Рішення
від 23.05.2018 по справі 806/1072/18
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2018 року м. Житомир справа № 806/1072/18

категорія 8.3

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Єфіменко О.В.,

секретаря судового засідання Коваля О.В.,

за участю представників позивача Каменчука О.П., Крилової Т.М.,

представника відповідача Домарацької В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Спільного підприємства "ЮВТ-ГРАНД" до Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

встановив:

27.02.2018 до Житомирського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Спільного підприємства "ЮВТ-ГРАНД" (далі - СП "ЮВТ-ГРАНД") до Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області (далі - ГУ ДФС у Житомирській області), у якому воно просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Житомирській області № 0018385112 від 12.02.2018 про застосування штрафу у сумі 18762,72 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що працівниками контролюючого органу під час проведення перевірки СП "ЮВТ-ГРАНД" встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, виписаних у період з 8 до 15 грудня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних на два дні, на підставі чого до СП "ЮВТ-ГРАНД" застосовано штраф у сумі 18762,72 грн. Позивач не погоджується з такими висновками акта перевірки, оскільки 31.12.2017 до закінчення операційного дня було відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкові накладні, загальна сума податку на додану вартість згідно даних податкових накладних становила 187627,23 грн. Вказані накладні були успішно відправлені до ДФС та прийняті сервером з присвоєнням відповідних номерів. Однак до кінця операційного дня 31.12.2017 (чи до кінця календарного дня) позивачу не було надіслано квитанції, передбаченої п. 13 Порядку № 1246 та ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) про прийняття чи неприйняття вказаних податкових накладних. Зазначені квитанції були надіслані лише 02.01.2018. Крім того, саме внаслідок дій контролюючого органу, що виразились у припиненні роботи автоматизованих систем, позивач був позбавлений можливості зареєструвати податкові накладні 31.12.2017. Отже, податкове повідомлення-рішення від 12.02.2018 № 0018385112 про стягнення штрафних санкцій за порушення строків реєстрації податкових накладних у сумі 18762,72 грн є неправомірним і підлягає скасуванню.

Після усунення позивачем недоліків позовної заяви, ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 28.03.2018 відкрите провадження у даній справі та призначено справу до судового розгляду за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 25.04.2018 на 14 год. 00 хв.

13.04.2018 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (а.с. 65-66).

25.04.2018 у підготовчому засіданні було оголошено перерву до 23.05.2018 до 15 год. 00 хв. для отримання додаткових доказів (а.с. 75).

23.05.2018 закінчене підготовче провадження та розпочато судовий розгляд справи по суті.

Представники позивача у судовому засіданні 23.05.2018 позовні вимоги підтримали з підстав викладених у позовній заяві та просили їх задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні 23.05.2018 позов не визнала, просила відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав, що зазначені у відзиві на позовну заяву (а.с. 65-66). В обґрунтування заперечень пояснила, що під час перевірки було встановлено, що СП "ЮВТ-ГРАНД" порушено граничні терміни реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, чим порушено п. 201.10 ст. 201 ПК України, що стало підставою для нарахування штрафних санкцій за оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням. Так, за даними інформаційної системи Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні № 17 від 18.12.2017, № 22 від 11.12.2017, № 27 від 13.12.2017, № 26 від 13.12.2017, № 25 від 13.12.2017, № 31 від 14.12.2017, № 36 від 14.12.2017, № 35 від 14.12.2017, № 30 від 14.12.2017, № 29 від 14.12.2017, № 28 від 14.12.2017, № 32 від 14.12.2017, № 33 від 15.12.2017, № 34 від 15.12.2017, виписані СП ЮВТ-ГРАНД та зареєстровані у Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням законодавчо встановлених термінів, а саме: термін реєстрації 2 дні. Крім того, представник відповідача зазначила, що відповідно до норм податкового законодавства та принципів добросовісності та розумності платник податків міг зареєструвати податкові накладні на день раніше, оскільки на офіційному сайті ДФС України для всіх платників податків 22.12.2017 розміщено оголошення, що у зв'язку з закриттям календарного року у період з 31.12.2017 до 01.01.2018 будуть проводитись регламентні та технологічні роботи автоматизованих систем ДФС України, у зв'язку з чим реєстрація податкових накладних та розрахунків до них буде неможлива. У зв'язку із невчасною реєстрацією податкових накладних до СП ЮВТ-ГРАНД було правомірно застосовано штрафні санкції у розмірі 10% від суми податку на додану вартість, зазначеної у таких податкових накладних, а тому податкове повідомлення-рішення від 12.02.2018 № 0018385112 є правомірним.

Вислухавши представників позивача та представника відповідача, перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку про те, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.

Судом встановлено, що на підставі п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 розділу І, п.57.2 ст. 57 розділу ІІ, п. 200.10 ст. 200 розділу V ПК України, у порядку п.п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75, ст. 76 глави 8 розділу ІІ ПК України відповідачем проведено камеральну перевірку СП ЮВТ-ГРАНД .

За результатами перевірки складено акт від 26.01.2018 № 713/06-30-51-12/13580832 Про результати перевірки термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям-платникам податку на додану вартість та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних СП ЮВТ-ГРАНД за період з 08.12.2017 до 02.01.2018, за висновками якого СП ЮВТ-ГРАНД порушило граничні терміни реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, виписаних та зареєстрованих за період з 08.12.2017 до 02.01.2018 (а.с. 45-46).

Не погодившись із висновками акту камеральної перевірки від 26.01.2018 № 713/06-30-51-12/13580832 позивач подав до ГУ ДФС у Житомирській області заперечення на вказаний акт (а.с. 48), за результатами розгляду якого висновки, зроблені в акті перевірки, відповідачем залишено без змін листом від 09.02.2018 № 1025/6/06-30-51-12 (а.с. 49).

На підставі акту перевірки від 26.01.2018 № 713/06-30-51-12/13580832 відповідачем прийняте податкове повідомлення-рішення від 12.02.2018 № 0018385112, яким до СП ЮВТ-ГРАНД застосовано штраф у розмірі 10% за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у розмірі 18762,72 грн (а.с. 43).

Не погодившись із податковим повідомленням-рішенням СП ЮВТ-ГРАНД звернулось до суду з даним адміністративним позовом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.

Відповідно до Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронний цифровий підпис", з метою спрощення для платників податків процедури подання податкової звітності до органів державної податкової служби та впровадження системи електронного контролю за обігом податку на додану вартість Державною податковою адміністрацією України 10.04.2008 був прийнятий наказ № 233, яким затверджено Інструкцію з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку.

Відповідно до преамбули, ця Інструкція визначає загальні принципи організації інформаційного обміну під час подання платниками податків податкової звітності до органів державної податкової служби України в електронній формі із використанням електронного цифрового підпису. Ця Інструкція поширюється на Державну податкову адміністрацію України та її територіальні органи, платників податків, які за власним бажанням подають податкові документи в електронному вигляді.

21.04.2014 між СП "ЮВТ-ГРАНД" та Житомирською об'єднаною державною податковою інспекцією ГУ Міндоходів був укладений Договір № 1 про визнання електронних документів (а.с. 24).

Предметом вказаного договору є визнання податкових документів (податкової звітності, реєстрів отриманих та виданих податкових накладних з податку на додану вартість та інших звітних податкових документів), поданих Платником податків в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП) до органу ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку або на електронних носіях, як оригіналу. Договір надає Платнику податків можливість, а не зобов'язує його подавати до органу ДПС податкові документи у електронному вигляді, якщо інше не передбачено законом. Включення Платника податків до системи подання податкових документів в електронному вигляді виконується органом ДПС безкоштовно.

Розділом 3 Договору визначені права та обов'язки сторін. Зокрема, пунктом 1 цього розділу встановлено, що Платник податків зобов'язаний:

1.1 надсилати до органу ДПС податкові документи в електронному вигляді у форматі (стандарті), затвердженому ДПА України;

1.2 для накладання ЕЦП на податкові документи в електронному вигляді при їх передачі до органу ДПС використовувати особистий ключ, відповідно якому посилений сертифікат відкритого ключа надано Платником податків до органу ДПС разом із цим Договором;

1.4 вести архів надісланих до органу ДПС файлів податкових документів із накладеними на них ЕЦП Платника податків та отриманих електронних квитанцій з ЕЦП органу ДПС. Зберігати даний архів протягом строку, передбаченого законодавством для зберігання податкової звітності на паперових носіях.

Відповідно до п. 3 цього ж розділу орган ДПС зобов'язаний:

3.1 забезпечити приймання податкових документів в електронному вигляді Платника податків у терміни, визначені законодавством для податкових документів в паперовому вигляді, та їх комп'ютерну обробку;

3.2 забезпечити відправлення квитанцій на електронну адресу платника податків.

Розділом 6 Договору передбачено, що Договір діє до закінчення строку чинності посилених сертифікатів відкритих ключів. Якщо Платник податків подає до органу ДПС нові посилені сертифікати ЕЦП, цей Договір вважається пролонгованим до закінчення терміну чинності нових посилених сертифікатів ключів.

Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п.п. 201.10 п. 201 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами, (далі - Реєстр), (п.п. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

Відповідно до абзацу чотирнадцятого п. 201.10 ст. 201 ПК України граничним днем реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця у Єдиному реєстрі податкових накладних є останній день календарного місяця, в якому вони складені.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац п'ятий п. 201.10 ст.201 ПК України).

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції (абзац дев'ятий п. 201.10 ст. 201 ПК України).

Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин (абзац десятий п. 201.10 ст. 201 ПК України).

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац тринадцятий п. 201.10 ст. 201 ПК України).

Відповідно до п. 201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов'язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно з положеннями ст. 120-1.1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов'язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї (далі - податкова накладна та/або розрахунок коригування), до Єдиного реєстру податкових накладних, звіряння даних, що містяться у виданих платникам податку на додану вартість - отримувачам (покупцям) товарів (послуг) податковій накладній та/або розрахунку коригування, з відомостями, які містяться у Реєстрі визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246).

Пунктом 2 Порядку № 1246 визначено, що внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до Реєстру (далі - реєстрація) здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі ДФС з використанням електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до Реєстру. Операційний день триває з 0 до 23-ї години.

Після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/ або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (п. 11 Порядку № 1246).

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі до ДФС здійснюється їх розшифрування, перевіряється електронний цифровий підпис, визначається відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, та у разі відсутності причин для відмови проводиться їх реєстрація (п. 12 Порядку № 1246).

Відповідно до п.13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/ або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (п. 14 Порядку № 1246).

З наведених положень Порядку видно, що процедура реєстрація податкової накладної не зводиться тільки до дій платника податку, на орган ДФС покладається обов'язок прийняти, розшифрувати, перевірити надіслані платником документи та повідомити про результат шляхом надіслання квитанції.

Отже, законодавством чітко визначено порядок оформлення, подачі, прийняття та реєстрації податкових накладних.

При цьому, ведення Єдиного реєстру податкових накладних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, а саме ДФС України, на яку покладено обов'язок прийняття, реєстрації та обробки податкових накладних, поданих в електронному вигляді платником податків.

Підставою для відмови у прийнятті податкових накладних в електронному вигляді може бути лише порушення їх формування у відповідності до податкового законодавства України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 569 від 16.10.2014 затверджений Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - Порядок № 569).

Відповідно до п. 9 цього Порядку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі на суму податку, обчислену за формулою.

ДФС автоматично обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.

Платник податку має право отримувати у ДФС інформацію про стан свого електронного рахунка, а також суму податку, на яку він має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі (п. 13 Порядку № 569).

Щоб мати можливість зареєструвати податкову накладну, у платника на електронному рахунку має бути сума коштів не менш, ніж сума ПДВ, вказана у складеній податковій накладній.

СП "ЮВТ-ГРАНД" 31.12.2017 до закінчення операційного дня було відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: № 17 від 08.12.2017 сума ПДВ - 37908,33 грн; № 22 від 11.12.2017 сума ПДВ - 40280,00 грн; № 27 від 13.12.2017 сума ПДВ - 492,33 грн; № 26 від 13.12.2017 сума ПДВ - 240,00 грн; № 25 від 13.12.2017, сума ПДВ - 46,67 грн; № 31 від 14.12.2017 сума ПДВ - 125 грн; № 36 від 14.12.2017, сума ПДВ - 51418,67 грн; № 35 від 14.12.2017 сума ПДВ - 54964,67 грн; № 30 від 14.12.2017, сума ПДВ - 216,17 грн; № 29 від 14.12.2017 сума ПДВ - 190 грн; № 28 від 14.12.2017, сума ПДВ - 285 грн; № 32 від 14.12.2017 сума ПДВ - 843,62 грн; № 33 від 15.12.2017, сума ПДВ - 244,33 грн; № 34 від 15.12.2017 сума ПДВ - 372,44 грн.

Загальна сума податку на додану вартість згідно з вказаними податковими накладними становить 187627,23 грн.

Згідно довідкового розділу "Квитанції та повідомлення" програми "Соната" існує кілька видів відповіді на електронні документи звітності, які відправляються автоматично з серверу (шлюзу) відповідної державної установи. Відповідь виду Повідомлення" - означає, що документ (або пакет документів) успішно прийнятий сервером державної установи.

Згідно з Повідомлення журналу програми електронної звітності "Соната" дані податкові накладні були успішно відправлені по прямому з'єднанню до ДФС та прийняті сервером відповідно за номерами: 700; 703; 690; 689; 688; 696; 701; 699; 695; 694; 691; 697; 692; 693, що присвоєні програмою (а.с. 53).

Водночас, до кінця операційного дня 31.12.2017 (або до кінця календарного дня) позивачу не було надіслано квитанції, передбаченої п. 13 Порядку № 1246 та ст. 201 ПК України про прийняття або неприйняття вказаних податкових накладних.

Квитанції про прийняття зазначених податкових накладних були надіслані лише 02.01.2018 (а.с. 54).

Як вже було зазначено, податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття (абзац десятий п. 201.10 ст. 201 ПК України).

Відповідно до п. 15 Порядку № 569 у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки.

За таких обставин, дата та час, зафіксовані у квитанції можуть не збігатися з датою та часом подання накладних на реєстрацію.

З огляду на те, що СП "ЮВТ-ГРАНД" своєчасно подані податкові накладні для проведення їх реєстрації, тобто виконані обов'язки, передбачені вищевказаними положеннями ПК України та Порядку № 1246, підстави для висновків про порушення термінів реєстрації накладних та застосування штрафних санкцій відсутні.

Крім того, ст. 42-1 ПК України врегульовані положення про електронний кабінет. Відповідно до визначень понять, наведених в статті 14 Кодексу, електронний кабінет - електронна система взаємовідносин між платниками податків та державними, у тому числі контролюючими, органами з питань реалізації їхніх прав та обов'язків, передбачених цим Кодексом (пп. 14.1.56-2 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

У п. 42-1.1 ст. 42-1 ПК України визначені основні принципи функціонування електронного кабінету.

Так, СП "ЮВТ-ГРАНД" використовує програму для електронної звітності "Соната", яка підтримує стандарти Фіскальної служби, Пенсійного Фонду та Держстату. Програма дозволяє створювати, підписувати та відправляти звіти та накладні, а також переглядати відповідні квитанції.

З огляду на функції роботи електронного кабінету, програми, що використовуються платниками податків для надсилання документів електронному вигляді контролюючому органу та приймання, розшифрування та обробка електронних документів фіскальною службою є єдиною системою взаємовідносин тобто, електронним кабінетом.

Пунктом 42-1.6 ст. 42-1 ПК України встановлено, що електронний кабінет працює постійно (24 години на дату кожного календарного дня), крім часу, необхідного для його технічного обслуговування. Проведення технічного обслуговування електронного кабінету у день, на який припадає граничний строк подання податкових декларацій та з 8 до 20 години будь-якого іншого календарного дня забороняється.

Пунктом 21.1 статті 21 ПК України встановлено, що посадові та службові особи контролюючих органів зобов'язані: 21.1.1. дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами; 21.1.2. забезпечувати сумлінне виконання покладених на контролюючі органи функцій; 21.1.4, не допускати порушень прав та охоронюваних законом інтересів громадян, підприємств, установ, організацій.

У повідомленні, розміщеному на офіційному сайті Державної фіскальної служби України, зазначено, що у період з 31.12.2017 до 01.01.2018 (включно) реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування до них буде неможлива у зв'язку з проведенням регламентних та технологічних робіт автоматизованих систем ДФС України (а.с. 59).

Як вже зазначалось вище, відповідно до положень п. 201.10 ст. 201 ПК України та з урахуванням обмеження реєстрації сум податкових накладних (згідно з п. 9 Порядку електронного адміністрування ПДВ) 31 грудня 2017 року - це граничний день реєстрації СП "ЮВТ-ГРАНД" податкових накладних, складених у період з 1 до 15 грудня 2017 року.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що СП ЮВТ-ГРАНД направлено до відповідача податкові накладні № 17 від 08.12.2017, № 22 від 11.12.2017, № 27 від 13.12.2017, № 26 від 13.12.2017, № 25 від 13.12.2017, № 31 від 14.12.2017, № 36 від 14.12.2017, № 35 від 14.12.2017, № 30 від 14.12.2017, № 29 від 14.12.2017, № 28 від 14.12.2017, № 32 від 14.12.2017, № 33 від 15.12.2017, № 34 від 15.12.2017 в останній день граничного терміну - 31.12.2017, що підтверджується скрін-шотом з сайта Соната про отримання звітності (а.с. 73-83), звіти успішно відправлені по прямому з'єднанню.

Таким чином, суд встановив, що податкові накладні були направлені до Реєстру - 31.12.2017, тобто у останній календарний день календарного місяця наступного за місяцем, в якому вони складені.

У ході судового розгляду справи судом встановлено та не заперечувалось представником відповідача, що квитанції про неприйняття податкових накладних СП ЮВТ-ГРАНД протягом операційного дня 31.12.2017 не надсилались.

Таким чином, суд дійшов висновку, що саме з вини відповідача не відбулась реєстрація податкових накладних у Єдиному реєстрі протягом операційного дня - 31.12.2017, квитанції про неприйняття податкових накладних позивачу не надсилались, що є підставою для того, щоб вважати такі накладні зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних саме в операційний день, коли вони були надіслані - 31.12.2017.

З огляду на що судом встановлено, що позивачем здійснено реєстрацію податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних з урахуванням граничних строків, а саме: - 31.12.2017 протягом операційного дня (останню надіслано о 22:57), тобто до 23 години, у зв'язку з чим відповідачем неправомірно застосовано штраф у розмірі 18762,72 грн.

Отже, саме внаслідок дій контролюючого органу, що виразились у припиненні роботи автоматизованих систем, позивач був позбавлений можливості зареєструвати податкові накладні 31.12.2017.

Враховуючи законодавчу заборону на проведення технічних робіт у граничний строк подання податкової звітності (п. 42-1.6 ст. 42-1 ПК України), такі дії є протиправними.

Крім того, фактично реєстрація податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, це результат дій двох сторін - платника та контролюючого органу.

При цьому, згідно з положеннями Порядку № 1246 фактично сама реєстрація - це дії з боку ДФС - у вигляді надсилання квитанції, що підтверджує реєстрацію.

Обов'язками платника, згідно цього ж Порядку, фактично є правильне оформлення та своєчасне надіслання накладних.

Отже, платник не може нести відповідальність за ті дії, обов'язку з проведення яких законодавством на нього не покладено.

Відповідно до п. 42-1.10 ст. 42-1 ПК України платник податків звільняється від відповідальності у разі, коли у роботі електронного кабінету виявлена технічна та/або методологічна помилка і така помилка визнана технічним адміністратором та/або методологом електронного кабінету або її існування підтверджено рішенням суду. У такому разі штрафні санкції та пеня, передбачені цим Кодексом, за порушення податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що спричинені технічною та/або методологічною помилкою у роботі електронного кабінету, не застосовуються, підстави для притягнення платника податків та/ або його посадових осіб до адміністративної, кримінальної відповідальності відсутні.

Неналежне виконання позивачем вимог податкового законодавства стосовно своєчасності реєстрації податкових накладних відбулось з вини відповідача, що виключає протиправність дій платника податків, та як наслідок, притягнення його до відповідальності. Відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовила протиправність застосування штрафних(фінансових) санкцій спірним податковим повідомленням-рішенням, тому суд вважає за необхідне податкове повідомлення-рішення № 0018385112 від 12.02.2018 скасувати.

Посилання відповідача стосовно того, що платник повинен був зареєструвати податкові накладні раніше у зв'язку із проведенням технічних та регламентних робіт на офіційному сайті ДФС України, не приймається судом до уваги, оскільки позивач не міг передбачити бездіяльність державного органу, який відповідно до ст. 19 Конституції України зобов'язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як видно із встановлених обставин справи, відсутні підстави для притягнення позивача до відповідальності у вигляді штрафу згідно з п.120-1.1 ст. 120-1 розділу ІІ ПК України.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 12.02.2018 № 0018385112 є незаконним.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не довів правомірність податкового повідомлення-рішення від 12.02.2018 № 0018385112 про стягнення штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у сумі 18762,72 грн, а тому суд задовольняє позовні вимоги СП ЮВТ-ГРАНД .

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду з адміністративним позовом позивачем сплачений судовий збір у розмірі 1762,00 грн. У зв'язку із задоволенням позовних вимог суд дійшов висновку, що судові витрати, понесені позивачем, належать відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у сумі 1762,00 грн.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246, 250-251, 295 КАС України, -

вирішив:

Адміністративний позов Спільного підприємства "ЮВТ-ГРАНД" (вул. Лятошинського, 15, оф. 4, м. Житомир, 10014, код ЄДРПОУ 13580832) до Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7, м. Житомир, 10003, код ЄДРПОУ 39459195) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області № 0018385112 від 12.02.2018 про застосування штрафу у сумі 18762,72 грн.

Стягнути на користь Спільного підприємства "ЮВТ-ГРАНД" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1762,00 грн.

Рішення набирає законної сили згідно з статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя О.В. Єфіменко

Повне судове рішення складене 01 червня 2018 року

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.05.2018
Оприлюднено04.06.2018
Номер документу74405116
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/1072/18

Ухвала від 24.09.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 11.06.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 31.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 12.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 28.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 25.10.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 11.09.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 30.08.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 15.08.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Рішення від 23.05.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні