ПОСТАНОВА
Іменем України
23 травня 2018 року
Київ
справа №824/2330/15-а
провадження №К/9901/11079/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :
судді-доповідача - Смоковича М.І.,
суддів: Стрелець Т.Г., Шарапи В.М.,
розглянувши у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу № 824/2330/15-а
за позовом ОСОБА_2 до Кіцманської районної державної адміністрації Чернівецької області, за участю третьої особи - ОСОБА_3 про визнання протиправним та скасування рішення, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Чернівецького окружного адміністративного суду прийняту 13 травня 2016 року у складі головуючого судді - Дембіцького П.Д., та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду постановлену 12 липня 2016 року у складі колегії суддів: головуючого - Совриги Д.І., суддів: Курка О.П., Білоуса О.В.,
в с т а н о в и в :
У жовтні 2015 року ОСОБА_2 (далі також - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Кіцманської районної державної адміністрації Чернівецької області (далі також - відповідач), за участю третьої особи - ОСОБА_3, в якому просив:
визнати протиправним та скасувати рішення конкурсної комісії, викладене у протоколі № 2 засідання конкурсної комісії від 29 травня 2015 року про рекомендацію голові Кіцманської районної державної адміністрації (далі-Кіцманська РДА) призначити на посаду начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури Кіцманської РДА ОСОБА_3;
визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Кіцманської РДА від 24 червня 2015 року № 65-ОС про призначення на посаду начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури Кіцманської РДА ОСОБА_3
В обґрунтування позову позивач зазначає, що 29 травня 2015 року він приймав участь у конкурсі на заміщення вакантної посади начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури Кіцманської РДА.
За результатами проведення іспиту та співбесіди 29 травня 2015 року конкурсною комісією було прийнято рішення призначити на посаду начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури Кіцманської РДА ОСОБА_3 Зарахувати до кадрового резерву на посаду начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури Кіцманської РДА ОСОБА_2
З вищевказаним рішенням позивач не погоджеється та вважає що конкурс на заміщення вакантної посади був проведений частково з порушенням норм чинного законодавства. Зокрема кадровою службою Кіцманської РДА не перевірено та не проаналізовано інформацію яка містилась у поданих ОСОБА_3 документах стосовно п'ятирічного стажу його роботи за фахом у сфері містобудування та архітектури.
На думку позивача порушення його прав, інтересів відповідачем полягає в тому, що шляхом порушення статті 42 ? Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) та прийняття конкурсною комісією оскаржуваного рішення позбавило його можливості бути прийнятим на вакантну посаду за результатами успішного складання іспиту. А розпорядження голови Кіцманської РДА від 24 червня 2015 року № 65-ОС про призначення на вакантну посаду ОСОБА_3 позбавило позивача закріпленого у статті 43 Конституції України права на працю.
Чернівецький окружний адміністративний суд постановою від 13 травня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2016 року, у задоволенні позову відмовив.
Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів , що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.
За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII Перехідні положення КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Відповідач надав заперечення на касаційну скаргу, в яких зазначає, що касаційна скарга є необґрунтованою, а викладені в ній доводи не викликають необхідності перевірки матеріалів справи, оскільки скаржник не наводить належних підстав для того, щоб вважати, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували норми матеріального та процесуального права. Тому просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів без змін.
Касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення з таких підстав.
Згідно з частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 01 серпня 2003 року прийняв присягу державного службовця та був призначений на посаду заступника начальника відділу містобудування та архітектури Кіцманської райдержадміністрації начальника районної інспекції державного архітектурно-будівельного контролю.
10 квітня 2012 року позивач призначений на посаду начальника відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Кіцманської районної державної адміністрації Чернівецької області.
09 квітня 2014 року ОСОБА_2 звільнений зі займаної посади за угодою сторін згідно п.1 статті 36 КЗпП України на підставі розпорядження від 09 квітня 2014 року №39-ос Кіцманської РДА Чернівецької області.
14 серпня 2014 року ОСОБА_2 поновлено на посаді начальника відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Кіцманської РДА Чернівецької області.
31 жовтня 2014 року ОСОБА_2 звільнений із займаної посади за угодою сторін згідно п.1 статті 40 КЗпП.
Вказане звільнення ОСОБА_2, оскаржив до суду.
Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 25 березня 2015 року у позові ОСОБА_2, про поновлення на посаді відмовлено. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2015 року постанову суду першої інстанції від 25 березня 2015 року скасовано та поновлено ОСОБА_2 на посаді начальника відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Кіцманської РДА Чернівецької області.
Згідно листа відповідача від 13 травня 2016 року № 01-26/12-285 вбачається, що Кіцманська РДА на виконання постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2015 року поновила ОСОБА_2 на посаді начальника відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Кіцманської РДА Чернівецької області з 01 листопада 2014 року, якому необхідно приступити до виконання обов'язків із 16 травня 2016 р.
Разом з тим, судами встановлено, що 15 квітня 2015 року на підставі розпорядження Голови Кіцманської районної державної адміністрації Чернівецької області № 98 оголошено конкурс на заміщення вакантної посади начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури районної державної адміністрації та розміщено оголошення в газеті Вільне життя від 17 квітня 2015 р. № 16.
12 травня 2015 року до конкурсної комісії ОСОБА_3, подав документи згідно вимог для прийняття участі в конкурсі на заміщення вакантної посади начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури, як передбачено п. 13 Порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців Затверджених ПКМ України від 15 лютого 2002 року № 169.
14 травня 2015 року до Кіцманської райдержадміністрації позивачем була подана заява із проханням про укладання трудового договору у разі повторного прийняття на роботу ОСОБА_2, відповідно до статті 42-1 Кодексу законів про працю України та призначення на посаду начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури Кіцманської РДА.
15 травня 2015 року позивач подав документи для прийняття участі в конкурсі на заміщення вакантної посади начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури, як передбачено п. 13 Порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців Затверджених ПКМ України від 15 лютого 2002 року № 169.
29 травня 2015 року Кіцманською РДА проведено конкурс на заміщення вакантної посади начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури за результатами якого складено протокол № 2 конкурсної комісії від 29 травня 2015 року. Комісією прийнято рішення рекомендувати голові райдержадміністрації призначити на посаду начальника відділу містобудування, архітектури, житлово - комунального господарства та інфраструктури райдержадміністрації ОСОБА_3 та зарахувати до кадрового резерву на посаду начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури райдержадміністрації ОСОБА_2
12 червня 2015 року Позивач звернувся до Кіцманської районної державної адміністрації із проханням надати копію протоколу № 2 засідання конкурсної комісії від 29 травня 2015 року. Листом від 17.06.2015 року № А/ЗШ-24 йому було надано копію даного протоколу.
25 червня 2015 року згідно розпорядження Голови Кіцманської РДА № 65-ОС від 24 червня 2015 року ОСОБА_3 призначено на посаду начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури райдержадміністрації, як такого що пройшов конкурсний відбір.
Згідно розпорядження Голови Кіцманської РДА від 13 січня 2016 року № 7-ОС ОСОБА_3 звільнено з посаду начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури райдержадміністрації за угодою сторін, згідно п. 1 статті 36 Кодексу законів про працю України.
Як вбачається з матеріалів справи спірними у цій справі є рішення конкурсної комісії, викладене у протоколі № 2 засідання конкурсної комісії від 29 травня 2015 року про рекомендацію голові Кіцманської районної державної адміністрації призначити на посаду начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури Кіцманської РДА ОСОБА_3 та відповідно розпорядження голови Кіцманської РДА від 24 червня 2015 року № 65-ОС про призначення на посаду начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури Кіцманської РДА ОСОБА_3
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що приймаючи оскаржуване рішення відповідач, діяв у межах та у спосіб встановлений Законом.
Зазначена позиція була підтримана і Вінницьким апеляційним адміністративним судом, який переглянув постанову суду першої інстанції та залишив її без змін.
Верховний Суд висновки судів попередніх інстанцій вважає вірними та такими, що зроблені на підставі правильно застосованих норм матеріального та процесуального права, та зазначає наступне.
Статтею 43 Конституції України встановлено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
В силу пункту 9 частини першої статті 39 Закону України Про місцеві державні адміністрації голова райдержадміністрації вправі утворювати консультативно-дорадчі та інші допоміжні органи райдержадміністрації, служби та комісії, члени яких виконують свої функції на громадських засадах, а також визначають їх завдання, функції та персональний склад.
Посадові та інші особи включаються до складу органів за їх попереднім погодженням. Орган утворюється у складі голови (співголів), заступника (заступників), секретаря та членів органу. Персональний склад органу затверджується головою райдержадміністрації.
Згідно норм статті 14 Закону України Про архітектурну діяльність керівники органів містобудування та архітектури, визначених абзацами п'ятим - сьомим частини першої статті 13 цього Закону, за посадою є головними архітекторами відповідних адміністративно-територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, області, району, міста). Призначення на посаду головного архітектора області, району, міста здійснюється виключно за результатами конкурсу.
Порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002року №169 (далі - Порядок).
Відповідно до пункту 2 Порядку конкурс на заміщення вакантної посади державного службовця повинен забезпечувати конституційне право рівного доступу до державної служби громадян України.
Згідно пункту 6 Порядку умови проведення конкурсу в окремому державному органі відповідно до цього Порядку визначаються його керівником, який призначає на посади та звільняє з посад державних службовців. Рішення про проведення конкурсу приймається керівником органу за наявності вакантної посади державного службовця.
У пункті 9 Порядку зазначено, що конкурс проводиться поетапно: публікація оголошення державного органу про проведення конкурсу в пресі або поширення його через інші засоби масової інформації; прийом документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі, та їх попередній розгляд на відповідність встановленим кваліфікаційним вимогам до відповідного рівня посади; проведення іспиту та відбір кандидатів.
Пунктом 13 Порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 169 визначено вичерпний перелік документів для участі в конкурсі на заміщення вакантної посади державного службовця, а саме:
1. Заява про участь у конкурсі, в якій зазначається про ознайомлення заявника із встановленими законодавством обмеженнями щодо прийняття на державну службу та проходження державної служби.
2. Заповнена особова картка (форма П-2 ДС) з відповідними додатками.
3. Дві фотокартки розміром 4x6 см.
4. Копії документів про освіту, підвищення кваліфікації, присвоєння вченого звання, присудження наукового ступеня.
5. Декларацію про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за минулий рік за формою, передбаченою Законом України Про засади запобігання і протидії корупції .
6. Копія документа, який посвідчує особу.
7. Копія військового квитка (для військовослужбовців або військовозобов'язаних).
8. Довідка про допуск до державної таємниці (у разі його наявності).
У пункті 15 Порядку зазначено, що забороняється вимагати відомості та документи, подання яких не передбачено законодавством.
Статтею 14 Закону України Про архітектурну діяльність передбачено, що в конкурсі можуть брати участь особи, які мають вищу архітектурну освіту та стаж організаційної і професійної роботи за фахом у сфері містобудування та архітектури не менше 5 років.
Судами встановлено, що склад конкурсної комісії по заміщенню вакантних посад державних службовців, затверджений розпорядженням Кіцманської РДА від 17 серпня 2011 року № 356 із змінами від 16 липня 2012 року № 329, від 13 лютого 2013 року № 25, від 18 квітня 2014 року № 117, від 29 травня 2015 року № 163.
Комісія у своїй роботі керується Порядком проведення іспиту кандидатів на заміщення вакантних посад державних службовців Кіцманської РДА, затвердженим розпорядженням районної державної адміністрації від 15 серпня 2011 року № 355 із змінами.
До повноважень членів конкурсної комісії та кадрової служби районної державної адміністрації не входить перевіряти достовірність інформації, яку подав кандидат, зокрема, наявний попередній стаж роботи та аналізувати правильність чи неправильність призначення кандидатів на посади в попередніх місцях роботи. За достовірність поданої інформації кандидат несе персональну відповідальність.
Крім того, відповідно до п.32 Порядку рішення про призначення на посаду державного службовця та зарахування до кадрового резерву приймає керівник державного органу на підставі пропозиції конкурсної комісії протягом місяця з дня прийняття рішення конкурсною комісією. Тобто, рішення конкурсної комісії носить рекомендаційний характер та не є обов'язковим для виконання.
Згідно пункту 33 Порядку рішення конкурсної комісії може бути оскаржене керівнику відповідного державного органу протягом трьох днів після ознайомлення з цим рішенням.
Суди встановили, що Рішення конкурсної комісії було доведено до відома всіх претендентів 29 травня 2015 року, одразу після проведення конкурсу, тобто Позивач знав, яке рішення прийняла конкурсна комісія, тому, при бажанні, міг його оскаржувати до голови районної державної адміністрації без копії протоколу, протягом трьох календарних днів, але ним цього зроблено не було.
Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що на неодноразові звернення ОСОБА_2 від 25 червня 2015 року, від 10 липня 2015 року Головою Чернівецької ОДА призначено комісію, якій доручено проведення перевірки дотримання вимог законодавства Кіцманською РДА в частині питань порушених заявником щодо організації проведення конкурсу на заміщення вакантної посади та прийняття документів від ОСОБА_3
Із змісту довідки Чернівецької ОДА від 05 серпня 2015 року № 11-07/58 вбачається, що конкурсна комісія Кіцманської РДА 29 травня 2015 року з урахуванням вимог статей 13, 15 Порядку на підставі письмових доказів, зокрема диплому про вищу освіту, трудової книжки, та інших передбачених порядком наданих ОСОБА_3, правомірно допустила претендента ОСОБА_3 до участі в конкурсі на заміщення вакантної посади державного службовця.
Суди встановили, що документи надані ОСОБА_3, відповідали встановленому порядку, встановленим вимогам, копії відповідали оригіналам, слідів підробок не вбачалось, тому було прийнято рішення про прийняття вказаних документів та надано дозвіл на взяття участі у конкурсі.
З урахуванням оцінювання та підсумків письмового іспиту ОСОБА_3 набрав загальну суму балів - 24, а ОСОБА_2 загальну суму балів - 19.
По закінченню складання іспиту, співбесіди головою конкурсної комісії було поставлено запитання до кандидатів чи є у них зауваження до роботи конкурсної комісії. У жодного кандидата зауважень та нарікань на роботу конкурсної комісії не було, про що було зазначено в протоколі №2 засідання конкурсної комісії від 29 травня 2015 року.
У конкурсної комісії не було жодних підстав не зарахувати стаж роботи ОСОБА_3, який зазначено згідно записів у трудовій книжці, а тому комісія правомірно допустила ОСОБА_3 до участі в конкурсі на підставі поданих документів.
Аналізуючи обставини встановлені судами попередніх інстанцій, Верховний Суд погоджується з висновками судів, що приймаючи оскаржуване рішення відповідач, діяв у межах та у спосіб встановлений Законом, а тому відсутні правові підстави для його скасування.
Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Відповідно до частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
З огляду на викладене, висновки судів попередніх інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.
Доводи, які містяться в касаційній скарзі, висновків судів та обставин справи не спростовують.
Керуючись статтями 3, 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, суд
п о с т а н о в и в :
Касаційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення.
Постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 13 травня 2016 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2016 року у цій справі залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий М.І. Смокович
Судді Т.Г. Стрелець
В.М. Шарапа
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2018 |
Оприлюднено | 28.05.2018 |
Номер документу | 74258883 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Смокович М.І.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Дембіцький Павло Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні