Постанова
від 29.12.2009 по справі 3/530
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИ ВНИЙ СУД міста КИЄВА

01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

11:42 № 3/530

Окружний адміністрат ивний суд міста Києва у склад і головуючої судді Блажівсь кої Н. Є., при секретарі судово го засідання Миколаєнко І.О.,

розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу

За позовом ОСОБА_1

до Управління Пенсійного фон ду України в Дарницькому рай оні міста Києва

про зобов' язання вчинити д ії

На підставі частини 3 ст атті 160 Кодексу адміністратив ного судочинства України в с удовому засіданні 29 грудня 2009 р оку проголошено вступну та р езолютивну частини Постанов и.

О Б С Т А В И Н И С П Р А В И

ОСОБА_1 (надалі - та кож «Позивач») звернувся до О кружного адміністративного суду міста Києва з позовною з аявою до Управління Пенсійно го фонду України в Дарницько му районі міста Києва (надалі - також «Відповідач») та з ур ахуванням уточнених позовни х вимог просив про визнання н еправомірними дій Управлінн я Пенсійного фонду України в Дарницькому районі міста Ки єва при нарахуванні та випла ті ОСОБА_1 пенсії з 22 вересн я 2008 року; зобов' язання Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Дарницькому районі міст а Києва провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 22 вересня 2008 року та призначити її відпо відно до статтей 50 та 54 Закону У країни «Про статус і соціаль ний захист громадян, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи»у розмірах на місяць: державна пенсія - 8 мінімальних пенсій за віком ; додаткова пенсія - 75 % мініма льної пенсії за віком.

Позовні вимоги мотивован і тим, що розмір призначеної П озивачу, як потерпілому внас лідок аварії на ЧАЕС 1-ої катег орії, інваліду 2 групи, пенсії не відповідає чинному законо давству України, чим порушує права Позивача, які гарантов ані Законом України «Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи»та Конституцією України.

На думку Позивача, виплата йому, як потерпілому внаслід ок аварії на ЧАЕС 1-ої категорі ї, розміру пенсії здійснювал ась без врахування вимог чин ного законодавства України. А тому, Позивач вважає, що сума недоплати, яка утворилась вн аслідок неправомірних дій Ві дповідача повинна бути відшк одована ним в повному обсязі .

Відповідач явку уповноваж еного представника до суду н е забезпечив та подав заяву п ро розгляд справи без участі його представника.

Відповідно до наявних в мат еріалах справи заперечень пр оти позовних вимог, Відповід ач посилається на те, що основ ну та додаткову пенсію Позив ачу призначено відповідно до чинного на момент призначен ня та виплати законодавства та в межах відповідних бюдже тних асигнувань. Відповідач також посилається на те, що ро з' яснення порядку застосув ання Закону України «Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи»покладається на Кабінет М іністрів України, а тому Відп овідач керується відповідни ми нормативно-правовими акта ми, виданими Кабінетом Мініс трів України.

В поданих запереченнях на п озов Відповідач посилається на пропуск Позивачем строку звернення до суду.

Розглянувши подані сторо нами документи та матеріали, заслухавши пояснення предст авника Позивача, всебічно і п овно з' ясувавши всі фактичн і обставини, на яких ґрунтуют ься позовні вимоги, об' єкти вно оцінивши докази, які мают ь юридичне значення для розг ляду справи і вирішення спор у по суті, Окружний адміністр ативний суд міста Києва

В С Т А Н О В И В

Позивач - ОСОБА _1, має статус особи, яка пост раждала внаслідок Чорнобиль ської катастрофи (категорія 1), що підтверджується посвідч енням серія НОМЕР_1 від 25 кв ітня 2006 року.

Згідно з Довідкою МСЕК Сері я № КА-1 № 003677 від 23 вересня 2008 року, ОСОБА_1 є інвалідом друго ї групи захворювання, пов' я заного з ліквідацією аварії на Чорнобильській АЕС.

Таким чином, Позивач є особ ою, постраждалою внаслідок а варії на Чорнобильській АЕС та має право на пільги і компе нсації, встановлені Законом України «Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи».

Як вбачається з матеріалів справи та підтверджується п оясненнями Позивача, станом на 1 листопада 2009 року загальна сума пенсії Позивача станов ить 2768,96 грн. - основний розмір пенсії - 2640,36 грн. та додаткова пенсія інвалідам ІІ групи вн аслідок Чорнобильської ката строфи - 99,60 грн.

Відповідно до статті 49 Зак ону України «Про статус і соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи»пенсі ї особам, віднесеним до катег орій 1, 2, 3, 4, встановлюються у виг ляді: а) державної пенсії; б) до даткової пенсії за шкоду, зап одіяну здоров'ю, яка признача ється після виникнення права на державну пенсію.

Згідно з абзацом 4 статті 50 З акону України «Про статус і с оціальний захист громадян, я кі постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи»(в ре дакції Закону України від 9 ли пня 2007 року) особам, віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірах: - інвалідам II групи - 75 процентів мінімальної пенс ії за віком.

Відповідно до частини 4 ста тті 54 Закону України «Про стат ус і соціальний захист грома дян, які постраждали внаслід ок Чорнобильської катастроф и»(в редакції Закону України від 9 липня 2007 року) в усіх випа дках розміри пенсій для інва лідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською кат астрофою, не можуть бути нижч ими: по II групі інвалідності - 8 мінімальних пенсій за віком .

Частиною 5 статті 54 Закону Ук раїни «Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи»встановлен о, що порядок обчислення пенс ії по інвалідності, що настал а внаслідок каліцтва чи захв орювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслі док Чорнобильської катастро фи визначається Кабінетом Мі ністрів України.

Таким чином, порядок обчисл ення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцт ва чи захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою годувальни ка внаслідок Чорнобильської катастрофи регулюється пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 30 травня 1997 року № 523 «П ро затвердження нового Поряд ку обчислення пенсій по інва лідності, що настала внаслід ок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою г одувальника внаслідок Чорно бильської катастрофи»(надал і - Порядок).

Відповідно до пункту 4 Поря дку в усіх випадках розміри п енсій для інвалідів, щодо яки х встановлено зв'язок з Чорно бильською катастрофою, не мо жуть бути по 2 групі інвалідно сті нижчими, ніж 8 мінімальних пенсій за віком.

В той же час, пунктом 2 Постан ови Кабінету Міністрів Украї ни від 3 січня 2002 року № 1 «Про під вищення розмірів пенсій та і нших соціальних виплат окрем им категоріям пенсіонерів, ф інансування яких здійснюєть ся за рахунок коштів державн ого бюджету встановлено, що в иходячи з розміру 19 гривень 91 к опійка провадиться розрахун ок: а) пенсій, призначених відп овідно до частини четвертої статті 54 Закону України "Про с татус і соціальний захист гр омадян, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи"; б) додаткової пенсії, пе редбаченої Законом України " Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи", під час призначенн я та перерахунку пенсій відп овідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення" (крім пенсій працівникам, передба ченим у частині третій статт і 53 зазначеного Закону) та Зак ону України "Про пенсійне заб езпечення військовослужбов ців, осіб начальницького і ря дового складу органів внутрі шніх справ та деяких інших ос іб", а також і пенсій, передбач ених частиною четвертою стат ті 54 Закону України "Про стату с і соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи ".

Підпунктом 12 пункту 28 Розд ілу ІІ Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни»від 28 грудня 2007 року текст с татті 50 Закону України «Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи»викласти в такій редакці ї: «Особам, віднесеним до кате горії 1, призначається щоміся чна додаткова пенсія за шкод у, заподіяну здоров'ю, у розмір ах: інвалідам I групи - 30 процент ів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність; інвалідам II групи - 20 про центів прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність; інвалідам III групи, дітям-інвалідам, а також хвор им внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хво робу - 15 процентів прожитковог о мінімуму для осіб, які втрат или працездатність. Розмір п рожиткового мінімуму для осі б, які втратили працездатніс ть, визначається на момент ви плати додаткової пенсії згід но із законом про Державний б юджет України і не може кориг уватися іншими нормативно-пр авовими актами».

Згідно з абзацом 4 статті 50 З акону України «Про статус і с оціальний захист громадян, я кі постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи»(в ре дакції Закону України від 28 гр удня 2007 року) особам, віднесени м до категорії 1, призначаєтьс я щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірах: інвалідам III групи , дітям-інвалідам, а також хвор им внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хво робу - 15 процентів прожитков ого мінімуму для осіб, які втр атили працездатність.

Підпунктом 15 пункту 28 Розділ у ІІ Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України »від 28 грудня 2007 року частину т ретю і четверту статті 54 Закон у України «Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи»замінен о чотирма частинами такого з місту: «у всіх випадках розмі ри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чо рнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими: для учас ників ліквідації наслідків а варії на Чорнобильській АЕС у 1986 році: по I групі інваліднос ті - 220 процентів прожитковог о мінімуму для осіб, які втрат или працездатність; по II групі інвалідності - 200 процентів пр ожиткового мінімуму для осіб , які втратили працездатніст ь; по III групі інвалідності - 180 пр оцентів прожиткового мініму му для осіб, які втратили прац ездатність; для учасників лі квідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1987 - 1990 рок ах та осіб, евакуйованих у 1986 ро ці із зони відчуження: по I гру пі інвалідності - 160 процентів прожиткового мінімуму для о сіб, які втратили працездатн ість; по II групі інвалідності - 150 процентів прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність; по III групі ін валідності - 140 процентів прож иткового мінімуму для осіб, я кі втратили працездатність; для інших інвалідів, щодо яки х встановлено причинний зв'я зок інвалідності з Чорнобиль ською катастрофою: по I групі і нвалідності - 130 процентів про житкового мінімуму для осіб, які втратили працездатність ; по II групі інвалідності - 120 про центів прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність; по III групі інвалід ності - 110 процентів прожитко вого мінімуму для осіб, які вт ратили працездатність…».

Так, відповідно до частини 3 статті 54 Закону України «Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи»(в редакції Закону Укр аїни від 28 грудня 2007 року) у всіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встанов лено зв'язок з Чорнобильсько ю катастрофою, не можуть бути нижчими: для учасників лікві дації наслідків аварії на Чо рнобильській АЕС у 1986 році: по I групі інвалідності - 220 проце нтів прожиткового мінімуму д ля осіб, які втратили працезд атність; по II групі інваліднос ті - 200 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність; по III групі інвалідності - 180 процентів пр ожиткового мінімуму для осіб , які втратили працездатніст ь; для учасників ліквідації н аслідків аварії на Чорнобиль ській АЕС у 1987 - 1990 роках та осіб, е вакуйованих у 1986 році із зони в ідчуження: по I групі інвалідн ості - 160 процентів прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність; по II груп і інвалідності - 150 процентів п рожиткового мінімуму для осі б, які втратили працездатніс ть; по III групі інвалідності - 140 п роцентів прожиткового мінім уму для осіб, які втратили пра цездатність; для інших інвал ідів, щодо яких встановлено п ричинний зв'язок інвалідност і з Чорнобильською катастроф ою: по I групі інвалідності - 1 30 процентів прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність; по II групі інва лідності - 120 процентів прожи ткового мінімуму для осіб, як і втратили працездатність; п о III групі інвалідності - 110 про центів прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність.

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку №10-рп/2008 ви знано такими, що не відповіда ють Конституції України (є не конституційними), положення статті 67 розділу I, пунктів 2 - 4, 6 - 8, 10 - 18, підпункту 7 пункту 19, пункт ів 20 - 22, 24 - 34, підпунктів 1 - 6, 8 - 12 пункт у 35, пунктів 36 - 100 розділу II "Внесе ння змін до деяких законодав чих актів України" та пункту 3 розділу III "Прикінцеві положен ня" Закону України "Про Держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України".

Згідно з частиною 5 резолют ивної частини Рішення Консти туційного Суду України від 22 т равня 2008 року N 10-рп/2008 положення З акону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України", визн ані неконституційними, втрач ають чинність з дня ухваленн я Конституційним Судом Украї ни цього Рішення.

Відповідно до частини 2 ста тті 152 Конституції України зак они, інші правові акти або їх о кремі положення, що визнані н еконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Кон ституційним судом України рі шення про їх неконституційні сть.

Таким чином, Суд звертає ув агу на те, що з 22 травня 2008 року (з моменту ухвалення Конституц ійним судом України рішення від 22 травня 2008 року N 10-рп/2008) втрат или чинність положення закон у про бюджет щодо зміни редак ції статті 50 та 54 Закону Україн и «Про статус і соціальний за хист громадян, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи».

До 22 травня 2008 року застосува нню Відповідачем підлягали с аме положення пункту 28 Розділ у ІІ Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України ».

Відтак, Суд приходить до ви сновку про те, що дії Відповід ача щодо нарахування та випл ати Позивачу основної та дод аткової пенсії за шкоду, запо діяну здоров' ю за період з 22 вересня 2008 року є неправомірн ими, а недоотримані Позиваче м суми підлягають перерахунк у та виплаті.

Суд також вважає за необ хідне зазначити наступне.

Статтями 50 та 54 Закону Укра їни «Про статус і соціальний захист громадян, які постраж дали внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи»(в редакції за кону від 9 липня 2007 року) передб ачено конкретний розмір осно вної та додаткової пенсії, як і призначаються особам, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи, а статт ею 62 даного закону встановлен о, що роз'яснення порядку заст осування цього Закону провад иться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України , рішення якого є обов'язковим и для виконання міністерства ми та іншими центральними ор ганами державної виконавчої влади України, місцевими орг анами державної виконавчої в лади, всіма суб'єктами господ арювання, незалежно від їх ві домчої підпорядкованості та форм власності.

Тобто в даному випадку мова йде саме про роз' яснення по рядку застосування закону, а не про визначення такого пор ядку. Під застосуванням Суд р озуміє механізм здійснення п ередбачених даною статтею су м виплат. Таким чином, на Кабін ет Міністрів України статтею 62 покладена функція роз'яснен ня порядку застосування цьог о закону, а не встановлення но вих розмірів основної та дод аткової пенсії даній категор ії осіб.

Відтак, Суд вважає необґрун тованими посилання Відповід ача в запереченнях на те, що ст атті 50, 54 Закону України «Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи»встановлюють лише право визначеним категоріям грома дян на відповідний розмір ос новної та додаткової пенсії, а стаття 62 Закону - регламент ує, що порядок застосування ц ього закону визначається Каб інетом Міністрів України, рі шення якого є обов' язковими для виконання, а тому застосу ванню підлягає, як вважає Від повідач, Постанова Кабінету Міністрів України від 3 січня 2002 року № 1 «Про підвищення роз мірів пенсій та інших соціал ьних виплат окремим категорі ям пенсіонерів, фінансування яких здійснюється за рахуно к коштів державного бюджету» .

Так, Суд звертає увагу на те, що у Законі України «Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи»викладено основні полож ення щодо реалізації констит уційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи, на охо рону їх життя і здоров'я.

Пільги, компенсації, гар антії є видом соціальної доп омоги і необхідною складовою конституційного права на до статній життєвий рівень, так им чином звуження змісту та о бсягу права, наданого Законо м N 796-XII, є безпідставним.

Враховуючи вищевикладен е, Суд вважає за необхідне заз начити, що реалізація особою права, яке пов' язане з отрим анням бюджетних коштів і баз ується на нормах спеціальних нормативно-правових актів н аціонального законодавства , не може бути поставлена у зал ежність від бюджетних асигну вань, тобто посилання органі в державної влади на відсутн ість коштів як на причину нев иконання своїх зобов' язань судом до уваги не приймаєтьс я. Так, наприклад, у справі «Ке чко проти України»Європейсь кий Суд з прав людини констат ував, що не приймає аргумент У ряду щодо бюджетних асигнува нь, оскільки органи державно ї влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на п ричину невиконання своїх зоб ов' язань.

Правовідносини, що виника ють в процесі реалізації пра ва на отримання відповідного розміру пенсії особами, які є постраждалими внаслідок Чор нобильської катастрофи, засн овані на принципі юридичної визначеності. Зазначений при нцип не дозволяє державі пос илатися на недосконалість пе вного нормативного акта, яки й визначає механізм реалізац ії прав та свобод громадян, за кріплених у конституційних т а інших актах. Як свідчить поз иція Суду ЄС у справі Yvonne van Duyn v. Home Off ice (Case 41/74 van Duyn v. Home Office) принцип юридично ї визначеності означає, що за цікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов' язання, взяті державою, навіт ь якщо такі зобов' язання мі стяться у законодавчому акті , який загалом не має автомати чної прямої дії. Така дія зазн аченого принципу пов' язана з іншим принципом - відпові дальності держави, який поля гає у тому, що держава не може посилатися на власне порушен ня зобов' язань для запобіга ння відповідальності. При ць ому, якщо держава чи орган пуб лічної влади схвалили певну концепцію, в даному випадку ц е встановлення відповідного розміру основної та додатко вої пенсії особам, які постра ждали внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи, така держава чи орган вважатимуться таки ми, що діють протиправно, якщо вони відступлять від такої п олітики чи поведінки, зокрем а, щодо фізичних осіб без завч асного повідомлення про змін и в такій політиці чи поведін ці, оскільки схвалення такої політики чи поведінки дало п ідстави для виникнення обґру нтованих сподівань у фізични х осіб стосовно додержання д ержавою чи органом публічної влади такої політики чи пове дінки.

Як зазначено у Рішенні Ко нституційного Суду України в ід 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005 (спр ава про рівень пенсії і щоміс ячного довічного грошового у тримання) зміст прав і свобод людини - це умови і засоби, як і визначають матеріальні та духовні можливості людини, н еобхідні для задоволення пот реб її існування і розвитку. О бсяг прав людини - це кількі сні показники відповідних мо жливостей, які характеризуют ь його множинність, величину , інтенсивність і ступінь про яву та виражені у певних один ицях виміру.

Звуження змісту прав і своб од означає зменшення ознак, з містовних характеристик мож ливостей людини, які відобра жаються відповідними правам и та свободами, тобто якісних характеристик права. Звужен ня обсягу прав і свобод - це з меншення кола суб'єктів, розм іру території, часу, розміру а бо кількості благ чи будь-яки х інших кількісно вимірювани х показників використання пр ав і свобод, тобто їх кількісн ої характеристики.

Враховуючи те, що Позивач є особою, яка постраждала внас лідок Чорнобильської катаст рофи, його наділено державою певним правовим статусом, як ий включає в себе й право на до даткові елементи соціальног о захисту, зокрема право на от римання відповідного розмір у пенсії.

Наділивши зазначеною соці альною гарантією осіб, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи, держава таким чином взяла на себе пуб лічне зобов' язання забезпе чити належний матеріальний р івень цих осіб.

Тобто, між Позивачем і держ авою встановлено певний прав овий зв'язок у визначеній сфе рі життєдіяльності, який хар актеризується наявністю зоб ов' язання держави забезпеч ити соціальний захист осіб, я кі постраждали і є інвалідам и внаслідок Чорнобильської к атастрофи.

Відповідно до частини 2 ст атті 3 Конституції України - права і свободи людини та їх г арантії визначають зміст і с прямованість діяльності дер жави. Держава відповідає пер ед людиною за свою діяльніст ь. Утвердження і забезпеченн я прав і свобод людини є голов ним обов'язком держави.

Статтею 8 Конституції Украї ни передбачено, що в Україні в изнається і діє принцип верх овенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші норматив но-правові акти приймаються на основі Конституції Україн и і повинні відповідати їй. Но рми Конституції України є но рмами прямої дії. Звернення д о суду для захисту конституц ійних прав і свобод людини і г ромадянина безпосередньо на підставі Конституції Україн и гарантується.

Керуючись вимогами части ни 2 статті 9 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и, суд вирішує справи на підст аві Конституції та законів У країни, а також міжнародних д оговорів, згода на обов' язк овість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до частини 2 ст атті 19 Конституції України ор гани державної влади та орга ни місцевого самоврядуванн я, їх посадові особи зобов'яза ні діяти лише на підставі, в ме жах повноважень та у спосіб, щ о передбачені Конституцією та законами України.

Законом Україн и «Про статус і соціальний за хист громадян, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи»Кабінет Міністр ів України уповноважено викл ючно роз' яснювати порядок з астосування вищевказаного з акону, а не визначати конкрет ні суми виплат, відмінні від т их, які визначені чинним зако нодавством України.

Частиною 4 статті 9 Кодексу а дміністративного судочинст ва України на адміністративн і суди покладено обов' язок, у разі невідповідності норм ативно-правового акта Консти туції України, закону Україн и, міжнародному договору, зго да на обов' язковість якого надана Верховною Радою Украї ни, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт , який має вищу юридичну силу.

Керуючись вищевикладеним , Окружний адміністративний суд міста Києва, встановивши невідповідність положень но рмативно-правового акту Зако ну України застосовує положе ння Закону України як нормат ивно-правового акту, що в ієра рхії нормативно-правових акт ів має вищу юридичну силу. При цьому, адміністративний суд не застосовує підзаконний н ормативно-правовий акт, який не відповідає Закону Україн и.

Відтак, виходячи з пріори тетності норм Закону України , Суд приходить до висновку, що з 22 вересня 2008 року при визначе нні розміру пенсії Позивача, застосуванню підлягали норм и статті 50 та 54 Закону України «Про статус і соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи», а не положення По станови Кабінету Міністрів У країни від 3 січня 2002 року № 1 «Пр о підвищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат о кремим категоріям пенсіонер ів, фінансування яких здійсн юється за рахунок коштів дер жавного бюджету».

Відповідно до вимог час тини 3 статті 2 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни у справах щодо оскарженн я рішень, дій чи бездіяльност і суб' єктів владних повнова жень адміністративні суди пе ревіряють, чи прийняті (вчине ні) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України.

Судом встановлено, що Відпо відачем, в порушення вимог чи нного законодавства України , було здійснено виплату Пози вачу основної та додаткової пенсії, починаючи з 22 вересня 2008 року у розмірі, іншому, ніж в изначено статтями 50 та 54 Закон у України «Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи».

Згідно з статтею 6 Конституції України органи з аконодавчої, виконавчої та с удової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах та в ідповідно до законів України .

Статтею 19 Конституці ї України передбачено, що орг ани державної влади та орган и місцевого самоврядування , їх посадові особи зобов'язан і діяти лише на підставі, в меж ах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією т а законами України.

Відповідно до вимог час тини 3 статті 2 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни у справах щодо оскарженн я рішень, дій чи бездіяльност і суб' єктів владних повнова жень адміністративні суди пе ревіряють, чи прийняті (вчине ні) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 71 Кодексу адміністрат ивного судочинства України к ожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтую ться її вимоги та запереченн я, крім випадків, встановлени х статтею 72 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 71 Кодексу а дміністративного судочинст ва України передбачено, що в а дміністративних справах про протиправність рішень, дій ч и бездіяльності суб'єкта вла дних повноважень обов'язок щ одо доказування правомірнос ті свого рішення, дії чи безді яльності покладається на від повідача, якщо він заперечує проти адміністративного поз ову.

Частиною 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинс тва України визначено, що роз гляд і вирішення справ в адмі ністративних судах здійснює ться на засадах змагальності сторін та свободи в наданні н ими суду своїх доказів і у дов еденні перед судом їх переко нливості, а частиною 1 статті 7 1 Кодексу адміністративного судочинства України зазначе но, що кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення.

Виходячи з меж заявлених по зовних вимог, системного ана лізу положень чинного законо давства України та матеріалі в справи, Суд дійшов висновку , що викладені в позовній заяв і докази Позивача є обґрунто ваними, та відповідно такими , що підлягають задоволенню.

Позивач, як особа, по терпіла внаслідок Чорнобиль ської катастрофи 1-ї категорі ї, звільнений від сплати судо вих витрат.

На підставі вищевикл аденого, керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 99, 100, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 254 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни, Окружний адміністрат ивний суд міста Києва, -

П О С Т А Н О В И В

Адміністративний позов задовольнити повністю.

1. Визнати протиправними ді ї Управління Пенсійного фонд у України в Дарницькому райо ні міста Києва при нарахуван ні та виплаті ОСОБА_1 пенс ії з 22 вересня 2008 року та такими , що суперечать Закону Україн и «Про статус і соціальний за хист громадян, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи».

2. Зобов' язати Управлінн я Пенсійного фонду України в Дарницькому районі міста Ки єва провести перерахунок пен сії ОСОБА_1 з 22 вересня 2008 ро ку та призначити її відповід но до статей 50 та 54 Закону Украї ни «Про статус і соціальний з ахист громадян, які постражд али внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи»у розмірах на м ісяць: державна пенсія - 8 мін імальних пенсій за віком; дод аткова пенсія - 75 % мінімальн ої пенсії за віком.

Постанова відповідно д о частини 1 статті 254 Кодексу ад міністративного судочинств а України набирає законної с или після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого ц им Кодексом, якщо таку заяву н е було подано.

Постанова може бути оскарж ена до суду апеляційної інст анції протягом десяти днів з дня її складення в повному об сязі за правилами, встановле ними статтями 185-187 КАС України , шляхом подання через суд пер шої інстанції заяви про апел яційне оскарження з наступни м поданням протягом двадцяти днів апеляційної скарги. Апе ляційна скарга може бути под ана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарж ення, якщо скарга подається у строк, встановлений для пода ння заяви про апеляційне оск арження.

Суддя Н. Є. Блажівсь ка

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення29.12.2009
Оприлюднено16.06.2010
Номер документу7516956
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —3/530

Ухвала від 29.02.2008

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Блажівська Н.Є.

Постанова від 29.12.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 17.01.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков С.Г.

Ухвала від 26.12.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков С.Г.

Рішення від 06.12.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Доманська М.Л.

Ухвала від 16.11.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков С.Г.

Ухвала від 06.11.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Доманська М.Л.

Ухвала від 15.10.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Доманська М.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні