Рішення
від 04.06.2018 по справі 701/681/17-а
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 червня 2018 року справа № 701/681/17-а м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тимошенко В.П.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору Іванківська сільська рада Маньківського району Черкаської області про визнання незаконним та скасування витягу,

встановив:

23.09.2017 з Маньківського районного суду Черкаської області до Черкаського окружного адміністративного суду за підсудністю надійшла адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (далі - відповідач), в якій позивач просить визнати незаконним та скасувати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.02.2017 №12/0/198-17, виданий відділом Держгеокадастру Маньківського району Черкаської області.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 22.11.2017 провадження у справі закрито.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 13.03.2018 ухвалу Черкаського окружного адміністративного суду від 22.11.2017 скасовано, а справу направлено до Черкаського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Ухвалою суду від 04.04.2018 суддею Тимошенко В.П. прийнято справу до свого провадження та постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Позов мотивовано тим, що оскаржуваний витяг є незаконним, оскільки на його підставі позивачу нараховується орендна плата на земельну ділянку у розмірі, встановленому законодавством. У зв'язку з цим, на думку позивача, спірний витяг порушує права позивача. Тому просив задовольнити позов.

Відповідач 07.05.2018 надав відзив на позовну заяву, в якому проти позову заперечував з тих підстав, що відповідач у межах своїх повноважень видає лише витяг, як інформацію, з документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка розробляється землевпорядною організацією. Тому, просив відмовити у задоволенні позову.

15.05.2018 протокольною ухвалою суд постановив подальший розгляд справи здійснювати в письмовому провадженні.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає таке.

04.01.2010 між ОСОБА_1 та Івньківською сільською радою Маньківського району Черкаської області укладено договір оренди водоймища, що розташоване на земельній ділянці площею 9,1682 га із земель державної власності в адміністративних межах Іванбківської сільської ради, терміном 20 (двадцять) років (а.с.6-7).

Згідно п.2.3 Договору орендна плата може бути переглянута і відповідно збільшена у випадку підвищення цін, тарифів, інфляції, збільшення розмірів ставок земельного податку та в інших випадках передбачених законодавчими актами України.

У 2012 році Іваньківська сільська рада, як розпорядник землі, звернулася до Державного підприємства Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою з заявою щодо проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Іваньківської сільської ради (село Іваньки, село Тимошівка), Маньківського району Черкаської області та виготовлення відповідної технічної документації .

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів сіл Іваньки, Тимошівка пройшла державну експертизу в Головному управлінні Держземагенства у Черкаській області, та складено позитивний Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 26 вересня 2012 року № 465.

Технічна документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів сіл Іваньки, Тимошівка була затверджена рішенням Іваньківської сільської ради від 18 жовтня 2012 року № 21-14/VІ.

16.02.2017 відділом Держгеокадастру Маньківського району Черкаської області видано позивачу витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, площею 91682 м. кв., що розташована в с. Тимошівка Маньківського району Черкаської області (кадастровий номер 712318250:02:001:0010) (а.с.8).

З витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 91682 м.кв. складає 4463079,76 грн. Визначення нормативної оцінки земельної ділянки у розмірі 4463079,76 грн згідно вказаного витягу здійснено з урахуванням наступних даних: площа земельної ділянки - 91682 кв.м; середня вартість земель населеного пункту - 19,4456 грн./ кв.м; економіко-планувальна зона - 1; Коефіцієнт Км2 - 1,0; Сукупний коефіцієнт Км3 - 1,10; Коефіцієнт Кф - 1,2; Коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки Дк - 1,897.

Не погоджуючись із застосуванням при визначенні нормативної оцінки земельної ділянки коефіцієнту індексації нормативно грошової оцінки Кф - 1,2 позивач звернувся до суду.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить із того, що відносини, які виникають у сфері оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель регулюються Законом України Про оцінку земель від 11 грудня 2003 року №1378-IV(далі - Закон №1378).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій в межах населених пунктів не рідше ніж один раз на 5-7 років. Нормативно грошову оцінку земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (стаття 23 Закону №1378).

Відповідно до статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Кадастр має забезпечувати необхідною інформацією органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зацікавлені підприємства, установи та організації, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю та цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель від 23.07.2010 року №548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за №1011/1806, передбачено класифікацію видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об'єктів.

Процедура проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів врегульована Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів , затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489(далі - Порядок №489).

Відповідно до пункту 3 вказаного наказу №489, нормативний акт набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 1 січня 2017 року.

Таким чином, Порядок №489 повинен застосовуватися до процедур нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, які проводяться з 1 січня 2017 року.

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Згідно з пунктами 3, 5 Розділу ІІ Порядку, коефіцієнт Кф - це коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки та встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548.

Додатком 1 до Порядку, який має назву Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) визначено, що для земель Для рибогосподарських потреб застосовується КФ-1,2.

Суд зазначає, що з договору оренди земельної ділянки та із витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-7104943702017 від 17.02.2017, які містяться в матеріалах справи (а.с.6-7, 20-21) вбачається, що зазначена земельна ділянка, яку орендує позивач відносяться до категорії землі водного фонду та вид використання для рибогосподарських потреб .

В обґрунтування правомірності застосування коефіцієнту функціонального використання на рівні значення 1,2, відповідач зазначив, що земельна ділянка водного фонду загальною площею 9,1682 га кадастровий номер 7123182500:02:001:0010 знаходиться в селі Тимошівка Іваньківської сільської ради згідно картографічних матеріалів Схема прояву локальних факторів оцінки водоймище знаходиться в економічній планувальній зоні села Тимошівка у 5 оціночному районі.

Нормативна грошова оцінка 1 кв.м водоймища площею 9,1682 га складала б із врахуванням індексації землі ( 1,0 на 2013-2014 рік, 1.249 на 2015 рік, 1,433 на 2016 рік, 1,06 на 2017рік = 1,897) - 20,28 грн за 1 кв м.

В зв'язку з набранням чинності з 1 січня 2017 року наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів , змінено коефіцієнт який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), в данному випадку був 0,50, а згідно додатку 1 з функціональним використанням Для рибогосподарських потреб вже становить 1,2, тому вартість 1 кв м складатиме 19,44 (середня вартість грн 1 кв м) х 1,0 (коефіцієн Км2) х 1,10 (коефіцієнт Км 3) х 1,2 (коефіцієнт Кф) х 1,897 (коефіцієнт індексації на 2017 рік) = 48,68 грн.

З приводу посилань позивача на виготовлення нової технічної документації з нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, яка пройшла державну експертизу у ДП Черкаський науково-дослідницький та проектний інститут землеустрою і отримала позитивний висновок суд зазначає, що дана документація не пройшла процедуру затвердження відповідно до закону, а тому не набула чинності і використанню не підлягає.

Таким чином, витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №12/0/198-17 від 16.02.2017 сформований відповідачем у відповідності до чинного законодавства, відповідно до наявних відомостей, застосування коефіцієнту із значенням 1,2 встановленого Порядком №489, метою якого є визначення ключового коефіцієнту у розрахунку нормативної грошової оцінки та категорій земель за видами їх цільового призначення відповідно до Земельного кодексу України, є правомірним.

Крім того, суд зазначає, що згідно з ч. 2 ст.20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Як зазначено у п.1 Розділу ІІІ "Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів", затвердженого 25.11.2016 наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9).

Термін адміністративний акт згідно з Резолюцією Комітету ОСОБА_2 Європи (77)31 (прийнятою Комітетом ОСОБА_2 від 28.09.1977 на 275-му засіданні заступників міністрів) означає будь-який окремий захід або прийняте рішення, які за своїм характером безпосередньо впливають на права або інтереси як фізичних осіб, так і юридичних, в ході здійснення публічної влади.

Згідно з п.1 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Звідси, сформований 16.02.2017 Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який позивач просить визнати протиправним та скасувати - не є рішенням суб'єкта владних повноважень у контексті ст.19 КАС України і не може бути визнаний протиправним і скасованим.

Таким чином при вирішенні спору по суті судом враховано висновок Київського апеляційного адміністративного суду про необхідність з'ясування чи є витяг з технічної документації рішенням суб'єкта владних повноважень у розумінні КАС України, чи створює він певні права та обов'язки для позивача, чи є лише способом оформлення даних.

Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Виходячи з підстав та предмету спору, системного аналізу положень чинного законодавства України та оцінки наявних у матеріалах справи доказів в сукупності, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 90, 139-143, 159, 242-246, 250, 255, 262, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення до суду апеляційної інстанції через Черкаський окружний адміністративний суд. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.П. Тимошенко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2018
Оприлюднено06.06.2018
Номер документу74450426
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —701/681/17-а

Рішення від 04.06.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 04.04.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Постанова від 13.03.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бужак Н.П.

Ухвала від 28.02.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бужак Н.П.

Ухвала від 28.02.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бужак Н.П.

Ухвала від 12.02.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бужак Н.П.

Ухвала від 15.01.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ганечко О.М.

Ухвала від 22.11.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

Ухвала від 26.10.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

Ухвала від 09.10.2017

Адміністративне

Маньківський районний суд Черкаської області

Калієвський І. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні