Постанова
від 30.05.2018 по справі 808/3333/17
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

(49083, м. Дніпро, пр. Слобожанський, 29)

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

"30" травня 2018 р. м. Дніпро справа № 808/3333/17 Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Панченко О.М. (доповідач),

суддів: Іванова С.М., Чередниченка В.Є.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у Дніпропетровській області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26 грудня 2017 р. (суддя Прасов О.О., м. Запоріжжя)

у справі № 808/3333/17

за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Константа-Сільвер",

третя особа - Дніпропетровське казенне підприємство пробірного контролю,

про стягнення заборгованості, -

встановив:

У листопаді 2017 року позивач ОСОБА_1 об'єднане управління Пенсійного фонду України в м.Дніпрі звернулося до суду першої інстанції з позовом, в якому просило стягнути з відповідача заборгованість зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування в розмірі 2 747 грн. 28 коп.

У позові зазначено, що Дніпропетровське казенне підприємство пробірного контролю відповідно до п.19 "Порядку сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.1998 року № 1740, щомісячно протягом 2016-2017 року повідомляло позивача щодо нарахованого та сплаченого збору на обов'язкове державне пенсійне страхування під час клеймування ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів та надавало звіти про нарахування (утримання) та сплату збору на обов'язкове державне пенсійне страхування під час здійснення клеймування ювелірних та побутових виробів державним пробірним клеймом. У кожному повідомленні Дніпропетровське казенне підприємство пробірного контролю повідомляє про суб'єктів господарювання, які на день подання звіту не надали платіжні документи про сплату збору. Відповідно до наданих повідомлень суб'єкт господарювання - ТОВ "Константа-Сільвер" не надає платіжні документи про сплату збору. Нормами законодавства саме на ТОВ "Константа-Сільвер" покладено обов'язок сплачувати до державного бюджету збір на обов'язкове державне пенсійне страхування під час клеймування виробів з дорогоцінних металів. Станом на 01.09.2017 у відповідача існує заборгованість зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування під час клеймування виробів з дорогоцінних металів у розмірі 2747 грн. 28 коп.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 26 грудня 2017 р. в задоволенні позову відмовлено повністю. Рішення мотивоване необґрунтованістю позовних вимог позивача, в тому числі, що позивач є неналежним.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, скаржник оскаржив його в апеляційному порядку. В апеляційній скарзі скаржник посилається на неправильне застосування норм матеріального права та неповне з'ясування судом обставин справи. Зазначає, що підставою для відмови у позові судом першої інстанції стало відсутність повноважень у позивача на звернення з позовом до відповідача. Разом з тим, судовим рішенням встановлено, що відповідні повноваження належать органу ДФС. Тобто, судом першої інстанції вирішено питання про права та обов'язки ГУ ДФС у Дніпропетровській області в частині стягнення заборгованості зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.

Суд першої інстанції не врахував, що відповідно до п. 1.4 ст. 1 Податкового кодексу України встановлення і скасування зборів на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, їх розмірів та механізмів справляння здійснюються відповідно до Закону України від 26.06.1997 р. № 400/97-ВР "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 400/97-ВР).

Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону № 400/97-ВР платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є фізичні особи та суб'єкти господарювання, які подають ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю.

На виконання вимог Закону № 400/97-ВР постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.1998 р. №1740 затверджено "Порядок сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій" (далі - Порядок № 1740), пунктом 1 якого визначено, що цей порядок регулює питання сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій згідно із Законом України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування".

Згідно з п. 8 Порядку № 1740 збір на обов'язкове державне пенсійне страхування під час клеймування ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів сплачується суб'єктами господарювання протягом десяти календарних днів, які настають за останнім днем місяця, в якому цей збір був нарахований. Такі суб'єкти протягом п'яти календарних днів після граничного строку сплати збору подають казенному підприємству пробірного контролю платіжні документи про його сплату.

Суми зазначеного збору перераховуються на бюджетні рахунки для зарахування надходжень до державного бюджету, відкриті в головних управліннях Казначейства за місцезнаходженням казенного підприємства пробірного контролю, яке здійснює клеймування.

Статтею 3 Закону № 400/97-ВР встановлено, що збір на обов'язкове державне пенсійне страхування платники збору сплачують до Пенсійного фонду України у порядку, визначеному законодавством України.

Згідно з абз. 8 п. 3 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженому указом Президента України від 06.04.2011 №384/2011 (далі - Положення про ПФУ) основними завданнями Пенсійного фонду України є, у т.ч. забезпечення надходжень від сплати збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, ведення обліку цих надходжень, інших коштів відповідно до законодавства та здійснення контролю за їх сплатою, забезпечення ведення реєстру застрахованих осіб.

Пенсійний фонд України відповідно до покладених на нього завдань організовує, координує та контролює роботу головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, управлінь у районах, містах, районах у містах, а також управлінь у містах та районах (далі - територіальні органи) щодо (пп.5 п.4 Положення про ПФУ):

- забезпечення додержання підприємствами, установами, організаціями та громадянами актів законодавства про пенсійне забезпечення;

- забезпечення надходжень від сплати збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, ведення обліку цих надходжень, інших коштів відповідно до законодавства, забезпечення ведення реєстру застрахованих осіб;

- стягнення у передбаченому законодавством порядку своєчасно не нарахованих та/або не сплачених сум страхових внесків та інших платежів.

Відповідно до п. 7 Положення про ПФУ Пенсійний фонд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Крім того, відповідно до пп. 2.6.2 Методичних рекомендацій щодо організації роботи підрозділів органів Пенсійного фонду України зі сплати платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб, затверджених постановою правлінням Пенсійного Фонду України від 22.04.2016 № 9-2 (далі - Методичні рекомендації), у разі виявлення несплачених сум збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, заявлених платниками у звітності, інших розбіжностей або неподання звітності департамент платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб інформує Національний банк України та/або Міністерство фінансів України та контролює заходи по стягненню сум боргу управліннями Фонду.

Завдання та права Державної фіскальної служби України визначені Положенням про Державну фіскальну службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2014 р. № 236 (далі - Положення про ДФСУ).

Відповідно до Положення про ДФСУ Державна фіскальна служба України (ДФС) відповідно до покладених на неї завдань: здійснює адміністрування податків і зборів, митних та інших платежів, єдиного внеску в порядку, встановленому законом, забезпечує контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою їх нарахування та сплати до бюджету і відповідних позабюджетних фондів (пп.4 п.4 Положення про ДФСУ); здійснює погашення податкового боргу платників податків, а також стягнення своєчасно ненарахованих та/або несплачених сум єдиного внеску з платників єдиного внеску (пп.5 п.4 Положення про ДФСУ).

Процедура адміністрування, у т.ч. стягнення податкового боргу з податків та зборів, які адмініструє контролюючий орган повністю врегульована Податковим кодексом України (ст.95 Податкового кодексу України). Проте, Податковий кодекс України не встановлює комплекс дій контролюючого органу (процедуру), дотримуючись яких він застосовує стягнення своєчасно не нарахованих та/або не сплачених сум збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування законодавством.

Крім того, у п. 1.3 ст. 1 Податкового кодексу України зазначено, що цей Кодекс не регулює питання погашення податкових зобов'язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", з банків, на які поширюються норми Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", та погашення зобов'язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, зборів на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій.

Також наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 р. №11 "Про бюджетну класифікацію" затверджена Структура кодування програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету. На виконання зазначеного наказу прийнята постанова Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 р. №106 "Деякі питання ведення обліку податків і зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджету" (далі - Постанова № 106).

Відповідно до Постанови № 106 контроль за справлянням надходжень до бюджету за кодом бюджетної класифікації 24140200 "Збір при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю" здійснює Пенсійний Фонд України.

Отже, саме Пенсійний фонд України та його територіальні органи ведуть облік надходження такого збору, обізнані про не сплачені платниками податків суми збору та саме наведені державні органи можуть бути належними в розумінні Закону України "Про виконавче провадження" стягувачами за рішенням суду про стягнення з платників податків збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.

Просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове - про задоволення позову.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 30.05.2018 року задоволено заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та замінено позивача - ОСОБА_1 об'єднане управління Пенсійного фонду України в м. Дніпрі на його правонаступника - Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області.

Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги дотримання судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Суд першої інстанції дійшов висновку про відмову у задоволенні позову, оскільки:

- законами України не передбачене право органу Пенсійного фонду України звернутись до адміністративного суду з позовом про стягнення заборгованості зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів. Протилежного позивач не довів;

- аналогічне застосування норм права щодо визначення можливості звернутись суб'єкту владних повноважень до адміністративного суду здійснено Дніпропетровським апеляційним адміністративним судом у справі № 808/8059/14.

Колегія суддів доходить до висновку про відсутність обґрунтованих підстав для задоволення вимог апеляційної скарги скаржника на підставі наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 293 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до апеляційної скарги судом першої інстанції в оскарженому рішенні встановлено, що повноваження зі стягнення заборгованості зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування в розмірі 2 747 грн. 28 коп. належать органу ДФС, що, на думку скаржника, є вирішенням питання про права та обов'язки скаржника в частині стягнення з відповідача заборгованості зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування. Також скаржник обґрунтовує, що саме позивач у цій справі має право звертатися до суду з позовом про стягнення зазначеної заборгованості.

З матеріалів справи вбачається, що третя особа упродовж 2016-2017 років направляла позивачу супровідні листи зі звітами про нарахування (утримання) та сплату збору на обов'язкове державне пенсійне страхування під час здійснення клеймування ювелірних та побутових виробів державним пробірним клеймом.

Судом першої інстанції під час розгляду справи були досліджені: звіти про нарахування (утримання) та сплату збору на обов'язкове державне пенсійне страхування під час здійснення клеймування ювелірних та побутових виробів державним пробірним клеймом за серпень-листопад 2016 року та квітень-серпень 2017 року; листи Дніпропетровського казенного підприємства пробірного контролю від 19.09.2016 за вих.№203, від 19.10.2017 за вих.№228, від 18.11.2016 за вих.№251, від 19.12.2016 за вих. №270, від 18.05.2017 за вих.№135, від 19.06.2017 за вих.№159, від 19.07.2017 за вих.№179, від 17.08.2017 за вих. №200, від 18.09.2017 за вих.№214.

Заборгованість відповідача зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій за серпень-листопад 2016 року та квітень-серпень 2017 року склала 2747,28 грн.

Відповідно до п. 1.3 та п. 1.4 Податкового кодексу України цей Кодекс не регулює питання погашення податкових зобов'язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", з банків, на які поширюються норми Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", та погашення зобов'язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, зборів на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій. Встановлення і скасування зборів на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, їх розмірів та механізмів справляння здійснюються відповідно до Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування".

Відповідно до п. 6 ст. 1 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування " в редакції Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи " від N 71-VIII від 28.12.2014 року, який набрав чинності 01.01.2015 р., фізичні особи та суб'єкти господарювання, які подають ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю.

ОСОБА_1 орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, забезпечує організацію сплати (утримання) збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, поданих фізичними особами та суб'єктами господарювання, у безготівковій та/або готівковій формі.

ОСОБА_1 орган виконавчої влади, який реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, здійснює контроль за сплатою (утриманням) збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, поданих фізичними особами та суб'єктами господарювання, у безготівковій та/або готівковій формі.

Казенні підприємства пробірного контролю подають до 20 числа місяця, що настає за звітним, до органів Пенсійного фонду України звіт про нарахування (утримання) та сплату збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при здійсненні клеймування виробів державним пробірним клеймом у порядку та за формою, визначеними Кабінетом Міністрів України.

Платники збору, визначені пунктами 6, 7, 9 і 10 статті 1 цього Закону, збір на обов'язкове державне пенсійне страхування сплачують на бюджетні рахунки для зарахування надходжень до державного бюджету, відкриті в головних управліннях центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів. Ці кошти в установленому порядку зараховуються до загального фонду державного бюджету і використовуються згідно із законом про Державний бюджет України (ст. 3 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування " ).

Відповідно до Положення про Державну фіскальну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2014 р. № 236, Державна фіскальна служба України (ДФС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску.

Відповідно до п. 41.1 та п. 41.2 ст. 41 Податкового кодексу України контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган (далі - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику), його територіальні органи. Органами стягнення є виключно контролюючі органи, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці у межах своїх повноважень. Стягнення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску за виконавчими написами нотаріусів не дозволяється.

Відповідно до п. 3 розділу II "Прикінцеві положення " Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з проведенням адміністративної реформи " від 4 липня 2013 року процедури адміністрування, які здійснюють органи доходів і зборів, встановлені цим Законом, поширюються на періоди до набрання чинності цим Законом.

Заходи адміністрування органами доходів і зборів здійснюються не раніше дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України у зв'язку з проведенням адміністративної реформи".

Органи Пенсійного фонду України продовжують адмініструвати єдиний внесок у частині завершення процедур такого адміністрування.

Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України у зв'язку з проведенням адміністративної реформи " N 404-VII 04.07.2013 року набрав чинності 11.08.2013 року.

Отже, організацію контролю за сплатою (утриманням) збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, поданих фізичними особами та суб'єктами господарювання, здійснює центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, яким є Державна фіскальна служба України.

З урахуванням викладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову позивачу у задоволенні позову, оскільки відповідно до наведених норм позивач у справі не наділений повноваженнями зі стягнення зазначеної заборгованості, що утворилася у 2016-2017 рр.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу (ч. 1 ст. 77 КАС України).

Відповідно до матеріалів справи скаржник не приймав участі під час розгляду справи судом першої інстанції. Зі змісту рішення суду від 26 грудня 2017 р. вбачається, що судом першої інстанції було встановлено, що позивач не має повноважень на звернення до суду з позовом про стягнення заборгованості зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів. Питання про права та обов'язки скаржника зі стягнення такого збору судом першої інстанції не вирішувалося.

Колегія суддів також зазначає, що доводи апеляційної скарги скаржника виходять за межі спірних правовідносин у цій справі та свідчать про наявність спору між скаржником та позивачем з приводу їх компетенції, який може бути вирішений шляхом звернення скаржника до суду з відповідним позовом.

За таких обставин, колегія суддів доходить висновку, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення без порушення норм матеріального і процесуального права; доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

постановив:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26 грудня 2017 р. у справі №808/3333/17 залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених частиною 5 статті 291, пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови складено 30.05.2018 року.

Головуючий суддя: О.М. Панченко

Суддя: С.М. Іванов

Суддя: В.Є. Чередниченко

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2018
Оприлюднено10.06.2018
Номер документу74547050
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/3333/17

Постанова від 30.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 30.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 23.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Рішення від 26.12.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 04.12.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 03.11.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні