АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа №664/2685/17 Головуючий в І інстанції Савчак С.П.
Провадження №22-ц/791/774/2018 Доповідач Полікарпова О.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2018 року м. Херсон
Апеляційний суд Херсонської області в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
Головуючого (суддя-доповідач)Полікарпової О.М. суддів:Воронцової Л.П. Ігнатенко П.Я. секретарПісоцька Т.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Херсоні апеляційну скаргу Олешківської районної ради Херсонської області на рішення Цюрупинського районного суду Херсонської області у складі судді Савчака С.П. від 02 квітня 2018 року по цивільній справі за позовом ОСОБА_5 до Олешківської районної ради Херсонської області, голови Олешківської районної ради Херсонської області Потоцького Павла Борисовича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача комунальний заклад Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Олешківської районної ради - головного лікаря комунального закладу Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Сердюкова Світлана Олександрівна про визнання незаконним та скасування рішення і розпорядження, поновлення на посаді, стягнення середньомісячного заробітку за час вимушеного прогулу,
ВСТАНОВИВ
У листопаді 2017 року ОСОБА_5 звернувся до суду із зазначеним позовом і уточнивши позовні просить визнати незаконним та скасувати рішення XXV позачергової сесії VІІ скликання Олешківської районної ради Херсонської області від 31.10.2017 року № 469 Про звільнення головного лікаря Олешківського районного центру первинної медико-санітарної допомоги ; визнати незаконним і скасувати розпорядження голови Олешківської районної ради Херсонської області № 108 від 31.10.2017 року Про звільнення ОСОБА_5 ; поновити його на посаді головного лікаря комунального закладу Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги ; стягнути з Олешківської районної ради Херсонської області на його користь різницю в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи за листопад і грудень 2017 року, січень і лютий 2018 року в розмірі 33102,96 грн. Позовні вимоги обгрунтував тим, що він обіймав посаду головного лікаря комунального закладу "Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" на підставі контракту укладеного з Олешківською районною радою Херсонської області від 24.02.2014 року.
Рішенням XXV позачергової сесії VІІ скликання Олешківської районної ради Херсонської області від 31.10.2017 року № 469 позивача було звільнено з посади головного лікаря з 31.10.2017 року за п. 8 ч. 1 ст. 36 КЗпП України і доручено голові ради розірвати контракт за абзацом другим пункту 5.3. Розпорядженням № 108 від 31.10.2017 року голова ради звільнив його з посади головного лікаря та розірвав з ним контракт з 31.10.2017 року. Позивач вважає, що звільнення його з посади відбулось з порушенням п. 8.4.2 статуту комунального закладу "Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги", тобто без погодження з департаментом охорони здоров'я обласної державної адміністрації і районної державної адміністрації. Згідно абзацу другого п. 5.3. контракту він може бути розірваний достроково головою районної ради за рішенням сесії районної ради у разі одноразового грубого порушення керівником законодавства чи обов'язків передбачених контрактом, в результаті чого для закладу настали значні негативні наслідки (понесені збитки, виплачені штрафи, постраждало добре ім'я закладу або вищестоящої організації і т.п.). За укладеним контрактом не передбачено обов'язку головного лікаря приймати особисту участь в забезпеченні пожежної безпеки. Виконуючи обов'язки, покладені на нього Правилами пожежної безпеки в Україні, він видав накази № 38 від 12.01.2017 року, № 182 від 24.10.2017 року щодо призначення осіб, відповідальних за протипожежний стан комунального закладу "Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" та розробив їх посадові обов'язки. Припис ГУ ДСНС України у Херсонській області від 01.06.2016 року не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання і ніякі негативні наслідки його невиконання для закладу не настали. Його неодноразові звернення до голови Олешківської районної ради з проханням винести на розгляд сесії питання щодо виділення коштів на усунення зазначених у приписі порушень норм пожежної безпеки залишені поза увагою. В інформації № 77/45/1156 від 26.10.2017 року щодо порушень правил пожежної безпеки, які виявленні на об'єктах комунального закладу "Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" відсутні відомості про те, коли були виявленні порушення, в ході чого і ким проводилась перевірка, зауваження стосуються не тих об'єктів, перевірку яких мала здійснити тимчасова робоча група.
Ухвалою суду від 01.12.2017 року було залучено в якості третіх осіб, які не заявлять самостійних вимог на предмет спору - комунальний заклад "Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" та головного лікаря комунального закладу "Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" Сердюкову Світлану Олександрівну.
Ухвалою суду від 18.01.2018 року вирішено розглядати цивільну справу в порядку спрощеного позовного провадження.
Рішенням Цюрупинського районного суду Херсонської області від 02 квітня 2018 року позовні вимоги ОСОБА_5 задоволено частково.
Визнано незаконним і скасовано рішення XXV позачергової сесії VІІ скликання Олешківської районної ради Херсонської області від 31.10.2017 року № 469 Про звільнення головного лікаря Олешківського районного центру первинної медико-санітарної допомоги .
Визнано незаконним і скасовано розпорядження голови Олешківської районної ради Херсонської області № 108 від 31.10.2017 року Про звільнення ОСОБА_5 .
Поновлено ОСОБА_5 на посаді головного лікаря комунального закладу Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги з 31.10.2017 року.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Рішення суду в частині поновлення ОСОБА_5 на посаді головного лікаря комунального закладу Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги допущено до негайного виконання.
Стягнуто з Олешківської районної ради Херсонської області судовий збір в розмірі 640 гривень.
Стягнуто з Олешківської районної ради Херсонської області на користь ОСОБА_5 судові витрати понесенні ним на професійну правничу допомогу у розмірі 5 000 тисяч гривень.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням Олешківська районна рада Херсонської області подала на нього апеляційну скаргу, і посилаючись на неправильну оцінку судом обставин по справі просить рішення суду скасувати і провадження у справі закрити.
Апелянт зазначає, що суд першої інстанції не звернув уваги на те, що особиста відповідальність за стан пожежної безпеки покладається на керівника пунктом 5.3 контракту, ч.3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України та п. 2.2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні. ОСОБА_5, як керівник закладу не звертався з клопотаннями до Олешківської районної ради про виділення коштів на заходи пожежної безпеки та не планував такі витрати у кошторисі керованої ним установи.
Щодо висновків суду про відсутність негативних наслідків від незабезпечення ОСОБА_5 пожежної безпеки у КЗ Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги", то їх апелянт вважає необґрунтованими, оскільки пожежа - це неконтрольований процес, який може заподіяти значні збитки. Суд мав врахувати, що сама ймовірність настання негативних наслідків у даному випадку може бути підставою для звільнення керівника.
Письмовий відзив на апеляційну скаргу на адресу апеляційного суду не надходив.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення.
Задовольняючи позовні вимоги ОСОБА_5, суд першої інстанції виходив з того, що обов'язки головного лікаря закладу мають бути чітко відображенні в контракті чи статуті закладу, повинно бути конкретно зазначено, що саме він забезпечує виробничу діяльність закладу, яка включає і діяльність із забезпечення пожежної безпеки, а також несе персональну відповідальність за забезпеченням пожежної безпеки закріпленими за цим напрямком працівниками тощо. В даному випадку, на думку суду, з урахуванням вимог п. 1, 2 розділу ІІ Правил пожежної безпеки України , затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, відсутні чіткі вказівки в контракті, статуті закладу на обов'язок, відповідальність головного лікаря за дотримання правил пожежної безпеки. Тому ОСОБА_5, призначивши відповідальних осіб за протипожежний стан у підрозділах закладу, виконав свій обов'язок, покладений Правилами пожежної безпеки України. З цих підстав суд вважав, що порушення вимог законодавства чи обов'язків передбачених контрактом головним лікарем ОСОБА_5 не допущено.
Суд виходив також із того, що позивачем не доведено, що результатом встановлених порушень Правил пожежної безпеки України є значні негативні наслідки для КЗ "Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги".
Колегія суддів повністю погоджується з такими висновками суду першої інстанції.
Суд встановив, що за контрактом укладеним 26.02.2014 року між Цюрупинською районною радою (сьогоднішня назва - Олешківська районна рада Херсонської області) та ОСОБА_5, з додатковою угодою до нього від 23.10.2015 року, позивача найнято на посаду головного лікаря КЗ Цюрупинський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" з 01.03.2014 року до 01.03.2019 року. За умовами п.5.3 контракту ОСОБА_5 може бути звільнений з посади, а контракт розірваний достроково головою районної ради за рішенням сесії районної ради у разі:
-систематичного невиконання без поважних причин обов'язків, покладених на нього контрактом;
-одноразового грубого порушення ОСОБА_5 законодавства чи обов'язків передбачених контрактом, у результаті чого для закладу настали значні негативні наслідки (понесені збитки, виплачені штрафи, постраждало добре ім'я закладу або вище стоячої організації і т.п.);
-невиконання закладом зобов'язань перед бюджетом;
-несплати закладом реструктуризованої податкової заборгованості;
-за поданням службових осіб органів державного нагляду за охороною праці у разі систематичного порушення вимог чинного законодавства з питань охорони праці;
-визнання сесією районної ради роботи керівника незадовільною;
-з інших передбачених законодавством підстав.
За Статутом комунального закладу "Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" він є комунальним закладом охорони здоров'я Олешківської районної ради. До складу Центру входять підрозділи. Очолює центр головний лікар, який призначається і звільняється з посади за рішенням засновника, за поданням голови районної ради та погодженням з департаментом охорони здоров'я обласної державної адміністрації і районної державної адміністрації на контрактній основі. Пунктом 9.2.5 Статуту передбачено, що головний лікар здійснює контроль та перевірку фінансово-господарської діяльності Центру, поточне управління установою.
Відповідно до ст. 21 КЗпП України контракт є особливою формою трудового договору, в якому строк його дії, права, обов'язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. За п. 10 Положення про порядок укладення контрактів при прийнятті (найманні) на роботу працівників затвердженого постановою КМУ № 170 від 19.03.1994 року, у контракті передбачаються обсяги пропонованої роботи та вимоги до якості і строків її виконання, строк дії контракту, права, обов'язки та взаємна відповідальність сторін, умови оплати й організації праці, підстави припинення та розірвання контракту, соціально-побутові та інші умови, необхідні для виконання взятих на себе сторонами зобов'язань, з урахуванням специфіки роботи, професійних особливостей та фінансових можливостей підприємства, установи, організації чи роботодавця.
Відповідно до п. 5, 7 Порядку укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров'я затвердженого постановою КМУ № 642 від 16.10.2014 року, у контракті передбачаються строк його дії, права, обов'язки та відповідальність сторін (у тому числі матеріальна), вимоги до збереження керівником закладу державного або комунального майна, підвищення ним кваліфікації або проходження перепідготовки протягом строку дії контракту (але не рідше одного разу на п'ять років), умови матеріального забезпечення і організації праці, умови розірвання контракту. Контракт може бути розірваний на підставах, установлених законом або контрактом. При цьому звільнення з посади керівника закладу проводиться з урахуванням передбачених законодавством гарантій.
Пунктом 8 частини 1 статті 36 КЗпП України передбачено, що підставами припинення трудового договору є підстави, передбачені контрактом.
З матеріалів справи вбачається, що за розпорядженням голови Олешківської районної ради № 90 від 26.09.2017 року, з метою забезпечення виконання норм та правил пожежної безпеки на об'єктах спільної власності територіальних громад Олешківського району організовано перевірку пожежної безпеки, у тому числі й на об'єктах КЗ "Олешківський ЦПМСД .
26.10.2017 року на ім'я голови Олешківської районної ради Потоцького П.Б. від Олешківського районного сектору ГУДСУНС у Херсонській області надійшла інформація про те, що на об'єктах КЗ "Олешківський ЦПМСД виявленні численні порушення правил пожежної безпеки, а саме: не розроблено наказ про встановлення протипожежного режиму, інструкцій для кожного приміщення про заходи протипожежної безпеки, відсутні знаки безпеки, не розроблено інструкцію з обов'язками щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, відсутня вогнезахисна обробка даху, не обладнано захистом будівлі, споруди та зовнішні установки від прямих попадань блискавок, не обладнано приміщення системами протипожежного захисту, пожежні щити не укомплектовано, вогнегасники встановленні в недоступних місцях, вогнегасників на технічне обслуговування відправлено 100 % від їх загальної кількості, будівлі, приміщення та споруди не обладнано установками пожежної сигналізації відповідно до чинних нормативно-правових актів.
На засіданні постійної комісії районної ради з питань соціально-економічного розвитку, управління об'єктами комунальної власності та житлово-комунального господарства від 26.10.2017 року, враховуючи систематичні грубі порушення протипожежної безпеки на об'єктах, що перебувають в управлінні та в оренді у комунального закладу "Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" та систематичне невжиття керівником закладу заходів по усуненню виявлених порушень та недоліків, запропоновано скликати позачергову сесію, винести на розгляд сесії питання щодо звільнення з займаної посади та розірвання контракту із головним лікарем Олешківського районного центру ПМСД ОСОБА_5
Рішенням ХХV позачергової сесії VІІ скликання Олешківської районної ради № 469 від 31.10.2017 року звільнено ОСОБА_5 з посади головного лікаря комунального закладу Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Олешківської районної ради за пунктом восьмим частини першої статті 36 КЗпП України з 31.10.2017 року та доручено голові районної ради розірвати контракт з ОСОБА_5 від 26.02.2014 року. Підставою звільнення стала інформація Олешківського районного сектору ГУДСУНС у Херсонській області від 26.10.2017 року про стан пожежної безпеки на об'єктах КЗ "Олешківський ЦПМСД та рекомендації постійної комісії районної ради з питань соціально-економічного розвитку, управління об'єктами комунальної власності та ЖКГ.
31.10.2017 року голова Олешківської районної ради видав розпорядження №108, за яким, на виконання рішення ХХV позачергової сесії VІІ скликання Олешківської районної ради № 469 від 31.10.2017 року та керуючись п.9.5.2 статуту комунального закладу "Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги", абз.2 п.5.3 контракту з головним лікарем Цюрупинського центру первинної медико-санітарної допомоги звільнив ОСОБА_5 з посади головного лікаря комунального закладу "Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" на підставі п.8 ч.1 ст.36 КЗпП України та розірвав з ним контракт.
Надаючи оцінку підставам звільнення, зазначеним у рішенні сесії та розпорядженні, проаналізувавши умови укладеного між сторонами у справі контракту, суд першої інстанції правильно вважав, що головний лікар ОСОБА_5 не несе відповідальності за не забезпечення пожежної безпеки призначеними ним відповідальними особами (недотримання ними вимог Правил пожежної безпеки України), оскільки ні в контракті, ні в статуті не передбачено у нього такого обов'язку та відповідальності за це. Загальна вказівка в контракті та статуті, що головний лікар є керівником закладу, здійснює поточне (оперативне) та перспективне керівництво закладом, організовує його виробничо-господарську, соціально-побутову та іншу діяльність, забезпечує виконання завдань передбачених законодавством не є достатньою підставою вважати, що він є відповідальним за те, що певні особи на яких покладено обов'язок забезпечення дотримання вимог протипожежного стану не виконали цього обов'язку.
За наказом головного лікаря КЗ Олешківський РЦПМСД від 12.01.2017 року № 38 Про призначення відповідальних осіб за протипожежний стан в КЗ ОРЦПМСД , призначено відповідальних осіб за протипожежний стан в усіх структурних підрозділах центру. Зобов'язано відповідальних за протипожежний стан в структурних підрозділах забезпечити очищення горищ, підвальних приміщень, евакуаційних виходів від захаращення легкозаймистими, вибухонебезпечними речовинами. Контроль за виконанням наказу залишено за головним лікарем.
За наказом головного лікаря КЗ "Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" від 24.10.2017 року № 182 Про протипожежний режим у КЗ Олешківський РЦПМСД , встановлено протипожежний режим у центрі, призначено відповідальних за протипожежний стан у всіх підрозділах центру, зобов'язано відповідальних за протипожежний стан забезпечити безумовне виконання Правил пожежної безпеки України, інструкцій з пожежної безпеки. Контроль за виконанням наказу залишено за головним лікарем.
Крім того ОСОБА_5 притягнуто до відповідальності й за такі порушення Правил пожежної безпеки, забезпечення яких ч.5 ст.55 Кодексу цивільного захисту України покладається на власника приміщень (вогнезахисна обробка даху, обладнання захистом будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавок). Під час розгляду справи судом також встановлено, що приміщення, яке знаходиться у м. Олешки, крім КП "Олешківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" орендує ще й Олешківська центральна районна лікарня, а власником відповідальність за дотримання Правил пожежної безпеки між ними не розмежована.
Колегія суддів не погоджується з доводами апелянта про те, що суд першої інстанції не звернув уваги на положення законів, які покладають відповідальність за додержання Правил пожежної безпеки на керівника закладу.
Відповідно до ч. 1, 2, 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб'єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях. Забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Відповідно до п. 1, 2 розділу ІІ Правил пожежної безпеки України затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об'єктів. Керівник підприємства повинен визначити обов'язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов'язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов'язках, положеннях про підрозділ.
Посилання апелянта на п. 2.2 Правил, яким передбачено, що керівники об'єктів, підприємств повинні забезпечити утримання засобів протипожежного захисту у працездатному стані та забезпечити їх технічне обслуговування не спростовує висновків суду про те, що персональна відповідальність за невиконання зазначених вимог Правилами на керівника не покладена, при умові, якщо він призначив особу, відповідальну за цей напрямок роботи.
Крім того, порушення Правил пожежної безпеки по своїй суті є триваючим порушенням, а тому його не можна вважати одноразовим грубим, яке могло причинити тяжкі наслідки.
На підставі зазначеного колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування судового рішення.
Керуючись ст. 367, 374, 375, 381-384 ЦПК України, суд
п о с т а н о в и в
Апеляційну скаргу Олешківської районної ради Херсонської області залишити без задоволення.
Рішення Цюрупинського районного суду Херсонської області від 02 квітня 2018 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення до Верховного Суду шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
.
Головуючий підпис О.М. Полікарпова
Судді підпис Л.П. Воронцова
підпис П.Я. Ігнатенко
З оригіналом згідно:
Постанова набрала законної сили 21 травня 2018 року.
Повний текст судового рішення виготовлено 25 травня 2018 року.
Суддя О.М. Полікарпова
Суд | Апеляційний суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2018 |
Оприлюднено | 01.06.2018 |
Номер документу | 74300606 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Херсонської області
Полікарпова О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні