі.

Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Під збитками, згідно ч. 2 ст. 224 ГК України, розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Статтею 225 ГК України встановлено, що до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включається, зокрема, неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною.

Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, необхідна наявність повного складу правопорушення: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи; шкідливого результату такої поведінки - збитків; причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками; вини особи, яка завдала збитки. У разі відсутності, хоча б одного з елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не наступає.

Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Протиправною є поведінка, яка не відповідає вимогам закону чи іншого нормативного акту, або виявляється у невиконанні чи неналежному виконанні договірного зобов'язання, тягне за собою порушення (зменшення, обмеження) майнових прав і законних інтересів іншої особи.

В силу приписів частини 3 статті 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Пунктом "д" частини 1 ст. 156 Земельного кодексу України визначено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Відповідно до ст. 157 Земельного кодексу України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.

З аналізу наведених норм вбачається, що користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено.

Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні, зокрема, неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Відповідно до пункту 3 Порядку відшкодуванню підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян. Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарями, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій (п.п. 3, 5 Порядку).

За приписами п.2 Положення розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати, представники територіальних органів Держгеокадастру, Держекоінспекції, фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки.

Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Отже, у випадку не укладення договору оренди або інших правочинів як правових підстав для користування земельною ділянкою з вини користувача настають правові наслідки, передбачені статтею 157 Земельного кодексу України та Порядком. Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом України у постанові від 14.09.2016р. у справі №703/5377/14-ц.

Враховуючи вищевикладене колегія суддів зазначає, що розмір розрахованих збитків має дорівнювати сумі, яка могла б надійти до місцевого бюджету за період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. в разі, якщо б договори оренди були укладені між орендодавцем та орендарем та нараховується на підставі даних нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а сплачені відповідачем суми були враховані при обрахунку розміру збитків, про що свідчать відповідні розрахунки.

З матеріалів справи вбачається, що на засіданні комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам вирішено скласти акти визначення розміру збитків за фактичне використання відповідачем земельних ділянок без правовстановлюючих документів у період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. Вказані акти було складено та затверджено рішенням виконкому міської ради. Відповідачем дії посадових осіб та акти у встановленому законом порядку не оскаржено.

Згідно розрахунку, розмір збитків розрахований за період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. по земельним ділянкам по прв. Зенітному, 21 в розмірі 1613973,62 грн. та по вул. Проскурівського підпілля, 116 в розмірі 122248,61 грн.

Дані розрахунки здійснені з врахуванням площі земельних ділянок, вартості земельних ділянок відповідно до нормативної грошової оцінки землі, орендної плати за місяць, розміру річної орендної плати. Відповідачем сума збитків не спростована; доказів добровільного відшкодування відповідачем збитків не надано.

Також судом враховується, що щодо земельної ділянки, яка знаходиться в м. Хмельницькому, по прв. Зенітний, 21 загальною площею 56000 кв.м., між позивачем (Хмельницькою міською радою) та третьою особою (ТОВ "Хмельницьк-Петрол") 22.04.2011р. укладався договір оренди землі №681010004000023, за яким ТОВ "Хмельницьк-Петрол" мало сплачувати Хмельницькій міській раді орендну плату за землю. Не зважаючи на те, що позивач своїм рішенням від 05.03.2014р. №71 (на яке посилається у позові) вирішив розірвати договір оренди землі №681010004000023 від 22.04.2011р. та передати вказану земельну ділянку відповідачу, ТОВ "Хмельницьк-Петрол" продовжував сплачувати плату за землю, загалом сплативши за період серпень 2014р. - лютий 2015р. 573680,16 грн., що підтверджується наявними в матеріалах справи платіжними дорученнями з відповідним призначенням платежу: №304 від 25.09.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за серпень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №339 від 21.10.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за вересень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №378 від 21.11.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за жовтень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №413 від 11.12.2014р. в розмірі 77432,42 грн. з призначенням платежу плату за землю за листопад 2014р. (прв. Зенітний, 21), №14 від 21.01.2015р. в розмірі 77432,38 грн. з призначенням платежу плату за землю за грудень 2014р. (прв. Зенітний, 21), №40 від 26.02.2015р. в розмірі 96713,09 грн. з призначенням платежу плату за землю за січень 2015р. (прв. Зенітний, 21), №74 від 19.03.2015р. в розмірі 89805,01 грн. з призначенням платежу плату за землю за лютий 2015р. (прв. Зенітний, 21) /а.с. 30-37, т.2/.

Сплата ТОВ "Хмельницьк-Петрол" вказаних коштів у 2014р. та 2015р. в якості орендної плати також підтверджується листом Головного управління ДФС у Хмельницькій області №19951/9/22-01-1208 від 12.12.2017р. /а.с. 7, т.2/

Відповідно до ст. 14 (п. 14.1.147) Податкового Кодексу України (в редакції, чинній на момент подання позову) плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Судом встановлено, що сплачені ТОВ "Хмельницьк-Петрол" кошти за 7 місяців за період серпень 2014р. - лютий 2015р. в розмірі 573680,16 грн., є платою за землю у вигляді орендної плати.

Таким чином, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що позивач задовольнив свої потреби в орендній платі за заявлений період на суму 573680,16 грн., оскільки одержав дохід у вказаному розмірі за земельну ділянку по прв. Зенітному, 21. Отже, з врахуванням ст. 22 Цивільного кодексу України, для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, відсутній такий елемент, як шкідливий результат такої поведінки в частині збитків в розмірі 573680,16 грн., оскільки позивач отримав зазначені кошти як орендну плату від іншого суб'єкта господарювання. Відповідно, без врахування здійснених третьою особою проплат, заявлення позовних вимог про стягнення збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів, призводить до можливості отримання позивачем подвійної плати за користування вказаною земельною ділянкою у один і той самий період.

З огляду на те, що неоформлення документів на право користування земельною ділянкою є доведеним фактом та виникло з вини відповідача внаслідок його бездіяльності, що свідчить про протиправну поведінку землекористувача та причинний зв'язок між його протиправною поведінкою та збитками, обґрунтованим є розрахунок щодо земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 та щодо земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 в частині, яка не відшкодована третьою особою.

Колегія суддів не погоджується із розрахунком відповідача, згідно якого стягненню підлягають 814 125, 42 грн. за період з 27.02.2015р. до 29.10.2015р. Оскільки матеріалами справи підтверджується, що в чотирьохмісячний термін, згідно рішення №71 від 05.03.2014р., відповідач обов'язку щодо укладення договорів оренди землі не виконав. А тому, позивач правомірно заявив позов про стягнення збитків за період з початку наступного місяця після закінчення чотирьохмісячного терміну до підписання стронами договорів оренди землі - з 01.08.2014р. до 01.10.2015р.

Посилання скаржника на відсутність підстав для нарахування збитків за період до 27.02.2015р. за договором оренди №681010004000023 від 22.04.2011р., суд не приймає до уваги, оскільки відповідач зобов'язаний був укласти договір оренди землі на підставі рішення Хмельницької міської ради №71 від 05.03.2014р.

Тому не підтверджуються доводи відповідача про незарахування сплати суми земельного податку в розмірі 277083,030 грн. за період з серпня 2014 року по вересень 2015 року. Суд дійшов висновку, що вказана сума входить в розрахунок збитків (суми коштів сплачених орендарем протягом терміну використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів в розмірі 295 641,65грн.) за період з 01.08.2014р. до 01.10.2015р. Вказане підтвердила представник позивача в судовому засіданні.

Таким чином, щодо позовних вимог про стягнення 1613973,62 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів, суд дійшов висновку, що в частині стягнення 573680,16 грн. збитків належить відмовити через їх необґрунтованість та недоведеність того, що позивач зазнав таких збитків. В частині стягнення 1040293,46 грн. збитків, як суми, яку позивач недоотримав за використання відповідачем земельної ділянки по прв. Зенітному, 21 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів, позов слід задоволити.

Щодо позовних вимог про стягнення 122248,61 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по вул. Проскурівського підпілля, 116 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів, суд вважає таку суму збитків обґрунтованою, доведеною матеріалами справи та такою, що підлягає задоволенню.

При цьому, позивач правомірно здійснював розрахунок збитків у відповідності до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993р., встановивши їх в розмірі орендної плати, яку отримав би за період з 01.08.2014р. по 01.10.2015р. в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок за місяць користування земельними ділянками (за ст. 288 Податкового Кодексу України - 12% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок). Судом враховується, що позивач в подальшому уклав договори оренди з вищезазначеною орендною платою 1% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок за місяць користування земельною ділянкою.

Таким чином, розмір розрахованих в частині стягнення 1040293,46 грн. збитків та 122248,61 грн. збитків є підставним та обґрунтованим, оскільки дорівнює сумі, яка могла б надійти до місцевого бюджету, в разі, якщо б договір оренди був укладений між орендодавцем та орендарем та нараховується на підставі даних нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а сплачені відповідачем суми земельного податку були враховані при обрахунку розміру збитків. Сума належних до сплати збитків є різницею між визначеним до сплати розміром орендної плати за нарахований період та сумою земельного податку, що сплачена відповідачем. Неоформлення документів на право користування земельною ділянкою є доведеним фактом та виникло з вини відповідача внаслідок його бездіяльності, що свідчить про протиправну поведінку землекористувача, яким являється відповідач, та причинний зв'язок між його протиправною поведінкою та збитками. Отже, у діях відповідача наявні усі чотири елементи складу цивільного правопорушення.

Таким чином, доводи скаржника, викладені у апеляційній скарзі, є безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Враховуючи наведене, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що рішення місцевого господарського суду прийняте у відповідності до норм матеріального та процесуального права.

У відповідності до ст. 276 ГПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на скаржника.

Керуючись статтями 269-270, 273, 275-279, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

1. Апеляційну скаргу ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" на рішення господарського суду Хмельницької області від 15.05.2018р. у справі №924/921/17 залишити без задоволення.

2. Рішення господарського суду Хмельницької області від 15.05.2018р. у справі №924/1004/17 залишити без змін.

3. Справу №924/1004/17 повернути до господарського суду Хмельницької області.

4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в строк та в порядку встановленому ст.ст.287-291 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складений "26" липня 2018 р.

Головуючий суддя Савченко Г.І.

Суддя Демидюк О.О.

Суддя Павлюк І. Ю.

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.07.2018
Оприлюднено26.07.2018
Номер документу75500987
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/921/17

Постанова від 24.07.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Ухвала від 19.07.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Ухвала від 13.07.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Ухвала від 26.06.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Рішення від 15.05.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 11.04.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 22.03.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 13.02.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 22.01.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 13.12.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні