ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
07 червня 2018 року № 826/3341/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Патратій О.В., за участі секретаря судового засідання Князєвої А.С., розглянувши в спрощеному позовному провадженні з повідомленням учасників справи адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Український лізинговий фонд"
до Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства
"Реєстрація нерухомості та бізнесу" Дідичука Ігоря Анатолійовича
третя особа Голова комісії з припинення (Ліквідатор) Товариства з обмеженою
відповідальністю "Агроімпекс" Курінний Андрій Олександрович
про визнання неправомірними дій щодо внесення про державну реєстрацію
припинення юридичної особи
за участю представників сторін:
від позивача: Максимченко І.В.
від відповідача: не з'явився
від третьої особи: не з'явився
ВСТАНОВИВ :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Український лізинговий фонд" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Реєстрація нерухомості та бізнесу" Дідичука Ігоря Анатолійовича, в якому просило:
- визнати неправомірними (протиправними) дії Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Реєстрація нерухомості та бізнесу" Дідичука Ігора Анатолійовича щодо внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 14.11.2017р. за №10661110024014002 про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації - Товариства обмеженою відповідальністю Агроімпекс (код ЄДРПОУ 31303075, місцезнаходження: 02232, м. Київ, Деснянський район, проспект Володимира Маяковського, буд. 68, офіс 233);
- відмінити державну реєстрацію припинення юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю Агроімпекс шляхом внесення запису про судове рішення у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців щодо запису державної реєстрації припинення від 14.11.2017 №10661110024014002;
- зобов'язати Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Реєстрація нерухомості та бізнесу" Дідичука Ігора Анатолійовича або іншого державного реєстратора внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців запис про відміну державної реєстрації припинення Товариства з обмеженою відповідальністю Агроімпекс .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що державним реєстратором Дідичуком Ігорем Анатолійовичем Київської філії комунального підприємства Реєстрація нерухомості та бізнесу вчинено реєстраційну дію по відношенню до ТОВ Агроімпекс , а саме внесено запис: №10661110024014002 від 14.11.2017р. про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації, з порушенням чинного законодавства, чим порушено права та законні інтереси ТОВ Український лізинговий фонд як кредитора.
Зокрема, як зазначає позивач, відповідно до рішення Господарського суду міста Києва від 19 жовтня 2017 року у справі №910/12592/17, яке набрало законної сили 08.11.2017р., ТОВ Агроімпекс зобов'язано повернути на користь ТОВ Український лізинговий фонд 24 одиниці сільськогосподарської техніки загальною вартістю 16 609 799,97 грн., в також стягнуто з ТОВ Агроімпекс на користь ТОВ Український лізинговий фонд судовий збір у розмірі 240 000,00 грн. Про зазначене судове рішення та наявність зазначених зобов'язань ТОВ Агроімпекс перед ТОВ Український лізинговий фонд Голова ліквідаційної комісії (ліквідатор) ТОВ Агроімпекс Курінний Андрій Олександрович достовірно знав.
Натомість ліквідатором не було вжито заходів щодо погашення дебіторської заборгованості ТОВ Агроімпекс перед ТОВ Український лізинговий фонд , про що свідчать виконавчі провадження №№50503626, 540055644.
За наявності вказаної заборгованості ліквідатор ТОВ Агроімпекс повинен був звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство відповідно до ч. 1 ст. 95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .
Відповідно до ч. 5 ст. 95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом невиконання вимог, передбачених частиною першою цієї статті, є підставою для відмови у внесенні запису про ліквідацію юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Таким чином, на переконання позивача, державна реєстрація припинення ТОВ Агроімпекс проводилася на підставі викривленої інформації за наявності боргового зобов'язання перед ТОВ Український лізинговий фонд , про яку Курінний Андрій Олександрович як ліквідатор достовірно знав, але не повідомив державного реєстратора.
Відповідач та третя особа в судове засідання тричі не з'явилися, хоча про час та місце розгляду справи були повідомленні належним чином. Відповідач відзиву на позов не подав.
Дослідивши обставини справи та оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.
Як встановлено судом, відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, 14 листопада 2017 року державним реєстратором Дідичуком Ігорем Анатолійовичем Київської філії комунального підприємства Реєстрація нерухомості та бізнесу вчинено реєстраційну дію по відношенню до ТОВ Агроімпекс , а саме внесено запис №10661110024014002 від 14.11.2017р. про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації.
Позивач вважає вчинений запис протиправним, оскільки рішенням господарського суду міста Києва від 19.10.2017р. у справі № 910/12592/17 позов Товариства з обмеженою відповідальністю Український лізинговий фонд задоволено. Зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю Агроімпекс повернути на користь ТОВ Український лізинговий фонд 24 одиниці сільськогосподарської техніки шляхом його вилучення у ТОВ Агроімпекс з наступною його передачею ТОВ Український лізинговий фонд . Стягнуто з ТОВ Агроімпекс на користь ТОВ Український лізинговий фонд 240 000,00 грн. судового збору.
Як зазначає позивач, про зазначене судове рішення та наявність зазначених зобов'язань ТОВ Агроімпекс Голова ліквідаційної комісії (ліквідатор) ТОВ Агроімпекс Курінний Андрій Олександрович достовірно знав, оскільки представник ТОВ Агроімпекс був присутній в судовому засіданні під час проголошення зазначеного рішення суду, та за підписом Голови ліквідаційної комісії (ліквідатор) ТОВ Агроімпекс Курінного Андрія Олександровича було подано апеляційну скаргу на зазначене рішення.
Також позивач вказує, що ТОВ Український лізинговий фонд направлено на адресу ТОВ Агроімпекс (Ліквідатора) заяву з вимогами до кредитора від 02.11.2017р. за вих. №28436 з вимогою виконати рішення суду щодо повернення техніки та сплати судового збору, яка була відправлена через ПАТ Укрпошта 03.11.2017 цінним листом з описом вкладення з повідомленням про вручення, що підтверджується описом вкладення в цінний лист та фіскальним чеком. Строк для заявлення кредиторських вимог був встановлений до 10.11.2017, що випливає з даних в Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань. Проте, Ліквідатор, нехтуючи своїми прямими обов'язками так і не отримав означене вище поштове відправлення та воно було повернуто у зв'язку з закінченням строку зберігання на поштовому відділенні, що підтверджується Довідкою ПАТ Укрпошта .
Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач покликається на відсутність інших належних способів захисту прав ТОВ Український лізинговий фонд щодо повернення боргу.
Відповідно до ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення. Порядок припинення юридичної особи в процесі відновлення її платоспроможності або банкрутства встановлюється законом. Особливості припинення банку як юридичної особи встановлюються законом.
Таким чином, ліквідація - це одна із форм припинення юридичної особи. Ліквідація юридичних осіб здійснюється без переходу прав i обов'язків підприємства, що ліквідується, до інших осіб, тобто без правонаступництва. При ліквідації підприємства його права й обов'язки припиняються. Юридична особа ліквідується: за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами; за рішенням суду. Отже, юридична особа може бути ліквідованою як у добровільному, так і примусовому порядку.
Відносини щодо державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців регулюються врегульовано Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань № 755-IV від 15.05.2003р. (далі - Закон № 755-IV, в редакції на час здійснення реєстраційної дії щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації), а також Порядком державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженим Наказом Міністерства юстиції України № 359/5 від 09.02.2016р. (далі - Порядок № 359/5).
Порядок державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи урегульовано частиною 12 статті 17 наведеного Закону.
Відповідно до п. 12 ст. 17 Закону № 755-IV для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов'язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.05.2018р. витребувано у Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації належним чином засвідчену копію реєстраційної справи Товариства з обмеженою відповідальністю Агроімпекс (02232, м. Київ, пр-кт. Володимира Маяковського 68, оф 233, код ЄДРПОУ 31303075).
Як вбачається з наданих на запит суду матеріалів реєстраційної справи ТОВ Агроімпекс (том ІІ, а.с. 105-109), 14 листопада 2017 року державному реєстратору Дідичуку І.А. для проведення реєстраційної дії щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації були подані наступні документи:
- реєстраційна картка про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією (за підписом ОСОБА_5 від 14.11.2017 року);
-довідка відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів (за підписом в.о. заступника начальника ДПІ у Деснянському районі ГУ ДФС у м. Києві);
- довідка архівної установи (архівний відділ Деснянської районної у м. Києві державної адміністрації) про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню (№ 42 від 14.11.2017 року);
- документ, що засвідчує повноваження уповноваженої особи (довіреність від 17.07.2017 року).
На підставі поданих документів державним реєстратором Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації було вчинено запис про припинення юридичної особи в результаті ліквідації.
Отже, для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи головою ліквідаційної комісії були надані усі документи, перелік яких визначено частиною статтею 17 Закону № 755-IV.
Порядок та підстави для відмови у державній реєстрації передбачені у статті 28 Закону № 755-IV, відповідно до якої підставам для відмови у державній реєстрації є наступні:
1) документи подано особою, яка не має на це повноважень;
2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;
3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв'язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи;
4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку;
5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України;
6) документи суперечать статуту громадського формування;
7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;
8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону;
9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов'язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані: раніше строку, встановленого цим Законом; - щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду;- в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання або поділу;- щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованої реєстрації випуску акцій; - щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованих випусків цінних паперів; - щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування; - щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та відсутній узгоджений план реорганізації юридичної особи; - щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування; - щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження; - щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство.
Відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об'єднання не допускається.
Як передбачено частинами 7 , 8 статті 28 Закону № 755-IV повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації повинно містити посилання на конкретну норму (пункт, статтю) законодавства із зазначенням, що саме порушено під час оформлення та подання документів, а також повинно бути зазначено, який саме пункт чи стаття поданого заявником документа (статуту, протоколу тощо) не відповідає нормам законодавства.
Відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об'єднання не допускається.
Як вбачається з матеріалів реєстраційної справи, на час вчинення спірної реєстраційної дії щодо припинення ТОВ Агроімпекс до державного реєстратора не надходило відомостей щодо наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Так само, були відсутні відомості про відкриті виконавчі провадження стосовно ТОВ Агроімпекс .
Закон № 755-IV , який є спеціальним законом у сфері регулювання відносин, що виникають під час державної реєстрації юридичних осіб також не передбачає обов'язок державного реєстратора перевіряти дотримання вимог Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом під час внесення запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
Таким чином, у державного реєстратора були відсутні підстави для відмови у здійсненні оскаржуваної реєстраційної дії.
А враховуючи, що державний реєстратор під час здійснення державної реєстрації припинення ТОВ Агроімпекс та внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Закону № 755-IV, а тому підстави для визнання його дій протиправними відсутні.
Таким чином, суд приходить до висновку про правомірність запису державного реєстратора від 14.11.2017р. за №10661110024014002.
Щодо посилання позивача на наявну на час ліквідації заборгованість ТОВ Агроімпекс перед ТОВ Український лізинговий фонд відповідно до рішення Господарського суду міста Києва від 19 жовтня 2017 року у справі №910/12592/17, суд зазначає наступне.
Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" не передбачений обов'язок державного реєстратора під час вчинення реєстраційної дії припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, перевіряти завершення розрахунків з кредиторами юридичної особи, яка припиняється.
Чиним законодавством, зокрема ст.ст. 111, 112 ЦК України, чітко визначено порядок оскарження відмови у задоволенні вимог кредитора або бездіяльності ліквідаційної комісії.
Так, відповідно до ст. 111 ЦК України, якою визначено порядок ліквідації юридичної особи, з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу щодо ліквідації юридичної особи ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлені цим Кодексом строки.
Під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред'явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.
Для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.
До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.
Ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.
Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.
Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу.
Якщо ліквідаційна комісія відмовляє кредиторові у задоволенні його вимог або ухиляється від їх розгляду, кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову, звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи (ч.3 ст.112 ЦК України).
Якщо в юридичної особи недостатньо коштів для задоволення вимог кредиторів, ліквідаційна комісія (ліквідатор) організовує реалізацію її майна (ч. 9 ст. 111 ЦКУ). Якщо ж вартість майна є недостатньою для задоволення таких вимог, тоді юридична особа виконує всі потрібні дії, установлені законом щодо відновлення платоспроможності або визнання банкрутом (ч. 3 ст. 110 ЦКУ).
Отже, чиним законодавством чітко визначено порядок оскарження відмови у задоволенні вимог кредитора або бездіяльності ліквідаційної комісії.
Відповідно до ч. 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин; вирішуючи спір суд повинен встановити, що у зв'язку з прийнятим рішенням, вчиненням дії чи допущенням бездіяльності суб'єктом владних повноважень порушуються права, свободи чи інтереси особи у сфері публічно-правових відносин.
Розгляду та задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин.
Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
У зв'язку з викладеним, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Керуючись статтями 77, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.
Суддя О.В. Патратій
Дата складання повного тексту рішення - 13 червня 2018 року
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2018 |
Оприлюднено | 15.06.2018 |
Номер документу | 74689659 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ганечко Олена Миколаївна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Патратій О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні