Рішення
від 22.05.2018 по справі 917/133/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.05.2018 Справа № 917/133/18

За позовом : Заступника Прокуратури Полтавської області вул.1100-річчя Полтава, 7, м. Полтава, Полтавська область, 36000 в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах Міністерства оборони України, просп. Повітрофлотський, буд.6, Солом"янський район, м. Київ, 03168; Концерн "Військторгсервіс", вул. Молодогвардійська 28-А, м. Київ, 03151

до 1. Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Полтавській області вул. Небесної сотні, 1/23, м. Полтава, Полтавська область, 36011;

2. Громадської організації "Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт", вул. Гончарова, 17, м. Полтава, 36000

Про визнання недійсним договору оренди.

Судя Гетя Н.Г.

Секретар судового засідання Михатило А.В.

Представники сторін:

Від прокуратури: Мироненко О.В., посвідчення №036062 від 16.10.2015р.

Від позивача 1 (Міністерства оборони України):Мазур Л.Б,

довіреність від 22.11.17 ,

Від позивача 2 (Концерн "Військторгсервіс"): Клопков С.М. довіреність №26 від

12.01.2018р.

від відповідача 1:Миськів В.М., довіреність №1 від 02.01.18

від відповідача 2:Максімова М.Є. довіреність №4 від 12.03.18

Фіксування судового процессу здійснюється за допомогою технічних засобів (аудіозапис).

Після виходу з нарадчої кімнати в судовому засіданні суд оголосив вступну та резолютивну частини рішення на підставі ст. 85 ГПК України та повідомив дату виготовлення повного тексту рішення.

Суть спору: Заступник Прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах Міністерства оборони України Концерн "Військторгсервіс" звернувся до господарського суду Полтавської області з позовом до 1. Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Полтавській області; 2. Громадської організації "Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт" про визнання недійсним договору оренди №60/17-Н державного нерухомого майна - виробничого будинку, загальною площею 1 981, 20 кв.м., розташованого за адресою: м. Полтава, вул. 1 100-річчя Полтави, 14-а/22.

Ухвалою суду від 20.02.2018р. відкрито провадження у справі у порядку загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 13.03.2018.

13.03.2018 року за заявою громадської організації "Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт" розгляд справи відкладено на 27.03.2018р.

15.03.2018р. від Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Полтавській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому Відповідач 1 заперечує проти задоволення позовних вимог та вказує на те, що Договір оренди №60/17-н від 18.10.2017 сторонами укладено з дотриманням порядку укладення договорів оренди та вимог Закону України Про оренду державного та комунального майна , узгоджено всі істотні умови Договору, у зв язку з чим відсутні правові підстави для визнання такого Договору оренди державного майна недійсним.

27.03.2018 року за вх.канцелярії суду №3172 від Прокуратури Полтавської області надійшла відповідь на відзив в якій зазначено, що регіональним відділенням самостійно змінено умови конкурсу, заявлені в газеті Відомості приватизації від 11.10.2017 року №80 (1100), а саме цільове призначення приміщень, які передаються в оренду для максимально ефективного їх використання, так, відповідно, і умови договору, що відбулося без відому органу управління майном та балансоутримувача.

Оскільки, укладення спірного договору відбулося без дотримання встановленого ст. 9 Закону України Про оренду державного та комунального майна порядку, а відтак з порушенням вимог законодавства, це є підставою для визнання укладеного договору №60/17-11 від 18.10.2017 про передачу в оренду нерухомого державного майна виробничого будинку, загальною площею 1 981,20 кв.м., розташованого за адресою: м. Полтава, вул. 1100-річчя Полтави, 14-а/22 недійсним.

03.04.2018р. на вимогу суду Регіональне відділення ФДМУ по Полтавській області надало копію додаткових доказів по суті предмету спору.

Ухвалою суду від 03.04.2018р. за клопотанням сторін продовжено строк підготовчого засідання.

20.04.2018р. за вх.. канцелярії суду №4029 Регіональне відділення ФДМУ по Полтавській області подані додаткові докази: копію листа Концерну "Військторгсервіс" від 16.05.2017 №03/904 щодо надання погодження на передачу в оренду майна; копію листа розпорядника майна Концерну "Військторгсервіс" від 07.06.2017 №01-34/104 про надання згоди на передачу в оренду нерухомого майна.

03.05.2018р. Концерн "Військторгсервіс" надав суду лист арбітражного керуючого Черепенка В.Р. в якому зазначено, що ним, як розпорядником майна Концерну "Військторгсервіс" згода Регіональному відділенню Фонду Державного майна України по Полтавській області на укладення договору з Громадською організацією "Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт" про передачу в оренду нерухомого майна за адресою: м.Полтава, вул. 1100-річчя Полтави, 14а/22 не надавалася.

03.05.2018р. від Громадської організації "Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт" надійшла заява про залучення до участі у розгляді справи арбітражного керуючого Черепенка В.Р. в якості 3-ї особи без самостійних вимог на предмет спору.

Суд відмовив у задоволенні клопотання, оскільки в справі вже наявні письмові пояснення арбітражного керуючого Черепенка В.Р.

Громадською організацією "Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт" 03.05.2018р. надано суду копію опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційних дій.

03.05.2018р. від Міністерства оборони України надійшли додаткові пояснення, за змістом яких спірний договір оренди був укладений Регіональним відділенням Фонду Державного майна України по Полтавській області з порушенням вимог Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

04.05.2018р. від Відповідач 1 надійшли належним чином завірені копії документів щодо визначення умов оренди державного нерухомого майна, розташованого за адресою: м. Полтава, вул. 1100 - річчя Полтави, 14а/22, що обліковується на балансі Концерну "Військторгсервіс".

10.05.2018р. від представника Концерну "Військторгсервіс" надійшло клопотання про виклик у судове засідання засновників Громадської організації "Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт" ОСОБА_7 та ОСОБА_8. В судовому засіданні представник Концерну "Військторгсервіс" пояснив суду, що не в повній мірі володіє інформацією щодо предмету спору, тому просить викликати засновників організації для встановлення більш об"єктивної позиції Відповідача 2. Для повного та об"єктивного вирішення спору, вивчення всіх обставин справи, суд подане клопотання задовольнив.

Ухвалою суду від 10.05.2018р. підготовче провадження закрито, справу призначено до судового розгляду по суті. Вказаною ухвалою викликано в судове засідання для дачі пояснення по суті предмету спору засновників Громадської організації "Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт" ОСОБА_7 та ОСОБА_8.

В судове засідання 22.05.2018р. засновники Громадської організації "Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт" не з явилися.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши подані докази, суд встановив:

Відповідно до положень ст.23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих па захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює, представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним; чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до ст. 326 ЦК України у державній власності с майно, у тому числі грошові кошти, які належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної \ влади.

Згідно зі ст. 1 Закону України Про управління об'єктами державної власності від 21.09.2006 № 185-У (далі - Закон № 185-У) управління об'єктами державної власності здійснюється уповноваженими органами влади з метою задоволення державних та суспільних потреб.

Частиною 1 ст. 4 Закону № 185-У визначено, що суб'єктами управління об'єктами державної власності, поміж іншим, є міністерства та Фонд державного майна України.

Фонд заснований державою та виступає орендодавцем цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації, що перебувають у державній власності.

Відповідно до п.1, п.5 Положення про Міністерство оборони України, затвердженого постановою КМУ від 26.1 1.2014 № 671, Міністерство оборони України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міноборони з метою організації своєї діяльності: забезпечує представництво інтересів Міноборони в судових та інших органах. Згідно до п.п. 105, 107 пункту 4 цього Положення Міноборони України відповідно до покладених на нього завдань: веде облік об'єктів державної власності, які належать до сфери управління Міноборони; здійснює в межах повноважень, передбачених законом, інші функції з управління об'єктами державної власності, які належать до сфери управління Міноборони;

В ході розгляду справи по суті судом встановлено , що 18 жовтня 2017 між регіональним відділенням Фонду державного майна України по Полтавській області (далі - РВ ФДМ по Полтавській області) та громадською організацією Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт (далі - ГО Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт ) укладено договір оренди державного нерухомого майна №60/17-Н (далі -Договір).

За умовами Договору, Орендодавець (Регіональне відділення Фонду державного майна України по Полтавській області) передає, а Орендар (Громадська організація Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт ) приймає у строкове платне користування державне майно - виробничий будинок, літ. А-5 (будівля КПО) (реєстровий №:33689922.33 АААЖЛБ804), що знаходиться за адресою: м. Полтава, вул. 1 100-річчя Полтави, 14-а/22. Загальна площа об єкту складає 1981,2 кв.м.

Пунктом 1.5 Договору визначено, що об єкт знаходиться на балансі Концерну Військторгсервіс (Балансоутримувач).

Відповідно до п. 1.6 Договору, майно передається в оренду з метою розміщення громадської організації Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт .

Орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропозиції її розподілу, затвердженої постановою КМУ від 04.10.1995 №786 зі змінами, за результатами вивчення попиту на об єкт оренди державного майна і становить без ПДВ за базовий місяць розрахунку - вересень 201р. - 56 389,99 грн., що відображено у протоколі засідання постійно діючої комісії від 13.10.2017р., затвердженого наказом регіонального відділення від 17.10.1017 №594 (п.3.1 Договору).

Відповідно до п. 8.1 Договору, Договір укладено строком на 2 (два) роки 364 дні та діє з 18 жовтня 2017 року по 18 жовтня 2020р. включно.

В позовних вимогах позивач вказує на те, що вказаний Договір оренди укладено без конкурсу відповідно до абзацу 2 пункту 19 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою KMУ від 31.08.2011 №906.

Крім того, Договір не відповідає вимогам законодавства та підлягає визнанню недійсним з огляду на наступне:

- Регіональним відділенням ФДМ України по Полтавській області не отримано погодження органууправління майном на укладення спірного договору відповідно до порядку визначеному Законом України Про оренду державного та комунального майна та Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна визначеного постановою Кабінету Міністрів України від 3 1.08.201 1 N 906;

- всупереч вимогам ст.9 Закону України Про оренду державного та комунального майна Регіональне відділення ФДМ України по Полтавській області не надіслав копії матеріалів ні органу управління державним майном -Міністерству оборони України, ні балансоутримувачу зазначеного майна Концерну Військторгсервіс ;

- нарахування орендної плати згідно Методики розрахунку за умовами даного Договору значно відрізняється від умов, що були передбачені конкурсом та надруковані в газеті, оскільки згідно методики затвердженої постановою КМУ від 04.10.1995 ;786, за базовий місяць оренди - липень 2017 року становить 125 103,75 грн. без ПДВ;

Орендарем своєчасно не виконані умови договору щодо:

- зобов'язання забезпечити сплату орендної плати у вигляді завдатку у однократному розмірі орендної плати за базовий місяць оренди протягом одного місяця після укладення договору оренди (59 389,99 грн.) який вноситься на бюджетний рахунок та рахунок Балансоутримувача у співвідношенні 70% та 30% (п.п. 3.8 та 3.3 договору);

- страхування орендованого майна, протягом місяця після укладення договору, не менше ніж на його вартість за висновком про вартість (0 896 000 тис. гри.), на користь Орендаря, який бере на себе ризик випадкової загибелі чи пошкодження об'єкта оренди та в цей же термін, надати копію договору страхування, та копію платіжного документу щодо сплати страхового внеску, Балансоутримувачу та Орендодавцю (п.п. 4.3.8. договору);

- здійснення витрат, пов'язаних з утриманням орендованого майна впродовж 15 робочих днів після підписання договору укласти з Балансоутримувачем орендованого майна Договір про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого майна, в т. ч. на оплату послуг з підприємствами - постачальниками комунальних послуг (п.п. 4.3.12 договору).

Позивач вказує на те, що оскільки укладення спірного договору відбулося без дотримання встановленого ст.9 Закону України Про оренду державного та

комунального майна порядку, а відтак з порушенням вимог

законодавства, це є підставою для визнання укладеного договору №60/17-Н від 18.10.2017про передачу в оренду нерухомого державного майна виробничого будинку, загальною площею 1 981, 20 кв.м., розташованого за адресою: м. Полтава, вул. 1100-річчя Полтави, 14-а/22 недійсним.

У відзиві на позовну заяву Відповідач 1 (Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Полтавській області) вказує, що Регіональним відділенням перед укладенням договору оренди було ініційовано проведення перевірки щодо законності використання та збереження державного майна, за результатами яких встановлено факт незаконного використання об'єкту суб єктами господарювання, комерційними підприємствами та фізичними особами для здійснення підприємницької діяльності. З метою усунення/недопущення фактів незаконної оренди, регіональне відділення неодноразово зверталося до органу управління - Міністерства оборони України, до Прокуратури Київського району м. Полтава листами, до Прокуратури Полтавської області, до Військової прокуратури Полтавського гарнізону та Військової прокуратури Центрального регіону України. Під час перевірки органами прокуратури законності користування сторонніми особами приміщеннями вищезазначеної державної будівлі, було виявлено факт незаконної реєстрації права приватної власності на державне майно по вул. 1100-річчя Полтави, 14А/22 в м. Полтава, за ОСОБА_10. Спільно з Прокуратурою Київського району м. Полтава в судовому порядку визнано протиправними дії та скасоване рішення державного реєстратора про державну реєстрацію за фізичною особою права приватної власності на адміністративну будівлю загальною площею 4158 кв. м. за адресою: м.Полтава, вул.1100- річчя Полтави, 14-а/22. За результатами проведеної роботи даний об'єкт державної власності був розміщений у вищезазначеному Переліку потенційних об'єктів оренди.

Передача в оренду вказаного державного майна проведена регіональним відділенням за погодженням з органом управління відповідним державним майном Міністерством оборони України (Листи погодження від 26.06.2017 №503/4/4606, від 28.08.2017 № 503/4/6325 а.с.129-131)). Дані приміщення отримані в оренду з метою розміщення громадської організації без права проведення підприємницької діяльності.

08.06.2017 Регіональне відділення направлено лист №07-102-2307 Міністерству оборони України, як органу уповноваженому управляти даним майном, в якому просило надати висновок щодо можливості оренди та пропозиції до умов договору оренди державного майна яке знаходиться за адресою: в м. Полтава по вул. 1100-річчя Полтави, 14-а/22 та на балансі Концерну Військторгсервіс (а.с. 128).

04.07.2017 на адресу Регіонального відділення надійшов лист Міністерства оборони України про надання згоди на передачу в оренду державного нерухомого майна строком на 2 роки 11 місяців за умови заборони передавати майно в суборенду (лист від 26.06.2017 №503/4/4606 а.с.129).

28.08.2017 Міністерством оборони України було надано погодження на укладення договору оренди та кандидатуру до складу конкурсної комісії (в разі необхідності проведення конкурсу) (лист від 28.08.2017 за №503/4/6325 а.с.131).

Під час вивчення попиту надійшли дві заяви про оренду, а саме: від ТОВ "СМНК-37" та ТОВ Інтерлес , згідно з абзацом 3 пункту 4 статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна". Регіональним відділенням оголошено - конкурс на право оренди вищезазначеного об'єкта і направлено інформацію про проведення конкурсу на право оренди державного майна.

Оголошення регіонального відділення про умови на проведення конкурсу на право оренди державного нерухомого майна було надруковане в газеті Відомості приватизації від 11 жовтня 2017 року №80 (1100).

12 жовтня 2017 року до регіонального відділення надійшла заява за №7 (вхід. №18/4565) від Громадської організації Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт щодо надання в оренду, зазначеного державного майна, з метою розміщення громадської організації 9а.с.132).

18.10.2017 Регіональним відділенням укладено договір оренди від №60/17-н з Громадською організацією Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт , без проведення конкурсу.

20.10.2017 Регіональним відділенням було повідомлено Міністерство оборони України про укладення договору оренди №60/17-н від 18.10.2017 з Громадською організацією Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт та надано його копію для ведення обліку (лист № 07-102-4041 від 20.10.2017а.с. 133),

Крім того, Регіональне відділення вказує на те, що орендна плата за використання державного майна визначається на підставі Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою KMУкраїни від 04.10.1995 р. № 786 із змінами та доповненнями (надалі -Методика), з урахуванням встановлених орендних ставок відповідно до цільового призначення.

Пунктом 1.6. Договору визначено, що майно передається в оренду з метою: розміщення громадської організації Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт .Відповідно до Додатку 2 Методики, якщо запропонованою метою використання приміщення є розміщення громадського об'єднання інвалідів на площі, що не використовується для провадження підприємницької діяльності і становить не більш як 100 кв. метрів, то підлягає застосуванню орендна ставка у розмірі 1%, якщо понад 100 кв. метрів, то підлягає застосуванню орендна ставка у розмірі 7%.

З урахуванням вимог Методики, орендна плата за базовий місяць оренди (вересень 2017) для Громадської організації Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт була нарахована із застосуванням вищезазначених орендних ставок, та складає 56 389,99 грн.

Крім того, Громадська організація Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт неодноразово повідомляла регіональне відділення листами від 26.10.2017 №10, від 15.01.2018 № 2, що не має можливості користуватися об'єктом оренди через перешкоди у доступі.

Регіональним відділенням були проведені обстеження об'єкту оренди від 16.11.2017, від 25.01.2018, від 07.02.2018 року за результатами яких встановлено, що внаслідок фактичного самовільного використання орендованих приміщень сторонніми особами, орендар громадська організація Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт позбавлений можливості потрапити у приміщення, які передані йому за договором оренди від 18.10.2017 № 60/17-н.3 метою недопущення порушення інтересів держави, Регіональне відділення неодноразово повідомляло орган управління - Міністерство оборони України та балансоутримувача - Концерн Військотргсервіс про вказані факти з проханням посприяти вирішенню даної проблеми щодо забезпечення доступу на об'єкт оренди належного орендаря і (листи від 30.10.2017 № 07-102-4160, від 23.11.2017 № 07-102-4505, від 05.01.2018 №07-102-I 0059, від 03.03.2018 №07-102-0821, від 03.03.2018 №07-102-0822).Також, про вказані факти Регіональне відділення повідомляло Військову прокуратуру Полтавського гарнізону, Прокуратуру Полтавської області та ГУ Національної поліції у Полтавській області та ініціювало перед правоохоронними органами проведення перевірки з питання законності використання вказаного об'єкту державної власності (лист від 24.11.2017 № 10-102-4513).

З огляду на те, що Договір оренди №60/17-н від 18.10.2017 сторонами укладено з дотриманням порядку укладення договорів оренди та вимог Закону України "Про оренду державного та комунального майна", узгоджено всі істотні умови Договору, у зв'язку з чим відсутні правові підстави для визнання такого Договору оренди держаного майна недійсним.

При винесенні рішення суд виходить з наступного:

Державне майно що знаходиться за адресою: м. Полтава, вул. 1100-річчя Полтави, 14-а/22 виробничий будинок, літ. А-5 (будівля КПО) (реєстровий №:33689922.33 АААЖЛБ804) знаходиться на балансі Концерну Військторгсервіс.

Концерн Військторгсервіс є державним господарським підприємством, що входить до складу Міністерства оборони України та є балансоутримувачем державного нерухомого майна переданого в оренду за спірним договором.

Законом України Про оренду державного та комунального майна визначено порядок передачі державного та комунального майна в оренду фізичним та юридичним особам з метою забезпечення підвищення ефективності його використання.

Положеннями статей 4, 5, 6 Закону України Про оренду державного та комунального майна передбачено, що об'єктами оренди за цим Законом є, зокрема, нерухоме майно (будівлі, споруди, нежитлові приміщення) та інше окреме індивідуально визначене майно підприємств, орендодавцем яких є Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва. Орендарями згідно з цим Законом можуть бути, зокрема, господарські товариства.

Концерном до Міністерства оборони України надано перелік нерухомого майна, яке не використовується в господарській діяльності та може бути передано в оренду.

Узагальнений перелік об'єктів нерухомого майна надіслано Міністерством оборони України на адресу Фонду державного майна України. У вказаний перелік включено майно, що розташоване за адресою: м.Полтава, вул.1100років Полтави, буд.14-а/22(а.с.74).

У вз язку з порушенням з 21.03.2017 року Господарським судом м. Києва провадження у справі про банкрутство Концерну Військторсгевріс та призначення розпорядника майна - Черепенка Віктора Руслановича, Міністерство оборони України 16.05.2017р. надіслало арбітражному керуючому Черепенку В.Р. перелік потенційних об єктів, які можуть бути передано в оренду, з проханням надати дозвіл на погодження листів - звернень про передачу в оренду нерухомого майна, яке включено до переліку (а.с.184).

Листом від 07.06.2017р. арбітражним керуючим надано згоду щодо погодження листів-звернень, з обов язковим наступним направленням на адресу розпорядника майна боржника копій договорів оренди, укладених Фондом Регіонального майна України та його регіональними відділеннями (а.с.185).

Статтею 9 Закону України Про оренду державного та комунального майна визначено порядок укладення договору оренди.

Фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України, відповідному орендодавцеві.

У разі надходження до орендодавця заяви про оренду нерухомого майна, орендодавець, за умови відсутності заборони на передачу майна в оренду, у. п'ятиденний строк після дати реєстрації заяви надсилає копії матеріалів органу, уповноваженому управляти відповідним майном.

Орган, уповноважений управляти державним майном, розглядає подані йому матеріали і протягом п'ятнадцяти днів після їх надходження надсилає орендодавцеві висновки про умови договору оренди або про відмову в укладенні договору оренди.

Якщо орендодавець не одержав у встановлений термін висновків органу, уповноваженого управляти державним майном, дозволу, відмови чи пропозицій від органу, уповноваженого управляти відповідним майном, укласти договір оренди нерухомого майна з бюджетною установою, організацією, висновків органу Антимонопольного комітету України, укладення договору оренди вважається з цими органами погодженим.

08.06.2017 року Регіональним відділенням на адресу Міністерства оборони направлено лист № 07-102-2307 щодо можливості передачі об'єктів в оренду (а.с.79). Згідно змісту листа відділенням пропонувалось розглянути пакет документів та надати висновки щодо можливості оренди об'єктів нерухомого майна в т. ч. виробничого будинку, літ. А-5 (будівля КПО) загальною площею 1 981,20 кв.м. за місцезнаходженням: м.Полтава, вул.1100 річчя Полтави, 14а/22, яке перебуває на балансі Концерну Військторгсервіс . До листа додані додатки, зокрема:

- копія заяви Приватного підприємства Серж про намір взяти в оренду державне майно (а.с.80);

- копії установчих документів та проект договору оренди з потенційним орендарем (а.с.82-88)

Листом від 26.06.2017 року ( а.с.89) Міністерство оборони України надало згоду на укладення договору строком на 2 роки та 364 дні за умови включення до договорів оренди окремих положень (а.с.89-92).

Орендодавець протягом п'яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном, а в разі якщо заява про оренду майна не потребує узгодження (щодо оренди окремого індивідуально визначеного майна, крім нерухомого), протягом 15 днів після дати її реєстрації розміщує в_офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника.

Оголошення регіонального відділення про умови на проведення конкурсу на право оренди державного нерухомого майна було надруковано в газеті Відомості приватизації від 11 жовтня 2017 року №80 (1100).

Протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна.

Порядок проведення конкурсу на право оренди державного майна визначається постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 N906 Про затвердження Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна .

У разі визначення орендаря на конкурсних засадах орендодавець у п'ятиденний термін після дати затвердження результатів конкурсу надсилає копії проекту договору та інших матеріалів органу, уповноваженому управляти державним майном та Антимонопольному комітетові України при наявності визначених підстав.

У разі надходження заяви про оренду майна на короткий строк (не більше п'яти днів та без права продовжені я строку дії договору оренди) або заяви від бюджетної установи, музею, підприємства чи громадської організації у сфері культури і мистецтв (у тому числі національної творчої спілки або її члена під творчі майстерні), релігійної організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній, громадської організації ветеранів або інвалідів, реабілітаційних установ для інвалідів та дітей-інвалідів, державних та комунальних спеціалізованих підприємств, установ та закладів соціального обслуговування, що надають соціальні послуги відповідно до Закону України Про соціальні послуги , Пенсійного фонду України та його органів, державних видавництв і підприємств книгорозповсюдження, вітчизняних видавництв та підприємств книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 відсотків книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру), оголошення про намір передати майно в оренду не розміщується і договір оренди укладається з таким заявником без проведення конкурсу.

12 жовтня 2017 року Громадською організацією Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт на ім я Начальника РВ ФДМ України по Полтавській області було надіслано заяву про наміри отримати в оренду державне нерухоме майно - виробничий будинок, літ. А-5 (будівля КПО) загальною площею 1 981,20 кв.м.

за місцезнаходженням: м. Полтава, вул. 1100 річчя Полтави, 14а/22, що обліковується на балансі Концерну Військторгсервгс , строком на 2 роки 364 дні, з метою розміщення Громадської організації (а.с.95)

Наказом РВ ФДМ України по Полтавській області від 17.10.2017 № 594 затверджено протокол засідання постійно діючої комісії по визначенню умов оренди державного майна та укладення договору оренди.

Згідно затвердженого протоколу комісії, вирішено укласти спірний договір з Громадською організацією Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт . Комісія ідентифікувала потенційного орендаря Громадську організацію Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт , перевірила його в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб0 фізичних осіб підприємців та громадських формувань, та встановила, що громадська організація зареєстрована в реєстрі від 21.09.2017р. за №15881020000016634 (а.с.98).

При визначенні умов оренди нерухомого майна комісія узгодила при укладенні договору оренди застосовувати конкретизовану форму договору оренди затверджену наказом РВ ФДМУ по Полтавській області від 28.02.2017р. №153 (а.с.99)

Відповідно до пояснень представників Прокуратури Полтавської області, Міністерства оборони України та Концерну Військторгсервіс лише після укладення договору між Громадською організацією Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт РВ ФДМ України по Полтавській області Договору про оренду та при отриманні його копії, Акту приймання-передачі майна; Висновку про вартість майна; узгодженого висновку про стан майна на момент укладення договору, Розрахунок плати за перший базовий місяць Концерну Військторгсервіс стало відомо про умови договору та особу орендаря.

Виходячи зі змісту листів РВ ФДМ України по Полтавській області від 25.11.2017р. та 05.01.2018р. (а.с.141-442) направлених на адресу Міністерства оборони України, Конценну Війсьторгсервіс та Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України Балансоутримувач орендованого майна відмовився від погодження договору оренди.

Підстави недійсності правочинів встановлені ст.207 Господарського кодексу України та ст.ст.203, 215 ЦК України, зокрема, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину сторонами вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п'ятою та шостою статті 203 Цивільного Кодексу, а саме: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності, волевиявлення учасника повинно бути вільним і відповідати його внутрішній волі, правочин має вчинятися у формі, встановленій законом.

12.06.2017 на адресу Міністерства оборони України надійшов лист Регіонального відділення ФДМ України по Полтавській області від 08.06.2017 № 07-102-2307 з пропозицією розглянути пакет документів та надати висновки щодо можливості оренди та пропозиції щодо умов договору.

До листа додано відповідні матеріали: копія заяви Приватного підприємства- Серж про намір взяти в оренду державне майно, копії установчих документів та проект договору оренди з потенційним орендарем (а.с. 167-172).

Розглянувши зазначеного листа та відповідний пакет документів Міністерством оборони України погодило укладення договору оренди з потенційним орендарем ПП Серж (лист № 503/4/4606 від 26.06.2017, № 503/4/6325 від 28.08.2017)(а.с.89-92). та надіслало відповідного листа до Головного управління майна та ресурсів, як органу управління майном, яке в свою чергу надало лист-погодження до РВ ФДМУ.

В оголошенні Регіонального відділення фонду державного майна України про умови та проведення конкурсу на право оренди державного нерухомого майна, яке надруковане в газеті Відомості приватизації від 11.10.2017 року №80 (1100) зазначено, що основними умовами конкурсу є: стартовий розмір орендної плати, визначений відповідно до Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою КМУ від 04.10.1995 № 786, за базовий місяць оренди - липень 2017 року становить 125 103,75 грн. без ПДВ; ефективне використання об'єкта оренди за цільовим призначенням відповідно до мети, вказаної в договорі оренди: офіси - 479,1 кв. м(орендна ставка - 18%), майстерні з ремонту та шиття одягу - 125,7 кв. м. (орендна ставка - 5%), крамниці-склади, магазини-склади - 585,93 кв. м. (орендна ставка - 18%), торгівельні об'єкти з продажу промислових товарів, що були у використання, - 65,42 кв. м. (орендна ставка - 18%), кафе, бари, закусочні, кафетерії, що не здійснюють продаж товарів підакцизної групи, - 265,3 кв. м. (орендна ставка - 8%) та склади 459,75 кв. м. (орендна ставка -15%).

Саме на таких умовах Концерн надавав згоду на оренду вищезгаданого державного нерухомого майна.

Проте, відповідно до умов Договору, що не заперечує Регіональне відділення, орендна плата за базовий місяць оренди була розрахована відповідно до Додатку 2 Методики - за базовий місяць оренди - вересень 2017р., що склала 56 389,99 грн.

Відповідно до Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, затвердженого наказом Фонд державного майна України від 23.08.2000 року № 1774, Орендар має право:

6.2. За згодою Орендодавця продавати, обмінювати, позичати, іншим чином розпоряджатися матеріальними цінностями, які входять до складу орендованої Майна, за умови, що не порушує інших положень цього Договору.

Матеріальні цінності і кошти, отримані від цих операцій, є власністю Орендодавця і використовується у порядку, визначеному законодавством України .

6.3. За згодою Орендодаця здавати майно в суборенду. Суборендну плату розмірі, що не перевищує орендної плати за об'єкт суборенди, отримує Орендар, решта суборендної плати спрямовується до державного бюджету .

Проте у підписаному між сторонами Договорі оренди Регіональним відділенням фонд державного майна України при укладанні спірного договору було самостійно внесено зміни до договору оренди, а саме:

6.2. Здійснювати заходи з оформлення прав користування земельної ділянкою з метою обслуговування об'єкту оренди ,

6.3. Якщо Орендодавець або інший Балансоутримувач Майна, переданого оренду, не здійснив капітального ремонту Майна і це перешкоджає використанні відповідно до призначення та умов Договору, Орендар має право:

- відремонтувати Майно, зарахувавши вартість ремонту в рахунок орендне плати, або вимагати відшкодування вартості ремонту;

- вимагати розірвання договору та відшкодування збитків .

Пунктом п.2.1 Договору оренди визначено, що передача об'єкта оренди у користування здійснюється одночасно з підписанням сторонами Договору.

На момент складання Договору його не було підписано з боку Концерну Військторгсервіс . Про умови укладення Договору Балансоутримувачу стало відомо з листа Регіональної відділення фонду державного майна України по Полтавській області № 18-102-402 від 20.10.2017 року.

Виходячи зі змісту листів РВ ФДМ України по Полтавській області від 25.11.2017р. та 05.01.2018р. (а.с.141-442), направлених на адресу Міністерства оборони України, Конценну Війсьторгсервіс та Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України Балансоутримувач орендованого майна відмовився від погодження договору оренди.

Отже, Концерн Військторгсервіс не надавав своєї згоди на передачу в оренду нерухомого майна, розташованого адресою: м. Полтава, вул. 1100-річчя Полтави, 14-а/22 Громадській організації Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт та повернув до Регіонального відділення фонду державного майна України по Полтавській області документи без погодження та підпису.

Крім того, з 21.03.2017 року Господарським судом м. Києва було порушено провадження у справі про банкрутство Концерну Військторсгевріс та призначено розпорядника майна - Черепенка Віктора Руслановича.

Відповідно до наданого Листа арбітражного керуючого Черепенка В.Р., ним як розпорядником майна Концерну Військторсгевріс в період з 21.03.2017 року по 17.04.2018р. згода Регіональному відділенню фонду державного майна України по Полтавській області на укладення договору з Громадською організацією Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт від 18.10.2018р. №60/17-Н про передачу в оренду нерухомого державного майна, що знаходиться за адресою м. Полтава, вул. 1100 річчя Полтави, 14а/22 не надавалася.

Згідно ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підстав у своїх вимог і заперечень.

Статтею 79 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, обєктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний звязок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

За таких обставин, приймаючи до уваги вищенаведене, а також оцінюючи надані документальні докази в їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги Прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах Міністерства оборони України та Концерну "Військторгсервіс" до Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Полтавській області та Громадської організації "Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт" про визнання недійсним Договору оренди №60/17-Н від 18.10.2017р., як обґрунтовані та підтверджені матеріалами справи підлягають задоволенню у повному обсязі.

Судові витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідачів в рівних частинах, згідно ст. 129 ГПК України.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 232, 233, 237,238,240 ГПК України, суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Визнати недійсним Договір №60/17-Н від 18.10.2017р. укладений між Регіональним відділенням Фонду Державного майна України по Полтавській області та громадською організацією "Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт" про передачу в оренду нерухомого державного майна виробничого будинку, літ.А/5 (Будівля КПО), (реєстровий №:33689922.33.АААЖЛБ804) загальною площею 1 981,20 кв.м., розташованого за адресою: м.Полтава, вул.1100-річчя Полтави, 14-а/22 недійсним.

3. Стягнути з Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Полтавській області (вул.Небесної сотні, 1/23, м. Полтава, Полтавська область, 36011, код ЄДРПОУ 22527015) на користь прокуратури Полтавської області (м.Полтава, вулю1100-річчя Полтави, 7, р/р 35210088006160 банк ДКСУ м.Київ МФО 820172 ЗКПО 02910060, код класифікації видатків бюджету 2800) понесені витрати на сплату судового збору в сумі 881,00 грн.

4. Стягнути з Громадської організації "Захисту інвалідів та підтримки дітей сиріт" (вул. Гончарова, 17, м.Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 41606429) на користь прокуратури Полтавської області (м.Полтава, вулю1100-річчя Полтави, 7, р/р 35210088006160 банк ДКСУ м.Київ МФО 820172 ЗКПО 02910060, код класифікації видатків бюджету 2800) понесені витрати на сплату судового збору в сумі 881,00 грн.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційноїскарги, якщо апеляційну скаргу було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст.ст.256, 257 ГПК України). Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової нформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повне рішення складено 01.06.2018р.

Суддя Гетя Н.Г.

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення22.05.2018
Оприлюднено01.06.2018
Номер документу74377564
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/133/18

Судовий наказ від 27.07.2018

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Гетя Н.Г.

Судовий наказ від 27.07.2018

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Гетя Н.Г.

Ухвала від 18.07.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Тихий П.В.

Ухвала від 27.06.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Тихий П.В.

Рішення від 22.05.2018

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Гетя Н.Г.

Ухвала від 10.05.2018

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Гетя Н.Г.

Ухвала від 03.05.2018

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Гетя Н.Г.

Ухвала від 27.03.2018

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Гетя Н.Г.

Ухвала від 13.03.2018

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Гетя Н.Г.

Ухвала від 20.02.2018

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Гетя Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні