КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@kia.arbitr.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" червня 2018 р. Справа№ 910/1048/17
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Отрюха Б.В.
суддів: Тищенко А.І.
Михальської Ю.Б.
Секретар судового засідання: Камінська Т.О.
За участю представників: відповідно до протоколу судового засідання від 12.06.2018.
розглянувши апеляційні скарги Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" та Київської міської ради
на рішення Господарського суду міста Києва від 11.09.2017р. (повний текст підписано 18.10.2017р.)
у справі № 910/1048/17 (суддя Ковтун С.А.)
за позовом Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський"
до Київської міської ради
Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд"
про скасування в частині рішення №168/1172 від 06.10.2016р., скасування рішення щодо державної реєстрації права
за позовом третьої особи з самостійними вимогами на предмет спору Приватного підприємства "Стевія БМ"
до Київської міської ради
Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
про скасування в частині рішення №168/1172 від 06.10.2016р., скасування рішення щодо державної реєстрації права
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду міста Києва Обслуговуючий гаражно-будівельний кооператив "Волгоградський" звернувся з позовною заявою до Київської міської ради про скасування рішення № 168/1172 від 06.10.2016, прийнятого на пленарному засіданні ІІ сесії Київської міської ради VIII скликання, в частині:
- затвердження проекту землеустрою щодо відведення комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельних ділянок для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями на перетині вул. Мілютенка та вул. Шолом-Алейхема у Деснянському районі м. Києва (категорія земель - землі житлової та громадської забудови, справа Д-7829, заява ДЦ від 22.09.2016 № 01104-000211727-014);
- надання комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд", за умови виконання пункту 3 цього рішення, в постійне користування земельної ділянки площею 0,5514 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями на перетині вул. Мілютенка та вул. Шолом-Алейхема у Деснянському районі м. Києва із земель комунальної власності територіальної громади м. Києва.
Позовні вимоги мотивовані невідповідністю оскаржуваного рішення вимогам законодавства, внаслідок чого порушені права позивача. Обґрунтовуючи свої доводи позивач посилається на ряд підстав. Зокрема, за твердженням позивача, на земельній ділянці, яка відведена оскаржуваним рішенням комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд", знаходиться нерухоме майно (нежитлова будівля літера "А" площею 49,9 кв.м., нежитлова будівля літера "Б" площею 3,5 кв.м.), що є власністю позивача, а тому, враховуючи принцип цілісності об'єкту нерухомості із земельною ділянкою, саме йому належать права на дану земельну ділянку. Також позивач зазначає, що станом на час прийняття оскаржуваного рішення та подання позову Київська міська рада не розглянула заяву гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський" від 06.12.1999 щодо затвердження проекту землеустрою та передачі земельної ділянки в користування або щодо відмови в такому, внаслідок чого були порушені права кооперативу на завершення процедури відведення земельної ділянки та отримання її на праві оренди.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 11.09.2017р. у справі №910/1048/17 позови Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський" та третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору, Приватного підприємства "Стевія БМ" задоволено.
Визнано незаконним та скасоване рішення від 06.10.2016р. № 68/1172 в частині:
- затвердження проекту землеустрою щодо відведення комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельних ділянок для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями на перетині вул. Мілютенка та вул. Шолом-Алейхема у Деснянському районі м. Києва (категорія земель - землі житлової та громадської забудови, справа Д-7829, заява ДЦ від 22.09.2016 № 01104-000211727-014);
- надання комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд", за умови виконання пункту 3 цього рішення, в постійне користування земельної ділянки площею 0,5514 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями на перетині вул. Мілютенка та вул. Шолом-Алейхема у Деснянському районі м. Києва із земель комунальної власності територіальної громади м. Києва.
Скасовано рішення державного реєстратора Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) Пилипчука Віталія Анатолійовича про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 32218169 від 04.11.2016 11:46:31, на підставі якого до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про інше речове права: 17275748 від 31.10.2016 16:47:19 щодо державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою площею 0,5514 га (кадастровий номер: 8000000000:62:029:0030) за комунальним підприємством з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд".
Присуджено до стягнення з Київської міської ради на користь Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський" 1600 грн. судового збору.
Присуджено до стягнення з Київської міської ради на користь Приватного підприємства "Стевія БМ" 1600,00 грн. судового збору.
Присуджено до стягнення з Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради на користь Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський" 1600 грн. судового збору.
Присуджено до стягнення з Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на користь Приватного підприємства "Стевія БМ" 1600,00 грн. судового збору.
Не погодившись з прийнятим рішенням, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунальне підприємство з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" та Київська міська рада звернулися з апеляційними скаргами, які перебували в провадженні колегії суддів у складі: Дідиченко М. А. (головуюча), Пономаренко Є. Ю., Кропивна Л. В.
Апеляційні скарги мотивовані порушенням місцевим господарським судом норм матеріального і процесуального права та неповним з'ясуванням всіх обставин справи.
Обґрунтовуючи апеляційні скарги, апелянти наголосили, що судом першої інстанції не взято до уваги, що позивач використовує зазначену земельну ділянку самовільно, без отримання на те право установчих та дозвільних документів.
Крім того, на думку апелянтів судом першої інстанції не надано належно правову оцінку тому факту, що позивач використовує земельну ділянку не лише без право установчих документів, а й з порушенням цільового призначення зазначеної території відповідно до детального плану забудови.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 11.04.2018 обєднано апеляційні скарги Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" та Київської міської ради в одне апеляційне провадження.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 11.04.2018 заяву про самовідвід суддів Дідиченко М.А., Пономаренко Є.Ю., Кропивної Л.В. у розгляді апеляційних скарг Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" та Київської міської ради на рішення Господарського суду міста Києва від 11.09.2017 року по справі № 910/1048/17 - задоволено.
Матеріали справи № 910/1048/17 передано для здійснення визначення складу судової колегії автоматизованою системою у відповідності до положень ст. 32 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями апеляційні скарги Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" та Київської міської ради передано на розгляд колегії суддів Київського апеляційного господарського суду у складі: головуючий суддя Отрюх Б.В., судді: Тищенко А.І., Михальська Ю.Б.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 17.04.2018 відкрито апеляційне провадження за апеляційними скаргами Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" та Київської міської ради на рішення Господарського суду міста Києва від 11.09.2017 у справі № 910/1048/17 та призначено до розгляду на 24.05.2018.
22.05.2018 через відділ забезпечення автоматизованого розподілу, контролю та моніторингу виконання документів від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу Київської міської ради, в якому позивач заперечував проти доводів апеляційної скарги просив апеляційну скаргу Київської міської ради залишити без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва залишити без змін.
24.05.2018 Обслуговуючим гаражно-будівельним кооперативом "Волгоградський" через відділ забезпечення автоматизованого розподілу, контролю та моніторингу виконання документів подано заяву про забезпечення доказів шляхом заборони КП "Спецжитлофонд" та будь-яким іншим третім особам здійснювати будь-які будівельні роботи на земельній ділянці за адресою: вул. Шолом-Алейхема, 5 В у Деснянському районі м. Києва площею 0,5514 га (8000000000:62:029:0030), оскільки це може мати наслідком знесення, демонтаж чи пошкодження існуючих будівель та заборони Департаменту міського благоустрою КМДА, КП "Київблагоустрій" та будь-яким іншим третім особам здійснювати знесення, демонтаж чи пошкодження об'єктів нерухомості: нежитлової будівлі літера "А" площею 49,9 кв.м, нежитлової будівлі літера "Б" площею 3,5 кв.м, що розташовані за адресою: вул. Шолом-Алейхема, 5 В у Деснянському районі м. Києва на земельній ділянці площею 0,5514 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030).
В судовому засіданні 24.05.2018 представники ОГБК "Волгоградський" та ПП "Стевія БМ" підтримали заяву про забезпечення доказів.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 24.04.2018 задоволено частково заяву Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський" про забезпечення речових доказів-обєктів нерухомості: нежитлову будівлю літера "А" площею 49,9 кв.м, нежитлову будівлю літера "Б" площею 3,5 кв.м, що розташовані за адресою: вул. Шолом-Алейхема, 5 В у Деснянському районі м. Києва на земельній ділянці площею 0,5514 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) задоволено частково.
Заборонено Департаменту міського благоустрою КМДА, КП "Київблагоустрій" та будь-яким іншим третім особам здійснювати знесення, демонтаж чи пошкодження об'єктів нерухомості: нежитлової будівлі літера "А" площею 49,9 кв.м, нежитлової будівлі літера "Б" площею 3,5 кв.м, що розташовані за адресою: вул. Шолом-Алейхема, 5 В у Деснянському районі м. Києва на земельній ділянці площею 0,5514 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030).
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 24.04.2018 оголошено перерву у справі № 910/1048/17 до 12.06.2018.
12.06.2018 через відділ забезпечення автоматизованого розподілу, контролю та моніторингу виконання документів від Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" надійшов супровідний лист, в якому підприємство просило долучити до матеріалів справи № 910/1048/17 ряд документів, які колегія суддів оглянула, в порядку статті 80 ГПК України долучила до матеріалів справи та в порядку статті 86 ГПК України оцінила їх.
В судовому засіданні 12.06.2018 представники Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд", Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Київської міської ради, надали пояснення по суті спору, підтримали доводи викладені в апеляційних скаргах на рішення Господарського суду міста Києва від 11.09.2017 у справі № 910/1048/17, просили рішення Господарського суду міста Києва від 11.09.2018 скасувати повністю та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
В судовому засіданні 12.06.2018 представники Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський" та Приватного підприємства "Стевія Б.М.", надали пояснення по суті спору, заперечували проти доводів апеляційних скарг Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд", Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Київської міської ради, просили залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційні скарги без задоволення.
Колегією суддів на підставі ч. 7 ст. 270 ГПК України надано учасникам судової справи можливість виступити у судових дебатах, яке учасниками справи реалізовано.
Згідно з частиною 1 статті 270 ГПК у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій Главі.
У відповідності до вимог ч.ч. 1, 2, 5 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи апеляційних скарг, перевіривши юридичну оцінку фактичних обставин даної господарської справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права встановила наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 06.10.2016 на пленарному засіданні II сесії Київської міської ради VIII скликання прийнято рішення № 168/1172 (далі - Рішення), про:
- затвердження проекту землеустрою щодо відведення комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельних ділянок для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями на перетині вул. Мілютенка та вул. Шолом- Алейхема у Деснянському районі м. Києва (категорія земель - землі житлової та громадської забудови, справа Д-7829, заява ДЦ від 22.09.2016 № 01104- 000211727-014);
- надання КП "Спецжитлофонд", за умови виконання пункту 3 цього рішення, в постійне користування земельні ділянки площею 0,5514 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) та площею 0,1726 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0072) для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями на перетині вул. Мілютенка та вул. Шолом-Алейхема у Деснянському районі м. Києва із земель комунальної власності територіальної громади м. Києва.
Заяву про прийняття рішення про надання земельної ділянки було подано КП "Спецжитлофонд" до Київської міської ради 22.09.2016 (заява від цієї ж дати), у якій зазначено, що додатком до неї є відповідний проект землеустрою.
Земельна ділянки площею 0,5514 га (на даний час їй присвоєно кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) на перетині вул. Мілютенка та вул. Шолом-Алейхема у Деснянському районі м. Києва, спір стосовно якої розглядається у цій справі (далі - спірна земельна ділянка), у 1966 року рішенням виконавчого Київської міської ради депутатів трудящих (рішення № 1545 від 20.10.1966) була відведена Управлінню капітального будівництва міськвиконкому в складі земельної ділянки площею 62,61 га під будівництво житлового масиву "Водопарк" в Дарницькому районі, про що свідчить відповідний план земельної ділянки. Земельна ділянка була відведена за рахунок лісів Дарницького лісопаркового господарства з виключенням її з Держлісофонду.
У 1981 році на спірній земельній ділянці була організована тимчасова стоянка для транспортних засобів індивідуальних власників в нічний час. Організація тимчасової стоянки мала місце за рішенням виконавчого комітету Дніпровської районної ради народних депутатів № 188 від 29.03.1981, відповідно до якого (додаток № 2) на перетину вулиць Шолом-Алейхема та Мілютенка знаходилась автостоянка "Лісна".
З моменту заснування даної автостоянки її експлуатацію здійснює обслуговуючий гаражно-будівельний кооператив "Волгоградський", який є правонаступником кооперативу по експлуатації автостоянки "Волгоградський". Дана обставина визнається сторонами.
У березні 2000 року тимчасова автостоянка "Волгоградська" прийнята державною приймальною комісією в експлуатацію як закінчений будівництвом об'єкт, про що свідчить відповідний акт від 31.03.2000, затверджений розпорядженням Ватутінської районної державної адміністрації м. Києва № 300. Замовником будівництва, згідно з актом, виступав позивач, який своїм рішенням від 20.02.1982 затвердив проектно-кошторисну документацію. Відповідно до акту приймання автостоянки в експлуатацію остання являла собою майданчик із щебеневим покриттям, тимчасовою огорожею із металевих секцій, контрольно-пропускним пунктом та воротами із шлагбаумом. Загальна площа автостоянки складала 5836,3 кв.м., яка була розрахована на 287 машино-місць.
Відповідно до п. 7 Розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, що був прийнятий 25.10.2001 та набрав чинність 01.01.2002, громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.
Таким чином, умовою збереження права особи на земельну ділянку є наявність даного права за земельним законодавством, що діяло до набрання чинності Земельним кодексом України від 25.10.2001.
Земельні відносини в період з 1981 року (рік заснування автостоянки та початок експлуатації її позивачем) до 2002 року регулювались Земельним кодексом Української РСР від 08.07.1970, який втратив чинність 15.03.1991, та Земельним кодексом України від 18.12.1990.
Користування землею за Земельним кодексом Української РСР від 08.07.1970 здійснювалось безоплатно (ст. 14) на безстроковій або тимчасовій основі (ст. 15). Тимчасове користування поділялось на короткострокове - до трьох років і довгострокове - від трьох до десяти років. Надання земельних ділянок як у безстрокове, так і у тимчасове користування здійснювалось у порядку відведення на підставі постанови Ради Міністрів УРСР або рішення виконавчих комітетів обласної, районної, міської, селищної і сільської Рад народних депутатів (ст. 16). Право безстрокового користування, відповідно до Земельного кодексу Української РСР від 08.07.1970, засвідчувалось державним актом на право користування землею, за формою, встановленою Радою Міністрів СРСР, а право довгострокового тимчасового користування - актом за формою, встановленою Радою Міністрів Української РСР. Право короткострокового тимчасового користування землею засвідчувалось рішенням органу, який надав земельну ділянку в користування. Зазначені документи видавались після відводу земельних ділянок в натурі (ст. 20). Видача державних актів на право користування землею, а також актів на право довгострокового тимчасового користування землею провадилося виконавчими комітетами районних (міських) Рад народних депутатів (ст. 21). Приступати до користування наданою земельною ділянкою до встановлення відповідними землевпорядними органами меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і видачі документа, який засвідчує право користування землею, заборонялось (ст. 22).
Земельний кодекс України від 18.12.1990 також передбачав режим постійного або тимчасового користування землею, яке виникало за рішеннями Рад народних депутатів із земель, що перебували у державній власності. Надання житловим, житлово-будівельним, гаражно-будівельним і дачно-будівельним кооперативам землі у користування із земель, що перебували у державній власності, могло мати як постійний, так і тимчасовий характер.
Тимчасове користування землею за Земельним кодексом України від 18.12.1990 мало договірну природу. Стосовно земель, що перебували у колективній і приватній власності відповідні договори укладались з власником, стосовно інших земель договори оренди укладались з сільською, селищною, міською, районною Радою народних депутатів.
За приписами статті 22 Земельного кодексу України від 18.12.1990 право користування наданою земельною ділянкою виникало після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, заборонялось. Право постійного користування землею посвідчувалось державними актами, що видавались і реєструвались сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів (ст. 23), право тимчасового користування землею, в тому числі на умовах оренди, оформлялось договором (ст. 24).
Таким чином, рішення виконавчого комітету Дніпровської районної ради народних депутатів № 188 від 29.03.1981, яке прийнято в розвиток рішення Київського міськвиконкому від 26.02.1981 № 111, розпорядження Ватутінської районної державної адміністрації м. Києва № 300 "Про введення в експлуатацію об'єктів цивільного призначення у Ватутінському районі", інші документи щодо будівництва автостоянки не є тими документами, які засвідчували наявність права на землю за земельним законодавством, що діяло до набрання чинності Земельним кодексом України від 25.10.2001. Наведене спростовує доводи позивача про те, що він з 1981 року у розумінні земельного законодавства є землекористувачем спірною земельною ділянкою.
З метою виникнення та оформлення такого права 06.12.1999 позивач звернувся до Київської міської державної адміністрації з заявою про надання права користування спірною земельною ділянкою, за результатами розгляду якого Київською міською радою надано доручення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельною ділянки (доручення від 23.02.2000 № 225-ПК/2-694).
У 2015 році приватним підприємством "Київземресурс" розроблено проект землеустрою щодо відведення ОГБК "Волгоградський" для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у Деснянському районі м. Києва, який було погоджено Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (висновок № 13-0717-В від 19.06.2015 та Головним управлінням Держгеокадастру у м. Києві (висновок від 13.07.2015 № 19-26-7777.3-881/20-15), та проведено державну реєстрацію земельної ділянки (27.07.2015). Земельна ділянка планувалась для відведення на умовах оренди з метою експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки. Станом на момент розроблення проекту землеустрою та його погодження було змінено правовий статус земельної ділянки, яка передбачалась для відведення. Зокрема, рішенням Київської міської ради № 118/278 від 28.11.2002 (з урахуванням змін, прийнятих рішенням Київської міської ради від 15.07.2004 № 457/1867) було припинено управлінню капітального будівництва Київської міської державної адміністрації право користування і земельна ділянка віднесена до міських земель, не наданих у власність чи користування.
03.08.2015 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки обслуговуючому гаражно-будівельному кооперативу "Волгоградський" для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у м. Києві було надано до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація), який за результатами його розгляду надіслав листа від 11.08.2015, повідомивши позивача про те, що відсутні винятки, які передбачені частинами другою та третьою статті 134 Земельного кодексу України у випадку надання земельної ділянки в оренду обслуговуючому гаражно-будівельному кооперативу "Волгоградський", а тому надання земельної ділянки суперечить чинному законодавству.
Відповідно до статтей 13, 41 Конституції України від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Згідно із статтями 142, 143 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
До повноважень Київської міської ради у галузі земельних відносин на її території, згідно із статтею 9 Земельного кодексу України належить, зокрема, розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; припинення права користування земельними ділянками у випадках, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до частини 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що акти міської ради, прийняті в межах наданих їй повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до частини 1 статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
Таким чином, Київською міською радою у відповідності до статтей 9, 83, 92, 116, 123 Земельного кодексу України, Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , пункту 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні" та розглянувши проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок прийняла рішення від 06.10.2016 № 168/1172 Про надання комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельних ділянок для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями на перетині вул. Мілютенка та вул. Шолом-Алейхема у Деснянському районі м. Києва .
Вищевказаним рішенням затверджено проект землеустрою щодо відведення комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельних ділянок для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку з вбудовано- прибудованими приміщеннями на перетині вул. Мілютенка та вул. Шолом- Алейхема у Деснянському районі м. Києва (категорія земель - землі житлової та громадської забудови, справа Д-7829, заява ДЦ від 22.09.2016 №01104-000211727-014).
Пунктом 2 вищевказаного рішення передано комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" в постійне користування земельні ділянки площею 0,5514 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) та площею 0,1726 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0072) для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями на перетині вул. Мілютенка та вул. Шолом-Алейхема у Деснянському районі м. Києва із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва.
Пунктом 3.6 рішення Київської міської ради від 06.10.2016 № 168/1172 зобов'язано комунальне підприємство з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення Спецжитлофонд вирішувати питання майнових відносин в установленому законом порядку.
Зі змісту пояснювальної записки до проекту оскаржуваного рішення Київської міської ради, а саме, в пункті 5 зазначено, що земельні ділянки вільні від капітальної забудови, на частині земельної ділянки розташована тимчасова автостоянка та будинок охорони позивача. Автостоянку планується перенести (гарантійний лист КП Спецжитлофонд від 19.09.2016 № 056/24-3595). Відводяться із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва, розташовані поза межами зелених та інших природоохоронних зон. Відповідно до детального плану території в межах вулиць Мілютенка, Шолом-Алейхема, Братиславської та Лісового проспекту, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.07.2016 № 910/910, земельні ділянки за функціональним призначенням належать до території житлової забудови.
Рішенням Київської міської ради № 910/910 від 28.07.2016 затверджено Детальний план території в межах вулиць Мілютенка, Шолом-Алейхема, Братиславської та лісового проспекту у Деснянському районі м. Києва зі змісту зокрема, а саме пунктом 3.2. перспективний житловий фонд та розселення вбачається, що житлове будівництво в межах проектної території на етапі до 5 років спрямоване на реновацію частини існуючого житлового фонду. Для цієї мети передбачено зведення одного стартового житлового будинку, призначеного для відселення мешканців з будинку на вул. Мілютенка, 23-а, що підлягає першочерговому демонтажу. Його розміщення передбачається за рахунок території відкритої автостоянки у кварталі 62:029 - під будівництво 25 - ти поверхового будинку орієнтовно на 390 квартир.
З наявного в матеріалах справи Протоколу наради з питання відселення та реконструкції житлового будинку на вул. Мілютенка, 23-а від 16.05.2016, вбачається, що було заслухано, зокрема, мешканців будинку на вул. Мілютенка, 23-а стосовно умов проживання в будинку та необхідності якнайшвидшого відселення.
29.07.2016 до Київської міської ради звернулось КП Спецжитлофонд із клопотанням № К-27397 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на перетині вул.Мілютенка та вул. Шолом-Алейхема у Деснянському районі м. Києва, площею 0,9 га для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку з вбудовано- прибудованими приміщеннями у постійне користування.
Зі змісту листа Департамента земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 02.09.2016 вбачається, що до Київської міської ради було направлено проект рішення Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення Спецжитлофонд на перетині вул. Мілютенка та вул. Шолом-Алейхема у Деснянському районі м. Києва для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями для подальшого розгляду у відповідних комісіях Київської міської ради, відповідно до Регламенту Київської міської ради, затвердженого рішенням Київради від 12.11.2014 № 351/351.
09.09.2016 у відповідності до статті 123 Земельного кодексу України Комунальним підприємством Спецжитлофонд направлено на адресу Київської міської ради повідомлення № 056/24-3559, згідно якої відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів АРК, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Крім того, в даному повідомленні також зазначалось про те, що з моменту реєстрації клопотання № К-27397 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки минув один календарний місяць, тому строки, передбачені нормами ст. 123 Земельного кодексу України, сплили.
З огляду на викладене та керуючись статтями 122, 123 Земельного кодексу України було повідомлено про те, що комунальним підприємством замовлено розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання відповідного дозволу Київської міської ради у зв'язку із спливом строків, передбачених для надання такого дозволу або мотивованої відмови у його наданні. Також комунальним підприємством надано договір укладений з ПП "Київземресурс" про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 30.08.2016.
Згідно із положеннями пункту 1 статті 5 рішення Київської міської ради від 28.02.2013 № 63/9120 "Про Тимчасовий порядок передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві" (далі- Порядок) зацікавлена особа, яка має намір одержати земельну ділянку в користування або у власність, звертається до Київської міської ради через приймальню Київради з земельних питань (крім випадків, встановлених цим Порядком для громадян, які подають клопотання про передачу земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), ведення садівництва, індивідуального дачного та гаражного будівництва або про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою з метою одержання земельних ділянок для зазначених цілей в оренду) із клопотанням про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою.
Відповідно до пункту 4 вказаного Порядку приймальня Київради з земельних питань у день реєстрації клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою або протягом наступного робочого дня передає це клопотання з доданими до нього документами, сформованими у справу- клопотання, до Департаменту земельних ресурсів.
Пунктом 5 Порядку визначено, що у разі подачі клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою з метою зміни цільового призначення земельної ділянки та/або будівництва (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єктів будівництва (будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси, лінійні об'єкти інженерно-транспортної інфраструктури та інші об'єкти) визначення відповідності заявленої ініціативи містобудівній документації здійснюється відповідно до витягу з містобудівного кадастру.
Згідно із пунктами 2-10 статті 6 Порядку за результатами опрацювання клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою Департамент земельних ресурсів протягом семи робочих днів з дня його отримання готує проект дозволу Київської міської ради на розроблення документації із землеустрою або проект відмови у наданні такого дозволу згідно із затвердженою рішенням Київської міської ради формою та проект відповідного висновку постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури і землекористування, які передаються на розгляд цієї комісії приймальнею Київради з земельних питань через секретаріат Київської міської ради.
Постійна комісія Київської міської ради з питань містобудування, архітектури і землекористування (далі - Комісія) протягом 14 робочих днів з дня одержання справи-клопотання розглядає проект висновку та клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою разом з доданими до нього документами.
Якщо Комісія погоджується з проектами документів, підготовленими Департаментом земельних ресурсів, то за результатами розгляду головою та секретарем Комісії підписується відповідний висновок, який разом із справою- клопотанням передається до приймальні Київради із земельних питань.
Приймальня Київради із земельних питань не пізніше наступного робочого дня після отримання підписаного висновку Комісії передає його разом із клопотанням та проектом дозволу на розроблення документації із землеустрою (або відмови в наданні такого дозволу) на розгляд Київському міському голові або заступнику міського голови - секретарю Київради.
Якщо Комісія не погоджується з проектами документів, підготовленими Департаментом земельних ресурсів, то за результатами розгляду Комісія надає витяг з протоколу засідання Комісії, підписаний головою та секретарем Комісії, який разом із справою-клопотанням повертається до Департаменту земельних ресурсів через приймальню Київради із земельних питань для підготовки проекту дозволу на розроблення документації із землеустрою або відмови у наданні дозволу, - відповідно до витягу з протоколу.
На підставі витягу із протоколу засідання Комісії Департамент земельних ресурсів подає через приймальню Київради із земельних питань на розгляд Київського міського голови або заступника міського голови - секретаря Київради проект дозволу Київської міської ради на розроблення документації із землеустрою або відмови у наданні дозволу.
Київський міський голова або заступник міського голови - секретар Київради на підставі висновку або витягу з протоколу засідання Комісії підписує дозвіл Київської міської ради на розроблення документації із землеустрою або відмову у наданні такого дозволу.
Підставами для відмови у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою можуть бути невідповідність ініціативи щодо розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно- правових актів, а також Генеральному плану міста Києва, іншій містобудівній документації, схемам землеустрою і техніко-економічним обґрунтуванням використання та охорони земель міста Києва, проектам землеустрою щодо впорядкування території міста Києва, затвердженим у встановленому законодавством порядку; подання зацікавленою особою неповного складу пакета документів, необхідних для одержання дозволу на розроблення документації із землеустрою - у разі якщо зацікавлена особа не усунула недоліки, виявлені Департаментом земельних ресурсів відповідно до частини 5 статті 5 цього Порядку; виявлення в документах, поданих зацікавленою особою, недостовірних відомостей та інші підстави, встановлені законом.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку документації із землеустрою щодо земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено згідно із статтею 151 Земельного кодексу України.
Київський міський голова, заступник міського голови - секретар Київради у разі незгоди з висновком (витягом з протоколу) Комісії повертає його зі своїми зауваженнями для повторного розгляду.
Дозвіл Київської міської ради на розроблення документації із землеустрою або відмова в наданні такого дозволу передається до приймальні Київради із земельних питань для видачі зацікавленій особі або уповноваженому нею представнику. Після укладання договору з розробником документації із землеустрою на розроблення відповідної документації із землеустрою відповідно до наданого дозволу зацікавлена особа в письмовій формі (листом) повідомляє Департамент земельних ресурсів про укладання такого договору.
Копія дозволу Київської міської ради на розроблення документації із землеустрою або відмови в наданні такого дозволу, засвідчена печаткою секретаріату Київської міської ради, разом із відповідною справою-клопотанням передається через приймальню Київради із земельних питань до Департаменту земельних ресурсів.
Приймальня Київради з земельних питань не пізніше наступного робочого дня з дня надходження повідомлення направляє його разом з копією договору на виконання робіт із землеустрою до Департаменту земельних ресурсів. Повідомлення надійшло на адресу Київської міської ради 12.09.2016, враховуючи, що реєстрація кореспонденції в Київській міській раді здійснюється на базі системи електронного документообігу АСКОД на доручення від 12.09.2016 № 08/15266 було нанесено електронний цифровий підпис заступника міського голови-секретаря Київської міської ради та дане повідомлення КП "Спецжитлофонд" від 09.09.2016 було надіслано до розгляду з установленому порядку Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Завдання на проектування № ЗВП-2370 підготовлено Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 21.09.2016.
Департамент земельних ресурсів на підставі повідомлення зацікавленої особи щодо розроблення документації із землеустрою без одержання дозволу Київської міської ради на її розроблення у разі набуття зацікавленою особою такого права відповідно до законодавства та цього Порядку, базуючись на відповідній справі-клопотанні, протягом п'яти робочих днів готує завдання на проектування та видає його разом із оригіналом повідомлення, залишаючи у справі-клопотанні копію такого повідомлення, зацікавленій особі або розробнику документації із землеустрою, якщо таке право розробника визначено договором на розроблення документації із землеустрою.
Отже, Порядком не передбачено, що завдання на проектування має бути виготовлено саме на підставі проекту землеустрою проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а як підставу зазначено - повідомлення зацікавленої особи щодо розроблення документації із землеустрою без одержання дозволу Київської міської ради на її розроблення та базуючись на справі клопотанню.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що має місце недотримання порядку розроблення проекту землеустрою, зокрема, щодо неврахування вимог завдання на проектування № ЗВП-2370 про наявність на земельній ділянці будинку охорони, який є власністю ОГБК "Волгоградський", внаслідок чого не були враховані права позивача та ПП "Стевія БМ" на земельну ділянку під площею забудови, яка необхідна для її експлуатації".
Крім того, необґрунтованими є висновки суду першої інстанції про те, що земельне законодавство України не передбачає процедури одночасного розгляду звернень декількох осіб щодо надання в користування однієї і тієї ж земельної ділянки.
Судом першої інстанції не враховано, що у зв'язку з неподанням позивачем правовстановлюючих документів на спірну земельну ділянку та за відсутності підготовленого Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) проекту рішення Київська міська рада не мала можливості розглянути на пленарному засіданні сесії Київської міської ради питання щодо передачі земельної ділянки ОГБК "Волгоградський".
Згідно із статтею 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами 2, 3 статті 134 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 134 Земельного кодексу України визначено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Відповідно до статті 123 Земельного кодексу України підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Згідно із статтею 22 Закону України Про столицю України - місто-герой Київ у зв'язку зі здійсненням містом Києвом функцій столиці України Київська міська рада та Київська міська державна адміністрація, кожна в межах своєї компетенції, встановленої законами України, мають право, зокрема, визначати особливості землекористування у м. Києві.
З наявних в матеріалах справи доказів вбачається, що у липні 2015 було завершено розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5514 га, розташованої за адресою: вул. Шолом-Алейхема, В у Деснянському р-ні м. Києва (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки.
Відповідно до статті 13 Тимчасового порядку після державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та внесення даних про таку документацію із землеустрою до міського земельного кадастру зацікавлена особа з метою прийняття Київською міською радою рішення про передачу (надання) земельної ділянки в користування (у власність) звертається до державного адміністратора дозвільного центру з заявою на одержання документа дозвільного характеру за формою, встановленою Кабінетом Міністрів України.
До заяви на одержання документа дозвільного характеру додаються: у разі передачі (надання) земельної ділянки на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки: оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з матеріалами його погодження; позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації - у разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законодавством; витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку; висновок Департаменту земельних ресурсів щодо можливості надання під забудову та для інших потреб земельної ділянки, одержаний відповідно до статті 11 розділу 4 цього Порядку, довіреність або засвідчена в установленому законодавством порядку її копія, на підставі якої інтереси зацікавленої особи представляє його уповноважена особа (у разі якщо заява подається представником).
Статтею 11 Тимчасового порядку у разі невідповідності проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки вимогам, встановленим частинами 2 та 3 цієї статті, або якщо за результатами здійснення контролю при проведенні землеустрою з'ясувались відомості чи обставини, що не були належним чином відображені розробником у проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не відповідають дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або завданню на проектування, виданого Департаментом земельних ресурсів у випадку, коли зацікавленою особою відповідно до законодавства та цього Порядку набуто право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки повертається Департаментом земельних ресурсів розробнику документації із землеустрою, який його подав від імені зацікавленої особи, або безпосередньо зацікавленій особі на доопрацювання. У такому випадку Департамент земельних ресурсів у висновку щодо можливості надання під забудову та для інших потреб земельної ділянки письмово зазначає підстави повернення.
Державний адміністратор дозвільного центру у день реєстрації заяви на одержання документа дозвільного характеру або протягом наступного робочого дня передає заяву з доданими до неї документами до приймальні Київради з земельних питань.
Приймальня Київради з земельних питань у день надходження заяви на одержання документа дозвільного характеру або протягом наступного робочого дня надсилає її разом з доданими до неї документами до Департаменту земельних ресурсів для підготовки проекту рішення Київської міської ради про передачу (надання) земельної ділянки в користування (у власність) або про відмову у передачі (наданні) земельної ділянки в користування (у власність) у разі наявності підстав для відмови у наданні і передачі) земельної ділянки в користування (у власність), крім випадків повернення заяви на одержання документа дозвільного характеру на доопрацювання у порядку, встановленому частиною шостою цієї статті.
Таким чином, рішення про передачу (надання) земельної ділянки в користування (у власність) або про відмову в передачі (наданні) земельної ділянки приймається Київською міською радою в порядку, встановленому Регламентом Київської міської ради, з урахуванням особливостей, встановлених Тимчасовим порядком, та у строки, встановлені законодавством.
Суб'єктом подання проекту рішення щодо відведення земельної ділянки виступає Департамент земельних ресурсів, проект рішення у цьому разі підписується директором та керівником юридичної служби департаменту і подається на розгляд Київської міської ради в порядку, встановленому Регламентом Київської міської ради.
Разом з тим, під час опрацювання проекту землеустрою Департаментом земельних ресурсів було направлено на адресу ОГБК "Волгоградський" негативний висновок про неможливість надання спірної земельної ділянки в зв'язку з тим, що у позивача відсутні підстави для надання земельної ділянки відповідно до статті 134 Земельного кодексу України, а відтак надання земельної ділянки суперечить чинному законодавству (лист Департаменту земельних ресурсів від 11.08.2015 № 057041-14425).
Оскільки, відповідно до відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно право власності на нежитлові будівлі загальною площею 53,4 кв.м були внесені 26.04.2016. При цьому дана інформація не була передана до Департаменту земельних ресурсів та проект землеустрою розроблявся за відсутності майна Позивача на спірній земельній ділянці.
Відповідно до Положення про Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) Департамент земельних ресурсів має повноваження на розгляд даного клопотання, затвердженого рішенням Київської міської ради №182/342 від 19.12.2002.
Згідно із підпунктом 3.12 пункту 3 Положення визначено, що Департамент земельних ресурсів є структурним підрозділом виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), готує та подає в установленому порядку проекти рішень Київської міської ради, розпоряджень Київського міського голови, розпорядження виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), а також подає свої висновки з питань: розпорядження землями в межах міста Києва; передачі земельних ділянок у власність громадян та юридичних осіб; надання земельних ділянок в користування, вилучення земельних ділянок; продажу земельних ділянок у власність; викупу земельних ділянок для суспільних потреб міста; звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок; встановлення та зміни межі районів у місті, в порядку, встановленому законодавством України; встановлення сервітуту.
Проте, незважаючи на такий негативний висновок Департаменту земельних ресурсів, Позивачем було направлено проект землеустрою на розгляд Київської міської ради, що не відповідає положенням Земельного кодексу України та Тимчасового порядку.
Зі змісту листа Департаменту земельних ресурсів від 26.09.2016 №057023-18229 вбачається, що позивача повідомлено, що в міський земельний кадастр внесені відомості про документацію із землеустрою щодо відведення Позивачу земельної ділянки площею 0,55 га на вул. Шолом-Алейхема, 5-в, з кадастровим номером 8000000000:62:029:0030 (справа №9617).
Проте, документів, що посвідчують право власності на майно автостоянка в справі відсутні за винятком Акта державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта автостоянки "Волгоградська" на вул. Шолом-Алейхема, 5-в.
Крім того, відсутні документи що посвідчують право користування вказаною земельною ділянкою.
Відповідно до Генерального плану розвитку містка Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 №370/1804, а також відповідно до детального плану територій в межах вулиць Мілютенка, Шолом-Алейхема, Братиславської та Лісового проспекту у Деснянському районі м. Києва, затвердженого рішенням Київради від 28.07.2016 №910/910, земельна ділянка під автостоянкою належить до території житлової забудови.
В своїй позовній заяві ОГБК "Волгоградський" вказує, що Київська міська рада, отримала погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Шолом-Алейхема, 5-В у Деснянському районі м. Києва, однак не прийняла рішення про надання даної земельної ділянки у користування Позивачу.
Проте, наведені обставини не відповідають дійсності, оскільки проект землеустрою не був погоджений в установленому порядку.
Вищевикладене підтверджується негативним висновком, наданим листом Департаменту земельних ресурсів від 18.09.2016 №057041-16955, яким було розглянуто проект землеустрою №9617 та зроблено висновок про неможливість надання земельної ділянки з підстав, вказаних в листі Департаменту земельних ресурсів від 11.08.2015 №057041-14425 (копія листа надавалась в додатку до відзиву Київської міської ради від 24.10.2016).
Тобто, звертаючись до Київської міської ради 18.09.2016, позивач отримав негативний висновок Департаменту земельних ресурсів, згідно якого проект землеустрою не був погоджений і, відповідно, не був переданий на затвердження до Київради.
Разом з тим, Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було розглянуто лист ОГБК Волгоградський стосовно заперечення проти забудови автостоянки стартовим будинком для відселення мешканців з гуртожитку на вул. Мілютенка, 23-а та надано відповідь листом від 26.09.2016 № 057023-18229, зі змісту якого вбачається що в справі № 9617 Про передачу обслуговуючому гаражно-будівельному кооперативу Волгоградський земельної ділянки для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у Деснянському районі м. Києва відсутні майнові документи за винятком Акта державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта автостоянки Волгоградська на вул. Шолом-Алейхема, 5-в. Також зазначено, що документи, що посвідчують право користування вказаною земельною ділянкою, станом на 31.12.2012 за будь-якою юридичною чи фізичною особою в Департаменті земельних ресурсів не зареєстровані.
Таким чином, проект землеустрою ОГБК "Волгоградський" був розглянутий у встановленому порядку та в строки, визначені законом. Оскільки Позивачем не було усунуто недоліків проекту землеустрою, і в тому вигляді, в якому він був поданий до Київської міської ради, він не підлягав розгляду на сесії Київської міської ради, тому Київська міська рада в межах компетенції та в спосіб визначений законодавством прийняла рішення від 06.10.2016 № 168/1172 яке оскаржується.
Таким чином, помилковими є висновок суду про порушення черговості розгляду проектів землеустрою Київською міською радою.
З огляду на викладене, оскільки положеннями ст. 123 Земельного кодексу України так і Тимчасовим порядком передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність, затвердженим Київською міською радою чітко визначені підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, серед яких відсутня така підстава як отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою іншою особою, тому Київська міська рада діяла в межах компетенції та у спосіб передбачений чинним законодавством.
Зі змісту гарантійного листа КП Спецжитлофонд від 09.09.2016 № 056/24-3695, адресованого Київській міській раді, вбачається, що рішенням Київської міської ради від 28 липня 2016 № 910/910 затверджено детальний план території в межах вулиць Мілютенка, Шолом- Алейхема, Братиславської та Лісового проспекту у Деснянському районі. На зазначеній земельній ділянці розташована автостоянка ГБК Волгоградський . Згідно з матеріалами ДПТ зазначена автостоянка буде перенесена на земельну ділянку на перетині вул. Шолом-Алейхема та вул. Братиславської у Деснянському районі. Зважаючи на викладене, КП Спецжитлофонд гарантує вирішити питання щодо перенесення машиномісць ГБК Волгоградський на земельну ділянку на перетині вул. Шолом-Алейхема та вул. Братиславської в межах чинного законодавства.
Листом від 20.09.2016 № 296 адресованого директору Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Приватне підприємство Київземресурс на підставі пункту 2 статті 11 Порядку передачі (надання) земельних ділянок в користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 04.03.2015 № 195/1060 просило внести до міського земельного кадастру відомості про проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення Спецжитлофонд для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями на перетині вул. Мілютенка та вул. Шолом-Алейхема у Деснянському районі м. Києва та надати відповідні пропозиції у формі висновку до вказаного проекту, як це передбачено зазначеним порядком.
За результатами розгляду вказаного листа Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у висновку від 28.09.2016 № 057041-18469 щодо можливості надання земельних ділянок (до справи № Д-7829) зазначено, що за результатами розгляду, враховуючи наявні висновки Департаменту містобудування та архітектури від 15.09.2016 № 9160/0/12-4/09-16 та Головного правління Держгеокадастру у місті Києві від 21.09.2016 № 926/41-16, витяги Державного земельного кадастру про земельні ділянки від 16.09.2016 та від 18.09.2016, Департамент вважає за можливе внести інформацію про земельні ділянки (кадастрові номери -8000000000:62:029:0030 та 8000000000:62:029:0072) до міського земельного кадастру згідно з рішенням Київської міської ради від 18.04.2013 № 194/929 Про ведення міського земельного кадастру . Надання земельних ділянок під забудову можливе за умови вирішення майново-правових питань з ОГБК Волгоградський , дотримання вимог Земельного кодексу України, зокрема ст. 186-1, Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
22.09.2016 КП Спецжитлофонд подано до ЦНАП заяву щодо видачі рішення Київської міської ради.
В пояснювальній записці до проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок КП Спецжитлофонд , зазначено, що проект землеустрою розроблений приватним підприємством "Київземресурс" згідно з поданим клопотанням до Київради від 29.07.2016 К-27397, відповідно до листа-повідомлення про виконання права мовчазної згоди від 09.09.2016 № 08/15266 та договором на виконання робіт від 30.08.2016 № KЗP.30-08/3B. Також зазначено, що земельні ділянки, які запроектовані до відведення, знаходяться:
- відповідно до Генерального плану міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київради від 28.03.2002 № 370/1804 територія за функціональним призначенням належить до території багатоповерхової житлової забудови;
- запроектовані земельні ділянки розміщуються на частині земель, віднесених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської ради депутатів трудящих від 20.10.66 № 1545 "Про відвод управлінню капітального будівництва міськвиконкому земельної ділянки під житлове та культурно- побутове будівництво в Дарницькому районі". Відповідно до рішення Київради від 28.11.2002 № 118/278 управлінню капітального будівництва було припинено право користування земельними ділянками, а землі віднесено до земель запасу відповідних категорій. Згідно п. 6 рішення Київради від 15.07.2004 № 457/1867 внесено зміни в рішення КМР від 28.11.2002 № 118/278, а саме: земельні ділянки право користування якими припинене, віднесені до міських земель не наданих у власність чи користування. Тому надання земельної ділянки здійснюється за рахунок міських земель не наданих у власність чи користування.
- згідно даних державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (довідки Головного управління Держгеокадастру у м. Києві від 19.09.2016) вказані земельні ділянки обліковуються як землі, не надані у власність чи користування. Раніше на земельну ділянку № 1 приватним підприємством "Київземресурс" зже розроблявся проект землеустрою щодо надання в оренду земельної ділянки . БК "Волгоградський" для експлуатації та обслуговування відкритої звтостоянки.
Згідно із протоколом КМДА від 16.05.2016 щодо наради з питання відселення та реконструкції житлового будинку на вул. Мілютенка, 23-а у Деснянському районі м. Києва, затвердженого Київським міським головою для врегулювання ситуації запропонована можливість будівництва "стартового будинку" на перетині вулиць Мілютенка та Шолом-Алейхема, де розташована автостоянка ГБК "Волгоградський". В свою чергу членам кооперативу запропоновано перенесення автостоянки вздовж вулиці Братиславської, що передбачено в детальному плані території даного кварталу.
Крім того, в пояснювальній записці зазначено, що на час обстеження земельної ділянки в натурі (на місцевості) встановлено, що на ділянці № 1, яка передбачена для відведення, розташована двоповерхова споруда (будка охорони), яка побудована господарським способом.
Відповідно до Українського класифікатора видів цільового призначення землі земельна ділянка відноситься до земель житлової та громадської забудови. Код цільового використання -02.03- для будівництва і обслуговування
багатоквартирного житлового будинку.
Згідно Переліку містобудівних обмежень у використанні земельної ділянки, що мають бути враховані при розробці документації із землеустрою та відповідність заявленої ініціативи містобудівній документації або ситуації виданих Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 14.09.2016 зазначено, що відповідно до детального плану території в межах вулиць Мілютенка, Шолом-Алейхема, Братиславської та Лісового проспекту, затвердженого рішенням Київради від 28.07.2016 № 910/910, земельна ділянка за функціональним призначенням належить до території житлової забудови. Крім того, серед містобудівних обмежень та умов землекористування, які мають бути визначені для даної земельної ділянки в проекті землеустрою згідно з чинним містобудівним законодавством, відповідними нормами та правилами передбачено, зокрема, питання майново-правового характеру вирішити в установленому законодавством порядку, а також вирішити питання перенесення машиномісць ГБК Волгоградський .
Статтею 19 ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності" детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 19.02.2012 у справі № 2011-57/5456-2012.
Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 15.09.2016 надано висновок № 16-1481-В про погодження проекту землеустрою, яким розглянувши проект землеустрою вказаний департамент погоджує його і вважає за можливе використовувати в подальшому земельні ділянки для вищевказаних цілей, за умови дотримання вимог пункту 3 статті 24 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності .
Відповідно до висновку Головного управління Держгеокадастру у м. Києві до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 21.09.2016 № 926/41-16, замовник зобов'язаний серед іншого вирішувати майново-правові питання відповідно до чинного законодавства та гарантійного листа від 19.09.2016 № 056/24-3695.
Разом з тим, в матеріалах справи наявна довідка з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями Головного управління Держгеокадастру у м. Києві від 19.09.2016 № 19-26-0.4-1105/35-16, в якій зазначено, що відомості про реєстрацію речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:62:029:0030 від органу державної реєстрації прав в порядку інформаційного обміну до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві не надходили. Враховуючи вище викладене, зміни до даних державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями Головним управлінням Держгеокадастру у м. Києві по вказаній земельній ділянці не вносились.
Що стосується земельної ділянки, площею 0,1726 слід зазначити, наступне що згідно з довідкою з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями Головного управління Держгеокадастру у м. Києві від 19.09.2016 № 19-26-0.4-1106/35-16 документи, що посвідчують право власності/користування на вказану земельну ділянку за юридичними та фізичними особами не реєструвались. Відомості про реєстрацію вищезазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі та рішення щодо передачі її у власність чи користування юридичним та фізичним особам у Головному управлінні Держгеокадастру у м. Києві відсутні. Рішенням Київської міської ради від 28.03.02 № 370/1804 затверджено Генеральний план міста Києва, в якому частина вказаної земельної ділянки за функціональним призначенням належить до території житлової багатоповерхової забудови, інша частина до територій вулиць та доріг.
Відповідно до статті 38 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування. Згідно статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Відомості про прийняті рішення органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо віднесення вказаної земельної ділянки до певної категорії згідно даних Державного земельного кадастру у Головному управлінні Держгеокадастру у м. Києві відсутні.
Таким чином, оскільки позовні вимоги про скасування рішення державного реєстратора Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) є похідними від позовних вимог щодо скасування рішення Київської міської ради, тому вони також не підлягають задоволенню, оскільки приймаючи оскаржуване рішення Київська міська рада діяла в межах компетенції та в спосіб визначений законодавством.
Підчас прийняття оскаржуваного рішення судом першої інстанції невірно застосовано положення статті 377 Цивільного кодексу України та статті 120 Земельного кодексу України, оскільки в ній йдеться про перехід права користування земельною ділянкою по факту набуття права власності на нерухоме майно, що на ній знаходиться, від попереднього землекористувача на умовах і у обсязі, які були у останнього, тоді як: по-перше, наявний факт ухвалення органом місцевого самоврядування рішення про передачу КП Спецжитлофонд в постійне користування земельної ділянки на підставі проекту землеустрою; по-друге, як вбачається з матеріалів справи, земельна ділянка комунальної власності, якою розпорядився орган місцевого самоврядування спірним рішенням, не перебувала у користуванні будь-яких осіб.
Згідно із частиною 2 статті 3 рішення Київської міської ради від 28.02.2013 № 63/9120 "Про Тимчасовий порядок передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві" передача земельних ділянок в оренду або надання їх у постійне користування на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки здійснюється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) або передачі (надання) земельної ділянки із зміною її цільового призначення.
Крім того, варто зауважити, що судом першої інстанції не взято до уваги соціальний аспект даної справи. Оскільки вказані земельні ділянки надані КП "Спецжитлофонд" з конкретною метою-для будівництва житлового будинку і відселення мешканців з будинку № 23-А по вулиці Мілютенка в м. Києві, що станом на сьогодні є непридатним для проживання через невідповідність санітарним нормам.
Колегія суддів зазначає, що судом першої інстанції, всупереч вимог ГПК України не було всебічно та повно з'ясовано обставини, які мають значення для справи, а висновки суду, викладені у рішення господарського суду, не відповідають фактичним обставинам справи, що призвело до неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
Сукупність вищезазначеного дає підстави дійти висновку про порушення місцевим господарським судом вимог ст.ст. 86, 236 ГПК України щодо всебічного, повного та об'єктивного з'ясування обставин справи, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, розгляду всіх обставин справи підтверджених наявними у справі доказами, які мали бути досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи в їх сукупності, керуючись законом та нормами матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст. 76 ГПК України).
Частиною 1 статті 277 ГПК України встановлено, що підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є:
1) неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;
3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;
4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону, або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню (ч. 2 ст. 277 ГПК України).
Враховуючи викладене вище, апеляційний господарський суд приходить до висновку, що місцевим господарським судом не повно та не об'єктивно з'ясовано обставини справи. При цьому, висновки, викладені в рішенні суду першої інстанції, не відповідають обставинам справи, що мають значення для справи, в зв'язку з чим апеляційні скарги Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" та Київської міської ради підлягають задоволенню, а рішення Господарського суду міста Києва від 11.09.2017 року -скасуванню.
Відповідно до приписів ст. 129 ГПК України судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись статтями 129, 267-270, 273, 275, 277, 281-285 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційні скарги Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" та Київської міської ради задовольнити.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 11.09.2017 року у справі № 910/1048/17 скасувати повністю.
3. Постановити нове рішення, яким у задоволенні позовів відмовити повністю.
4. Скасувати заходи забезпечення речових доказів вжиті ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 24.05.2018.
5. Судові витрати зі сплати судового збору за розгляд справи у суді першої інстанції покласти на позивача.
6. Стягнути з Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський" (02156, м. Київ, вул.. Шолом-Алейхема, 5В, код ЄДРПОУ 23493181) на користь Київської міської ради (01044, вул.. Хрещатик,36, м. Київ, код ЄДРПОУ 22883141) 7040,00 грн. судового збору за розгляд справи судом апеляційної інстанції. Видати наказ.
7. Стягнути з Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський" (02156, м. Київ, вул.. Шолом-Алейхема, 5В, код ЄДРПОУ 23493181) на користь Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" (04071, м. Київ, вул.. Оболонська, 34, код ЄДРПОУ 31454734) 7040,00 грн. судового збору за розгляд справи судом апеляційної інстанції. Видати наказ.
8. Стягнути з Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський" (02156, м. Київ, вул.. Шолом-Алейхема, 5В, код ЄДРПОУ 23493181) на користь Департамента земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01601, м. Київ, вул.. Хрещатик, код ЄДРПОУ 26199097) 7040,00 грн. судового збору за розгляд справи судом апеляційної інстанції. Видати наказ.
9. Видачу наказів по справі № 910/1048/17 доручити Господарському суду міста Києва.
10 . Матеріали справи № 910/1048/17 повернути до Господарського суду міста Києва.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, що оскржується, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст складено та підписано 19.06.2018.
Головуючий суддя Б.В. Отрюх
Судді А.І. Тищенко
Ю.Б. Михальська
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2018 |
Оприлюднено | 19.06.2018 |
Номер документу | 74750842 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Отрюх Б.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні