Постанова
від 27.06.2018 по справі 816/2064/17
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Головуючий І інстанції: Н.І. Слободянюк

Суддя-доповідач: Бартош Н.С.

27 червня 2018 р. м. ХарківСправа № 816/2064/17

Харківський апеляційний адміністративний суд

колегія суддів у складі:

Головуючого судді Бартош Н.С.,

Суддів: Макаренко Я.М., Мінаєвої О.М.

за участю секретаря судового засідання Шалаєвої І.Т.

за участю:

представника позивача - ОСОБА_2

представника відповідача - Будкіна С.В.

представника відповідача - Каргашевої І.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду (суддя Слободянюк Н.І.) від 16.02.2018 р. (повний текст рішення складений 26.02.2018 р.) по справі № 816/2064/17

за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5

до Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх Плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області

про зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, ФОП ОСОБА_5, звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просив зобов'язати Міськрайонне управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх Плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області видати новий витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 14 738 м 2 по АДРЕСА_1 (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств, кадастровий номер: НОМЕР_2) із застосуванням коефіцієнтів, що відповідають фактичним обставинам, а саме: виключити з нього такі локальні коефіцієнти впливу на місцезнаходження земельної ділянки як: Водоохоронна зона р. Крива Руда 1,05 , Зона прирейкова 1,1 та перерахувати у зв'язку з цим сукупний коефіцієнт Км3 з 0,80608 на фактичний.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 16.02.2018 р. по справі № 816/2064/17 позовні вимоги задоволено.

Відповідач, Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, не погодився з рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права з підстав, викладених в апеляційній скарзі.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначив про законність судового рішення, у зв'язку з чим просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши рішення суду першої інстанції, дослідивши доводи апеляційної скарги та відзив на неї, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що рішенням ХVII сесії VII скликання Кременчуцької міської ради Полтавської області від 22.12.2016 р. Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці вирішено передати фізичній особі - підприємцю ОСОБА_5 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) в оренду земельну ділянку площею 14738 кв. м. для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель та споруд по АДРЕСА_1 з кадастровим номером: НОМЕР_2 (а.с. 7-8, 145-146).

З метою визначення розміру орендної плати ФОП ОСОБА_5 звернувся до Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та мм. Кременчуці, Горішніх Плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області за наданням витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером: НОМЕР_2.

У зв'язку з цим, 03.10.2017 р. ФОП ОСОБА_5 надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за № 530/0/212-17 (а.с. 9), в якому відповідач застосував до земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2:

- коефіцієнт Км2: 1,83;

- локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки: зона прирейкова 1,1; земельна ділянка, що прилягає до вулиці без каналізації - 0,95; земельна ділянка, що прилягає до вулиці без тепломережі - 0,95; земельна ділянка знаходиться у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м - 0,925; санітарно-захисна зона - 0,88; водоохоронна зона р. Крива Руда - 1,05; зона обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря - 0,95;

- сукупний коефіцієнт Км3: 0,80608;

- коефіцієнт Кф: 1,2;

- коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки: 2,3145;

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн: 9305425,82.

Не погодившись із зазначенням у витязі таких локальних коефіцієнтів як Водоохоронна зона р. Крива Руда 1,05 та Зона прирейкова 1,1 , позивач звернувся до суду першої інстанції із вищевказаними позовними вимогами.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції дійшов до висновку, що надані представником відповідачів викопіювання з Публічної кадастрової карти України не вказують на відстань між водним об'єктом та місцем розташування земельної ділянки з кадастровим номером: НОМЕР_2, що в свою чергу не дає суду можливості встановити обставину наявності відповідних об'єктів поряд із такою земельною ділянкою.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Законом, який визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та є спрямованим на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, є Закон України Про оцінку земель від 11.12.2003 р. № 1378-ІV (далі - Закон № 1378-ІV).

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону № 1378-ІV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, окрім іншого, для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з абз. 3 ч. 1 ст. 13 Закону № 1378-ІV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Положеннями ч. 1 ст. 15 Закону № 1378-ІV передбачено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 18 Закону № 1378-ІV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Судовим розглядом встановлено, що на замовлення Кременчуцької міської ради Полтавської області Державним проектним інститутом містобудування Міськбудпроект виготовлена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кременчука Полтавської області (а.с. 20-104), а рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.11.2009 р. затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області з базовою вартістю одного квадратного метра земель у розмірі 154,11 грн. станом на 01.01.2008 р. та введено її в дію з 01.01.2011 р. (а.с. 162-163).

Відповідно до ч. 2 ст. 20, ч. 3 ст. 23 Закону № 1378-ІV дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з пп. 36 п. 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 р. № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади та відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки та здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Судовим розглядом встановлено, що 03.10.2017 р. ФОП ОСОБА_5 надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за № 530/0/212-17 (а.с. 9), в якому відповідач застосував до земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2: - коефіцієнт Км2: 1,83; - локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки: зона прирейкова 1,1; земельна ділянка, що прилягає до вулиці без каналізації - 0,95; земельна ділянка, що прилягає до вулиці без тепломережі - 0,95; земельна ділянка знаходиться у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м - 0,925; санітарно-захисна зона - 0,88; водоохоронна зона р. Крива Руда - 1,05; зона обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря - 0,95; - сукупний коефіцієнт Км3: 0,80608; - коефіцієнт Кф: 1,2; - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки: 2,3145; - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн: 9305425,82.

Підставою для звернення позивача до суду першої інстанції слугувала та обставина, що відповідачем безпідставно включені до технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки такі локальні коефіцієнти впливу на місцезнаходження земельної ділянки як: Водоохоронна зона р. Крива Руда 1,05 , Зона прирейкова 1,1 , оскільки такі фактори впливу, як і такі земельні ділянки, взагалі відсутні на цій земельній ділянці. При цьому, позивач зазначив, що визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки проведене без фактичної прив'язки локальних факторів до конкретного місця розташування землі, що порушує право позивача на встановлення орендної плати відповідно до фактичних і об'єктивних даних про стан землі.

Колегія суддів зазначає, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок у м. Кременчуці виконуються Міськрайонним управлінням у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх Плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області з використанням Програмно-методичного комплексу для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів ТЕРЕН-ГІС , розробленого Державним підприємством Державний науково-дослідний інститут автоматизованих систем в будівництві (ДНДІАСБ) Мінрегіонбуду України (м. Київ) на основі затверджених матеріалів з оцінки земель м. Кременчука, де врахування впливу локальних факторів та розрахунки виконуються автоматично після вводу координат місцерозташування ділянки, її площі та визначення функціонального використання.

Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок у м. Кременчуці виконуються відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 р. № 489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 р. за № 1647/29777, відповідно до п. 10 якого вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою: Цн = Цнз х Кф х Км3.

Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Відповідно до абз. 4 пп. 8 п. 22 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. № 1051, до Державного земельного кадастру вносяться такі відомості про землі у межах державного кордону, як відомості про землі в межах територій адміністративно-територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя, районів, міст, селищ, сіл, районів у містах) та за їх межами (у частині, що характеризують такі землі з урахуванням їх місцезнаходження): відомості про економічну та нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці: інформація про локальні фактори і зони їх дії (назви локальних факторів; межі зон дії локальних факторів (за видами) з координатами їх поворотних точок; значення коефіцієнта локального фактора в межах зони його дії).

Зі змісту копій витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 слідує, що в них не вбачається наявності локальних факторів у вигляді водоохоронної зони та прирейкової зони.

Положеннями п. 4.7 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області передбачено, що локальний фактор прирейкова зона зазначається у тому випадку, якщо земельна ділянка знаходиться або примикає до відводу залізниці чи має під'їзну залізничну колію.

Судовим розглядом встановлено, що такі фактори за адресою розташування земельної ділянки відсутні.

Положеннями пп. 6 п. 4.7 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області передбачено, що локальний фактор водоохоронна зона зазначається у випадку розташування земельної ділянки в районі прибережної смуги.

Згідно ч. 2 ст. 60 ЗК України, прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною: а) для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менш як 3 гектари - 25 метрів; б) для середніх річок, водосховищ на них, водойм, а також ставків площею понад 3 гектари - 50 метрів; в) для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів. При крутизні схилів більше трьох градусів мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється.

З викопіювання з Публічної кадастрової карти України вбачається наявність водних об'єктів (р. Крива Руда) поблизу місця розташування земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2. В той же час, колегія суддів зазначає, що надані відповідачем викопіювання з Публічної кадастрової карти України не вказують на відстань між водним об'єктом та місцем розташування земельної ділянки, що свідчить про те, що відповідачем не доведено наявність такого локального фактору, як водоохоронна зона .

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції дійшов правомірного висновку з приводу того, наявні у матеріалах справи картографічні матеріали виконані безвідносно до місця розташування обраної позивачем земельної ділянки, що не дає суду можливості встановити обставину наявності відповідних об'єктів поряд із такою земельною ділянкою.

При цьому, колегія суддів зазначає, що посилання апелянта на неможливість внесення змін до витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є безпідставним, оскільки з наявного в матеріалах справи примірника посібника користувача програмно-методичного комплексу для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів вбачається можливість редагування відомостей про коефіцієнти локальних факторів.

Враховуючи недоведеність відповідачем правомірності зазначення у наданих позивачу витягах відомостей про такі локальні фактори як водоохоронна та прирейкова зони, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про правомірність та обґрунтованість позовних вимог, оскільки доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.

Відповідно до ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи те, що рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 16.02.2018 р. по справі № 816/2064/17 прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права, колегія суддів не виявила підстав для її скасування.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 326, 327 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 16.02.2018 р. по справі № 816/2064/17 - залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 16.02.2018 р. по справі № 816/2064/17 за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 до Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх Плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, про зобов'язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку і строки, визначені ст. ст. 328-331 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя (підпис)Н.С. Бартош Судді (підпис) (підпис) Я.М. Макаренко О.М. Мінаєва

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 04.07.2018 року.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.06.2018
Оприлюднено05.07.2018
Номер документу75081446
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/2064/17

Постанова від 18.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 17.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 17.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 19.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 16.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Постанова від 27.06.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Постанова від 27.06.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 20.06.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 20.06.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 18.04.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні