Постанова
від 26.06.2018 по справі 911/516/17
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@kia.arbitr.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"26" червня 2018 р. Справа№ 911/516/17

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Суліма В.В.

суддів: Отрюха Б.В.

Шаптали Є.Ю.

при секретарі судового засідання : Стаховській А.І.

за участю представників сторін:

від позивача: Борисенко А.М. довіреність № 7 від 28.02.2017 року;

від відповідача: Корієнко В.В. довіреність № б/н від 12.07.2017 року; Загура В.П. - адвокат довіреність № 2597/10 від 21.05.2004 року,

розглянувши апеляційну скаргу Гребінківської селищної ради

на рішення Господарського суду Київської області від 11.04.2018 року (повний текст підписано 23.04.2018 року)

у справі № 911/516/17 (суддя: Христенко О.О.)

за позовом Гребінківської селищної ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс"

про розірвання договору оренди земельної ділянки

Встановив

Гребінківська селищна рада (далі - позивач) звернулась до Господарського суду Київської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" (далі - відповідач) про розірвання договору оренди земельної ділянки від 27.01.2006 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що орендована земельна ділянка використовується відповідачем не за цільовим призначенням. Крім того, відповідач самовільно без письмової згоди позивача розмістив на орендованій земельній ділянці тимчасові споруди.

Рішенням Господарського суду Київської області від 10.05.2017 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 19.09.2017 року позовні вимоги Гребінківської селищної ради задоволені повністю; розірвано договір оренди земельної ділянки від 27.01.2006 року, укладений між Гребінківською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс", посвідчений приватним нотаріусом Васильківського районного нотаріального округу Іванніковою О.О. і зареєстрований в реєстрі за № 14, присуджено до стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" на користь Гребінківської селищної ради 1 600,00 грн судового збору.

Постановою Вищого господарського суду України від 12.12.2017 року, рішення Господарського суду Київської області від 10.05.2017 року та постанову Київського апеляційного господарського суду від 19.09.2017 скасовано, а матеріали справи № 911/516/17 передані на новий розгляд до господарського суду Київської області.

Вищий господарський суд України направляючи справу на новий розгляд, зокрема, зазначив, що кваліфікуючи дії відповідача як істотне порушення умов договору, суди попередніх інстанцій, в той же час, в своїх рішеннях не навели ніяких висновків про те, які права позивача були порушені та якої шкоди зазнає останній, у зв'язку з такими діями відповідача, чи позбавляється рада того, на що очікувала при укладенні договору, а також чи носять відповідні дії відповідача систематичний характер.

Господарський суд Київської області повністю відмовив у задоволенні позову Гребінківської селищної ради своїм рішенням від 11.04.2018 року (повний текст підписано 23.04.2018 року).

Не погодившись з прийнятим рішенням, Гребінківська селищна рада звернулася до суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати повністю рішення у даній справі та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

Апеляційна скарга мотивована тим, що Господарський суд Київської області, визнав обставини встановленими, які є недоведеними і мають значення для справи, неправильно застосував норми процесуального та матеріального права, зокрема, ст. 32 Закону України Про оренду землі та ст. 143 Земельного кодексу України.

Також, скаржник вказав, що відповідач здійснив забудову орендованої земельної ділянки без письмового дозволу та згоди позивача, експлуатує споруди без дотримання законодавства України, зокрема, ст. 25 Закону України Про оренду землі .

Крім того, скаржник зазначив, що факт використання орендованої земельної ділянки не за цільовим призначенням підтверджується актом постійної комісії позивача від 17.05.2016 року та заявою самого відповідача до позивача №26 від 04.10.2016 року про створення комісії для розміру визначення збитків відповідачу при спробі крадіжки урожаю соняшнику на території відповідача.

Також, скаржник вказав, що відповідач допустив істотні порушення договору оренди земельної ділянки, в числі й щодо повноти орендних платежів.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.05.2018 року справу № 911/516/17 передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя - Сулім В.В., судді: Отрюх Б.В., Шаптала Є.Ю.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 29.05.2018 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Гребінківської селищної ради на рішення Господарського суду Київської області від 11.04.2018 року у справі № 911/516/17.

У судовому засіданні 26.07.2018 року апелянт підтримав доводи апеляційної скарги, просив її задовольнити, рішення місцевого господарського суду скасувати.

У судовому засіданні Київського апеляційного господарського суду представник відповідача заперечував проти доводів апеляційної скарги, просив рішення Господарського суду першої інстанції залишити без змін а скаргу без задоволення.

Крім того, позивач у відзиві на апеляційну скаргу зазначив, що позивачем не доведено, що діями відповідача були допущені істотні порушення умов спірного договору оренди, які призвели до заподіяння позивачу істотної шкоди.

Щодо наданих до апеляційної скарги додаткових документів, зокрема, копія супровідного листа позивача №109 від 21.02.2013 року з додатками до нього рішення позивача від 29.01.2013 року та договір про зміни до договору оренди землі від 19.02.2013 року та поштове повідомлення про вручення даного листа, колегія суддів не приймає їх, як належний доказ у даній справі, оскільки, позивач відповідно до ст. 269 Господарського процесуального кодексу України не обґрунтував належними та допустимими доказами неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об'єктивно не залежали від нього.

Розглянувши апеляційну скаргу, перевіривши матеріали справи, Київський апеляційний господарський суд вважає, що рішення Господарського суду Київської області від 11.04.2018 року підлягає скасуванню, а апеляційна скарга Гребінківської селищної ради - задоволенню, з наступних підстав.

Відповідно до ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

27.01.2006 року між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір), відповідно до умов якого орендодавець у відповідності до Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, Закону України "Про оренду землі", згідно з рішенням № 339-29-4 Гребінківської селищної ради Васильківської району Київської області від 23.12.2005 року надає в оренду, а орендар згідно протоколу № 4 загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" від 25.01.2006 року приймає в довгострокове платне володіння і користування, з правом викупу, земельну ділянку, яка перебуває в державній власності та віднесена до Гребінківської селищної ради згідно з проектом формування території та встановлення меж Гребінківської селищної ради Васильківського району Київської області, проведеного відділом робочого проектування Інституту Землеустрою Української академії аграрних наук за договором № 3916 від 24.01.1992 року, площею 17,65 га, за рахунок земель запасу (загального користування) Гребінківської селищної ради, яка розташована в смт. Гребінки Васильківського району Київської області по вул. Київській за номером 153, та має такий склад угідь: під комерційною забудовою - 17, 65 га, для розміщення торгівельно-ринкового комплексу.

Цільове призначення земельної ділянки, що надається в оренду - для розміщення торгівельно-ринкового комплексу.

Грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, виданого Васильківським районним відділом земельних ресурсів 26.01.2006 року за № 122/1 складає 5 148 357,77 грн (п. 1.2 договору).

Згідно з п. 1.3 договору, термін дії договору 49 років з дня підписання його сторонами.

Відповідно до п. 2.1 договору, оренда земельної ділянки провадиться з оплатою у розмірі 1,5 % від суми грошової оцінки земельної ділянки, що складає 77225,37 грн на рік у вигляді щомісячних платежів.

Пунктом 2.5 договору визначено, що перегляд ставок орендної плати може бути здійснено за згодою сторін, а в іншому випадку в судовому порядку.

Згідно п. 2.6 договору, якщо в результаті зміни законодавства України, розмір земельного податку збільшується, відповідно збільшується розмір орендної плати, а в іншому випадку, розмір орендної плати залишається без змін.

Відповідно до п. 3.5 договору, сторони зобов'язуються виконувати всі вимоги, викладені в ст.ст. 24, 25 Закону України "Про оренду землі" та ст.ст. 95, 96, 101, 102 та глави 17 Земельного кодексу України, зміст яких зрозумілий.

Всі спори, що можуть виникнути з виконання цього договору, вирішуються шляхом переговорів між сторонами, а при неможливості вирішення спорів - в судовому порядку (п. 4.1 договору).

Відповідно до п. 6.6 договору земельна ділянка повинна використовуватись за цільовим призначенням, зазначеним у розділі 1 договору, з умовою раціонального використання землі, збереження її якості, недопущення забруднення.

Пунктом 6.9 договору передбачено, що договір оренди земельної ділянки може бути розірвано за взаємною згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договору, він може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами їх зобов'язань, передбачених у договорі, а також з підстав, визначених ст.ст. 141, 142, 143, 144 Земельного Кодексу України.

Вказаний договір оренди земельної ділянки було нотаріально посвідчено приватним нотаріусом Васильківського районного нотаріального округу Іванніковою О.О. та зареєстровано в реєстрі за № 14.

27.01.2006 року між позивачем та відповідачем було підписано акт приймання-передачі земельної ділянки в оренду на території Гребінківської селищної ради, згідно якого позивач, як орендодавець, передав, а відповідач, як орендар, прийняв в оренду земельну ділянку площею 17,65 га по вул. Київська, 153, для розміщення торгівельно-ринкового комплексу.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач користувався орендованою земельною ділянкою за договором з моменту підписання договору, його реєстрації та фактичного передання в оренду земельної ділянки та у період дії договору, а також станом на час розгляду справи, що підтверджується договором оренди земельної ділянки від 27.01.2006 року, актом б/н від 27.01.2006 року приймання-передачі земельної ділянки в оренду на території Гребінківської селищної ради.

20.04.2010 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" звернулось до Гребінківської селищної ради з листом № 12, в якому просило винести на засідання виконкому питання погодження розміщення групи кіосків на території відведеній під ринок, згідно з переліком.

14.02.2011 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" звернулось до Гребінківської селищної ради з листом за № 18 в якому, з огляду на необхідність внесення змін в частині розміру оплати за орендовану земельну ділянки, а також виходячи із необхідності проведення її переоцінки (збільшення нормативної оцінки) ТОВ "Ресурс-Сервіс" просило внести зміни до умов договору оренди земельної ділянки від 27.01.2006 року, в частині визначення розміру орендованої ділянки з 17,65 га до 2,0 га, тобто до розміру на якій фактично розташований ринок та автомобільна стоянка.

При цьому, колегія суддів приймає до уваги, що у подальшому відповідач не звертався та не вчиняв будь-яких дій для внесення змін до договору оренди в частині визначення розміру орендованої ділянки та відповідно розміру оплати за орендовану земельну ділянку.

Рішенням Гребінківської селищної ради Васильківського району від 15.02.2011 року за № 51-ІУ-VІ "Про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки ТОВ "Ресурс-Сервіс", надано згоду на розробку технічної документації із землеустрою для внесення змін до умов договору оренди земельної ділянки від 27.01.2006 року, укладеного між Гребінківською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс"; площу земельної ділянки, яка знаходиться в смт. Гребінки по вул. Київська, 153, зменшити з 17,65 га, залишивши в оренді ТОВ "Ресурс-Сервіс" земельну ділянку на якій розміщена нерухомість ринку, площу якої визначити технічною документацією.

Відповідна технічна документація була виготовлена Товариством з обмеженою відповідальністю "ВВОСС". Згідно пояснювальної записки, доданої до матеріалів технічної документації, розмір земельної ділянки, яка фактично використовується товариством з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс", становить 1,9933 га (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі).

19.03.2012 року Гребінківська селищна рада звернулась до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" із листом "Про приведення договірних відносин по оренді земельної ділянки у відповідність з вимогами чинного законодавства", оскільки відповідачем не здійснені дії щодо укладення додаткової угоди по зміні орендної плати з 1,5 % до 3 %, що є порушенням Закону України "Про оренду землі" та Податкового кодексу України", якими визначений порядок нарахування та сплати орендної плати за землю, а також не здійснюється оплата орендної плати за новою нормативною оцінкою 2011 року.

Рішенням Гребінківської селищної ради від 29.01.2013 року № 219-ХУІ-УІ "Про сплату орендної плати Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" вирішено рекомендувати адміністрації Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" внести зміни до договору, виклавши п.п. 2.1, 2.5 договору в наступній редакції: "оренда земельної ділянки проводиться з оплатою у розмірі 3 % від суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 1 299 816,60 грн на рік у вигляді місячних платежів. Перегляд ставок орендної плати здійснюється відповідно до чинного законодавства"; доручено Гребінківській селищній раді та ТОВ "Ресурс-Сервіс" укласти додаткову угоду до договору оренди землі.

Листом № 2 від 13.03.2013 року, Товариство з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" просило надати роз'яснення щодо виконання рішення Гребінківської селищної ради від 29.01.2013 року № 219-ХУІ-УІ "Про сплату орендної плати ТОВ "Ресурс-Сервіс" та на підставі яких нормативних актів здійснюється нарахування відповідної орендної плати.

В подальшому, як вбачається з матеріалів справи, позивач звертався до відповідача із листами за № 169 від 18.03.2013 року, № 660 від 24.11.2015 року, № 343 від 30.05.2016 року, № 782 від 01.12.2016 року про приведення діючого договору оренди у відповідність до вимог Податкового кодексу України, в частині нормативної грошової оцінки землі, яка має бути не меншою ніж 3 %.

Відповідно до акту від 17.05.2016 року, складеного постійною комісією Гребінківської селищної ради VII скликання з питань земельних відносин, екології, надзвичайних ситуацій та правопорядку в особі Голови комісії ОСОБА_6, ОСОБА_7, депутата ОСОБА_8, члена виконкому ОСОБА_7, в присутності заступника директора Товарисва з обмеженою відповідальністю "Ресурс Сервіс" ОСОБА_9, проведено обстеження орендованої земельної ділянки площею 17,65 га по вул. Київська, 153 під розміщення торгівельно-ринкового комплексу. Виявлено, що адміністрацією Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс Сервіс", орендна плата сплачується в розмірі 1,5% від старої нормативної оцінки, що є грубим порушенням чинного законодавства; селищний бюджет недоотримує кошти за рік 1751 973,19 грн; виявлено грубе порушення встановлення самовільно тимчасових споруд під торгові точки, газову заправку, шиномонтаж, стоянка автомобілів; 12,0 га землі комерційного призначення використані не за цільовим призначенням засіяно зерновими культурами (соняшник). Вказаний акт підписано вищевказаними членами постійної комісії Гребінківської селищної ради VII скликання з питань земельних відносин, екології, надзвичайних ситуацій та правопорядку, а ОСОБА_9 від підпису акту відмовився.

08.09.2016 року Гребінківською селищною радою Васильківського району Київської області прийнято рішення № 154-VI-VII "Про розірвання договору оренди земельної ділянки з Товариством з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс", яким вирішено розірвати договір оренди земельної ділянки площею 17,65 га з Товарисвом з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" в судовому порядку та вирішено подати відповідний позов.

Так, підставою винесення рішення стало те, що за наслідками заслуховування інформації голови комісії з питань земельних відносин, екології, надзвичайних ситуацій та правопорядку ОСОБА_6, селищна рада відмітила, що адміністрація Товарисва з обмеженою відповідальнісю "Ресурс-Сервіс", яке орендує земельну ділянку, площею 17,65 га по вул. Київська, 153, і здійснює господарську діяльність (торгівля на ринку), з часу укладення договору оренди від 27.01.2006 року, протягом багатьох років не виконує умови договору, а саме: не виготовлено проект забудови ринку, не покращено умови торгівлі на ринку, самовільно без оформлення відповідної документації встановлюються об'єкти торгівлі та сервісу (газова заправка та шиномонтаж, мийка), що є порушенням будівельних та архітектурних норм, на що неодноразово вказувала адміністрація Васильківського районного управління Державної санітарної служби у Київській області та надходили скарги від юридичних та фізичних осіб , які здійснюють діяльність на ринку; орендна плата сплачується в розмірі 1,5% від старої нормативної оцінки, що є грубим порушенням чинного законодавства, на що неодноразово вказували контролюючі органи та виконком Гребінківської селищної ради.

Адміністративним протоколом серії АА № 386095 від 26.10.2016 року, складеним старшим ДОПСП Васильківського ВП капітаном поліції Царенко М.В. відносно директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" ОСОБА_11 за ст. 152 КпАП України зафіксовано, що 26.10.2016 року близько 10:20 за адресою: смт. Гребінки, вул. Київська, 153, директор Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" ОСОБА_11 порушив порядок розміщення тимчасових споруд на території Гребінківського ринку, чим порушив благоустрій селища; вказаний протокол направлено ГУ Національної поліції Київської області Васильківський відділ (вих. № 15247/109/1004/03) на адресу Голови адміністративної комісії при Гребінківському селищному виконавчому комітеті для розгляду.

Протоколом засідання адміністративної комісії при виконкомі Гребінківської селищної ради Васильківського району Київської області від 02.11.2016 року, яка при слуханні адміністративних матеріалів, направлених ГУ Національної поліції Київської області Васильківський відділ (вих. № 15247/109/1004/03 від 27.10.2016 року, протокол №АА386095 від 26.10.2016 року) про те, що гр. ОСОБА_11 26.10.2016 року близько 10 год. 20 хв. в смт. Гребінки вул. Київська, 153, здійснив неправомірне розміщення тимчасових споруд на території Гребінківського ринку, чим порушив правила благоустрою селища, постановлено відповідно до ст. 152 КУпАП накласти на гр. ОСОБА_11, як на посадову особу адміністративне покарання у вигляді штрафу у розмірі 1 000,00 грн.

Заява директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" ОСОБА_11 на ім'я Голови Гребінківської селищної ради Васильківського району Київської області № 26 від 04.10.2016 року, зареєстрована Гребінківською селищною радою 04.10.2016 року (відомості про що містяться на заяві), повідомлено про спробу скоєння злочину вночі з 03.10.2016 на 04.10.2016 на території Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс", зокрема, спроба крадіжки врожаю соняшника, організованого групою осіб з використання комбайну та самоскиду, чим завдано шкоди Товариству з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс". Заявник просив створити комісію для визначення розміру матеріальних збитків спричинених діями злочинців, а також просив включити до складу комісії особисто ОСОБА_11

19.12.2016 року Гребінківською селищною радою прийнято рішення № 190-ІX-VІІ "Про затвердження ставок земельного податку за земельні ділянки", яким затверджено ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено.

У квітні 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Ресур-Сервіс" подано до Васильківського міськрайонного суду Київської області адміністративний позов про скасування рішення Гребінківської селищної ради № 154-УІ-УІІ від 08.09.2016 року про розірвання договору оренди земельної ділянки від 27.01.2006 року, укладеного з Товариством з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс", і за яким Васильківським міськрайонним судом Київської області ухвалою від 18.04.2017 року відкрито провадження в адміністративній справі.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру судових рішень, провадження у адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" до Гребінківської селищної ради Васильківського району Київської області про скасування рішення Гребінківської селищної ради про розірвання договору оренди земельної ділянки - закрито, у зв'язку з підвідомчістю відповідного спору суду господарської юрисдикції, про що Васильківським міськрайонним судом Київської області винесено ухвалу від 19.07.2017 року.

Обґрунтовуючи свій позов про розірвання договору оренди земельної ділянки, позивач посилався на те, що орендована земельна ділянка використовується відповідачем не за цільовим призначенням (не для розміщення торгівельно-ринкового комплексу, а для сільськогосподарського призначення, для розміщення тимчасових споруд під торгівлю, для розміщення газової заправки, стоянки автомобілів тощо).

Так, відповідно до листа Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 16.08.2017 року за № 10/10-28/1608/08/02 (наявний в матеріалах справи), у квітні 2017 була проведена позапланова перевірка на об'єкті "Торговільно-ринковий комплекс", розташований за адресою: Київська область, Васильківський район, смт. Гребінки, вул. Київська, 153 та встановлено, що на земельній ділянці розташований ринковий комплекс з встановленими тимчасовими спорудами для підприємницької діяльності, навіси для торгівлі над торговими рядами, споруда адміністрації ринку, будівля для мийки автотранспорту, площадка для продажу автотранспорту та виявлені порушення дотримання вимог у сфері містобудівної діяльності під час виконання будівельних робіт. За результатами перевірки було складено акт від 26.04.2017 року, відносно Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс-Сервіс" складені протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 26.04.2017 року № 1-Л-З-2404/1, № 1-Л-З-2404/2, № 1-Л-З-2404/3, № 1-Л-З-2404/4, № 1-Л-З-2404/5 та надано приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; винесено постанови про накладення штрафів.

Крім того, позивач, як на підставу своїх вимог, разом із нецільовим використанням земельної ділянки, посилається на порушення відповідачем норм Податкового кодексу України та умов договору, в частині своєчасного та повною мірою внесення орендної плати та проведення її індексації, що призвело до недоотримання до бюджету грошових коштів та завдало шкоди позивачу.

Також, як на підставу для задоволена позовних вимог, позивач вказував на не приведення відповідачем до норм чинного законодавства умов договору, у зв'язку з чим позивачем понесені збитки в сумі 5148 357,77 грн, що є істотним порушенням умов договору та дає позивачу право вимагати розірвання договору в судовому порядку.

Згідно з ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі", орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Поняття договору оренди землі визначено статтею 13 цього ж Закону, за приписами якої договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтями 24, 25 Закону України "Про оренду землі", передбачені права та обов'язки орендодавця та орендаря, зокрема орендодавець має право вимагати від орендаря: використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; своєчасного внесення орендної плати, орендар в свою чергу має право самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі, за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження та зобов'язаний приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку.

Згідно ст. 31 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Відповідно до ст. 32 Закону України "Про оренду землі", на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду у разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, у разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Тобто, йдеться про таке порушення договору однією зі сторін, яке тягне для другої сторони неможливість досягнення нею цілей договору.

Оцінка порушення договору як істотного здійснюється відповідно до критеріїв, що встановлені вказаною нормою. Оціночне поняття істотності порушення договору законодавець розкриває за допомогою іншого оціночного поняття - "значної міри" позбавлення сторони того, на що вона розраховувала при укладенні договору. Це (друге) оціночне поняття значно звужує сферу огляду суду. Істотність порушення визначається виключно за об'єктивними обставинами, що склалися у сторони, яка вимагає розірвання договору. В такому випадку вина (як суб'єктивний чинник) сторони, що припустилася порушення договору, не має будь-якого значення і для оцінки порушення як істотного, і для виникнення права вимагати розірвання договору на підставі частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України.

Іншим критерієм істотного порушення договору закон визнає розмір завданої порушенням шкоди, який не дозволяє потерпілій стороні отримати очікуване при укладенні договору. При цьому йдеться не лише про грошовий вираз завданої шкоди, прямі збитки, а й випадки, коли потерпіла сторона не зможе використати результати договору.

Вирішальне значення для застосування зазначеного положення закону має співвідношення шкоди з тим, що могла очікувати від виконання договору сторона (аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду України від 18.09.2013 року у справі № 6-75цс13).

Відтак, , необхідно встановити не лише наявність істотного порушення договору, але й наявність шкоди, завданої цим порушенням другою стороною, яка може бути виражена у вигляді реальних збитків та/або упущеної вигоди, а її розмір не дозволяє потерпілій стороні отримати очікуване при укладенні договору; а також встановити, чи є дійсно істотною різниця між тим, на що має право розраховувати сторона, укладаючи договір, і тим, що в дійсності вона змогла отримати. У кожному конкретному випадку питання про істотність порушення повинне вирішуватися з урахуванням усіх обставин справи, що мають значення для правильного її вирішення.

Згідно ст. 188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Частинами 3, 4 ст. 31 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Відповідно до п.п. 2.20., 2.21. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" передбачено, що у вирішенні спорів про розірвання договору оренди земельної ділянки судам слід враховувати, що відповідно до ст. 32 Закону України „Про оренду землі" на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених умовами договору, та з підстав, визначених ст.ст. 24 і 25 Закону України „Про оренду землі", у разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також з підстав, визначених ЗК України та іншими законами України. У разі встановлення порушень, передбачених ст. 143 Земельного кодексу України, зокрема, коли земельна ділянка використовується не за цільовим призначенням, визначеним умовами договору, та у спосіб, що суперечить екологічним вимогам, суди мають правові підстави для задоволення вимог про розірвання договору оренди на підставі статті 32 Закону України „Про оренду землі".

Про невиконання відповідачем умов договору щодо використання землі за цільовим призначенням може свідчити, зокрема, відсутність проведення будь-яких будівельних робіт на об'єкті, що може підтверджуватися, наприклад, актом, складеним Державною архітектурно-будівельною інспекцією. Разом з тим слід звернути увагу на те, що підставою для розірвання договору оренди землі є саме факт використання землі не за цільовим призначенням, а не, наприклад, невикористання земельної ділянки для забудови протягом трьох років підряд.

Як було встановлено вище та не заперечується відповідачем, останній користувався орендованою земельною ділянкою за договором з моменту підписання договору, його реєстрації та фактичного передання в оренду земельної ділянки.

Як вбачається з матеріалів справи, у період дії договору ним використовувалась земельна ділянка не за цільовим призначенням, що визначене договором, тобто не для розміщення торгівельно-ринкового комплексу, а для сільськогосподарського призначення, для розміщення тимчасових споруд під торгівлю, для розміщення газової заправки, стоянки автомобілів, тощо, що підтверджується актом б/н від 17.05.2016 року Постійної комісії Гребінківської селищної ради з земельних відносин, екології, надзвичайних ситуацій та правопорядку та додатками до нього, протоколом серії АА № 386095 про адміністративне правопорушення від 26.10.2016 року за ст. 152 КУпАП, протоколом № 11 засідання адміністративної комісії при Виконкомі Гребінківської селищної ради, заявою б/н від 04.10.2016 року стосовно накладення адміністративного стягнення щодо директора Товариства з обмеженою відповідальністю „Ресурс-Сервіс", а також заявою останнього на адресу на ім'я Голови Гребінківської селищної ради Васильківського району Київської області № 26 від 04.10.2016 року стосовно спроби крадіжки вирощеного соняшника на частині орендованої земельної ділянки.

Тобто, відповідач в порушення ст. 25 Закону України Про оренду землі , п. 3.5 договору оренди земельної ділянки без письмової згоди позивача самовільно розмістив на орендованій земельній ділянці вищевказані тимчасові споруди.

Відповідно до п. 2.31 Порядку розміщення тимчасових споруд для проведення підприємницької діяльності (далі - Порядок), що затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011 року (зареєстрований в МЮ України 22.11.2011 року за № 1330/20068) розміщення ТС самовільно забороняється.

Відповідно до п. 1.6 Порядку комплексна схема розміщення ТС та архетип розробляється за рішенням сільської, селищної, міської, районної ради суб'єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та затверджується рішенням (розпорядженням, наказом) виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.

Відповідно до п. 2.1. Порядку підставою для розміщення ТС є паспорт прив'язки ТС.

Відповідно до п. 2.11. Порядку паспорт прив'язки включає:

- схему розміщення ТС виконану на топографогеодезичній основі у масштабі 1:500,

- схему благоустрою прилеглої території

- ескізів фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС),

- технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж,

- реквізити замовника (наіменування, ПІБ, адреса, контактна інформація).

Відповідно до п. 2.20 Встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорту прив'язки.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач не звертався до позивача про винесення рішенням схеми розміщення ТС, а саме: (Бістро, експрес стрижка, ритуальні послуги, автомийка), газову заправку (газ пропан), майданчик для продажу вживаних автомобілів. Відповідач не має паспорту прив'язки вищевказаних тимчасових споруд.

Якщо вищевказані споруди є капітальними, то відповідно до ч. 8 ст. 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" експлуатація закінчених будівництвом об'єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачено законодавством) в експлуатацію, забороняється.

Так, матеріали справи не містять, а відповідачем не було надано ані суду першої інстанції, ані суду апеляційної інстанції належних та допустимих доказів наявності правовстановлюючих документів на будь-які споруди та об'єкти, що розташовані на спірній орендованій земельній ділянці.

Тобто, відповідач здійснив забудову орендованої земельної ділянки без письмового дозволу та згоди позивача, експлуатує споруди без дотримання вищевказаного законодавства України, чим порушив ст. 25 Закону України „Про оренду землі (аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду України від 22.06.2016 року № 3-462 гс16.

З огляду на викладене, колегія суддів не приймає як належний висновок суду першої інстанції, що відповідачем правомірно освоєно орендовану земельну ділянку площею 2,00 га.

Щодо твердження скаржника, як на підставу для скасування оскаржуваного рішення, що відповідачем були порушені норми Податкового кодексу України та умови договору, в частині своєчасного та повною мірою внесення орендної плати та проведення її індексації, що призвело до недоотримання до бюджету грошових коштів та завдало шкоди позивачу, колегія суддів відзначає наступне.

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 2.1. договору оренди земельної ділянки від 27.01.2006 року оренда земельної ділянки проводиться з оплатою у розмірі 1,5 % від суми грошової оцінки земельної ділянки, що складає 77225,37 грн на рік у вигляді щомісячних платежів на розрахунковий рахунок позивача.

Тобто, річний розрахунок орендної плати складає: 5148357,77 грн / 100 % * 1,5 % = 77225,37 грн.

Відповідно до пункту 2.4 договору оренди земельної ділянки від 27.01.2006 року індексації платежу проводиться щорічно за офіційними річними показниками інфляції.

З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України який відповідно до п. 1.1 ст. 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляється в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язків їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порядок порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпункту 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 Податкового кодексу України (в редакції чинній на час виникнення спірних відносин) плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 п. 14.1. статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно п. 269.1 ст. 269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1. статті 14 цього ж Кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності.

Отже, ПК визначив обов'язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язків платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункт 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу 13 Податкового кодексу України.

Згідно п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності встановлюються в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом 13 Податкового кодексу України; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду, дванадцять відсотків нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.1 пункту 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України).

Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу з орендної плати за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.

При цьому, колегія суддів відзначає. що виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2. ст. 5 Податкового кодексу України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду України, зокрема, у постанові від 02.12.2014 року у справі № 21-274а14).

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами, відповідач не привів до норм чинного законодавства України умови спірного договору, а саме, до норм п. 288.5 Податкового кодексу України, в частині розміру орендної плати за орендовану відповідачем у позивача земельну ділянку площею 17,65 га., що знаходиться за адресою смт. Гребінки, вул. Київська, 153, не проводив сплату орендної плати в повному обсязі, що передбачений п. 288.5 Податкового кодексу України розмірі, не проводив індексацію платежів орендної плати, як передбачено п. 2.4 договору оренди земельної ділянки від 27.01.2006 року.

Таким чином, позивач був позбавлений того на, що очікував при укладені спірного договору, зокрема, отримання плати за оренду.

Щодо посилань Вищого господарського суду при направленні справи на новий розгляд, що при новому розгляді справи, судам належить встановити обставини, які саме права позивача були порушенні та якої шкоди зазнає останній, у зв'язку із такими діями відповідача, колегія суддів відзначає, наступне.

Як було встановлено вище, відповідач не сплачує орендної плати в передбачуваному договором та чинним законодавством розмірі, не проводить індексацію платежів орендної плати, не побудував ринкового комплексу, використовує орендовану земельну ділянку не за її цільовим призначенням та без письмової згоди орендодавця розмістив на орендованій земельній ділянці споруди в т. ч. й вибухонебезпечні (газова заправка).

З огляду на викладене, колегія суддів не приймає як належне твердження відповідача викладене у відзиві на апеляційну скаргу, що позивачем не було доведено, що діями відповідача були допущені істотні порушення умов спірного договору оренди, які призвели до заподіяння позивачу істотної шкоди.

Згідно з ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, позивачем доведено належними та допустимими доказами в розумінні ст.ст. 74-79 Господарського процесуального кодексу України, що відповідач істотно порушив умови договору оренди земельної ділянки від 27.01.2006 року, у зв'язку із чим у позивача виникло право на розірвання спірного договору оренди земельної ділянки з підстав, зазначених у пункті 6.9. договору та ст. ст. 24, 25, 31, 32 Закону України „Про оренду землі".

З огляду на викладене, Київський апеляційний господарський суд дійшов висновку щодо задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Таким чином, згідно п. 1 ч. 1 ст. 277 Господарського процесуального кодексу України колегія суддів дійшла висновку, що рішення Господарського суду міста Києва від 11.04.2018 року підлягає скасуванню, з підстав неповного з'ясування обставин справи, в порядку п. 2 ст. 275 Господарського процесуального кодексу України, а апеляційна скарга Гребінківської селищної ради - задоволенню.

Судові витрати у зв'язку із задоволенням позовних вимог відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покласти на відповідача.

Керуючись ст. ст. 329, 269, 270, 275, 277 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Гребінківської селищної ради - задовольнити.

2. Рішення Господарського суду Київської області від 11.04.2018 року у справі №911/516/17 скасувати та прийняти нове рішення -

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Розірвати договір оренди земельної ділянки від 27.01.2006 року, що укладений між Гребінківською селищною радою Васильківського району Київської області (код ЄДРПОУ 04359152) та Товариством з обмеженою відповідальністю Ресурс-Сервіс (код ЄДРПОУ 22206593), посвідчений приватним нотаріусом Васильківської районного нотаріального округу ОСОБА_12 та зареєстрований в реєстрі за №14.

Судові витрати, понесені у зв'язку з розглядом позову у суді першої інстанції покласти на відповідача.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Ресурс-Сервіс (08662, Київська область, Васильківський район, смт. Гребінки, вул. Ворошилова, код ЄДРПОУ 22206593) на користь Гребінківської селищної ради (08662, Київська область, Васильківський район, смт, Гребінки, вул. Леніна, 2, код ЄДРПОУ 04359152) 1600,00 (одна тисяча шістсот) гри 00 коп. - судового збору за розгляд справи в суді першої інстанції.

3. Судові витрати, понесені у зв'язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, покласти на відповідача.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Ресурс-Сервіс (08662, Київська область, Васильківський район, смт. Гребінки, вул. Ворошилова, код ЄДРПОУ 22206593) на користь Гребінківської селищної ради (08662, Київська область, Васильківський район, смт, Гребінки, вул. Леніна, 2, код ЄДРПОУ 04359152) 2400,00 (дві тисячі чотириста) грн 00 коп, - судового збору за подання апеляційної скарги.

4. Видачу наказу доручити Господарському суду Київської області.

5. Матеріали справи №911/516/17 повернути до Господарського суду Київської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строк, передбачений ст.ст. 286-291 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддя В.В. Сулім

Судді Б.В. Отрюх

Є.Ю. Шаптала

Дата складення повного тексту 02.07.2018 року.

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення26.06.2018
Оприлюднено02.07.2018
Номер документу75017947
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/516/17

Ухвала від 13.06.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 07.02.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 13.12.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 01.11.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Постанова від 23.09.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 31.08.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 08.07.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 10.06.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 13.04.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 22.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні