РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
23 травня 2018 р. Справа № 143/1580/17
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Жданкіної Наталії Володимирівни,
секретаря судового засідання: Бондаренка Ігоря Валерійовича,
позивача: ОСОБА_1,
представника позивача: ОСОБА_2,
представника відповідача 1: Гончарука Р.О.,
представника відповідача 2: Огородник Н.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Погребищенської районної державної адміністрації Вінницької області, Управління праці та соціального захисту населення Погребищенської райдержадміністрації про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 (далі - позивач. ОСОБА_1.) до Погребищенської районної державної адміністрації Вінницької області (далі - відповідач 1, Погребищенська РДА), Управління праці та соціального захисту населення Погребищенської райдержадміністрації (далі - відповідач 2, УПСЗН Погребищенської РДА) про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії.
Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги, зазначила, що у жовтні 2017 звернулась до відповідача із заявою щодо призначення житлової субсидії, однак відповідач 1 своїм листом від 09.10.2017 за №27.Т-321-7 відмовив їй у отриманні такої, мотивуючи це необхідністю звернення позивача до податкового органу для вирішення питання, пов'язаного із внесенням до паспорту громадянина України відмітки про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта.
Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною щодо не нарахування субсидії, позивач звернулась до суду за захистом своїх прав.
Ухвалою Погребищенського районного суду Вінницької області від 08.12.2017 відкрито провадження в адміністративній справі №143/1580/17 за позовом ОСОБА_1 до Погребищенської районної державної адміністрації Вінницької області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії та призначено справу до попереднього розгляду.
Ухвалою Погребищенського районного суду Вінницької області суду від 23.01.2018 дану адміністративну справу передано на розгляд до Вінницького окружного адміністративного суду.
14.02.2018 матеріали справи №143/1580/17 надійшли на адресу Вінницького окружного адміністративного суду.
Автоматизованою системою документообігу суду, відповідно до статті 31 Кодексу адміністративного судочинства України визначено головуючого суддю по справі Жданкіну Н.В..
Ухвалою від 20.02.2018 справу прийнято до свого провадження та призначено підготовче судове засідання.
Ухвалою від 18.04.2018 до участі у справу залучено в якості другого відповідача - Управління праці та соціального захисту населення Погребищенської райдержадміністрації. Розгляд справи відкладено на 23 квітня 2018 року.
23.04.2018, а також 17.05.2018 в судовому засіданні було оголошено перерву з підстав визначених ст. 223 КАС України.
В судовому засіданні 23.05.2018 позивач та її представник позовні вимоги підтримали з підстав викладених у позовній заяві та заяві про уточнення позовних вимог від 23.04.2018, а також відповіді на відзив від 23.05.2018.
Представник УПСЗН Погребищенської РДА в судовому засіданні позов не визнав, в його задоволенні просив відмовити в повному обсязі посилаючись на обставини, викладені у відзиві на позовну заяву (вх. №16027 від 23.04.2018). Зокрема вказав, що викладена у листі від 09.10.2017 за №27.Т-321-7 відмова у призначенні позивачу житлової субсидії є цілком правомірною, та зумовлена тим, що за адресою, за якою зареєстровано місце проживання позивача, уже призначено субсидію власнику домоволодіння - ОСОБА_6. При цьому, позивача проінформовано про причину зупинення виплат субсидії та надані рекомендації для усунення недоліків з метою відновлення нарахування субсидії для відшкодування виплати житлово-комунальних послуг - ОСОБА_6, а саме, звернуто увагу на те, що у паспорті ОСОБА_1, члена сім'ї субсидіанта, відсутня відмітка про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта, а наявна відмітка "про право здійснювати будь-які платежі без використання ідентифікаційного номера", є недійсною та не передбачена п. 13 постанови КМУ №848 від 21 жовтня 1995 року. За наведених обставин позивачу запропоновано звернутись до відповідного податкового органу для вирішення питання, пов'язаного із внесенням до паспорту громадянина України відмітки про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта.
Представник Погребищенська РДА в судовому засіданні позов також не визнав, в його задоволенні просив відмовити в повному обсязі, з підстав аналогічним тим, що викладені у відзиві на позовну заяву УПСЗН Погребищенської РДА.
Заслухавши пояснення позивача, представників відповідачів, дослідивши матеріали справи, суд встановив, що 18 вересня 2007 року уповноваженою посадовою особою Міграційної служби Погребищенського району Вінницької області у паспорт ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 проставлено відмітку про право здійснювати будь-які платежі без використання ідентифікаційного номера, оскільки остання являється парафіянкою Української православної церкви.
Також встановлено, що позивач із повідомленням за формою №1П для внесення її в окремий реєстр Державного реєстру, з 2011 року не зверталась, про що свідчить зміст листа ГУ ДФС у Вінницькій області від 13.11.2017 за №948/08 про розгляд заяви ОСОБА_1 щодо відмови від реєстраційного номера облікової картки платника податків (а.с. 31).
26.09.2017 року позивач звернулась до державної установи "Соціальний контактний центр" щодо призначення житлової субсидії. Дане повідомлення було сформоване відповідним модератором та передано у Вінницьку обласну державну адміністрацію. Відповідно облдержадміністрацією вказане повідомлення було зареєстровано за № 17-Т-10081-7, поставлено на контроль та за резолюцією заступника голови облдержадміністрації І.Д. Івасюка доручено до розгляду та відповідного реагування голові Погребищенської райдержадміністрації Віннику І.В. Дані обставини підтверджуються копією реєстраційно-контрольної картки № 17-Т-10081-7 (а.с. 64).
09 жовтня 2017 року на адресу позивача було направлено відповідь на її заяву за вих. №27-Т-321-7, в якій роз'яснено, що за адресою місця проживання ОСОБА_1, уже призначено субсидію власнику домоволодіння - ОСОБА_6. При цьому, позивача проінформовано про причину зупинення виплати субсидії та надані рекомендації для усунення недоліків з метою відновлення нарахування субсидії для відшкодування виплати житлово-комунальних послуг - ОСОБА_6, а саме, звернуто увагу на те, що у паспорті ОСОБА_1, члена сім'ї субсидіанта, відсутня відмітка про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта, а наявна відмітка "про право здійснювати будь-які платежі без використання ідентифікаційного номера", що наявна в паспорті позивача є недійсна. Також роз'яснено, що оскільки вона не підтвердила наявність у паспорті відповідної відмітки, субсидія на наступний період не призначена.
За наведених обставин позивачу запропоновано звернутись до відповідного податкового органу для вирішення питання, пов'язаного із внесенням до паспорту громадянина України відмітки про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта.
Вважаючи таку відмову відповідача протиправною, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
21.10.1995 Кабінетом Міністрів України затверджено Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива №848, зі змінами та доповненнями (далі - Положення).
Зазначеним Положенням визначаються умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.
Згідно п.4 Положення субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами і обсягом визначеного Кабінетом Міністрів України обов'язкового відсотка платежу.
Згідно п.12 Положення субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається виходячи з розміру середньомісячного сукупного доходу осіб, зазначених у пункті 7 цього Положення.
Відповідно до п.8 Положення для призначення субсидії сукупний дохід обчислюється виходячи з доходів, нарахованих особам, які досягли 14-річного віку станом на 1 січня року, за який враховуються доходи, без урахування податку з доходів фізичних осіб, відомості про які надаються структурним підрозділам з питань соціального захисту населення ДФС, Пенсійним фондом України, фондами соціального страхування, у порядку, визначеному пунктом 13 цього Положення, а також розмірів державної соціальної допомоги, що виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення.
Відповідно до п.13 Положення для нарахування субсидії можуть використовуватися відомості про доходи та розміри платежів у вигляді списків, довідок, даних на електронних носіях інформації, одержаних від ДФС, Пенсійного фонду України, центрів зайнятості, фондів соціального страхування, виконавчої служби, житлово-експлуатаційних організацій, житлово-будівельних (житлових) кооперативів, об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, організацій, що надають житлово-комунальні послуги та здійснюють нарахування плати за житлово-комунальні послуги за договорами з підприємствами (інформаційно-обчислювальні центри, розрахункові центри, центри нарахування плати за житлово-комунальні послуги тощо). Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 15 календарних днів від ДФС, Державтоінспекції, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, суб'єктів господарювання, які здійснюють технічну інвентаризацію об'єктів нерухомого майна, вищих навчальних закладів, фондів соціального страхування і інформацію, необхідну для призначення субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням субсидій.
Відповідно до п.14 Положення субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону, але не більше ніж на 12 місяців. Після закінчення строку отримання субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок субсидії на наступний період для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому періоді (крім орендарів житлового приміщення та осіб, які звертаються за субсидією на скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо). Для цього структурні підрозділи з питань соціального захисту населення збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом 13 цього Положення, без звернення громадян і протягом десяти днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення (непризначення) субсидії та письмово інформують про прийняте рішення громадян.
Відтак відповідно до норм законодавства, саме на структурні підрозділи з питань соціального захисту населення покладено обов'язок після закінчення строку отримання субсидії самостійно здійснити розрахунок субсидії на наступний період для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому періоді та зібрати необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом 13 цього Положення, без звернення громадян.
Відповідно до п. 1 спільного наказу Державної податкової адміністрації України та Міністерства внутрішніх справ України від 17 грудня 2010 року № 955/628 "Про втрату чинності спільних наказів Державної податкової адміністрації України та Міністерства внутрішніх справ України від 19 жовтня 2004 року № 602/1226 та від 06 липня 2006 року № 386/633" спільний наказ Державної податкової адміністрації та Міністерства внутрішніх справ України від 19 жовтня 2004 року № 602/1226 "Про затвердження Порядку унесення відмітки до паспорта громадянина України щодо ідентифікаційного номера фізичної особи - платника податків та інших обов'язкових платежів" втратив чинність з 21 січня 2011 року.
Встановлено, що із 01 січня 2011 року облік фізичних осіб - платників податків, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби ведеться в окремому реєстрі Державного реєстру за прізвищем, ім'ям, по батькові та серією і номером паспорта без використання реєстраційного номера облікової картки. У паспортах зазначених осіб органами державної податкової служби робиться відмітка про наявність у них права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта.
Тобто, фізична особа, яка через свої релігійні та інші переконання відмовилася від прийняття ідентифікаційного номеру та в паспорті громадянина України має відмітку про право здійснювати платежі без ідентифікаційного номера, внесену до 2011 року, втрачає таке право починаючи з 21 січня 2011 року.
Як повідомив в судовому засіданні представник відповідача 2, що знайшло своє підтвердження матеріалами справи (а.с. 85), за адресою місця проживання позивача (вул. Коцюбинського 13/2, м. Погребище, Вінницька область), уже призначено субсидію власнику домоволодіння, її чоловіку - ОСОБА_6. Призначення субсидії відбулось внаслідок подання ОСОБА_6 11 листопада 2015 року заяви про призначення житлової субсидії, а також декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, в якій окрім іншого, членом сім'ї субсидіанта значиться ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, паспорт серії НОМЕР_1, із відміткою "без кода".
За результатами верифікації, здійсненої Міністерством фінансів України, встановлено, що ОСОБА_1, наявна в числі осіб, зазначених в додатку до листа Міністерства фінансів України від 19.04.2017 №26000-09-7/10628, рекомендованих Мінфіном для додаткової перевірки інформації, на підставі якої призначено житлову субсидію, як особа, по якій за даними компетентних органів виявлена невідповідність персональних даних.
При перевірці інформації, на підставі якої призначено житлову субсидію ОСОБА_6, було виявлено, що його дружина ОСОБА_1 має у паспорті відмітку від 18.09.2007 про право здійснювати платежі без ідентифікаційного коду, яка з 21.01.2011 є недійсна та не передбачена п. 13 постанови КМУ №848 від 21.10.1995, в зв'язку з чим ОСОБА_6 зупинено нарахування житлової субсидії до усунення обставин, що зумовили таке зупинення.
Таким чином із наведеного слідує, що звертаючись із заявою до державної установи "Соціальний контактний центр" щодо призначення житлової субсидії, позивач фактично просила призначити їй житлову субсидію на житловий будинок, що розташований за адресою вул. Коцюбинського 13/2, м. Погребище, Вінницька область, на який вже була призначена субсидія її чоловіку ОСОБА_6, однак зупинена з підстав не підтвердження наявності у її паспорті громадянина України (тобто дружини субсидіанта) відмітки про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта.
При цьому, як з'ясовано під час розгляду справи, відповідачами не ставилось під сумнів право ОСОБА_6, як і його дружини - ОСОБА_1 на отримання житлової субсидії, однак зазначили, що реалізація даного права можлива лише у випадку пред'явлення до відповідних структурних підрозділів з питань соціального захисту населення передбачених Положенням №848 документів, позаяк призначення субсидії відбувається в автоматизованому режимі, після внесення в систему відповідних відомостей про субсидіанта та членів його родини.
В свою чергу, як слідує із змісту позовної заяви, позивач стверджує, що у жовтні 2017 року звернулась до Погребищенської райдержадміністрації із заявою про призначення житлової субсидії, на що отримала протиправну відмову у призначенні їй житлової субсидії.
Разом з тим суд критично оцінює такі посилання позивача з огляду на наступне.
Так, суд звертає увагу на те, що відповідно до п. 13 Положення для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання):
- заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики;
- декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики;
- довідку про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;
- договір найму (оренди) житла (у разі наявності).
Отже, необхідною умовою для призначення житлової субсидії є необхідність звернення громадянина, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом до структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання) із передбаченим у Положенні пакетом документів.
Суд констатує, що матеріали справи не містять доказів такого звернення позивача (з урахування п. 13 Положення) ні до РДА, ні до Управління праці та соціального захисту населення РДА. При цьому, суд зазначає, що позивач, як і її представник не змогли надати відповідні докази й на вимогу суду.
В контексті наведеного слід зазначити, що ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В свою чергу частиною 5 вказаної статті передбачено, що у разі коли учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.
Так, в матеріалах справи відсутні докази звернення позивача у визначений Положенням спосіб, тобто із поданням до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання необхідного пакету документів для призначення їй субсидії. Також, оскаржуваний у даній адміністративній справі лист Погребищенської РДА від 09.10.2017 за №27-Т-321-7 містить суто інформативний (рекомендаційний характер), а саме роз'яснює позивачу, що за адресою місця її проживання вже призначена житлова субсидія ОСОБА_6, членом сім'ї якого вона є, вказує на підстави які зумовили зупинення виплати житлової субсидії, та повідомляє про можливі шляхи відновлення виплати останньої.
Таким чином, з огляду на встановлені фактичні обставини справи, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази надані позивачем, суд доходить висновку, що мотивація, на яку посилається останній, не дає суду підстав для постановлення висновків, які б спростовували доводи відповідача, а відтак відсутні підстави для задоволення позову.
Підстави для відшкодування судових витрат у справі відповідно до положень ст. 139 КАС України відсутні.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
у х в а л и в :
В задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, паспорт серії НОМЕР_1, виданий 08.01.2002 Погребищенським РВ УМВС України у Вінницькій області).
Погребищенська районна державна адміністрація Вінницької області (вул. Б.Хмельницького, 110, м. Погребище, Вінницька область, 22200, код ЄДРПОУ 04051098).
Управління праці та соціального захисту населення Погребищенської райдержадміністрації (вул. Б.Хмельницького, 81, м. Погребище, Вінницька область, 22200, код ЄДРПОУ 03191704).
Повний текст рішення виготовлено та підписано: 31.06.2018.
Суддя Жданкіна Наталія Володимирівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2018 |
Оприлюднено | 04.06.2018 |
Номер документу | 74404366 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні