Справа № 442/8191/17 Головуючий у 1 інстанції: Хомик А.П.
Провадження № 22-ц/783/802/18 Доповідач в 2-й інстанції: Савуляк Р. В.
Категорія:47
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 травня 2018 року колегія суддів судової палати у цивільних справах Апеляційного суду Львівської області в складі:
головуючого судді Савуляка Р.В.,
суддів: Крайник Н.П., Мельничук О.Я.
за участі секретаря: Фейір К.О.
з участю: прокурора Гарасимчука А.В., Лозинського А.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові цивільну справу за апеляційною скаргою Прокуратури Львівської області на рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 05 лютого 2018 року у справі за позовом керівника Дрогобицької місцевої прокуратури Львівської області до Рибницької сільської ради Дрогобицького району Львівської області, ОСОБА_3 про визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування, виданих внаслідок вчинення корупційного правопорушення, витребування земельної ділянки, -
ВСТАНОВИЛА:
У листопаді 2017 року керівник Дрогобицької місцевої прокуратури звернувся із зазначеним позовом у якому просив:
визнати незаконним рішення Рибницької сільської ради Дрогобицького району Львівської області від 15.01.2016 року №18 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення садівництва ОСОБА_3 АДРЕСА_1, площею 0,12 га , кадастровий номер НОМЕР_2;
визнати незаконним рішення Рибницької сільської ради Дрогобицького району Львівської області від 02.09.2016 року №127 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_3 АДРЕСА_1, площею 0,1150 га, кадастровий номер НОМЕР_1;
витребувати із володіння ОСОБА_3 у комунальну власність територіальної громади Рибницької сільської ради Дрогобицького району Львівської області земельну ділянку, що в АДРЕСА_1, площею 0,12 га, кадастровий номер НОМЕР_2 та земельну ділянку, що в АДРЕСА_1, площею 0,1150 га, кадастровий номер НОМЕР_1;
стягнути сплачений судовий збір в розмірі 6400 гривень (а.с.1-7)
Оскаржуваним рішенням Дргобицького міськрайонного суду Львівської області від 05 лютого 2018 року в позові керівника Дрогобицької місцевої прокуратури Львівської області до Рибницької сільської ради, ОСОБА_3 про визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування, виданих внаслідок вчинення корупційного правопорушення, витребування земельної ділянки - відмовлено.
Рішення суду оскаржила Прокуратура Львівської області.
В апеляційній скарзі посилається на те, щосудом першої інстанції не надано належної оцінки тому факту, що ОСОБА_3 не мав права голосувати за прийняття вищевказаних рішень.
Незважаючи на імперативну норму ст. 67 Закону України Про запобігання корупції , яка визначає, що рішення, видані з порушенням вимог Закону, підлягають скасуванню органом або посадовою особою, уповноваженою на прийняття чи скасування відповідних актів, рішень, або можуть бути визнані незаконними в судовому порядку за заявою заінтересованої фізичної особи, об'єднання громадян, юридичної особи, прокурора, органу державної влади, зокрема, Національного агентства, органу місцевого самоврядування, суд дійшов до хибного висновку про те, що порушення норм вищевказаного Закону України при прийнятті рішення органом місцевого самоврядування не є безумовною підставою для визнання незаконним такого рішення та для автоматичного його скасування, а підлягає відповідній оцінці зі сторони суду.
Недотримання ОСОБА_3 вимог вказаного Закону при прийнятті оскаржуваних рішень свідчить про їх незаконність, незважаючи на не вирішальність його голосу, оскільки такі прийнято в умовах реального конфлікту інтересів.
Просить рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 05 лютого 2018 року скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення прокурора Гарасимчука А.В. на підтримання апеляційної скарги, ОСОБА_3 на її заперечення, перевіривши матеріали справи, законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення у межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає до задоволення, а рішення Дрогобицького районного суду Львівської області від 05 лютого 2018 року скасуванню на підставі пп.1-3 ч.1 ст.376 ЦПК України з прийняттям нової постанови.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що наявність потенційного або реального конфлікту інтересів не тягне за собою автоматичної недійсності прийнятих рішень колегіального органу та лише у визначених законом випадках може вплинути на втрату правомочності органу.
Враховуючи, що усунення депутата ОСОБА_3 від голосування при прийнятті оскаржуваного рішення внаслідок конфлікту інтересів не призводить до втрати правомочності колегіального органу (Рибницької сільської ради), не впливає на юридичний факт наявності більшості голосів при прийнятті оскаржуваного рішення, а відтак відповідає вимогам чинного законодавства та визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
З таким висновком суду погодитися не можна виходячи із таких підстав.
Судом встановлено, що постановою Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 14.08.2017 року (справа №442/5329/2017 року) ОСОБА_3 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. ч.1, 2 ст. 172-7 КУпАП та притягнуто до адміністративної відповідальності з накладенням штрафу у розмірі 3400 грн., з тих підстав, що ОСОБА_3 як депутатом Рибницької сільської ради порушено встановлений порядок врегулювання конфлікту інтересів, останнім самостійно публічно на сесії не оголошено про те, що рішення №18 від 15.01.2016 року та №127 від 02.09.2016 року стосуються його особисто та фактом голосування за відповідне рішення, що останнім визнано. Постанова вступила в законну силу 24.08.2017 року.
Так, Рибницькою сільською радою Дрогобицького району Львівської області від 15.01.2016 року прийнято рішення №18 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення садівництва ОСОБА_3 в АДРЕСА_1, площею 0,12 га, кадастровий номер НОМЕР_2 .
Протоколом пленарного засідання Рибницької сільської ради чергової ІІ сесії VII скликання від 15.01.2016 року підтверджується, що за оскаржуване рішення (рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення садівництва ОСОБА_3 в АДРЕСА_1, площею 0,12 га ) проголосувало 9 депутатів, в тому числі й ОСОБА_3, (проти 0, утрималось 0), при достатній кількості для прийняття рішення - 7 голосів.
Поряд з цим, Рибницькою сільською радою Дрогобицького району Львівської області прийнято рішення від 02.09.2016 року за №127 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_3 в АДРЕСА_1, площею 0,1150 га, кадастровий номер НОМЕР_1 .
Протоколом пленарного засідання Рибницької сільської ради чергової V сесії VII скликання підтверджується, що за оскаржуване рішення (рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_3, в АДРЕСА_1, площею 0,1150 га) проголосувало 9 депутатів, в тому числі й ОСОБА_3, (проти 0, утрималось 0), при достатній кількості для прийняття рішення - 7 голосів.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно :
-інформаційна довідка № 101801272 від 27.10.2017 року, сформована прокуратурою Львівської області на земельну ділянку в АДРЕСА_1, площею 0,12 га, кадастровий номер НОМЕР_2, 12.12.2016 року ОСОБА_3 зареєстровано право власності, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна: 861919846212;
-інформаційна довідка № 101801271 від 27.10.2017 року, сформована прокуратурою Львівської області на земельну ділянку в АДРЕСА_1, площею 0,1150 га, кадастровий номер НОМЕР_1, 05.10.2016 року ОСОБА_3 зареєстровано право власності, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна: 861919846212.
Відповідно до ч.2 ст. 35 Закону України Про запобігання корупції у разі виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів у особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи, яка входить до складу колегіального органу (комітету, комісії, колегії тощо), вона не має права брати участь у прийнятті рішення цим органом.
Про конфлікт інтересів такої особи може заявити будь-який інший член відповідного колегіального органу або учасник засідання, якого безпосередньо стосується питання, що розглядається. Заява про конфлікт інтересів члена колегіального органу заноситься у протокол засідання колегіального органу.
За змістом ст. 67 ч.1 Закону України Про запобігання корупції нормативно-правові акти, рішення, видані (прийняті) з порушенням вимог цього Закону, підлягають скасуванню органом або посадовою особою, уповноваженою на прийняття чи скасування відповідних актів, рішень або можуть бути визнані незаконними в судовому порядку за заявою заінтересованої фізичної особи, об єднання громадян, юридичної особи, прокурора, органу державної влади, зокрема, Національного агенства, органу місцевого самоврядування.
Незважаючи на імперативну норму ст.67 Закону України Про запобігання корупції , яка визначає, що рішення, видані з порушенням вимог Закону, підлягають скасуванню органом або посадовою особою, уповноваженою на прийняття чи скасування відповідних актів, рішень, або можуть бути визнані незаконними в судовому порядку, за заявою заінтересованої фізичної особи, об єднання громадян, юридичної особи, прокурора, органу державної влади, зокрема, Національного агенства, органу місцевого самоврядування, суд дійшов неправильного висновку про те, що порушення норм вищевказаного Закону України при прийнятті рішення органом місцевого самоврядування не є безумовною підставою для визнання незаконним такого рішення та для автоматичного його скасування.
Стаття 67 Закону України Про запобіганя корупції визначає лише два способи скасування рішення органу місцевого самоврядування-добровільне скасування уповноваженою особою або ж визнання такого рішення незаконним в судовому порядку.
Відповідно до п.5 рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 року органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов язані з реалізацією певних суб єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.
Прийняті рішення Рибницької сільської ради Дрогобицького району Львівської області від 15 січня 2016 року №18 та від 02 вересня 2016 року №127 є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом його виконання, тому не моуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після його виконання.
Згідно ч.10 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , акти органів чи посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Оскільки оскаржувані рішення Рибницької сільської ради Дрогобицького району Львівської області від 15 січня 2016 року №18 та від 02 вересня 2016 року №127 прийняті внаслідок вчинення депутатом даної сільської ради ОСОБА_3 корупційного адміністративного порушення, передбаченого ч.ч.1,2 ст. 172-7 КУпАП у зв язку з невиконанням останньою покладеного ст.ст. 28, 67 Закону України Про запобігання корупції зобов язання щодо врегулювання конфлікту інтересів під час прийняття оспорюваного рішення, що встановлено постановою Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 14 серпня 2017 року, не скасовано у добровільному порядку уповноваженою особою, не вжито відповідних заходів на його скасування, таке підлягає скасуванню в судовому порядку.
Висновок суду, що голос депутата ОСОБА_3 не мав преюдиційного значення при прийнятті рішення, колегія суддів вважає помилковим, оскільки сама присутність депутата ОСОБА_3 під час прийняття рішення що стосувалося нього могла вплинути на волевиявлення інших депутатів при прийнятті рішення.
У ч.2 ст. 35 Закону України Про запобігання корупції прописано, що у разі виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів у особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи, яка входить до складу колегіального органу (комітету, комісії, колегії тощо) вона не має права брати участь у прийнятті рішення цим органом.
Із врахуванням вище зазначеного, колегія суддів дійшла висновку про скасування рішення Рибницької сільської ради Дрогобицького району Львівської області від 15 січня 2016 року №18 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення садівництва ОСОБА_3 АДРЕСА_1, площею 0,12 га , кадастровий номер НОМЕР_2 та рішення Рибницької сільської ради Дрогобицького району Львівської області від 02.09.2016 року №127 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_3 АДРЕСА_1, площею 0,1150 га, кадастровий номер НОМЕР_1.
Відповідно до ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєтрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом а п.2 ч.6 ст.37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
За подання позову позивачем сплачено 6400 гривень судового збору, згідно платіжного доручення 2356 від 10 листопада 2017 року, за подання апеляційної скарги - 9600 гривень судового збору згідно платіжного доручення 257 від 21 лютого 2018 року, разом - 16000 гривень (т.1 а.с.8, 55). Вказану суму на підставі п.1 ч.2 ст.141 ЦПК України слід стягнути з відповідачів Рибницької сільської ради Дрогобицького району Львівської області та ОСОБА_3 по 8000 гривень з кожного.
Керуючись ст.ст. 374 ч.1 п.2, 376 ч.1 п.4, 383, 384 ЦПК України, колегія суддів,-
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Прокуратури Львівської області - задовольнити.
Рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 05 лютого 2018 року - скасувати.
Позов Дрогобицької місцевої прокуратури задовольнити.
Визнати незаконним рішення Рибницької сільської ради Дрогобицького району Львівської області від 15.01.2016 року №18 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення садівництва ОСОБА_3 АДРЕСА_1, площею 0,12 га , кадастровий номер НОМЕР_2;
Визнати незаконним рішення Рибницької сільської ради Дрогобицького району Львівської області від 02.09.2016 року №127 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_3 АДРЕСА_1, площею 0,1150 га, кадастровий номер НОМЕР_1;
Витребувати із володіння ОСОБА_3 у комунальну власність територіальної громади Рибницької сільської ради Дрогобицького району Львівської області земельну ділянку, що в АДРЕСА_1, площею 0,12 га, кадастровий номер НОМЕР_2 та земельну ділянку, що в АДРЕСА_1, площею 0,1150 га, кадастровий номер НОМЕР_1.
Стягнути з Рибницької сільської ради Дрогобицького району Львівської області на користь прокуратури Львівської області 8000 гривень судових витрат.
Стягнути з ОСОБА_3 на користь прокуратури Львівської області 8000 гривень судових витрат.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскарженою у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повної постанови.
Повний текст постанови складено 05 червня 2018 року.
Головуючий : Савуляк Р.В.
Судді Крайник Н.П.
Мельничук О.Я.
Суд | Апеляційний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2018 |
Оприлюднено | 11.06.2018 |
Номер документу | 74493032 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Львівської області
Савуляк Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні