Рішення
від 31.05.2018 по справі 925/98/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2018 року справа № 925/98/18

Господарський суд Черкаської області в складі:

Головуючий суддя - Єфіменко В.В.,

з секретарем судового засідання - Горбатюк С.В.

представники сторін:

від позивача: адвокат ОСОБА_1;

від відповідача: ОСОБА_2 - за довіреністю;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Господарського суду Черкаської області в м. Черкаси, матеріали справи за позовом Дочірнього підприємства «Агрофірма «Байс-Агро» Товариства з обмеженої відповідальністю «ОСОБА_3 Компанія» , смт. Бабанка, Уманський район,

до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, м. Черкаси, про скасування запису державного кадастрового реєстратора, -

В С Т А Н О В И В:

07.02.2018 Дочірнім підприємством «Агрофірма «Байс-Агро» Товариства з обмеженої відповідальністю «ОСОБА_3 Компанія» ( далі - ДП «Агрофірма «Байс-Агро» ;Позивач), як землекористувач, посилаючись на»ст.792 Цивільного кодексу України, ст. 193 Господарського кодексу України, ст.ст. 93, 152 Земельного кодексу України та ст.ст.6, 17, 27, 35 Закону України «Про оренду землі» заявлено позов з вимогами:

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області (далі - Головне управління; Відповідач) відновити цільове призначення земельних ділянок кадастрові номери: 7124386100:02:001:1947; 7124386100:02:001:1936; 7124386100:02:001:1937; 7124386100:02:001:1945; 7124386100:02:001:1942 7124386100:02:001:1934; 7124386100:02:001:1938; 7124386100:02:001:1946; 7124386100:02:001:1941 7124386100:02:001:1940; 7124386100:02:001:1935; 7124386100:02:001:1939; 7124386100:02:001:1944 7124386100:02:001:1943 (далі - земельні ділянки) з городництва для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01), яке існувало до порушення прав Позивача;

- визнати укладеною додаткову угоду № 2 до договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення щодо земельних ділянок, площею 34,5339 га ріллі із земель історико-культурного призначення Паланської сільської ради в адміністративних межах Паланської сільської ради, що розташована за межами села Паланка Уманського району Черкаської області в редакції, викладеній позивачем в резолютивній частині його позову;

- стягнути з відповідача судові витрати, які поніс позивач в зв'язку із розглядом справи.

Ухвалою суду від 27.03.2018 відкладено підготовче засідання на 05 квітня 2018 року.

03.04.2018 позивач подав до суду заяву про зміну предмету позову у наявній справі, визначивши інший спосіб захисту порушеного права( далі - Заява), і , просить суд:

- Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельних книгах про державну реєстрацію земельних ділянок :

1. площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1934;

2. площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1935;

3. площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1936;

4. площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1937;

5. площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1938;

6. площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1939;

7. площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1940;

8. площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1941;

9. площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1942;

10. площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1943;

11. площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1944;

12. площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1945;

13. площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1946;

14. площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1947;

15. площею 6,5339 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1948

- Поновити в Поземельній книзі запис про земельну ділянку площею 34,5339 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:0006, та державну реєстрацію цієї земельної ділянки у Державному земельному кадастрі ( том 1; а. с.130-134 ).

В судових засіданнях під час розгляду справи по суті представник Позивача змінені позовні вимоги підтримав повністю з мотивів викладених у Заяві, зокрема вказуючи на те, що :

- право користування зазначеною земельною ділянкою площею 34,5339 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:0006, належить позивачеві на підставі договору оренди від 26.04.2011, укладеного із Уманською районною державною адміністрацією як орендодавцем, та поновленого за рішенням Господарського суду Черкаської області від 29.11.2016 (справа №925/1309/16) строком на 5 (п'ять) років з 27.04.2016 по 26.04.2021;

- усупереч імперативним приписам ч.12 ст. 186 Земельного кодексу України, п. є ч. 1 ст. 56 Закону України "Про землеустрій", відповідач без погодження із позивачем , здійснив поділ земельної ділянки, яка перебуває у його постійному користуванні на 15 окремих земельних ділянок та зареєстрував їх у Державному земельному кадастрі під іншими кадастровими номерами. Разом із поділом відповідач змінив цільове призначення та вид використання землі із товарного сільськогосподарського виробництва на городництво (окрім земельної ділянки 7124386100:02:001:1948).

- Позивач не погоджував технічної документації із землеустрою щодо поділу, цільового призначення та виду використання вищевказаної земельної ділянки та вважає такі дії Відповідача порушенням своїх прав .

05.04.2018 Відповідач подав до суду відзив на позов, в якому просив суд повністю відмовити у задоволенні вимог Позивача, заявлених 07.02.2018, посилаючись на те, що Головне управління у повному обсязі заперечує позовні вимоги ; листом від 01.11.2017 Головне управління відмовило Підприємству в його зверненні з приводу видачі наказу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо об'єднання земельних ділянок у зв'язку з відсутністю схеми об'єднання земельних ділянок, витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки, завірених копій договору оренди землі і додаткових угод до нього а також рішення Господарського суду ; твердження Позивача щодо можливості в судовому порядку зобов'язати Головне управління відновити цільове призначення земельних ділянок є необґрунтованим, виходячи із дискреційних повноважень Відповідача ( том 1 ; а. с. 137-138 ).

Суд заяву Позивача про зміну предмету позову прийняв до розгляду, оскільки відповідно ч.3 ст.46 ГПК України до закінчення підготовчого засідання Позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви.

Ухвалою суду від 05.04.2018 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів; оголошено перерву у підготовчому засіданні до 08 травня 2018 року.

Суд пропонував Відповідачу подати відзив на заяву про зміну предмету позову.

Відзив на заяву про зміну предмету позову до суду не надійшов.

В період підготовчого провадження Суд неодноразово витребовував у Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області належним чином засвідчені копії документації з землеустрою, а саме:

1) нормативно-правові документи ( заяви, накази, розпорядження,акти) на підставі яких відбувся поділ земельної ділянки під кадастровим номером 7124386100:02:001:0006 на 15 окремих земельних ділянок, а також копію проекту землеустрою щодо такого поділу;

2) нормативно-правові документи, ( заяви, накази, розпорядження, акти), на підставі яких здійснено зміну цільового призначення та виду використання щодо земельних ділянок під кадастровими номерами 7124386100:02:001:1934, 7124386100:02:001:1935, 7124386100:02:001:1936, 7124386100:02:001:1937, 7124386100:02:001:1938, 7124386100:02:001:1939, 7124386100:02:001:1940, 7124386100:02:001:1941, 7124386100:02:001:1942, 7124386100:02:001:1943, 7124386100:02:001:1944, 7124386100:02:001:1945, 7124386100:02:001:1946, 7124386100:02:001:1947 із товарного сільськогосподарського виробництва (код 01.01) на городництво (код 01.07).

3) накази про надання дозволу на розробку проектів землеустрою вищеназваних земельних ділянок та докази їх затвердження;

4) проекти землеустрою земельних ділянок під кадастровими номерами 7124386100:02:001:1934, 7124386100:02:001:1935, 7124386100:02:001:1936, 7124386100:02:001:1937, 7124386100:02:001:1938, 7124386100:02:001:1939, 7124386100:02:001:1940, 7124386100:02:001:1941, 7124386100:02:001:1942, 7124386100:02:001:1943, 7124386100:02:001:1944, 7124386100:02:001:1945, 7124386100:02:001:1946, 7124386100:02:001:1947;

5) Поземельні книги на земельні ділянки під кадастровими номерами: 7124386100:02:001:0006, 7124386100:02:001:1934, 7124386100:02:001:1935, 7124386100:02:001:1936, 7124386100:02:001:1937, 7124386100:02:001:1938, 7124386100:02:001:1939, 7124386100:02:001:1940, 7124386100:02:001:1941, 7124386100:02:001:1942, 7124386100:02:001:1943, 7124386100:02:001:1944, 7124386100:02:001:1945, 7124386100:02:001:1946, 7124386100:02:001:1947, 7124386100:02:001:1948.

Під час підготовчого провадження і на дату його закінчення Відповідач витребуваних судом документів не подав.

Ухвалою суду від 08 травня 2018 року підготовче провадження у справі закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 15 год. 00 хв. 24 травня 2018 р.

Ні при вирішенні питання про відкриття провадження у справі, ні при підготовці справи до розгляду, Відповідач (як державний орган, що здійснює землеустрій, забезпечує проведення інвентаризації земель та державний нагляд у сфері землеустрою) не надав до суду достовірних відомостей щодо конкретних осіб та їх місцезнаходження, на права і обов'язки яких може вплинути рішення у справі, що розглядається.

Тільки 24.05.18 - на стадії розгляду справи по суті, від Відповідача через канцелярію суду надійшли копії наказів Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про надання дозволів фізичним особам на розроблення документації із землеустрою та документи на підставі яких приймалося рішення, наказів Головного управління про затвердження документації із землеустрою та копії поземельних книг на земельні ділянки створені внаслідок поділу Відповідачем земельної ділянки площею 34,5339 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:0006, якою постійно користувався і користується Позивач.

Лише в судовому засіданні - 31.05.2018, представник Відповідача надав суду для дослідження оригінали проектів щодо відведення земельної ділянки в оренду для відведення городництва (код 01.07) із земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населеного пункту в адміністративних межах Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області (далі - Проекти), в яких містяться відомості про те, що Відповідач, ще з 2016 року, не вилучивши землю у Позивача , вчиняє дії по розподілу орендованої Позивачем земельної ділянки на користь фізичних осіб - громадян.

За приписами ст. 51 ГПК України, якщо в результаті ухвалення судового рішення сторона може набути право стосовно третьої особи або третя особа може пред'явити вимоги до сторони, така сторона зобов'язана сповістити цю особу про відкриття провадження у справі і подати до суду заяву про залучення її до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору. До такої заяви повинні бути додані докази про направлення її копії особі, про залучення якої як третьої особи подана заява.

Суд констатує, що після отримання позовної заяви і протягом строку підготовчого провадження Відповідач, як сторона у справі не виконав свого обов'язку про сповіщення фізичних осіб - громадян у визначений законом спосіб про відкриття провадження у наявній справі і не подав до суду заяву про залучення їх до участі у справі як третіх осіб.

На стадії розгляду справи по суті суд позбавлений процесуальної можливості вирішувати питання про залучення третіх осіб. Відтак, суд вимушений розглядати справу по суті за наявними матеріалами.

Суд, вислухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи та подані сторонами докази у їх сукупності, приходить до наступного.

Фактичні обставини, встановлені судом такі:

Згідно з ч. 1 ст. 15, п. 1 ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України: кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання; кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Предметом спору у наявній справі є захист особистого майнового права Позивача на користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення загальною площею 34,5339га, яка знаходиться в адміністративних межах Паланківської сільської ради Уманського району Черкаської області за межами населеного пункту (кадастровий номер 7124386100:02:001:0006).

Право користування земельною ділянкою площею 34,5339 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:0006, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель історико-культурного призначення, Позивач набув на підставі договору оренди від 26.04.2011, укладеного із Уманською районною державною адміністрацією як орендодавцем, та поновленого за рішенням Господарського суду Черкаської області від 29.11.2016 (справа №925/1309/16) строком на 5 (п'ять) років з 27.04.2016 по 26.04.2021.

Землекористувачем (орендарем) 34,5339 га земель історико-культурного призначення на час вирішення спору є Позивач, що підтверджується дослідженими в судовому засіданні матеріалами справи і не оспорюється Відповідачем.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012, який набрав чинності з 01.01.2013, внесено зміни до Земельного кодексу України ( далі - ЗК України) та Закону України «Про оренду землі» , а також землі державної та комунальної власності визнано розмежованими.

Згідно з ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Частиною 4 статті 4 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.05.2012 №258, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.05.2012 за №852/21164, затверджено Положення про Головне управління Держземагенства в області, яке є територіальним органом Державного агентства земельних ресурсів України та йому підпорядковане, і яке, серед іншого, розпоряджається земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності.

Постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2015 № 5 «Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру» утворені, як юридичні особи публічного права, територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр).

Наказом комісії з реорганізації Державного агентства земельних ресурсів України від 29.04.2015 №3 Головне управління Держземагентства у Черкаській області реорганізовано шляхом приєднання до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області.

17.11.2016 за № 308 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області.

До складу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області входить державний кадастровий реєстратор, на якого законом покладені обов'язки ведення Державного земельного кадастру та ведення Поземельних книг.

Суд приходить до висновку, що Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області є належним відповідачем.

За приписами ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Ст. 396 Цивільного кодексу України закріплено, що особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна, відповідно до положень глави 29 цього Кодексу.

Способи захисту прав на земельні ділянки в тому числі право користування ( оренди) визначені у ст. 152 Земельного кодексу України .

Цивільний кодекс України (далі - ЦК України) передбачає два випадки пролонгації договору найму (оренди): ч. 1 ст. 764 ЦК України і ч. 1 ст. 777 цього Кодексу.

Так, за змістом положень ч. 1 ст. 764 ЦК якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений.

Відповідно до ч. 1 ст. 777 ЦК України наймач, який належно виконує свої обов'язки за договором найму, після спливу строку договору має переважне право перед іншими особами на укладення договору найму на новий строк.

Аналогічні підстави поновлення договорів оренди землі передбачено ст. 33 Закону України «Про оренду землі» , яка конкретизує порядок такої пролонгації.

За змістом ст. 33 Закону України «Про оренду землі» по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

В судовому засіданні з'ясовано, що право Позивача на оренду/користування земельною ділянкою площею 34,5339 га кадастровий номер 7124386100:02:001:0006 для товарного виробництва сільгосппродукції відповідно до Статутної діяльності, закріплено рішенням Господарського суду від 29.11.2016 (том 1 ; а.с. 20 - 24; 98 ).

Твердження представника Відповідача про те, що накази із дозволами фізичним особам на розробку проектів землеустрою на землю, яка перебуває у законному користуванні видавались виходячи із того , що Договір оренди закінчився , Суд оцінює критично виходячи із слідуючого.

За приписами п.24 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок 1051) до Державного земельного кадастру вноситься, в числі інших відомостей про земельну ділянку, інформація про користувачів земельної ділянки, відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Аналізуючи вищенаведені обставини, суд приходить до переконання, що відповідач, як держатель і адміністратор Державного земельного кадастру, зобов'язаний був знати і постійно мав достовірні відомості, в тому числі у вересні 2016 року про оформлене позивачем право землекористування земельною ділянкою площею 34,5339 га кадастровий № 7124386100:02:001:0006.

Одним із головних принципів земельного права є зафіксований у ч.5ст. 116 ЗК України принцип надання у користування тільки вільної ( ніким не зайнятої) земельної ділянки за правилами і в порядку, визначеними статтями 149 -151 ЗК України: земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом .

Підстави припинення права користування земельною ділянкою зафіксовані у ст.141 ЗК України, однією з яких є вилучення земельної ділянки у випадках передбачених цим Кодексом.

Такої правової підстави, як …закінчення дії договору оренди… , на яку посилається відповідач - ст.141 ЗК України не містить.

Доказів про те, що Позивач внаслідок закінчення терміну дії Договору,припинив землекористування і повернув земельну ділянку кадастровий номер 7124386100:02:001:0006 за Актом прийому - передачі Головному управлінню Держгеокадастру у Черкаській області - Відповідач до суду не надав.

Навпаки, рішенням Господарського суду Черкаської області від 29 листопада 2016 року у справі № №925/1309/16 встановлені обставини, які вказують на те, що Позивач скористався своїм переважним правом - продовжив користування земельною ділянкою, а Відповідач чинив йому перешкоди, оскільки в силу ст.22 Закону України Про землеустрій , судове рішення є підставою для здійснення землеустрою саме позивачу.

Суд приходить до переконання, що Відповідач, маючи кадастрові карти та поземельні книги, як учасник справи №925/1309/16 ще у 2016 році знав, що право користування земельною ділянкою кадастровий номер 7124386100:02:001:0006 належить Позивачу і земельна ділянка не є вільною до 26 квітня 2021 року.

Проте, за відсутності правових підстав, всупереч приписам ст . 50 Закону України Про землеустрій Відповідач змінив цільове призначення земельної ділянки площею 34,5339 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:0006 і без відома землекористувача розділив її на п'ятнадцять окремих ділянок; присвоїв їм інші кадастрові номери та відкрив на них окремі Поземельні книги.

Аналізуючи доводи позивача щодо незаконного поділу наявної у його користуванні єдиної земельної ділянки на 15 окремих земельних ділянок із зміною їх цільового використання, і відкриття на них окремих Поземельних книг, суд приходить до слідуючого.

Предметом землекористування позивача є земельна ділянка площею 34,5339 га кадастровий № 7124386100:02:001:0006 земель історико-культурного призначення (взята на облік рішенням облвиконкому від 26.06.1990 № 16), що підтверджується як матеріали справи, так і Висновками Управління культури Черкаської облдержадміністрації, що є складовою частиною досліджених у судовому засіданні проектів землеустрою 15 земельних ділянок.

За приписами ст.9 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації, обов'язковій державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок історико-культурного призначення.

Відповідач не надав в суд доказів наявності висновків державної експертизи щодо відведення земельних ділянок із кадастровими №№ 7124386100:02:001:1947; 7124386100:02:001:1936; 7124386100:02:001:1937; 7124386100:02:001:1945; 7124386100:02:001:1942 7124386100:02:001:1934; 7124386100:02:001:1938; 7124386100:02:001:1946; 7124386100:02:001:1941 7124386100:02:001:1940; 7124386100:02:001:1935; 7124386100:02:001:1939; 7124386100:02:001:1944 7124386100:02:001:1943 і, не заявив про існування таких доказів під час підготовчого провадження та про поважність причин їх неподання.

Із досліджених у судовому засіданні матеріалів Проектів відведення вищевказаних 15 земельних ділянок вбачається, що ні накази відповідача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, ні схеми, абриси, плани - взагалі не містять повних на друкованих кадастрових номерів земельних ділянок.

Із досліджених в судовому засіданні оригіналів Проектів землеустрою, (наданих суду тільки 31.5.20018 ) вбачається, що всі вони містять довідки видані Відповідачем про те, що …станом на 31.12.2015 …обтяження на земельну ділянку відсутні. В той же час, укладений 26.04.2011 Договір оренди був чинним, і термін його дії закінчувався лише - 26 квітня 2021 року.

Реалізація відповідачем повноважень з передачі земель та земельних ділянок сільгосппризначення державної власності у користування регламентоване Порядком взаємодії між територіальними органами Держгеокадастру/Держземагентства під час реалізації повноважень з передачі земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування (на безконкурентних засадах) для всіх потреб , який затверджено Наказом від 04.06.2015 № 95 Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру/Держгеокадастр (далі - Порядок № 95).

П.2.1 Порядку № 95 встановлює, що При надходженні до територіального органу клопотання громадянина, зацікавленого в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної власності сільськогосподарського призначення у межах норм безоплатної приватизації, або клопотання особи, зацікавленої в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної власності сільськогосподарського призначення (на безконкурентних засадах), відповідним територіальним органом безпосередньо в момент надходження клопотання здійснюється реєстрація цього клопотання відповідно до вимог Типової інструкції.

За приписами п.2.5-2.5.2 Порядку № 95, зокрема: після отримання наявних відомостей з Державного земельного кадастру або інформації про відсутність таких відомостей та викопіювання з індексної кадастрової карти (плану) територіальним органом вноситься до системи електронного документообігу "ДОК ПРОФ Степ 2.0" (введено в експлуатацію наказом Держземагентства України від 21 серпня 2013 року N 344 "Про введення в експлуатацію автоматизованої системи діловодства") викопіювання з індексної кадастрової карти (плану) у форматі "Djvu" та протягом п'яти днів здійснюється перевірка.

У разі, якщо земельна ділянка передається у користування (на безконкурентних засадах), мають бути дотримані вимоги статей 92, 116, 122, 123, 134 Кодексу, статей 2, 6 Закону України "Про землеустрій", статті 36 Закону України "Про охорону земель":

- чи не перебуває земельна ділянка у власності чи користуванні інших громадян або юридичних осіб (частина п'ята статті 116 Кодексу);

- чи не порушуватиме бажане місце розташування земельної ділянки вимог раціональної організації території (шляхом створення черезсмужжя) та компактності землекористування (статті 2, 6 Закону України "Про землеустрій" та стаття 36 Закону України "Про охорону земель").

П.2.6 Порядку № 95 містить імперативну норму: У разі дотримання вимог, зазначених у пункті 2.5 Порядку, відповідним територіальним органом у строк, що не перевищує двох днів, надсилається запит органу місцевого самоврядування (сільській, селищній, міській раді) за місцем розташування земельної ділянки з проханням висловити позицію щодо можливості передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування (на безконкурентних засадах).

У запиті зазначаються підстави відмови у наданні земельної ділянки (частина сьома статті 118, частина третя статті 123 Кодексу), а також прохання перевірити бажане місце розташування земельної ділянки на відповідність затвердженому генеральному плану населеного пункту та іншій містобудівній і землевпорядній документації, розробленій на місцевому рівні, якими обґрунтовуються довгострокові стратегії планування та забудови території населеного пункту і розвитку відповідної територіальної громади.

До запиту додаються клопотання громадянина, зацікавленого в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної власності сільськогосподарського призначення у межах норм безоплатної приватизації, або клопотання особи, зацікавленої в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної власності сільськогосподарського призначення (на безконкурентних засадах), а також викопіювання з індексної кадастрової карти.

Доказів виконання Порядку № 95 при поділу земельної ділянки з кадастровим № 7124386100:02:001:0006 відповідач до суду не надав.

Суд приходить до переконання, що неправомірність дій відповідача щодо поділу єдиної, зайнятої і використовуваної позивачем на законних підставах земельної ділянки площею 34,5339 га кадастровий № 7124386100:02:001:0006 підтверджується вищенаведеними обставинами та доказами, і у суду сумнівів не викликає.

Згідно статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело прав. Перша та найважливіша вимога статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод полягає в тому, що будь-яке втручання публічних органів у мирне володіння майном повинно бути законним, а держави мають право здійснювати контроль за використанням майна шляхом введення "законів".

У рішенні Європейського суду з прав людини по справі "Девелопмент ЛТД" та інші проти Ірландії", в якій він постановив, що ст.1 Першого протоколу Конвенції можна застосувати до захисту "правомірних очікувань" щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності. "Правомірні очікування" виникають у особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати, що таке рішення є дійсним та розраховувати на певний стан речей. З наведенного слідує висновок про те, що по-перше, особа, якій відповідним рішенням надано право користування земельною ділянкою, набуває право власності на майно у вигляді правомірних очікувань щодо набуття у майбутньому права володіння майном (право оренди) ще до укладення відповідного договору оренди на виконання даного рішення, по-друге, після укладення відповідного договору оренди у особи виникає право мирно володіти майном, яким є майнові права (право оренди) протягом певного строку. При цьому, право власності на майно у вигляді як правомірних очікувань, так і майнового права (права оренди), є об'єктом правового захисту згідно зі ст. 1 Першого протоколу до Конвенції та національного законодавства України.

Суд приходить до переконання, що доводи Позивача щодо порушення відповідачем його прав підтверджені належними і допустимими доказами, дослідженими в судовому засіданні.

За таких обставин, враховуючи правомірне користування ДП «Агрофірма «Байс-Агро» земельною ділянкою сільськогосподарського призначення загальною площею 34,5339га, яка знаходиться в адміністративних межах Паланківської сільської ради Уманського району Черкаської області за межами населеного пункту (кадастровий номер 7124386100:02:001:0006), що є об'єктом оренди за Договором оренди від 26.04.2011, суд приходить до переконання, що Позивач повністю довів заявлені ним вимоги і позов підлягає до задоволення.

Відповідно до положень ст.129 ГПК України судові витрати, пов'язані із розглядом справи в тому числі судовий збір, суд покладає на Відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 202,210,232-241 ГПК України, суд-

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1934.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1935.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1936.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1937.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1938.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1939.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1940.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1941.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1942.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1943.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1944.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1945.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1946.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1947.

Скасувати запис Державного кадастрового реєстратора у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 6,5339 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:1948.

Поновити в Поземельній книзі запис про земельну ділянку площею 34,5339 га, кадастровий номер 7124386100:02:001:0006, та державну реєстрацію цієї земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.

Судові витрати у справі покласти на відповідача.

Стягнути 26 430 грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору з Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, вул. Смілянська, 131, м. Черкаси, ідентифікаційний код 39765890 на користь Дочірнього підприємства «Агрофірма «Байс-Агро» Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_3 Компанія» , смт. Бабанка, Уманський район, Черкаська область, ідентифікаційний код 30334495.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення може бути оскаржено в порядку визначеному ГПК України.

Повне судове рішення складено 11.06.2018

СУДДЯ В.В.Єфіменко.

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення31.05.2018
Оприлюднено12.06.2018
Номер документу74601057
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/98/18

Ухвала від 14.03.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 05.03.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 18.09.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 23.07.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Рішення від 31.05.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Єфіменко В.В.

Ухвала від 25.05.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Єфіменко В.В.

Ухвала від 25.05.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Єфіменко В.В.

Ухвала від 08.05.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Єфіменко В.В.

Ухвала від 05.04.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Єфіменко В.В.

Ухвала від 27.03.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Єфіменко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні