РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа №666/1188/16-ц
Пров. №2/766/1959/18
23.05.2018 року, Херсонський міський суд Херсонської області у складі:
головуючого судді Хайдарова І.О.,
за участю секретар Сікорської Я.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданніу залі суду цивільну справу за позовною заявою Херсонської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, Херсонської обласної державної адміністрації до ОСОБА_1, треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство ОСОБА_2 ОСОБА_3", фермерське господарство Антонівське , про розірвання договору оренди земельної ділянки та її повернення, -
встановив:
До Херсонського міського суду Херсонської області з позовом звернулась Херсонська місцева прокуратура в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, Херсонської обласної державної адміністрації до ОСОБА_1, треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство ОСОБА_2 ОСОБА_3", фермерське господарство Антонівське , з наступними вимогами:
- розірвати договір оренди земельної ділянки від 28.12.2012 року укладений між Херсонською обласною державною адміністрацією та гр. ОСОБА_1, зареєстрований в управлінні Держкомзему у м. Херсоні, Херсонської області за №651010004001165 від 28.12.2012 року про надання в строкове платне користування земельних ділянок сільськогоподарського призначення для ведення фермерського господарства, із земель запасу загальною площею 1201,0075 га, кадастрові номери земельних ділянок № № 6510165300:03:001:0097; 6510165300:03:001:0070; 6510165300:03001:0071; 6510165300:03:001:0096; 6510165300:03:001:0095; 6510165300:03:001:0072; 6510165300:03:001:0078; 6510165300:03:001:0080; 6510165300:03:001:0073; 6510165300:03:001:0074; 6510165300:03:001:0075; 6510165300:03:001:0081; 6510165300:03:001:0076; 6510165300:03:001:0077; 6510165300:02:001:0441; 6510165300:02:001:0442; 6510165300:02:001:0443, які знаходяться на території Антонівської селищної ради Дніпровського району м. Херсона;
-зобов'язати відповідача повернути земельні ділянки загальною площею 1201,0075 га, нормативна грошова оцінка яких складає 189055612,11 грн. за кадастровими номерами № 6510165300:03:001:0097; 6510165300:03:001:0070; 6510165300:03001:0071; 6510165300:03:001:0096; 6510165300:03:001:0095; 6510165300:03:001:0072; 6510165300:03:001:0078; 6510165300:03:001:0080; 6510165300:03:001:0073; 6510165300:03:001:0074; 6510165300:03:001:0075; 6510165300:03:001:0081; 6510165300:03:001:0076; 6510165300:03:001:0077; 6510165300:02:001:0441; 6510165300:02:001:0442; 6510165300:02:001:0443, до земель запасу державної власності, які розташовані на території Антонівської селищної ради Дніпровського району м. Херсона;
- стягнути з відповідача на користь Прокуратури Херсонської області витрати по сплаті судового збору.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що підставою для представництва прокуратурою інтересів держави в особі у особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області та Херсонської обласної державної адміністрації є факт порушення вимог земельного законодавства України в частині не виконання умов договору оренди земельної ділянки та самовільно розпорядження останньою головою ФГ "Антонівське" ОСОБА_1 Водночас, не зважаючи на вказані порушення законодавства, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області та Херсонською обласною державною адміністрацією заходи щодо розірвання договору оренди земельної ділянки не вживаються понад 2 роки. В ході опрацювання інформації щодо законності передачі земель сільськогосподарського призначення в оренду, встановлено, що з метою отримання дозволу на розробку проекту землеустрою земельних ділянок площею 1201,0075 та, що знаходяться на території Антонівської селищної ради Дніпровського району м. Херсона 25.05 2012 року ОСОБА_1 звернувся з заявою до Херсонської обласної державної адміністрації.
01.06.2012р. першим заступником: голови Херсонської обласної державної адміністрації ОСОБА_4 винесено розпорядження №390 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок , яким надано ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки орієнтовною площею 1201,00 га зі складу земель запасу сільськогосподарського призначення, розташованих за території Антонівської селищної ради Дніпровського району міста Херсон, для ведення фермерського господарства.
29.12.2012 року Херсонською обласною державною адміністрацією зареєстровано заяву ОСОБА_1 від 27.12.2012 року про затвердження розробленого проекту землеустрою. 28.12.2012 року головою Херсонської обласної державної адміністрації ОСОБА_5 прийнято розпорядження №995 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок, надання в оренду земельних ділянок та встановлення розміру орендної плати за користування ними затверджено ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки орієнтовною площею 1201,0075 га зі складу земель запасу сільськогосподарського призначення, розташованих на території Антонівської селищної ради Дніпровського району міста Херсон, для ведення фермерського господарства та надано ОСОБА_1 вказані земельні ділянки в оренду.
На підставі прийнятого розпорядження 28.12.2012 між Херсонською обласною державною адміністрацією та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки, зареєстрований в управлінні Держкомзему у м. Херсоні Херсонської області за №651010004001165 від 28.12.2012, за яким Орендодавцем передано Орендарю земельні ділянки загальною площею 1201,0075 га, кадастрові номери земельних ділянок № 6510165300:03:001:0097; 6510165300:03:001:0070; 6510165300:03001:0071; 6510165300:03:001:0096; 6510165300:03:001:0095; 6510165300:03:001:0072; 6510165300:03:001:0078; 6510165300:03:001:0080; 6510165300:03:001:0073; 6510165300:03:001:0074; 6510165300:03:001:0075; 6510165300:03:001:0081; 6510165300:03:001:0076; 6510165300:03:001:0077; 6510165300:02:001:0441; 6510165300:02:001:0442; 6510165300:02:001:0443 , які знаходяться на території Антонівської селищної ради Дніпровського району м. Xерсона, для ведення фермерського господарства. За інформацією міжрегіонального управління Держгеокадастру у м. Херсоні та Автономній республіці Крим станом на 2016 рік загальна нормативно-грошова оцінка вказаних земельних ділянок становить 189055612,11 грн.
Опрацюванням поданих ОСОБА_1 заяв до Херсонської ОДА, реєстраційної справи утвореного заявником фермерського господарства та матеріалів вчинених фермерським господарством правочинів встановлено, що Відповідачем вчинено дії із набуття в оренду значних площ сільськогосподарських земель без мети здійснення підприємницької діяльності, пов'язаної із виробленням товарної сільськогосподарської продукції, зайняттям її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку, а виключно з метою наступної передачі земель державної власності у суборенду іншій юридичній особі для здійснення товарного сільськогосподарського виробництва без участі такої особи у проведенні обов'язкових земельних торгів, передбачених ст. 134 Земельного кодексу України.
Враховуючи невиконання відповідачем умов договору оренди земельної ділянки від 28.12.2012 року в частині обов'язку використовувати земельні ділянки для ведення фермерського господарства, у сторони договору - Орендодавця та прокурора, який здійснює представництво інтересів Держави в його особі, є підстави для звернення до суду із заявою про розірвання договору оренди.
Представник Херсонської місцевої прокуратури в інтересах держави, в судове засідання не з'явився надав до суду заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Представник Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області надав заяву, про розгляд справи без його участі, в матеріалах справи містяться пояснення до позовної заяви в яких зазначено, що Головне Управління Держгеокадастру у Херсонській області підтримує позовні вимоги позивача та клопоче про їх задоволення з наступних підстав. Згідно змін внесених до Земельного кодексу України ЗУ від 06.09.2012 року №5245-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", що набрав чинності 01.01.2013 року Дерземагенство України, як центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною 8 цієї статті, у власність або користування для всіх потреб. З огляду на викладене з 01.01.2013 року повноваження щодо розпорядженням земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності перейшли до Головного управління Держземагенства у Херсонській області. У зв'язку з реорганізацією Держземагенства України та відповідно до положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 03.03.2015 року №28 (зі змінами) Головне управління розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Херсонсьої області. В статті 8 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендована земельна ділянка або її частина може передаватися орендарем у суборенду без зміни цільового призначення. Згідно пунктом 30 договору оренди земельної ділянки зареєстрованого 28.12.2012 року за №651010004001165 Орендар за письмовою згодою Орендодавця має право передавати у користування орендовану земельну ділянку або її частину інші особі (суборенда) у випадках та на умовах, передбачених законом. Незважаючи на положення земельного законодавства та умови договору ОСОБА_1 без пгодження з Головним управлінням Держземагенства у Херсонській області передав згідно догвоору суборенди землі від 01.04.2013 року торендовані земельні ділянки загальною площею 1201,0075 га ТОВ "СП Херсон ОСОБА_3" строком на 49 років. . Окрім того положенням ст. 8 Закону передбачено, що орендована земельна ділянка або її частина може передаватися орендарем у суборенду без зміни цільового призначення. Згідно Договору земельні ділянки надані ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, проте Орендар передав ТОВ "СП "ОСОБА_2 ОСОБА_3" земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що свідчить про порушення ОСОБА_1 умов Договору та вимог земельного законодавства. Враховуючи вищевикладене представник Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Представник Херсонської обласної державної адміністрації надав заяву, за якою позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить справу розглянути без його участі.
Відповідач та його представник в судове засідання не з'явились про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, від представника відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, окрім того в матеріалах справи міститься відзив в якому зазначено що вимоги позивача обгрунтовані невиконанням умов договору оренди земельної ділянки від 28.12.2012 року в частині обов'язку використовувати земельні ділянки для ведення фермерського господарства є небгрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають. В обгрунтування своїх заперечень проти позову представник відповідач зазначає, що 28.12.2 012 року між відповідачем та Херсонською обласною державною адміністрацією укладено договір оренди земельних ділянок загальною площею 1201,0075 га, який 28.12. 2012 року зареєстровано в Управлінні Держкомзему у м. Херсоні Херсонської області. 06.02.2013 року проведена державна реєстрація Фермерського господарства "Антонівське", засновником якого є ОСОБА_1, яка не оспорена і не скасована. Після реєстрації Фермерського господарство "Антонівське" відповідно до умов договору оренди належно виконувало умови за договором: - своєчасно сплачувалась та сплачується орендна плата, цільове використання земельної ділянки - ведення фермерського господарства не змінилось, придатна до використання частини земельної ділянки засівається з 2013 року, частина що потребує додаткового обробітку рекультивується. Оскільки при укладенні Договору оренди землі Орендодавець не обмежив Орендаря умовою використання земельної дялнки виключно Фермерським господарством, орендар скористався своїм правом наданим п. 30 Договору передачі земельної ділянки в суборенду. При цьому укладення договору суборенди відбувалось з дотриманням законодавства та умов Договору. А саме, отримано письмову згоду Орендодавця - ХОДА на передачу земельної ділянки в суборенду, доводи позивача про необхідність отримання згоди розпорядника земель Держгеокадастру є безпідставними, оскільки стороною договору була та є ХОДА. Отримання згоди на передачу земельної ділянки в суборенду від органу з питань земельних ресурсів не передбачено. З05.07.2016 року Фермерське господарство "Антонівське" набуло статусу засновника (співвласника) ТОВ "ОСОБА_2 ОСОБА_3" з часткою у статутному капіталі 51%. Суборендар земельні ділянки використовував за цільовим призначенням - виробляв товарну сільськогосподарську продукцію, здавав звітність та ін, тому доводи прокурора про те, що ФГ умови договору не виконуються безпідставні. Згідно з заявами про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно Договір суборенди укладений між ТОВ "ОСОБА_2 ОСОБА_3" та ФГ "Антонівське" припинено. Наведене свідчить про те, що фермерське господарство після реєстрації здійснювало та здійснює діяльність у сфері сільського господарства, виробляє товарну сільськогосподарську продукцію, займається їх реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках. Враховуючи вищевикладене представник відповідача просить суд відмовити у задоволенні позову.
Клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи задоволенню не підлягає, оскільки розгляд кримінальної справи призначено у цьому ж суді раніше, ніж розгляд даної справи.
Інші учасники справи в судове засідання про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, причини неявки суду не відомі.
Ухвалою Дніпровського районного суду м. Херсона від 21 березня 2016 року відкрито провадження у справі та призначено судове засідання.
Ухвалою Херсонського міського суду Херсонської області від 29 вересня 2016 року прийнято до розгляду справу та призначено судове засідання.
Ухвалою Херсонського міського суду Херсонської області від 16 січня 2017 року клопотання представника відповідача про закриття провадження задоволено, та провадження у справі закрито.
Ухвалою апеляційного суду Херсонської області від 23 лютого 2017 року, вищевказану ухвалу суду від 16.01.2017 року скасовано та справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Ухвалою Херсонського міського суду Херсонської області від 28 березня 2017 року справу прийнято до провадження судді Хайдарової І.О. та призначено судове засідання.
Ухвалою Херсонського міського суду Херсонської області від 23 січня 2018 року позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.
29 січня 2018 року позивачем усунуто недоліки позовної заяви.
Суд дослідивши матеріали справи та перевіривши їх наданими сторонами доказами встановив наступні обставини та відповідні їм правовіносини.
27.12.2012 року ОСОБА_1 звернувся з заявою до Голови Херсонської обласної державної адміністрації ОСОБА_5 з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, загальною площею 1201,0075 га в оренду строком на 49 років для ведення фермерського господарства зі складу земель запасу сільськогосподарського призначення, розташованих на території Антонівської селищної ради Дніпровського району м. Херсона та передати в оренду строком на 49 років вищевказані земельні ділянки.
28.12.2012 року між Херсонською обласною державною адміністрацією (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) уклали договір оренди земельної ділянки, за умовами якого Орендодавець на підставі розпорядження голови обласної державної адміністрації від 28.12.2012 року №995 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, із земель запасу загальною площею 1201,0075 га, які знаходяться на території Антонівської селищної ради Дніпровського району м. Херсона, а саме: земельні ділянки кадастрові номери: 6510165300:03:001:0097; 6510165300:03:001:0070; 6510165300:03001:0071; 6510165300:03:001:0096; 6510165300:03:001:0095; 6510165300:03:001:0072; 6510165300:03:001:0078; 6510165300:03:001:0080; 6510165300:03:001:0073; 6510165300:03:001:0074; 6510165300:03:001:0075; 6510165300:03:001:0081; 6510165300:03:001:0076; 6510165300:03:001:0077; 6510165300:02:001:0441; 6510165300:02:001:0442; 6510165300:02:001:0443.
Відповідно до пункту 2 Договору, договір укладено строком на 49 років.
Відповідно до пункту 15 Договору, земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства.
Відповідно до пункту 19 Договору, іншими умовами передачі земельної ділянки в оренду є заборона зміни цільового призначення земельної ділянки.
Відповідно до пункту 28 Договору, права орендодавця, Херсонська обласна державна адміністрація має право вимагати від Орендаря - використання земельної дялнки за цільовим призначенням згідно з договором оренди.
Відповідно до пункту 29 Договору, правами Орендаря є: самостійне господарювання на землі з дотриманням умов договору оренди землі; отримувати доходи і продукцію; за письмовою згодою Орендодавця передавати у користування орендовану земельну ділянку або її частину іншій особі (суборенда) у випадках та на умовах передбачених законом.
Відповідно до пункту 38 Договору, дія договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
В матеріалах справи міститься рішення засновника №1 фермерського господарства №1 від 31.01.2013 року відповідно до якого ОСОБА_1 вирішено створити фермерське господарство "Антонівське".
06.02.2013 року проведено реєстрацію юридичної особи Фермерського господарства "Антонівське", номер запису 14991020000015553 та затверджено статут Фермерського господарства "Антонівське".
У частині 3 даного статуту "Мета та предмет діяльності фермерського господарства" зазначено, що основною метою діяльності фермерського господарства є отримання доходу. ФГ матиме наступний предмет діяльності виробництво сільськогосподарської продукції; переробка та реалізація виробленої у фермерського господарства продукції; ведення оптової та роздрібної продукції; здійснення бартерних операцій; надання автотранспортних послуг, здійснення зовнішньоекономічної діяльності; проведення іншої господарської та комерційної і фінансової діяльності, що не заборонена відповідно до чинного законодавства України.
У частині 5 даного статуту "Земля фермерського господарства" зазначено, що землі фермерського господарства складаються з земельних ділянок, що використовуються на умовах оренди.
20.02.2013 року ОСОБА_1О на ім'я Голови Херсонської обласної державної адміністрації ОСОБА_5 подано клопотання про надання письмової згоди на передачу земельної ділянки в суборенду, в якому ОСОБА_1 просить з метою ефективного використання земель сільськогосподарського призначення, взятих ним в оренду просить Херсонську обласну державну адміністрацію, як орендодавця за договором оренди надати письмову згоду на передачу ТОВ "Сільськогосподарське підприємство "ОСОБА_2 ОСОБА_3" в суборенду терміном на 12 років (з урахуванням дотримання вимог сівозміни) земельні ділянки згідно договору суборенди.
В матеріалах справи міститься відповідь надана ОСОБА_1, першим заступником голови обласної державної адміністрації - керівником апарату ОСОБА_6 від 31.05.2013 року згідно якої ОСОБА_1 на його клопотання щодо погодження суборенди землі, обласна державна адміністрація, керуючись ст. 8 ЗУ "Про оренду земель" та правами визначеними пунктом 30 Договору оренди земельної ділянки, укладеного між Херсонською обласною державною адміністрацією та гр. ОСОБА_1 28.12.2012 року надає згоду на передачу в суборенду земельних ділянок загальною площею 1201,0075 га товариству з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство "ОСОБА_2 ОСОБА_3" на умовах та відповідно до зазначеного договору оренди земельної ділянки.
Згідно відповіді на клопотання ОСОБА_1 про надання письмової згоди на передачу земельної ділянки в суборенду наданої Заступником голови обласної державної адміністрації ОСОБА_7 повідомлено, що згідно до Закону України від 06 вересня 2012 року №5445-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, щодо розмежування земель державної та комунальної власності", що набрав чинності 01 січня 2013 року, переглянуто повноваження органів влади, щодо розпорядження земельними ділянками. Відповідно до норм ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб на теперішній час передають Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи.
01.04.2013 року між Орендарем - ОСОБА_1, що є головою фермерського господарства "Антонівське" з одного боку та суборендарем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство "ОСОБА_2 ОСОБА_3", в особі директора ОСОБА_8, з другого, керуючись п. 30 Договору оренди земельної ділянки від 28.12.2012 року, укладеного між ОСОБА_1 та Херсонською обласною державною адміністрацією (орендодавцем) уклали договір згідно умов якого Орендар надає, а суборендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 1201,0075 га, які знаходяться на території Антонівської селищної ради Дніпровського району у м. Херсоні, а саме: земельні ділянки кадастрові номери: 6510165300:03:001:0097; 6510165300:03:001:0070; 6510165300:03001:0071; 6510165300:03:001:0096; 6510165300:03:001:0095; 6510165300:03:001:0072; 6510165300:03:001:0078; 6510165300:03:001:0080; 6510165300:03:001:0073; 6510165300:03:001:0074; 6510165300:03:001:0075; 6510165300:03:001:0081; 6510165300:03:001:0076; 6510165300:03:001:0077; 6510165300:02:001:0441; 6510165300:02:001:0442; 6510165300:02:001:0443.
Згідно пункту 2 Договору в суборенду передається земельна ділянка загальною площею 1201,0075 га.
Згідно пункту 3 Договору, даний договір суборенди укладений на 49 років.
Згідно пункту 12 Договору суборенди, земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Прокуратурою Херсонської області було надано запит начальнику Державної інспекції сільського господарства у Херсонській області про надання інформації щодо ресєтрації сільськогосподарської техніки за фермерським господарством "Антонівське" та громадянином ОСОБА_1 за період з 01.07.2012 по 01.07.2013 року. Згідно відповіді Державної інспекції сільського господарства у Херсонській області від 17.03.2016 року №05-11/847/329 повідомлено, що за ФГ "Антонівське" та громадянином ОСОБА_1 сільськогосподарської та іншої техніки у Держсільгоспінспекції Херсонської області не зареєстровано.
Прокуратурою Херсонської області було надано запит до Херсонської ОДПІ Головного управління ДФС у Херсонській області щодо надання копії звітності форми 1-ДФ за звітні періоди: І,ІІ,ІІІ, ІV, квартали 2013 року, поданої фермерським господарством "Антонівське". Згідно відповіді Херсонської ОДПІ Головного управління ДФС у Херсонській області від 16.02.2016 року №2361/9/21-03-17-05-20 повідомлено, що Фермерське господарство "Антонівське" податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (ф. 1-ДФ) за звітні періоди: І,ІІ,ІІІ, ІV, квартали 2013 року до Херсонської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області не надавало.
Прокуратурою Херсонської області було надано запит до Регіонального сервісного центру МВС України у Херсонській області щодо надання інформації про зареєстровані за Фермерським господарством "Антонівське" та ОСОБА_1 транспортні засоби за період з 01.07.2012 - 31.12.2013 року. Згідно відповіді Регіонального сервісного центру в Херсонській області від 16.02.2016 року №31/21/8-354 повідомлено, що за ОСОБА_1 згідно даними ГСЦ МВС, за період 01.07.2012-31.12.2013 року зареєстрований автомобіль ВАЗ 21065 1451, 2001 року випуску, за Фермерським господарством "Антонівське", транспортні засоби в зазначений період не реєструвались.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший субєкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 2 ст. 21 Закону України Про місцеві державні адміністрації (в редакції від 05.12.2012) передбачено, що місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
Статтею 122 ЗК України передбачено повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування, зокрема ч. 4 встановлює, що обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.
Особливості надання земельних ділянок для ведення фермерського господарства визначені Законом України "Про фермерське господарство" від 19 червня 2003 року № 973-ІV.
Зазначений закон є спеціальним нормативно-правових актом при регулюванні питань передачі земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства та, відповідно, має пріоритетне застосування до спірних правовідносин у порівнянні із положеннями статті 123 Земельного кодексу України.
Відповідно до Закону України Про фермерське господарство , даний Закон визначає правові, економічні та соціальні засади створення та діяльності фермерських господарств як прогресивної форми підприємницької діяльності громадян у галузі сільського господарства України. Закон спрямований на створення умов реалізації ініціативи громадян щодо виробництва товарної сільськогосподарської продукції переробки та реалізації на внутрішньому і зовнішнього ринках, а також для забезпечення раціонального використання використання земель фермерських господарств, правового та соціального захисту фермерів України.
З матеріалів справи встановлено, що відповідачем вчинено дії із набуття в оренду земельних ділянок без мети здійснення підприємницької діяльності, пов'язаної із виробленням товарної сільськогосподарської продукції, зайняттям її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку, а маючи на меті передачу вищевказаних земель державної власності у суборенду юридичній особі для здійснення товарного сільськогосподарського виробництва без участі такої особи у проведенні обов'язкових земельних торгів, передбачених ст. 134 Земельного кодексу України.
Частиною 1 статті 1 Закону України Про фермерське господарство встановлено, що, фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Таким чином, фермерське господарство, як вид підприємницької і діяльності, включає в себе обов'язкові ознаки спрямованості своєї діяльності на вироблення (вирощування) товарної сільськогосподарської продукції, її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку.
З наданих позивачем доказів встановлено, що ФГ Антонівське та його засновником ОСОБА_1 наймані працівники та сільськогосподарська техніка для обробітку земельної ділянки не реєструвалась. Відомості про наявність у суб'єкта підприємницької діяльності відповідних засобів виробництва, які відповідно до положень п. п. 4.2, 4.4 Статуту ФГ Антонівське , затвердженого рішенням засновника від 31.01.2013, є частиною майна новоутвореного фермерського господарства, також відсутні. Відсутність будь-яких трудових та технічних ресурсів є обставинами, які виключають можливість ведення ОСОБА_1 фермерського господарства з моменту його утворення, як виду підприємницької діяльності .
Окрім того, укладення ОСОБА_1 договору суборенди земельної ділянки дають підстави вважати про відсутність намірів у відповідача щодо ведення фермерського господарства.
Окрім того, відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", що набрав чинності 1 січня 2013 року, переглянуто повноваження органів влади щодо розпорядження земельними ділянками. Відповідно до норм ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для всіх потреб у власність чи користування передаються органам Держземагенства України, правонаступником якого є Держгеокадастр України.
Проте, 01.04.2013, незважаючи на відсутність згоди розпорядника земель (з 01.01.2013 відповідно до ч.4 ст. 122 Земельного кодексу України - ГУ Держгеокадастру у Херсонській області), переданих в оренду ОСОБА_1, головою фермерського господарства Антонівське ОСОБА_1 укладено вір суборенди земельної ділянки площею 1201,0075 га із ТОВ СП ОСОБА_2 ОСОБА_3 на 49 років.
З викладеного вище вбачається, що, ОСОБА_9 без згоди власника земель передано в суборенду ТОВ СП ОСОБА_2 ОСОБА_3 всі земельні ділянки, право користування на які набуто ФГ Антонівське , на весь строк укладення договору.
Відповідно до ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
Згідно ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на і конкурентних засадах (земельних торгах).
Відповідно до приписів ст. 509 ЦПК України під зобов'язанням слід розуміти правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана здійснити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.
Згідно ст. 525 ЦК України встановлено, що одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 611 ЦК України встановлено, що у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема припинення зобов'язання внаслідок односторонньої відмови від зобов'язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору.
Таким чином позивачем належними та допустимими доказами доведено те, що відповідач умов договору оренди земельної ділянки від 28.12.2012 в частині обов'язку використовувати земельні ділянки для ведення фермерського господарства не виконував, а тому суд приходить до висновку про необхідність задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Відповідно до ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір.
Керуючись ст.23 Закону України Про прокуратуру , ст.ст.116, 122, 125 Земельного кодексу України, ст.ст.12, 13, 81, 128, 133, 141, 223, 247, 259, 263, 264, 265, 268, 280-289, 354 ЦПК України, суд,
В И Р І Ш И В :
Позов - Херсонської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, Херсонської обласної державної адміністрації до ОСОБА_1, треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство ОСОБА_2 ОСОБА_3", фермерське господарство Антонівське , про розірвання договору оренди земельної ділянки та її повернення - задовольнити.
Розірвати договір оренди земельної ділянки від 28.12.2012 року укладений між Херсонською обласною державною адміністрацією та гр. ОСОБА_1, зареєстрований в управлінні Держкомзему у м. Херсоні, Херсонської області за №651010004001165 від 28.12.2012 року про надання в строкове платне користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, із земель запасу загальною площею 1201,0075 га, кадастрові номери земельних ділянок № № 6510165300:03:001:0097; 6510165300:03:001:0070; 6510165300:03001:0071; 6510165300:03:001:0096; 6510165300:03:001:0095; 6510165300:03:001:0072; 6510165300:03:001:0078; 6510165300:03:001:0080; 6510165300:03:001:0073; 6510165300:03:001:0074; 6510165300:03:001:0075; 6510165300:03:001:0081; 6510165300:03:001:0076; 6510165300:03:001:0077; 6510165300:02:001:0441; 6510165300:02:001:0442; 6510165300:02:001:0443, які знаходяться на території Антонівської селищної ради Дніпровського району м. Херсона.
Зобов'язати відповідача повернути земельні ділянки загальною площею 1201,0075 га, нормативна грошова оцінка яких складає 189055612,11 грн. за кадастровими номерами № 6510165300:03:001:0097; 6510165300:03:001:0070; 6510165300:03001:0071; 6510165300:03:001:0096; 6510165300:03:001:0095; 6510165300:03:001:0072; 6510165300:03:001:0078; 6510165300:03:001:0080; 6510165300:03:001:0073; 6510165300:03:001:0074; 6510165300:03:001:0075; 6510165300:03:001:0081; 6510165300:03:001:0076; 6510165300:03:001:0077; 6510165300:02:001:0441; 6510165300:02:001:0442; 6510165300:02:001:0443, до земель запасу державної власності, які розташовані на території Антонівської селищної ради Дніпровського району м. Херсона.
Стягнути з ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1) на користь Прокуратури Херсонської області (код ЄДРПОУ 04851120) витрати по сплаті судового збору у розмірі 2756,00 грн.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення набуває законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
СуддяОСОБА_10
Суд | Херсонський міський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2018 |
Оприлюднено | 12.06.2018 |
Номер документу | 74526956 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Херсонський міський суд Херсонської області
Хайдарова І. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні