ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 червня 2018 року Справа № 804/987/16 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді ОСОБА_1 розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом Приватного підприємства фірма Бомонд до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа - Кам'янська міська рада про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії, -
Обставини справи: 19.02.2016 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Приватного підприємства фірми Бомонд до ОСОБА_2 Держгеокадастру у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області, в якому позивач просить:
- визнати неправомірними дії суб'єкта владних повноважень - ОСОБА_2 Держгеокадастру у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області щодо підготовки та видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.01.2016 року №10/86-16 щодо застосування сукупного коефіцієнту Км3, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки, 0,64;
- скасувати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.01.2016 №10/86-16, виданий ОСОБА_2 Держгеокадастру у м.Дніпродзержинську Дніпропетровської області;
- зобов'язати ОСОБА_2 Держгеокадастру у м.Дніпродзержинську Дніпропетровської області видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1,5952 га, кадастровий номер:1210400000:02:004:0217, розташованої за адресою: вул.Українська, 85, місто Дніпродзержинськ, яка передана у користування Приватному підприємству "Бомонд" на підставі договору оренди земельної ділянки від 11.09.2014 року №12950, із застосуванням сукупного коефіцієнту Км3, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки 0,5.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є орендарем земельної ділянки площею 1,5952 на підставі договору оренди від 11.09.2014 №12950 укладеного з Дніпродзержинською міською радою. Орендна плата напряму залежить від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Позивач для заповнення щорічної податкової декларації з плати за землю замовило у відділі Держгеокадастру у м.Дніпродзержинську Дніпропетровської області витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1,5952 га кадастровий номер:1210400000:02:004:0217. ОСОБА_2 Держгеокадастру у м.Дніпродзержинську Дніпропетровської області видано витяг від 14.01.2016 №10/86-16 відповідно до якого нормативна грошова оцінка складає 7354959,93 грн. З витягу вбачається, що сукупний коефіцієнт Км3 дорівнює 0,64 замість 0,5, як встановлено рішенням Дніпродзержинської міської ради від 08.07.2015 "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ". Таким чином, нормативна грошова оцінка була неправомірно завищена ОСОБА_2 Держгеокадастру у м.Дніпродзержинську Дніпропетровської області у кілька разів, що в значній мірі позначиться на розмірі орендної плати за земельну ділянку.
Ухвалою суду від 17.03.2016 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в судовому засіданні (суддя Борисенко П.О.).
Ухвалою суду від 18.05.2016 року (суддя Борисенко П.О.) зупинено провадження в адміністративній справі № 804/987/16.
Розпорядженням №1252 д від 20.04.2018 року у зв'язку із закінченням повноважень у судді Борисенка П.О. було призначено повторний автоматизований розподіл справи №804/987/16 та згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу було розподілено судді Сидоренко Д.В.
З 15.12.2017 року діє нова редакція Кодексу адміністративного судочинства України, пунктом 10 Розділу VII "Перехідні положення" якого визначено, що справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Ухвалою суду від 23.04.2018 року, суд прийняв справу до свого провадження, поновив провадження у справі та призначив до розгляду.
Ухвалою суду від 30.05.2018 року суд допустив заміну відповідача ОСОБА_2 Держгеокадастру у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 40027871; 51900, Дніпропетровська обл., місто Кам'янське, ПРОСПЕКТ ВАСИЛЯ СТУСА, будинок 10/12) правонаступником Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428; 49004, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, ПРОСПЕКТ ОЛЕКСАНДРА ПОЛЯ, будинок 2).
Судом встановлено, що згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено зміни щодо перейменування третьої особи - Дніпродзержинська міська рада, на Кам'янська міська рада.
В судове засідання з'явився представник позивача. Представники відповідача та третьої особи в судове засідання не з'явились, про дату, час та місце розгляду повідомлені належним чином. Від представника третьої особи надійшло клопотання про розгляд справи без його участі.
В матеріалах справи міститься заперечення первісного відповідача - ОСОБА_2 Держгеокадастру у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області, в яких зазначено, що з 01.01.2016 року формально набрало чинності внаслідок збігу терміну після оприлюдненню рішення Дніпродзержинської міської ради від 08.07.2015р. №1339-64, яким внесені зміни до рішення Дніпродзержинської міської ради від 12.07.2013р. №842-38 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ". Позивач замовив у відповідача витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,5952 га, розташованої за адресою: вул.Українська, 85 у м.Дніпродзержинську. Відповідач надав замовлений витяг датований 14.01.2016р. №10/86-16, але при розрахунку не використав зазначене вище рішення Дніпродзержинської міської ради та застосував раніше встановлене значення коефіцієнту КмЗ=0,64, з чим позивач не погоджується. Однак, відповідач, як територіальний орган центрального органу державної виконавчої влади в галузі земельних відносин, не вважає для себе за можливе приймати до виконання рішення органу місцевого самоврядування, яке суперечить нормативно-правовим актам загальнодержавного значення. Дане рішення міської ради не відповідає діючим нормативно-правовим актам України у сфері земельних відносин. Дніпродзержинська міська рада не має права в межах своїх повноважень змінювати показники документації про нормативну грошову оцінку земель міста Дніпродзержинська та використовувати коефіцієнти, які не пройшли державну експертизу.
У відзиві Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області зазначено, що згідно технічної документації на території м.Дніпродзержинськ визначено 16 локальних факторів, які можуть вплинути на загальне значення коефіцієнту КмЗ, як і інші локальні фактори, що можуть потенційно бути виявлені в м.Дніпродзержинську вже були враховані на стадії визначення коефіцієнту Км2. В попередній редакції рішення ради єдиний сукупний (добуток) коефіцієнт Км3, який в добутку дорівнює 0,64, застосований конкретно лише до двох локальних факторів: місцезнаходження земельної ділянки у санітарно-захисній зоні (0,8) та у зоні обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря (0,8). У рішенні Дніпродзержинської міської ради від 08.07.2015р. №1339-64 визначено сукупний (добуток множення) коефіцієнт Км3 на рівні 0.5 однак не визначається саме із яких сукупних локальних факторів складається Км3 на рівні 0.5. Отримати добуток коефіцієнту Км3 у розмірі 0,5 взагалі неможливо. Так, при прийнятті коефіцієнту Км3 на рівні 0.5 як єдиного сукупного (добутку) коефіцієнту, який буде застосовуватись, не були враховані локальні, які визначені технічною документацією з нормативною грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ, і їх добуток однозначно буде більшим від 0,5, але використанню підлягає нічим не обґрунтований Км3, який встановлений оскаржуваним рішенням ради. Територіальні органи Держгеокадастру - центрального органу державної виконавчої влади не мають права керуватись протиправними рішеннями органу місцевого самоврядування, яке не відповідає Порядку, затвердженому спільним наказом Державного комітету України із земельних ресурсів, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006р.
Також в матеріалах справи міститься заперечення третьої особи - Дніпродзержинської міської ради на відзив відділу Держгеокадастру у м.Дніпродзержинську, в яких зазначено, що 08.07.2015 року Дніпродзержинською міською радою прийнято рішення №1339-64 "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013р. №842-38 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", яким вирішено внести зміни та пункт 1.1 рішення викласти у наступній редакції "1.1. Для всіх земельних ділянок міста, крім земельних ділянок зазначених у п.1.3, при розрахунку нормативної грошової оцінки застосовувати єдиний сукупний (добуток) коефіцієнт Км3, який дорівнює 0,5". Таким чином, значення коефіцієнту Км3 встановлено від 0,5 до 1. Дане рішення не визнано судом незаконним та не скасовано, тобто є діючим та таким, що підлягає виконанню.
В ході судового засідання судом постановлено питання щодо можливості розгляду справи в порядку письмового провадження. Представник позивача щодо подальшого розгляду справи в порядку письмового провадження не заперечував.
Відповідно до частини 3 статті 194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті суд,-
ВСТАНОВИВ :
Рішенням Дніпродзержинської міської ради №1093-54/VI від 29.08.2014 Приватному підприємству фірмі "Бомонд" надана у строкове, платне користування земельна ділянка несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: вул.Українська, 85, місто Дніпродзержинськ, кадастровий номер 1210400000:02:004:0217.
11.09.2014р. між Приватним підприємством фірмою "Бомонд" та Дніпродзержинською міською радою укладений договір оренди земельної ділянки №12950.
Згідно предмету договору, Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: вул.Українська, 85, місто Дніпродзержинськ, кадастровий номер: 1210400000:02:004:0217, згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Згідно з п.2.1, п.5.1 Договору оренди земельна ділянка передається в оренду для розміщення майнового комплексу.
Пунктом 5.2 цього договору встановлено, що цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
Відповідно до п.4.2 Договору оренди, обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом ОСОБА_3 України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Згідно з п.4.4 цього Договору, розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
Рішенням Дніпродзержинської міської ради №842-38/VI від 12.07.2013р. Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 м2 в розмірі 199,64 грн. та введено в дію з 01.01.2014р.
Відповідно до п.1.1 рішення Дніпродзержинської міської ради №842-38/VI від 12.07.2013р. для всіх земельних ділянок у правобережній частині міста, крім ділянок зазначених у п.1.3, при розрахунку нормативної грошової оцінки застосовувати єдиний сукупний (добуток) коефіцієнт Км3 з урахуванням локальних факторів: місцезнаходження земельної ділянки у санітарно-захисній зоні (0,8) та у зоні обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря (0,8), який в сукупності (добутку) дорівнює 0,64.
Згідно з п.1.3 цього рішення, сукупний (добуток) коефіцієнт Км3, який дорівнює 1 застосовується на земельних ділянках, які надані в користування промисловим підприємствам, що є джерелами забруднення.
З метою встановлення економічно обґрунтованої плати за землю, поліпшення умов розвитку підприємницької діяльності та вирішення соціальної напруги з приводу сплати земельних платежів 08.07.2015р. Дніпродзержинською міською радою прийнято рішення №1339-64/VI Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013р. №842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ .
Відповідно до пункту 1.1 рішення Дніпродзержинської міської ради від 08.07.2015р. №1339-64/VI для всіх земельних ділянок міста, крім земельних ділянок зазначених в п.1.3, при розрахунку нормативної грошової оцінки застосовувати єдиний сукупний (добуток) коефіцієнт Км3, якій дорівнює 0,5 .
Судом також встановлено, що ОСОБА_2 Держгеокадастру у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області здійснено розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: вул.Українська, 85, місто Дніпродзержинськ, кадастровий номер 1210400000:02:004:0217, який оформлено у вигляді витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №10/86-16 від 14.01.2016р., відповідно до змісту якого розмір сукупного коефіцієнту Км3 складає 0,64 .
Окрім того, в матеріалах справи містяться відомості, що постановою Заводського районного суду м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області від 27.11.2017 року у справі №208/3026/16а-а (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/71481508), адміністративний позов Керівника Дніпродзержинської місцевої прокуратури до Кам'янської міської ради Дніпропетровської області, треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору: відділ Держгеокадастру у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області, Приватне підприємство фірма Бомонд про визнання рішення незаконним задоволено повністю, поновлено строк на оскарження рішення Дніпродзержинської міської ради від 08.07.2015 року №1339-64/VI Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 року №842-38/ VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ ; визнано рішення Дніпродзержинської міської ради від 08.07.2015 року №1339-64/VI Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 року №842-38/ VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ незаконним та нечинним з моменту його прийняття з відновлення в редакції рішення Дніпродзержинської міської ради від 12.07.2013 року №842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ станом на 08.07.2015 року.
Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2018 року у справі №208/3026/16-а (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/73103477), апеляційну скаргу Приватного підприємства фірма "Бомонд" задоволено частково. Постанову Заводського районного суду м.Дніпродзержинська від 27 листопада 2017 р. в адміністративній справі № 208/3026/16-а(2-а/208/209/16) скасовано, адміністративний позов Керівника Дніпродзержинської місцевої прокуратури залишено без розгляду.
Відповідно до частини 4 статті 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Таким чином, на час винесення рішення у справі, рішення Дніпродзержинської міської ради від 08.07.2015р. №1339-64/VI Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013р. №842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ є чинним.
Преамбулою Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 р. №1378-IV(далі - Закон №1378-IV) встановлено, що цей Закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Тобто, нормативна грошова оцінка залежить від доходу, який можна отримати від передбаченого використання конкретної земельної ділянки.
Згідно зі ст.5 Закону №1378-IV залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Нормами ст.18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до положень статей 20 та 23 Закону №1378-IV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативно грошової оцінки земель. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року №18/15/21/11 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (далі - Порядок, чинний на час формування спірного витягу) .
Пунктом 3.1 Прядку встановлювалось, що в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Згідно з п.3.2 Порядку населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою 8.
Відповідно до п.3.3 вищевказаного Порядку нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою:
В х Нп
Цн = --------- х Кф х Км, (8)
Нк
де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6%); Нк - норма капіталізації (3%); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо); Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки підлягає індексації відповідно до постанови Кабінету ОСОБА_3 України від 12.05.2000 N 783 Про проведення індексації грошової оцінки земель .
Пунктом 3.6 Порядку встановлено, що коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, (9) де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місцерозташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.
Вихідними даними для обчислення Км є генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, плани їх земельно-господарського устрою, матеріали економічної оцінки їх територій. Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.
Пунктом 3.10 Порядку було встановлено, що вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за відповідною формулою.
Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. При встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу, не меншого, ніж 1:10000, - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. чол. та 1:5000 - для інших населених пунктів.
Для обчислення Км3 враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, табл. 3.7, при цьому добуток пофакторних оцінок не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50.
Відповідно до п.4 Порядку за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, згідно з додатком 2.
На час винесення рішення по справі, механізм визначення нормативної грошової оцінки земель врегульовано Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики України та продовольства України, від 25.11.2016 №489.
Згідно пункту 1.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
Відповідно до розділу "II Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів" Порядку передбачено, що Коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою :Км = Км1 х Км2 х Км3,
де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення;
Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони);
Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.
Відповідно до пункту 10 Порядку №489, вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою: Цн=Цнз*Кф*Км3.
Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.
Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.
Згідно зі ст.15 Закону № 1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.23 Закону № 1378-IV витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом ОСОБА_3 України через ОСОБА_3 аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру затвердженого постановою КМУ від 14.01.2015 року №15 "Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру".
Відповідно до пп.36 п.4 даного Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки.
Згідно з ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР(далі - Закон №280/97-ВР) рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до ст.73 Закону №280/97-ВР акти ради сільського, селищного, міського голови, голови районної вмісті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі створення) ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Зважаючи на те, що рішенням Дніпродзержинської міської ради від 08.07.2015р. №1339-64/VI Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013р. №842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ , яке станом на час розгляду справи є чинним, встановлено, що для всіх земельних ділянок міста, крім земельних ділянок зазначених в п.1.3, при розрахунку нормативної грошової оцінки слід застосовувати єдиний сукупний (добуток) коефіцієнт Км3, якій дорівнює 0,5, а також враховуючи, що земельна ділянка, надана в оренду позивачу, не належить до земельних ділянок, зазначених в п.1.3 рішення міської ради (не є земельною ділянкою, яка надана в користування промисловим підприємствам, що є джерелами забруднення), здійснення розрахунку нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки відповідачем із застосуванням єдиного сукупного (добуток) коефіцієнту Км3, якій дорівнює 0,64, є протиправним.
Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Саме ці критерії є визначальними при перевірці на правомірність рішень та дій органів державної влади, що визначено ч.3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до ч.1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Згідно із ч.1 ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Таким чином, рішенням Дніпродзержинської міської ради від 08.07.2015 року №1339-64-VІ "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" в силу наведених положень є нормативно-правовим актом, обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями.
З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що невиконання відповідачем рішення Дніпродзержинської міської ради від 08.07.2015 року №1339-64-VІ "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" року суперечить вимогам законодавства, а тому такі дії слід визнати незаконними.
Окрім того, з матеріалів справи вбачається, що позивач просить скасувати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Щодо даної вимоги позивача суд зазначає наступне.
Згідно ст.20, 23 Закону України "Про оцінку земель", за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Аналогічні положення закріплені у п.1 Розділу ІІІ "Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів", затвердженого 25.11.2016 наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777, що за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9).
Термін "адміністративний акт" згідно з Резолюцією Комітету ОСОБА_3 Європи (77)31 (прийнятою Комітетом ОСОБА_3 від 28.09.1977 на 275-му засіданні заступників міністрів) означає будь-який окремий захід або прийняте рішення, які за своїм характером безпосередньо впливають на права або інтереси як фізичних осіб, так і юридичних, в ході здійснення публічної влади.
Згідно з п.1 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Звідси, сформований Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №10/86-16 від 14.01.2016 року, який позивач просить скасувати - не є рішенням суб'єкта владних повноважень у контексті ст.19 КАС України і не може бути скасованим. Тому в даній вимозі позивача суд вважає за необхідне відмовити.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Докази суду надають особи, які беруть участь у справі.
Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, аналізуючи вищевказані норми чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ПП фірма "Бомонд" є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини 1 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов'язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в загальному розмірі 1378,00 грн., що документально підтверджується квитанцією №0.0.503735544.1 від 12.02.2016 року. Інших документально підтверджених судових витрат, матеріали справи не містять.
Згідно Виписки про зарахування судового збору до спеціального фонду державного бюджету України, судовий збір у розмірі 1378,00 грн. сплачений згідно квитанції №0.0.503735544.1 від 12.02.2016 року зараховано на казначейський рахунок.
Приймаючи до уваги задоволення позову в повному обсязі, суд вважає за необхідне присудити здійснені позивачем судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1378,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
Відповідно до частини 5 статті 250 КАС України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Керуючись ст.ст. 132, 139, 143, 241, 243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Приватного підприємства фірма Бомонд (код ЄДРПОУ 20261228; 51925, Дніпропетровська обл., місто Кам'янське, ВУЛИЦЯ УКРАЇНСЬКА, будинок 85) до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428; 49004, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, ПРОСПЕКТ ОЛЕКСАНДРА ПОЛЯ, будинок 2), третя особа - Кам'янська міська рада (код ЄДРПОУ 24604168; 51931, Дніпропетровська обл., місто Кам'янське, ОСОБА_4 КАЛНИШЕВСЬКОГО, будинок 2) про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії щодо не застосування при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 1210400000:02:004:0217), яка розташована за адресою: вул.Українська, 85, місто Дніпродзержинськ, та знаходиться у користуванні Приватного підприємства фірма "Бомонд" відповідно до договору оренди від 11.09.2014р. №12950, єдиного сукупного (добуток) коефіцієнту Км3, який дорівнює 0,5, відповідно до рішення Дніпродзержинської міської ради від 08.07.2015р. №1339-64/VI Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013р. №842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ .
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видати Приватного підприємству фірма "Бомонд" Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 1210400000:02:004:0217), яка розташована за адресою: вул.Українська, 85, місто Дніпродзержинськ, розраховану із застосуванням єдиного сукупного (добуток) коефіцієнту Км3, який дорівнює 0,5, відповідно до рішення Дніпродзержинської міської ради від 08.07.2015р. №1339-64/VI Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013р. №842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ .
В іншій частині відмовити.
Стягнути на користь Приватного підприємства фірма "БОМОНД" (код ЄДРПОУ 20261228; 51925, Дніпропетровська обл., місто Кам'янське, ВУЛИЦЯ УКРАЇНСЬКА, будинок 85) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1378,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428; 49004, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, ПРОСПЕКТ ОЛЕКСАНДРА ПОЛЯ, будинок 2).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.06.2018 |
Оприлюднено | 28.06.2018 |
Номер документу | 74977126 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні