Рішення
від 14.06.2018 по справі 822/1483/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 822/1483/18

РІШЕННЯ

іменем України

14 червня 2018 рокум. Хмельницький Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Гнап Д.Д.,

за участі:секретаря судового засідання - Горбатюк І.С. представників позивача - Глущенко Т. Д., Губки Л. І. представників відповідача - Карапозюка В. М., Грішіної О. В. розглянув адміністративну справу за позовом громадської організації "Відродження-2015 РН" до Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів про стягнення компенсації.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

1. Громадська організація "Відродження-2015 РН" (далі по тексту - ГО "Відродження-2015 РН", позивач) звернулась в суд із позовом до Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі по тексту - відповідач), в якому просить стягнути компенсацію заробітної плати за жовтень 2017 року - квітень 2018 року у сумі 39 581,06 грн (з врахуванням заяви про збільшення позовних вимог).

2. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що позивач є громадською, неприбутковою організацією, яка об'єднує вимушених переселенців - інвалідів зі сходу Донецької, Луганської областей, АР Крим. 03 травня 2017 на роботу в ГО "Відродження -2015 РН" була прийнята внутрішньо переміщення особа, інвалід ІІІ групи ОСОБА_7 (далі по тексту - ОСОБА_7.) на посаду діловода.

Вказує, що з жовтня 2017 року відповідач відмовляється виконувати законні вимоги ГО "Відродження-2015 РН" та не компенсує понесені витрати по виплаченій заробітній платі ОСОБА_7 за період роботи з жовтня 2017 року по квітень 2018 року.

На звернення до відповідача з претензією про компенсацію заробітної плати, позивач отримала відповідь про те, що кошти та такі видатки у Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів відсутні. Вважає, що дії відповідача є протиправними та такими, що порушують передбачене чинним законодавством право роботодавця - ГО "Відродження-2015 РН" на отримання компенсації витрат на оплату праці особам з інвалідністю.

3. Представник відповідача у наданому до суду відзиві вказав, що у Паспорті бюджетної програми на 2017 рік та Паспорті бюджетної програми на 2018 рік описаний позивачем напрямок використання бюджетних коштів відсутній. Зазначив, що Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів неодноразово зверталося з листами до головного розпорядника бюджетних коштів - Фонду соціального захисту інвалідів щодо надання роз'яснень по вказаному питанню, а також про виділення коштів на вказану компенсацію. На вказані листи надходила відповідь про те, що кошти Фонду, що обліковуються у загальному та спеціальному фондах державного бюджету мають чітке цільове спрямування, тому надання Фондом вказаної у позовній заяві компенсації роботодавцям можливе після внесення відповідних змін до нормативно-правових актів стосовно розширення напрямків використання сум адміністративно-господарських санкцій та пені. На всі подальші звернення до Фонду соціального захисту інвалідів, відповіді не отримано.

Вважає, що Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів як територіальний орган неприбуткової бюджетної установи не має повноважень для здійснення виплат компенсації витрат роботодавця на оплату праці особам з інвалідністю.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

4. Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 18.04.2018 відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.

5. Ухвалою суду від 08.05.2018 здійснено перехід до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Призначено судове засідання на 17.05.2018 р. о 11:00 год.

6. 17.05.2018 розгляд справи не відбувся через перебування головуючого судді на лікарняному. Судове засідання призначено на 14.06.2018 о 10:00 год.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

7. На підставі наказу №3/к від 24.05.2017 в ГО "Відродження-2015 РН" була працевлаштована внутрішньо переміщена особа, інвалід ІІІ групи ОСОБА_7 на посаду діловода, з посадовим окладом 3500,00 грн.

8. Позивач звернувся до відповідача з заявою за вих. № 4 від 05 лютого 2018 року про відшкодування компенсації заробітної плати працевлаштованому інваліду - внутрішньо переміщеній особі ОСОБА_7 за жовтень - грудень 2017 року.

9. Листом №03/101 від 07.02.2018 відповідач повідомив позивача про те, що у Паспорті бюджетної програми на 2017 рік та інших нормативно - правових актах описаний ГО "Відродження-2015 РН" напрямок використання бюджетних коштів відсутній. Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів неодноразово зверталось до головного розпорядника бюджетних коштів для вирішення питання щодо виплати вказаної компенсації, але станом на 07.02.2018 відповідей не отримало.

10. Вказав, що Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів на даний час не має повноважень для здійснення виплати компенсації.

11. Позивач, вважаючи, що їй безпідставно відмовлено в відшкодування компенсації заробітної плати, звернулася з позовом до суду.

ІV. ОЦІНКА (ПОЗИЦІЯ) СУДУ

12. Частиною 2 статті 7 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" встановлено, що Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв'язання проблем, пов'язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.

13. Статтею 24-1 Закону України "Про зайнятість" встановлено, що заходи сприяння зайнятості запроваджуються для внутрішньо переміщених осіб з числа зареєстрованих безробітних.

До заходів сприяння зайнятості внутрішньо переміщених осіб, які працевлаштовуються за направленням територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, зазначених у частині першій цієї статті, належать, зокрема: компенсація витрат роботодавця на оплату праці (але не вище середнього рівня заробітної плати, що склався у відповідному регіоні за минулий місяць) за працевлаштування зареєстрованих безробітних з числа внутрішньо переміщених осіб на умовах строкових трудових договорів тривалістю не більше шести календарних місяців, за умови збереження гарантій зайнятості такої особи протягом періоду, що перевищує тривалість виплати у два рази.

14. Постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2015 №696 затверджено Порядок здійснення заходів сприяння зайнятості, повернення коштів, спрямованих на фінансування таких заходів, у разі порушення гарантій зайнятості для внутрішньо переміщених осіб (далі по тексту - Порядок).

15. Згідно вказаного Порядку, компенсація витрат роботодавцю на оплату праці виплачується в межах коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - Фонд) та Фонду соціального захисту інвалідів (у разі працевлаштування інваліда, зареєстрованого в установленому порядку як безробітний, якому допомога по безробіттю призначена відповідно до частини другої статті 22 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття") після працевлаштування зареєстрованих безробітних з числа внутрішньо переміщених осіб за направленням центрів зайнятості.

16. Для компенсації витрат роботодавцю на оплату праці за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів:

роботодавець подає центру зайнятості відомість за формою згідно з додатком 1 (не пізніше ніж через п'ять днів після виплати працівникові заробітної плати);

центр зайнятості складає відомість за формою згідно з додатком 2 та передає регіональному центру зайнятості (до 10 числа місяця, що настає за місяцем подання звітності територіальним органам ДФС, передбаченої статтею 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (далі - звітність);

регіональний центр зайнятості передає узагальнені відомості територіальному відділенню Фонду соціального захисту інвалідів для виплати компенсації роботодавцям витрат на оплату праці (до 15 числа місяця, що настає за місяцем подання звітності).

17. Таким чином, для виплати компенсації роботодавцям витрат на оплату праці за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів, регіональний центр зайнятості передає узагальнені відомості територіальному відділенню Фонду соціального захисту інвалідів.

18. Як встановлено судом та не заперечувалось відповідачем, Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів отримувало від Хмельницького обласного центру зайнятості відомості про виплату компенсації роботодавцям витрат на оплату праці за рахунок Фонду соціального захисту інвалідів по ГО "Відродження-2015 РН".

19. Посилання відповідача на відсутність коштів у Паспорті бюджетної програми на 2017 рік та Паспорті бюджетної програми на 2018 рік на вказані виплати суд вважає безпідставними, оскільки відсутність бюджетного фінансування жодним чином не впливає на наявність чи відсутність у позивача права на отримання компенсації витрат на оплату праці за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів, що є предметом спору у цій справі. Крім того, суд зауважує, що відповідач ніяких доказів на підтвердження відсутності бюджетних призначень на зазначену виплату не надав.

20. Конституційний Суд України у рішеннях від 20.03.2002 № 5-рп/2002, від 17.03.2004 №7-рп/2004, від 01.12.2004 № 20-рп/2004, від 09.07.2007 № 6-рп/2007 вказав на неможливість залежності гарантованих законом виплат, пільг від видатків бюджету.

У рішенні від 06.07.1999 № 8-рп/99 у справі за конституційним поданням Міністерства внутрішніх справ України щодо офіційного тлумачення положень статті 5 Закону України "Про статус ветеранів військової служби і ветеранів органів внутрішніх справ та їх соціальний захист" Конституційний Суд України прямо зазначив, що служба в органах внутрішніх справ має ряд специфічних властивостей (служба в правоохоронних органах держави пов'язана з ризиком для життя і здоров'я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей), що повинно компенсуватись наявністю підвищених гарантій соціальної захищеності, тобто комплексом заходів, спрямованих на забезпечення добробуту саме цієї категорії громадян як під час проходження служби в органах внутрішніх справ, так і після звільнення у запас або відставку.

21.Право на виплати зі сфери соціального забезпечення було включено до змісту статті 1 Першого протоколу до Конвенції вперше у рішенні від 16.12.1974 у справі "Міллер проти Австрії", де Європейський суд з прав людини встановив принцип, згідно з яким обов'язок сплачувати внески у фонди соціального забезпечення може створити право власності на частку активів, які формуються відповідним чином. Позиція Суду була підтверджена і в рішенні "Гайгузус проти Австрії" від 16.09.1996, якщо особа робила внески у певні фонди, в тому числі пенсійні, то такі внески є часткою спільних коштів фонду, яка може бути визначена у будь-який момент, що, у свою чергу, може свідчити про виникнення у відповідної особи права власності.

22. Відповідно до правової позиції Європейського суду у справі "Кечко проти України" (рішення від 08.11.2005) органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань.

23. Верховний Суд України також у своїх рішеннях неодноразово вказував на те, що відсутність чи скорочення бюджетних асигнувань не може бути підставою для зменшення будь-яких виплат (постанови Верховного Суду України від 22.06.2010 у справі № 21-399во10, від 07.12.2012 у справі № 21-977во10, від 03.12.2010 у справі № 21- 44а10).

24. Суд зауважує, що відповідачем у відповідях на звернення позивача не заперечувалося право ГО "Відродження-2015 РН" щодо отримання компенсації витрати на оплату праці внутрішньо переміщеної особи, інваліда ІІІ групи ОСОБА_7 Неможливість виплати вказаної позивачем компенсації позивачу відповідач пояснив відсутністю коштів у Паспорті бюджетної програми на 2017 рік та Паспорті бюджетної програми на 2018 рік.

25. Таким чином, відповідач в порушення вимог закону не виконав покладений на нього законом обов'язок.

26. Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

27. Відповідно до частини 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

28. Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

29. Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги громадської організації "Відродження-2015 РН" слід задовольнити шляхом стягнення з відповідача компенсації заробітної плати за жовтень 2017 року - квітень 2018 року у сумі 39 581,06 грн.

30. Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

31. При зверненні до суду згідно платіжного доручення №4 від 12.03.2018 позивачем сплачено судовий збір в розмірі 1762,00 грн. Отже, на користь ГО "Відродження-2015 РН" слід стягнути судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1762,00 грн.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов громадської організації "Відродження-2015 РН" (вул. Перемоги, б.6, кв.100, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000, ЄДРПОУ 39843486) до Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул. Грушевського 87, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000, ЄДРПОУ 14149591) про стягнення компенсації задовольнити.

Стягнути з Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів на користь громадської організації "Відродження-2015 РН" компенсацію заробітної плати за жовтень 2017 року - квітень 2018 року у сумі 39 581,06 грн (тридцять дев'ять тисяч п'ятсот вісімдесят одну гривню 06 коп.).

Стягнути на користь громадської організації "Відродження-2015 РН" судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1762 грн (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні) за рахунок бюджетних асигнувань Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 15 червня 2018 року

Головуючий суддя Д.Д. Гнап

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.06.2018
Оприлюднено18.06.2018
Номер документу74716206
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/1483/18

Ухвала від 17.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Постанова від 18.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 10.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 09.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 01.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 21.03.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 15.03.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 28.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 22.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 02.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні