Рішення
від 27.06.2018 по справі 918/163/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

27 червня 2018 р. Справа № 918/163/18

Господарський суд Рівненської області в складі головуючого судді Бережнюк В.В. ,

розглянувши матеріали справи за позовом

заступника прокурора Рівненської області в інтересах держави в особі Рівненської обласної державної адміністрації

до відповідача ОСОБА_1 сільськогосподарського виробничого кооперативу "Селянський ліс"

за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: 1. Володимирецької районної державної адміністрації ,

2. Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області ,

про повернення земельних ділянок у державну власність

Секретар судового засідання: Лиманський А.Ю.

у засіданні приймали участь:

від позивача: ОСОБА_2

від відповідача: не з'явився

від третьої особи 1): не з'явився

від третьої особи 2): ОСОБА_3

від органу прокуратури: ОСОБА_4

ВСТАНОВИВ:

20 березня 2018 року заступник прокурора Рівненської області (далі - Прокурор) звернувся в інтересах держави в особі Рівненської обласної державної адміністрації (далі - Адміністрація, позивач) до Господарського суду Рівненської області з позовом до ОСОБА_1 сільськогосподарського виробничого кооперативу "Селянський ліс" (далі - ССВК "Селянський ліс", відповідач), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Володимирецька районна державна адміністрація, Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, в якому просить:

- зобов'язати Сільськогосподарський виробничий кооператив "Селянський ліс" (вул. Поліська, 24, смт. Володимирець, Рівненська область, і.к. 02137631) повернути за актом приймання-передачі на користь держави в особі Рівненської обласної державної адміністрації (майдан Просвіти, 1, м. Рівне, КОД ЄДРПОУ 13986712) земельні ділянки, загальною площею 10033,7 га, нормативною грошовою оцінкою 292 984 040 грн., які знаходяться на територіях Воронківської, Великотелковицької, Великожолудської, Віденської, Берестівської, Степангородської, Сопачівської Собіщицької, Половельської, Полицької, Озірецької, Новаківської, Мульчицької, Лозківської, Красносільської, Кідрівської, Заболотівської, Довговільської сільських рад Володимирецького району Рівненської області.

В обґрунтування позовних вимог Прокурор посилається на те, що прокуратурою Рівненської області під час вирішення питання щодо наявності підстав для представництва інтересів держави в суді встановлено, що розпорядженням Володимирецької РДА № 455 від 05.02.2002 р. передано ССВК "Селянський ліс" в оренду строком на 5 років 16049,9 га земель лісогосподарського призначення для ведення лісового господарства. На виконання зазначеного розпорядження сторони 05.02.2003 р. уклали договори оренди земель, які розташовані на територіях Городецької, Воронківської, Великотелковицької, Сопачівської, Великожолудської, Біленської, Берестівської, Балаховицької, Степангородської, Собіщицької, Ромейківської, Половельської, Полицької, Озірецької, Новаківської, Заболотівської, Мульчицької, Лозківської, Красносільської, Кідрівської, Довговільської, Любахівської, Хиноцької, Більсько-Вільської, Жовкинівської, Каноницької та Старорафалівської сільських рад, Володимирецької селищної ради Володимирецького району. Упродовж 2007, 2011-2014 років, розпорядженням Кабінету Міністрів України № 625-р від 20.08.2012 р. та розпорядженнями Рівненської обласної державної адміністрації № 305 від 16.06.2007 р., № 662 від 26.12.2011 р., № 439 від 12.08.2013р., № 42 від 10.02.2014 р., № 511 від 23.10.2014 р., № 581 від 24.11.2011 р. припинено ССВК "Селянський ліс" право користування земельними ділянками на територіях Більсько-Вільської, Жовкинівської, Каноницької, Любахівської, Ромейківської, Хиноцької, Городецької, Балаховицької та Старорафалівської сільських рад та Володимирецької селищної ради Володимирецького району. Разом з тим, після закінчення строку дії інших договорів оренди землі (01.01.2008 р.) по даний час орендар не повернув землі лісогосподарського призначення загальною площею 10033,7 га у визначеному законом порядку державі. Зокрема на виконання розпорядження Володимирецької РДА № 544 від 05.02.2002 р. укладені договори оренди землі від 05.02.2003 р. між Володимирецькою РДА (орендодавець) та ССВК "Селянський ліс" (орендар), згідно яких орендар приймає на умовах оренди землі лісового фонду на територіях: Воронківської сільської ради загальною площею 542,4 га; Великотелковицької сільської ради загальною площею 87,5 га; Великожолудської сільської ради загальною площею 57,2 га; Віденської сільської ради загальною площею 1005 га; Берестівської сільської ради загальною площею 534,7 га; Степангородської сільської ради загальною площею 630,9 га; Сопачівської сільської ради загальною площею 273 га; Собіщицької сільської ради загальною площею 194,8 га; Половельської сільської ради загальною площею 1379,4 га; Полицької сільської ради загальною площею 522,6 га; Озірецької сільської ради загальною площею 920,3 га; Новаківської сільської ради загальною площею 311,6 га; Мульчицької сільської ради загальною площею 908,3 га; Лозківської сільської ради загальною площею 166,6 га; Красносільської сільської ради загальною площею 1169,4 га; Кідрівської сільської ради загальною площею 338,6 га; Заболотівської сільської ради загальною площею 124,6 га; Довговільської сільської ради загальною площею 866,8 га.

Зазначені договори зареєстровані у Володимирецькому районному відділі земельних ресурсів 05.02.2003 за № 1. Договори укладені терміном на п'ять років, до 1 січня 2008 року (п. 8.1). Прокурор зазначає, що зазначені вище договори оренди землі від 05.02.2003 р., укладені між Володимирецькою районною державною адміністрацією та ССВК "Селянський ліс", припинили свою дію у зв'язку із закінченням строку, на який їх було укладено, тому відповідач безпідставно користується земельними ділянками площею загальною площею 10033,7 га, вартістю 292 984 040 грн.

Ухвалою суду від 30 березня 2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №918/163/18, розгляд якої вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 26 квітня 2018 року.

Ухвалою суду від 26 квітня 2018 року підготовче засідання відкладено на 15 травня 2018 року.

10 травня 2018 року від третьої особи - Головного управління Держгеокадастру у РІвненській області надійшли пояснення по справі, відповідно до змісту яких третя особа зщазначає, що відомості з обліку земель наявні в органах Держгеокадастру лише станом до 01.01.2016 року. У вказаних поясненнях Головного управління Держгеокадастру у РІвненській області надано інформацію про площі земельних ділянок, які обліковуються в оренді ССВК "Селянський ліс" станом на 01.01.2016 року. Акти приймання передачі земель ССВК "Селянський ліс" відсутні. Також Головне управління Держгеокадастру у РІвненській області просить суд розгляд даної справи провести його участі.

Ухвалою суду від 15 травня 2018 року підготовче засідання відкладено на 29 травня 2018 року.

Згідно розпорядження керівника апарату Господарського суду Рівненської області №01-04/11/2018 від 24 травня 2018 ркоу у звязку із закінченням повноважень судді Політики Н.А., призначено повторний автоматизований розподіл справи №918/163/18, за результатами якого справа передана на розгляд судді Бережнюк В.В..

25 травня 2018 року від третьої особи Головного управління Держгеокадастру у РІвненській області надійшли додаткові пояснення, відповідно до змісту яких зазначає, що згідно інформації, наданої Відділом у Володимирецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, відповідно до розпорядження голови Володимирецької районної дсржавної адміністрації від 28.12.2002 року №455. ССВК "Селянський ліс" передано в оренду 16049.9 га земель лісового фонду для ведення лісового господарства на території Володимирецького району Рівненської області, в тому числі по Кідрівській сільській раді площа - 338,6 га.

На виконання розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 11.10.2004 № 530 "Про додаткові заходи щодо розвитку лісовою господарства області" , було прийнято розпорядження Володимирецької районної державної адміністрації від 25.10.2004 № 328 "Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства Володимирецького району", в п. 1 якого зазначено, що згідно з наказом Міністерства аграрної політики України від 21.10.2004 року №375 "Про створення державних спеціалізованих лісогосподарських агропромислоних підприємств в Рівненській області" у Володимирецькому районі створено Володимирецький держспецлісгосп. У зв'язку з тим що, згідно чинного земельного законодавства нині діюче лісівницьке підприємство АПК колективної форми власності ССВК "Селянський ліс" з 01.01.2005 року втрачає право користування землями лісового фонду колишніх КСП району.

Також третя особа зазначає, що проаналізувавши всі наявні мазеріали та враховуючи інформацію, надану Відділом у Володимирсцькому районі за "Володимирецьким держспецлісгоспом" зареєстровано та посвідчено право постійного користування наземельні ділянки лісогосподарського призначення на території Володимирецького району, які раніше обліковувались за ССВК "Селянський ліс" на загальну площу 4949,1628 га, а саме:

- на території Хиноцької сільської ради площа земельної ділянки, яка обліковувалась за ССВК "Селянський ліс" становить 680,8 га, з якої за ДП СЛАП "Володимирецький держспецлісгосп" зареєстровано та посвідчено право постійного користування на площу 655,3393 га;

- на території Городецької сільської ради площа земельної ділянки, яка обліковувалась за ССВК "Селянський ліс" становить 903,1 га, з якої за ДП СЛАП "Володимирецький держспецлісгосп" зареєстровано та посвідчено право постійного користування на площу 642,1978 га;

- на території Ромейківської сільської ради площа земельної ділянки, яка обліковувалась за ССВК "Селянський ліс" становить 544,6 га, з якої за ДП СЛАП "Володимирецький держспецлісгосп" зареєстровано та посвідчено право постійного користування на площу 321,2735 га;

- на території Балаховицької сільської ради площа земельної ділянки, яка обліковувалась за ССВК "Селянський ліс" становить 391,9 га, з якої за ДП СЛАП "Володимирецький держспецлісгосп" зареєстровано та посвідчено право постійного користування на площу 11,7822 га;

- на території Старорафалівської сільської ради площа земельної ділянки, яка обліковувалась за ССВК "Селянський ліс" становить 218,3 га, з якої за ДП СЛАП "Володимирецький держспецлісгосп" зареєстровано та посвідчено право постійного користування на площу 217,32 га;

- на території Володимирецької селищної ради площа земельної ділянки, яка обліковувалась за ССВК "Селянський ліс" становить 329,5 га, з якої за ДП СЛАП "Володимирецький держспецлісгосп" зареєстровано та посвідчено право постійного користування на площу 311,5 га;

- на території Каноницької сільської ради площа земельної ділянки, яка обліковувалась за ССВК "Селянський ліс" становить 301,8 га, з якої за ДП СЛАП "Володимирецький держспецлісгосп" зареєстровано та посвідчено право постійного користування на площу 301,8 га;

- на території Більськовільської сільської ради площа земельної ділянки, яка обліковувалась за ССВК "Селянський ліс" становить 2080,2 га, з якої за ДП СЛАП "Володимирецький держспецлісгосп" зареєстровано та посвідчено право постійного користування на площу 2062,46 га;

- на території Жовкинівської сільської ради площа земельної ділянки, яка обліковувалась за ССВК "Селянський ліс" становить 414,7 га, а площа, яка зареєстрована та посвідчено право постійного користування за ДП СЛАП "Володимирецький держспецлісгосп" становить 425,49 га.

Також третя особа зазначає, що площа, надана ДП СЛАП "Володимирецький держспецлісгосп" на території Жовкинівської сільської ради на 10,79 га перевищує ту площу, яка обліковувалась за ССВК "Селянський ліс". Відповідно до пояснюючої записки до Технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право постійного користування на земельні ділянки Державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Володимирецький держспецлісгосп" для ведення лісового господарства на території Жовкинівської сільської ради Володимирецького району Рівненської області загальна площа земельних ділянок збільшилась на 10,79 га відповідно обліку. Збільшення площі пройшло в результаті уточнення меж земельних ділянок і буде компенсовано за рахунок площ на території Більськовільської сільської ради, де загальна площа зменшилась на 17,74 га.

Розпорядженнями Рівненської обласної державної адміністрації від 16.06.2007 року №305 (земельні ділянки знаходяться на території Більськовільської, Жовкинівської, Каноницької сільських рад), від 26.12.2011 № 662 (земельні ділянки знаходяться на території Любахівської. Ромейківської, Хиноцької сільських рад) від 23.10.2014 року № 511 (земельні ділянки знаходяться на території Старорафалівської сільської ради), від 10.02.2014 року № 42 (земельні ділянки знаходяться на території Балаховицької сільської радии), від 12.08.2013 № 439 (земельні ділянки знаходяться на території Городоцької сільської ради, від 24.11.2011 №581 (земельні ділянки знаходяться на території Володимирецької селищної ради) припинено право користування ССВК "Селянський ліс" земельними ділянками загальною площею 5876,3976 га та передано в постійне користування ДП СЛАП "Володимирецький держспецлісгосп" для ведення лісового господарства на території Володимирецького району Рівненської області. Крім того, рішенням Більськовільської сільської ради від 23.03.2006 №209 "Про передачу земельних ділянок в постійне користування ДП СЛАП "Володимирецький держспецлісгосп" передано в постійне користування 6,38 га в межах с. Більська Воля Володимирецького району Рівненської області.

Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2012 №887-р "Про вилучення і передачу в оренду земельної ділянки із зміною її цільового призначення" у ДП СЛАП «Володимирецький держспецлісгосп» вилучено та передано ТзОВ "Центр "Сонячне ремесло" земельну ділянку площею 18 га (землі лісогосподарського призначення (ліси), яка розташована за межами населених пунктів на території Володимирецького району Рівненської області.

Підтверджуючі документи про припинення права користування за ССВК "Селянський ліс" та передачу ДП СЛАП "Володимирецький держспецлісгосп" по решті сільських рад, які розташовані на території Володимирецького району Рівненської област і відсутні.

25 травня 2018 року відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, відповідно до змісту якого відповідач позовні вимоги не визнає, у звязку з їх необгунтованістю, зокрема відповідач зазначає, що з наданих позивачем доказів неможливо встановити факт передачі ССВК "Селянський ліс" в оренду строкм на 5 років 16049,9 га. Також відповідач зазначає, що на підтвердження площ зазначених зеельних ділянок у позовній вимозі не надано жодних доказів.

Ухвалою суду від 29 травня 2018 року підготовче засідання відкладено на 07 червня 2018 року.

07 червня 2018 року Прокуратурою Рівненської області подано відповідь на відзив, відповідно до змісту якого орган прокуратури зазначає, що між Володимирецькою Районною державною адміністрацією та відповідачем 05.02.2003 року укладено ряд договорів оренди землі, які погоджені сторонами та зареєстровані у Володимирецькому районному відділі земельних ресурсів, відтак орган прокуратури вважає, що передача в оренду спірних земельних ділянок з визначеними площами здійснена шляхом укладення визезазначених договорів оренди. Разом з тим, пунктами 6.6., 6.7. договорів оренди землі передбачено , що при поверненні обєкта оренди складаєтсья акт прийому-передачі, обєкт оренди вважається переданим з моменту підписання відповідних актів.

Ухвалою суду від 07 червня 2018 року закрито підготовче провадження, розгляд справи по суті призначено на 27 червня 2018 року.

В судовому засіданні 27 червня 2018 року представник органу прокуратури підтримав позовні вимоги з підстав, зазначених у позовній заяві.

Представник Рівненської обласної державної адміністрації підтримав позовні вимоги з підстав, зазначених у позовній заяві.

Представник третьої особи 2) підтримав доводи, що висвітлені у письмових поясненнях по суті спору.

Представник відповідача до суду не прибув, про місце дату та час розгляду справи повідомлявся судом належним чином, що підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням про вручення поштового відправлення, яке повернулось до суду.

Згідно положень статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає за можливе розглянути справу та вирішити спір за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарським судом встановлено наступне.

Відповідно до ст. 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

До господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Відповідно до ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження: звертатися до суду з позовом (заявою, поданням); вступати у справу, порушену за позовом (заявою, поданням) іншої особи, на будь-якому етапі судового провадження; ініціювати перегляд судових рішень, у тому числі у справі, порушеній за позовом (заявою, поданням) іншої особи; брати участь у розгляді справи; подавати цивільний позов під час кримінального провадження у випадках та порядку, визначених кримінальним процесуальним законом; брати участь у виконавчому провадженні при виконанні рішень у справі, в якій прокурором здійснювалося представництво інтересів громадянина або держави в суді; з дозволу суду ознайомлюватися з матеріалами справи в суді та матеріалами виконавчого провадження, робити виписки з них, отримувати безоплатно копії документів, що знаходяться у матеріалах справи чи виконавчого провадження.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 р. у справі № 1-1/99 прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Згідно положень вказаного рішення, поняття "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах" означає орган, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом відповідно до ст.ст. 6, 7, 13, 143 Конституції України може виступати орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Згідно з ч. 2 ст. 5 Конституції України носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ч.5 ст.122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Таким чином, на даний час органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах є Рівненська обласна державна адміністрація.

З огляду на зазначені норми прокурор може заявити позов в інтересах держави, в особі обласної державної адміністрації.

Розпорядженням Володимирецької районної державної адміністрації №455 від 28.12.2002 р. передано ССВК "Селянський ліс" в оренду строком на 5 років 16 049,9 га земель лісогосподарського призначення для ведення лісового господарства (том 1, арк.с. 64).

На виконання даного розпорядження між Володимирецькою районною державною адміністрацією та ССВК "Селянський ліс" було укладено Договори оренди земель від 05.02.2003 р., які розташовані на територіях Городецької, Воронківської, Великотелковицької, Сопачівської, Великожолудської, Біленської, Берестівської, Балаховицької, Степангородської, Собіщицької, Ромейківської, Половельської, Полицької, Озірецької, Новаківської, Заболотівської, Мульчицької, Лозківської, Красносільської, Кідрівської, Довговільської, Любахівської, Хиноцької, Більсько-Вільської, Жовкинівської, Каноницької, Старорафалівської сільських рад, Володимирецької селищної ради Володимирецького району.

Разом з тим, упродовж 2007р., 2011-2014 років, розпорядженням Кабінету Міністрів України № 625-р від 20.08.2012 р. та розпорядженнями Рівненської обласної державної адміністрації № 305 від 16.06.2007 р., № 662 від 26.12.2011 р., № 439 від 12.08.2013р., № 42 від 10.02.2014 р., № 511 від 23.10.2014 р., № 581 від 24.11.2011 р. припинено за ССВК "Селянський ліс" право користування земельними ділянками на територіях Більсько-Вільської, Жовкинівської, Каноницької, Любахівської, Ромейківської, Хиноцької, Городецької, Балаховицької та Старорафалівської сільських рад та Володимирецької селищної ради Володимирецького району (том 1, арк.с. 65-76).

Так, 05.02.2003 року між Володимирецькою районною державною адміністрацією (орендодавець) та ССВК "Селянський ліс" (орендар) було укладено рад договорів оренди земельних ділянок загальною площею 10 033,7 га. строком на 5 років до 1 січня 2008 року (том 1, арк.с. 28-63), які розташовані у Володимирецькому районі на територіях:

- Воронківської сільської ради , загальною площею 542,4га.;

- Великотельковицької сільської ради, загальною площею 87,5 га;

- Великожолудської сільської ради, загальною площею 57,2 га;

- Біленьскої сільської ради, загальною площею 1005,0 га;

- Берестівської сільської ради, загальною площею 534,7 га;

- Степангородської сільської ради, загальною площею 630,9 га;

- Сопанівськоїської сільської ради, загальною площею 273,0 га;

- Собіщицької сільської ради, загальною площею 194,8 га;

- Половельської сільської ради, загальною площею 1379,4 га.;

- Полицької сільської ради, загальною площею 522,6 га.;

- Озірецької сільської ради, загальною площею 920,3 га.;

- Новаківської сільської ради, загальною площею 311,6 га.;

- Мульчицької сільської ради, загальною площею 908,3 га.;

- Лозківської сільської ради, загальною площею 166,6 га.;

- Красносільської сільської ради, загальною площею 1169,4 га.;

- Кідрівської сільської ради, загальною площею 338,6 га.;

- Заболотівської сільської ради, загальною площею 124,6 га.;

- Довговільської сільської ради, загальною площею 866,8 га.

Зазначені договори зареєстровані у Володимирецькому районному відділі земельних ресурсів 05.02.2003 р.

За умовами пунктів 6.4. договорів оренди землі лісового фонду, що орендуються, вважаються переданими в оренду з моменту підписання акту прийому-передачі.

При поверненні об'єкта оренди сторони повинні призначити своїх представників та приступити до передачі земель лісового фонду, що орендуються протягом п'яти робочих днів з моменту закінчення терміну оренди. В цей строк Орендар зобов'язаний підготувати об'єкт оренди та передати його Орендодавцю. При поверненні об'єкта оренди складається акт здачі-приймання, який підписується представниками сторін. Об'єкт оренди вважається фактично переданим (повернутим) Орендодавцю з моменту підписання акта здачі-приймання (пункти 6.5.-6.7. договорів).

У пунктах 8.1. договорів сторони обумовили, що договори укладаються терміном на п'ять років до 01 січня 2008 року.

У матеріалах справи міститься копія Проекту відведення в постійне користування лісових земель ОСОБА_1 сільськогосподарському виробничому кооперативу "Селянський ліс" для ведення лісового господарства за рахунок земель колективних сільськогосподарських підприємств Володимирецького району Рівненської області (том 2, арк.с. 04-157). Оригінал Проекту оглянуто у судовому засіданні при дослідженні письмових доказів по справі.

Також у судовому засіданні було оглянуто надані органом прокуратури оригінали планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, що стосуються земельних ділянок, які розташовані на територіях Городецької, Воронківської, Великотелковицької, Сопачівської, Великожолудської, Біленської, Берестівської, Балаховицької, Степангородської, Собіщицької, Ромейківської, Половельської, Полицької, Озірецької, Новаківської, Заболотівської, Мульчицької, Лозківської, Красносільської, Кідрівської, Довговільської, Любахівської, Хиноцької, Більсько-Вільської, Жовкинівської, Каноницької, Старорафалівської сільських рад Володимирецького району.

У матеріалах справи наявна копія нотаріально посвідченої заяви голови ССВК "Селянський ліс" ОСОБА_5 від 19.07.2013 р., у якій останній не заперечує проти передачі земель лісового фонду Державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Володимирецький держлісгосп" загальною площею 587,3 га (том 1, арк.с. 81).

Прокуратура Рівненської області у процесі здійснення перевірки зверталася із листами-запитами до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо надання інформації стосовно використовуваних земель ССВК "Селянський ліс" на території місцевих рад Володимирецького району.

Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області надало відповіді №05/1-502 від 25.09.2017 р. та №05/2-105 від 14.02.2018 р. на листи органу прокуратури із вказанням інформації про площі земельних ділянок, які обліковуються в оренді ССВК "Селянський ліс" (том 1, арк.с. 78-80).

Слід звернути увагу, що у справі відсутні акти прийому-передачі відповідачу земель згідно укладених договорів, що передбачені пунктами 6.4. Договорів оренди.

Однак, інші наявні у справі та досліджені у судовому засіданні документи та листи, які описані вище, у своїй сукупності підтверджують, що у ССВК "Селянський ліс" фактично перебували у користуванні спірні земельні ділянки як в орендаря. Крім того, підписанням нотаріально посвідченої заяви від 19.07.2013 р. про надання згоди на вилучення земельних ділянок, ССВК "Селянський ліс" підтвердив той факт, що він визнає себе землекористувачем спірних земельних ділянок.

Частиною 1 ст. 2 ЗК України (у редакції, чинній на дату вчинення оспорюваного правочину) передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Земельні відносини, що виникають при використанні надр, лісів, вод, а також рослинного і тваринного світу, атмосферного повітря, регулюються цим Кодексом, нормативно-правовими актами про надра, ліси, води, рослинний і тваринний світ, атмосферне повітря, якщо вони не суперечать цьому Кодексу (ст. 3 ЗК України).

За п. е ч. 1 ст. 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються, зокрема на землі лісового фонду.

Відповідно до ч. 1 ст. 55, ст. 57 ЗК України до земель лісового фонду належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства. Земельні ділянки лісового фонду за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються у постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, а на умовах оренди - іншим підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи, для ведення лісового господарства, спеціального використання лісових ресурсів і для потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо. Порядок використання земель лісового фонду визначається законом.

Частинами 1-3, 5, 6 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземним громадянам і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Оренда земельної ділянки може бути короткостроковою - не більше 5 років та довгостроковою - не більше 50 років. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

За приписами ч. 1 ст. 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній станом на дату вчинення оспорюваного правочину) передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності. Земельна ділянка може передаватися в оренду разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них (ст. 3 Закону України "Про оренду землі").

Згідно зі ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

У ст. 14 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.

Користування земельними ділянками лісового фонду може бути постійним або тимчасовим. У постійне користування земельні ділянки лісового фонду надаються спеціалізованим лісогосподарським підприємствам, іншим підприємствам, установам, організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи (далі - постійні лісокористувачі), для ведення лісового господарства, а також для спеціального використання лісових ресурсів, потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт в порядку, передбаченому цим Кодексом. Право постійного користування земельними ділянками лісового фонду посвідчується державним актом на право постійного користування землею. У тимчасове користування за погодженням з постійними лісокористувачами земельні ділянки лісового фонду можуть надаватися підприємствам, установам, організаціям, об'єднанням громадян, релігійним організаціям, громадянам України, іноземним юридичним особам та громадянам (далі - тимчасові лісокористувачі) для спеціального використання лісових ресурсів, потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт. Тимчасове користування земельними ділянками лісового фонду може бути: короткостроковим - до трьох років і довгостроковим - від трьох до двадцяти п'яти років. Право тимчасового користування земельними ділянками лісового фонду оформляється договором. (ст. 9 ЛК України у редакції, чинній станом на дату вчинення договорів оренди).

Згідно зі ст. 10 ЛК України у тимчасове користування земельні ділянки лісового фонду можуть надаватися на умовах оренди. Умови оренди визначаються за угодою сторін у договорі. Орендар має переважне право на поновлення договору оренди земельних ділянок лісового фонду після закінчення строку його дії.

Статтею 124 ЗК України (в редакції чинній на момент закінчення строку дії договорів оренди землі) унормовано, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

За умовами ст.ст.33,34 Закону України "Про оренду землі" (в редакції чинній на момент закінчення строку дії договорів оренди землі) після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору. У разі поновлення договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, то за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Письмове заперечення здійснюється листом-повідомленням.

У разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця. У разі невиконання орендарем обов'язку щодо умов повернення орендодавцеві земельної ділянки орендар зобов'язаний відшкодувати орендодавцю завдані збитки.

Разом з тим строк, на який Договори оренди землі від 05.02.2003 р. було укладено закінчився 01.01.2008 р.

Докази, які б засвідчили поновлення договорів оренди перелічених вище земельних ділянок у матеріалах справи відсутні.

Проте, станом на даний час ССВК "Селянський ліс" як орендар не повернув землі лісогосподарського призначення загальною площею 10033,7 га у визначеному законом та договорами порядку.

Отже вбачається, що відповідач безпідставно користується земельними ділянками загальною площею 10 033,7 га, вартістю 292 984 040 грн.

Відповідно до ст. 21 Закону України " Про місцеві державні адміністрації" місцеві державні адміністрації розпоряджаються землями державної власності відповідно до закону.

За умовами ст. 31 Лісового кодексу України до повноважень обласних державних адміністрацій належить передача у власність, надання у постійне користування для ведення лісового господарства земельних лісових ділянок, що перебувають у державній власності, на відповідній території, а також прийняття рішень про виділення в установленому порядку для довгострокового тимчасового користування лісами лісових ділянок, що перебувають у державній власності, на відповідній території, а також у межах міст обласного та республіканського значення.

Зважаючи, що земельні ділянки перебувають у користуванні відповідача безпідставно, тобто за відсутності укладених (поновлених) договорів, відтак останній зобов'язаний їх повернути державі.

Використання відповідачем земель лісового фонду без належних правових підстав порушує права позивача, оскільки не дає йому можливості в реалізації його права, як розпорядника земельної ділянки, віднесеної до лісового фонду, тобто позбавляє його фактичного користування земельною ділянкою, яка вибула з його володіння.

Отже, враховуючи усе викладене вище у сукупності, суд прийшов до висновку що даний позов підлягає задоволенню повністю.

При цьому доводи відповідача, що висвітлені у письмовому відзиві, не знайшли свого підтвердження при встановленні фактичних обставин справи та дослідженні доказів, відтак не приймаються судом до уваги.

Відповідно до пункту 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для справи. Пунктами 1 та 3 статті 74 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Зазначені норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 Господарського процесуального кодексу України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Судові витрати понесені позивачем у виді судового збору, сплаченого при зверненні до суду з даним позовом на підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 237-240 Господарського процесуального кодексу України, суд-

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити.

2. Зобов'язати Сільськогосподарський виробничий кооператив "Селянський ліс" (вул. Поліська, 24, смт. Володимирець, Рівненська область, і.к. 02137631) повернути за актом приймання-передачі на користь держави в особі Рівненської обласної державної адміністрації (майдан Просвіти, 1, м. Рівне, Код ЄДРПОУ 13986712) земельні ділянки, загальною площею 10033,7 га, нормативною грошовою оцінкою 292 984 040 грн., які знаходяться на територіях: Воронківської сільської ради , загальною площею 542,4га.; Великотельковицької сільської ради, загальною площею 87,5 га; Великожолудської сільської ради, загальною площею 57,2 га; Біленьскої сільської ради, загальною площею 1005,0 га; Берестівської сільської ради, загальною площею 534,7 га; Степангородської сільської ради, загальною площею 630,9 га; Сопанівськоїської сільської ради, загальною площею 273,0 га; Собіщицької сільської ради, загальною площею 194,8 га; Половельської сільської ради, загальною площею 1379,4 га.; Полицької сільської ради, загальною площею 522,6 га.; Озірецької сільської ради, загальною площею 920,3 га.; Новаківської сільської ради, загальною площею 311,6 га.; Мульчицької сільської ради, загальною площею 908,3 га.; Лозківської сільської ради, загальною площею 166,6 га.; Красносільської сільської ради, загальною площею 1169,4 га.; Кідрівської сільської ради, загальною площею 338,6 га.; Заболотівської сільської ради, загальною площею 124,6 га.; Довговільської сільської ради, загальною площею 866,8 га - Володимирецького району Рівненської області.

3. Стягнути з Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Селянський ліс" (вул. Поліська, 24, смт. Володимирець, Рівненська область, і.к. 02137631) на користь прокуратури Рівненської області області (33028, м. Рівне, вул. 16 Липня, 52, код ЄДРПОУ 02910077) - 31 716, 00 витрат по оплаті судового збору.

4. Накази видати після набрання рішенням законної сили

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду Рівненської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Рівненського апеляційного господарського суду в порядку встановленому ст.ст. 254, 256 - 259 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено "03" липня 2018 року.

Суддя Бережнюк В.В.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення27.06.2018
Оприлюднено05.07.2018
Номер документу75079511
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/163/18

Ухвала від 10.04.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Постанова від 17.11.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 08.11.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 21.09.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 25.08.2021

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 25.08.2021

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 17.08.2021

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Судовий наказ від 24.06.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Постанова від 30.05.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 18.04.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні