Рішення
від 06.09.2010 по справі 2-375/2010
ТОМАКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-375/2010

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р АЇ Н И

06.09.2010 року с-ще Томаківка Дніпропетровської області

Томаківський районний суд Дніпропетровської області у складі головуючого судді Тетеревятникова А.П., при секретарі Мартиновій Н.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Томаківському районі Дніпропетровської області про стягнення недоотриманої тридцятивідсоткової надбавки до пенсії, як дитині війни,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до управління ПФУ в Томаківському районі Дніпропетровської області про стягнення недоотриманої тридцятивідсоткової надбавки до пенсії, як дитині війни, встановленої ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» , в періоди часу з 01 січня 2006 року по 31 грудня 2009 року.

Позов мотивовано тим, що згідно ст.. 1 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» №2195-IV від 18 листопада 2004 року вона має статус дитини війни.

Положенням ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» №2195-IV від 18 листопада 2004 року встановлено, що вказаний статус осіб має право з січня 2006 року щомісяця отримувати підвищення до пенсії у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.

Положенням ст. ст. 71 Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік» від 19 грудня 2006 року №489-V було зупинено дію ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» №2195-IV.

Згідно ст.. 7 Закону України Про соціальний захист дітей війни від 18 листопада 2004 року №2195-IV, фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Конституційний Суд України рішенням від 09 липня 2007 року №6-рп/2007 визнав такими, що не відповідають Конституції України положення Закону України Про Державний бюджет України на 2007 рік : п. 12 ст. 71 та ст. 111, якими було зупинено дію ст.. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни .

Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Виходячи із цього, управління ПФУ у Томаківському районі повинно було нараховувати їй та сплачувати підвищення до пенсії, передбачене ст.. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни починаючи з 01 січня 2006 року.

Пунктом 41 розділу 2 Закону України Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України було викладено у новій редакції ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни і передбачено виплачувати дітям війни підвищення до пенсії у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни.

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 окремі положення ст.. 65 розділу І, п.п. 61, 62, 63, 66 розділу ІІ, п. 3 розділу ІІІ Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України визнано такими, що не відповідають Конституції України.

Мінімальна пенсія за віком, відповідно до ст.. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Законом України Про державний бюджет України на 2006 рік прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, встановлено з 01 січня у розмірі 350 гривень, з 01 квітня - 359 гривень, з 01 жовтня - 366 гривень.

Відповідною нормою Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік» прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність становить: з 01 січня - 380 гривень; з 01 квітня - 406 гривень; з 01 жовтня - 411 гривень.

Законом України „Про Державн6ий бюджет України на 2008 рік» прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, становив: з 01 січня - 470 гривень; з 01 квітня - 481 гривня; з 01 липня - 482 гривні; з 01 жовтня - 498 гривень.

Законом України „Про Державн6ий бюджет України на 2009 рік» прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, становив: з 01 січня-498 гривень; з 01 листопада - 573 гривні.

За 2006 рік та 2007 рік підвищення до пенсії не було виплачено в сумі: 4302+4809 х 30%= 2733 гривні 30 копійок.

З січня 2008 року не виплачено підвищення до пенсії в сумі 1158 гривень 60 копійок.

За 2009 рік не виплачено було підвищення до пенсії в сумі 1837 гривень 80 копійок.

Загальна сума заборгованості з підвищення до пенсії за вказаний період часу становить: 2733,30+1158,60+1837,80=5729 гривень 70 копійок.

Відповідно до п. 2 Порядку індексації грошових доходів населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17 липня 2003 року, індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, а саме пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат, щомісячне довічне грошове утримання, що виплачується замість пенсії

Сума індексації внаслідок невиплаченого їй підвищення до пенсії становить: 553 гривні 78 копійок+ 450 гривень 89 копійок+ 166 гривень 16 копійок = 1273 гривні 65 копійок.

Загальна сума заборгованості складає 5729 гривень 70 копійок + 1273 гривні 65 копійок = 7003 гривні 35 копійок.

В судовому засіданні позивачка підтримала позовні вимоги.

Представник управління ПФУ в Томаківському районі Дніпропетровської області в судове засідання не з'явися, натомість у своєму клопотанні просив суд розглянути справу без його присутності. Зі змісту письмових заперечень, вбачається, що управління ПФУ у Томаківському районі проти позовних вимог заперечує, посилаючись на те, що позивачка отримує пенсію за віком з 20 червня 1989 року, перераховану відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування .

Підвищення позивачу призначено згідно зі ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» (в редакції від 28 грудня 2007 року) та виплачувалося з 01 січня 2008 року в сумі 47 гривень, з 01 квітня 2008 року - 48 гривень 10 копійок, з 01 липня 2008 року - 48 гривень 20 копійок, а з 01 жовтня 2008 року в сумі 49 гривень 80 копійок, що дорівнює розміру надбавки встановленої для учасників війни.

Відповідно до ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» (в редакції від 01 січня 2008 року) підвищення до пенсії передбачено у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком без визначення величини мінімальної пенсії за віком. Однак, у вказаному нормативно-правовому акті не було визначено величини мінімальної пенсії за віком для здійснення розрахунку відповідного підвищення особам, які мають статус діти війни. Мінімальний розмір пенсії за віком визначено ст.. 28 Закону України Про загальнообов'язкове держане пенсійне страхування і застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, які призначаються виключно цим законом.

Згідно зі ст. 7 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, розпорядником яких є Державне казначейство України. Бюджет ПФУ щорічно затверджується КМУ, а реалізація нормативних приписів пенсійних програм здійснюється за рахунок чітко визначених прибутковою частиною бюджету ПФУ джерел, відповідно до конкретних напрямів витратної частини бюджету ПФУ. Тому управління ПФУ у Томаківському районі в частині виплати зобов'язань підвищення до пенсії згідно ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» не є належним відповідачем.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши позивача, враховуючи позицію відповідача, суд дійшов наступного висновку.

ОСОБА_1 перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України у Томаківському районі, і з 20 червня 1989 року отримує пенсію за віком та має статус дитини війни.

Згідно ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» №2195-IV (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищується на 30 відсотків від мінімальної пенсії за віком.

Пунктом 17 ст. 77 Закону України Про Державний бюджет України на 2006 рік від 20 грудня 2005 року з метою приведення окремих норм законів у відповідність із цим Законом було зупинено на 2006 рік дію ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни . Однак, Законом України від 19 січня 2006 року №3367-IV Про внесення змін до Закону України Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2006 рік п. 17 ст. 77 виключено та ст. 110 (викладеною цим Законом у новій редакції) установлено, що ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни у 2006 році запроваджується поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі, у порядку визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням із комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Кабінетом Міністрів України протягом 2006 року рішення на виконання вимог ст. 110 Закону України Про Державний бюджет України на 2006 рік не приймалися.

Таким чином, враховуючи те, що встановлені законодавством умови підвищення до пенсії дітям війни у 2006 році не настали, у задоволенні вимог, щодо нарахування та зобов'язанні відповідача виплатити підвищення до пенсії позивачці за цей період часу необхідно відмовити.

Законом України від 19 грудня 2006 року №489 - V Про Державний бюджет України на 2007 рік , зокрема п. 12 ст. 71, було зупинено на 2007 рік дію ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни та ст. 111 установлено, що у 2007 році підвищення до пенсії, відповідно до ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни виплачуєтсья особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту ), у розмірі 50 відсотків від розміру надбавки, встановленої для учасників війни. Однак, рішенням Контитуційного Суду України від 09 липня 2007 року №6-рп/2007 визнанні неконституційними положення п. 12 ст. 71 Закону України Про Державний бюджет на 2007 рік щодо зупинення дії на 2007 рік ст.. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни .

Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність. Водночас згідно з вимогами ч. 2 ст. 19 Основного Закону органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, із 01 січня по 09 липня 2007 року до спірних правовідносин застосуванню підлягали приписи ст. 111 Закону України від 19 грудня 2006 року №489-V Про Державний бюджет України на 2007 рік .

Після прийняття Конституційним Судом України вказаного Рішення знову почали діяти положення ст.. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , тобто з часу прийняття цього Рішення відновлено право на підвищення пенсії на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.

Законом України від 28 грудня 2007 року №107-VI Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України внесено зміни до Закону України Про соціальний захист дітей війни та ст. 6 цього Закону передбачено, що дітям війни до пенсії виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни.

Згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 зміни щодо розміру пенсії дітям війни визнано такими, що не відповідають Конституції України.

Таким чином, із 01 січня по 22 травня 2008 року застосуванню до спірних правовідносин підлягали приписи Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України , а з 22 травня 2008 року положення ст.. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , у редакції цього Закону від 18 листопада 2004 року №2195-VI, поновило свою дію.

Статтею 71 Закону України Про Державний бюджет України на 2009 рік Кабінету Міністрів України надано право у 2009 році встановлювати розміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати, а в абсолютних сумах у межах асигнувань, передбачених за відповідними бюджетними програмами. Відповідно її дія не поширюється на спірні відносини, оскільки розмір зазначених соціальних виплат згідно із Законом України Про соціальний захист дітей війни залежить від розміру мінімальної пенсії за віком.

Мінімальний розмір пенсії, відповідно до ст. 28 Закону України „Про загальнообов'язкове Державне пенсійне страхування» від 0 9 липня 2003 року N 1058-IV, встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Управління ПФУ у Томаківському районів як орган, якому делеговано повноваження щодо призначення і виплати пенсії та доплат до них, повинно було діяти відповідно до вимог ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» №2195-IV і здійснити позивачу відповідні нарахування (за той період часу, коли дія цієї норми не була зупинена), але на порушення зазначеної статті таких нарахувань не проводило, чим і допустило протиправну бездіяльність.

Доводи відповідача щодо правомірності своїх дій з посиланням на відсутність бюджетних коштів для повної реалізації програми з доплат дітям війни, суд вважає не приймати до уваги, оскільки питання фінансування цих видатків не є предметом спору, що розглядається.

Законом України „Про Державний бюджет України на 2007 рік» прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність встановлено за липень 2007 року в сумі 406 гривень, а з жовтня 2007 року в сумі 411 гривень. Відповідно позивач повинен був отримувати доплату до пенсії у розмірі 30 відсотків від прожиткового мінімуму з 09 липня по грудень включно 2007 року.

Законом України „Про Державн6ий бюджет України на 2008 рік» прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, становив: з 01 січня - 470 гривень; з 01 квітня - 481 гривня; з 01 липня - 482 гривні; з 01 жовтня - 498 гривень. Відповідно позивач повинен був отримувати доплату до пенсії у розмірі 30 відсотків від прожиткового мінімуму з 22 травня по грудень включно 2008 року.

Прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, встановлений Законом України „Про Державн6ий бюджет України на 2009 рік» з 01 січня у розмірі 498 гривень, а з 01 листопада у розмірі 573 гривні.

Положенням п. 2 Порядку індексації грошових доходів населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17 липня 2003 року, пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат, крім тих, які зазначені у пункті 3 цього Порядку), щомісячне довічне грошове утримання, що виплачується замість пенсії підлягають індексації.

Слідуючи пп. 4 п. 6 цього Положення індексація пенсій та інших видів соціальної допомоги провадиться відповідно за рахунок Пенсійного фонду, фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування та коштів державного бюджету.

Враховуючи викладене та керуючись ч. 2 ст. 152 Конституції України, ст. ст. 10, 11, 209, 212, 213, 214-215 ЦПК України, рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року №6-рп/2007, рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008, ст.. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» №2195-IV від 18 листопада 2004 року, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Томаківському районі Дніпропетровської області про стягнення недоотриманої тридцятивідсоткової надбавки до пенсії, як дитині війни - задовольнити частково.

Зобов'язати управління Пенсійного фонду України у Томаківському районі Дніпропетровської області здійснити нарахування та виплатити ОСОБА_1 підвищення до пенсії у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, передбаченої ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни за періоди з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року і по 31 грудня 2009 року з урахуванням фактично отриманих сум за вказаний вище період часу та індексу інфляції.

У задоволенні позову щодо нарахування та виплати підвищення до пенсії відповідно до ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» за період з 01 січня 2006 року і по 09 липня 2007 року та з 01 січня 2008 року і по 22 травня 2008 року у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком - відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до апеляційного суду Дніпропетровської області шляхом подачі протягом десяти днів з дня його проголошення апеляційної скарги через Томаківський районний суд. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Суддя: ОСОБА_2

СудТомаківський районний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення06.09.2010
Оприлюднено04.06.2018
Номер документу74319524
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-375/2010

Ухвала від 30.03.2023

Цивільне

Косівський районний суд Івано-Франківської області

КРИЛЮК М. І.

Рішення від 19.09.2010

Цивільне

Котовський міськрайонний суд Одеської області

Сітарчук О. І.

Ухвала від 26.11.2021

Цивільне

Новопсковський районний суд Луганської області

Чалий А. В.

Ухвала від 17.11.2021

Цивільне

Новопсковський районний суд Луганської області

Чалий А. В.

Ухвала від 12.08.2021

Цивільне

Новопсковський районний суд Луганської області

Пронька В. В.

Ухвала від 22.06.2021

Цивільне

Новопсковський районний суд Луганської області

Пронька В. В.

Ухвала від 12.04.2021

Цивільне

Новопсковський районний суд Луганської області

Пронька В. В.

Ухвала від 10.03.2021

Цивільне

Новопсковський районний суд Луганської області

Пронька В. В.

Рішення від 06.09.2010

Цивільне

Томаківський районний суд Дніпропетровської області

Тетеревятников А. П.

Ухвала від 02.09.2010

Цивільне

Овідіопольський районний суд Одеської області

Куркан М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні