ПОСТАНОВА
Іменем України
26 червня 2018 року м. Кропивницький
справа № 394/316/17
провадження № 22-ц/781/918/18
Апеляційний суд Кіровоградської області в складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:головуючої судді Авраменко Т.М.
суддів Суровицької Л.В., Чельник О.І.,
за участю секретаря Бодопрост М.М.
учасники справи:
позивач - перший заступник керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури, прокурор Олаг О.С.
відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, представник за довіреністю - Куєвда Юлія Сергіївна,
відповідач - ОСОБА_3, представник за ордером адвокат ОСОБА_4,
третя особа без самостійних вимог - Фермерське господарство Осієвського І.Ю. ,
третя особа з самостійними вимогами Розсохуватецька сільська рада Новоархангельського району, представник за ордером адвокат ОСОБА_5,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_3 на рішення Новоархангельського районного суду Кіровоградської області від 19 лютого 2018 року у складі судді Запорожець О.М. у справі за позовом першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, ОСОБА_3, третя особа: Фермерське господарство Осієвського Івана Юхимовича про визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання вчинити певні дії та цивільним позовом Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, ОСОБА_3, третя особа: Фермерське господарство Осієвського Івана Юхимовича про визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
19 травня 2017 року Перший заступник керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, ОСОБА_3, третя особа: Фермерське господарство Осієвського Івана Юхимовича про визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання вчинити певні дії.
Зазначав, що наказом Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області №11-243/14-14-СГ від 28 травня 2014 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 89,5 га, кадастровий номер НОМЕР_1 в оренду ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства строком на 15 років. Цей наказ є незаконним та підлягає скасуванню.
Приймаючи рішення про передачу в оренду ОСОБА_3 земельної ділянки загальною площею 89,5 га Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області, всупереч вимогам ст.7 Закону України Про фермерське господарство , не прийнято до уваги, що ОСОБА_3 в заяві про надання земельної ділянки не вказано кількість членів фермерського господарства, наявність у них чи у самого ОСОБА_3 права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність, а також про наявність в нього техніки для обробітку землі. Відповідно до витягу з ЄДРПОУ ОСОБА_3 створив фермерське господарство Осієвського Івана Юхимовича на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області, він є єдиним засновником фермерського господарства, члени та наймані працівники у вказаному фермерському господарстві відсутні.
ОСОБА_3 на території сільської ради ніколи не проживав та зареєстрований не був, а зареєстрований та постійно проживає за адресою: АДРЕСА_1, місце проживання та місце реєстрації не змінював, що підтверджується відповідними довідками сільських рад.
При реєстрації фермерського господарства ОСОБА_3 зазначив, що юридична особа ФГ Осієвського Івана Юхимовича розташоване по АДРЕСА_2, хоча, відповідно до довідки Новоархангельської селищної ради № 305 від 10 квітня 2017 року, за цією адресою розміщені господарські будівлі та споруди Приватного сільськогосподарського підприємства Лан , з яким укладено договір оренди на користування земельною ділянкою на підставі рішення Новоархангельської селищної ради № 833 від 22 березня 2012 року терміном на 49 років.
Бездіяльність органів виконавчої влади, відсутність належної перевірки та формальний підхід до вирішення заяви ОСОБА_3 створило передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства, як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
Таким чином, наказ Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області №11-243/14-14-СГ від 28 травня 2014 року, прийнято з порушенням вимог земельного законодавства і всупереч встановленій законом процедурі набуття права оренди на земельні ділянки з метою ведення фермерського господарства, внаслідок чого є недійсним і підлягає скасуванню.
На підставі цього наказу між Головним управлінням Держземагенства у Кіровоградській області (орендодавець) та ОСОБА_3 (орендар) укладено договір оренди землі № 03/04/15-04 від 03 квітня 2015 року, відповідно до якого орендодавець передав орендарю земельну ділянку загальною площею 89,5 га ріллі, яка розташована на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району, кадастровий номер НОМЕР_1. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на момент укладення договору оренди становить 2401592 грн.
Договір оренди землі укладено незаконно з наступних підстав.
Підставою для надання в оренду земельної ділянки державної або комунальної власності та передумовою укладення відповідного договору є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який здійснює розпорядження землею від імені власника.
Внаслідок протиправних дій та рішень відповідачів, земельна ділянка загальною площею 89,5 га, вартістю 2401592 грн. вибула з володіння держави. В результаті чого державу було позбавлено можливості здійснити реалізацію права оренди земельних ділянок на більш вигідних засадах в умовах конкурентного ринку та попередити неефективне використання землі некомпетентним суб'єктом господарювання, а тому договір оренди землі є недійсним,
Крім того, відповідачем грубо порушено процедуру набуття права оренди на земельну ділянку.
Головним управлінням Держземагентства в Кіровоградській області в особі заступника начальника відділу Держземагентства в Новоархангельському районі укладено з ОСОБА_3 договір оренди земельної ділянки без затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, тобто з порушенням вимог ст.13 Закону України Про оцінку земель .
Оскільки чинним законодавством визначено орган, уповноважений державою здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель, однак у вказаного державного органу відсутні повноваження щодо звернення до суду, тому прокурор наділений правом пред'явити позов в інтересах держави як позивач.
Просив суд визнати недійсним договір оренди землі № 03/04/15-04 від 03 квітня 2015 року, зобов'язати ОСОБА_3 повернути на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області земельну ділянку загальною площею 89,5 га ріллі, кадастровий номер НОМЕР_1 шляхом складання акту приймання-передачі земельної ділянки, стягнути з відповідачів судові витрати у розмірі 3200 грн.
В ході розгляду справи позовні вимоги збільшив, просив також визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області № 11-243/14-14-СГ від 28 травня 2014 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 89,5 га, стягнути з відповідачів судові витрати у розмірі 4800 грн.
14 листопада 2017 року Розсохуватецька сільська рада звернулась до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, ОСОБА_3, третя особа: Фермерське господарство Осієвського Івана Юхимовича про визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання вчинити певні дії.
Зазначала, що розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації за № 339-р від 04 червня 2009 року затверджено проект землеустрою щодо розмежування земель за межами населеного пункту загальною площею 2545,50 га, з них: 215,340 га земель державної власності, 773,75 га земель комунальної власності, 1556,41 га земель приватної власності на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області.
Згідно з картою до проекту землеустрою, щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів та території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області спірна земельна ділянка розміром 89,5 га віднесена до комунальної власності Розсохуватецької сільської ради.
Відповідно до витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію речового права від 03 листопада 2017 року за Розсохуватецькою сільською радою 30 жовтня 2017 року зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку розміром 89,5 га, кадастровий номер НОМЕР_1, тобто на земельну ділянку, стосовно якої заявлено позовні вимоги.
Таким чином Розсохуватецька сільська рада є законним власником спірної земельної ділянки.
ОСОБА_3, повинен був звернутись із заявою про надання дозволу на виготовлення проектної документації щодо відведення земельної ділянки до її власника, тобто до Розсохуватецької сільської ради, а не до Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області, правонаступником якого є Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградської області.
Всупереч вимогам Конституції України Головне управління Держземагенства у Кіровоградській області досконало не вивчил матеріали справи, не встановило належність земельної ділянки до державної чи комунальної власності, не будучи розпорядником земель комунальної власності вийшло за межі своїх повноважень та помилково видало наказ від 28 травня 2014 року, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 89,5 га в оренду ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства строком на 15 років та помилково уклало договір оренди землі № 03/04/15-04 від 03 квітня 2015 року, яка розташована за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області та належить до комунальної власності.
Оспорювані наказ та договір оренди землі підлягають скасуванню, оскільки наказ та договір оренди землі видано та укладено не уповноваженим на те органом.
Позов прокурора в частині визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди обґрунтований і підлягає задоволенню, а в частині повернення земельної ділянки головному управлінню Держземагенства у Кіровоградській області не підлягає задоволенню.
Просила визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області № 11-243/14-14-СГ від 28 травня 2014 року, визнати недійсним договір оренди землі № 03/04/15-04 від 03 квітня 2015 року. Зобов'язати ОСОБА_3 повернути у власність Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області земельну ділянку загальною площею 89,5 га ріллі, кадастровий номер НОМЕР_1, шляхом складання акту приймання-передачі земельної ділянки. Стягнути з відповідачів на користь Розсохуватецької сільської ради судові витрати (т. 2 а.с.35-41).
Ухвалою Новоархангельського районного суду Кіровоградської області від 15 листопада 2017 року залучено до участі у справі Розсохуватецьку сільську раду Новоархангельського району в якості третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета позову. Об'єднано в одне провадження позов першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області та позов Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району (т.2 а.с.57,58).
Рішенням Новоархангельського районного суду Кіровоградської області від 19 лютого 2018 року позов першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області задоволено частково, а позов Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району задоволено повністю.
Визнано недійсним та скасовано наказ Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області № 11-243/14-14-СГ від 28 травня 2014 року, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 89,5 га, кадастровий номер НОМЕР_1 в оренду ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства строком на 15 років.
Визнано недійсним договір оренди землі № 03/04/15-04 від 03 квітня 2015 року, укладений між Головним управлінням Держземагенства у Кіровоградській області в особі заступника начальника відділу Держземагенства у Новоархангельському районі Кіровоградської області Недоступ Г.В. (орендодавець) та ОСОБА_3 (орендар), відповідно до якого орендодавець передав орендарю земельну ділянку загальною площею 89,5 га ріллі, кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області.
Зобов'язано ОСОБА_3 після набрання рішенням законної сили повернути у власність Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області земельну ділянку загальною площею 89,5 га ріллі, кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області шляхом складання акту приймання - передачі земельної ділянки.
В частині позовних вимог прокурора про повернення земельної ділянки Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області - відмовлено.
В апеляційній скарзі відповідач ОСОБА_3 просить скасувати рішення суду першої інстанції, ухвалене з порушенням норм процесуального та матеріального права, ухвалити нове рішення про відмову в позові першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області та позові Розсохуватецької сільської ради. Зазначає, що судом не було взято до уваги, що рішення тридцятої сесії п'ятого скликання Розсохуватецької сільської ради № 66 від 12 грудня 2008 року є незаконним та недійсним, так як фактично є три різних рішення виданих сільською радою, що стосуються розмежування земель державної та комунальної власності. Суд дійшов помилкового висновку про час набуття права власності на земельну ділянку вказавши, що з прийняттям розпорядження голови Кіровоградської ОДА № 339-р від 04 червня 2009 року Держава в особі Кіровоградської ОДА втратила, а Розсохуватецька сільська рада на підставі рішення сесії № 95 від 11 вересня 2009 року про прийняття у комунальну власність спірної земельної ділянки набула право власності на цю земельну ділянку. Однак на момент видачі цього розпорядження голови Кіровоградської ОДА та рішення сесії сільської ради спірна земельна ділянка не була сформована і право на неї не підлягало державній реєстрації. Право володіння, користування та розпорядження своїм майном, а саме спірною земельною ділянкою у сільської ради виникло лише 03 листопада 2017 року, тобто через три роки після набуття ним права оренди на спірну земельну ділянку, що судом при ухваленні рішення було проігноровано. Пунктом 12.6 договору оренди № 03/04/15-04 від 03 квітня 2015 року визначено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи не є підставою для зміни умов або розірвання договору оренди. Йому не було відомо, що сільською радою було розроблено проекти землеустрою про розмежування земель державної та комунальної власності, а враховуючи, що землі за межами населених пунктів перебувають у державній власності, він для отримання в оренду земельної ділянки звернувся до Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області, яке своїм наказом підтвердило, що спірна земельна ділянка дійсно перебуває у державній власності. Під час перебування земельної ділянки у нього в оренді, тобто три роки, сільська рада жодного разу будь-яким чином не повідомила його про наявність проекту розмежувань земель державної та комунальної власності. Він вчинив всі необхідні дії для правомірного набуття в оренду земельних ділянок для створення фермерського господарства.
Апеляційне провадження відкрито 11 травня 2018 року (т.3 а.с.84). Справа призначена до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи на 05 червня 2018 року (т.3 а.с.93). У зв'язку з відсутністю повного складу суду розгляд справи відкладено на 26 червня 2018 року.
У відзиві на апеляційну скаргу перший заступник керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду без змін. Зазначає, що сільська рада набула у комунальну власність землі сільськогосподарського призначення на території сільської ради поза межами населеного пункту 11 вересня 2009 року, тобто на час передачі землі та на час ухвалення рішення суду сільська рада є власником спірної земельної ділянки. Судом правильно встановлено власника земельної ділянки, а також те, що ОСОБА_3 отримав спірну земельну ділянку шляхом штучного використання процедури створення фермерського господарства, як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів (т.3 а.с.97-109).
У відзиві на апеляційну скаргу Розсохуватецька сільська рада просить рішення суду залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення. Зазначає, що з прийняттям розпорядження голови Кіровоградської облдержадміністрації № 339-р від 04 червня 2009 року держава в особі Кіровоградської облдержадміністракції втратила, а Розсохуватецька сільська рада на підставі рішення сесії сільської ради № 95 від 11 вересня 2009 року про прийняття у комунальну власність спірної земельної ділянки набула право комунальної власності на спірну земельну ділянку, тому ОСОБА_3 повинен був звернутись із заявою про надання дозволу на виготовлення проектної документації щодо відведення земельної ділянки до її власника, тобто до сільської ради. Договір оренди земельної ділянки було укладено у 2015 році, тобто після прийняття у комунальну власність сільською радою спірної земельної ділянки, тому стороною у такому договорі могла бути лише сільська рада (т.3 а.с.120-128).
У відзиві на апеляційну скаргу Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області просить апеляційну скаргу задовольнити, рішення суду скасувати. Зазначає, що підстави для звернення прокуратури до суду з позовом про захист порушених прав або інтересів держави відсутні. Ввизнання недійсним наказів та договору оренди в результаті призведе до невикористання землі і неотримання сільською радою орендної плати та відповідно до зменшення надходжень до бюджету. Будь-які порушення прав, свобод та інтересів позивача з боку Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області відсутні (т.3 а.с.136-139).
В засіданні апеляційного суду представник відповідача ОСОБА_3 підтримала доводи апеляційної скарги, просила звернути увагу на те, що право комунальної власності виникло лише в листопаді 2017 року, крім того, п.12.6 договору оренди передбачено, що зміна власника не є підставою для зміни умов або розірвання договору.
Прокурор та представник Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району просили відхилити апеляційну скаргу, оскільки відповідач отримав не на конкурентних засадах 7 земельних ділянок шляхом використання штучного створення фермерського господарства, при цьому звернувся до органу, який не мав права розпоряджатися спірною земельною ділянкою.
Відповідач Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та третя особа Фермерське господарство Осієвського І.Ю. про дату, час та місце розгляду справи повідомлені під розписку (т.3 а.с.167,188,192), в засідання апеляційного суду не прибули, причини неявки суду не повідомили.
Неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи (ч.2 ст.372 ЦПК України
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін з таких підстав.
З урахуванням вимог ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Рішення суду першої інстанції відповідає зазначеним нормам процесуального права.
Як встановлено судом і підтверджується матеріалами справи 08 травня 2014 року першим заступником начальника Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області видано наказ № 11-62/14-14-СГ, яким ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення площею 89,5 га ріллі, розташованої за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства (т. 1 а.с.203).
28 травня 2014 року першим заступником начальника Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області видано наказ № 11-243/14-14-СГ, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 89,5 га, кадастровий № НОМЕР_1 в оренду ОСОБА_3 Наказано надати в оренду останньому строком на 15 років вищезазначену земельну ділянку, встановлено орендну плату за користування вказаною земельною ділянкою у розмірі 4 відсотків від її нормативно грошової оцінки (т. 1 а.с.60).
03 квітня 2015 року між Головним управлінням Держземагенства в Кіровоградській області та ОСОБА_3 було укладено договір оренди землі площею 89,5000 га в тому числі рілля 89,5000 га, яка знаходиться на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області. Договір укладено на 15 років, зі сплатою орендної плати у розмірі 4 % від нормативно грошової оцінки (пункти 1.1, 2.1., 3.1, 4.1 договору). Цільове призначення відповідно до п. 5.2 договору - для ведення фермерського господарства (т. 1 а.с.57-59), в цей же день складено акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та акт приймання-передачі об'єкта оренди (т. 1 а.с. 113-114).
15 квітня 2015 року рішенням державного реєстратора реєстраційної служби Новоархангельського районного управління юстиції Кіровоградської області індексний номер 3630561, номер запису 9377190 здійснено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки (т. 1 а.с.105-106). Фермерське господарство Осієвського Івана Юхимовича створено 30 квітня 2015 року (т.1 а.с.21-24).
Відповідно до статей 22, 31, 93, 124 ЗК України землі сільськогосподарського призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди. За правилом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Частинами другою та третьою статті 134 ЗК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Зокрема, земельні торги не проводяться в разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Відповідно до частини другої статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, в якому зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Органам, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною третьою статті 123 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову в його наданні. Підставою відмови в наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, стаття 123 ЗК України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати не передбачені цією статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.
Разом з тим відносини, пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються, крім ЗК України, Законом України Про фермерське господарство та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах цей Закон є спеціальним нормативно-правовим актом, а ЗК України - загальним.
Відповідно до частин першої та другої статті 1 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім'ї, відповідно до закону.
Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов'язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов'язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства (стаття 8 цього Закону).
Порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства передбачений спеціальним Законом України Про фермерське господарство .
Так, згідно з абзацами 1, 2 частини першої статті 7 цього Закону для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.
У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.
Частинами другою та четвертою статті 7 цього Закону передбачено, що заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом.
Отже, спеціальний Закон України Про фермерське господарство визначає обов'язкові вимоги до змісту заяви про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, які дещо відрізняються від загальних вимог, передбачених статтею 123 ЗК України до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зокрема, в заяві про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства потрібно зазначити не лише бажаний розмір і місце розташування ділянки, але й обґрунтувати розміри земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.
Зазначені вимоги відповідають загальним принципам земельного законодавства (стаття 5 ЗК України) та меті правового регулювання земельних відносин у сфері діяльності фермерських господарств, яка полягає в створенні умов для реалізації ініціативи громадян щодо виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації на внутрішньому і зовнішньому ринках, а також для забезпечення раціонального використання і охорони земель фермерських господарств, правового та соціального захисту фермерів України (преамбула Закону України Про фермерське господарство ).
Крім того, Закон України Про фермерське господарство передбачає, що заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна бути розглянута по суті. При цьому норми цього Закону не містять імперативної вказівки про задоволення заяви за наявності певних формальних умов, допускаючи можливість прийняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення про відмову в задоволенні заяви без визначення виключного переліку підстав для такої відмови.
Таким чином, при вирішенні позовних вимог про законність рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства застосуванню підлягає порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства, визначений статтею 7 Закону України Про фермерське господарство як спеціального по відношенню до статті 123 ЗК України.
За змістом статей 1, 7, 8 Закону України Про фермерське господарство заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна містити сукупність передбачених частиною першою статті 7 цього Закону відомостей і обставин. У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на судовий розгляд спору - суд) повинен дати оцінку обставинам і відомостям, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки, з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.
За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого типу - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. Натомість відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
Зазначена правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 03 лютого 2016 року № 6-2902цс15, від 11 травня 2016 року № 6-2903цс15, від 18 травня 2016 року № 6-248цс16.
Заява ОСОБА_3,ІНФОРМАЦІЯ_2, жителя АДРЕСА_3, містить прохання про надання йому земельної ділянки в оренду площею 89,5 га на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району строком на 15 років для ведення фермерського господарства, в заяві також зазначено, що він один член фермерського господарства, правом на безоплатне оформлення ділянки у власність скористався, на земельній ділянці планує вирощувати зернові культури. До заяви додані документи: викопіювання з кадастрової карти, копія паспорту, копія ідентифікаційного номера, копія диплому про закінчення аграрного навчального закладу за спеціальністю агрономія (т.1 а.с.204, 219-222). Зміст цієї заяви та додані до неї документи свідчать про відсутність як обґрунтування розміру земельної ділянки так і спроможності заявника вести фермерське господарство.
Також судом встановлено, що крім цієї заяви про надання земельної ділянки в оренду площею 89, 5 га, ОСОБА_3 одночасно подав ще шість заяв про надання йому на території Розсохуватецької сільської ради земельних ділянок в оренду теж для створення фермерського господарства, зокрема площами 22,9 га, 157,8 га, 44,4 га, 17,9 га, 50 га, 7 га, які були задоволено та наказами Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області від 28 травня 2014 року ці земельні ділянки були передані йому в оренду для створення фермерського господарства ( т.1 а.с.28).
Крім цього, до подання заяви про надання земельної ділянки у власності ОСОБА_3 з 2002 року перебувала земельна ділянка для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яку він сам не обробляє, а передав в оренду приватному підприємству за додатковим договором від 09 грудня 2016 року на строк до 31 грудня 2025 року (т.1 а.с.37-39).
Техніки для обробітку землі ОСОБА_3 у власності не має, його фермерське господарство зареєстровано в АДРЕСА_2 за місцем знаходження нерухомого майна іншої юридичної особи (т.1 а.с.25-26,29-36).
Зазначене в сукупності свідчить про правильність висновку суду першої інстанції про те, що ОСОБА_3 в порушення ст.134 ЗК України та ст.7 Закону України Про фермерське господарство скористався правом на отримання спірної земельної ділянки у пільговому порядку, поза передбаченою законом процедурою - без проведення земельних торгів, що є самостійною підставою для визнання незаконним наказу Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області від 28 травня 2014 року та недійсним договору оренди від 03 квітня 2015 року. Доводи апеляційної скарги такого висновку суду не спростовують.
Судом першої інстанції також встановлено, що рішенням №66 від 12 грудня 2008 року тринадцятої сесії Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району погоджено проект землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами населеного пункту Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району згідно з додатком № 1 та додатком №2 (т.2 а.с.78-105).
Цей проект землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами Розсохуватецької сільської ради погоджено рішенням Новоархангельської районної ради №242 від 19 грудня 2008 року та розпорядженням голови Новоархангельської районної державної адміністрації Кіровоградської області за № 705-р від 31 грудня 2008 року (т.2 а.с.46,81).
Рішенням двадцять третьої сесії п'ятого скликання Кіровоградської обласної ради за № 688 від 14 травня 2009 року погоджено проект розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів на території Розсохуватецької сільської ради загальною площею 2545,50 га з них: 215,340 га земель державної власності, 773,75 га земель комунальної власності, 1556,41 га земель приватної власності на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району, рекомендовано обласній державній адміністрації затвердити проект щодо розмежування земель за межами населеного пункту Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області (т.2 а.с.48).
Розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації за № 339-р від 04 червня 2009 року затверджено проект землеустрою щодо розмежування земель за межами населеного пункту загальною площею 2545,50 га, з них: 215,340 га земель державної власності, 773,75 га земель комунальної власності, 1556,41 га земель приватної власності на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області. Зобов'язано головне управління Держкомзему в області забезпечити внесення змін до земельно-облікової документації (т.2 а.с.49-52).
Рішенням сесії № 95 від 11 вересня 2009 року Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району розмежовані землі прийнято у комунальну власність Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району.
Згідно з картою до проекту землеустрою, щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів та території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області спірна земельна ділянка розміром 89,5 га кадастровий номер НОМЕР_1 віднесена до комунальної власності Розсохуватецької сільської ради.
Зазначене також підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 03 листопада 2017 року про те,що за Розсохуватецькою сільською радою 30 жовтня 2017 року зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку розміром 89,5 га, кадастровий номер НОМЕР_1 (т.2 а.с.42).
Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відносить рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування до правовстановлюючих документів, на підставі яких встановлюються, змінюються та припиняються цивільні права та обов'язки.
Суд першої інстанції відповідно до ч. 2 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Закону України Про розмежування земель державної та комунальної власності (діючого на час прийняття рішень ради), ст.ст.83,122 ЗК України дійшов правильного та обґрунтованого висновку, що з прийняттям розпорядження Голови Кіровоградської облдержадміністрації №339-р від 4 червня 2009 року держава у особі Кіровоградської облдержадміністрації втратила, а Розсохуватецька сільська рада на підставі рішення сесії Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області № 95 від 11 вересня 2009 року про прийняття у комунальну власність спірної земельної ділянки набула право власності на вказану земельну ділянку, тому саме до компетенції Розсохуватецької сільської ради відносилося вирішення питання про передання земельної ділянки в оренду, а Головне управління Держземагенства в Кіровоградській області, передаючи спірну земельну ділянку в оренду ОСОБА_3, перевищило свої повноваження.
Крім того, обов'язок внесення змін до земельно-облікової документації покладався безпосередньо на Головне управління Держкомзему в області, оскільки форма Державного акту на право комунальної власності на землю не затверджувалася.
Зазначеним спростовуються доводи апеляційної скарги про помилковість рішення суду щодо належності спірної земельної ділянки до комунальної власності. Відповідно до п. 12.6 договору оренди перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, не є підставою для зміни умов або розірвання договору, разом з тим посилання ОСОБА_3 на цей пункт договору як на підставу для відмови в позові про визнання договору недійсним є безпідставним. Відповідно до ч.1 ст.236 ЦК України правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.
Доводи представника ОСОБА_3 про зупинення провадження у справі до розгляду адміністративного позову про скасування рішень щодо розмежування земель державної та колективної власності не можуть бути взяті до уваги, оскільки позов про визнання недійсним наказу та договору оренди судом першої інстанції задоволено з двох підстав: використання процедури надання земельної ділянки для створення фермерського господарства як пільгового порядку отримання земельної ділянки без проведення земельних торгів та факт розпорядження земельною ділянкою комунальної власності не Розсохуватецькоюсільською радою, а Головним управлінням Держземагенства в Кіровоградській області. Задоволення адміністративного позову може вплинути тільки на обставини щодо повернення земельної ділянки в державну чи комунальну власність та не матиме правового значення для вирішення позову щодо визнання недійсним наказу та договору оренди.
Суд першої інстанції також дав правильну оцінку доводам Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про відсутність підстав для звернення прокуратури до суду з позовом.
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. Прокурор має право подати позов в разі порушення порядку набуття права на земельну ділянку державної або комунальної власності.
Зазначене не свідчить про непропорційне втручання держави у право ОСОБА_3 на мирне володіння майном, оскільки таке право він набув з порушенням передбаченої законом процедури отримання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, при цьому земельною ділянкою розпорядився неналежний власник.
Крім того, ОСОБА_3 не позбавлений права отримати право оренди цієї земельної ділянки у встановленому законом порядку.
В межах вимог та доводів апеляційної скарги передбачених законом підстав для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про відмову в позові не встановлено.
Керуючись п.1 ч.1 ст.374, ст.ст.375,381,382,384 ЦПК України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_3 залишити без задоволення, а рішенняНовоархангельського районного суду Кіровоградської області від 19 лютого 2018 року без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови в касаційному порядку у випадку, передбаченому ст.389 ЦПК України .
Повний текст постанови складено 02 липня 2018 року.
Головуюча суддя Т.М.Авраменко
Судді: Л.В.Суровицька
О.І.Чельник
Суд | Апеляційний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2018 |
Оприлюднено | 03.07.2018 |
Номер документу | 75031581 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Кіровоградської області
Авраменко Т. М.
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні