Постанова
від 16.10.2018 по справі 826/3341/18
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/3341/18

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2018 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Ганечко О.М.

суддів Федотова І.В.

Коротких А.Ю.

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю Український лізинговий фонд на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 07 червня 2018 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Український лізинговий фонд до Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства Реєстрація нерухомості та бізнесу ОСОБА_2, третя особа: Голова комісії з припинення (Ліквідатор) Товариства з обмеженою відповідальністю Агроімпекс Курінний Андрій Олександрович про визнання неправомірними дій щодо внесення про державну реєстрацію припинення юридичної особи,-

ВСТАНОВИВ :

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора Київської філії Комунального підприємства Реєстрація нерухомості та бізнесу ОСОБА_2, третя особа: Голова комісії з припинення (Ліквідатор) Товариства з обмеженою відповідальністю Агроімпекс Курінний Андрій Олександрович, в якому просив визнати неправомірними (протиправними) дії Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Реєстрація нерухомості та бізнесу" ОСОБА_2 щодо внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 14.11.2017р. за №10661110024014002 про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації - Товариства обмеженою відповідальністю Агроімпекс (код ЄДРПОУ 31303075, місцезнаходження: 02232, м. Київ, Деснянський район, проспект Володимира Маяковського, буд. 68, офіс 233), відмінити державну реєстрацію припинення юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю Агроімпекс шляхом внесення запису про судове рішення у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців щодо запису державної реєстрації припинення від 14.11.2017 №10661110024014002, зобов'язати Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Реєстрація нерухомості та бізнесу" ОСОБА_2 або іншого державного реєстратора внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців запис про відміну державної реєстрації припинення Товариства з обмеженою відповідальністю Агроімпекс .

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 07 червня 2018 року в задоволені позову відмовлено.

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на невідповідність висновків суду обставинам справи, просить оскаржуване судове рішення скасувати та прийняти нову постанову про задоволення позовних позовних вимог в повному обсязі.

Апелянт мотивує свої вимоги тим, що судом першої інстанції неповністю з'ясовані обставини справи, порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Станом на 16 жовтня 2018 року відповідачем не надано до суду письмового відзиву (заперечень) на апеляційну скаргу.

У відповідності до ст. 308 КАС України, справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

У зв'язку з неприбуттям жодної з осіб, які беруть участь у справі у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, відповідно до ч. 4 ст. 229, п. 2 ч. 1 ст. 311 КАС України.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Згідно ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

У відповідності до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, 14 листопада 2017 року державним реєстратором ОСОБА_2 Київської філії комунального підприємства Реєстрація нерухомості та бізнесу вчинено реєстраційну дію по відношенню до ТОВ Агроімпекс , а саме внесено запис №10661110024014002 від 14.11.2017р. про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації.

Позивач вважає вчинений запис протиправним, оскільки рішенням господарського суду міста Києва від 19.10.2017р. у справі № 910/12592/17 позов Товариства з обмеженою відповідальністю Український лізинговий фонд задоволено. Зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю Агроімпекс повернути на користь ТОВ Український лізинговий фонд 24 одиниці сільськогосподарської техніки шляхом його вилучення у ТОВ Агроімпекс з наступною його передачею ТОВ Український лізинговий фонд . Стягнуто з ТОВ Агроімпекс на користь ТОВ Український лізинговий фонд 240 000,00 грн. судового збору.

Як зазначає позивач, про зазначене судове рішення та наявність зазначених зобов'язань ТОВ Агроімпекс Голова ліквідаційної комісії (ліквідатор) ТОВ Агроімпекс Курінний Андрій Олександрович достовірно знав, оскільки представник ТОВ Агроімпекс був присутній в судовому засіданні під час проголошення зазначеного рішення суду, та за підписом Голови ліквідаційної комісії (ліквідатор) ТОВ Агроімпекс Курінного Андрія Олександровича було подано апеляційну скаргу на зазначене рішення.

Також позивач вказує, що ТОВ Український лізинговий фонд направлено на адресу ТОВ Агроімпекс (Ліквідатора) заяву з вимогами до кредитора від 02.11.2017р. за вих. №28436 з вимогою виконати рішення суду щодо повернення техніки та сплати судового збору, яка була відправлена через ПАТ Укрпошта 03.11.2017 цінним листом з описом вкладення з повідомленням про вручення, що підтверджується описом вкладення в цінний лист та фіскальним чеком. Строк для заявлення кредиторських вимог був встановлений до 10.11.2017, що випливає з даних в Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань. Проте, Ліквідатор, нехтуючи своїми прямими обов'язками так і не отримав означене вище поштове відправлення та воно було повернуто у зв'язку з закінченням строку зберігання на поштовому відділенні, що підтверджується Довідкою ПАТ Укрпошта .

Відповідно до ст. 104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення. Порядок припинення юридичної особи в процесі відновлення її платоспроможності або банкрутства встановлюється законом. Особливості припинення банку як юридичної особи встановлюються законом.

Таким чином, ліквідація - це одна із форм припинення юридичної особи. Ліквідація юридичних осіб здійснюється без переходу прав i обов'язків підприємства, що ліквідується, до інших осіб, тобто без правонаступництва. При ліквідації підприємства його права й обов'язки припиняються. Юридична особа ліквідується: за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами; за рішенням суду. Отже, юридична особа може бути ліквідованою як у добровільному, так і примусовому порядку.

Відносини щодо державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців регулюються Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань № 755-IV від 15.05.2003р. (далі - Закон № 755-IV, в редакції на час здійснення реєстраційної дії щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації), а також Порядком державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженим Наказом Міністерства юстиції України № 359/5 від 09.02.2016р. (далі - Порядок № 359/5).

Порядок державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи урегульовано частиною 12 статті 17 наведеного Закону.

Відповідно до п. 12 ст. 17 Закону № 755-IV, для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов'язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;

2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.05.2018р. витребувано у Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації належним чином засвідчену копію реєстраційної справи Товариства з обмеженою відповідальністю Агроімпекс (02232, м. Київ, пр-кт. Володимира Маяковського 68, оф 233, код ЄДРПОУ 31303075).

Як вбачається з матеріалів реєстраційної справи ТОВ Агроімпекс (том ІІ, а.с. 105-109), 14 листопада 2017 року державному реєстратору ОСОБА_2 для проведення реєстраційної дії щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації були подані наступні документи:

- реєстраційна картка про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією (за підписом ОСОБА_5 від 14.11.2017 року);

-довідка відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів (за підписом в.о. заступника начальника ДПІ у Деснянському районі ГУ ДФС у м. Києві);

- довідка архівної установи (архівний відділ Деснянської районної у м. Києві державної адміністрації) про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню (№ 42 від 14.11.2017 року);

- документ, що засвідчує повноваження уповноваженої особи (довіреність від 17.07.2017 року).

На підставі поданих документів державним реєстратором Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації було вчинено запис про припинення юридичної особи в результаті ліквідації.

Тобто, для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи головою ліквідаційної комісії були надані усі документи, перелік яких визначено частиною статтею 17 Закону № 755-IV.

Порядок та підстави для відмови у державній реєстрації передбачені у статті 28 Закону № 755-IV, відповідно до якої підставам для відмови у державній реєстрації є наступні:

1) документи подано особою, яка не має на це повноважень;

2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;

3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв'язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи;

4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку;

5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України;

6) документи суперечать статуту громадського формування;

7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;

8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону;

9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;

10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов'язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;

11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані: раніше строку, встановленого цим Законом; - щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду;- в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання або поділу;- щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованої реєстрації випуску акцій; - щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованих випусків цінних паперів; - щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування; - щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та відсутній узгоджений план реорганізації юридичної особи; - щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування; - щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження; - щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство.

Відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об'єднання не допускається.

Як передбачено частинами 7 , 8 статті 28 Закону № 755-IV, повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації повинно містити посилання на конкретну норму (пункт, статтю) законодавства із зазначенням, що саме порушено під час оформлення та подання документів, а також повинно бути зазначено, який саме пункт чи стаття поданого заявником документа (статуту, протоколу тощо) не відповідає нормам законодавства.

Відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об'єднання не допускається.

Як вбачається з матеріалів реєстраційної справи, на час вчинення спірної реєстраційної дії щодо припинення ТОВ Агроімпекс до державного реєстратора не надходило відомостей щодо наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Так само, були відсутні відомості про відкриті виконавчі провадження стосовно ТОВ Агроімпекс .

Крім того, вимогами Закону № 755-IV , який є спеціальним законом у сфері регулювання відносин, що виникають під час державної реєстрації юридичних осіб також не передбачено обов'язок державного реєстратора перевіряти дотримання вимог Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом під час внесення запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що у державного реєстратора були відсутні підстави для відмови у здійсненні оскаржуваної реєстраційної дії.

Щодо посилання позивача на наявну на час ліквідації заборгованість ТОВ Агроімпекс перед ТОВ Український лізинговий фонд відповідно до рішення Господарського суду міста Києва від 19 жовтня 2017 року у справі №910/12592/17, колегія суддів зазначає наступне.

Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", не передбачений обов'язок державного реєстратора під час вчинення реєстраційної дії припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, перевіряти завершення розрахунків з кредиторами юридичної особи, яка припиняється.

Чиним законодавством, зокрема ст.ст. 111, 112 ЦК України, чітко визначено порядок оскарження відмови у задоволенні вимог кредитора або бездіяльності ліквідаційної комісії.

Так, відповідно до ст. 111 ЦК України, якою визначено порядок ліквідації юридичної особи, з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу щодо ліквідації юридичної особи ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлені цим Кодексом строки.

Під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред'явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.

Для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.

Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу.

Якщо ліквідаційна комісія відмовляє кредиторові у задоволенні його вимог або ухиляється від їх розгляду, кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову, звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи (ч.3 ст.112 ЦК України).

Якщо в юридичної особи недостатньо коштів для задоволення вимог кредиторів, ліквідаційна комісія (ліквідатор) організовує реалізацію її майна (ч. 9 ст. 111 ЦКУ). Якщо ж вартість майна є недостатньою для задоволення таких вимог, тоді юридична особа виконує всі потрібні дії, установлені законом щодо відновлення платоспроможності або визнання банкрутом (ч. 3 ст. 110 ЦКУ).

Отже, чиним законодавством чітко визначено порядок оскарження відмови у задоволенні вимог кредитора або бездіяльності ліквідаційної комісії.

Крім того, колегія суддів критично ставиться до доводів апелянта, що державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті її ліквідації проведена за підробленими документами, оскільки доказів що підтверджують викладене вище, позивачем не надано.

Також, не можуть братись до уваги доводи апелянта, стосовно того, що державний реєстратор не мав права здійснювати реєстраційну дію з припинення ТОВ Агроімпекс в результаті його ліквідації, оскільки в заяві про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, відсутній підпис, дата, прізвище ініціали в графі (голови ліквідаційної комісії (ліквідатора) або уповноваженої ним особи, виходячи з наступного.

В ст. 15 Закону № 755-IV викладено вимоги до оформлення документів, що подаються для державної реєстрації,

Із змісту ст. 15 Закону № 755-IV не встановлено, обов'язкового зазначення в заяві про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, підпису, дати, прізвища ініціалів в графі (голови ліквідаційної комісії (ліквідатора) або уповноваженої ним особи.

Як встановлено колегією суддів, заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації містить прізвище, підпис та дату уповноваженої особи ТОВ Агроімпекс , згідно доручення від 17.07.2017 року, яка має право звертатись з відповідними документами до державних реєстраторів.

Таким чином, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Під час розгляду зазначеної справи в суді апеляційної інстанції апелянтом не доведено, що при постановленні оскаржуваного судового рішення суд першої інстанції здійснив порушення норм матеріального чи процесуального права, або неповною мірою з'ясував обставини, що мають значення для її вирішення.

За таких обставин, апеляційна скарга є необґрунтованою, її доводи не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду, не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому у її задоволенні необхідно відмовити, а рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Український лізинговий фонд на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 07 червня 2018 року - залишити без задоволення.

Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 07 червня 2018 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів, з урахуванням положень ст. 329 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя О.М. Ганечко

Судді І.В. Федотов

А.Ю. Коротких

Повний текст постанови виготовлено 16 жовтня 2018 року.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.10.2018
Оприлюднено23.10.2018
Номер документу77282073
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/3341/18

Постанова від 16.10.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 09.10.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 30.07.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Костюк Л.О.

Ухвала від 30.07.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Костюк Л.О.

Рішення від 07.06.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Патратій О.В.

Ухвала від 10.05.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Патратій О.В.

Ухвала від 10.05.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Патратій О.В.

Ухвала від 24.04.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Патратій О.В.

Ухвала від 22.03.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Патратій О.В.

Ухвала від 03.03.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Патратій О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні