Постанова
від 08.06.2018 по справі 700/707/17
ЛИСЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 700/707/17

Номер провадження 2-а/700/22/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 червня 2018 року Лисянський районний суд Черкаської області

в складі головуючої-судді - ОСОБА_1

за участю секретаря - Бондарчук Т.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в залі суду в смт. Лисянка адміністративну справу №700/707/17-а за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області - Управління з контролю за використанням та охороною земель про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення,

встановив:

ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області - Управління з контролю за використанням та охороною земель про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення.

В обґрунтування своїх позовних вимог вказує, що 17.08.2017 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель було складено протокол №198-ДК/0049П/07/01/-17 щодо порушення ним ст.53-1 КУпАП. 31.08.2017 року на підставі протоколу було винесено постанову №198-ДК/0051ПО/108/011-17, якою на нього було накладено стягнення в розмірі 170 грн. за порушення ст..53-1 КУпАП.

Вважає, що постанова винесена з порушенням норм КУпАП, зокрема порушено вимоги ст..238-1 КУпАП, якою визначено, що від імені органів земельних ресурсів розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення за порушення мають право начальники обласних головних управлінь та їх заступники, натомість адміністративну справу розглянув та виніс постанову державний інспектор.

Порушено ст..276 КУпАП, якою визначено, що справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення. В протоколі зазначено, що розгляд справи відбудеться о 10.00 год. 31 серпня 2017 року за адресою вул.Смілянська,131 м.Черкаси, каб.323.

В описовій частині постанови зазначено, що він порушив вимоги ст..53-1 КУпАП, а саме 17.08.2017 року виявлено порушення вимог земельного законодавства, що полягає у самовільному зайнятті гр.. ОСОБА_2 двох земельних ділянок історико-культурного призначення загальною площею 6,6154 га в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району за межами населено пункту для виробництва сільськогосподарських культур .

При розгляді адміністративної справи не з'ясовано яким чином та за якими параметрами державним інспектор ідентифіковано земельні ділянки -за адресою, кадастровим номером, чи просто знайдено в полі; чи зареєстровані ці земельні ділянки в земельному кадастрі; які їх кадастрові номера та площі; правовий статус земельної ділянки, яка форма власності та на підставі яких документів це визначено; чи перебуває земельна ділянка в законному користуванні інших осіб; хто фактично використовує земельну ділянку і протягом якого часу; чим це доведено; правопорушення виявлено вперше чи раніше особу попереджали про припинення правопорушення та повернення земельної ділянки її власнику.

В якості нормативного акту, який передбачає відповідальність за дане адміністративне правопорушення зазначено порушив вимоги ст..53-1… , але ця стаття не визначає вид порушення, а встановлює розмір адміністративної відповідальності за самовільне зайняття земельної ділянки, а сам вид порушення передбачений ст..211 Земельного кодексу України.

Державним інспектором не взято до уваги та проігноровано його пояснення та пояснення інших осіб по справі.

Земельні ділянки перебували у його оренді на підставі договорів оренди землі, які скасовані 08.10.2015 року постановою Апеляційного суду Черкаської області, про що внесені відомості до Державного реєстру прав 13.05.2016 року.

Зазначені ділянки перебувають в оренді до 2020 року в Акціонерного товариства Науково виробнича фірма Уражай , яке фактично використовує їх на підставі договору оренди землі, зареєстрованого у Лисянському відділі ДЗК .

Крім того, постанову про адміністративне правопорушення від 31.08.2017 року він знайшов у своїй поштовій скриньці 22.09.2017 року, в зв'язку з чим пропустив строк звернення до суду .

Враховуючи вищенаведене просить поновити строк на оскарження постанови про накладення адміністративного стягнення №198-ДК /0051По/108/011-17 від 31.08.2017 року, винесеної Державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель ОСОБА_3, скасувати вищевказану постанову та винести рішення про закриття справи.

В судове засідання позивач та його представник не з'явилися, звернулися до суду з заявами про розгляд справи без їх участі, позовні вимоги підтримуєть у повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, 08 червня 2018 року звернувся до суду з відзивом на позовну заяву відповідно до якої просить відмовити в задоволенні позову. Вимоги мотивовані наступним.

На підставі звернення гр.. ОСОБА_4 та на підставі наказу Головного управління №198/ДК від 14.08.2017 р. Про здійснення додержання контролю за дотриманням земельного законодавства , використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності посадовим особам Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області було доручено проведення перевірки використання земель в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району.

Під час проведення перевірки посадовими особами було встановлено факт самовільного зайняття позивачем земельних ділянок в межах Боярської сільської ради загальною площею 6,6154 га державної форми власності історико-культурного призначення.

При здійсненні перевірки щодо дотримання вимог земельного законодавства, позивач не надав жодних документів чи пояснень, які б могли свідчити про відсутність факту самовільного зайняття земельних ділянок.

Відповідач наголошує, що посадові особи відповідача при проведенні перевірки та винесені оскаржуваної постанови діяли виключно у відповідності, на підставі і в межах визначених законодавством, факт самовільного зайняття земельних ділянок встановлений та не спростовується законодавством.

Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що постанову про адміністративного стягнення від 31.08.2017 року 06.09.2017 року отримала донька позивача, яка на той момент була неповнолітньою та не мала права отримувати поштову кореспонденцію на ім'я позивача.

З урахування того, що постанову про адміністративне правопорушення від 31.08.2017 року позивач отримав 22.09.2017 року, в зв'язку з чим пропустив строк звернення до суду, необхідно поновити строк на оскарження постанови про накладення адміністративного стягнення №198-ДК/0051По/108/011-17 від 31.08.2017 року.

Згідно постанови Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Управління з контролю за використанням та охорони земель про накладення адміністративного стягнення №198-ДК/0051По/08/01/-17 від 31.08.2017 року гр.. ОСОБА_2 було визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено ст..53-1 КУпАП, а саме порушення вимог земельного законодавства, що полягає у самовільному зайнятті гр..ОСОБА_2 двох земельних ділянок історико-культорного призначення загальною площею 6,6154 га в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району за межами населеного пункту для вирощування сільськогосподарських культур та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170 грн.

Відповідно до ч.4ст.78 КАС України обставини встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказується при розгляді справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлені ці обставини.

Так, в матеріалах справи маються рішення Черкаського окружного адміністративного суду №823/1364/17 від 17.11.2017 року, яке вступило в законну силу 15.03.2018 року та рішення Київського апеляційного адміністративного суду у справі №823/1364/17 від 15.03.2018 року, яке вступило в законну силу 15.03.2018 року, яким приписи Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 17.08.2017 № 198-ДК/0060Пр./03/01/17 та від 17.08.2017 № 198-ДК/059Пр./03/01/17 визнано протиправними та скасовані.

Зі змісту вищевказаних рішень вбачається, що 17 серпня 2017 року посадовими особами відповідача проведено обстеження земельних ділянок, які знаходиться в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району за межами населеного пункту загальною площею 36,4076 га державної форми власності сільськогосподарського призначення та 6,6154 га державної форми власності історико-культурного призначення.

За результатами обстеження вказаних земельних ділянок управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області складено акти обстеження земельної ділянки № 198-ДК/40/АО/10/01/-17 та № 198-ДК/41/АО/10/01/-17, відповідно до яких земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, площами: 8,4076 га (вирощування сої), 15,0 га (вирощування соняшника), 13 га (зібрано пшеницю) та земельні ділянки історико-культурного призначення 6,6154 га використовуються позивачем без оформлення правовстановлюючих документів.

17 серпня 2017 року посадовими особами відповідача відповідно до вимог статей 6 і 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель проведена перевірка в результаті якої встановлено, що: ОСОБА_2 використовує земельні ділянки державної власності історико-культурного призначення в адміністративних межах Боярської сільської ради загальною площею 6,6154 га без оформлення правовстановлюючих документів, що є порушенням вимог земельного законодавства, а саме статей 125 , 126 Земельного кодексу України , відповідальність за яке передбачене статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення .

За результатами перевірки управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області складено акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом земельної ділянки від 17.08.2017 № 198-ДК/198/АП/09/01/-17 та № 198-ДК/198/АП/09/01/-17.

17 серпня 2017 року посадовими особами відповідача складено протоколи № 198-ДК/0048П/07/01/-17 та № 198-ДК/0049П/07/07-17 про адміністративне правопорушення, відповідно до яких встановлено, що: ОСОБА_2використовує земельні ділянки державної власності історико-культурного призначення, що знаходяться в адмінмежах Боярської сільської ради Лисянського району загальною площею 6,6154 без оформлення правовстановлюючих документів, що є порушенням статей 125 , 126 Земельного кодексу України

Відповідальність за вчинені правопорушення передбачена статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та пунктом б частини першої статті 211 Земельного кодексу України .

Державними інспекторами у сфері контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок (за межами населеного пункту), яка становить 69256,00 грн та 30379 грн відповідно.

В подальшому відповідачем прийнято приписи № 198-ДК/0060Пр/03/01-17 та № 198-ДК/0059Пр/03/01-17 , відповідно до яких при перевірці стану додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності ОСОБА_2 встановлено:

- порушення вимог земельного законодавства, що полягає в самовільному зайнятті земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходяться в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району з кадастровими номерами 7122880800:02:001:0442, 7122880800:02:001:0446, 7122880800:02:001:0441, загальною площею 36,4076 га для ведення сільськогосподарського виробництва та приписано усунути вказані порушення земельного законодавства;

- що земельні ділянки історико-культурного призначення державної власності загальною площею 6,6154 га в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району за межами населеного пункту використовуються ОСОБА_2 для вирощування сільськогосподарських культур без оформлення правовстановлюючих документів на землю, що є порушенням статей 125 , 126 Земельного кодексу України , відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 КУпАП .

На підставі викладеного та враховуючи вимоги чинного законодавства, ОСОБА_2 приписано в 30-ти денний усунути зазначені порушення земельного законодавства.

Оскільки, вищевказані порушення позивачем не були усунуті, то посадовими особами відповідача прийнято постанови про накладення адміністративного стягнення від 31.08.2017 № 198-ДК/0051ПО/08/01-17 та № 198-ДК/0052ПО/08/01-17.

Зазначеними постановами ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено на нього адміністративні стягнення у вигляді штрафу у розмірі 170 гривень за кожною постановою.

Обґрунтовуючи незаконність приписів суди виходили з наступного.

Згідно зі статтею 188 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III (далі ЗК України ) державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19 червня 2003 року № 963-IV (далі Закон № 963-IV ), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до пункту а статті 6 Закону №963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання; розміщення, проектування, будівництва та введення в дію обєктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель; виконання комплексу необхідних заходів щодо захисту земель від ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, псування, забруднення, засмічення відходами, заростання бурянами, чагарниками та дрібноліссям; дотримання строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обовязкового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням; виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, повязаних з порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених робочим проектом землеустрою; дотримання правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереження захисних насаджень і межових знаків; додержання встановленого законодавством порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва; додержання строків розгляду заяв чи клопотань щодо набуття і реалізації прав на землю.

Згідно зі статтею 10 Закону № 963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

При проведенні перевірки стану додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності ОСОБА_2 посадовими особами відповідача встановлені порушення вимог земельного законодавства, що полягають в самовільному зайнятті земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходяться в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району з кадастровими номерами: 7122880800:02:001:0442, 7122880800:02:001:0446, 7122880800:02:001:0441, загальною площею 36,4076 га для ведення сільськогосподарського виробництва (припис № 198-ДК/0060Пр/03/01/-17).

Також, встановлено, що земельні ділянки історико-культурного призначення державної власності загальною площею 6,6154 га (в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району за межами населеного пункту використовуються ОСОБА_2 для вирощування сільськогосподарських культур без оформлення правовстановлюючих документів на землю, що є порушенням статей 125 , 126 Земельного кодексу України , відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 КУпАП (припис № 198-ДК/0059Пр/03/01/-17.

Однак, в матеріалах справи є рішення апеляційного суду Черкаської області у справі № 700/861/14-ц, яке вступило в законну силу 23.05.2016, відповідно до якого, зокрема, визнано нечинними договори оренди землі, укладені 29.01.2014 між ГУ Держземагенства у Черкаській області та ОСОБА_2 предметом яких є, зокрема, земельні ділянки за кадастровими номерами, 7122880800:02:001:0442 (площею 8,4076 га), 7122880800:02:001:0446 (площею 15,00 га), 7122880800:02:001:0441 (площею 13,00 га).

Також, відповідно до вказаного рішення, ОСОБА_2 зобов'язано повернути державі земельні ділянки, які розташовані в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району Черкаської області за межами населеного пункту до земель запасу, зокрема, земельні ділянки за кадастровими номерами 7122880800:02:001:0442 (площею 8,4076 га), 7122880800:02:001:0446 (площею 15,00 га), 7122880800:02:001:0441 (площею 13,00 га).

Окрім того, земельні ділянки історико-культурного призначення 6,6154 га з кадастровими номерами: 7122880800:02:001:0325 площею 2,2572 га та 7122880800:02:001:0331 площею 4,3582 га передані Лисянською районною державною адміністрацією в оренду ЗАТ НВФ Урожай, що підтверджується договором оренди землі від 09 вересня 2010 року, укладеного згідно розпорядження голови районної державної адміністрації від 21.05.2010 № 195. Вказаний договір укладено терміном на 10 років. Договір підписаний сторонами, скріплений печатками та зареєстрований в Лисянському РВЧРФДП Центру ДЗК про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.12.2010 за № 041078900003.

Передачу та прийом вказаних земельних ділянок із земель державної власності Боярської сільської ради підтверджується також актом передачі та прийому земельної ділянки від 09.09.2010.

Під час перевірки та винесенні оскаржуваних приписів посадові особи відповідача не перевірили наявність документів, що посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою позивача та не установили особу, яка здійснила порушення земельного законодавства.

Також, відповідно до статей 125 , 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

До матеріалів справи відповідачем не надано належних та допустимих доказів того, що саме громадянин ОСОБА_1 використовує земельні ділянки з кадастровими номерами 7122880800:02:001:0442 (площею 8,4076 га), 7122880800:02:001:0446 (площею 15,00 га), 7122880800:02:001:0441 (площею 13,00 га), 7122880800:02:001:0325 (площею 2,2572 га) та 7122880800:02:001:0331 (площею 4,3582 га), а отже приписи Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 17.08.2017 № 198-ДК/0060Пр./03/01/17 та від 17.08.2017 № 198-ДК/059Пр./03/01/17 є протиправними.

Відповідно до частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення; в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Виходячи з того, що приписи від 17.08.2017 № 198-ДК/0060Пр./03/01/17 та № 198-ДК/059Пр./03/01/17 в результаті невиконання яких було складено протокол та накладено постанову №198-ДК/0051По/108/011-17 про накладення адміністративного стягнення скасовані, тому підстава у накладенні адміністративного стягнення щодо ОСОБА_2 відпала, а постанова №198-ДК/0051По/108/011-17 від 31.08.2017 року підлягає скасуваню.

Керуючись ст. ст. 11 , 14 , 70 , 71 , 94 , 159 163 Кодексу адміністративного судочинства України , 125,126 ЗК України, ст.. 53-1 КУпАП, суд-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області - Управління з контролю за використанням та охороною земель про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення -задоволити.

Строк на оскарження постанови про накладення адміністративного стягнення №198-ДК/0051По/108/011-17 від 31.08.2017 року винесеної Державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель ОСОБА_3-поновити.

Постанову про накладення адміністративного стягнення №198-ДК/0051По/108/011-17 від 31.08.2017 року винесену державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель ОСОБА_3 - скасувати.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, або розгляду справи в прядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного тексту рішення суду.

Головуюча -

СудЛисянський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення08.06.2018
Оприлюднено13.06.2018
Номер документу74626539
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —700/707/17

Ухвала від 01.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Лічевецький І.О.

Ухвала від 01.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Лічевецький І.О.

Ухвала від 19.07.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Лічевецький І.О.

Постанова від 08.06.2018

Адміністративне

Лисянський районний суд Черкаської області

Добриднюк Н. О.

Постанова від 21.03.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кобаль М.І.

Ухвала від 31.01.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кобаль М.І.

Ухвала від 16.01.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кобаль М.І.

Ухвала від 16.01.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кобаль М.І.

Ухвала від 19.12.2017

Адміністративне

Лисянський районний суд Черкаської області

Добриднюк Н. О.

Ухвала від 02.10.2017

Адміністративне

Лисянський районний суд Черкаської області

Добриднюк Н. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні